'Het gaat niet goed met de paling' Leven en wonen Mode hoeft niet aan grote, forse man voorbij te gaan Uitverkoop ooo 22ö DINSDAG 12 JULI 1994 16 NIEUWE CD'S GELDZAKEN JAZZ Als we er al etalages-kijkend voor komen te staan, valt ons niets op. Een leuke herenmodezaak; mooi colbertje, leuk leren jasje, aantrekkelijke accessoires. Gaan we hier even naar binnen? Pas als hij dat leren jasje wil passen merken we dat hij in deze winkel als maat 52 niets te zoeken heeft. We zijn binnengestapt bij High Mighty, mode voor mannen van meer dan een gemiddeld for maat. En daarmee is meteen het misverstand dat grote, forse mannen niet modieus gekleed kunnen gaan uit de weg geruimd, want menige 'standaard' is nog lang niet toe aan een safari-achtig kostuum of een geborduurd vestje. henriette van der hoevenland, in plaatsen waar we geen vestiging hebben gedaan, het Bij High Mighty kun je terecht als je tenminste 1.94 meter lang bent (lengtemaat 102) of in de breedte iets voorstelt (28 - 36 of 69 - 79). En als je over lange mannen praat heb je het toch over 3,65%, (zo"n 220.000), van de Nederlandse mannen ouder dan 18 jaar. „Nederland heeft relatief ge zien het grootste aantal lange mannen in Europa," zegt Judith Levy, die in 1990 de leiding van de Britse High Mighty-keten overnam van haar vader. Ze is even in Nederland, ondermeer om wat zaken rond het 25-jarig bestaan van High Mighty in Nederland te regelen. „Mijn vader is een echte en trepreneur," zegt ze. „Hij reist veel, praat met Toen klanten in onze zaak in Huil naar kleding in grote maten begonnen te wagen, zag hij meteen het gat in de markt. Na het zien van een Amerikaanse brochure met kleding voor grote maten besloot hij een postorderbedrijf op te zet ten. Vijf jaar (1959) later open den we onze eerste winkel in Londen. De sprong naar het continent waagde Levy in 1969. Rotter dam kende hij nog uit de oor logsjaren, hij had er contacten en dus was de Maasstad een lo gische keuze. Niet lang daarna volgden vestigingen in Amster dam, Arnhem en Maastricht, terwijl Antwerpen in 1992 een High Mighty-vestiging kreeg. In totaal heeft het bedrijf nu 34 vestigingen: Groot-Brittannië 23, Duitsland 6 Nederland 4 en België 1. „Toch moeten we nog. meer bekendheid krijgen," zegt Ju dith Levy. „We moeten grote mannen opvoeden. Ze zijn er zo aan gewend iets niét te kunnen kopen. En de jeugd, ook die proberen we te bereiken. Door een goede vrije-tijdscollectie te brengen maar ook de road shows. We hebben dat in Schot- High Mighty doet het al 25 jaar in 't groot In Nederland bestaan volgens Judith dan ook goede kontakten met de Klub van Lange Mensen (KLM). „Zo komen we er achter wat de consument wil. In Enge land hebben we de oprichting van een dergelijke organisatie dan ook van harte gesteund." Europees Hoewel het grootste deel van de klanten - waaronder atleet Lin- ford Christie en rugby-er Bill Beaumont 'Brits' is, wil Judith Levy beslist niet het etiket 'ty pisch Engels' opgeplakt krijgen. „Wij zijn een Europees bedrijf, we brengen een Europese col lectie," zegt ze ferm. „Natuur lijk, we hebben een 'Engelse lijn' maar zelfs die heeft een continentaal trekje, die wordt name lijk in Italië ge maakt." Naast keurige kostuums zie je in de High Mighty-win- kels dan ook kleurige col berts. pakken in safaristijl, spijkerbroeken en vrije-tijds kleding, pyja ma's, ondergoed en accessoires als extra lange stropdassen en schoenen. Eigenlijk vind je alles wat er voor een standaardmaat te koop is, bij High Mighty voor de grote jongens. H. Coenen, schakel tussen het hoofdkantoor in Hungerford en de Benelux: „Engeland is een tikje klassieker. De Nederlandse man durft toch iets meer kleur te dragen. Het is ook een beetje afhankelijk van de stad waar je zit. In Amsterdam heb je meer vraag naar leer dan in Arnhem bijvoorbeeld. Daar moet je op inspelen." „Grote maten hebben ook de behoefte hun persoonlijk te on derstrepen door kleding," zegt Coenen. „Ze proberen niet meer hun forse postuur te ver hullen; ze willen hun aantrekke lijke kanten zo goed mogelijk accentueren. Het is onze taak te kijken wat modieus haalbaar is. Er zijn leuke dingen genoeg maar het probleem is vaak een Judith Levy, directeur van High Mighty, legt de laatste hand aan de kleding van Linford Christie. FOTO PR fabrikant te vinden die grote maten kan maken." Natuurlijk heeft de grote maat z'n beperkingen. Coenen: „Je kunt bijvoorbeeld geen goedko pe stoffen gebruiken. Vooral de 'breedte-klanten' zijn heel sleets. Kostuums zijn dan ook van zuiver wol en verder wordt een combinatie van 60% wol en 35 kunstvezel gebruikt." „Stofkwaliteit en pasvorm zijn voor de grote maten nog be langrijker dan bij standaardma- ten," bevestigt Judith. „Dat geldt niet alleen voor kostuums en blazers maar ook voor spij kerbroeken. Dat houden we dan ook scherp in de gaten. Een van mijn klanten zei eens: Judith je hebt een prachtige collectie maar wat ik mis is een spijker broek om de auto in te wassen." En dan zijn we natuurlijk bij een teer punt beland: de prijs. Kwaliteit en pasvorm, ontwer pen van Pierre Cardin, Louis Féraud en Odermark, daar hangt natuurlijk een fors prijs kaartje aan. Dat blijkt in de praktijk toch wel mee te vallen. Een pantalon koop je vanaf 159 gulden, een colbert vanaf 398 gulden en dan maakt het geen verschil of de de kleinste lengte- of breedte-maat hebt of de grootste. Vrouwen Hoewel High en Mighty een puur mannelijke uitstraling heeft, stappen toch veel vrou wen er binnen. Als scout, want hun partner vertikt het om weer een winkel binnen te stappen en te horen te krijgen dat er niets voor hem is, of voor zich zelf om een t-shirt of overhemd te kopen. „Vrouwen vinden het leuk als hun man er goed uitziet, zij zijn vaak de drijfveer om iets nieuws te kopen. We adverteren dan ook in damesmodebladen om vrouwen op ons attent te ma ken. Op de vraag of na ruim een kwart eeuw ervaring in de grote maten voor mannen nu ook niet de tijd is gekomen voor een vrouwenlijn, schudt ze resoluut het hoofd. „Dat zou teveel voor ons zijn, dat laat ik graag over aan specialisten op het gebied van vrouwenkleding. nibud Arie is de tachtig inmiddels ruim gepas seerd. Maar als het seizoen daar is en de vooruitzichten goed zijn, stapt hij 's avonds tegen dat de schemering begint te vallen met de peurstokken in zijn bootje met buitenboordmotor en gaat hij op weg naar zijn vaste stekken. Daar aangekomen probeert hij met zijn bun deltje zorgvuldig opgeregen wormen de paling tot aanbijten te activeren. Arie is een peurder in hart en nieren. Zijn hele leven heeft hij de peurstok al gehanteerd en als zijn gezondheid dat toelaat zal hij dat blijven doen tot zijn laatste dag. Want er gaat voor hem niets boven dat plotselinge rukken van een flinke aal aan het bosje wormen. En de tevredenheid vindt zijn hoogtepunt als het kronkelende beest pas loslaat wan neer hij de vis met een ervaren haal bo ven de boot heeft getild. Het succes op zijn nachtelijke tochten is wisselend. De ene keer blijkt de paling na'het vallen de avond goed te lopen en kan hij de peurtocht afsluiten met een flinke buit. Een leuk maaltje paling. Een andere keer offert hij vergeefs zijn nacht rust op en keert na vele uren verkassen van stek naar stek met lege handen terug naar huis. Slecht Vooral de laatste tijd gebeurt dat Arie nogal eens. Dat de oogst van een paar uur peuren in zijn keurig onderhouden bootje bitter tegenvalt. Dat de palingen die in een afgedankt ligbad rondzwem men in zijn schuurtje geen gezelschap krijgen van nieuwkomelingen. Dat de vangst gewoon bar slecht is. Puttend uit zijn levenslange ervaring is Arie langzamerhand van-één feit over tuigd: het gaat niet goed met de paling. Op stekken waar het voorheen altijd prijs was heeft hij al tijden geen teken van le ven meer gezien. En als er op enkele plekken soms toch leven in de bróuwerij Waar is de tijd gebleven dat de peurder paling in overvloed kon vangen? foto hans blijkt te zijn gaat het om hele kleine exemplaren. Veters, schampert hij dan. Zoals hij ook minachtend kan doen over de 'jankoppen' die totaal ongeschikt zijn om te yvorden gerookt. Arie wijst op dezelfde ervaring van zijn collega's. Ook zij stellen vast dat de vangsten steeds meer teruglopen. Hoe het komt weten ze niet precies, maar dat de watervervuiling er iets mee te maken heeft daarvan zijn ze wel overtuigd. En dan komen de verhalen los over 'vroe ger' toen je er nachten bij had dat je er na een paar uur mee moest stoppen om dat de vraatzuchtige glibberaars drie peuren compleet aan flarden hadden ge trokken en de bodem van de boot nau welijks meer te zien was door de duim dikke door elkaar kronkelende palingen. Gezien zijn leeftijd is Arie aangewezen op zijn naaste woonomgeving. Wat jon gere en mobielere collega's gaan zo nu en dan naar Friesland. Daar moet het nog goed zijn met de paling. Dan is het nog rendabel om een paar tientjes ben zine te verstoken. Arie heeft het slechts van horen zeggen, want zover komt hij niet meer van huis. Achter in zijn tuin heeft Arie een rookvat staan. Want wie paling peurt, rook ze meestal ook zelf en wat belangrijk is: eet ze ook zelf op. Arie maakt op die drie eenheid geen uitzondering. Het water loopt hem in de mond bij de gedachte dat er weer voldoende exemplaren rond zwemmen in zijn oude ligbad om het pekel en de houtmot tevoorschijn te ha len. Want voor hem gaat er niets boven 'een lekkere vette bek'. Vooral als dat komt uit de eigen rokerij. Wie eens iets meer ovër het roken van paling te weten wil komen kan ik aanra den om op zaterdag 20 augustus naar Kortenhoef, bij Hilversum, te gaan. Daar wordt die dag voor het vierde achtereen volgende jaar de Nederlandse kam pioenschappen palingroken gehouden. Uit het hele land komen amateurs en profs naar de NK om te proberen de wis selbeker te bemachtigen. Het evenement is langzamerhand een grote publiekstrekker geworden. Vorig jaar kwamen er naar schatting 6.000 ge ïnteresseerden naar het schouwspel kij ken. In totaal deden er 86 palingsrokers mee en Jansen uit het Gelderse Wamel bleek volgens de jury de beste reultaten te hebben behaald. Lees: de sttiakelijkste paling te hebben bereid. De organiserende commissie streeft er dit jaar naar de 100 deelnemers te halen en verwacht dat er ditmaal ook vrouwe lijke deelnemers bij zullen zijn. Verder is het de bedoeling dat er op 20 augustus ook demonstraties worden gegeven in het roken van andere vissoorten als poon, zalm, makreel en forel. Behalve informatie over de bereiding van de paling is ook het eindresultaat te proeven. Want de ervaring heeft geleerd dat zien roken de eetlust aanwakkert. En daar speelt professionele handel die dag heel handig op in. Parsons is een ervaren (meer dan twintig jaar aktief), maar nog onbekende Ameri kaanse trompettist/blokfluitist die na tien jaar een tweede plaat heeft geproduceerd. De muziek op de CD is een krachtige en smakelijke mengeling van standards en ei gen stukken, meest in een ongekunstelde hard-bopstijl, waarin technische perfectie het geluWdg aflegt tegen emotionele be trokkenheid. Parsons is als trompettist een neo-traditio- nalist die evenzeer aan Armstrong als Roy Eldridge of Lee Morgan doet denken en een enorme drive bezit. Een bijzondere attractie is de aanwezigheid in drie stukken van te norist Sam Rivers die er kennelijk behoor lijk zin in had. In het ouderwetse soul-jazz stuk One for Daddy-O' komt bovendien Nat Adderley op zijn cornet de groep op plichtmatige wijze versterken. De blokfluit leent zich minder voor uitbundige stukken, getuige twee ballads, maar op het Afrikaans getinte 'The Gathering' komt dit onpopulai re instrument door overblaaswerk toch nog tot zijn recht. Een ongewone en ontwape nende CD met enkele zwakke plekken. KV KLASSIEK Prokofjev - Peter en de wolf - SaintSaëns - Car naval van de dieren - Bart Peeters (verteller), Katia Marielle Lab/que (piano), Israël Phil harmonic Orchestra o.l.v. Zubin Mehta - EMI. De bekende 'kindermuziek' van Prokofjev in de klassieke koppeling met het 'Carnaval des animaux' van Saint-Saëns, hier in een Vlaamse uitgave (Carnaval heet nu Karna val). Aan de uitstekende, inmiddels ruim tien jaar oude uitvoeringen onder Zubin Mehta werd nu de stem van Bart Peeters toegevoegd en dat werkt verrassend goed. Niets is zo vervelend als een volwassene die zo nodig kinderen een muzikaal opvoedend verhaaltje moet vertellen, maar Peeters klinkt veel minder gekunsteld en weet zelfs iets te suggereren van 'wij onder elkaar'. Adams - Harmonielehre, The Chairman Dan ces, Two Fanfares - City of Birmingham Sym phony Orchestra o.l.v. Simon Rattle - EMI. De Amerikaanse componist John Adams (geb. 1947) schrijft gevarieerder en bedui dend minder 'eentonig' dan de meeste mi nimalisten, en weet daardoor ook een bre der publiek te bereiken. Zijn grote, driedeli ge Harmonielehre uit 1984-'85 slaat zelfs een verrassende brug naar de Amerikaanse neoromantiek met een reeks brede melodi sche bogen boven een slechts bij vlagen mi nimalistische ondergrond. Sterke, expres sieve en vooral kleurrijke muziek, die beslist het proberen waard is. Sterker naar het mi nimalisme neigend, maar heel leuk is 'The Chairman Dances', een 'foxtrot voor orkest' met materiaal uit de opera 'Nixon in Chi na'. De cd besluit nog luchtiger met twee korte 'fanfares'. Het feit dat deze cd zelfs ie mand met een afkeer van minimal music langdurig en blijvend wist te boeien, zegt voldoende, zowel over de muziek als over het enthousiasme van Simon Rattle en zijn orkest. PK Voordeliger dan ooit!', Laag. lager, laagst', Dit mag u niet missen!'; dit soort kreten op etalageruiten en in advertenties in de krant zorgen er wel voor dat niemand over het hoofd ziet dat het weer uitverkoop is. En heel wat mensen, zo'n 60 procent van alle consumenten, maken daar dankbaar ge bruik van. Dat kan natuurlijk fikse bespa- i ringen opleveren. Zeker als je toch al van plan was iets te kopen, en dat blijkt ineens flink afgeprijsd te zijn. Maar het is niet alleen maar puur voordeel wat de uitverkoop biedt. Veel mensen die er j bij de kassa nog zo van overtuigd waren dat ze een geweldige slag geslagen hebben, krij gen achteraf toch spijt van hun aankoop. Dat is goed voor te stellen, als je weet dat slechts een kwart van de consumenten be wust wacht op de uitverkoop met de aan schaf van iets. Het overige driekwart loopt toevallig tegen iets aan en neemt dat in een opwelling mee naar huis. Natuurlijk kun je ook veel plezier hebben van aankopen die i niet van tevoren gepland waren. Maar als je 1 bij het winkelen erg impulsief te werk gaat, loop je toch wel veel risico dat je met din gen thuiskomt die je helemaal niet nodig hebt en waarvan je achteraf misschien zelfs spijt hebt. En dan ben je in feite alleen maar extra duur uit. Goed voorbereid op koopjesjacht, is dus het devies. Dan.is de kans het grootst dat je werkelijk profiteert. Wie zich nog in de uit verkoop gaat storten, heeft misschien iets aan de volgende tips. Om te beginnen: het kan heel handig zijn om je te wapenen met lijstjes, voor je op pad gaat. In de eerste plaats een lijstje met daarop de zaken die de komende maanden zoal nodig zijn. Het is makkelijker daarover even goed na te denken als je rustig thuis in je stoel zit, dan temidden van het gedrang van medekooplustigen. Dan raak je toch vaak in een stemming van 'nu of nooit'. Het is ook slim om op zo'n lijstje bij ieder artikel te noteren hoeveel het normaal ge sproken ongeveer zal kosten. Dan is in de winkel snel duidelijk of de opruimingsprijs echt een besparing oplevert. Een tweede lijstje dat goed van pas kan ko men. is een papiertje met maten. Bijvoor beeld met het formaat van dekbedden en matrassen als er nieuw beddegoed aange schaft moet worden, en met de kledingma- ten van alle gezinsleden met het oog op eventueel benodigde sokken, blouses en andere garderobe-onderdelen. Grote kans dat de juiste maat je even niet te binnen wil schieten als je in bakken met sterk afge prijsde hoeslakens of overhemden staat te graaien. Dan is het wel zo makkelijk als je een spiekbriefje bij de hand hebt. Zeker als er niet geruild mag worden. Bij de aankoop van afgeprijsde kledingstuk ken is het aan te bevelen je goed af te vra gen hoe lang het nog in de mode zal zijn. Want als bijvoorbeeld een jack door de kleur of het model zo trendy is dat het hooguit nog twee maanden gedragen wordt, mag het wel heel sterk afgeprijsd zijn, wil je er nog voordelig mee uit zijn. Wie in de opruiming voor een gunstige prijs i basiskledingstukken op te kop weet te tik ken zoals een neutraal colbertje of een tijd loze regenjas, of zaken als pyjama's, onder goed e.d., is doorgaans beter af. Wie de aanschaf van een of ander elektrisch apparaat in de uitverkoop overweegt, moet vooral niet te veel onder de indruk raken van prijskaartjes die een geweldig voordeel ten opzichte van de adviesprijs vermelden. Want heel veel winkeliers geven daarop al tijd al korting, wel tot zo'n 25 procent. Ver gelijk de uitverkoopprijs dus met e normale verkoopprijs, niet met de adviesprijs. Een tip voor iedereen die niet echt iets no dig heeft: het kan houvast bieden om bij het winkelen alleen een beperkt bedrag aan contant geld mee te nemen. Laat cheques, credit-cards en dergelijke thuis. Daarmee voorkom je dat je teveel geld uitgeeft. Ten slotte is het goed om voor ogen te hou den dat het echt niet, zoals vroeger, weer een halfjaar duurt voor het opnieuw uitver koop is. De helft van de winkeliers prijst het hele jaar door af. Steeds vaker zijn er voor jaarsaanbiedingen,herfstaanbiedingen, verbouwingsopruimingen en noem maar op. Het is dus geen kwestie van nu of nooit; er komen nog gelegenheden genoeg waar bij de prachtigste produkten voor een hab- bekrats te koop aangeboden worden. Meer informatie in de vorm van brochu res: NIBUD-brochurelijn - 0 70 - 36 25 596. Workaholic Breuker werd gevraagd om de muziek te schrijven voor een muziekthea- terproduktie naar Theo Thijssens roman. De produktie was gebaseerd op Gerben Heliinga's toneelbewerking die meer dan twintig jaar geleden zijn eerste opvoering beleefde. Breuker schreef niet voor zijn Kol- lektief, maar voor tien betrekkelijk jonge musici uit de klassieke en jazzwereld die qua bezetting een ongewone combinatie vormen en die hier geen noot improviseren. Alleen de muziek van de produktie staat op de CD die eind vorig jaar kort na de premiè re live werd opgenomen. Voor Breukers doen klinken de achttien korte stukken op vallende ingetogen en impressionistisch. Wellicht heeft dat ook te maken met het vriendelijke en positieve karakter van het stuk en de tonaliteit waarvan Breuker uit ging. maar als op zichzelf staande muziek wordt er naar mijn smaak te weinig span ning gecrëeerd. Natuurlijk zorgt de ongebruikelijke instru mentatie (accordeon, viool, fluit, fagot, cel lo, sax enz.) voor de nodige oorspronkelijke klankcombinaties en zijn er de nodige aar dige vondsten, bijvoorbeeld het hele orkest op blokfluit in 'De Klas'. Daarentegen blijft het materiaal ritmisch nogal stram en ont breekt het aan de ironie die we van Breuker gewend zijn. Longineu Parsons - Work Song - TCB/VIA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 16