'Dansen was iets voor vrouwen' Cultuur&Kunst Orgelconcert Katwijk een confrontatie met contrasten >CHONE ïcHIJN In Leiden regeert koning Wansmaak Koperensemble: een forel als een walvis Habbema doet regie 'Willeke' Muziek en penning voor Maria Vos 6 ZATERDAG 9 JUL11994 chef annemiek ruycrok. 071 -356471. plv -chef jan rijsdam, 071 -356472 Exposities in Pomp en Oude Raadhuis warmond Gewassen pentekeningen van Barbera Bruin-Bon- gers en vogels en waterobjecten van keramiek van Floor Pauw- Huigen zijn tot 29 juli tentoongesteld in Galerie de Pomp in Warmond. Openingstijden: di, 19-21 uur, woe 10-12 en 14-16 uur, do, za en zo 14-16 uur. Linosnedes van Oudhollandse zeil schepen door Kees Ballintijn zijn in dezelfde periode in het Ou de Raadhuis te zien. Vandaag is er bij de Warmondse pomp ook het traditionele zomermarktje. In zes kramen worden uiteenlo pende creatieve technieken getoond. Het marktje duur van een tot vier uur. Theaterprogramma in bibliotheek leidedorpDe Leiderdorpse wethouder van cultuur, Carla Ker- ner, opent maandagavond in de openbare bibliotheek een over zichtstentoonstelling over het theaterprogramma voor het ko mend seizoen van de Muzenhof. De expositie duurt tot 30 au gustus en is te zien tijdens de openingsuren van de bibliotheek. Cursussen schilderen en zeefdrukken alphen aan den run» 'Schilderen naar verbaal gegeven' is de naam van de cursus onder leiding van beeldend kunstenaar Willem van den Broek bij Expressie 70. Aan de hand van opvallende stukken tekst wordt de cursist geïnspireerd om schetsen te ma ken. De cursus begint op zaterdag 10 september. Onder leiding van Trees Klijn begint eveneens bij Expressie 70 een cursus zeef drukken. De eerste is op dinsdagavond 6 september. Informatie: 01720-93737. Katwijker Clifford Stein wint internationale dansbeurs: Clifford Stein is snel. Razendsnel. Even met je ogen knip peren en je mist hoe de Katwijker (21) op zijn linkerbeen springt en het rechter sierlijk langs zijn oor vlijt. Clifford Stein is ook goed. Zo goed dat de derdejaars student jazz- theater- en showmusicaldans aan de Amsterdamse The aterschool vorige week de Philip Morris Scholarship 1994 won, een beeldje en een beurs van 10.000 gulden. Met zijn optreden tijdens het Internationaal Theaterfestival Amsterdam liet Stein 99 andere dansers, onder wie leer lingen van befaamde New Yorkse opleidingen, achter zich. ,,Ik schrok enorm. Ik wist niet eens dat we meede den. Het is zoiets als horen dat je de loterij hebt gewon nen zonder te weten dat je een lot hebt." muziek recensie lidy van der spek Tweede orgelconcert uit de Widor-cyclus 1994 door Ben van Oosten Uitgevoerd worden de derde en zevende symfonie Gehoord 7 juli op het van den Heuvelor gel in Katwijk aan Zee De ambitieuze organist Ben van Oosten koos zeer gericht voor een niet chronologische volgor de bij de uitvoering van de tien orgelsymfonieën van Charles- Marie Widor (1844-1937). Van Oosten wil de luisteraar steeds confronteren met contrasten. Gisteravond stelde hij de derde symfonie uit Widors jonge ja ren, waarin hij salofimuziek én epigoneren niet schuwde, te genover de zevende, uit een meer gerijpte en flamboyante levensfase, waarin de persoon lijke stijl gaat overheersen. De beroemde orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll inviteerde Widor nogal eens om zijn nieuw gebouwde instrumenten in te spelen. Zo werd Widor be noemd tot organist van de Saint Sulpice in Parijs. De orkestrale klankrijkdom van dit Cavaillé- Coll orgel, die Widor inspireer de tot het schrijven van zijn tien symfonieën, is enigszins te ver gelijken met het Van den Heu velorgel in Katwijk. En ik vroeg me dan ook af in hoeverre Wi dor dit instrument zou hebben gewaardeerd. In het Menuet uit de derde symfonie hoorde je Widors lief de voor het klavier: speels en lichtvoetig gecomponeerd met zijn sierlijke hobo-melodie, hel der articulerend uitgevoerd door Van Oosten die in 1980 ook een pianodiploma behaal de. Alsof hij zich hiervoor schaamde, verplettert Widor deze sereniteit in de daarop vol gende mars, met groot gevoel voor ceremonieel en plechtsta tigheid uitgevoerd. De later toe gevoegde Finale ontvouwt zich van uit een in klanksterkte afne mend septiemakkoord: buite lende sextolen worden gedo seerd en beheerst gespeeld, maar ook veel zwelwerk in dit laatste deel. In de zevende symfonie werd een mooi pastoraal koraal geëx poseerd, enigszins verstoord door het lawaaierige mecha niek: tik, tak, tjak. Gelukkig leed de laatste tere echo van het ko raalthema daar niet onder. Ook in de brede gebonden melodielijn omrankt door gol vende snelle noten komt Cho pin, de pianocomponist bij uit stek weer even om de hoek kij ken, maar dat blijft op het orgel toch een beetje behelpen, als je tenminste die vergelijking wilt maken, getuige het overigens zeer interessante programma- -boekje. amsterdam letty stam „Als klein kind wou ik al dan sen", vertelt Stein. „Maar ik durfde niet. Dansen, dat was iets voor vrouwen. Dat klinkt misschien raar maar dat dacht ik echt. Mijn zus ging op een gegeven moment op jazz- dansen bij Tripodia. De oefe ningen waar ze mee thuis kwam, had ik sneller onder de knie dan zij. Thuis zeiden ze: 'ga daar ook naar toe'. Maar ik durfde nog steeds niet. Na een telefoontje van mijn moeder ben ik uiteindelijk toch gegaan. Bij Tripodia heb ik leren dan sen. Tussen de huisvrouwen. Dat was hartstikke gezellig. En al snel stond ik op de eerste rij." „Omdat ik wist dat daar ook jongens dansten, ben ik naar de Leidse Balletschool van Carol Schrijnemakers gegaan. Op een geven moment kreeg ik les van een meisje dat op de Theater school zat en die spoorde me aan om auditie te doen. Voor de lol heb ik dat gedaan en tot mijn verbazing werd ik aange nomen. Ze vonden me wel oud. Want als je zo laat met dansen begint als, ik was 15, 16, dan ben je in die wereld oud. Maar ik heb een gemakkelijk lichaam met soepele gewrichten. Dus de school zei: ok, je bent wel wat ouder maar we kunnen nog wel aan je frutselen." „Ik zat toen in 5 atheneum van het Leeuwenhorstcollege in Noordwijkerhout. Het al dan niet mijn school afmaken was een moeilijke keuze. Ik heb in het begin nog een tijdje avondonderwijs gevolgd op het Boerhaave in Leiden terwijl ik al op de Theaterschool zat. Dat kon ik allemaal niet volhouden dus stopte ik met Boerhaave. Ik weet wat ik wil: dansen. En daar heb je geen natuurkunde of economie bij nodig. Als er wat gebeurt en ik breek een been dan kan ik altijd nog naar het avondonderwijs. Vrij „In het begin woonde ik nog in Katwijk. Maar vaak hebben we ook 's avonds repetitie of in het weekeinde. Dus ben ik naar Amsterdam verhuisd. Die stad heeft me heel veel veranderd. Ik was heel verlegen toen ik hier kwam. Nu ben ik veel vrijer. Ook al ben je raar, er lopen mensen rond die nog raarder zijn. En op school heb ik het fantastisch. Ik heb zo'n goede klas. We leven zo met elkaar mee dat op een gegeven mo ment mijn klas meer van mijn problemen wist dan mijn ou ders." „De school kun je wel een beetje vergelijken met die uit de film Fame. Alleen moet je je daar specialiseren in of zang of dans of een instrument. En wij krijgen alles. Om een beetje een idee te geven: klassiek, modern, jazz, tap, acrobatiek, zang, bles surepreventie, drama en thea tergeschiedenis. Ie wordf*hier opgeleid als jazzdanser maar je kunt ook in musicals werken. We hebben ook heel goede do centen. Ad van Dijk bij voor beeld van Cyrano. Die man geeft zo goed les. Ik kan geluk kig zingen maar als dat niet zo zou zijn geweest dan laat hij je toch goed klinken." „Aan de andere kant is de school ook heel hard. Vooral voor meisjes. Dan krijgen ze te horen: jij moet afvallen. Ik heb ook wel eens gehad dat de le raar klassiek tegen me zei: is dat je pakje of je buik? De school is heel hard voor me geweest maar ik ben toch heel blij voor aalsmeer anp Öf Joop van den Ende een nieu- wfe poging waagt Broadway te veroveren, is niet duidelijk. Maar Henk Poort zal op 13 juli o|d de drukke verkeersader van Manhatten zeker aandacht trek ken. Poort, hoofdrolspeler in de Hollands 'spook' op Broadway Nederlandse uitvoering van The tie-evenement onder de titel Phantom of the Opera, is vol- Broadway on Broadway, gende week te horen op Times Er worden 50.000 toeschou- Square. Het optreden van Poort wers verwacht. Het thema is dit via een groot videoscherm, jaar Broadway around the maakt deel uit van een promo- World. Op een groot scherm zal Wethouder Van Rij heeft on langs eventjes zijn oogkleppen afgezet en, op uitnodiging van deze krant, een wandelingetje gemaakt door Leiden. En wat blijkt? Koning Wansmaak re geert in deze stad. Van Rij ergert zich groen en geel aan lelijk Lei den. Lelijke paaltjes, wanstaltige hekken, slecht vormgegeven straatmeubilair, afschuwelijke afvalbakken, naargeestige ge bouwen, vuile straten en ga zo maar door. Nee, de sorbojunk heeft het niet gemakkelijk in de ze stad. Ondanks wagonladingen amb tenaren, raads- en welstands commissies wordt er al jaren een stortvloed van wanproduk- ten op ons netvlies losgelaten, ontdekte Van Rij op zijn wan deltocht. Een beetje laat als u het mij vraagt. Maar da's nog tot daaraan toe. Dat u en ik Wa gen dat de stad er uitziet als een vuilnisvat is ook nog te begrij pen. Maar dat Van Rij jeremië rend de stad rond gaat, foete rend op verkeersborden die door de gemeente zijn geplaatst en zich afvragend wat zo'n wanstaltig rood-wit houten hek naast de voor veel geld geres taureerde Kerkbrug doet, dat is toch wel een gotspe. Zou Van Rij, zijnde de wethou der van ruimtelijke ordening, niet een dienstdoende ambte naar, als het binnen diens ta kenpakket past, opdracht kun nen geven dat hek te verwijde ren? Mij dunkt dat dat, na alle reorganisaties van de afgelopen jaren, toch mogelijk moet zijn.. Leidse politici die wilden weten hoe de stad beter aangeharkt kan worden werden vorige week trouwens op hun wenken be diend. Het Leidse architecten- Tjeerd van Rij: groen en geel geër- Gerrit Komrij: „Architecten zijn de gerd. archieffoto wim dijkman grote bedervers." archieffoto cpd/klaas koppe Fons Verheijen: „Architecten kun nen niet tegen kritiek." archieffoto wim dijkman dom had namelijk een uurtje uitgetrokken om gemeente raadsleden een lesje te leren over de inrichting van onze woonomgeving. U begrijpt wel dat ik mijn lever goed heb laten schudden. Lachen is per slot van rekening goed voor de mens. Het was alsof ik eenoog aan een blinde hoorde vertellen hoe die met een behangers kwast een lelietje van dalen op een porseleinen pot moest schilderen. Want als de politi cus koning wansmaak is, dan zijn de architecten toch zeker zijn ministers. Ach, architecten... Wat zal ik verder van ze zeggen? Gerrit Komrij heeft tien jaar geleden eigenlijk al alles gezegd wat er van ze te zeggen valt. „Moderne architecten zijn de grote beder vers, ze zaaien onooglijkheid en planten het luisterloze. Ze laten een ongenadig spoor na van et ter, schuim en oogbolkrenking. Ze verslonzen ons huishouden. Ze vreten alles wat het aanzien waard is op. Ze zijn de colora dokevers van stad en platteland. Hun ideaal is de geldbuidel. Hun visioenen zijn van schok- beton." Zouden architecten, in plaats van die luitjes van de gemeente, niet beter hun eigen produkten ter discussie kunnen stellen, vroeg ik architect Fons Verheij en. Hij stak meteen de hand in eigen boezem, oefende vrijmoe dig kritiek uit op één van zijn laatste bouwsels, maar bleef angstvallig af van de wanpro ducten die zijn collega's produ ceren. „Het is niet gebruikelijk dat architecten kritiek op elkaar uitoefenen. Dat wordt niet goed geacht voor het vak", sprak de architect plechtig. En: .Architecten kunnen ook hele maal niet tegen kritiek op hun produkten. Het zijn hun kinde ren, dus kritiek doet pijn." Maar, belooft Verheijen namens zijn clubje, „we zullen binnen kort alle burgers van Leiden uit nodigen om kritiek te spuien op de moderne architectuur in de ze stad. En de architecten mo gen hun werk dan verdedigen." Daar hou ik hem aan, al kan ik wel voorspellen hoe dat gaat. Kijk maar naar vorige week: de aanwezige politici tijdens de openbare les waren op één hand te tellen. Ik durf te wed den dat de collega's van Ver heijen, gewend als ze zijn hun mooipraterij te verkopen aan in slaap gesukkelde welstands- en raadscommissies, net zo laf zijn om hun goedkope prullen, kneuterige konijnehokken, slonzige duiventillen en crema toriumachtige kubussen te ko men verdedigen voor het volk. En als ze er zijn,'de architecten en politici, dan zal het gaan zoals Komrij al jaren terug voor spelde: 'Al heeft het kindje slag tanden, schubben, gespleten hoeven en een varkenskrul, de trotse ouders en de peetvader wijken geen seconde van de wieg. Ze zullen nog jubelen over hun wangedrocht'. een opname worden vertoond van het lied 'e donkere melodi- eë van de nacht' zoals Poort dat in zijn rol van The Phantom in de Nederlandse versie, een pro- dukie van Joop van den Ende BV, zingt. Vervolgens brengt de 'Broadway Phantom' hetzelfde lied, Music of the Night, live. Clifford Stein: 'Mensen beschouwen jazz vaak als gehuppel, met zilveren strikken en netkousen. Jazzdansers winnen zelden een prijs'. foto united photos de boer/nils van houts ze dat ik die prijs heb gewon- Jazzdansers worden ook zelden ballet bestaat al 200 jaar terwijl nen. Mensen beschouwen jazz- genomineerd voor prijzen. Ze jazz pas opkwam in de jaren dansen toch als wat gehuppel in moeten opboksen tegen een zestig. Dat maakt die prijs extra netkousen en een zilveren strik, enorme achterstand. Klassiek waardevol." Ook Wenen krijgt 'Centre Pompidou' wenen dpa Wenen krijgt op het jaar beursterrein in het centrum van de stad een nieuw mu seumkwartier. Na jarenlan ge politieke strijd is daartoe besloten. Helmut Zilk. de burgemeester van de hoofdstad, spreekt met een verwijzing naar het Parijse kunstcentrum over een 'Oostenrijkse Centre Pom pidou'. In de Weense binnenstad moeten twee musea voor moderne kunst, een kunst en evenementenhal en een als leestoren omschreven futuristisch gebouw komen. De kern van het complex zal het Leopold Museum worden. Daarin wordt de beroemde privéverzame- ling van de Oostenrijker Rudolf Leopold gehuisvest. De staat heeft die collec tie gekocht voor 2,2 miljard schilling (350 miljoen gul den), hoewel deskundigen de waarde van de verzame ling op 6,5 tot 8 miljard schilling (1 a 1,2 miljard gulden) schatten. Als tegen prestatie bouwt de staat het museum (kosten: ruim 200 miljoen gulden). Verzamelaar Leopold wordt artistiek directeur van het naar hem genoem de museum, dat eind 1997 klaar moet zijn. Zijn collec tie omvat meer dan 5000 werken, waaronder de be langrijkste werken van Oos tenrijkse expressionisten, Franse impressionisten en kunst uit Afrika, Azië en Oceanië. De Oostenrijkse hoofd stad wil zich overigens nog meer in het Europese mu seumlandschap profileren. Met het Guggenheim-mu seum lopen onderhandelin gen over de vestiging van een dependance in Wenen. Onlangs is hiervoor al een intentieverklaring onderte kend. Thans wordt een haalbaarheidsstudie uitge voerd. Koperensemble Matthew Locke bood nieuwsgierige Leidenaars gisteravond een unieke kans. Het ensemble van Joop van der Louw, ontstaan uit een leerlin gen-ensemble van de muziek school, gaf een concert op de binnenplaats van het stadhuis. Een plek waar de gewone bur ger normaal gesproken niets te zoeken heeft. Voor iedereen die dit gemist heeft: het is mooi be straat, er staat een bronzen vre- desbeeldje en je hebt een schit terend uitzicht op de stadhuis toren. Een nadeel van deze plek amsterdam anp Eddy Habbema gaat de regie voeren over Willeke, de Musical. De regisseur, die onder meer verantwoordelijk was voor de musical Cyrano, werkt bij 'Willeke' ook samen met het ar tistieke team dat achter Cyrano zat. Het bestaat uit Paul Gallis (decor), Reinier Tweebeeke (licht) en Yan Tax (kostuums). De muzikale leiding is iri han den van Edwin Schimscheimer. Hans de Wolf en Ger Beuken kamp schreven de tekst. Willeke, de Musical, met in de hoofdrol Joke de Kruijf, gaat in januari 1995 in première. De Kruijf is momenteel te zien als Christine in The Phantom of the Opera in het Circustheater in Scheveningen. Habbema regis seert komend seizoen ook My fair Lady met Paul van Vliet. In 'Willeke' wordt een tijds beeld geschetst van het begin van de jaren zestig en eind jaren zeventig. De tijd van de sui- kerspinkapsels, het Polygoon journaal, de stoere jongens op een Puch en het huwelijk van Beatrix en Claus. Habbema zegt erover „Het klinkt gek, maar het publiek zal los komen te staan van die beroemde mevrouw die met een voetballer in België woont. Wij gebruiken elemen ten en muziek uit Willekes leven om een verhaal te vertellen dat uitstijgt boven een documentai re of docudrama. is dat je de band die bij Annie's Verjaardag speelt ook heel goed hoort. Wat lelijk stoort. Niet al leen omdat de stilte tussen de verschillende stukken opgevuld werd door bongo's en elektri sche gitaren, maar ook omdat het ensemble daardoor af moest zien van piano en pianis simo. Daardoor werd een en ander minder verfijnd en genu anceerd. Bovendien verpestte het de concentratie. Het programma bood onder meer werken uit de renaissance, de barok, jazzy werk van De bussy en (vroege) jazz. Debus sy's mooie en fijnzinnige Golli wog's Cake Walk en Le Petit Nè- gre contrasteerden beschaafd met Ellingtons muziek, van wie onder andere Blues of the Vag abond vertolkt werd. Van het barok-repertoire maakte de Suite van de Rotter dammer Hellendaal de meeste indruk. Ondanks enkele aarze lingen was dit stuk het sympa thiekst. Maar men permitteerde zich ook een muzikale grapje als de Variations Abominables (sur un theme aquatique), dat varieerde op Schuberts Forelle- thema. Deze uiterst levendige, clowneske reis door de tijd laat soms een forel als een walvis horen, dan weer danst de vis een tango en een keer blijft de naald hangen, wat dan verhol pen wordt doordat de musici even stampvoeten. leiden Een muzikale aubade viel gistermiddag Maria Vos, scheidend consulente cultuur bij de Stichting Welzijn Leiden, ten deel. Drs. M.FJ. Vos nam af scheid omdat zij met VUT gaat. Bij deze gelegenheid reikte voor malig wethouder van cultuur (nu onderwijs) Henny Koek haar de Jan van Houtpenning uit. Deze penning wordt gegven aan amb tenaren die zich voor de ge meente langdurig verdienstelijk hebben gemaakt. Vos werd in 1972 directeur van de Culturele Raad in Leiden, die tot taak had het gemeente bestuur te adviseren over subsi dies, stimuleringsregelingen voor kunstenaars, culturele pu- blikaties en het Cultureel Jonge ren Paspoort, en de uitvoering van de CJP-regeling. Na de reorganisatie in 1980 werd Maria Vos benoemd tot consulente cultuur en amateuris tische kunstbeoefening bij de Stichting Welzijn Leiden. Zij was nauw betrokken bij de voorbe reiding en ondersteuning van de federatie Leidse Muziekgezel schappen en de werkgroep Amateuristische Kunstbeoefe ning. Zij was onder meer actief bij de organisatie van de Leidse Uitdag, de plaatselijke Anjeractie en de totstandkoming van het Muziekverzamelgebouw aan de J.C. de Rijpstraat. Daar vonden gistermiddag dan ook de muzi kale feestelijkheden plaats. foto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7