'Dat gebouw moet leven' De X eert Visconti en Bogarde Romanticus Muilwijk schildert 'klungeligheid' Peter Gabriel verliest aan appeal Minerva presenteert traditie en humor Cultuur&Kunst DONDERDAG 7 JULI 1994 Prijs voor Nederlandse film Groningen» De Nederlandse speelfilm 'Venus in Furs' van Maal tje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs is op het 2e Internatio nale Film Festival van St.Petersburg onderscheiden als 'Beste Buitenlandse Film'. Dat heeft producent Moskito Film bekend gemaakt. 'Venus in Furs' is gebaseerd op een gelijknamige ro man van de Oostenrijkse schrijver Leopold von Sacher Masoch. De film, wordt in het najaar in de Nederlandse bioscopen ver wacht. Zoon Tony Curtis (23) overleden De 23-jarige z i de Amerikaanse acteur Tony Curtis, Nicholas, is afgelopen zaterdag plotseling overle den. Nicholas Curtis was onder medische behandeling sinds hij vorige maand plotseling een toeval kreeg door onbekende oor zaak. Curtis was de zoon van de derde vrouw van Tony Curtis en studeerde fijne kunsten in Boston. Ook was hij muzikant. Voorstelling Anatevka, Fiddler on the roof. Door L.S.V. Minerva/Leidsch Stu denten Tooneel. Regie- Janne Jansen. Ge- zien: 6/7, Stadschouwburg Leiden. Nog te Joseph Steins musical Ana tevka, beter bekend als Fiddler on the roof, is ei genlijk een verdrietig verhaal. Het vertelt hoe onzeker het povere be staan van de joden in Rus land was. Een vinger knip, één pa piertje van hogerhand, en ze kunnen hun boeltje weer pakken en elders hun heil gaan zoeken. Hoe hou je het vol? Red je het met traditionele waarden of met humor? De kor te episodes uit het leven van de arme melkboer Tevye met zijn vrouw en vijf dochters laten zien hoe je van een treurig ver haal toch een onderhoudende musical kunt maken. Uit de sprankelende voorstel ling die Minerva in het kader van haar 36e lustrum en de Leidse Lakenfeesten presen teert, mag je opmaken dat hu mor belangrijker is dan traditie. Hoofdpersoon Tevye houdt zich immers staande door zijn nogal zwarte humor en zijn relative ringsvermogen. 'Traditie' mag dan als muzikaal thema telkens terugkomen, Tevye zwicht toch iedere keer weer voor de wen sen van de moderne tijd. Er zit natuurlijk ook weinig anders op. Dat dit niet altijd even van harte gaat, blijkt uit de opmerking van zijn vrouw tegen haar uitge- Alweer negentien jaar geleden trok Peter Gabriel zich terug uit Genesis, op dat momen vaan deldrager van de symfonische rock. Sindsdien leverde het kostschooljongensclubje uit het Engelse graafschap Surrey min stens tweemaal zoveel muziek op. Gabriel ontpopte zich geens zins tot een gevallen aartsengel. Hij maakte in toenemende ma te gedurfde, intelligente pop vol verwijzing naar elektronica enerzijds en de Derde Wereld anderzijds. Vanaf zijn zevende soloalbum bleek het D66/Groeri Links-mengseltje van zorgen voor jezelf en kommernis voor de wereld ook een groot publiek aan te spreken. Ondertussen groeide Genesis spelenderwijs door naar dezelf de megastatus - al was die wat commerciëler van aard. Waar Phil Collins, Gabriels opvolger achter de micro, er geen punt van maakt om, gesponsored door Volkswagen op tournee te gaan, ging Peter er meermaals bijna onderdoor - zo groeiden hem de zorgen voor de wereld boven de kop. Behalve zijn hu manitaire inzet (Amnesty, Ree bok Foundation) spant Gabriel zich in voor collega's waar ook ter wereld met een eigen pla tenlabel (Real World) en een jaarlijks festival in Engeland (WO MAD). Dit stukje geschiedenis is noodzakelijk om te verklaren wat Gabriel en consorten deze week in Den Haag te zoeken hebben. Een kleine, mislukte Europese tour is alles wat rest van de gedachte om het gevari eerde aanbod van Real World en WOMAD buiten Engeland te promoten. In de VS bleek een soortgelijke serie openluchtcon certen in september vorig jaar nog in een grote behoefte te voorzien, maar hier is de be langstelling voor de live-aspec ten van Peters wereldwijze zen dingsdrang slinkende. De Sta- tenhal is slechts voor zo'n 6000 plaatsen gevuld. Het concert in Den Haag is bij vlagen te flets en toont vooral muzikaaltechnisch het soort ha peringen dat je bij Gabriel niet verwacht. Het is in zijn verza meling hoogtepunten van het meest recente album US en ou dere hits bovendien wat onsa menhangend. Peter zingt goed en gedurfd, maar in het podi umspektakel opereren de band leden als houterige marionetten die niet precies op de instruc ties van hun poppenspeler rea geren en gaandeweg ook hun controle over de, bij Gabriel zo belangrijke ritmische grooves verliezen. Een spectaculair stuk als Sledgehammer wordt ont sierd door korte drumfills, een dreigend apocalyptisch stuk als Blood of Eden gebracht als een doodgewone ballad. De attracties uit het WOMAD- kamp die resteren van de tour nee zijn wisselend op dreef. Galliano, de Londense jazz- danceformatie, speelt overtui gend maar wat te glad. Lucky Dube, de Zuidafrikaanse heler van Bob Marley's reggae-erfe- nis, valt dwars door de mand. 'Monster' van Leiden schopt het misschien toch tot monument: leiden letty stam laten dochters tijdens de voor bereidingen van de grote emi gratie: 'Hou op en gedraag je fatsoenlijk. We zijn nog niet in Amerika.' Thomas Loudon, die de rol van Tevye vertolkt, is èen ware Atlas: op hem steunt het stuk. Hij beschikt over een formi dabele stem en een groot ac teertalent. Dat blijkt niet alleen uit de manier waarop hij zijn vermaningen en verzoekjes tot God richt, de geestige ge zegdes geput uit het 'goede boek' ('Moet ik U vertellen wat er in liet goede boek staat?'). Ook in de meer dramatische ge beurtenissen speelt, zingt en danst hij over tuigend. Hoewel het stuk eindigt met een onzekere toekomst voor de joodse dorpelingen, ze worden immers botweg verjaagd, over heerst het optimisme en de hu mor. Dit is niet alleen de ver dienste van de (in het Neder lands vertaalde) tekst, maar ook van de regiseuse Janne Jansen en choreografe Bridy van der Hoff, die deze enscenering de nodige vaart gaven. En natuur lijk van de enthousiaste studen ten, die dit stuk uiteindelijk maakten. Maar ook het publiek werkte op zijn manier mee aan het ko mische gehalte van de voorstel ling. Als Tevye naar aanleiding van een bitse opmerking van zijn dochter uitlegt dat ze die toon van haar moeder heeft, klinkt er één schaterende lach van een zich blijkbaar zeer inle vende man - waarop de hele zaal natuurlijk dubbel ligt. Op het dak, door de silo's, de machines langs en door de kantoorruimten. Hildebrand de Boer kreeg twee weken geleden van de stichting Industrieel Erfgoed Leiden een uitvoerige excursie door de meelfabriek. Onderzoek naar De Sleutels had de projectcoördinator van PIE (Projectbureau Industrieel Erfgoed) al overtuigd van het belang van dit industriecomplex. Het met eigen ogen be kijken van de verzameling gebouwen langs de Zijloever maakten hem alleen maar enthousiaster. De meelfabriek verdient een plaats op de rijksmonumentenlijst. heel gaaf geheel van een verza meling gebouwen. Eén heel be langrijke dateert uit 1904. Dat is het grootste Nederlandse ge bouw dat gemaakt is van gewa pend beton en het is nog hele maal intact. Ook de andere ge bouwen zijn van architecto nisch belang. En dat de machi nerie er nog in zit is bijzonder. Ik kan me voorstellen dat Leide- naren zich afvragen: is dat nou wel zo bijzonder? En het ant woord is 'ja'. Het is heel waar devol onroerend goed op een markante plaats in de stad." „Volgens het structuurplan .uit 1978 wil Leiden alles wat PIE draait nu twee jaar. „We on derzoeken op heel selectieve wijze het belangrijkste van het industriële erfgoed", licht De Boer de taak van het bureau toe. „We willen niet alles be houden maar alleen wat essen tieel is. En dat is de meelfabriek. Daarbij kijken we niet alleen of iets een architectonisch hoog standje is. In het onderzoek let ten we ook op de cultuur-histo rische en sociaal-economische waarde." „Op die manier hebben we veertig industriële branches on derzocht zoals" bij voorbeeld de suikerindustrie, bierbrouwerijen en de graan verwerkende indu strie. In 1854 begon Nederland met meelfabrieken. Tot die tijd waren er alleen maar molens. De meelindustrie maakte een heel snelle ontwikkeling door. Nederland kende tegen het eind van de vorige eeuw zo'n 70 fa brieken maar in 1910 waren daar, door schaalvergroting, nog maar 20 van over. Nu zijn dat er nog maar twee: één in Leiden en één in Sas van Gent." „Het complex in Leiden is een ooit een wal is geweest weer groen of tot wal maken. De meelfabriek staat bovenop zo'n verdedigingsbolwerk. Je kunt inderdaad alles plat gooien en de zaak groen maken. Je kunt dit gebouw ook laten leven. Het staat op een belangrijke, inte ressante plek in de stad. Als je iets gaat doen met die grote bouwmassa, kan dat een goed effect hebben op de behaaglijk heid van Leiden." Studenten „In het gebouw kun je een veel- „Als je iets gaat doen met die grote bouwmassa, kan dat e Leiden." heid van functies kwijt. Denk bij voorbeeld aan woningen, kan toorruimte, opslagplaatsen. In die betonnen muren kun je vrij gemakkelijk licht toelaten. Mis schien is het wel heel interes sant om studenten in te huis vesten. Het mooie van dit soort complexen vind ik ook dat het altijd besloten terrein is ge weest. De gewone burger kwam hier niet. Als je de meelfabriek ontsluit, wordt het een deel van het publiek, van de stad." „Ónze f graanverwerkende industrie is naar het ministerie verstuurd en naar de provincie Zuid-Holland. Daar is sinds anderhalve week een team bezig met het uitwer ken van het Monumenten In ventarisatie Project. In dat pro ject zijn alle waardevolle objec ten tussen 1850 en 1940, de zo genoemde jongere bouwkunst, op een lijst gezet. Dat provinci ale team gaat nu elke gemeente onder het mes nemen om te be kijken wat er moet worden be houden als monument en hoe." leiden «letty stam Dirk Bogarde is al jarenlang niet meer te vinden in de bioscoop maar in de bibliotheek. De ac teur (1921) verruilde het witte doek voor de schrijftafel en heeft inmiddels een aantal, re delijk gunstig ontvangen, boe ken op zijn naam staan. In de X schittert Bogarde deze zomer als vanouds op het scherm in 'Death in Venice' van Luchino Visconti. Een mini-retrospectief van diens werk is onderdeel van het zomerfestival in het cultu reel centrum. Vanaf vanavond tot 1 september draaien maar liefst 31 films in de X. Evenals vorig jaar neemt het cultureel centrum deel aan de manifestatie 'Les Vacances du Cinéma'. Dit is een landelijke initiatief van filmhuizen die met het festival de zomerse kom kommertijd in filmland willen overbruggen'. Dit jaar is 'Les Va cances du Cinéma' in tweeën twintig steden te zien. De X koos 31 rolprenten uit het totale aanbod van 135 films en gaf Visconti een ere-rol. Van hem zijn naast 'Death in Venice' ook 'L'Innocente' en 'La Terra Tre ma' te zien. De Italiaanse cineast (1906- 1976) had een grote interesse en een scherp oog voor het verval. Bogarde illustreert dat meester lijk in 'Death in Venice', een film gebaseerd op de novelle van Thomas Mann. Hij speelt daarin de Duitse componist Gustav von Aschenbach die een rustkuur doet in het Venetië an no 1912. In de lounge ziet hij Tadzio en raakt geheel in de ban van deze mooie jongen. Von Aschenbach heeft zijn le ven hard gewerkt om tot pure schoonheid te komen. Nu ziet hij in Tadzio de ideale schoon heid belichaamd en de jongen heeft" daar zelf geen enkele moeite voor hoeven doen. Op de muziek van Gustav Mahler glijdt Bogarde langzaam af. De X toont ook andere Itali aanse meesters: de gebroeders Taviani met 'Fiorile' en van Fe- derico Fellini draait 'Intervista'. Die film is een documentaire „Dat is een enorm project maar voor Leiden en de omge ving Rijnland duurt dat gelukkig niet zo lang meer. Dat gebied wordt als eerste aangepakt zo ergens eind dit jaar, begin 1995. De minister neemt uiteindelijk de beslissing of de meelfabriek tot monument wordt uitgeroe pen. En ik heb er best goede hoop op dat dat inderdaad ge beurt. Ik denk niet dat de meelfa briek zomaar plat wordt ge gooid. Dat zou zonde zijn." Waarschuwing aan musea voor misleidende advertenties amsterdam anp 'Dood in Venetië' van Luchino Visconti (rechts) met Dirk Bogarde (links) te bewonderen tijdens 'Les1 du Cinéma' in deX. ARCHIEFFOTO ABC waarin de onlangs overleden re gisseur veertig jaar aan per soonlijke herinneringen in beeld brengt. Ook autobiogra fisch is Joris Ivens' allerlaatste film 'Een verhaal van de wind'. De derde documentaire 'Jimi Hendrix Double Bill' is de regi stratie van optredens van de gi taarkunstenaar op Monterey Pop en The Isle of Wight. Krzysztof Kieslowski oogst veel bewondering voor zijn trilogie 'Les Trois Couleurs: Bleu, Blanc, Rouge'. Bij de X draait deze zomer zijn 'A short stoty about killing' waarin de regisseur de essentie van het doden laat zien. Verschillende rolprenten tonen de opmars van de Aziatische filmwereld. Van Hollandse bodem tenslotte draaien 'Hartverscheurend' van Mijke de Jong en 'The best thing in life' van Paul Ruven. Bij de X ligt de speciale Va cances du Cinéma-krant klaar met het programma-overzicht van het festival. THEATERS LEIDEN LEIDSE SCHOUWBURG 7,8,9. 13 en 14 juli, 20.15 u 'Anatevka' nigingstudentensociëteit Mi lOjuli: 15.30 uur. DEN HAAG CIRCUSTHEATER dag(beh ma), 20.00 AMSTERDAM CARRÉ t/m zo 28/8 (beh ma), 20.15 uur. zo ook 14.00 uur: Musical 'Cyrano'. MUZIEKTHEATER vr 8. 19 30 uur, zo 10. 13.30 uur: De Nederlandse Opera; 'L'lncoronazionedi Poppea'. STADSSCHOUWBURG 'Julidans': vr 8 (première) t/m ma 11. 20.15 uur: The Michael Clark Company; 'O' t Igor Stravinski. CONCERTEN Musea moeten oppassen voor advertentieverkopers die hun waar telefonisch aan de man brengen. Het gaat daarbij vooral om verkopers die musea een gratis advertentie aanbieden in een toeristengids. Die gratis re clame verschijnt echter ner gens. Wel krijgen de musea een rekening omdat in de kleine let tertjes van het contract staat dat de advertentie ook wordt opge- moet worden betaald. Uit het bewijsexemplaar blijkt echter dat het betreffende ma gazine alleen maar uit adver tenties bestaat. Een woordvoer der van de Nederlandse Muse umvereniging (NMV) vermoedt dat bijna alle 700 musea in Ne derland wel eens in deze mislei dende verkoop zijn getrapt. Exacte aantallen zijn niet be kend. De kosten die aan de ad vertentie zijn verbonden, vari eren van honderd gulden tot enkele duizenden guldens. De malafide advertentiever koper geeft zich uit voor mede werker van de afdeling voorlich ting van de ANWB die bemid delt bij de gratis plaatsing van de advertentie. Hij gaat volgens de NMV-woordvoerder agres sief te werk. Ook als een muse um telefonisch niet op het aan bod van de verkoper ingaat, faxt hij een opdrachtbevestiging of stuurt hij een acceptgiro. De colporteur heeft ook een truc om twee advertenties aan te slijten. Als hij telefonisch een advertentie in een bepaald blad heeft weten te verkopen, faxt hij een opdracht bevestiging die een beetje af wijkt van het contract dat per telefoon werd afgesproken. Als het museum de bevestiging te rugfaxt, volgt enige tijd later ook de bevestiging van het contract dat telefonisch werd Het museum zit dan j advertenties opgescheept. LEIDEN HOOGLANDSE KERK Zaterdag 9 juli Orgelconcert door Wim Voogd. 13.30 Vrijdag 8 juli The Red Sea Sharks (countryrock), zoldercafé, 23.30 uur. WAALSE KERK Dinsdag 12 juli De Académie de l'Eglise Wallonne de Leyde; Franse barokmuziek uit de 17e en 18e eeuw. 20.30 uur. VAN DERWERFPARK Zondag 10 juli Werfpop Festival met o.a. Creepmi- me, Las Chicasdel Rock. Beeswamp, The Serenes, Ifang Bondi, Omar The Howlers. KATWIJK NIEUWE KERK Vrijdag 8 juli Orgelconcert door Ben van Oosten; derde deel Widor-cyclus, 20.15 uur. ROELOFARENDSVEEN SPLOTSZ Zaterdag 9 juli ZomerSplotsZfestival met o.a. Triple Six (hardrock), Scrapzone (grunge- /punk/metal), Raggende Manne, Hal lo Venray en The Bob Color, 19.30 AMSTERDAM CONCERTGEBOUW Vrijdag 8 juli Zaterdag 9 juli Noordhollands Philharmonisch Or kest olv Lucas Vis, solsite Deborah Riedel, sopraan; werken van o.a. We ber, Bizet en Verdi, 20.15 uur. -Zondag 10 juli Residentie Orkest olv Jac van Steen, solist Garrick Ohlsson, piano; werken van Thomas. Henkemans en Stravins ky. 20 15 uur. Maandag 11 juli Leo van Doeselaar, orgel, Jacques Zoon, fluit, Harro Ruijsenaars, violon cel; werken van o.a. Lotti, Martin en Goebaidoelina, 20.15 uur. Dinsdag 12 juli Australian Chamber Orchestra olv Ri chard Tognetti, solist John Williams, gitaar; werken van o.a. Biber, Scult- horpe en Walton, 20.15 uur. Woensdag 13 juli José van Dam, bariton, Maciej Pi- kulski, piano; liederen van Schumann (Dichterhebe)en Duparc, 20.15 uur. Donderdag 14 juli gen, blokfluit, Wilbert Hazelzet, ti verso; werken van Purceil, Telemann, Bach en Handel, 20.15 uur. PARADIS0 Zaterdag 9 juli Welcome to the Future. Nijhoffprijs voor vertaler Henry Rammer den haag anp De Martinus Nijhoffprijs 1S94 is toegekend aan Henry Kammer voor zijn vertalingen van Hon gaarse literatuur. J.A.H. Kam mer (51) heeft onder meer werk vertaald van Hongaarse auteurs als György Konrad (Het Tuin feest), Imre Kertész (Kaddisj voor een niet geboren kind) en Géza Gardonyi (De Sterren van Eger). Hij heeft de prijs echter vooral gekregen voor zijn verta ling van Het boek der herinne ringen van Péter Nadas, van wie hij eerder al Einde van een fa milieroman had vertaald. Kam mer, docent Hongaarse taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, ontvangt de prijs op 20 oktober uit handen van Prins Bernhard. beeldende kunst recensie roos van put Expositie Janpeter Muilwijk, te zien t/m 28 augustus, dagelijks geopend 10.00-17 00 uur, Kunststichting AZL, Academisch Zie kenhuis Leiden, Gebouw 1, Rijnsburger- weg 10, Leiden. De personen die Janpeter Muil wijk schildert of tekent 'kijken' naar de bezoeker van de ten toonstelling. Het lijkt alsof de ogen je continu volgen als je rondloopt en dat terwijl de figu ren allerminst naar de realiteit zijn geschilderd. Van de verhou dingen en de anatomie van het lichaam klopt weinig, de licha men lijken plat te zijn en de wij ze van afbeelden doet denken aan de vroege Renaissance schilderkunst. De geportreerden poseren sereen, met hun figuur nemen ze bijna het hele vlak in beslag, de handelingen die zij verrich ten zijn minimaal. Je ziet bij voorbeeld een afbeelding van 'Mannen en kinderen'; de vin gertoppen van twee figuren ra ken elkaar licht. Of de 'Zaaiende man met kind'^ enkele korrels zijn zichtbaar in de ene hand, de andere hand is naar de grond gericht en je ziet de zaad jes op de grond vallen. Het kind gekleed in een blauwe jurk houdt de pot met zaadjes vast en kijkt naar de toeschouwer. De 'Stervende man' heeft zijn handen gevouwen alsof hij in gebed is. Een andere man in lichter contour getekend, staat achter deze figuur afgebeeld en hij omarmt de voorste. De ge portretteerde is al op weg naar een andere wereld en zijn ziel begeleidt het stervensproces. Onmiskenbaar is de religieuze ondertoon herkenbaar, die ove rigens niet alleen in dit werk na drukkelijk aanwezig is. In 1992 heeft Muilwijk de Ko ninklijke Subsidie voor de vrije schilderkunst ontvangen. Hij ty peert zijn werk zelf als 'gesubli meerde klungeligheid'. Als je naar de wijze van schilderen kijkt, kan ik hem daarin gelijk geven. Er klopt eigenlijk niets van. Daarnaast vertonen zijn fi guren veel overeenkomsten. Zij zijn bijvoorbeeld allen zeer uit de kluiten gegroeid, vullen het hele schilderij met hun lijf, heb ben een bleek, vale huid en het zou één grote familie kunnen zijn, want ze lijken allemaal sprekend op elkaar. Daarnaast gebruikt Muilwijk veel dezelfde kleuren zoals bruin/rood, bleke huidtinten, groen en blauw. Maar juist hierdoor ontstaat een helder totaalbeeld, waarin de personen geen individuen zijn, maar veel meer symbolen van de mens en zijn leven. Het we reldbeeld dat hij neerzet is lief lijk en vredig. Niet alleen door de wijze van schilderen die te typeren is als naië, maar ook door de inhoud van de taferelen ('Bloemenplukkers', 'Man met schaapjes', 'Man met duiven', 'Vrouw, man en water'). Muil- wijks ideaalwereld lijkt uiterst ver af te staan van de alledaagse (harde) werkelijkheid. De idea list en wellicht dromer, roman ticus Muilwijk laat zich zien. Wil hij een voorbeeld geven van hoe het ook zou kunnen zijn? Het liefst een SieMatic keuken van Goedhart Bouwhuis Bezoek onze showroom met de meest komplete SieMatic presentatie von de hele regio. Goedhart Bouwhuis, Hoorn 126a (tegenover Avifouno), Alphen a/d Rijn, of maok een afspraak: tel. 01720-22100

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7