Oerschreeuw vanuit een bankkluis Jan Hoet wil Boymans èn Kunsthal 'Beelden zijn ondergewaardeerd' Cultuur&Kunst Cellist Pieter Wispelwey op Leids Barok Festival Proef met 'goedkope' museumkaart mislukt Tweede fase-opleiding voor 6 conservatoria Cabaretprijs Mini Maxi DINSDAG 5 JULI 1994 7 Nieuw album Stones omstreden londen Voodoo Lounge, het nieuwste album van de Rolling Stones, komt volgende week op de markt. Door nadrukkelijke toespelingen op seks wordt de cd nu al omstreden genoemd. Het is de eerste studioplaat die de Stones sinds 1989 hebben ge maakt. Het is ook de eerste met Darryl Jones die bassist Bill Wy- man vervangt. De Stones beginnen op 1 augustus in het RFK- stadion in Washington een wereldtoernee. Tijdens de trip treden ze op in Noord- en Zuid-Amerika, Japan en Europa. Renovatie Royal Opera House Londen londen Het uit de 19e eeuw stammende Royal Opera House in Londen wordt grondig gerenoveerd en uitgebreid. De moderni sering en uitbreiding moeten het theater in de uitgaanswijk Co- vent Garden op het niveau brengen van de best uitgeruste zalen ter wereld. Voor ruim vierhonderd miljoen gulden wordt het aantal plaatsen in het theater uitgebreid en komt er een tweede, kleinere zaal. Vanaf 1997 gaat het Opera House drie jaar dicht voor de renovatie, na een langdurig gevecht over de gevolgen van de werkzaamheden voor het uitgaans- en winkelcentrum van Covent Garden. Daarvoor moest het Opera House wel de plannen laten varen om kantoren in het complex onder te bren gen. Foto-expositie Salgado's werkers Rotterdam Het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam toont van 9 juli t/m 21 augustus foto's van Sebastiao Salgado. Deze Frans-Braziliaanse fotograaf reisde gedurende zeven jaar door bijna de hele wereld, op zoek naar mensen die zware (hand)ar- beid verrichten. In 350 foto's laat hij zien hoe grote groepen mensen in vooral niet-westerse landen werk doen dat niet meer van deze tijd lijkt. Salgado heeft economie gestudeerd en werkt in de traditie van de human interest-fotografie. De tentoonstel ling is getiteld Arbeiders: een archeologie van het industriële tijdperk. Oudere kunstenaars te zien bij Arti Amsterdam Maatschappij Arti et Amicitiae in Amsterdam gaat vanaf deze zomer elk jaar een eretentoonstelling inrichten met werken van haar oudere leden. De eerste expositie bestaat uit werk van drie kunstenaressen: Charlotte van Pallandt, Jeanne Bieruma Oosting en Ro Mogendorff. De beelden van Van Pal- landt (1898, Arnhem) zijn monumentaal, ongeacht hun afmetin gen. Bieruma Oosting (1898, Leeuwarden), schildert vooral por tretten, interieurs en stillevens. Mogendorff (1907, Amsterdam) maakt penseel- en krijttekeningen. Uit haar werk spreekt een sterke verbondenheid met de traditie en een voorliefde voor Rembrandt, Goya en Chinese penseeltekeningen. De expositie, aangevuld met video- en diamateriaal, loopt van 17 juli t/m 14 augustus. De in 1839 opgerichte Arti et Amicitiae is de oudste kunstenaarsvereniging in Nederland. Optreden Australisch Jeugdorkest Rotterdam Het Australisch Jeugd Orkest geeft 7 juli, Australian Day, een concert in de Rotterdamse Doelen. Een dag later volgt een optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. Dit eerste optreden in Nederland is onderdeel van een Europese tournee. De Rus Yakov Kreizberg leidt het orkest. De uit Brazilië afkomsti ge pianiste Cristina Ortiz verleent solistische medewerking. Orgelconcerten Utrechtse Dom utrecht In de serie Zaterdagmiddagmuziek Domkerk in Utrecht worden in juli en augustus orgelconcerten gegeven met als thema Nederlandse orgelmuziek in internationaal perspec tief. Organist Ko Zwanenburg opent de reeks op 9 juli. Het pro gramma vermeldt composities van Marius Monnikendam, Hen drik Andriessen, Jean Langlais, Olivier Messiaen en Daan Man neke. Aanvang 15.30 uur. De toegang is gratis. Cellist Pieter Wispelwey speelt donderdag in de Burchtsociëteit. FOTO PR Cellist Pieter Wispelwey opent op donderdag 7 juli het Leids Barok Festival in de Burchtso ciëteit. Op het programma staan de tweede, derde en vier de suite voor solo-cello van Jo- han Sebastiaan Bach. De Aca démie de l'Eglise Wallonne de Leyde besluit op dinsdag 12 juli het Barok Festival in de Waalse kerk met werken van onder an dere Boismortier en Morel. Wispelwey won in 1985 de Elizabeth Everts-prijs, een twee jaarlijkse onderscheiding voor de meest veelbelovende musi cus van Nederland. Inmiddels behoort hij tot de topcellisten van ons land. De Académie de l'Eglise Wallonne de Leyde be staat uit Berthil Oljans (barok cello), Terry Waitt (viola di gam ba), Monica Schiks (traverso), Nanny Schuller (sopraan) en Erik van Bruggen (clavecimbel- /orgel). Het gezelschap speelt op oude instrumenten of kopie- en daarvan. Het is de derde keer dat het Leids Barok Festival wordt ge houden en de eerste keer dat het 'meeloopt' met de Leidse Lakenfeesten. Organisator Erik van Bruggen heeft het barokfes- tial, dat in voorgaande jaren meer concerten telde, inge krompen. „De concerten wer den te matig bezocht om uit de kosten te komen. Vandaar dat we nu slechts twee concerten bieden." De stichting Leids Ba rok festival werd in 1991 opge richt om oude muziek vaker over het voetlicht te brengen. Tegelijkertijd wil het festival een podium zijn voor de vele nieu we en dus nog onbekende ge zelschappen die zich met dit muziekgenre bezig houden. Beide optredens beginnen om 20.30 uur. Kaarten zijn ver krijgbaar bij de Burcht en de Waalse kerk. Death metal van Leidse Creep Mime zaait verdeeldheid leiden wim koevoet In het verleden werden er staven goud, edelstenen, geld en waardepapieren opgeborgen. De laatste jaren bevat de voormalige bankkluis in de kelder van jongerencen trum 't Stathuys aan de Breestraat een luidruchtige Leid se kostbaarheid waarvan de waarde vooralsnog door meer Amerikanen dan door stads- en landgenoten wordt ingezien. ten vindt ze wel erg mooi." In zijn teksten toont Judd zich een zwartkijker. „Alleen als je gek bent, kun je optimistisch zijn", zegt hij. Drummer Frank Brama: „Toch komt onze mu ziek niet voort uit onvrede. Het gaat puur om de adrenaline. Onze optredens zijn orgasmes van veertig minuten." Door succesvolle grunge- groepen als Nirvana en Pearl Jam is snoeiharde gitaarrock ge meengoed geworden bij een breed publiek. Death metal gaat velen echter te ver. Vooral de De deathmetalgroep Creep Mi me werkt vier keer per week in de dikwandige ruimte aan haar 'extreme muziek': loodzware metal in midtempo met gorilla zang en zwartgallige analyses van de samenleving in de song teksten. Vorig jaar bracht ze haar debuut-CD 'Shadows' uit waarvan in nog geen vier maan den tijd ruim 5.000 exemplaren in Amerika werden verkocht. In Nederland waren het er wat minder maar werden er zeker voor death metal-begrippen kenmerkende gorillazang ook geen slechte scores ge boekt. Zaterdag bijt Creep Mime het spits af van het Leidse Werfpop- festival. Dat zal voor veel bezoe kers de eerste - en wellicht ook de laatste - kennismaking zijn. Death metal, verklaart gitarist- /tekstschrijver Andy Judd, is de meest controversiële muziek die momenteel wordt gemaakt. Net als ten tijde van de punk zijn er alleen maar uitgesproken voor- en tegenstanders. Judd, een Leidse Brit, zegt niet goed te begrijpen waarom muzikale daar debet aan. Bij Creep Mime gorgelt Rogier Hakkaart de tekstregels bij elkaar. Het is als of de duivel zelf naar de zang- microfoon heeft gegrepen. Hak- kaarts voordracht lijkt op CD vertraagd te zijn weergegeven. Toch zijn er geen trucs gebruikt in de studio. Hakkaart maakt zijn 'oerschreeuw' live helemaal waar. Hij mankeert niets aan zijn stembanden of keel. „Ik drink alleen maar water, geen melk." Het Werfpopoptreden is overigens Hakkaarts laatste met Creep Mime. „Ik ga een andere uitersten zo veel verdeeldheid muzikale richting in." „Creep Mime is extreem Creep Mime werkt momen maar dat is oorlog ook en daar gaat iedereen op tv naar zitten kijken." Judd is verantwoordelijk voor de prachtige teksten bij Creep Mime. Die handelen niet zoals bij de meeste andere groepen uit het genre over draken, dui vels en bloed maar over God, liefde, het christendom, de maatschappij, drugs en de psy che. „Mijn oma vindt onze mu ziek afschuwelijk. Mijn gedich- teel in de met geluidswerend hout afgetimmerde kluis aan de opvolger van 'Shadows', die vol gend jaar moet verschijnen. De vier streven naar een toeganke lijker geluid. Zonder een spoor van ironie zegt drummer Frank Brama dat Creep Mime meer gaat swingen. Verder worden de nummers 'pakkender', hoeft de zang niet meer uitsluitend uit de laagste registers te komen en zijn hogere snelheden gewenst. Creepmime: „We vinden het prachtig om v s Leidse vrienden te spelen. Hoeven die o i keer niet achterna te r< Bassist Joost van der Graaf, die verantwoordelijk wordt voor de zang, zegt zich ervan bewust te zijn dat zeker de puriteinen in death metal land-wei eens kunnen gaan protesteren tegen al deze veranderingen. „Het is een riskante onderneming maar we willen begrepen worden door een zo groot mogelijk pu bliek. Dat is iets anders dan je identiteit in een massastroom ten onder laten gaan." Creep Mime zal vermoedelijk ook na Werfpop in Leiden een marginaal verschijnsel blijven. De aanhangers van death metal hebben hun eigen muziekscene gecreëerd met aardbolomspan- nende netwerken, specialisti sche amateurbladen en dito platenmaatschappijen. Creep Mime krijgt brieven uit Chili, Is raël en Australië. De groep laat zich niet of nauwelijks in met de Leidse popscene. „Niet uit weerzin", zegt drummer Frank Brama, „maar gewoon omdat we daar niets hebben te zoeken. We stonden er dan ook van te FOTO BEN DE BRUUN kijken toen we werden gevraagd voor Werfpop. We hadden geen bedenktijd nodig. We vinden het prachtig om voor onze Leidse vrienden te spelen. Hoeven die ons een keer niet achterna te reizen." Galeriehouder Lex Daniels begint sculptuurbiennale in Amsterdam LEIDEN-ANP AMSTERDAM FRAN^OISE LEDEBOER Voor het Hilton-hotel aan de Amsterdamse Apollolaan kijkt galeriehouder Lex Daniëls te vreden om zich heen. Op de brede groenstrook, het trottoir en het bordes voor het hotel drentelen kijkers nieuwsgierig langs beelden van Appel, Kees Verkade, Charlotte van Pallandt, Marte Röling, Ar man, Lynn Chadwick, Fernando Botero en vele, vele anderen. In nauwe sa menwerking met vrouw en zoon kostte het Daniëls twee jaar deze beelden bij elkaar te halen. Het resultaat mag gerust een huzarenstukje heten: zijn 'Biennale Skulptuur 94' omvat maar liefst 141 werken van tachtig bekende en onbekende buitenlandse en Nederlandse beeldhouwers. Op verzoek van Hilton-direc- teur Roberto Payer had Daniëls, eigenaar van Reflex Modern Art Gallery, al eerder enkele beel den in de hal en tuin geëxpo seerd. De reacties van de gasten waren zó veelbelovend dat ze het plan voor een grotere ten toonstelling opvatten. Payer, sinds een paar jaar directeur, bevestigt daarmee zijn succes volle beleid van imago-verbete ring van het hotel. De Hilton- bar stond vroeger bekend als verzamelplaats voor de Amster damse penose maar die tijd is al lang voorbij Inspirerend voorbeeld voor Daniëls was de succesvolle beeldenexpositie die zijn Ne- wyorkse collega Marisa del Re al enige jaren in het park voor het casino van Monaco organiseert. Dankzij de vele connecties van Daniëls is de 'Biennale Skulp tuur' nu echter drie keer zo groot geworden. Reflex Modem Art Gallery brengt veel Cobra-kunst, maar Daniëls wijst er nadrukkelijk op dat hij tijdens het landelijke beeldenjaar juist een veel bre der overzicht presenteert: „Ik vind dat vooral zo belangrijk omdat beeldhouwkunst in Ne derland nog steeds wordt on dergewaardeerd. Kijk maar naar de museumcollecties, die voor 95 procent uit schilderijen be staan." Daniëls noemt de organisatie van de beeldenexpositie „een uit de hand gelopen hobby" waar hij bovendien geen cent rijker van wordt. Voor de mani festatie is de Stichting Biennale Skulptuur '94 opgericht die uit de kosten (zes ton) hoopt te ko men door verkoop van een aan tal beelden. De winst komt ten goede aan het medisch onder zoek van de Stichting Kinderge neeskunde Kankeronderzoek en de Stichting 'Doe Een Wens', die de laatste wensen van ern stig zieke kinderen vervult. Er wordt ook een reservering voor een volgende editie van de 'Biennale Skulptuur' gemaakt want Daniël* weet nu al zeker dat deze expositie een traditie moet worden. Als de loodzware beelden van soms duizenden kilo's eind sep tember van hun sokkels worden getild blijft op het grasveld al leen de 'Apollo' van de Franse kunstenaar Arman achter, een geschenk van de stichting aan de gemeente Amsterdam. Wie een ronde langs de beelden maakt, zal dat zeker jammer vinden. De sculpturen staan er zo mooi en vanzelfsprekend bij dat het lijkt alsof ze er thuis ho- De 'Biennale Skulptuur 94' in en rondom het Hilton-hotel (Apollolaan, Amsterdam) duurt tot eind september. De proef met de 'goedkope' museumkaart is mislukt. Ruim twee maanden geleden intro duceerde de Stichting Muse umjaarkaart de pas waarmee vijftig procent korting wordt gegeven op de toegangsprijs van de ruim vierhonderd mu- die bij de stichting zijn De kortingspas, die 12,50 gulden kost, is nog tot 1 okto ber geldig. Zo'n vier- a vijfdui zend mensen schaften hem De stichting had op der tigduizend nieuwe kaarthou ders gerekend. De al langer bestaande mu seumjaarkaart kost veertig gul den en biedt in principe gratis toegang tot de musea. Na 1 oktober brengt de stichting een duurdere variant van de museumjaarkaart op de markt. Die nieuwe pas, die 75 gulden moet kosten, geeft ook recht op gratis toegang tot sperialetentoonstellingen. De nieuwe kaart biedt ook andere kortingsvoordeeltjes. De gewone museumjaarkaart, waarvan er nu zo'n honderd- zestigduizend zijn, wordt met ingang van 1 oktober vijf gul den duurder. De ruim 2,5 mil joen Europashouders bij de Rabobank krijgen de muse umjaarkaart gratis. Lex Daniëls bij 'De olifant' van Karei Appel. FOTO CEES ZORN 1 HAAG CPD De conservatoria van Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht en de samenwerken de conservatoria van Enschede- /Zwolle/Amhem en Tilburg- Maastricht krijgen een tweede fase opleiding. Dit blijkt uit de brief die staatssecretaris Cohen (onderwijs) dezer dagen stuurt naar de Tweede Kamer. De felbegeerde tweede fase opleiding geeft studenten aan een beperkt aantal conservato ria de mogelijkheid zich verder te bekwamen als uitvoerend musicus. De eerste fase tot do cerend musicus is te volgen aan elk conservatorium. Om de toe kenning van de tweede fase, waarvan een grote aantrek kingskracht zal uitgaan op stu denten, heeft een felle concur rentiestrijd gewoed tussen de conservatoria. Daarbij werd er Belgisch 'kunstdier' poetst kandidatuur voor Rotterdam op ROTTERDAM GPD Jan Hoet, de immer spraakma kende Gentse museumdirecteur zonder museumgebouw, loopt weer warm voor Rotterdam. Hij zou'dolgraag willen praten met de Rotterdamse 'politiekers' om uit te vinden of voor hem in de ze stad een taak ligt. Dat kan zijn als directeur van de Kunst hal, maar ook het directeur schap van museum Boymans- van Beuningen is voor hem nog geen afgesloten zaak. „Maar let op: ik heb er nog nooit over gesproken hè. Ze hebben hier wel gezegd dat ze met mij gepraat hebben om di recteur van Boymans te wor den, maar dat is nooit gebeurd. Ze hebben me alleen gevraagd een sollicitatiebrief te schrijven en dat heb ,ik gedaan. Daarna nooit meer iets gehoord. En voor de Kunsthal ben ik niet ge vraagd te komen praten, werke lijk waar niet." Hoet is blij dat het plan om de vier gemeentelijke musea te fuseren verlaten is. Boymans moet zelfstandig blijven, dat is veel beter voor het museum, vindt hij. Zijn interesse voor de directeursfunctie wordt er al leen maar groter door. Wat zou hij in dat geval willen verande ren aan Boymans? „Het probleem met dit muse um is dat het een beetje uiteen gevallen is in afzonderlijke sec ties. Daarbinnen heeft iedereen een eigen autonomie. Daar zit ten allemaal kleine pauskes. Er moet veel meer samenhang en coördinatie komen, een ge meenschappelijk draagvlak, één noemer voor het geheel van het museum. Maar nu is dat moei lijk, want al die pauskes praten slecht met elkaar. Een paus overlegt nooit, een paus legt een ander iets op." Kunsthal Geruchten dat het bestuur van de Kunsthal bij Hoet wel al ge polst heeft of hij interim-direc teur Wim van Krimpen wil op volgen, ontkent Hoet ten stellig ste. Maar natuurlijk zou hij een verzoek wel in overweging wil len nemen en nog meer van zelfsprekend: hij heeft ideeën over wat de Kunsthal zou moe ten zijn. „Volgens mij moet de Kunst hal op de eerste plaats de nood zaak zien van jonge kunste naars. Die moeten stimulansen hebben." „De overheid moet de jonge kunstenaars uitdagen tot meer overtuiging, tot meer creativi teit. Nu krijgen kunstenaars van de overheid veel opdrachten om kunst te maken voor plei nen en straten. Dat verleidt om telkens ongeveer hetzelfde te maken. Dat doodt de creativi teit, de echte kunst. Terwijl heel veel plekken inde stad hele maal geen kunst nodig hebben. Zet er gewoon een mooie boom neer!" aanvankelijk van uitgegaan dat alleen de conservatoria van Am sterdam en Den Haag in aan merking zouden komen, in lijn met een advies daartoe van de raad voor de Kunst. Later wer den de pleidooien om ook in de regio deze opleiding aan te bie den steeds luider. Dat de staats secretaris uiteindelijk kiest voor zes conservatoria komt voor ve len toch nog als een verrassing. Volgens directeur van het Amsterdamse Sweelinck-con- servatorium Ton Hartsuiker, die gisteren als eerste bekend maakte de tweede fase aan te kunnen bieden, is de toeken ning aan vier conservatoria een voorwaardelijke. Alleen Amster dam en Den Haag zouden voor altijd de tweede fase krijgen, de overige vier zouden in een pe riode van ongeveer vier jaar moeten bewijzen de toekenning ook waard te zijn. SCHEVENINGEN ANP De Nationale Scheveningen Ca baretprijs is dit jaar toegekend aan Mini Maxi. Het duo krijgt de prijs voor het theaterpro gramma Scherzo. „Clownerie, kolder, parodieën, Felliniaans surrealisme, gags, circus en goochelkunst", aldus het jury rapport, „zijn in Scherzo verwe ven in prachtige toneelbeelden: fijnzinnig amusement van top niveau." In het verleden ging de prijs naar onder anderen Her man van Veen, Martine Bijl, Jenny Arean, Adèle Bloemen- daal, Paul de Leeuw en Harrie Jekkers. Voor Mini Maxi is het de eerste prijs in eigen land.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7