'Ik wilde een voetballiedje' nt wedstrijd it Leidse Hout Waterlelie wint wedstrijd voor muziektent Leidse Hout De laatste tonen van Van Hagerbeer-orgel Cultuur Kunst Politici krijgen stevig lesje over stadsschoon VRIJDAG 1 JULI 1994 23 Jubileum Vlietpopfestival Het Vlietpopfestvial in I.eidschendam v gen zijn tiende verjaardag. Op het feestprogramma staan optre dens van Nancy works on payday, Formosa, Chicas del Rock. XC-NN, Cooper, Justin Sullivan (van voorheen New Model Ar my), ex-Deep Purple bassist Glenn Hughes met als de Zweedse happy-metal band Europe als speciale gast, The Damned en Waltari. Het gratis te bezoeken festival begint om 12.00 uur op het terrein van het Europees Octrooi Bureau aan de Heuvelweg. Jazz Bird voor Coleman De Amerikaanse saxofonist Ornette Coleman i jaar de winnaar van de Bird Award International. De Bird Award Nederland gaat naar slagwerker Pierre Courbois en de Bird Award Special Appreciation naar de bijna vijftigjarige Dutch Swing College Band. Dat maakte de organisatie van het North Sea Jazz Festival gisteren bekend. De winaars krijgen de 'Birds' op zondag 10 juli, de derde en laatste dag van het festival dat traditiegetrouw in het Congresgebouw in Den Haag plaatsvindt. De onderscheiding is genoemd naar de legendarische altsaxofo nist Charlie 'Bird' Parker (1920-1955). Pierre Courbois speelt op de eerste festivaldag, Ornette Coleman met zijn Acoustic Quartet en de Dutch Swing College Band geven op 10 juli een concert. Aquarellen in Noordwijkerhout noordwijkerhout» In de bibliotheek in Noordwijkerhout zijn aquarellen te zien van Ria Meeuwissen. De kunstenares is een geboren en getogen Noordwijkerhoutse maar woont nu al jaren in Bussum. In de bibliotheek is eveneens het beschilderde por- seleid te zien van de Amsterdamse Netty Lansdaal. De expositie is tot 31 augustus te bezichtigen. Samama naar Residentie Orkest den haag Musicoloog Leo Samama wordt voor twee jaar artis tiek coördinator van het Haagse Residentie Orkest. Deze functie heette tot nu toe artistiek directeur en werd vervuld door Ber nard Jacobson. Deze is al vertrokken. Samama (43) is behalve musicoloog ook componist. Als muziekjournalist schreef hij voor verscheidene kranten en tijdschriften, bovendien verzorgde hij een groot aantal lezingen. Samama is onder meer auteur van het boek Zeventig jaar Nederlandse Muziek. Morgen steigers in de Pieterskerk Bob Fosko en zijn Raggende Manne op Splotszfestival in Roelof arendsveen: Hij heet eigenlijk Geert Timmer. Maar we kennen hem alweer een jaar of vijf als Bob Fosko. „Mijn alter ego," be aamt hij. „Het showelement speelt mee bij de transfor matie als ik het podium opstap. Bob Fosko heeft op de een of andere manier meer lef dan ik. Op zich zijn de ge voelens die ik uit heel echt en gemeend, alleen ik uit ze als Geert nooit zó. Omdat ik bang ben dat ik anders mijn omgeving te veel verstoor. Als Bob Fosko trek ik gewoon mijn mond wat makkelijker open. Dat is het hele eieren eten." Raggende man Bob Fosko (2de van links): „Onze muziek is dermate lawaaiig dat de meesten het niet durven te draaien, ook al gaan ze wel voor de charmante boodschap." foto dirk w. dejong/gpd De 'Waterlelie' van kersvers bouwkundig ingenieur Anneke Janson uit Noordwijk is het winnende ontwerp voor een muziektent in de Leidse Flout. foto holvast/mark lamers leiden annemiek ruygrok Voorlopig klink het Van Hager beer-orgel in de Pieterskerk vanavond voor het laatst. Mor gen wordt het in de steigers ge zet en ontmanteld om bij een bedrijf in Zuid-Limburg te wor den gerestaureerd. Pas in 1998 zal het weer in volle glorie zijn geïnstalleerd. Het programma van het concert vanavond is opgebouwd rond de geschiedenis van het Van Hagerbeer-orgel. Nico de Raad zal werken van onder anderen Andriessen en Mozart uitvoe ren. het oorspronkelijke pro gramma is gewijzigd, omdat niet de alt Fiona Weingarten, die gisteren gewond is geraakt* bij een verkeersongeval, maar Alisa Kasmir solistische mede werking zal verlenen. Het orgel zal bij de restauratie zoveel mogelijk worden terug gebracht in de staat zoals het in 1643 door de gebroeders Van Hagerbeer werd gebouwd. Aan passingen en toevoegingen van na die tijd zullen veelal onge daan worden gemaakt. In het najaar van 1998 zal de Leidse Pieterskerk dan weer beschik ken over een origineel Hollands stadsorgel, het enige in Neder land. Orgelmuziek uit de 17de eeuw, ook wat orgelmuziek be treft de 'Gouden Eeuw', kan dan op authentieke wijze ten gehore worden gebracht. Ter aanvul ling beschikt de Pieterskerk sinds kort over een Thomas Hill-orgel. De twee orgels sa men zullen de Pieterskerk tot een van de belangrijkste ogel- centra ter wereld maken. Tegelijkertijd met de demon tage van het orgel worden deze maand ook de frontpijpen ver wijderd. In het voorjaar van 1996 wordt het gerestaureerde bovenwerk teruggeplaatst. In de balgkamer wordt dan ook de windvoorziening weer aange bracht. Tijdens de tweede fase zullen de luiken van de hoofd- kas worden geplaatst. Aanslui tend wordt het dan gerestau reerde binnenwerk ingebouwd, zowel hoofdwerk als pedaal- werk. Aan het eind van de zo mer van 1997 is de intonatie hiervan klaar. Tijdens de derde fase worden de luiken van de rugwerkkas teruggezet. De fr ontpijpen komen in de zomer van 1998 terug en aan het eind van die zomer is het de bedoe ling dat de intonatie ook is vol tooid. Orgelbouwer Verschueren uit Heythuysen neemt de restaura tie, waarmee een bedrag van drie miljoen gulden is gémoeid, voor zijn rekening. De restaura tie wordt voor het grootste deel bekostigd door het VSB Fonds Den Haag en Omstreken. amsterdam theo hakkert Hij ragt nogal, deze Fosko. De nummers van zijn Manne zijn kort en heel krachtig. Expressio nistische explosies zijn het. Kor te erupties, waarbij band en zanger in korte tijd, schijnbaar structuurloos, een zo groot mo gelijke 'bak herrie' produceren. Luisterend echter naar de nieu we cd 'Zaad', ook zo ongeveer het eerste Raggende-Manneal- bum waar je naar künt luiste ren, lijkt het erop dat de Manne zich wat serieuzer met de mu ziek bezig zijn gaan houden. Er zijn liedjes bij die langer duren dan drie minuten, er zijn coupletten en er zijn refreinen. 'Zaad' is muzikaal veel gevari eerder dan voorgangers als 'Brandende vlierbessen' en 'Weense pletterij'. Vindt Bob Fosko ook. ,,'Weense Pletterij' was voor ons een flirt met de jazz. Dat is op zich goed beval len. maar live is ons dat slecht bekomen omdat er weinig ma teriaal bij zat dat we goed op de bühne konden brengen. Daar om wilden we nu een gevarieer de plaat maken, ook uit eigen behoefte." Behalve muzikaal gevarieer der zijn de Raggende Manne op 'Zaad' ook aktueler en vooral media-gericht bezig. De single 'Naar vore' is een WK-lied, dat gelukkig positief afsteekt bij de andere 81 Oranje-liederen. „Ik wilde per se een liedje over voetbal doen. Al was het alleen maar om het feit dat er deze zo mer veel gevoetbald wordt. Zo dat we een soort doel in de me dia hadden. Dat is altijd een beetje een probleem met onze muziek: het is dermate lawaaiig dat de meesten het niet durven te draaien, ook al gaan ze wel voor de charmante bood schap." Voorwaarden ,,In zoverre hebben we op 'Zaad' ook de media een beetje opgezocht. Ik kom er rond voor uit dat het onze bedoeling is de leiden annemiek ruygrok Het kon voor de Noordwijks Anneke Janson niet mooier: haar ingenieursdiploma van de Technische Universiteit Delft moet ze op 8 juli nog ophalen en gisteren won ze al een archi tectuurprijs. Haar ontwerp voor een muziektent in de Leidse Hout werd door de jury als bes te uitverkoren. De prijs, uitge schreven door de BNA-Leiden, wordt jaarlijks ter gelegenheid van de Dag van de Architectuur (1 juli) toegekend. Kwetsbaar Tijdens een in de Burchtsocië teit gehouden bijeenkomst om schreef de jury Jansons ontwerp als 'een lelie die uit het water omhoog komt'. Haar ontwerp heet dan ook de 'Waterlelie'. Al leen over de kwetsbaarheid wat betreft vandalisme heeft de jury, waarin architecten, een verte genwoordiger van de Leidse muziekverenigingen, een vriend van de Leidse Hout en kunstre dacteur Jan Rijsdam van deze krant zitting hadden, haar be denkingen. Dat verdient nog nadere bestudering. De jury leiden annemiek ruygrok Lelijke glasbakken, afschuwelij ke reclameborden, gruwelijke flatwoningen, onkruid en zwerf vuil. Alle smetten op het stads schoon passeerden gistermid dag de revue in de Leidse Burchtsociëteit. Daar werd tij dens het architectencafé. voor afgaande aan de Dag van de Ar chitectuur, een openbare les voor stadsbestuurders en amb tenaren gehouden. De beelden logen er niet om: een puinhoop is het soms in de stad. En iedereen werkt langs elkaar heen. Zet een architect een mooi gebouw neer, dan plempt het enegiebedrijf er weer een lelijk kastje tegenaan. En niet één, nee soms een paar. „We moeten blij zijn met gra- fitti", riep architect Fons Ver- heijen uit. „Want dat wijst ons mensen bij de radio en televisie tegemoet te komen. Sommige mensen roepen dan dat je een 'sell-out' bent, dat je je ziel aan de duivel verkoopt. Ik heb niet de pretentie een specifiek pu bliek te raken. Ik vind het be langrijk om absoluut te doen wat ik zelf belangrijk en prettig vind, dat is de hoofdzaak. Daar na probeer ik wel het publiek te bedienen, maar wel op onze voorwaarden." En over voorwaarden gespro ken. Ook op eigen voorwaarden willen de Raggende Manne wel eens aan het Eurovisie Songfes tival deelnemen. Dit onderwerp werd mede aktueel omdat op 'Zaad' zowaar een cover van 'Telkens weer' van Willeke Al- berti is te vinden. Geen 'raggen de' versie, maar juist een hele, hele rustige. „We zijn nooit ge vraagd voor het Songfestval. Als het op onze voorwaarden kan, doen we het sowieso. We blij ven meestal wel binnen de drie- minutengrens. Maar ik denk niet dat ze staan te wachten op ons. Ik zou het decor wel eens willen verbouwen. Ik vind het eigenlijk altijd een wanstaltige vertoning.", „Wat heel erg jammer is, is dat iedereen die een liedje schrijft voor het Songfestival zich zo Europees oriënteert. Ze proberen een liedje te maken dat iedereen leuk kan vinden. Terwijl - en wij zijn daar het le vende bewijs van - als je dicht bij jezelf blijft, heel je persoon lijkheid er in stopt en een heel typisch Nederlands liedje zou doen - met draaiorgel, weet ik veel - je je dan veel meer onder scheidt. Bij Willeke was het toch allemaal één pot nat. In zoverre zou het niet slecht zijn als Co- namus ons uit zou nodigen ons land te vertegenwoordigen. On ze eerste eis is dan dat we het liedje zelf schrijven. Maar ja, het is daar één kleffe pot nat van ons-kent-ons." De Raggende Manne treden 9 juli in Roelofarendsveen op tij dens het Splotszfestival. prees vooral de sculpturele waarde van haar ontwerp. Of 'De Waterlelie' ook daad werkelijk wordt uitgevoerd, is nog twijfelachtig. Hoewel wet houder Van Rij gisteren bekend maakte dat het winnende ont werp van vorig jaar wel degelijk wordt uitgevoerd. De tweede prijs ging naar het ontwerp 'Beter hard geblazen dan in de zon verbrand' van Stephan Loomans, dat volgens de jury 'iets losmaakt'. 'Music was my first love' van A. Bakker kreeg de derde prijs en een eer volle vermelding was er voor 'Satelliet' van Ruud van der Kroft, een ontwerp waarbij de jury twijfelde aan de haalbaar heid. Vandaar geen prijs. Publieksprijs De ontwerpen voor de muziek tent-wedstrijd zijn voor het pu bliek te zien in de Burchtsocië teit aan de Burgsteeg. Morgen is de tentoonstellingsruimte van 10-17 uur geopend, zondag van 12-17 uur. Bij de ontwerpen hangt een formulier, waarop het publiek zijn voorkeur kan ken baar maken ten behoeve van de 'publieksprijs'. erop dat er iets mis is. We moe ten die knullen die de boel on derspuiten niet op hun donder geven, maar onszelf. Omdat we het verkeerd hebben aange pakt." Zijn collega Wim Hofman wees het aanwezige publiek - twee wethouders, een handjevol raadsleden en een aantal amb tenaren - op de vaak lelijke re clameborden die ondernemers op hun panden op de verkeerde plaatsen aanbrengen. Een zooi tje is het soms. Jan Splinter, ook bouwkundige, kwam met 'de glasbak als oritëntatiepunt'. Een architect houdt met de bebou wing van een wijk rekening met wegenassen en gezichtspunten. En de.gemeente zet juist op die punten doodleuk glasbakken en andere narigheid neer. Weg ar chitectenconcept. In plaats daarvan: kartonnen dozen, ge broken glas en puin. Fons Verheijen gaf tijdens zijn les de oplossing: de gemeente moet een stedebouwkundig plan maken, waarin alles is ge- integreerd. En in zo'n yvijk waar gebouwd gaat worden, moet een coördinator alles regelen. Hij moet ervoor zorgen dat niet iedereen op eigen houtje aan het werk gaat, dat er geen wir war van verkeersborden komt, dat EWR-kastjes worden geïnte greerd in de bebouwing en dat er mooie oplossingen komen voor glas-, papier- en textiel bakken. Want: „Als elke afdeling dat zelf gaat bepalen, moeten er compromissen worden gesloten en een compromis is nooit een oplossing", aldus Verheijen in zijn vurig pleidooi. De stadsbestuurders hoorden het allemaal aan en maakten zich soms boos. Althans drie vertrokken voortijdig uit de les. Maar het muisje heeft wellicht nog een staartje: Verheijen daagde de aanwezige volksver tegenwoordigers uit bij een vol gende gelegenheid hun visie te geven en vervolgens met elkaar een stevig robbertje te vechten. Verbaal wel te verstaan. Dode bij rellen rond schrijfster Bij rellen in Bangladesh rond de schrijfster Taslima Nasrin is gis teren een dode gevallen en zijn zeker 150 mensen gewond ge raakt. Moslim-fundamentalis ten die de executie van de au teur eisen, vielen haar aanhan gers aan met zelfgemaakte bommen, revolvers en stokken. De feministische auteur Tasli ma Nasrin (31) wordt ervan be schuldigd beledigende uitlatin gen te hebben gedaan over de Koran. Verschillende funda mentalistische partijen hebben al een prijs op haar hoofd gezet. De schrijfster is inmiddels on dergedoken en heeft om poli tiek asiel gevraagd. Internationale mensenrech- tenorganisiaties hebben de Ver enigde Staten, Noorwegen en Nederland verzocht Nasrin poli tiek asiel te verlenen, maar vol gens Amerikaanse en Noorse functionarissen moet de auteur zelf dit verzoek indienen. Diplo maten van de Nederlandse amsbassade in Dhaka waren niet beschikbaar voor commen- MUSEA LEIDEN MUSEUM BOERHAAVE Lange St. Agnietenstraat 10. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 12- 17 uur. 'IJzeren therapeuten', t/m 14/8. Voorstelling 'Dr. Zanders ijzeen greep' door Pandemonia-produkties, 3 juli, 14 en 15 uur. MOLEN DE VALK 2e Binnenvestgracht 1/a. Di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 NATIONAAL NATUURHISTORISCH MUSEUM Pesthuislaan. 'Supermsekten. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 13- 17 uur. t/m 24/10.' RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur. zon-en feestdagen 12-17 uur. 'Ooit van Freud', de archeologische verza meling van Sigmund Freud, t/m 10/7. RIJKSMUSEUM VOOR VOLKENKUNDE Steenstraat 1Di t/m vr 10-17, za- zon- en feestdagen 12-17 uur. 'Langs de Niger', oude culturen in West-Afri- ka, t/m 28/8. Foto-tentoonstelling van Fotostudio Woodbury Page: 'Fotografen in Indonesië, 1857- 1908', t/m 28/8. 'Volkskunst van ver re', t/m 8/1/95. ACADEMISCH HISTORISCH MUSEUM Rapenburg 73. Wo t/m vr 13-17 uur. HORTUS BOTANICUS Rapenburg 73. Ma t/m za 9-17 uur. EXPOSITIES LEIDEN STELLING GALLERY Kruisstraat lb. Foto's Weegee en Jef frey Silverthorne, t/m 317. do t/m zo 14-17 uur. LAK-GALERIE Cleveringaplaats 1. Ma t/m za 10-22, zo 14-17 uur. BLEIJENBERG GALERIE Breestraat 113. 'Zomer '94'. Werk van verschillende kunstenaars, t/m 25/8 (24/7 t/m 5/8 gesloten); di t/m za'9-18 uur, le zondag van de maand 12-17 uur. BLEIJENBERG BEELDEN Langebrug 61. Vaste opstelling diver se beelden; vr, za en le zpndag van de maand 12-17 uur. ART ACRYLAAT Nieuwstraat 53. Draadplastieken en objecten van Els van der Maas- Teeuwsen en werk uit de eigen stu dio. t/m 7/7; woe t/m za 12-17, do ook 19-21 uur, le zondag van de maand en volgens afspraak (071 - 122597). MECENAS GALERIE Middelstegracht 87. Dag(beh ma) 12 -16 uur en op afspraak (071- 127809). ZÓNE Nieuwstraat 17. Di t/m vr 11-18, za 10-17, zo 13.30-16.30 uur. GALERIE DE GOUDEN EEND Hooglandsekerkgracht 42. Schilderij en van Fred Hansen. GALERIE ZICHY Steenstraat 7. Schilderijen, kerami sche sieraden, leren tassen van Tibor Bréda, llona Deék en hun dochters Judit en Enikö, t/m 8/7. Woe t/m vr 12-18, za 11-17 uur. DE WAAG Aalmarkt 21. 'Rendez-vous provo- qué', t/m 4/7; woe t/m za 12-17, zo 13-17 uur. CBK Hooglandse Kerkgracht 19-21 'Ren dez-vous provoqué', t/m 4/7; woe t/m za 12-17 uur. do 19-21 uur. GALERIE CELLINI Hooigracht 50. Debuut Evaline Coe- nen, glasobiecten, schilderijen van Hannes van Es, t/m 4/8, do vr za 14- 17 uur. GALERIE LIGA NIEUW BEELDEN Pres Steijnstraat 14. Vr za zo 12-18 uur en op afspraak (071-124545). GALLERIA PR0PITIA Nieuwe Rijn 93. Do t/m zo 13-18 KUNSTSOCIETEIT DE BURCHT Burgsteeg 14. do t/m zo 13-18 uur. KUNSTSALON DEPRINCEH0F Rapenburg 8/10. Ma t/m vr 10-17, zo 13-17 uur. GALERIEDE RODE CIRKEL Zoeterwoudsesingel 7a. Do za zo 13- 17 uur en op afspraak (071- 120567). GALERIE AZL Academisch Ziekenhuis, gebouw 1 Schilderijen en tekeningen van Jan peter Muilwijk t/m 28/8, dag. 9-17 DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1. 'Vietnam: Do Moi', fo to's van Jan Banning, t/m 28/7; ma t/m za 10-22 uur. zo 12-22 uur. TIME IS ART Nieuwstraat 10. Berbeé Kuiper, t/m 17/7; woedo vrza 14-18 uur. GALERIE AMBER Hooglandsekerkgracht 8. Oude kalli grafische Japanse rolschildermgen en schilderijen van vijf Amberkunste- naars. t/m 3/7. ALPHEI AAN DEN RIJN STAA-GALERIE Prinses Irenelaan 88. Za zo 12-17 HOFMAN VAN DER ZEE KUNSTZA KEN Hooftstraat 209. John Lie A Fo, et sen, zeefdrukken en schilderijen, en Nelson Carrilho, beelden, t/m 14/7; woe do 13-17, vr 13-18, za 11-17 HAZERSWOUDE GALERIE LAERKEN Bent 2. Deens kunstenaarscollectief 'Pyramiden' met sculpturen, schilde rijen. reliëfs, papier-collages en as semblages. Ingrid Lundh-Rundqvist (Zweden), glas, t/m 30/7; za zo 11- 17 uur. KATWIJK ART GALLERY KRAIJENOORD Prinses Marijkelaan 21. 'Een eeuw schilderkunst, aan de kust en door de Bollenstreek', wisselende expositie, t/m 30/11; za 11-19 uur en op af spraak (01718-13520). WASSENAAR GALERIE VERHAAR Schoolstraat 9. Jaap van der Pol, schilderijen, gouaches, etsen; 2/7 t/m 1/9; do tm zo 13-18 uur. BIANCA IN'T KLOOSTER Kerkstraat 32. Vr en zo van 12-17 uur. zavan 12-17 uur. DEPAAUW" Raadhuislaan 22. Beelden en schil derijen van verschillende kunste naars, t/m 24/7; di t/m vr 10-16, za zo 13-17 uur. GALERIE 27/ DE GREEF DE GREEF Schoolstraat 27. Peter Klashorst en Bart Domburg (ex-After Nature), schilderijen, 2/7 t/m 31/8, di t/m vr 10-18, za 11-17 uur en op afspraak (01751-16090). ART GALLERY GERARD Rijksstraatweg 358. Dag. 12-17 uur. zon- en feestdagen 10-17 uur. Kas sen geopend ma t/m za 9-17 uur. Clusiustuin geopend ma t/m vr 10- 12.30 en 13.30-16 uur. DE LAKENHAL Oude Singel 28-32. Di t/m vr 10-17 uur, za-zon-en feestdagen 12-17 uur. 'Rendez-vous provoqué', t/m 4/7. 'Beelden uit de verzameling Lei den', t/m 4/9. LEIDSE PILGRIM COLLECTIE Vliet 45. Ma t/m vr 9.30-16.30 uur. PRENTENKABINET Rapenburg 65. Di t/m vr 14-17 uur. PIJPENKABINET Oude Vest 159/a. Zo 13-17 uur. PENNINGKABINET Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur. zon- en feestdagen 13-17 uur. 'Nieu we Kunst en Art Déco', werk van me- dailleur, beeldhouwer en keramist Chris van der Hoef, t/m 18/9. Muse umspreekuur elke woensdag 14-17 WAGENMAKERS MUSEUM Oude Varkenmarkt 13. Zo 13-17 uur KATWIJK KATWIJKS^SEUM Voorstraat 46. Di t/m za 10-12 en 14-17 uur. 'Henri Cassiers', steen drukken, etsen, aquarellen en prent briefkaarten van deze Belgische kun stenaar, t/m 24/9. Wie vanavond het K O-zomerorgelconcert in de Pieterskerk bijwoont, kan voorlopig voor het laatst genieten van het Van Flagerbeer-orgel. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 23