Eeuwige strijd maakt Koerdische droom kapot Willekeurig „We eten nu zelfs haver. Paardevoer." Het was niet de eerste keer dat ze tegen Saddam Hussein in opstand kwamen, maar na de Golfoorlog slaagden de Iraakse Koerden ervoor het eerst in de Iraakse despoot daadwerkelijk te verjagen uit Noord-lrak. Dat zou zonder de hulp van de geal lieerden nooit gelukt zijn; dankzij de no-fly-zo- ne, die boven de 36ste breedtegraad werd inge steld, mochten de Koerden zich 'vrij' noemen. In mei 1992 werd dit feit gevierd met echte, democratische verkiezingen, waarbij, naast een aantal kleinere partijen, de Pattriotische Unie (PUK) van Djelal Talabani en de Democratische Partij (KDP) van Mesut Barzani om de macht streden. In de euforie van het moment besloten twee leiders om, ongeacht de werkelijke uitslag van de verkiezingen, de macht eerlijk te delen. Parlement en regering werden op fifty-fifty basis samengesteld. De onderlinge rivaliteit bleef evenwel bestaan en uitte zich al snel in het dwarsbomen van eikaars werk. Omdat de twee grote leiders het niet eens konden worden wie er president mocht worden ^bleven ze alletwee buiten het politieke bestel. Tenminste, op pa pier. Want de werkelijke beslissingen werden nog steeds in de partijhoofdkwartieren geno men, wat het parlement tot een poppekast maakte. De groeiende irritatie bereikte begin mei het punt dat een vonkje genoeg was om de hele zaak te doen exploderen. Een geschil over de ei gendomsrechten van een stuk land stortte Koer disch Irak in een oorlog, die totnutoe achthon derd levens heeft geëist. In Vrij Koerdistan laait de oorlog tussen Barzani en Talabani weer op Veel Koerden zijn tot de tanden toe gewapend. Eeu wen lang had onderlinge rivaliteit tussen de Koerdische stammen de vorming van een onafhankelijke staat verhinderd. Maar na de Golfoorlog lag een ongekende kans open. De leiders van de rivaliserende groepen zetten zich voor de vorming van een Vrij Koerdistan over hun weerzin heen. Dat was twee jaar geleden. Inmiddels is de onderlinge strijd weer opgelaaid. JESSICA LUTZ De weg van het Turkse Diyarbakir naar de Iraakse grens is lang en heet. Om de tien kilometer is er een controle. De paspoorten wordén aange nomen door soldaten met vuurrood verbran de armen. Steevast dezelfde, norse vragen; Wat doe je voor de kost? Waar ga je naar toe? Heb je toestemming om hier te zijn? Aan de grens schrijft de douanebeambte namen en paspoortnummers in zijn grote boek. De politie doet hetzelfde en de laatste legerpost, vlak voor de brug over de rivier die de grens vormt, doet het nog eens over. Het bord Welkom in Vrij-Koerdistan, dat zo uit dagend naar de Turkse zijde stond te glim men, is verdwenen. Aan de andere kant van de grens beginnen de controles opnieuw, dit maal uitgevoerd door leden van Barzani's KDP. Reizen door Noord-lrak zonder gewapen de begeleiding is niet aan te raden. Buiten landers zijn een geliefd doelwit voor agenten van Saddam en roofovervallen van de ver pauperde bevolking. Zelfs de heren achter de bureaus in de partijgebouwen onderweg hebben hun gewone kleren ingeruild voor gevechtstenue. Om hun middel prijkt een pa- tronengordel. Alvorens de thee wordt geser veerd, moeten de kalasjnikovs opzij gescho ven worden om plaats te maken voor de gas ten. Bij het laatste KDP-checkpoint op de heu vel voor het stadje Shaqlawah zet de KDP- chauffeur ons ijskoud aan de kant van de weg. „Wij kunnen niet verder", zegt de leraar die meereist als tolk geagiteerd. „Daar is ons leven niet veilig. Passen jullie goed op?" Judaskus De spanning is voelbaar in Noord-lrak. Zelfs de ontmoeting in de hoofdstad Erbil tussen Barzani en Talabani, waar iedereen reikhal zend naar uitzag, kan het diepe wantrouwen niet wegnemen dat beide partijen voor elkaar voelen. In het wat sjofele hotel Shirin Palace geven de leiders elkaar onwillig een kus on der het oog van vele camera's. Het resultaat van vredesbesprekingen onder leiding van Ahmed Tchelebi, een steenrijke sji'itische Arabier. Tchelebi is voorzitter van het Iraaks Natio naal Congres, het overkoepelend orgaan van oppositiegroepen tegen Saddani's bewind. In zijn gloednieuwe, aggressief ronkende 'land- cruiser', gevolgd door een andere waaruit aan alle kanten geweren steken de gebrui kelijke manier van reizen voor belangrijke personen klopt hij zelfverzekerd op zijn zak. „Ik heb een brief van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken waarin ze me aanmoedigen mijn missie voort te zet ten." Tchelebi wordt gezien als de spreekbuis van Uncle Sam en daarvoor lijken zowel Talabani als Barzani het hoofd te buigen. Maar hun kus in Erbil is een Judaskus; hoe wel ze zijn overeengekomen alle veroverde posities te verlaten en hun troepen terug naar huis te sturen, geldt een uitzondering yoor het gebied aan de Iraanse grens. Daar is gen derde partij in het spel: de Islamitische peweging. Een nederlaag voor een van de kemphanen in dit gebied zal onmiddellijk kijn weerslag hebben op andere delen van het land. „Natuurlijk willen we overal vrede, maai- dat heeft tijd nodig", betoogt Barzani's In Vrij Koerdistan kun je beter niet zonder gewapende begeleider op stap. Veel Koerden zijn opnieuw de bergen in gevlucht voor de gewelddadige broedertwist. foto's jessica lutz ei woordvoerder op de persconferentie in Erbil met samengeknepen lippen. Met zijn scher pe neus heeft hij wat van een havik. Levensader Strategisch gezien is Talabani in het nadeel. Hij mag dan wel het grootste territorium in handen hebben, de oostelijke provincies Er bil en Suleymaniye, maar de grensovergang met Turkije, de levensader van Koerdistan, wordt gecontroleerd door Barzani's aanhan gers. Sinds de gevechten begonnen, zijn er geen voedseltransporten voorbij het laatste KDP-checkpoint gekomen. En Barzani heeft een verbond gesloten met de Islamitische Beweging die de Iraanse toegangswegen con troleert, onder het motto: de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Ook de wegen vanuit het door Bagdad be heerste gebied, belangrijk voor de toch al schaarse toevoer van olie en benzine, zijn voor Talabani afgesneden. Deze situatie uit zich in een grotere toegeeflijkheid van zijn kant. De meeste posities waren door zijn PUK veroverd, maar hij was onmiddellijk be reid de manschappen naar huis te sturen. Barzani daarentegen blijft agressieve uit spraken doen. Na de top in Erbil eist hij dat onderzocht wordt wie er begonnen is en wie de meeste gruweldaden begaan heeft. Zo hebben beide partijen tientallen krijgsgevan genen geëxecuteerd. Maar 'de ander' uiter aard meer. Overtuigd van zijn eigen gelijk wil Barzani dat de schuldige opénlijk aan de kan Koerdistan een protectoraat van de Vere nigde Naties worden, met een vredesmacht." Het is evenwel onwaarschijnlijk dat de twee honderd VN-troepen die nu de wacht hou den tegen Saddam de vechtende broeders uiteen zullen houden. „Jullie moeten je eigen boontjes doppen", is de boodschap van Ahmed Tchelebi. Hij heeft vooralsnog zijn eigen vredesmacht sa mengesteld, grotendeels uit officieren die uit het Iraakse leger gedeserteerd zijn. Maar hij mag dan gesteund worden door Amerika, de bevolking is verbitterd over zijn tussenkomst. „We kunnen het weer niet alleen, weer heb ben we een Arabier nodig", verwoordt een arts zijn gevoelens. Hij heeft zijn praktijk ge sloten en staat klaar om met zijn gezin naar Turkije te trekken, van waaruit hij naar het Westen hoopt te gaan. Hij heeft inmiddels de moed opgegeven. Maar nog niet iedereen. Voor het eerst staan intellectuelen op die zich niet loyaal verkla ren aan welke partij dan ook, die de 'stam menstrijd' waarvan eigenlijk nog steeds spra ke is niet steunen. In de straten wordt hoop vol gesproken van 'de onafhankelijken'. Het is een nog wat vage groep en het is afwach ten of die ook werkelijk wat kan gaan beteke nen. Maar het is een teken dat een soort na tionaal bewustzijn de plaats inneemt van trouw aan de leider. En om niet opnieuw vechtend in de handen van Saddam te rollen, is dat hard nodig. schandpaal wordt genageld. Het is de vraag of de heren leiders zich realiseren wat ze ver loren hebben door hun machtswellust, be halve de achthonderd levens die de gevech ten tot nu toe geëist hebben. De buitenland se hulporganisaties overwegen serieus zich terug te trekken. Hun werk bestaat veelal uit de wederopbouw van door Saddam verwoes te dorpen en het begeleiden van de terugkeer van de bevolking. Maar veel van de herstelde waterwerken, de voor het eerst weer ingezaaide akkers zijn opnieuw vernield. Volgens gegevens van het Hoge Commisariaat voor Vluchtelingen van de VN (UNHCR) zijn tussen de 20.000 en 25.000 mensen opnieuw hun woonplaats ontvlucht. „Ze hebben de droom van alle Koerden ka pot gemaakt", zegt een ontredderde pesjmer- ga, een Koerdische vrijheidstrijder, die vast besloten is zijn partijlidmaatschap op te zeg gen. „Waarom zou ik blij moeten zijn met Talabani of Barzani?" vraagt een kelner. „We hebben de ene dictator ingeruild voor twee andere." Hij is eigenlijk ingenieur, maar al lang blij dat hij voor vier dollar per maand een baantje heeft gevonden. Liever zou hij in een fabriek werken, maar om die weer aan de praat te krijgen, moet het VN-embargo opge heven worden. „Nooit eerder hebben we haver moeten eten. Paardevoer", zegt een boer bij een graanmolen. Zijn vrouw, in lompen gehuld, knikt instemmend. De wens van iedereen is vrede en een leider die werkt voor 'ons' en niet voor zichzelf. Maar is er zo'n figuur? Eigen boontje Hoezeer de Koerdische leiders met de han den in het haar zitten, blijkt wel uit de woor den van Barzani, een onverwacht stille, zelfs wat verlegen aandoende man. „Misschien ZATERDAG 25 JUN11994 Onze Taal Wie zijn werk niet doet, krijgt knor ren. Bij scheidsrechters is het pre cies andersom: als ze hun werk wèl doen, wordt menigeen ontevreden. Ze zijn aangesteld om beslissingen te nemen en knopen door te hak ken, en zodra ze dat echt doen, zijn veel mensen ontevreden over de beslissing. Een troost voor scheids rechters is dat ze dit lot gemeen hebben met alle rechters, ook al hoeven de andere hun werk niet voor de televisie te doen. De scheidsrechter moet goed opletten en de spelregels terdege kennen. Als er iets misgaat of als er ruzie ontstaat, dan moet hij bepalen wie er gelijk heeft en hoe het verder moet. In onduidelijke situaties is dat wel eens moeilijk. Het is niet de bedoeling dat hij dan een stuiver opgooit: bij kruis krijgt de ene partij gelijk, bij munt de ande re. Van een scheidsrechter verwachten we dat hij zelf kiest en niet het toeval laat be slissen. Hij mag geen willekeurige beslissin gen nemen. Dat brengt ons op de wonderlijke geschie denis van het woord willekeurig. Wat wille keurig is, weet iedereen. Een willekeurige bladzij uit het telefoonboek bijvoorbeeld is een niet-uitgekozen bladzij, de een of ande re, het doet er niet toe welke. Een willekeu rige voorbijganger is gewoon de eerste de beste, door het toeval bepaald. Willekeurig i^dus zoiets als blind gekozen. Daardoor is dit woord ver van z'n oorspron kelijke betekenis verwijderd geraakt. Het is samengesteld uit 'wil' en 'keur'. Het stukje '-keur' is van dezelfde stam als kiezen. We hebben het ook in 'keurvorsten', de Duitse vorsten die vroeger de keizer mochten kie zen. En trouwens ook in 'keurig', wat vroe ger betekende: 'iemand die kiezen kan, die niet met alles tevreden is, kieskeurig'; of ook wel: 'zorgvuldig uitgekozen'. Willekeurig sloeg dan op iemand die in staat was zelf vrij te kiezen. Een willekeurig vorst bijvoor beeld, was iemand die in de positie verkeer de zelf te kiezen en daarbij zijn eigen wil te volgen. In tegenstelling tot personen in een afhankelijker positie, die zelf niets te willen of te kiezen hadden. Willekeurig was dus lang geleden een heel positieve aanduiding voor perso nen die in volle vrijheid konden kiezen, on gehinderd door vriendjespolitiek, partij belangen of andere invloeden van buitenaf. Of voor hun daden: een willekeurige straf was een door de rechter gekozen of bedach te straf. Maar al in de loop van de 18de eeuw kreeg het woord een minder positieve klank. Men sprak over een willekeurig tiran of despoot: iemand die weliswaar zijn eigen wil volgde, maar grillig en naar eigen goeddunken. Wil lekeurig kreeg daardoor gaandeweg de be tekenis van 'grillig, onvoorspelbaar'. Dit ging zo ver dat op den duur willekeurig zijn tegenwoordige betekenis kreeg: 'door het toeval bepaald, het doet er niet toe welke'. Bij een willekeurige bladzij uit het telefoon boek of een willekeurige voorbijganger heb ben we juist niet gekozen en juist niet iets speciaals gewild, maar het kiezen uitge schakeld en het lot laten bepalen. Daardoor betekent het nu dus bijna het tegengestelde van wat het oorspronkelijk betekende. Het gevolg is dat willekeurig nu erg in de buurt komt van 'onwillekeurig'. Want on willekeurig is nog steeds wat je niet kiest of wilt maar 'gewoon vanzelf zo gaat. Het merkwaardigste is dat in het Frans en het Engels met andere woorden zich precies zoiets heeft voorgedaan. Namelijk met arbitraire en arbitrary. Die zijn afgeleid van arbiter oftewel scheidsrechter. Arbitrair was dus vroeger een beslissing waar een scheidsrechter aan te pas gekomen was. Maar de laatste eeuwen zijn deze woorden in het Frans en het Engels eveneens van be tekenis veranderd en nu betekenen ze: 'gril lig, willekeurig'. De mensheid heeft de laatste eeuwen ken nelijk weinig op met scheidsrechters en an dere vrij kiezende personen. Ze mogen dan in volle vrijheid beslissingen nemen, maar wij wantrouwen, en de uitslag komt op ons over als door toeval bepaald. Menigeen zou meer vertrouwen hebben in een computer, als die beslissingen kon nemen. Kijk eens diep in uw ziel: bent u ook zo? JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 41