Een stoet van goedmoedige mannetjes Cultuur Kunst Diensplicht roept dirigent 'Phantom' 'Dreiging uit Oost-Europa' Manifestatie 'Ik de Ander' in Beurs van Berlage Kunst in strijd tegen ongevoeligheid 'Belle Epoque' mag toch op Filipijnen Vulgair, aanstootgevend, obsceen, schokkend, vies, onsmakelijk Stad Keulen krijgt negentig Picasso's Schilderijen Hermitage in najaar naar Het Loo 'ZATERDAG 25 JUNI 1994 Feest Leidse Harmoniekapel leiden De Leidse Harmoniekapel bestaat 45 jaar en daarom is het vandaag en morgen feest. Vanavond om acht uur is er een concert bij zwembad De Zijl met gastoptredens van Nieuw Le ven en Werkmans Wilskracht. De toegang is gratis. Aanvang: 20.00 uur. Morgen is er in het jeugddorp naast zwembad De Vliet aan de Voorschoterweg een fancy-fair met grote rommel markt. Die begint om 13.00 uur. Dansfestijnen in Leiden en Hillegom regio 'Welcome to Circus-Circus' is de Las Vegas Dance special gedoopt die op donderdag 30 juni in het Leidse LVC wordt ge houden. 'Circus-Circus' is de naam van een van de bekendste casino's in deze woestijnstad en decor, entertainment en mu ziek zullen helemaal in stijl zijn. Zelfs Elvis Presley schijnt te her rijzen. Aanvang: 22.00 uur. In Solution in Hillegom wordt vrijdag 1 juli het 'Ball du Frique' gehouden, een modern dance party. Aanvang 21.00 uur. Samenwerking Mojo en postkantoren delft» Kaartjes voor door Mojo georganiseerde concerten zullen vanaf begin volgend jaar bij een groot aantal postkantoren te koop zijn. Ook telefonisch reserveren is dan mogelijk. De uit breiding van de dienstverlening past in het beleid van de Post kantoren bv. Aan dè 8 traditionele kaartverkooppunten, worden zon 150 kantoren toegevoegd. 'Dat hebben de kaboutertjes gedaanin Letterkundig Museum 'Ze bestaan echt'. De mevrouw die deze opgetogen woorden neerschreef in het gastenboek van het Letter kundig Museum twijfelt niet langer. Kabouters bestaan. Wellicht twijfelde deze bezoekster wel nooit en zag ze op de expositie een geheim vermoeden bevestigd. komst van de kabouter kom je via de Germaanse mythologie uit bij de negentiende eeuwse sprookjesliteratuur met dwer gen, kobolden, aardmannetjes, zandmannen, gnomen, en trol len. De zeven dwergen die zo ijverig een glazen kistje voor Sneeuwwitje in elkaar knutsel den, vormden eind vorige eeuw de opmaat tot kinderboeken vol met behulpzame roodgemutste mannetjes. den haag gpd De succesvolle musicalproduk- tie 'Phantom of the Opera' dreigt haar eerste dirigent, Maurice Luttikhuis, geruime tijd kwijt te raken omdat hij ver vangende dienstplicht moet vervullen. Een woordvoerder van Joop van den Ende erkent dat de producent er op het ogenblik alles aan doet om Lut tikhuis voor de produktie te be houden. De kwestie speelt al een paar jaar, maar de druk is verhoogd nu de Raad van State het be roep van het Aalsmeerse thea terbedrijf heeft verworpen waarmee werd geprobeerd om voor Luttikhuis vrijstelling te krijgen 'wegens aanwezigheid van een bijzonder geval'. De jonge dirigent werd in april 1992 erkend als ernstig ge wetensbezwaarde. Daarop vroeg hij meteen vrijstelling aan van vervangende dienstplicht. Luttikhuis werkte op dat mo ment als muzikaal leider aan Les Miserables. Daarin heeft hij volgens Van den Ende ervaring opgedaan die voor Phantom van groot belang is. In de we tenschap dat Luttikhuis ook zou worden aangetrokken om vanaf mei 1993 Phantom te dirigeren, diende Joop van den Ende thea- terprodukties hetzelfde jaar ook een aanvraag om vrijstelling in. Het ministerie van sociale za ken en werkgelegenheid wees beide verzoeken echter af. Vol gens het departement is met het aangaan van de nieuwe ar beidsovereenkomst onvoldoen de rekening gehouden met de dienstplicht die op dat moment op Luttikhuis rustte. Bovendien zou Van den Ende, gelet op de beschikbare tijd, nog voldoende tijd overhouden om een andere muzikaal leider voor de produk tie aan te trekken, redeneerde de minister. Van den Ende ging daarop in beroep bij de Raad van State, waar hij naar-voren bracht dat The Phantom of the Opera de grootste'musical is die ooit in Nederland is geproduceerd: „Eén zwakke schakel in het cre atieve en produktieteam kan een slechte show betekenen en daarmee de voortgang van de produktie in gevaar brengen", aldus de producent volgens wie er in Nederland geen mensen zijn die als muzikaal leider erva ring hebben met grootschalige musicalprodukties. De Raad van State oordeelde echter anders. Het bekijken van de stoet goed moedige mannetjes met zakki ge rode mutsjes op en vormloze slofjes aan, altijd op weg om goede werken te doen, zal ech ter niet bij iedereen datzelfde vaste geloof teweegbrengen. Want kabouters zijn mysterieu ze wezentjes, die vele vragen oproepen. Om maar wat te noe men: hoe planten ze zich voort? Volgens schrijver Paul Biegel, expert bij uitstek, kennen ka bouters geen seks, en kunnen ze zelfs niet verliefd worden. Maar hoe kan het dan dat er zo veel van zijn? Zijn ze soms on sterfelijk? Ze worden wel heel oud. Rien Poortvliet, die zich boek na boek als kabouterkenner par excellence opwerpt, toont zich op de expositie in Den Haag een twijfelachtig baken in de wondere wereld van de minia tuurwezens die huizen onder boomwortels. In De oproep der kabouters, opengeslagen in een van de vitrines, rept een poedel naakt kaboutervrouwtje met pronte borstjes zich haastig door een knus kabouterhuis. 'Preutsheid bestaat in de ka bouterwereld niet. Er heerst doodgewone natuurlijkheid, evenals in de dierenwereld,' meldt de begeleidende tekst. Ja ja. Geloof het maar niet. Want uit Poortvliets prent spreekt heel andere taal. Om de hoek gluren twee kwijlende oude ka boutermannen. Voyeurs. Ver dorven geilbaarden. Dat vrouw tje mag wel uitkijken. Serieus op zoek naar de her- Piggelniee Op de expositie zijn onder meer originele uitgaven te zien van de Piggelmeeboeken (alsjeblieft Van Nelle, geef ze nog eens uit): 'Van het toovervischje' en 'De wonderschelp'. Over Piggelmee en zijn vrouwtje die samen bij na ten onder gingen aan haar - het verhaal is erg vrouwon vriendelijk - hebberigheid en bazigheid. Ze eindigden be rooid in hun oude Keulse pot in de blonde duinen. Hun geluk: ze hebben de merkentrouw ontdekt: 'Tot het einde hunner dagen/ Zat het eenzaam dwer- genpaar/ Steeds Van Nelle's kof fie drinkend,/ In-gelukkig bij el kaar'. De prachtige Piggelmee-illu straties uit die eerste boeken werden gemaakt door een altijd anoniem gebleven Duitse teke naar. Later werden er nieuwe, veel minder mooie Piggelmee- plaatjes gemaakt door Nans van Leeuwen. Olie Kapoen, Okkie Peper noot, Pinkeltje, Wipneus en Pim, ze zijn allemaal present in Den Haag. Alleen al de originele platen van Lidia Postma - bij o.m. Nachtverhaal van Biegel en De heksentuin van haarzelf - maken een bezoek aan Den Haag de mdeite waard. En anders wel voor de even eens authentieke prenten van Jean Dulieu die met Paulus de Boskabouter de enige echte, de allerbeste Hollandse kabouter heeft gecreëerd. Dulieus boeken worden nog steeds herdrukt. Terecht. Ook de prentbriefkaar ten met Paulus, Eucalypta, Wawa, Krakras en Oehoeboeroe zijn weer leverbaar. Ze zijn an ders dan de oude die ik als kind spaarde, en lijken me iets min der mooi. Maar misschien ver tekent de herinnering. Tekeningen v Hoewel de expositie meer voor volwassenen dan voor kin deren is bedoeld, liggen er op kindhoogte ook boeken waarin de jongste bezoekers kunnen neuzen terwijl hun ouders zich verlustigen in jeugdsentiment. De kinderkrukjes zijn - uiter aard - rood met witte stippen. Dat hebben de kaboutertjes gedaan. De kabouter in de Ne derlandse literatuur. Letter kundig Museum, Prinses Ire- nepad 10 Den Haag, naast het CS. Open di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Tot en met 30 oktober 1994. Opera- en operettegezelschap pen uit andere landen dan die van de Europese Unie mogen geen werkvergunning meer krij gen voor optredens in Neder land, tenzij is vastgesteld dat zij geen bedreiging vormen voor Nederlandse kunstinstellingen. De Nederlandse Toonkunste- naarsbond (NTB) heeft dat ge schreven aan het Centraal Bu reau voor de Arbeidsvoorzie ning (CBA). Vooral gezelschappen uit Oost-Europa, die veel goedko per zijn dan de Nederlandse, bedreigen de werkgelegenheid van instellingen als de nieuwe Reisopera en de Hoofdstad Operette, aldus de NTB. amsterdam gpd ►CHONE ÏCHIJN Moderne kunst is zo leuk. U kunt mij er midden in de nacht voor wakker maken. Bij wijze van spreken dan. Het enige dat ik nog leuker vind zijn discus sies over moderne kunst, zoals laatst die drukte over de opge hangen kater in De Lakenhal. Nu zult u zeggen: is dat kunst? Ik weet het niet. Zelf krijg ik al een wee gevoel in de maag als ik m'n jas moet ophangen. Maar bij die kater in De Laken hal had ik toch wel het idee dat de kunstenaar het goed bedoel de. Wat ik mij nog effe afvroeg was of er ook zo'n golf van veront waardiging door de samenle ving was gegaan als er een pit bull aan een touw had gebun geld. Maar dat terzijde. Wat ik zo vermakelijk vind is die heisa, die heilige verontwaardiging omdat er iets onoirbaars of on zedelijks in het spel zou zijn. Dat is niet van vandaag of giste ren. Loopt u maar eens door de musea: heksen en demonen, verkrachtingen, gewelddadige taferelen, het tonen van de ge- slachtsdelen, niets blijft ons be spaard als we naar kunst kijken. En altijd zijn er mensen die zich ergens druk over maken. D'r was een tijd dat iemand maar z'n broek hoefde af te strijken en dan vroeg ik mij al af: welke kunstenaar is hier nu weer aan het werk. Body-art heette dat, als ik mij niet vergis. Iemand als Jeff Koons grossiert nóg steeds in genitaliën en pa ringen om de goegemeente in beroering te brengen, waarmee maar weer is aangetoond hoe gemakkelijk het oog te schoffe- Toegegeven: zo'n roodgestreep te kater die aan z'n staart hangt is iets anders dan Koons, en de foto's van Koons zijn weer heel anders dan de prehistorische schilderingen die in onze oud heidkundige musea hangen. Hoewel: laatst las ik over een Amerikaan die beweerde dat de gebeeldhouwde vulva's in een Australische grot helemaal geen kunst zijn maar erotische graffi ti, prehistorische pornografie die nauwelijks verschilt van he- Televisie en kianten bombarde ren ons dagelijks met zoveel mensonwaardige situaties dat het begrip 'menselijke waardig heid' een holle frase is gewor den. Met de beeldende kunst manifestatie 'Ik de Ander' in de Beurs van Berlage willen het Rode Kruis en de Stichting Arti- mo dit begrip een nieuwe invul ling geven. Ze gaan ervan uit dat kunstenaars in staat zijn de onderwerpen waarvoor wij door het media-offensief ongevoelig zijn geworden, opnieuw beteke nis te geven. Aan de tentoon stelling wordt meegewerkt door dertig kunstenaars die deze doelstelling realiseren. In de rijk geïllustreerde cata logus wordt de manifestatie aangeprezen door onder meer koningin Beatrix, Nelson Man dela, Annie M.G. Schmidt, Paul de Leeuw, Ruud Gullit, Marion Bloem, Frank Govers, Karin Spaink, Koos van Zomeren, Lu- cebert en Joost Zwagerman. In het comité van aanbeveling zit ten bekende Nederlanders als Hedy D'Ancona, Ed van Thijn, Elco Brinkman en Henk van Os. Het idee voor 'Ik de Ander' ontstond twee jaar geleden bij de Rode Kruis-medewerksters Pauline Beelaerts en Lizzy van Padt. Omdat de hulpverlenings organisatie nog nooit eerder op die manier haar boodschap van recht op leven en respect voor de persoonlijke integriteit naar buiten had gebracht, moesten ze eerst de nodige scepsis over winnen. Het bestuur stelt nu echter enthousiast „dat deze onconventionele aanpak een goede en aansprekende manier is om tegen de onverschilligheid in de wereld zijn stem te laten horen". Het concept van de manifes tatie is ontwikkeld door de kunsthistorica Ine Gevers en beeldend kunstenaar Jeanne van Heeswijk. De ideële Stich ting Artimo regelde een lange rij subsidiegevers en sponsors uit het bedrijfsleven en tekende voor de organisatie. In de Beurs van Berlage zijn schilderijen, te keningen en beeldhouwwerken te zien maar ook films, videoin stallaties en computerspelletjes. Onder de deelnemende kunste naars zijn Hans Aarsman, Euge- nio Dittborn, Marlène Dumas, Jouke Kleerebezem, Inez van Lamsweerde, Cindy Sherman, Roy Villevoye, Jeff Wall, Marijke van Warmerdam en Lawrence Weiner. Het Rode Kruis is vertegen woordigd met foto's en film van veldwerk in ontwikkelingslan den en archiefkasten met origi nele dossiers van vermiste per sonen. Ook zijn tekeningen aanwezig van Henri Dunant, de oprichter van het Rode Kruis die zelf een verdienstelijk teke naar was. Voor jongeren is een educatieve brochure gemaakt. De manifestatie 'Ik de Ander' in de Beurs van Berlage (Dam rak, Amsterdam) duurt tot en met 14 augustus. Open dage lijks van 11.00 tot 17.00 uur. Elias, de zoon van fotograaf Do nald Mader. De foto werd begin deze maand in beslag genomen maar vorige week op last van de rechter weer vrijgegeven, foto donald mader Een fragment uit 'Het Laatste Oordeel', het beroemdste werk van Lucas van Leyden. Niets blijft ons bespaard als we naar kunst kijken. foto» archief De roodgestreepte kater in De La kenhal, keurig netjes opgezet en daarna aan zijn staart gehangen. Is dat kunst? archieffoto hielco De Filipijnse autoriteiten heb ben het vertoningsverbod tegen de Spaanse film 'Belle Epoque' van regisseur Fernando Trueba ingetrokken. Trueba won met zijn film afgelopen maart de Os car voor de beste buitenlandse film. De autoriteiten hadden de film verboden wegens obsceni teit. Dat leidde tot een woede- uitbarsting van de Spaanse am bassade en wierp een schaduw over het aanstaande bezoek van president Fidel Ramos aan Spanje. De censoren kwamen terug op het verbod omdat „de immoraliteit van 'Belle Epoque' wordt gemaskeerd door de ab surditeit van de situatie, waar door de film mag worden ge zien door mensen van 18 jaar en ouder". De morele kruistocht die de Filipijnse filmkeuring de laatste tijd voert zorgt geregeld voor ru moer. Eerst moest er worden gesneden in de film 'Schindlers List' van Steven Spielberg over de jodenvervolging in de Twee de Wereldoorlog. Vervolgens brak er een rel uit toen censoren in Manilla besloten 'The Piano' van Jane Campion, winnaar van drie Oscars, te ver bieden wegens immoraliteit. Beide besluiten werden na hevi ge kritiek ingetrokken. :-opschriften. In de geschiedenis wemelt het van de kunstuitingen die als vulgair, bandeloos, aanstootge vend, obsceen, schokkend, vies of onsmakelijk zijn betiteld. Wat een eeuw geleden nog aan stootgevend was is nu kunstge schiedenis. Toch is er weinig veranderd. Erotiek is nog steeds een taboe. Madonna is in de ogen van sommigen de duivel in jarretels en onschuldige fo to's van blote kindertjes werden onlangs in Amsterdam in beslag genomen omdat ze aanstootge vend zouden zijn. Tja, je moet er maar opkomen. Het merk waardige is ook weer dat als Jeff Koons zijn vleeswaren in het eerbiedwaardige Stedelijk Mu seum exposeert er opeens veel meer mensen van moderne kunst blijken te houden dan ik altijd dacht. Kijk 'ns hier: ik heb er niks op tegen dat mensen liever het werk zien van Janneke Brink- man-Salentijn, die al sinds haar middelbare schooltijd bloemen plukt en schildert. Zelf had ik bij het zien van de opgehangen ka ter ook niet meteen zoiets van: goh, dat is leuk voor boven de bank. Maar langzamerhand be- vrijddedie kater mij toch van het gevoel dat De Lakenhal be zig was een soort bejaardente huis te worden waarin braaf voortgeborduurd wordt op de kunstgeschiedenis. Kunst is er immers niet alleen om mooi en aangenaam te worden gevon den, maar ook om ons aan het denken te zetten, heb ik me la ten vertellen. Kunstenaar Berend Strik zegt het publiek bewust te willen maken van de manier waarop het met informatie omgaat. En verrek, zijn werk werkt. Ik ben de afgelopen weken meer men sen tegen het lijf gelopen die niet te spreken waren over die kater die keurig netjes is opge zet en daarna aan zijn staart ge hangen, dan over de moordpar tijen in Sarajevo of Rwanda. Nu wist ik al wel dat mensen vaker door afkeer worden bevangen bij het zien vamtwee mannen die elkaar kussen dan bij het zien van twee mannen die el kaar half dood slaan, dus ik was niet verbaasd dat het verhaal van Berend Strik als 'nonsens' zou worden afgedaan. Maar ik ben er toch altijd weer jaloers op als iemand er in slaagt zo fijntjes duidelijk te maken hoe obsceen, aanstootgevend en onsmakelijk de wereld is. Echtpaar Ludwig doet grote schenking Ludwigs ook uit de bruiklenen nog schenkingen te doen, zo hebben zij verklaard. Een voor waarde voor de schenking die nu wordt gedaan is dat er in het naar hen gepoemde Museum- Ludwig in Keulen passende ex positiezalen voor worden inge richt. In 1976 heeft het echtpaar al een aanzienlijke hoeveelheid kunstwerken aan de stad Keu len geschonken, die in het over de Rijn uitkijkende zijn ondergebracht. apeldoorn anp Dertig Nederlandse schilderij en uit de collectie van het be roemde museum Hermitage in Sint-Petersburg komen dit najaar naar Nederland. Ze worden getoond in Rijksmuse um Paleis Het Loo in Apel doorn, Daar worden de dertig ne- gentiende-eeuwse werken uit Rusland geëxposeerd samen met dertig Nederlandse schil derijen uit dezelfde periode die ons land niet hebben ver laten. De Hermitage bezit vooral veel hoogwaardige Nederland se kunst uit de zeventiende eeuw en is daar beroemd om. De Nederlandse collectie van de Hermitage uit de vorige eeuw is veel minder bekend. Toch was er in het Rusland van de negentiende eeuw gro te belangstelling .voor de toen moderne Nederlandse schil derkunst Hollandse kunst handelaren brachten de schil derijen daar aan de man en vooral aan de tsaar. De Nederlandse koninklijke familie verzamelde ook kunst. De koningen Willem I, Willem II en Willem III en de konin ginnen Emma en Wilhelmina schaften zich werken aan die zich nu nog op Het Loo bevin den. Op de Russisch-Nederland- se tentoonstelling op Het Loo, die van half oktober tot half fe bruari gaat duren, zijn werken te zien van Bosboom, Koek koek, Maris, Schelfhout. Scho tel, Verschuur en Weissen- bruch. Het gaat om land schappen, rivier- en zeege zichten. stadsgezichten en ge nrestukken. Koning Willem I gaf tsaar Alexander I ooit eens een ri viergezicht en een zeegezicht van Schotel cadeau. De tsaar was er zo blij mee, dat hij de koning twee siervazen stuurde met de schilderijen er in het klein op afgebeeld. De vazen zijn nog altijd in het bezit van de koninklijke familie en wor den straks op de expositie ge toond. Compositiewedstrijd Kerkrade kerkrade anp De Duitse kunstverzamelaars Irene en Peter Ludwig hebben de stad Keulen negentig werken van Pablo Picasso geschonken, evenals 82 eigentijdse werken van andere kunstenaars. Daar naast heeft het echtpaar, dat in Aken woont, 53 kunstwerken, 15 originele clichés en 681 bla den grafiek van Picasso, langdu rig in bruikleen gegeven. Het is de bedoeling van de Het bestuur van de stichting Wereldmuziekconcours (WMC) in Kerkrade gaat een internatio nale wedstrijd voor componis ten uit alle landen van de we reld uitschrijven. Doel van de wedstrijd is het verkrijgen van nieuwe composities ter verrui ming van het blaasmuziekre- pertoire. De bekroonde muziek stukken wil het WMC-bestuur als verplichte werken program meren op het dertiende Wereld- muziekconcours dat in juli 1997 in Kerkrade wordt gehouden. Vele honderden organisaties van toonkunstenaars, individu ele componistén en muziekuit gevers worden aangeschreven en voorzien van nadere infor matie over het nieuwe con- De inzendingen moeten op 1 mei volgend jaar binnen zijn. De vijf beste werken worden eind 1995 door een~beroepsor-_ kest uitgevoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19