'Rodin mocht je niet bekijken' Beelden op gebouwen: Muurvast Gebeiteld Cultuur Kunst Amsterdamse Waag te duur Jubileumconcert vol hoogepunten Lucebert op Rotterdamse muur WOENSDAG 22 JUNI 1994 chef annemiek ruygrok. 071 -356472, plv.-chef jan rijsdam. 071 -356472 'Teken je eigen Escher'-wedstrijd den haag Museum paleis Lange Voorhout in Den 1 laag houdt een grote zomerwedstrijd onder de titel 'Teken je eigen Escher'. Wie tussen de 10 en 18 jaar oud is, heeft tot 11 september de tijd zijn versie in te leveren op het werk van de meester van de geo metrische motieven en het spannende perspectief. De wedstrijd vloeit voort uit de tentoonstelling 'M.C. Escher: Hoogtepunten' die tot 5 september te zien is in paleis Lange Voorhout. Deelna meformulieren zijn verkrijgbaar bij het museum, Lange Voor hout 74. Gedeelde hoofdprijs film Kerkhof den haag Filmmaker lan Kerkhof heeft op het Filmfestival van het Duitse Potsdam een gedeelde hoofdprijs gewonnen in de ca tegorie documentaire. Hij kreeg de prijs voor de Film 'Ten mono logues from the lives of serial killers'. Kerkhof, een van Neder lands meest gelauwerde jonge Filmers, deelt de prijs met de Franse documentairemaker Nicholas Philibert, die de onder scheiding kreeg voor zijn film 'Le Paye des Sourdes'. Zij moeten ook het geldbedrag (10.000 mark) dat aan de prijs verbonden is, delen. Eerste strips voor ton van de hand new York/las vegas De twee stripbladen waarin Batman en Su perman hun eerste avontuur beleefden hebben op de jaarlijkse veiling van stripboeken en -kunst bij Sotheby's in New York elk bijna 100.000 gulden opgebracht. Het in juni 1938 verschenen eerste nummer van Action Comics, met Superman op de cover, bracht ruim 99.000 gulden op en Detective Comics no. 37 uit 1939, waarin Batman werd geïtroduceerd, zo'n 90.000 gulden. Het beoogde klapstuk van de veiling, een set van halverwege de jaren '30 daterende nooit gebruikte originele tekeningen van Su perman, werd niet verkocht. Verwacht was dat de tekeningen tussen de 150.000 en 165.000 gulden zouden opbrengen. Een medewerker van Sotheby's met de nooit gebruikte originele te keningen van Superman die van de veiling werden gehaald, omdat zij de minimumprijs niet opbrachten. foto ap Leidse kunstenaar Frans de Wit bevrijd van dogma 's Haagse 'schandprijs' architectuur voor alle drie genomineerden den haag. anp De Prix de P... 1994, de 'schand prijs' om de negatieve kanten van de architectuur in Den Haag te belichten, is toegekend alle nominaties. Het gaat om het verzetsmonument te genover het Vredespaleis, het kunstwerk met een regel uit de Grondwet bij de Tweede Kamer en aan de reclamemast van het Theater aan het Spui. Teneinde het gebrek aan visie en besluit vaardigheid van de stedelijke en landelijke politiek aan de kaak te stellen, heeft de jury geen keuze uit de drie gemaakt. De jury bestond uit de architecten Peter Drijver en Eric Vreeden- bergh, Adri Duivesteijn, direc teur van het Nederlands Archi tectuurinstituut, grafisch ont werper Gert Dumbar en Mik Thoomes van de dienst Kunst en vormgeving van de PTT. Dit jaar stond De Prix de P... in het teken van de decoratie van de architectuur en de stedelijke ruimte. De prijswinnaars heb ben volgens de jury een schaamteloze middelmaat ge meen. De prijs is ingesteld door theater Zeebelt. Geboren in 1942, behoort Frans de Wit tot de generatie kunstenaars, die lange tijd het gezicht van de progressie ve beeldende kunst in Leiden hebben bepaald. Maar waar veel van zijn leeftijdgenoten op zeker moment zijn blijven steken in hun onwikkeling, daar is Frans de Wit zich opvallend verder blijven ontplooien. Sterker nog: het lijkt wel of hij zijn draai nu pas echt heeft gevonden. „Ik was in die tijd nogal dog matisch", stelt De Wit, terug blikkend op die periode. „Som mige beeldhouwers, Rodin bij voorbeeld, daar mocht je niet eens naar kijken. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik me daarvan los kon maken. Toen zag ik op een goed moment in Parijs de beelden van Rodin en ik dacht: wat is dit eigenlijk vre selijk mooi! Tegenwoordig heb ik geen enkele last meer van zulke scrupules. Ik voel me vol komen vrij om te maken wat ik wil." Een vrije en ondogmatische manier van werken is misschien wel het meest in het oog sprin gende kenmerk van het recente werk van Frans de Wit. Zijn beelden lopen uiteen van huis kamerformaat tot architectoni sche dimensies. Desondanks benadrukt hij het autonome ka rakter van zijn werk: „Er is me laatst gevraagd of ik een plein wil ontwerpen, maar ik weet nog niet of ik de opdracht aan neem. Ik ben geen architect, dat is een heel ander vak." De Wit kan schijnbaar moei teloos overschakelen van een koel naar een bijna romantisch idioom. Zijn ontwerp voor het beeld in Rotterdam bestaat uit een immense betonnen schotel, die vooral kracht uitstraalt. Een zelfde schotelvorm krijgt een to taal ander karakter in een beeldje, dat deze zomer te zien zal zijn in de tuin van de Kaas- marktschool in Leiden: een bronzen schaal, waartegen wa terdamp sproeit uit een lange, dunne pijp - poëtischer kan het niet. De expositie in Heemstede is gewijd aan het ontwerp voor een beeld in de tuin van cultu reel centrum 'Het Oude Slot'. Het beeld, dat in september zal worden onthuld, bestaat uit twee grote blokken, gemaakt van dun plaatstaal. De erie lijkt uit de lucht te komen, de ander uit de aarde. Als geheel doet het beeld denken aan een ver geab straheerde mensfiguur. De Wit lijkt met dit beeld uit te komen op een synthese van de verschillende registers die hij doorgaans bespeelt. „Misschien ga ik een hele reeks van dit soort beelden maken,' zegt hij. LEIDEN ONNO SCHILSTRA Misschien komt het daardoor, dat er de laatste tijd opmerkelijk veel belangstelling bestaat voor het werk van Frans de Wit. Kortgeleden exposeerde het Leidse Centrum Beeldende Kunst zijn tekeningen, terwijl vrijwel gelijktijdig twee sculptu ren van zijn hand werden ge plaatst op de gevel van het Rijksmuseumvan Oudheden. Deze zomer neemt hij deel aan twee groepsexposities in Leiden en twee weken geleden ging een tentoonstelling in Heemstede van start. Momenteel legt hij de laatste hand aan het ontwerp voor een gigantisch beeld in Rotterdam, de opvolger van een project dat hij in 1990 realiseer de in het Recreatiegebied Spaamwoude: de zogeheten 'Klimwand en Schijf in Grof- puinheuvel', bekend uit de leader van Van Kooten De Bie's Krasse Knarren, het groot ste beeldhouwwerk van Neder land. De Wit is er de man niet naar om in intellectuele termen te fi losoferen over de betekenis van zijn sculptuur. Hij zoekt naar elementaire vormen, archety pen, die voor zichzelf spreken en die ogenblikkelijk overrom pelen. „Ik heb een heel ouderwetse opleiding tot beeldhouwer ge had. Ik ben in 1965 cum laude afgestudeerd aan de Koninklijke Academie in Den Haag, met klassieke beelden van mensfi guren. Die ambachtelijke tech nieken, daar hecht ik nog steeds veel waarde aan, maar ik ver heerlijk het niet. Er is meer no dig om goede beelden te ma ken. Op een goed moment be sefte ik heel duidelijk: dat pure beeldhouwen, daar krijg ik pas echt hoofdpijn van. Die klassie ke manier van werken heb ik dus vrijwel direct na mijn studie van me afgezet." In de eerste jaren van Zijn loopbaan vatte De Wit grote be wondering op voor de zakelijke, abstract-geometrische sculp tuur van beeldhouwers als Ri chard Serra en de Spanjaard Chillida. In zijn vroege werk is hun invloed dan ook goed te herkennen. volkomen vrij om te maken wat ik wil." 'Ik zóu graag éen aantal werken kenis van plekken zichtbaar te maken, die helemaal op locatie maken door middel van beel- ontstaan, zonder vooropgezet den." plan. In wezen gaat bijna al mijn werk daarover. Ik reageer op situaties. Ik probeer de bete- Het Oude Slot (Heemstede), t/m 28 oktober; Groepsexposi- tie Kaasmarktschool, 2 t/m 31 juli; Groepsexpositie binnen- Exposities Frans de Wit: 'Vier plaats Ars Aemula Naturae, da- constructies voor een plek', ta?? AMSTERDAM GPD Het historische gebouw De Waag in Amsterdam wordt zeer waarschijnlijk toch geen Cen trum voor het Kinderboek. Het centrum ziet geen kans een half miljoen gulden extra op te brengen voor noodzakelijke in vesteringen aan het gebouw. Het Amsterdamse college van B en W heeft daarom gisteren be sloten de stichting niet langer als huurder te beschouwen. Volgens plan zou het Kinder boekcentrum in september openen. Wisselende tentoon stellingen, informatie en onder zoek naar jeugdliteratuur zou den er een plaats krijgen. Maar de overkoepelende Stichting De Waag heeft de gemeente laten weten niet in staat te zijn voor de uit de hand gelopen kosten voor afbouw en inrichting op te draaien. De gemeente heeft in middels ruim een miljoen gul den in het project gestoken. Het ruim vijf eeuwen oude gebouw op de Nieuwmarkt, is het oudste niet-kerkelijke ge bouw van de hoofdstad. Tot 1987 was het Joods Historisch Museum er gevestigd. Sinds dien staat het leeg. Tientallen plannen en initiatiefnemers dienden zich aan en liepen evenzovele malen weer stuk. Uiteindelijk koos de gemeen teraad een jaar geleden voor het Kinderboekcentrum. De finan ciële onderbouwing was mager, maar de raad was zeer gechar meerd van het initiatief. De Stichting Popmuziek Nederland en de Stichting Restauratie Mo numenten Amsterdam (SRMA). met veel beter financieel per spectief, hadden het nakijken. Amsterdam heeft inmiddels laten weten dat andere opties voor invulling van De Waag weer open staan. De Stichting Poparchief Nederland wilde in De Waag het poparchief en bi bliotheek onderbrengen. In een reactie laat de stichting weten niet langer geïnteresseerd te zijn. De SRMA, met plannen voor een Reclame- en Spaarpotten- museum, had zich al eerder ver ontwaardigd uit de race terug getrokken. Het Spaarpottenmu- seum, een initiatief van de VSB- bank, heeft inmiddels andere plannen. Samen met het in Lei den gevestigde Rijks Penningen Kabinet, de Rijksmunt en de Nederlandsche Bank wil de bank nu komen tot een 'Geld en Kapitaalmuseum' ergens in Amsterdam. De Waag is echter te klein voor deze collecties. Tentoonstelling in Architectuurinstituut rotterdam anp Een hakbijl hoefde er niet aan te pas gekomen. Want alle beeld houwwerken op de tentoonstel ling Muurvast Gebeiteld zijn afkomstig van gesloopte of ge bombardeerde gebouwen. De expositie die voor het eerst de beeldhouwkunst in de bouw (1840-1940) belicht, bevat zo'n honderd beelden, gipsmodellen en bouwtekeningen. Ook zijn er tientallen foto's van gebouwen met fraaie beelden. Muurvast Gebeiteld, te zien in het Neder lands Architectuurinstituut in Rotterdam, loopt tot en met 28 augustus. Veel materiaal is in de loop der tijd verlogen gegaan, vertelt samensteller Ype Koopmans. De kunst op de gevels van ge bouwen is vogelvrij. „Geen haan die ernaar kraait als de beelden beschadigd raken, stelt hij vast. „Ga maar eens kijken naar het werk van Hildo Krop op het Wilhelmina Gasthuis terrein in Amsterdam. Die beel den zijn er niet al te best meer aan toe." Toch is de tentoonstelling niet bedoeld als aanklacht tegen de dreigende teloorgang*van de kunstwerken. Koopmans wil slechts de ontwikkeling van de beeldhouwers en de samenwer king met architecten laten zien. Een boos vingertje hoeft hij ook niet te heffen, omdat het belang van het zogeheten bouwbeeld- houwwerk steeds meer wordt ingezien. „Je moet mensen er alleen eerst op wijzen." Een mooi voorbeeld daarvan vormde de sloop van wat eens het hoofdkantoor van De Cen trale tegenover het Centraal Station in Den Haag was. Dank zij snel optreden konden de ge velbeelden De Voorzorg en De Arbeid behouden blijven. Nu maken ze deel uit van Muurvast Gebeiteld. Op de tentoonstel ling zijn ook twee vrouwenfigu ren van de beeldhouwer Hen drik van den Eijnde te zien die symbool staan voor de Rotte en de Maas. De beelden zaten ooit ter versiering op een Rotter dams gebouw dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ge bombardeerd. Een toegewijd LONDEN Rtr/AFP De Britse popzanger George Michael heeft gisteren een proces verloren om van het contract met de Japanse pla tenmaatschappij Sony af te komen. De ster had bij het op perste gerechtshof in Londen ontbinding van het contract geëist omdat de maatschappij zijn laatste platen volgens hem niet goed had begeleid. Bo vendien vond Michael dat hij een te gering deel van de op brengst kreeg. De 30-jarige zanger hoorde in het Londense gerechtsge bouw de uitspraak onbewogen aan. Hij zal de kosten van het George Michael komt niet van Sony af proces, die worden geraamd op 8 miljoen gulden, moeten betalen. George Michael verweet So ny onvoldoende promotie te hebben gemaakt voor zijn plaat „Listen without prejudi ce", nadat de zanger had laten weten zijn stijl te willen veran deren en te willen breken met zijn image van seks-symbool. Het proces, het eerste van deze soort, werd nauwgezet gevolgd door de hele platenin dustrie. Die vreesde dat ande re popsterren het voorbeeld van Michael zouden volgen als hij het gelijk aan zijn kant zou krijgen. Ettelijke grote sterren en groepen zijn met jarenlan ge contracten aan maatschap pijen verbonden, waar rij van afwillen. De 30-jarige zanger en lied jesschrijver ondertekende het miljoenen-contract met Sony in 1988. Hij zou tot het jaar 2003 minimaal zes albums af leveren. George Michael heeft gezegd in elk geval nooit meer voor Sony te werken en liever te stoppen met rijn carrière. Personificaties van De Handel en De Nijverheid in dolomieto, gemaakt door Pieter Biesiot aan het gebouw van Grote Marktstraat/Wagenstraat, Den Haag. museum-medewerker heeft zich waarschijnlijk over het lot van de twee kunstwerken ont fermd, want ze bevinden zich nu in het depot van het Rotter dams Historisch Museum. Koopmans heeft bij de sa menstelling van de tentoonstel ling geprobeerd bouwbeeld- houwwerken uit heel Nederland te laten zien. Toch zijn er vooral voorbeelden uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De ge bouwen uit de hoofdstad over heersen, erkent hij, omdat daar nou eenmaal het meeste ge beurde. In het begin van de negen tiende eeuw waren de architec tuur en de beeldhouwkunst nog streng gescheiden. Op vervlech ting van beide disciplines lag een taboe. De chronologisch opgebouwde tentoonstelling begint met de personificaties van de twee; De Architectuur en De Beeldhouwkunst staan keu rig naast elkaar. De twee houten beelden uit 1855 van Franz Stracké zaten oorsponkelijk op de gevel van de kunstenaarsso ciëteit Arti et Amicitiae in Am sterdam. Vijf jaar geleden wer den ze door bronzen replica's vervangen. Een belangrijke rol voor de samenwerking tussen de bou wers en kunstenaars speelde P.J.H. Cuypers, architect van onder meer het Centraal Station in Amsterdam en het Rijksmu seum. Hij richtte aan het eind van de vorige eeuw de eerste school op voor beeldhouwers. Deze Quellinusschool ging later op in wat nu de Rietveld Acade mie heet. De jaren voor de eeuwwisse ling vormden het hoogtepunt van de samenwerking tussen architecten en beeldhouwers. De beelden werden niet zozeer meer op of tegen de'gevel van de gebouwen geplaatst, maar maakten deel uit van het ge bouw. Mooie voorbeelden daar van zijn te zien bij het Beursge bouw in Amsterdam van archi tect H.P Berlage en de kunste naar Lambertus Zijl. Ook het de firma Peek Cloppenburg, hoek foto collectie ype koopman Scheepvaarthuis in Amsterdam van architect J.M. van der Mey en de kunstenaars Hendrik van den Eijnde en Hildo Krop laten de versmelting tussen de archi tect en beeldhouwers zien. Vanaf de jaren twintig groei den de twee disciplines weer wat uit elkaar, en kwamen de beelden duidelijk los te staan van de architectuur. In die situ atie bevinden we ons volgens Koopmans nog steeds. „Kijk maar naar het Nederlands Ar chitectuurinstituut waar in de vijver binnenkort een beeld van Auke de Vries wordt geplaatst. Denk je nou echt dat de kunste naar daarover heeft overlegd met architect Jo Coenen?" RECENSIE UDY VAN DER SPEK Jubileumconcert met hoogte punten uit 25 jaar Sander van Marion, dirigent van het Kat- wijks Christelijk Mannenkoor 'Jubilate'. Gehoord 21/6, Stads gehoorzaal, Leiden. Hoe meer koren onder je be heer, hoe meer kans op een ju bileum, een lustrum, een hoog tepunt. Zo vierde Sander van Marion met één van zijn vier koren deze keer een vijfde lus trum als dirigent van het Chr. Mannenkoor 'Jubilate' uit Kat wijk. Alle coryfeën uit de afgelopen 25 jaar waren uit de kast ge haald, zoals rijn vaste getrouwe ijzersterke pianist, tevens ver vangend dirigent, Peter Bontje, de welbekende sopraan Lisette Emmink. verschillende leden van het Haags blazersensemble 'Oktopus' en leden van het Randstedelijk Begeleidings Or kest, de veelgehoorde Leidse hoboïst Han Kapaan en zo kan je nog even doorgaan. Het vol tallig Jubilate' een selectie uit een onnavolgbaar repertoire, dat meestal door Van Marion zelf kleurrijk gearrangeerd is. Voor de pauze zoals gewoon lijk religieus werk, na de pauze een dolle boel met highlights uit opera en operette, negro spiri tuals, liedjes uit musicals en van Harry Belafonte en uit Van Ma rions geliefde Walt Disneyfilms. De hymne naar de 98e Psalm had een fris en vrolijke aanpak, die eigenlijk in elk geestelijk lied werd volgehouden, behalve in 'Majesteit'. Dat werd té pom peus vertolkt; de muren van de Stadsgehoorzaal trilden op hun grondvesten. In het 'Alt-Russische Kirchen- gesang' weerklonk die typische authentieke langgerekte zoe vende nagalm aan het eind van elke strofe. En Math Dirks zong met een warme diepe bariton- stem in het romantische 'try to remember that day in septem ber' in combinatie met een 'omfloerst' Jubilate. En dan te bedenken dat deze musical al vanaf 1960 elke dag wordt uit gevoerd in een heel klein, steeds stampvol theatertje in New York's Sullivanstreet met niet meer dan 10 mensen 'on stage'. Verder nog na de pauze een flitsende afwisselende show waarin 't slavenkoor uit Verdi's 'Nabucco', het Wolgalied van Franz Léhar en vooral het zoet gevooisde 'Rote Rosen aus Wien', speciaal voor alle vrou wen in de zaal, met volle teugen door het publiek werd ingeno men. Sander van Marion maak te hierbij een geestige Freu diaanse verspreking door rijn koor te vragen of zij maandag avond na de repetitie stuk voor stuk een roos aan hun 'man' wilden geven. Nou ja, zo'n ver gissing mag als je jubileert. ROTTERDAM ANP Lucebert is in Rotterdam te zien. Van de dit voor jaar overleden dichter-schilder is gistermiddag in Rotterdam een muurschildering onthuld. Dat ge beurde in aanwezigheid van zijn vrouw Tony. De muurschildering is te zien in de Gaffelstraat, op de hoek van de Nieuwe Binnenweg. De ont hulling vond plaats in het kader van een herden kingsbijeenkomst Predecessors (Voorgangers) tij- Het programma van Poetry stond gisteren voor een deel in het teken van Lucebert, de Keizer der Vijftigers. Rudy Kousbroek hield een korte inlei ding over Luceberts werk. Met het affiche voor Poetry, dat Lucebert vlak voor rijn dood maakte, is de dichter nog aanwezig op het jubilerende fes tival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9