vaderdag langer open?' Moet begraafplaats Rhijnhof op D66: weg met al die lelijkheid Pasar Malam Besar: geur van gebrande wierook Het Gesprek van de Dac schooldeur Bijenvolkje blokkeert WOENSDAG 22 JUNI 1994 atifl „Meneer Gravekamp. de op- nalj zichter, is op het ogenblik op 3lei( het kerkhof. Nee, daar is geen r i| telefoon. Dat zou toch een beetje absurd zijn, vindt u niet? j Aardige dame die me te woord staat bij de Leidse begraafplaats Rhijnhof. Maar oei, wat afhou- I dend! Hadden ze vroeger aan de grens maar zulke douaniers ge had. Dan was er nooit één pakje boter gesmokkeld. Mag dan niemand maar dan ook niemand weten of ze wat willen gaan doen aan de ope ningstijden van de begraaf plaats? Op werkdagen is de do denakker open van 9.00 uur tot 16.00 uur en op zon- en feestda gen van 13.00 uur tot 16.00 uur. Dat laatste is veel mensen het afgelopen weekend niet echt bevallen. Ze wilden op vaderdag 's morgens een bezoekje bren gen aan het graf van hun vader, maar helaas, het hek was nog gesloten. Kan dat nou echt niet anders? Moet zo'n begraafplaats op vaderdag niet langer open zijn? Onze införmante tilt niet zo zwaar aan die openingstijden. „Ja, dan moet er extra personeel komen opdraven. En de men sen zijn graag op zondag vrij. Of je moet natuurlijk een vrijgezel nemen. Maar ach, ik hecht ook niet zo aan dagen als vaderdag en moederdag. En dan daarbij - wat vind je hier nou? Niks toch? Nee, hoor, daar ben ik in de loop der tijd keihard in gewor den." Tja, het is maar hoe je het be kijkt. Want volgens een hove nier, die net wat onkruid aan het wieden is, was het 's mid dags op vaderdag enorm druk op Rhijnhof. En dat klopt ook wel, want de vaders liggen dik met bloemen omringd. „Ja. we zijn 's zondags pas om 13.00 uur open. Vroeger, toen de be heerder nog op het terrein woonde, gooide hij het hek wel eens een uurtje eerder open. Maar dat kan nu niet meer. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor mensen die van ver moe ten komen, vervelend is. Als het mooi weer is en je 's morgens zo laat weg gaat, sta je al snel in de file. Ik begrijp best dat men sen op dat soort dagen hun va der willen bezoeken. Maar ik denk ook wel eens: wat zoeken ze hier nu eigenlijk? Kijk, die man daar komt hier al sinds 1983 elke dag." De rest van het personeel is niet erg spraakzaam. Men zwijgt - inderdaad - als het graf. En de mensen die het voor het zeggen hebben, houden zich schuil achter antwoordapparaten. Katwijk Goed, dan maar eens naar een ander kerkhof. Naar Westduin bijvoorbeeld, in Katwijk aan den Rijn. Op het hek geen bord waarop de openingstijden zijn aangegeven. Ook bij de aula niet. Evenmin bij het gebouwtje waar tuingereedschap en giet ers in het duister staan te wach ten op de hovenier. Ik betrap mezelf erop dat ik op de zerken speur naar openingstijden. Maar gelukkig, daar is iemand. Meneer Hus. Hij is de opzichter van Westduin. Ook op zondag pas om een 13.00 open? „Nee, hoor. wij zijn de hele dag open. Zo tegen de avond gaat het grote hek wel dicht, maar dan laat ik altijd nog een zijdeurtje open. Som mige mensen hebben me ge vraagd of ze 's avonds de bloe metjes bij hun man of vrouw nog even wat water mochten geven, en nou ja, waarom niet? Ik vind dat de dood bij het leven hoort en dan moet zoiets kun nen. Maar hier is dus geen per manent toezicht. Ik kan me voorstellen dat dat in een stad als Leiden wel moet met het oog op vandalisme. Ach, hier gebeurt natuurlijk ook wel eens wat. Kijk, als hier kinderen wa ter gaan halen voor de bloemen en dus even uit het zicht zijn van hun ouders, schrapen ze met hun schoenen wel eens over het schelpgruis. Dat is een verstoring van het beeld. Maar dat herstel ik dan even. En soms komen ze hier 's avonds wel eens ravotten, als u begrijpt wat ik bedoel. Maar om op uw vraag terug te komen: ik kan me voor stellen dat mensen juist op va derdag en moederdag naar het graf van hun ouders toe gaan. Ik vind dat wel mooi. Daar moet natuurlijk ruim gelegenheid voor zijn. De wereld is al koud genoeg." „Nee, er is geen telefoon op de begraafplaats." De geur van gebrande wierrook, gebakken banaan en gerooster- de saté. Indo's en Hollanders schuifelen voetje voor voetje I door de warme en flink geuren de tenten. Neuzend tussen de vele lappen batik, de tientallen soorten sambal, de tropische vruchten, het houtsnijwerk, de kleurige kookboeken en het glimmende zilver. Het is weer Pasar Malam Besar in Den Haag. Alweer voor de 36ste keer staan de tien tenten voor elf dagen op het Malieveld in hartje Den Haag. Het grootste Indische fes tival van Nederland trekt jaar lijks enkele tienduizenden men sen: vorig jaar werd voor het eerst de magische grens van 100.000 bezoekers overschre den. Zij komen van heinde en verre naar Den Haag voor een lekker hapje of een drankje, de sfeer, de herinneringen en de ontmoeting met oude beken den. Op maandagmiddag half één staan ze al rijen dik voor de kas sa's van de Pasar Malam te wachten. De beroemdste in heemse 'Indische' markt van Den Haag is nog maar net een half uurtje open maar de grote parkeergarage onder het terrein is al bijna vol. Het festival is oorspronkelijk bedoeld voor In do's ofwel Indische Nederlan ders: Indo-Europeanen, meng- bloeden van gemengde Europe se en Indonesische afkomst. Maar de beroemde bazaar trekt ook Nederlanders die nog nooit in Indonesië geweest zijn. Ge woon, omdat ze dol zijn op In disch eten, geïnteresseerd zijn in de cultuur of zich anderszins verwant voelen met het land. Tropenecht Publiekstrekker dit jaar is een tentoonstelling over de kleren die mannen, vrouwen en kinde ren droegen in het voormalige Nederlands-lndië. Onder de ti tel 'Tropenecht' wordt een over zicht gegeven van de mode in de periode 1870-1950. Verschil lende oude kledingstukken zijn in het echt te zien, andere al leen op oude foto's, prenten en tekeningen. Zo zien we zien op stemmige zwart-wit foto's een dame in sarong kabaya, de tra ditionele inheemse kleder dracht, op het erf bij een volière met kakatoe's, heren in slaap broek en baadje en een jong Hollands gezin omstreeks 1910. Aan het eind van de tentoon stelling staat een winkeltje waar enkele nagemaakte typisch In dische kledingstukken te koop zijn. In de volgende tent viert de commercie hoogtij. Bezoekers schuifelen langs de vele tiental len stalletjes waar allerhande Indische en niet-Indische koop waar staat uitgestald. Van nut teloze snuisterijen tot eetlustop- wekkende lekkernijen. Niet- commercieel en bizar is het kraampje waar authentieke Wethouder Tjeerd van Rij heeft D66 hoop gegeven op een mooie stad, zonder die foeilelij ke Leidenaartjes en een woud aan verkeersborden. Zaterdag nam de PvdA-wethouder op de ze pagina geen blad voor de mond. Leiden is lelijk en onver zorgd en daar gaan we wat aan doen, zei Van Rij. De Democra ten zouden de PvdA'er wel wil len omhelzen vanwege die woorden. En nu sporen zij de wethouder aan om een beetje op te schieten met het wegha len van al die lelijkheid. Lelijke bankjes, foute terrasstoe len, verkeerd geplaatste meter kasten en electriciteitshuisjes, puisten van liftkokers op hoge gebouwen: Van Rij vond tijdens een wandeling met het Leidsch Dagblad allerlei dingen om zich aan te ergeren. Vooral de tirade van de PvdA- bewind&man tegen de her en der geplante paaltjes en de 'wanstaltige' verkeersborden is D66 goed bevallen. „Als het aan mij ligt gaan ze allemaal weg", zei Van Rij over de Leidenaar- KNIL-attributen - speldjes, fo to's; kranteknipsels - te bezich tigen zijn. 'Niet te koop, parti culiere collectie', staat op een bordje te lezen. Het blijkt een ontmoetingsplaats voor oud- KNIL-militairen. In de verschillende theaters ver derop in het tentencomplex klinkt muziek en wordt gedanst, er worden gedichten gelezen, er zijn modeshows, lezingen en tjes. „Dat spreekt ons erg aan", schrijven nu de Alexander Pech- told, Egon Snelders en Willem Egels namens D66. En of de wethouder maar snel met 'con crete' plannen wil komen. Wat de D66-trojka merkwaardig aandoet, is dat Van Rij nu pas ontdekt dat Leiden er zo goed in slaagt zijn stadsschoon te mas keren met allerhande lelijks. Heeft de wethouder de afgelo pen vier jaar misschien teveel met zijn neus in de nota's en rapporten gezeten, vragen zij zich af. Nu heeft D66 zich de afgelopen jaren over van alles en nog wat druk gemaakt - het referendum, de ombudsman, het platrijden van padden op het Stadspolder- pad, de kleine criminaliteit - maar nooit in het openbaar over die verfoeide Leidenaar tjes. En dan komt een wethou der met zo'n voorzet voor open doel. Eigenlijk moet je voor je fatsoen zo'n bal gewoon voor langs laten gaan. AAP RIETVELD documentaires te zien. Twee uit Java overgekomen wayang-spe- lers demonstreren het traditio nele poppenspel van Indonesië. Liefhebbers van de Indische keuken kunnen aanschuiven bij de demonstraties Indisch ko ken. Goed toeven In de 'eettent' is het goed toe ven: hier staan vele warungs - Auto's wassen om geld te ver dienen en om vervolgens in Roemenië te kunnen gaan wer ken. Dat doen zaterdag twintig Leidse jongeren. Tussen tien en vier staan ze op het parkeerter rein bij de Bevrijdingskerk in Leiden Zuidwest en wassen voor vijf gulden elke auto die voorrijdt. Eerder al bracht de jeugd in de Haarlemmerstraat liederen ten gehore en haalde daarmee 600 gulden op. Het Leidse twintigtal vertrekt op De leerlingen van basisschool St. Antonius in Voorhout wisten eigenlijk niet wat ze er van moesten denken. De grote wolk bijen, die eergisteren om de school heen vloog, bood welis waar een spectaculair schouw spel, maar zorgde er tegelijker tijd ook voor dat de weg naar het klaslokaal onveilig was ge worden. „Het hele spul bewoog zo snel en maakte zo gigantisch veel herrie dat we in eerste instantie niet konden zien wat voor bees ten het waren", zegt directeur P. Hoeksel van de basisschool. „Wespen, dachten we. En die kunnen behoorlijk agressief zijn. Eén kind is uiteindelijk ge- tvpisch Indonesische eetstalle tjes - waar je terecht kan voor een eenvoudig sateetje of een complete rijstmaaltijd met Indonesisch ijs - 'es' - toe. De warungs hebben een open keu ken: iedereen kan zien wat hier wordt klaargemaakt in de enor me wadjangs - braadpannen. „Daar moet je zijn, joh", wijst een oudere man in de richting van een eetstalletje. „Daar kun Auto's wassen voor Roemenië 28 juli naar Roemenië om daar te gaan klussen in de hartkliniek Procardia. Schilderen, timme ren en schoonmaken staan hen te wachten. De jongeren beta len zelf gereedschap en materi aal, net als de reis- en verblijfs- stoken. Heel vervelend, maar toen wisten we wel direct dat het om een bijenvolk ging. Er zat een angel in de wond. En wespen nemen hun angel ge woon weer mee. Bijen zijn min der gevaarlijk, maar ze zorgden er wel voor dat we de kinderen onder begeleiding naar binnen moesten brengen. De hele straat was versperd toen ze nog tussen de huizen en de school heen en weer vlogen." Al hadden veel kinderen nog nooit kennisgemaakt met het verschijnsel 'zwervende bijen volken', Hoeksel besloot toch maar niet om er een leerproject van te maken. Via de politie werd er een imker gewaar- je uitstekend eten. Ik kom er al jaren." Indische dametjes ge nieten er stilletjes van een bord je onvervalst Indisch voedsel. Velen nemen genoegen met een snelle snack voor de eerste trek; een gebakken banaan, ofwel pi sang goreng, die heet uit de bruisende olie wordt opgediend in een servetje. De stalletjes met Italiaans ijs en Hollandse pof fertjes blijven opvallend leeg. kosten. Vandaar dat ze, voordat ze in het buitenland voor het goede doel kunnen gaan wer ken. hier de handen uit de mouwen moeten steken. Het is al de vijfde keer dat, vanuit de gezamenlijke diaco nieën een groep naar Roemenië gaat om daar 'ontwikkelings werk' te gaan doen. Eerder werd al geassisteerd in een kinderkli niek. MONICA WESSELINC schuwd om het nijvere volkje, dat zich na een fors aantal om zwervende bewegingen in een struik had genesteld, te verhui zen. Een poging van een paar schoolkinderen om het volkje met waterpistolen te verjagen, werd door de leerkrachten snel afgebroken. „Want daar komen toch ongelukken van." Pas 's avonds laat keerde de rust weer terug in de Ter Haar Ro- menystraat. „De hele kluit is meegenomen", aldus buurtbe woonster Van Werkhoven. „Het was wel spectaculair, de hele straat stond te kijken. Maar bang zijn we niet geweest." ANNET VAN AARSEN De Pasar Malam Besar op het Malieveld in Den Haag duurt nog tot en met 26 juni. De ope ningstijden zijn: dagelijks van 12.00 tot 23.00 uur. vrijdag en zaterdag tot 24.00 uur. CAROLINE VAN OVERBEEKE Veronica komt naar Rijnsburg Met een feest van zo'n zes duizend gulden sluit de Stichting Open Jongerenwerk Rijnsburg het discoseizoen zaterdag 25 juni op spette rende wijze af. Hiervoor laat de SOJR de bekende Veroni- ca-discjockey Gijs Staverman opdraven. Van half tien tot half twaalf 's avonds staat Staverman achter de draaita fel in 't Kraaienest. „Eigenlijk wilden we Jeroen van Inkel hebben. Maar die is fe duur," aldus voorzitter Robbert Oudshoom. Overi gens vraagt Staverman ook ruim drie mille voor zijn op treden. „Maar met zo'n pu bliekstrekker is een volle bak zeker haalbaar. Vierhonderd mensen is echter een maxi mum. Meer passen er echt niet in." De kaarten kosten zowel in de voorverkoop als aar. de deur tien gulden per stuk. De Veronica-disco begint om acht uur. Er komt ook een vi deo- en lasershow. Ouds hoorn: „We hebben een heel goed seizoen gehad. Op de speciale avond, die we elke maand organiseren, kwamen elke keer zo'n 350 man af. Dat mogen we best vieren." In de feestweek in augustus start de SJOR haar activitei ten opnieuw op. BRENDA FILIPPO Sponsorgeld De Zwaluw voor 'Doe een wens' De sponsorloop van basisschool De Zwaluw aan de A. Kleyn- straat in de Stevenshof heeft 8500 gulden opgebracht. Het geld gaat naar de stichting 'Doe een wens', die laatste wensen vervuld van ongeneeslijk zieke kinderen. Een medewerker van de stichting kreeg gisteren het geld overhandigd op school. Genieten van een portie saté op de Haagse Pasar Malam. FOTO HENK BOUWMAN D66-raadslid Snelders: „Hoop op een mooie stad. ARCHIEFFOTO HOLVAST

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21