'Als het sentimenteel dreigt te worden, kap ik het af' Rrv show 'Vrouwvriendelijk en plantaardig' Holland FM mag uitzenden vanaf schip op IJsselmeer Hitparades kleuren langzaam oranje Cliniclowns discreet en met veel geduld gemaakt Het Oranje-gevoel van 'Die Twee' WOENSDAG 15 JUNI 1994 157 Arno van der Heyden is KRO'S nieuwe held De KRO heeft er een nieuwe held bij: de Groninger Arno van der Heyden. Zeven weken lang presenteert hij op vrijdagavond (Nederland 1, 20.26 uur) het nieuwe familieprogramma 'Hel den', waarin bekende en onbe kende idolen van bekende en onbekende Nederlanders voor het voetlicht worden gebracht. Het nieuwe van Helden zit 'm volgens Arno van der Heyden in het feit dat het een programma is dat een breed publiek moet aanspreken, gepresenteerd door een cabaretier die in zijn werk wijze nogal afwijkt van wat gangbaar is bij KRO prime-time programma's. ,,Ik vind het pret tig dat ik als presentator de vrij heid heb gekregen er een beetje doorheen te razen. De eerste uitzending was natuurlijk nog niet perfect, maar het toonde wel de formule die we willen uitwerken. Veel vaart en op de momenten waar het een beetje sentimenteel of drammerig dreigt te worden, kan ik het ge woon afkappen. Want dat is niet het soon programma dat ik wil maken, dan wordt het te Hij denkt dat de titel Helden misschien een beetje mislei dend is. ..Het moet nog groeien. Mensen moeten begrijpen dat het om helden tussen aanha lingstekens gaat. Het gaat er om leuke televisie te maken. Het is niet de bedoeling iedereen er van te overtuigen dat bijvoor beeld de pizzabezorgers uit de eerste aflevering helden zijn. Nee, het zijn iemands helden." Niet alleen Amo's presenteer- wijze maar ook zijn 'lieftallige' assistent wijkt af van wat gang baar is in Hilversum. Ted van der Parre, de sterkste man van de wereld, was aanvankelijk ge vraagd mee te werken aan een promo-filmpje van Helden. Van der Heyden was echter zo onder de indruk van de geweldenaar, dat hem werd voorgesteld deel uit te gaan maken van het pro gramma. Een andere opvallende rol in Helden is weggelegd voor de enorme rode bank waarop de gasten in studio kunnen plaats nemen. Er kunnen met gemak vijftien mensen op zitten en het meubelstuk neemt dus nogal wat ruimte in beslag. „De ca meramensen waren er niet blij mee", vertelt Van der Heyden. ..Ze hebben nauwelijks ruimte om te bewegen. Daarom zijn de overgangen van de shots ook Amo van der Heyden wekelijks op de buis met 'Helden'. niet altijd even mooi." Amo van der Heyden is niet helemaal nieuw in het vak. Eer der presenteerde hij voor de KRO 'De Zonnebloemshow'. Toen hij naar aanleiding daar van werd gevraagd weer een programma te presenteren, be dong hij dat hij er dan meer van zichzelf in zou mogen leggen. „Als ik met mijn hoofd zeven weken lang op de televisie kom, dan zien zoveel mensen dat. Dat moet niet te veel afwijken van wat ik in het theater doe. Wat het publiek nu ziet, is in feite hetzelfde mannetje dat ze zien wanneer ze naar de schouwburg komen. Van der Heyden heeft een grote inbreng in het program ma, omdat hij ook in de redac tie zit. Er worden wel eens grap pen afgekeurd, maar voor de meeste invallen krijgt hij de ruimte. Zelf vindt Amo dat op het gebied van humor bijna al les kan, mits het subtiel wordt ingeleid en goed is opgebouwd. „Paul de Leeuw bijvoorbeeld is vreselijk grof tegen zijn gasten, maar door de zelfspot die er in zit, vind ik het allemaal kun- Zou hij zelf meespelen als gast in De Leeuws comedy Seth en Fiona? „Wanneer ze een rol bedenken die past bij mijn per soon, waar ik mij in feite niet voor hoef te schamen, maar waar zij in de show een ontzet tende jurk van maken: ik zou onmiddellijk meedoen. Maar je moet je er in kunnen vinden. En je moet niet te ijdel zijn, niet bang zijn dat je niet leuk over komt. Kijk maar naar de manier waarop Paul de Leeuw zichzelf contstant afficheert. Dat vind ik het knappe." HILVERSUM GPD ..Hallo Jessica, mogen we binnenkomen?" Nieuwsgierig wachten de clowns bij de in tercom op antwoord. Jessica is een van de patiëntjes van de afdeling oncologie van het Academisch Medisch Centrum in Am sterdam, waar kinderen die aan kanker lij den worden behandeld. Sinds anderhalf jaar proberen clowns hier de ernstig zieke kinderen en hun ouders een beetje aflei ding te bezorgen. Het idee om clowns in ziekenhuizen op te laten treden, is afkomstig van de Ameri kaanse hoogleraar Michael Katz, hoofd van een kinderkliniek in New York. Hij liet spe ciaal voor dit doel opgeleide acteurs regel matig een bezoek brengen aan zijn jonge patiënten. Het concept is inmiddels in Ne derland overgenomen en er zijn nu zeven cliniclowns in vijf instellingen actief. RVU- programmamaakster Ingrid van Goor trok een paar weken op met vier clowns en leg de hun werkwijze (en vooral de reacties van de kinderen'daarop) vast. Cliniclowns is een indringende en ont roerende documentaire geworden, waar kijkers de tijd voor moeten nemen. Met discretie en geduld worden de kinderen ge filmd. Sommigen gaan enthousiast met de clowns aan de slag, anderen kijken de kat uit de boom of zijn te ziek om meer reactie te kunnen geven dan een klein glimlachje. De aan het ziekenhuis verbonden dokters en psychologen zijn heel positief over de clowns. Veel ouders staan er in eerste in stantie wat sceptisch tegenover. Maar wan neer ze zien hoe de kinderen op de clowns reageren, worden de meeste ouders gaan deweg ook enthousiast. Hans Koops werkt als cliniclown in het AMC. Volgens hem kunnen clowns heel ef fectief zijn in een ziekenhuis, waar 'wetten en regels, statussen en witte jassen' de bo ventoon voeren. De clowns kunnen die we reld op zijn kop zetten. „Er liggen hier nogal wat kinderen die dat graag zelf zou den willen doen. Nou doen wij het voor hen." Van Goor is ongeveer vijf maanden met de film bezig geweest. Het is ook niet niks om met een voltallige filmploeg een tijd op een ziekenhuisafdeling te filmen. De nor male gang van zaken moet gewoon door gang vinden en bovendien hebben de meeste patiëntjes en hun ouders wel iets anders aan hun hoofd. „Na een paar dagen filmen zeiden de clowns zelf: Stop maar. We zijn hier voor de kinderen en niet voor de camera", aldus Van Goor. Nederland 3, vanavond om 21.10 uur) Macbeth volgens Herman Finkers: AMERSFOORT TON DE JONG De detective heet MacNum. En de hofnar van koning Duncan ziet eruit als Seth Gaaikema. Niemand lacht om zijn grap pen: die eindigt dus op de brandstapel. Shakespeare's Macbeth volgens Herman Fin kers: „Vrouwvriendelijk, kindge richt en plantaardig." Een te kenfilm van vijfentwintig minu ten. Niet zo maar een tekenfilm, maar een bewerking van Her man Finkers' gelijknamige con férence uit zijn show 'De zon gaat zinloos onder, morgen moet zij toch weer op'. Twee jaar heeft de film op de plank gelegen. Eigenlijk had de film al in de cember '92 klaar moeten zijn. Hij stond zelfs al in de televisie gidsen aangekondigd, maar het zat allemaal een beetje tegen. Tekenaar John Croezen: „Ja, dat was heel vervelend. We hadden gekozen voor full animation, waarbij in feite alles beweegt, en dat is toch heel bewerkelijk gebleken." Toen Croezen en zijn tien medewerkers op het laatst ook nog met een camera storing te kampen kregen, wier pen ze de handdoek in de ring: dan maar later. Zes jaar geleden legden Fin kers en Croezen veel eer in een eerste tekenfilm, de befaamde 'Kroamschudd'n in Mariaparo- chie', een Twentse bewerking van het kerstverhaal. De VARA heeft die film wegens groot suc ces nadien nog twee keer uitge zonden. Finkers vindt dat film pje achteraf nog leuker dan de conférence, waarop hij is geba seerd. De ironie is hem niet ont gaan: „Ik weet dat mensen de televisie thuis hebben afgezet omdat ze de film godslasterlijk vonden. Later kregen de kinde ren hem op school te zien tij dens de godsdienstles! Daarom denk ik dat deze versie van Macbeth ook goed van pas kan komen in de Engelse les." Wie de inleiding ziet ('Mac beth, zéér vrij naar William Shakespeare') en Finkers een beetje kent, weet wat hem te wachten staat. De koning van de kul heeft zich weer helemaal uitgeleefd. „In het eerste bedrijf is het slecht weer, dat slaan we dus over", vertelt hij bij de ope ning. Er draaft zelfs een muis op, die kritisch verzucht: „Tja, Shakespeare, hè? 't Is ook mijn favoriete schrijver niet. Het schijnt kunst te zijn, wat die man doet." Volgens mij zijn we de Mac beth aan het schrijven, had Her man tegen zijn broer Wilfried gezegd, toen ze ieder hun idee ën voor zijn vorige theaterpro gramma op tafel hadden ge gooid. Kastelen, heksen, ridders: de pure Middeleeuwen. Er kwam een conférence, er volgde een scenario voor een nieuwe tekenfilm en John Croezen kon weer aan de slag. Macbeth zou twee keer zo lang worden als 'Kroam schudd'n'. Er waren aanvanke lijk zelfs 7500 tekeningen bere kend, maar daarvoor ontbrak ondanks een bijdrage van het stimuleringsfonds voor culture le omroepprodukties uitein delijk het geld. Croezen en zijn mensen moesten terug naar 4000 plaatjes. Maar de geestelijke vader is beretrots: „Ik heb er anderhalf jaar tegenaan gegooid. Nou èn? Dat geeft toch niet? Ik vind het een zeer fascinerende kunst vorm, de tekenfilm. Het is de enige waarin je wérkelijk iets tot leven brengt. Je schept iets, een figuurtje, en dat gaat dan onder jouw handen echt leven. Dat is toch prachtig?" Van Macbeth, de tekenfilm, is inmiddels al een boekje uit: de uitgever wilde niet langer wach ten tot de VARA de film ging uitzenden. Maar nu de uitzen ding dan eindelijk daar is, pak ken ze Croezen dat glorieuze moment niet meer af. Op de vraag of hij dan toch maar naar het voetbal gaat kijken, ant woordt de tekenaar weifelend: „Och, ik weet niet. Ik heb de film al gezien." (Zaterdag 18 juni, Nederland 3,20.15 uur) AMSTERDAM JELLE BOONSTRA De commerciële zender Hol land FM mag vanaf een zend- schip op het IJsselmeer de pro gramma's de ether insturen. Dat heeft de Nozema, die na mens de overheid toezicht houdt op zenders en frequen ties, bepaald. De zender kreeg in februari van minister D'Ancona (WVC) vergunning om op de midden golf uit te zenden, maar omdat voor de bouw van zendmasten aan de dal bouwvergunningen nodig zijn, kan dat niet eerder dan medio 1995. Holland FM- directeur Gerro Vonk kocht daarom in Lissabon het voor malige schip van zeezender Laser 558. Zo kan de zender al deze zomer van start gaan. Het aangekochte schip, de Communicator, ligt inmiddels al in het dok om te worden op geknapt. Vijf jaar geleden werd het schip in Portugal aan de ketting gelegd, toen schulden aan de werf niet meer konden worden betaald. Het schip werd er in opdracht van de Ameri kaanse Underground Church opgeknapt om religieuze en an ti-communistische uitzendin gen voor midden-Europa te gaan verzorgen. Toen het com munistische systeem kapseisde, werd het project plotseling overbodig. Het schip mag van de Por tugese havenautoriteiten pas vertrekken als er aanzienlijk achterstallig onderhoud is uit gevoerd. Vonk verwacht dat het schip over vijf tot zes weken mag vertrekken. In feite is de boot niet veel meer dan een loos omhulsel: de krachtige zenders die er op staan, kan niemand na vijf jaar nog aan de praat krijgen. De studio's zijn leeg en de genera toren door zout water aange tast. Ook met de zendmasten is niet veel meer te beginnen. Alles moet dus worden ver nieuwd. In totaal denkt Holland FM ruim 1,5 miljoen in het pro ject te investeren. Dat geld heeft Vonk er wel voor over: een zendschip is immers een per fect publicitair middel, dat het goed doet bij het publiek. En ook bij de omroepers, waarvan er veel (zoals Joost den Draaijer, Eddy Becker en Krijn Torringa) bij de piraten zijn gestart. Nu het schip is aangekocht, rest er nog één probleem: Rijks waterstaat heeft nog geen lig plaats aan willen wijzen. Eerder dit jaar werd een vergunning voor de Trintelhaven geweigerd, omdat teveel toeloop werd ge vreesd. Holland FM stelt nu voor om het schip niet aan de kade te leggen, maar op het IJs selmeer, in het zicht van de kust. De zender streeft ernaar om op 31 augustus een begin te maken met de uitzendingen. Een historische datum: het is dan precies twintig jaar geleden dat de overheid zeezenders als Veronica, Noordzee en Atlantis de mond snoerde. HILVERSUM HERMAN ELZINGA Het haastige vertrek van Ruud Gullit heeft de nationale arties tenwereld nog niet geïnspireerd voor een passend lied. Misschien is het ook nog een beetje vroeg. Aan andere liedjes, die inhaken op het WK voetbal in de VS, is inmiddels geen gebrek. Een ruime hoeveel heid titels is voorradig en de maatschappij en zijn zeer tevreden over de afzet, al doet men er over precieze aantallen het zwijgen toe. "We gaan met z'n allen naar Amerika' met Hans Versnel, 'Doelpunt!' van André van Duin, André Hazes die met het Nederlands elftal de liefde voor Nederland uit volle borst bezingt. Het carnaval-gehalte is bij groot. En van buitensporige kunnen de meeste componisten en tekstdichters ook al niet worden be schuldigd. Veel Olé, Olé en 'aanvallen'- trompetjes en wat er allemaal nog meer in middels op de tribunes is ingeburgerd. Nog niet eerder werden' de hitparades zo overspoeld met voetbalsingles als nu in de aanloop naar de WK. Dat zeggen ze bij de Chart Club Holland, waar ze alles bijhou den wat met binnen- en buitenlandse hit parades heeft te maken. De meest succes volle sport-hit tot nu toe was volgens de Chart Club het lied 'Barcelona' van Freddie Mercury en Montserrat Caballe, dat spe ciaal voor de Olympische Spelen van 1992 werd opgenomen. De belangstelling voor meezingers is niét bepaald van de laatste jaren. De Europa Cup 1-finale van Ajax in 1972 was al goed voor drie Top 40-hits, terwijl het WK in 1974 vreemd genoeg geen speciale liedjes opleverde. Het EK in 1988 leverde weer drie hits op en bij het WK in 1990 bereikten vier nummers een hoge positie. De enige zanger die ditmaal de beschik king had over het Nederlands elftal als ach tergrondkoor was André Hazes. Hij geeft toe dat niet heel Oranje bij de opnames van de partij was. „Koeman was er, Overmars, Frank de Boer en dan heb je het wel gehad. Maar dat was niet zo erg hoor, want vocaal zijn ze minder sterk dan met de bal. Maar we hebben afgesproken dat, als ik niet ga voetballen, zij niet meer zullen zingen." Tussen al het muzikale voetbal-geweld springen twee liedjes er om meerdere rede nen uit. Dat is allereerst 'Naar Vore!' van de Amsterdamse Raggende Manne met Mi- chiel 'Jiskefet' Romeyn als ontevreden coach. Misschien niet speciaal een WK-lied en daardoor langer houdbaar, maar wel te vinden op een WK-verzamel-CD en dus ho- ren ze er bij. Zanger Bob Fosko van de Manne geeft toe dat hij akkoord is gegaan met de verza1 meiplaat. „Maar toen wist ik nog niet wat er nog meer op zou komen. We zijn wel een beetje een vreemde eend in de bijt. Aan de andere kant is het ook weer niet zo'n ramp en bovendien is het lucratief." De leukste WK-single komt volgens velen op naam van Johan de Groothandel, die met 'As Dick me hullep nodig heb' in elk geval de eerste persiflage op het genre op hun naam schrijven. Namen achter De Groothandel zijn Ferry de Groot (chef sport van de NOS) en Chris Latul (ex-Massada). De perfecte imitatie van Johan Cruyff is van de René van de Berg, in het dagelijks leven sportredacteur bij Radio Utrecht. Van de Berg kruipt sinds oktober van het vorig jaar iedere zondagavond in de huid van Cruyff in het sportprogramma 'Hek Van De Dam'. Daaruit ontstond, aldus De Groot, het idee om de WK-liedjes eens te persifleren. „De meeste vind ik zo stom en ook slecht gedaan. Mijn rijmwoordenboek flikkert regelmatig spontaan uit de kast." Iemand die allesbehalve bang is voor over-exposure in de pers of op TV is Hans Versnel. Met een beetje pech kom je die deinende oranje klomp al zappend toch re gelmatig tegen. Versnel heeft het soort hoofd waar de gezelligheid van afdruipt en dat in carnavalstij d dus wel constant in be weging zal zijn. Niets is echter minder waar. Hans Versnel: „Ik maak eigelijk nooit plaat jes, alleen maar orkestbanden. Ik heb twéé" singles opgenomen en toevallig zijn ze alle bei een hit geworden." 'We gaan met z'n allen naar Amerika' is dan ook, zoals het zo vaak gaat, een toevals treffer. Versnel: „De muziek gebruikte ik al tijdens de Gouden Tours, dat is een serie avonden voor personeel van de reisbu*. reaus. Op een gegeven moment werd ik ge,*-, vraagd om in de rust van Ajax-Parma op te treden. Afijn, ik - zing dat lied en 50.000 mensen brullen het mee. Ja, toen kwamen de platenmaatschappijen. De WK-nummers die de hitlijsten bestormen, hebben bijna allemaal een hoog carnavalsgehalte. HILVERSUM «JAAPTIMMERS Harry Vermeegen en Henk Spaan blazen hun partijtje mee tijdens het WK-voetbal in de Verenigde Staten. Het voor de gelegen heid omgedoopte programma 'Die Twee in de USA' komt vanaf zondag ten hoogste tien keer op het scherm. En wel op prime ti me (Nederland 2,20.21 uur). De nieuwe koeien-act blijft achterwege in de zomermaanden. Het opgeklopte 'Oran je-gevoel', daarentegen, zal danig worden uitgemolken in de uitzendingen die twintig minuten duren. Vermeegen meldt dat 'Die twee' tot en met de laatste wedstrijd van het Nederlands elftal aanwezig zullen blijven. Na uitschakeling haakt het Veronica-gezel- schap af. Er verandert niet veel aan het program ma-concept: Spaan is aangever, .Vermeegen de clowneske interviewer. De aankleding van het Amerikaanse programma is echter nog niet bekend. „Ze zijn naar de Verenigde Staten vertrokken zonder precies te weten hoe het programma emit gaat zien. Af wachten dus", zegt een Veronica-woord- voerder. Vermeegen is enigszins vermoeid na een druk seizoen. Hij pleegt regelmatig Neder landse voetballers in den vreemde te bezoe ken, vooral in Italië en Spanje. Vliegtuig-in- vliegtuig-uit, het voetbalseizoen was weer een heksenklus, verzucht hij. De presentator vertelt, vooruitlopend op het WK, gegrepen te zijn door het 'Oranje gevoel'. Vermeegen: „Er is geen land ter we reld waar 15.000 fans in de vrieskou naar een land als Polen afreizen voor een wed strijd waarvan iedereen al weet dat hij toch wel wordt gewonnen. In een lange stoet bussen zag je ze allemaal gaan; zelfs al dié* NOS-mensen gingen mee. Ze zijn allemaal! hartstikke gek, maar ik vind het prachtig." Vermeegen zelf is niet zo'n voetbalfanaat. „Zo gek ben ik niet op voetbal dat ik op de tribune ga zitten." Los van het Veronica-programma pikt Vermeegen ook nog een graantje mee uit de commerciële mif van het WK met de uit gave 'Het Oranjegevoel'. Hij leent zijn naam aan dit boek, dat bijna geen tekst bevat, maar voornamelijk bestaat uit posters en, stickers met aanmoedigingskreten voor de voetballers. Bovendien staat er een wed strijdenoverzicht in en krijgt de koper een T-shirt en enkele waardebonnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10