Amsterdam ongezond 'Echt, ik ga voor niemand op zij' Randstad PA I D E I A Uit het boek 'Anna over Anna' DINSDAG 14 JUNI 1994 Grotere kans op overlijden De gezondheid van Amsterdammers blijkt relatief slecht. De kans op overlijden is voor hoofdstedelingen van vrij wel elke leeftijd hoger dan voor mensen elders in het land. Dat geldt vooral voor degenen die in de binnenstad, de Bijlmer, Westerpark of Zeeburg wonen. kampen vaker met hart- en vaatziekten, verschillende vor men van kanker en aandoenin gen van de luchtwegen, veroor zaakt doordat Amsterdamse \Touwen meer roken dan de ge middelde Nederlandse vrouw. Ook baby's treffen het minder goed in de hoofdstad. Per 1000 zuigelingen overleden er 11,6, tegenover 9,4 in de rest van het land. Het beeld over de gezond heidstoestand wordt beïnvloed door de aanwezigheid van groe pen met specifieke problemen, zoals aidspatiënten, drugsver slaafden en daklozen. Amster dam telt tussen de 2500 en 10.000 daklozen die relatief veel met psychische- en verslavings problemen en infectieziekten kampen. Een tweede probleem groep vormen de illegalen, waarvan er naar schatting 20 tot 30.000 zijn in Amsterdam. Zij zijn vaak niet verzekerd, waar door ze in ieder geval geen pre ventieve zorg krijgen. Dat blijkt uit het rapport „Ge zondheidsprofiel Amsterdam" waarvan het eerste exemplaar dinsdagmorgen door GG GD- directeur H. Rengelink is over handigd aan wethouder voor volksgezondheid J. van der Giessen en directeur E. van der een van ZAO Zorgverzekerin gen. Het onderzoek naar de fac toren die de gezondheid beïn vloeden is de eerste in z'n soort in Nederland. Drieëndertig procent van de stadsbewoners heeft vijf of meer lichamelijke klachten, tegen over 28 procent van de Neder landers. Een Mokumer brengt 1.5 procent van zijn tijd in bed door wegens ziekte, terwijl de gemiddelde Nederlander 1,1 procent van zijn tijd onder de wol ligt. Ook op geestelijk ge-' bied wordt er in Amsterdam meer getobd dan elders in het land. de hoofdstad Haags stadhuis weer duurder den haag cpd De bouw van het nieuwe stad huis in Den Haag wordt op nieuw duurder. Er is een extra bedrag van 3,8 miljoen gulden nodig voor de vervanging van computers en andere datacom- municatie-apparatuur, zo heeft wethouder P. Noordanus (ruim telijke ordening) laten weten. |ai De kosten waren aanvankelijk |e niet geraamd, omdat de ge- Fe: meente dacht dat er op het mo- S10 ment van de verhuizing in 1995 al een nieuw computernetwerk |r zou zijn. Er was wel 8,5 miljoen gereserveerd voor kabels en te- 0i lefoonvoorzieningen. Jjjj Thuiszorg wil meer ziekenfondsgeld Vijf thuiszorgstichtingen in de grote steden willen meer geld van de ziekenfondsen. De stich ting Thuiszorg Den Haag wil 14 van de 38 miljoen gulden, die de vijf thuiszorgstichtingen denken tegoed te hebben van de ziekenfondsen. In totaal is ihf Nederland 1,9 miljard gulden te f verdelen. De stichtingen in de grote steden menen dat zij op f meer geld recht hebben dan de stichtingen op het platteland. Zij stellen dat thuiszorg in de grote stad kostbaarder is dan thuiszorg op het platteland. Gevaarlijk asbest in Bijlmerbajes amsterdam gpd In de Amsterdamse Bijlmerba jes is asbest verwerkt. Gedeti neerden hebben een deel van een wand voor onderzoek naar buiten gesmokkeld en laten on derzoeken. Het Venlose bureau Medisch Advies Centrum-Arbo- dienst trof zogeheten 'witte' en 'bruine' asbest a die bij werkzaamheden aan de wanden gevaar opleveren. De Geleense advocaat mr. H. *a Peters heeft inmiddels de Rijks-t" gebouwendienst gevraagd uit te zoeken in hoeverre de aanwe zigheid van asbest gevaarlijk is voor gedetineerden en perso neel. Sneldienst al dit jaar van start den haag De eerste woonwagen hangt in de takels boven zijn oude stek aan de Viaductweg op weg naar een dieplader. Gisteren is men i Den Haag begonnen met de vrijwillige verhuizing van zo'n 26 woonwagens naar de nieuwe woonwagencentra aan de Guntherseweg en Schapennatjesduin. De operatie verliep in het begin nog wat moeizaam omdat het materieel niet echt berekend was op zulke grote en zwa woonwagens. foto De sneldienst van de NZH tussen Leiden en Haarlem gaat, in te genstelling tot eerdere berichten, al dit najaar rijden. Volgend jaar wordt de buslijn uitgebreid tot een sneldienst tussen Haarlem en Den Haag. De NZH hoopt met deze lijn binnen drie jaar tien pro cent meer passagiers te trekken. lndra Steenbrink is Anna 's steun en toeverlaat DE MACHT Vanuit de regio Haarlem opereert Paideia: een religieuze beweging met diverse commerciële activiteiten. De 56-jarige Anna Clowting is het inspirerend middelpunt 'Mevrouw de meester' verblijft momenteel met twee volgelingen, in de bergen te Nepal. Trouwe volgelingen beschouwen Anna als het Goddelijke in het dagelijkse leven. Centraal in hun leven staan gezonde voeding, zuiver water, hygiëne, meditatie, gebed en waarachtige lieTae. Een belangrijke zakelijke activiteit van Paideia is de eigen natuurvoedingswinkel in Overveen. Het totale aantal aanhangers van de beweging is moeilijk te schatten. Elf leden leven in een woongemeenschap te Haarlem, eenzelfde aantal tot voor kort in de Franse Pyreneeën Zi) die Paideia de rug toekeerden (de uitstappers) noemen de organisatie een 'dogmatisch familiebedrijf (vierstichtingen, twee BV's). Discipelen van Anna zouden lijdzaam en planmatig geïndoctrineerd worden. Ex-leden signaleren machtsmisbruik en spreken overeen ondoorzichtig financieel beleid. Is Paideia (Gneks voor opvoeding) een vreedzame religieuze organisatie voor persoonlijke groei, of een sekte waarin geld en autoritair gedrag de boventoon voeren? Een inventarisatie. In het café in Arles sur Tech valt er even een stilte aan het tafeltje met Hans Gouvvens en Quinta Heijn. Spie dend kijkt Gouvvens om zich heen. Alsof hij zich ervan wil overtuigen dat de kust veilig is. Hij heeft het gevoel dat we nauwlettend in de gaten worden gehouden. Behoedzaam haalt Gouwens een cassette bandje uit zijn zak. Dwingend: „Luister even. Kun je horen hoe het op een avond is gegaan toen ik thuiskwam. Ze stonden me op te wachten. Ze provoceerden en wilden klappen uitdelen." Hij zag kans het bandje stiekem op te nemen; bewijsvoering om zijn advocaat er van te ov ertuigen dat hij werd bedreigd door de Paideia-groep. Sinds hij zich afzette iegen Anna's beweging, en de volgelingen weg wilde hebben van zijn grondgebied op Las Clottes, ondervindt Gouwens last. „In hun ogen ben ik de dui vel. Ze proberen me op alle mogelijke ma nieren kapot te krijgen, maar het zal ze niet lukken." Uit onze recorder klinkt geschreeuw en ge vloek. We herkennen stemmen van ons eerdere bezoek aan Las Clottes... Als de ruzie op de cas sette voorbij is, zegt Hans Gou wens: „Ik heb ook meegemaakt dat ze opeens met tien volwas sen kerels in mijn slaapkamer stonden. Om me even te vertel len wat voor klootzak ze me vonden. Doe maar eens wat te gen z'n groep, en dan nog wel vanuit je bed..." De Paideia-woordvoeders rea geren lakoniek op de beschuldi gingen. „Die man is gevaarlijk en geweldadig. Zelfheeft hij ja ren van Paideia geprofiteerd. Nou gooit-ie met shit. Z'n eigen vrouw moest zich tot twee keer toe na mishandeling door hem onder doktersbehandeling laten stellen." Als bewijsstuk worden curieus genoeg twee verklarin gen overlegt van docteur Serge Driguez. Hij constateert lichte kneuzingen en bloeduitstortin- EDBLAAUW Misbruik Veel ex-volgelingen klagen over machtsmisbruik door de top van de beweging. Hun algeme ne opvatting: ze worden 'moreel gechanteerd'. Vaak op basis van signalen die Anna ontvangt van Hogere Machten. Trouwe aan hangers gaan graag voorbij aan dat aspect van de religieuze be weging. Ze peinzen er niet over de macht van hun meester ter discussie te stellen. Volgelinge Sonia van den Roovaart: „Anna is voor mij het Goddelijke in het dagelijks leven van de mens." Discipel Wilma van Oene: „An na vertaalt de waarheid, de wer kelijkheid, het recht en de zui- SBEEN verheid." Anna's dochter Gabriëlle ver klaart de heftige kritiek van ex- aanhangers met: „Degenen die bij ons weg gaan, zijn vaak mensen die heel lang onvre de bij zich houden. Of bang zijn het uit te spreken. Ze trekken zich terug, krijgen het benauwd en als er dan iets gebeurt, ont laadt het zich als een bom." Haar vader Fri- so van der Wal: „Die felle kritiek komt om dat ze niet meer de openheid hebben om kritisch naar hun eigen functioneren te kij ken." En Anna zelf: „Iedereen heeft zijn eigen ver antwoordelijkheid en inbreng. Tja, dat uit zich in macht. Alles is macht. De groei van een plant is ook macht, is een natuurwet. De macht en de almacht. Ik vind dat woord macht perfect mits je het goed gebruikt door macht te delegeren. Mensen aan wie lndra Steenbrink, Anna's echtgenoot en trouwste volgeling: „Ik steek mijn nek uit om de waarheid te dienen." ik macht heb gegeven gaan daar fantastisch mee om. Dat resulteert erin - ik zie 't - dat ze als mens optimaal gaan functioneren." Genezen' Aan zijn tafeltje in het Pyreneeën-café blaast Hans Gouwens: „Onzin". Als het aan hem ligt; wordt Anna vandaag nog van haar troon gestoten. De tijd dat hij haar als ba ken in het leven zag, ligt ver achter hem. „Ik ben genezen. Het gaat in die club om méér macht en méér geld. En dat is alleen be stemd voor de top, voor Anna en lndra Steenbrink. De rest mag en moet slechts dienen. Steenbrink is een man die zijn kans grijpt. Hij gebruikt Anna om zich te verrij ken. Allemaal macht, macht, macht..." Marijke Egmond, een ander oud-lid: „Macht, ja. In gesprekken werd je uitge scholden. Ik wéét het toch: Anna is de waar heid en het licht. Zij vindt het prettig dat ze naar de ogen wordt gezien. Ja, Anna heeft de macht." Anna op haar beurt: „Het ultieme wat men- foto paideia sen hebben meegenomen naar de aarde is een rugzak met voorraden. Daaruit kun je putten in het leven, dat is een afgebakend geheel. Ik ga in gesprekken daarover con frontaties met mensen en hun problemen niet uit de weg. Ik wil toetsen of ze die rug zak gebruiken, of helemaal niet. Of preten deren dat ze hem gebruiken." Echtgenoot en hartstochtelijk aanhanger van Anna's leer, lndra Steenbrink: „Ja, ik gebruik in mijn werk ook macht. Maar alles wat ik doe sluit ik kort met Anna. Het zijn haar creatie ve impulsen. Het is wat zich aan haar vol trekt. Maar ik ben in feite haar eerste han den en voeten." Ook Fares Boustanji, de zoon van Quinta Heijn, richt zijn vizier nadrukkelijk op Steenbrink. Hij schildert hem af als de kwa de genius. „Die man is gevaarlijk. Hij heeft de gave mensen te manipuleren. Ik ben er van overtuigd dat hij liefst op Anna's plek zou zitten om zo alle macht naar zich toe te kunnen trekken. Hij is een grote egotripper, die mensen tegen elkaar uitspeelt. Nie mand legt hem een strobreed in de weg. Ga je er tegenin dan wordt er gezegd: 'Jij be grijpt het niet'. Steenbrink is belust op geld en macht. Hij zet mensen er toe aan om uitkeringen te trekken; dan hoeft Paideia niet uit te betalen voor het werk in dienst van de organisatie." 'Roddelpraat' lndra Steenbrink noemt deze en andere ne gatieve uitlatingen 'smerige roddelpraat'. Steenbrink: „Op basis van een houding als deze, zijn indianen uitgemoord, joden ver gast en is de wereld de puinhoop die-ie nu is. Bij velen heeft Anna op hun verzoek on kruid gewied. Die daad van liefde krijgt nu dit antwoord omdat mensen het verdom men naar de onprettige consequenties van hun eigen gedrag of handeling te kijken." „Ik steek mijn nek uit om de waarheid te dienen. Ik vertaal - samen met anderen - de zuivere liefde die Anna voorstaat, naar pro jecten en acties in de wereld die van rottig heid en leugens aan elkaar hangt. Dat doe ik, dat ben ik. En dat dit ook confrontaties oplevert, waarin ik als dwingend, arrogant, dominant of weet ik wat nog meer over kom: ja dat klopt. Ik ga voor niemand op zij." Steenbrink over de aantijgingen op finan cieel gebied: „Ik geef jullie carte blanche om mijn boekhouding en-bankrekening na te kijken. Je zult niets anders dan een inko men vinden van onder het minimum. Al tien jaar lang knokken we voor een organi satie waar nog nooit een cent persoonlijk voor ons is uitgekomen. Wij hebben niets. Geen bezittingen, geen antiek, geen zilver, geen juwelen, geen uitgaansleven, geen luxe." Hans Gouwens blijft sceptisch. „Uiteinde lijk - denk ik - zal er een clubje fanatiekelin gen overblijven dat totaal vervreemd is van de wereld. En dan? Ik moet er niet aan den ken... Ik hoop dat ze ooit wakker worden..." Morgen: De gezondheid. 'Ik moet handelen en mi/ uitspreken volgens de Wet zoals die in mij leeft. Ik doe of zeg soms dingen, die de mens op dat moment misschien wel begrijpt, maar niet naar wil handelen. Ik kan niet anders. Velen zien niet dat juist die liefde noodzakelijk is om later na zijn overgang, of in een volgend leven, de vruchten ervan te plukken. Zelf heb ik wel eens gedacht welk een onmogelijke klus ik op me genomen heb. Maar zodra ik bewust was van het feit dat er geen Tijd bestaat, dat dit leven straks een fractie is van aaneenschakeling van tijd, wist ik dat het oke' was.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 16