De wederopstanding van Mussolini Identiteit <D ZATERDAG 11 JUNI 1994 Oscar Wilde was het, geloof ik, die gezegd heeft: 'Jezelf zijn is ook een pose, en misschien wel de verve lendste die ik ken'. Maar dat was Oscar Wilde. De meeste mensen zien het als een deugd of als een prettige toestand om helemaal je zelf te zijn. Doe maar alsof je thuis bent, en: probeer gewoon jezelf te zijn. Dat heb ik al honderdduizend keer gehoord. Sinds 1 juni is het nu ook wettelijk verplicht om jezelf te zijn. Ik weet niet wie er gelijk heeft: Oscar Wil de, die 'jezelf-zijn' evengoed een pose achtte, of al die anderen die kennelijk dol graag zichzelf willen zijn. 't Moet heerlijk wezen, om jezelf te zijn. Maar ik vraag me af of dat voor iedereen geldt. Als je een ake lige persoonlijkheid hebt, of bent, is het misschien heel prettig om af en toe even een ander te zijn. En 't is een feit dat men sen die fantastische dingen beleven, wel eens zeggen dat ze zich een ander mens voelen. Dat mag, mits het bij voelen blijft. Want officieel blijf je dezelfde als die je was. Het is niet meer toegestaan om te zeggen dat je een ander mens bent geworden. In geval van twijfel kan er nu gevraagd worden naar een geldig I.D.-bewijs. Bij het aanvaarden van een nieuwe baan of bij het openen van een bankrekening dient men bijvoorbeeld zo'n I.D.-bewijs te laten zien: een Nederlands paspoort, een toeristenkaart, een verblijfsdocument (A t/m E), een nieuw verblijfsdocument (ter vervanging van A t/m E)een elektronisch W-document, een niet-Nederlands pas poort waarin door de vreemdelingendienst een vergunning tot verblijf is aangetekend, een vluchtelingenpaspoort, een vreemde lingenpaspoort of een gemeentelijke identi teitskaart. Het is niet nodig die hele papier winkel bij zich te hebben: één is genoeg. Beter zelfs, lijkt me, want dat vermindert het risico dat ze elkaar tegenspreken. I Identificeren en identiek zijn woorden van dezelfde Latijnse stam als idem: 'ge lijk'. Identiek, of zoals men vroeger zei: identisch, betekent ook 'gelijk', en identifi ceren is letterlijk 'gelijk maken' of 'gelijk stellen'. Als de politie een lijk identificeert, oftewel de identiteit vaststelt, dan achter haalt men de naam van die persoon en liefst ook verdere gegevens als woonplaats, leeftijd en familie. Zo kan het lijken alsof identificeren gaat betekenen: 'iemands naam achterhalen'. Toch zit de grondbete kenis van gelijkstellen er nog steeds in: het gaat er namelijk om dat men dit lijk ener zijds en een persoon die van elders bekend is, gelijk kan stellen als één en dezelfde. Identiteit of identiek-heid is dan ook eigen lijk het identiek zijn van wat we hier voor ons hebben enerzijds en wat ons uit ander verband bekend is anderzijds. Op het eerste gezicht lijkt identiteit of identiek-zijn voor levende personen een nutteloze zaak. Moetje aantonen datje identiek bent met jezelf? Met wie anders zou ik identiek kunnen zijn? Hoe kan een paspoort of verblijfsdocument C of elektro nisch W-document mij identieker maken met mijzelf dan ik al ben? Het antwoord is natuurlijk dat identiteitsbewijzen moeten aantonen dat er identiteit is tussen wie ik ben en wie ik ZEG dat ik ben. Althans bij het openen van een bankrekening en dat' soort situaties. Dan mag daartussen geen verschil zijn. Identiteit is dus strikt genomen niet 'je ei genste zelf, maar de gelijkheid tussen je eigenste zelf en degene die je zegt te zijn. Toch is dat in het spraakgebruik een beetje vergeten. Als iemand het over zijn eigen identiteit heeft, bedoelt hij meestal zijn ei genheid, zijn persoonlijkheid, zijn karakter, kortom al datgene waardoor ieder mens uniek is. Wie het woord identiteit zo opvat, moet wel moeite hébben met de term identiteits bewijs. Want hoe zou zo'n stom papier mijn eigenheid, mijn karakter kunnen laten zien? Vandaar protesten van mensen die niet ge lijkgesteld willen worden met hun sofi- nummer. Ben ik soms een nummer? Toch is de term identiteitsbewijs, mits opgevat zoals die bedoeld is, precies wat het document beoogt. Beter dan persoons bewijs. Nog afgezien van de nare associaties die dat woord voor veel mensen heeft. Bo vendien betekende het woord 'persoon' oorspronkelijk: 'masker', waardoor we toch weer uitkomen bij Oscar Wilde. 'Er was orde en gezag en je kon zonder angst over straat lopen' MICHAEL SHERIDAN THE INDEPENDENT enito Mussolini was de groot- ste Italiaanse staatsman van de eeuw", beweert Gianfran- co Fini, de leider van de neo-fascistische Na tionale Alliantie, die deel uitmaakt van de nieuwe rechtse regering van Silvio Berlusco ni. ,,11 Duce is vaak te kort gedaan. Hij bracht het land welvaart, gezag en eer." Vanaf de vestiging van de Italiaanse Repu bliek na 1945 tot de ineenstorting van de re gerende christendemocratische en socialisti sche partijen in de corruptieschandalen van .1992-1994 golden de neo-fascisten als een curiositeit: ongerijmde restanten van het fas cistische regime dat tijdens een partisanen- opstand uiteenviel, nadat de geallieerden het schiereiland in 1943 binnenvielen. Neo-fascistische bijeenkomsten waren folkloristische aangelegenheden, die vooral werden bezocht door nostalgische veteranen en kortgeschoren jongeren met een overdosis agressie. Alleen in het zuiden van Italië stond in een enkele souvenirwinkel nog een plastic borstbeeld van Mussolini op de plank, of een portret in een verguld lijstje. Bijna een halve eeuw lang verdwenen II Duce en al zijn (wan)daden in een onge- vyenst verleden, terwijl de Italianen zich haastten om een moderne consumptiemaat schappij op te bouwen en een plaats te ver overen onder de zeven meest geavanceerde industrielanden. Italië verrees uit de puinho pen die Mussolini's avonturen hadden ach tergelaten en liet de dictator achter zich. Clara Maar nu, een economische bloeiperiode, een recessie en een gerechtelijke revolutie later, d.uikt het onmiskenbare silhouet van Musso lini weer op in kranten, tijdschriften en tele visieprogramma's. Het vooraanstaande Mila nese dagblad Corriere della Sera trakteerde zijn lezers onlangs op 'Benito en Claretta. Een spannend verhaal vol passie en spiona ge'. Het betrof een duister verhaal over Beni to's maitresse Clara Petacci, kopieën van zijn openhartige brieven aan haar, spionnen voor de Duitse SS en een ruzie tussen de geliefden kort voordat ze door Italiaanse partisanen werden gedood. De Italiaanse staatstelevisie RAI presen teerde een documentaire met beelden uit de filmarchieven van het Amerikaanse leger. De kijkers zagen de toegetakelde lijken van Beni to en Clara, die arm in arm in een macabere pose van genegenheid waren gelegd. Een ontketende menigte spoog en urineerde op de lichamen, die vervolgens op een plein in Milaan aan hun hielen werden opgehangen. Dit werd gevolgd door hartverscheurende beelden van familieleden die de rottende lij ken identificeerden van hun geliefden, die door de Gestapo waren vermoord als vergel ding voor een aanval op Duitse troepen. Ver volgens werden filmopnames getoond van de executie door de Amerikanen van drie jeug dige Italianen, die als fascistische spionnen achter de geallieerde linies waren gestuurd. De beelden werden integraal uitgezonden, van de laatste sigaret tot de stethoscoop van sinië (het latere Ethiopië) binnenviel, Franco in Spanje steunde en zich met Hitier ver bond. Maar II Duce was een overtuigd tegenstan der van alle democratische bestuursvormen en in bijzonder van de parlementaire demo cratie. Met financiële steun van industrialis- ten en grootgrondbezitters, die bang waren voor de oprukkende revolutionaire socialisti sche beweging, riep hij gewapende knok ploegen in het leven om de politieke en eco nomische organisaties van de socialisten van de kaart te vegen. Toen de socialisten in de zomer van 1922 tijdens een kabinetscrisis een staking uitriepen, wierpen de fascisten zich op als de ordebewaarders van de staat en eisten de regeringsmacht op, die zij op 30 oktober van de Italiaanse koning kregen, na de zogenaamde 'mars naar Rome'. Deze tocht was een farce. De machtsovername was in werkelijkheid afgedwongen door ge weld, dat zijn treurige bekroning vond in de moord op de socialistische oppositieleider Matteotti. Altijd gelijk Het regime van II Duce was door en door corrupt. Mussolini liet toe dat iedereen in zijn entourage zich verrijkte en uiteindelijk tastte het gebrek aan economische planning de grondvesten van de staat aan. En toen II Duce zichzelf en zijn land had geruïneerd, probeerde hij zijn onvermijdelijke ondergang met behulp van een wreed schrikbewind uit te stellen. De cineast Pier Paolo Pasolini gaf de verschrikkingen hiervan weer in zijn film Salo. II Duce startte een persoonsverering met als lijfspreuk 'Mussolini heeft altijd gelijk' en werkte zelf gretig mee aan een enorme legen devorming rond zijn persoon. Hij liep met ontblote borst langs winderige stranden, jog de 's ochtends door de Borghese tuinen en nam militaire inspecties op een stevig loopje af. Vrouwen aanbaden hem een genegen heid die hij vrijelijk beantwoordde wanneer hij maar kon. Vanuit zijn voorliefde voor gewelddadige oplossingen van internationale conflicten voerde hij een riskante, agressieve buiten landse politiek. Maar de vele militaire deba cles in de Tweede Wereldoorlog deden II Du ce uiteindelijk de das om. Hij werd door zijn eigen fascistische partij afgezet. Maarschalk Badoglio tekende een wapenstilstand en sloot zich bij de geallieerden aan. Een volks opstand tegen de Duitsers en het krachtige optreden van de anti-fascistische partisanen gaven de Italianen tenslotte hun zelfrespect terug. Het na-oorlogse Italië had zichzelf ge zuiverd. Van dit herwonnen zelfrespect naar nostal gie voor het verleden is geen grote stap. In 1951 erkende Churchill al: ,,11 Duce redde het Italiaanse volk van het bolsjewisme waarin het in 1919 dreigde te verzinken en verhief Italië tot een positie binnen Europa die het land nooit eerder had genoten." Italië doet er goed aan stil te staan bij zijn rechtse traditie. Maar hierbij mag nooit het onderscheid tus sen goed en kwaad uit het oog worden verlo- De fascisten zijn terug in de Italiaanse regering. De Nationale Alliantie, coalitie-partner in het kabinet- Berlusconi, dankt een deel van haar populariteit in het zuiden aan de fraai-ogende Alessandra Mussolini, kleindochter van de dictator die het fascistische Italië in een politieke as verbond met Hitier-Duitsland. En partijleider Gianfranco Fini laat er geen geheim over bestaan dat hij grote bewondering koestert voor II Duce. Mussolini is terug in de Italiaanse politiek. de dokter op de bebloede borsten. Al deze gruwelijke beelden werden gepre senteerd onder de gemeenschappelijke noe mer van 'oorlogsleed', zonder moreel onder scheid. De commentaarstem verklaarde: ,,In de dood zijn we allemaal gelijk." Een voor aanstaande neo-fascist beschreef de spion nen als 'nationale helden'. Positief Het politieke taboe is doorbroken. II Duce is bespreekbaar en extreem-rechts is weer res pectabel. De neo-fascisten hebben zich com fortabel in de Italiaanse politiek genesteld. Tegelijkertijd vindt er in Italië een herwaar dering plaats van de recente geschiedenis. ,,Ik herinner me geen gruweldaden of terreur onder Mussolini", verklaarde mevrouw Almi- rantej de weduwe van de man die jarenlang de neo-fascisten leidde. „Laat ons in plaats daarvan de positieve dingen voor de geest halen die Mussolini heeft gedaan de bouw van ziekenhuizen, nieuwe steden, het droog leggen van de moerassen. Er was orde en ge zag en je kon zonder angst over straat lo pen." De Nationale Partisanenvereniging, die oud-verzetstrijders vertegenwoordigt, waar schuwt tegen deze 'stuitende verdraaiing van de geschiedenis en de botte poging om het fascisme en zijn misdaden weer in ere te her stellen'. De naoorlogse generaties weten vaak nau welijks wat zich onder Mussolini heeft afge speeld. Voor de meeste Italiaanse schoolkin deren houden de geschiedenisboeken ge makshalve bij 1918 op. In die zin is het inder daad tijd voor een herwaardering van II Du ce, maar dan wel een kritische. Toen Italië in 1870 werd verenigd, kon driekwart van de bevolking niet lezen of schrijven. Rond 1930 was Italië nog steeds hoofdzakelijk een agrarische natie, maar in de grote steden was de levensstandaard aan zienlijk verbeterd. Hoewel Mussolini begon als een revolutionair, sloot hij als rechtgeaard opportunist vrede met de Italiaanse konink lijke familie, het Vaticaan en de internationa le financiële wereld. En hoewel hij aanvanke lijk vast van plan was de lire tot een harde munt te maken, stemde hij later in met een devaluatie en een internationale schuldenre geling, waarmee hij Amerikaanse investerin gen wist aan te trekken. Dankzij zijn fascis tische volmacht om in de economie in te grij pen, werden de gevolgen van de grote econo mische depressie van de jaren dertig verzacht en kon de enorme werkloosheid worden ge dempt. Mussolini's meest duurzame politieke prestatie was het concordaat met het Vati caan in 1929. Met dit verdrag werd eindelijk het dispuut beslecht tussen de moderne Itali aanse staat en het oude paapse rijk. In de woorden van de krant van het Vaticaan: „Ita lië werd teruggegeven aan God en God werd teruggegeven aan Italië." Halfslachtig Het was kenmerkend voor het Italiaanse fas cisme dat excessen bijna altijd werden ge temperd door de katholieke traditie en de sterke pragmatische en humanistische ele menten in de Italiaanse politieke cultuur. Mussolini heeft dan ook pas in 1938 be duidend later dan Hitier racistische wetge ving ingevoerd en deze wetten werden maar halfslachtig uitgevoerd. Terwijl de anti-semi- tische wetgeving al van kracht was, redden moedige Italiaanse'legerofficieren duizenden joden in Kroatië, Griekenland en het zuiden van Frankrijk het leven. Mussolini's regime had veel bewonderaars in het buitenland. De internationale conser vatieve pers zag Mussolini aanvankelijk als een energieke leider, die Italië van de com munistische revolutie redde. Dat het fascis me ooit een bedreiging zou gaan vormen, leek ondenkbaar. Sommigen volhardden zelfs in hun optimisme toen Mussolini Abes- Mussolini (midden) tijdens 'de intocht in Rome'. archieffoto II Duce inspecteert de fascistische ieugdtroepen in Abessinië.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 39