Anna' s hart klopt in de woongroepen Reportage Uit het boek 'Anna over Anna' ZATERDAG 11 JUNI 1994 ■T4 'Uiteindelijk komt alles bij de meester terug Op een verlaten parkeerplaats, even buiten Arles sur Tech, in het zuidelijkste zuiden van Frankrijk, leunt Buwe Halbertsma tegen zijn terreinwagen. Hij is de manager van Las Clottes ('De Gaten'). Paideia-oord in de Franse Pyreneeën. Een studentikoze jonge man. Tot in de puntjes verzorgd. Een vluch tige begroeting. ..Rij maar achter me aan. anders vind je niet.'' Plotseling slaat hij rechtsaf, de bergen in. Een boerenpad, ter breedte van een door snee automobiel. Het weggetje is glibberig, vol kuilen en ligt bezaaid met brokken rots en verpulverde dakpannen. Stuurmans kunst en stalen zenuwen zijn vereist. Na twintig spannende minuten en een laatste scherpe bocht ligt daar. tegen een berghel ling aan. landgoed Las Clottes. een woonge meenschap waar elf Nederlanders verblij- Enkele fris ogende, bescheiden opgemaakte vrouwen in lange lichte rokken komen met blijde gezichten naderbij. Nieuwsgierig kij ken we om ons heen en zien een huis met een ruim terras DE GEMEENSCHAP Vanuit de regio Haarlem opereert Paideia: een religieuze beweging met aiverse commerciële activiteiten. De 56-jange Anna Clowting is het inspirerend middelpunt. 'Mevrouw de meester' verblijft momenteel, met twee volgelingen, in de bergen te Nepal. Trouwe volgelingen beschouwen Anna als het Goddelijke in het dagelijkse leven. Centraal in hun leven staan gezonde voeding, zuiver water, hygiëne, meditatie, gebed en waarachtige liefde. Een belangrijke zakelijke activiteit van Paideia is de eigen natuurvoedingswinkel in Overveen Het totale aantal aanhangers van de beweging is moeilijk te schatten Elf leden leven in een woongemeenschap te Haarlem, eenzelfde aantal tot voor kort in de Franse Pyreneeën. Zij die Paideia de rug toekeerden (de uitstappers) noemen de organisatie een 'dogmatisch familiebedrijf' (vier stichtingen, twee BV's). Discipelen van Anna zouden lijdzaam en planmatig geïndoctrineerd worden. Ex-leden signaleren machtsmisbruik en spreken overeen ondoorzichtig financieel beleid. Is Paideia (Grieks voor opvoeding) een vreedzame religieuze organisatie voor persoonlijke groei, of een sekte waarin geld en autoritair gedrag de boventoon voeren? Een inventarisatie. en, her en der verspreid, oude caravans. Hoe zijn die ooit bo ven gekomen? Het valt op hoe primitief en tegelijk hoe uitzon derlijk netjes en proper het is. De caravans - met strak opge maakte bedden - zijn voor de nacht, het huis is voor de dag en de avond. In de kamer op de eerste verdieping worden for mele beleefdheidszinnen uitge wisseld. Er komt een thermos- kan met de bekende Paideia- kruidenthee op tafel; dat belooft weer veelvuldig toiletbezoek... Maar: waar is het toilet?! Een tiental meters van het huis, zo blijkt. Aan de overkant van open grasland, bij een slinger paadje door het groen. Verscho len achter struikgewas en bo men. staan op een houten vlon der - als een balkon van vier bij \ier meter aan de bergwand be vestigd - drie wc's in de open lucht. Drie wc's zonder deuren. Sommige planken liggen los. Tussen de kieren van de vloer loert de peilloze diepte. In de hoek hangt een kraantje waarbij een stukje zeep. Superhygiëne maar geen privacy. Wel een adembenemend uitzicht. Ex- Paideia-lid Quinta Heijn, die hier in de buurt woont, zal een dag later zeggen: ,,Het toppunt van privé-loosheid." Terug naar het huis met het rui me terras. Liesbeth Verleur, een jonge vrouw die doorlopend glimlacht, zegt: ,,We zitten mid den in een verhuizing. Alles wat we opgebouwd hebben, is weer afgebroken. Zoals de blokhut ten die op het terrein stonden. We vertrekken. De zolder staat vol met verhuisdozen. We we ten nog niet waar we naar toe we zoeken een andere plek in gaan. maar wi de Pyreneeën Het vertrek is gedwongen. Een gevolg van onenigheid tussen de eigenaren van Las Clottes, Hans Gouwens en zijn vriendin Caecil Fennis. Gouwens keerde zich af van alles wat met Paideia te maken heeft. Hij wil 'die lui' van zijn terrein weg, terwijl Cae cil nog met volle overtuiging verbonden is aan de filosofie en levenswijze van de groep. De rechter kwam eraan te pas: Paideia moet vertrekken. Met bloedend hart nemen de elf bewoners straks afscheid van die speciale afgelegen plek in de bergen. Caecil: „De lucht en het water zijn hier schoner. Hoe hoger, hoe schoner... Dat is Las Clottes." Liesbeth: „Geen toeval dat wij hier terecht kwamen. Op deze plek is door de eeuwen heen veel strijd geweest. De Cartharen hebben hier gezeten." Zeven jaar geleden - toen alles nog pais en vree was tussen Hans en Caecil - maakten ze in de Pyreneeën kennis met Indra Steen- brink en Anna. De vier besloten samen te werken en op Las Clottes een leefgemeen schap te stichten. Vrije keuzes De bewoners van Las Clottes leven volgens de filosofie van Anna. Aan het hoofd van de tafel legt Liesbeth uit: „Het hart wordt ge vormd door de meester. Voor ons is dat An na. Zonder haar zou deze leefgemeenschap er niet zijn. Wij kozen voor deze vorm om dat daar de hiërarchische structuur in zit. Adèle ts, een van de (ex)woners van de leef^eenschap in de Hapaterslaan in Haarl^ met twee kopjes vcde beken de Pa/deifcruj- denthee op weg nar twee van haarvormalige nuisgenotei„Dat gevoel zo te/villen leven is er alijd ge weest" F°TO UNITEL PHOTOS DE BOER ROB PENDRIKS v.l.n.r. Caecil Fennis, mede-eigenaar van de grond waarop Paideia tot v rondom de toppen van de Franse Pyreneeën maanden naar Las,Clottes gegaan. Vanaf het moment dat ik hier mijn eerste voet zet te, was ik verkocht. Dit is de plek waar ik me het meeste thuisvoel." Haar vriend Buwe Halbertsma heeft ook een ingrijpende beslissing moeten nemen. Hij, Fries van geboorte, deed de kunstaca demie in Den Haag. maakte films over de innerlijke ontwikkeling van de mens en raakte vervolgens op een dood spoor. Buwe: „Bij toeval zag ik een advertentie van de woongemeenschap van Paideia in Haar lem. Ik heb gebeld en kreeg meteen goed contact. Toen ze het daar over de Pyrenee- en hadden, ging bij mij een bel luiden. Ik voelde: daar moet ik heen." Als manager is hij verantwoordelijk voor het inkomen op Las Clottes: geen vetpot. „Maar we zijn vreselijk zuinig." De zomer- en win terkampen, die voornamelijk waren opge zet voor kinderen, vormden de basis van de inkomsten van Las Clottes. Anna noemt in haar boek Anna over Anna' woon- en leef gemeenschappen betere plaatsen voor kin deren om op te groeien dan het traditionele gezin. Zodoende. Anna schrijft: „Het zou beter zijn als kinderen geen ouders hadden, of niet binnen de beperkte hokjesgeest van het gezinnetje opgroeiden. Het is te statisch en te moordend voor de kindergeest. Na tuurlijk zijn het schone bedje, kleertjes en voeding van belang. Maar kinderen zouden zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen een leefgemeenschap waar meer kinderen en volwassenen zijn om zich aan te spiege len." Tot voor kort stonden op het terrein twee blokhutten die tegen een vergoeding wer den gebruikt door Paideia-passanten. In de winter probeerden Buwe en de zijnen een zakcentje te verdienen door kerstversiering te maken en die in de omgeving te slijten. Liesbeth: „Onze kosten zijn gebaseerd op 300 guldén per maand per persoon." Cae cil: „Maar dan brandt er nog geen lamp." Liesbeth: „Een aantal bezoekers geniet een uitkering.'Wij leven financieel in een maat schap. Het is een moeilijke tijd nu we hier weg moeten. We teren behoorlijk in. We hebben allemaal honderd gulden zakgeld in de maand. Dat gaat vooral op aan postze gels en telefoontjes naar Nederland." Het karige inkomen is de groep niet aan te zien: verzorgde kleding (veel wit), welvarende ge zichten. De lucht kleurt dofgrijs. Het begint zachtjes te regenen waardoor de schoonheid van Las Clottes onmiddellijk verwelkt. Is dat Las Clottes. waarvan een Franse vrouw in het dal zei: „Dat is een plek op aarde waar de wetten van God gelden, die door Anna aan de mensheid worden vertaald." Het verla ten oord heeft plotseling iets geheimzin nigs. Verschil Hoe totaal anders is de Paideia-leefge- meenschap in Haarlem, aan de Hazepater- slaan. Toch overeenkomsten: ook hier elf bewoners, en het is er - net als op Las Clot tes - uitzonderlijk netjes. Geen kruimeltje op de grond. Het huis telt drie etages en twaalf keurig opgeruimde woon-en werkkamers, die er bijna identiek uitzien. Strak opgemaakte bedden, eenvoudig bureaus en veel aan dacht voor de gordijnen. De bewoners (één man, tien vrouwen) aan de Hazepaterslaan betalen voor voeding en huur, al naar gelang de faciliteiten (ligging, balcon) circa 875 gulden per maand. Een aantal werkt in de supermarkt van Paideia Een van de drie 'open lucht' toiletten van Los Clottas, gebouwd op een vlonder hoog boven in de bergen. „Het toppunt van prive-loos- heid." FOTO ED BLAAUW in Overveen, anderen zitten in de VUT, en er zijn er die leven van een uitkering. Geen probleem om alle kamers bezet te houden. Altijd voldoende liefhebbers om hier te wo nen. De belangstellenden komen via mond- tot-mond reclame en advertenties. Het grote verschil met Las Clottes, zit in de woon- en leefstijl van de groep. Waar in de Pyreneeën de bewoners opgaan in de na tuur en de dag geheel met elkaar delen, le ven die in Haarlem een stadsleven'met be zigheden buitenshuis. Onafhankelijker van elkaar dus, maar met voldoende voorzie ningen die de gezamenlijkheid in het Paideia-ideaal dienen. Esmeralda en Adèle gaan voor in het woon- en eetgedeelte. Ze nemen plaats op een grote bank in een serre met uitzicht op zon en tuin. En, jawel hoor: ook hier de ther- moskan vol kruidenthee binnen handbe reik. Vijf jaar geleden is het inmiddels opge knapte pand voor drie ton aangekocht door Adèle's zusje Margriet. Anna van Blaricum, en Gerrit Jan van Oene. .Alleen de entree moet nog onder handen genomen wor den", zegt Adèle. Zij heeft een tijdje deel uitgemaakt van deze gemeenschap, maar woont nu samen met haar man Friso vaïi der Wal (de ex-echtgenoot van Anna) in Zandvoort. Esmeralda zat, voor ze bij Paideia kwam, bij Baghwan. „Vanaf mijn Zestiende woon ik in communes. Dat ge voel zo te willen leven is er altijd geweest." Adèle had een vooroordeel tegen woonge meenschappen. „Ik las een blaadje over een gemeenschap in Schotland en ben toch maar eens gegaan. Toen vielen mij de schellen van de ogen. Deze manier van wo nen sprak me erg aan." Esmeralda over de sfeer in het huis aan de Hazepaterslaan: „In het begin allemaal mensen met volstrekt verschillende levensstijlen bij elkaar. Er werden poezen en honden gehouden, en er werd gerookt. Dat werkt niet." Adèle: „Wij komen er vrij snel achter - kwestie van ge voel - of een bewoner oprecht onze doel stellingen nastreeft. Men moet het eens zijn met onze basis." Die basis: leven naar door Anna aangegeven richtlijnen die met name Wij leggen verantwoording af aan Patrick Moulsdale, de voorzitter van de stichting Paideia International. Hij op zijn beurt in formeert Anna. Uiteindelijk komt alles bij de meester terug zodat zuiverheid en liefde gewaarborgd zijn. Onze ashram is geba seerd op vrije keuzes van iedereen. In onze vraag om een stap verder in het leven te kunnen maken, heeft Anna ons de ashram stoelen op gezopde voeding, geestelijke ver dieping, en'waarachtige'liefde voor elkaar. Zondagsviering De zondagochtend staat bij Paideia in het teken van mediteren en zingen. De zon dagsviering is heilig voor de woongroepen. Patrick Moulsdale: „We zingen van alles. Gospels, Ierse liedjes, Simon en Garfunkel. Een ander blijft lang in bed of voetbalt, wij zijn op deze wijze bij elkaar. Het is heel voedend." De lunch wacht. Eerst wordt staand gebe den. De bewoners geven elkaar een hand en vormen een cirkel. Adèle gaat voor in ge- bed: Vader leidt ons van het onwerkelijke naar het werkelijke leidt ons van duisternis naar licht leidt ons van dood naar leven leidt ons van onvrede naar vrede en vrede en vrede Aan tafel mag maar een persoon tegelijk het woord voeren. Henny, een wat oudere vrouw vertelt hoe haar omgeving eerst vol scepsis was, maar later begrip kreeg. Ingrid, een andere bewoonster: „Mijn familie vindt het gewoon, maar sommige vriendinnen zijn afgehaakt." Regine verblijft maar even in Haarlem. Zij behoort tot de woongroep in de Pyreneeën, samen met haar vriend Govert. Het contact met haar vader kon be ter. „Mijn vader is een conservatieve man als het om alternatieve leefwijzen gaat. Hij heeft het idee dat ik te afhankelijk ben. Ook vindt hij het moeilijk dat ik ver weg woon. Daarvan krijgt Anna de schuld." Haar va der: „Welnee. Dat is mijn bezwaar niet, want er bestaat geen enkele aanwijzing voor deze losse beweringen van mijn doch- i ter. Mijn bezwaar is dat bijstand-trekken, en het feit dat de revenuen in de kas van Paideia terecht komen." Patrick Moulsdale van Paideia: „Onzin, is 1 nietwaar." Dus de recherche van de Sociale Dienst Haarlem gebeld. „Een klacht over bijstand fraude door Paideia-mensen? Zou kunnen, elke aangifte wordt serieus genomen. Meer kunnen en mogen we er niet over zeggen." Maandag: De kritiek. gegeven." Het loopt tegen elven. Bewoners verzame len zich op het terras en nuttigen een fruit- ontbijt. Liesbeth over de dag-indeling: „We beginnen om acht uur met het ochtendge bed. Om elf uur is er fruit en bidden we weer. Tussen half twee en half drie houden we lunchpauze. Om zes uur meditatie, en om zeven uur gezamenlijk eten." Niet iedereen kan daar volledig in opgaan. Jolande de Bie uit Haarlem bij voorbeeld. Ze bracht vijf weken door op Las Clottes. „Ik vond het heerlijk om buiten te leven. Om gezond te leven. Alleen: dat zó optrek ken in een groep, dat vond ik moeilijk. Je hebt opeens met zoveel mensen rekening te houden..." Echtgenoot John de Bie: „Ik zou er niet altijd willen wonerw Veel te geïso leerd. Ik hou van uitgaan, andere mensen ontmoeten. Ik sta aan de buitenkant van Paideia. Ik ben er nooit helemaal inge- weest." Op Las Clottes moet ook gewerkt worden. Het huishouden, hout hakken, in de moes tuin werken. Iedereen heeft zijn eigen taak. De één is verantwoordelijk voor de medita tie, de ander voor het terrein, een derde waakt over de saamhorigheid. „Omdat er voor alles iemand is, hoef je je weinig zor gen te maken. Je vormt met elkaar een hand waarvan elke vinger uniek is", zegt Liesbeth, die juridische zaken en de public relations in Frankrijk in haar pakket heeft. In Nederland kreeg ze, juriste van huis uit, de kans de opleiding tot (kinder)rechter te volgen. Ze wikte en woog, en bleef twijfelen. „Mijn moeder zei: 'Je moet Anna raadple gen'. Zij kende Anna van onder meer medi- tatielessen. Anna adviseerde: 'Je moet het niet opgeven of opzeggen'. Ik ben, omdat ik nog geen keus hoefde te maken, een paar 'In Engeland opende zich tevens mi/n Derde Oog, mijn helderziendheid. Snel daarna ging ik de kleuren van aura zien en tijdens de zittingen op de woensdagavonden met 'de Cirkel' ontvouwde zich het een en het ander. Ik zag de chakra 's als lotusbloemen en kreeg door hoé hun verbinding en werkingsveld met de verschilende organen ir\ elkaar zat'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14