Afschuw over dode kat in De Lakenhal Kunstwerken aangeprezen als wasmiddelen GOED NIEUWS 'We zijn laagst gesubsidieerde festival van Europa' LEIDSE SCHOUWBURG. Cultuur&Kunst Nootmuskaat dekmantel voor duistere behoefte Kunst om van te smullen WOENSDAG 1 JUN11994 25 Adelheid, Anne-Wil, Benny, Blauwe Maandag, Bootleg Beatles, Fay, Frank, Hakim, Herman, Gijs, Jasperina, Jenny, John, Laura, Mathilde, Maxi, Mini, Olga, Paul, Peter, Remco, Rijk, Seth, Youp enzovoorts, enzovoorts... ...komen allemaal in het seizoen '94-'95 naar de Wie het nieuwe seizoenprogramma thuisgestuurd wil krijgen, kan op werkdagen tussen 10.00-17.00 uur bellen:071-131941. N.B. Abonnementhouders en Vrienden van de Leidse Schouwburg krijgen het seizoenprogramma automatisch thuisgestuurd. Dierenbescherming Leiclen schrikt van kunstwerk in museum De Dierenbescherming afdeling Leiden e.o. heeft haar af keuring uitgesproken over een dode kat, die is opgehan gen aan zijn staart, in het Stedelijk Museum De Laken hal. De kat hoort bij een zogeheten installatie, van de Ne derlandse kunstenaar Berend Strik. Het werk is onder deel van de tentoonstelling 'Rendez-vous provoqué' die wordt gehouden ter gelegenheid van 30-jaar diplomatie ke samenwerking tussen Nederland en Luxemburg. P.L.M. van Kessel, bestuurslid van de dierenbescher ming, ziet in het kunstwerk een demonstratie van dieren kwelling. Bij de dierenbescherming zijn tientallen telefoontjes binnen gekomen van mensen die hun afschuw uitspraken over het kunstwerk, naar aanleiding van een foto vorige week in deze krant. Van Kessel heeft vervol gens contact opgenomen met museumdirecteur H. Bolten en haar laten weten niet gelukkig te zijn met wat er in het muse um te zien is. „Wij menen dat elk dier z'n intrinsieke waarde heeft. Ook als het dood is. Een dier dat wordt opgezet en op een natuurlijk wijze getoond, daar zul je ons niet over horen, ook al zijn we er geen voorstan der van. Maar een dode kat aan z'n staart ophangen gaat te ver. Dat duidt op dierenkwelling." Nadenken Directeur Bolten van De Laken hal bestrijdt dat het kunstwerk een uiting is van dierenmishan deling. „De poes is een natuur lijke dood gestorven en daarna opgezet," aldus Bolten. „Het kunstwerk gaat niet over die renmishandeling. Het zet daar ook niet toe aan. Het zet aan tot nadenken," aldus Bolten. De museumdirecteur is over tuigd van de oprechte bedoelin gen van de kunstenaar. „Deze kunst heeft een andere functie dan esthetische bekoring," ver klaart ze. „Het gaat over macht en onmacht. Berend Strik wil mensen wakker schudden. Hij heeft gezocht naar hoe hij zo dicht mogelijk bij de emotie van mensen kan komen. Dan is de kat een goeie keuze. Een poes is een geliefd' en aaibaar huisdier. Een dode poes maakt bij men sen meer gevoelens los dan tal loze afschrikwekkende televisie beelden uit Rwanda. Dat is wat zijn kunstwerk feitelijk uitdrukt, de schrijnende tegenstelling in menselijke beleving." „Ik had wel wat negatieve re acties verwacht", bekent Bolten. „Berend Strik is een kunstenaar die op zoek is naar de grenzen van dingen, naar uitersten. Ik had er op gerekend dat sommi ge mensen zouden zeggen: moet dat nou? Dan zeg ik: ja, dat moet. Het werk illustreert een rijke, associatieve manier van denken. Ik vind Berend Strik een van de beste kunste naars van Nederland." Nootmuskaat De kunstenaar heeft met zijn werk de bedqeling het contact tussen kunst en de dagelijkse realiteit te herstellen. De dode kat is opgehangen boven een berg nootmuskaat. Aanleiding daarvoor is de monopolieposi tie van één bedrijf in de wereld handel in nootmuskaat. Het kunstwerk weerspiegelt het be sef dat zelfs de meest eenvoudi ge handeling, zoals het kruiden van gerechten, blootstaat aan machtsmechanismen. Direkteur Bolten van De La kenhal zegt tot op heden geen negatieve reakties of verontrus tende telefoontjes van bezoe kers aan de tentoonstelling te hebben ontvangen. De expositie was eerder in het Luxemburgse Nationaal Museum te zien waar het wel heftige reakties opriep. Dat verbaast Bolten niet. „Het was de eerste tentoonstelling van moderne kunst die daar ge houden werd, en dan meteen dit... Lariekoek Bestuurslid Van Kessel van de dierenbescherming begrijpt niets van de beweegredenen van de kunstenaar. „Natuurlijk is wat er in Rwanda gebeurt ver schrikkelijk, maar het is geen le gitimatie om hier in het muse um een kat op te hangen. Zulke kronkels in de gedachten van kunstenaars zal ik waarschijnlijk nooit kunnen volgen." „Ik vind het kunstwerk niet ethisch en absoluut niet esthe tisch. Het moest kennelijk een schokeffect teweeg brengen. Nou, daar zijn ze in geslaagd. Ik begrijp dat directeur Bolten van De Lakenhal vanuit een andere positie spreekt, en ze heeft mij verzekerd dat ze de dierenbe scherming een warm hart toe draagt. Maar over deze kwestie zullen we het niet eens worden. Zij zegt: dit is kunst. En wij zeg gen: dit is lariekoek." Akties van de kant van de die renbescherming zijn er waar schijnlijk niet te verwachten. „Veel meer dan van onze afkeu ring blijk geven kunnen we niet," aldus Van Kessel. De installatie met de dode kat van kunstenaar Berend Strik. „Deze kunst heeft e sche bekoring." De Nederlandse kunstenaar Be rend Strik leverde de meest op zienbarende bijdrage aan 'Ren dez-vous Provoqué'. Zijn instal latie 'Genera Virola' bestaat uit een miniatuur-huiskamertje, een houten podium en een om gekeerde tafel, waarop 25 kilo nootmuskaat is gestort. Boven die geurige berg is een dode kat aan zijn staart opgehangen. Het heet, dat Strik met dit gruwelijke beeld wil wijzen op het feit, dat er bloed kleeft aan de produktie van nootmuskaat. De winning van dit goedje zou gepaard gaan met uitbuiting en onderdrukking. Strik zou willen wijzen op het tegenstrijdige in de sentimentele reaktie die men vertoont bij het zien van een dode, mishandelde kat, en de desinteresse voor schrijnende maatschappelijke misstanden. Een nogal grove manier om zo'n simpele gedachte te ver beelden. Zou er al een moreel engagement aan dit beeld van Strik ten grondslag liggen, dan toch wordt het volledig over stemd door de verwijzing naar het bovennatuurlijke. Het op hangen van een kat is een oer oud ritueel. De religieus-magi sche implicaties van deze ultie me dierenpesterij gaan ver voorbij aan het gangbare kunst begrip, waarin beelden esthe tisch, verfijnd of ambachtelijk moeten zijn. Strik lijkt terug te willen keren naar de wijze waarop natuur volkeren beelden gebruiken om boze machten te bezweren. Zijn nootmuskaatverhaal is hooguit dekmantel voor het uiten van een diepere, duistere menselijke behoefte. Die laat zich niet uit drukken in ethische overwegin gen. Of men zijn beeld waar deert of niet zal Berend Strik waarschijnlijk worst wezen. Hij meet zich met heel andere krachten. Open dag centrum 'De Zonneboom' leiden Stichting Vrij Kunstzinnig Centrum De Zonneboom houdt op zaterdag 4 juni een open dag van 11.00 tot 16.00 uur in De Laat de Kanterstraat 5 in Leiden. Werk van het afgelopen jaar is tentoongesteld en cursisten vertellen over hun ervaringen. Musical in Sjelter leiderdorp» De theatergroep van Sjelter speelt op donderdag9 en vrijdag 10 juni de musical 'Buigen of barsten', een voorstel ling voor en door scholieren. De voorstellingen beginnen om 20.00 uur in Sjelter aan de Heemraadlaan 67 in Leiderdorp. Kaarten kosten 2,50 gulden, reserveringen: tel. 071-893135. Concert en lezing over Cornelis Schuyt leiden Het Leyda Consort zal op dinsdag 7 juni, in de Waalse Kerk aan de Breestraat, samen met een barokensemble muziek ten gehore brengen van de Leidse componist en organist Corne lis Schuyt (1557-1616). Er wordt ook een lezing gehouden over de componist. Aanvang: 20.15 uur. De toegang is gratis. Bloemen en mode in museum en» De werkgroep 'Leiden-Tulp 400' houdt van 16 tot en met 26 juni een tentoonstelling van bloemen en mode in de Taffeh- zaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Er zijn bloemstukken er komt een presentatie van de afdeling mode van het Holt- lant-College. Het museum zal voor de gelegenheid ook op beide donderdagavonden voor publiek geopend zijn. De aanleiding is het 400-jarig jubileum van de tulp die in 1594, in Leiden, voor eerst op Nederlandse bodem bloeide. Rendez-vous Provoqué: Top tien van best verkopende Nederlandse kunstenaars beeldende kunst recensie onno schilstra Expositie: Rendez-vous Provoqué. Werk van Rob Birza, Mare Mulders, Berend Strik, Simóne Decker, Antoine Prüm, Bert Theis, Gerald van der Kaap, Rob Scholte, Peer Veneman Te zien: t/m ^/7, wo t/m za 12-17 uur, zo 13-17 uur. De Waag, Aalmarkt 21, wo t/m za 12-17 uur, do 1 Sl ur, CBK, Hooglandsekerkgracht 19- 'Rendez-voiis Provoqé': de titel karakteriseert heel aardig de geest van de expositie. Deftig, maar weinigzeggend. 'Uitgelok te ontmoeting', zo kun je iedere tentoonstelling tenslotte wel maar je wordt er niet veel wijzer van. En steeds is er die indruk, dat je het allemaal al eens hebt gezien. Negen kunstenaars werden uitverkoren om het dertigjarig bestaan van een verdrag over diplomatieke samenwerking tussen Nederland en Luxem burg luister bij te zetten. Dezer dagen is hun werk uitgestald in Stedelijk Museum Lakenhal, de Waag en het Centrum Beelden de Kunst in Leiden, onder de ti tel 'Rendez-vous Provoqué'. Het karakter van dit 'Rendez- vous' werd al direct duidelijk tij dens de opening, op 19 mei in de Lakenhal. Het was er bomvol deftige heren in driedelige pak met zoet geparfumeerde weder helften. Onder zelfverzekerd en geaffecteerd gekakel verlustigde men zich aan de overvloedig geserveerde wijn, hapjes en si garen. Weinig oog had dit ope- ningspubliek voor het werk van de exposanten, des te meer voor de aanwezigheid van de minis ter van Buitenlandse Zaken, Kooymans. Bij 'Rendez-vous Provoqué' gaat het dan ook niet in de eer ste plaats om kunst. De ten toonstelling is het gevolg van een onderonsje van politici, die door middel van culturele uit wisseling proberen de betrek kingen tussen Nederland en Luxemburg soepel te houden. In diplomatieke kringen is kunst een smeermiddel in het internationale schaakspel van loven en bieden. Hoe dat pre cies werkt, dat is voor een leek moeilijk te doorgronden. Twee gerenommeerde ten toonstellingsmakers, Wim Bee- ren en Enrico Lunghi werden uitgenodigd een keuze te ma ken uit het hedendaagse kunst aanbod in Nederland en Luxemburg. De eerste koos de Luxemburgse kunstenaars, de tweede de Hollanders. Lunghi selecteerde weinig verrassende namen. Veel verder dan de 'Top Tien van best kopende Nederlandse kunste naars' heeft hij niet gekeken Wim Beeren toonde meer visie en passeerde de meest populai re kunstenaars van Luxemburg Hij koos slechts drie kunste naars, en dan nog wel drie die bij voorkeur buiten de lands grenzen opereren. Zowel voor Beeren als Lunghi geldt, dat het werk dat zij selee teerden zonder uitzondering in teressant, gevarieerd en door timmerd is: van de melancho lieke schilderijen van Mare Mul ders tot de esthetische sculptu ren van Peer Veneman en van de humoristische doeken van Rob Scholte tot de kryptische plastieken van Bert Theis. Op vallend is de bijdrage van Ge rald van der Kaap, die een geestverruimende 'video-drug' vertoont in een een vreemd, futuristisch boudoir. Zo boeiend als het afzonder lijke werk is, zo fantasieloos en geijkt is de presentatievorm die Lunghi en Beeren kozen voor hun tentoonstelling. Het keurig naast elkaar presenteren van zulk verschillend geaard werk heeft tot gevolg dat sommige werkstukken hopeloos wegge drukt worden door andere. De poëtische, in zichzelf gekeerde kabinetjes van Simone Decker bijvoorbeeld leggen het, ten on rechte, af tegen het zeer extra verte werk van Berend Strik, die zijn publiek provoceert met een aan z'n staart opgehangen dode kat. Ronduit hinderlijk zijn de op zichtige toelichtingen op het werk van de kunstenaars. Dikwijls worden de geëxposeer de werken aangeprezen als was middelen en verklaard als wa ren het rebussen. Het effect is dezelfde soort anti-climax als en mop wordt uit- Het is de vraag of dit soort di plomatiek geschuif met kunst werken, omwille van een goede verstandhouding tussen twee landen, interessant of zelfs heil zaam is. Zolang er geen echt ar tistiek inhoudelijk uitgangspunt is, begin je weinig. 'Rendez- vous Provoqué' is de zoveelste kostbare uitstalling van aantrek kelijke werken, ingezet ten bate van andere belangen dan die van de kunst. Moet een kunste naar of tentoonstellingsmaker zich daarvoor lenen? Kunstproject in Park Rijnstroom alphen aan den run 'The Ultimate Public Place' is de titel van een kunstproject van Willem van den Broek en Jan Cermak dat de hele maand juni in het Alphense park Rijnstroom te zien is als bijdrage aan de Kunstestafette 1994. 'The Ultimate Public Place' wordt een gebouwtje waar binnen 40 vierkante meter muurschildering te zien is. Er zijn tientallen personen in ver schillende stijlen geschilderd, en het gebouwtje moet de indruk geven van een gezellig café. Tiende KunstRAI geopend Op het affiche van de KunstRAI, die gisteravond in Amsterdam officieel werd geopend, staat een geelgeverfd gezicht van een man afgebeeld met een masker tje van lepels op de ogen, mond, neus en oren. Ontwerper Anthon Beeke heeft daarmee willen aangeven dat de komen de kunstbeurs er is voor fijn proevers. „Met een lepel eet je lekkere dingen, zoals toetjes", zo licht hij zijn schepping in de persmap toe. „Ook van kunst moet je kunnen smullen." De KunstRAI wordt dit jaar voor de tiende keer gehouden. Even zag het ernaar uit dat er dit jaar geen tiende keer zou komen. De Stichting Kunstbeurs, die het evenement jaarlijks organiseer de, kreeg onvoldoende aanmel dingen. Financieel leek de beurs ook niet meer haalbaar, toen ook de bijdragen van het minis terie van wvc (100.000 gulden) en de gemeente Amsterdam (50.000 gulden) werden beëin- digd. De RAI, die het evenement jaarlijks sponsorde door de faci liteiten gratis ter beschikking te stellen, bleek echter bereid de gehele organisatie op zich te nemen. Want, zo oordeelde de RAI, een stad als Amsterdam kan niet zonder kunstbeurs. Wel stelde de RAI als voor waarde dat de beurs breder van opzet zou worden. De presenta tie van uitsluitend avant-garde- kunst behoort tot het verleden, nu ook de klassiek moderne kunst na 1930 is vertegenwoor digd. Voor het eerst is ook figu ratieve en toegepaste kunst te zien. In totaal doen rond de honderd galeries uit vooral Ne derland mee. Vorig jaar telde de KunstRAI 89 deelnemers. Voor het eerst doet dit jaar ook het Vormgevingsinstituut mee, dat half juni officieel in zijn nieuwe behuizing trekt. Het heeft een tentoonstelling sa mengesteld onder de titel Mode en Sieraad. De KunstRAI in de Parkhal van Amsterdam RAI duurt tot en met 5 juni. De openingstijden zijn dagelijks van 12.00 tot 19.00 uur en vrijdag 3 juni tot 22.00 uur. Toegang: f 17,50 per persoon. Jan van Vlijmen mogelijk ook na 1996 bij Holland Festival amsterdam franchise ledeboer Holland Festival-directeur Jan van Vlijmen kan er nog niets met zekerheid over zeggen maar laat nadrukkelijk door schemeren dat het festival van 1996 mogelijk toch niet zijn laatste is. „Het bestuur moet dit najaar een besluit over de toe komst nemen, maar het is denkbaar dat ik langer blijf als de termijn van het landelijke Kunstenplan met een jaar wordt verlengd. Mijn opvolger zal die periode bij zijn eigen instelling willen afmaken en kan zich in tussen inwerken", vertelt hij vlak voor de start van het Hol land Festival 1994 in zijn druk gonzende kantoor. Van Vlijmen werd dit voorjaar plotseling geconfronteerd met het vertrek van zijn program meurs voor de disciplines dans en muziek. Hij besloot niet meteen op zoek te gaan naar nieuwe adviseurs. „Ik wil mijn opvolger niet voor de voeten lo pen en bovendien is de pro grammering voor 1995 en 1996 al grotendeels rond", weerlegt hij de kritiek op dit besluit. Van Vlijmen erkent volmon dig dat'hij als muziekspecialist minder thuis is in andere disci plines: „Maar ik wil er op wijzen dat ook mijn collega's in Wenen en Edinburgh het alleen doen, net als mijn voorganger Peter Diamand. Ik beschik bovendien over veel contacten in heel Eu ropa en zie heel veel verschil lende voorstellingen. Als ik nog jaren voor de boeg zou hebben zou ik het eerst aan een nieuwe dansspecialist denken. Er zijn echter allerlei varianten moge lijk. Je zou voor de toekomst ook bijzondere theaterpersoon lijkheden als gastprogrammeur kunnen vragen." Van Vlijmen vindt het niet meer dan vanzelf sprekend dat daar eerst grondig over wordt nagedacht en dat zijn opvolger, net als hijzelf, een eigen stempel op het festival kan drukken. Topjaar Een belangrijker zorg dan de bestuurlijke toekomst vindt hij nu het festival van dit jaar: „De eerste tekenen zijn positief, maar vorig jaar is met een be zetting van 91 procent nu een maal een topjaar geweest. Het is afwachten of we dat weer halen. De voorbereiding is in elk geval goed geweest en dat geeft een grote mate van rust." Hij geeft toe dat hij toch „een beetje gespannen is" over de respons. De enige tegenvaller tot nu toe was het overlijden van de acteur Ron Vawter in april, waardoor de voorstellin gen van de 'Philoktetes Varia ties' door het Kaaitheater kwa men te vervallen. Regisseur Jan Ritsema heeft plannen voor een video-programma rond Vawter, maar Van Vlijmen weet nog niet of dat van de grond komt. Gevraagd naar hoogtepunten uit het komende programma, noemt Van Vlijmen produkties die anders nooit naar ons land zouden komen of zonder steun van het Holland Festival niet gerealiseerd waren: „Dat zijn in elk geval de theatervoorstellin gen van Brook en Zadek, het dansproject van Merce Cun ningham, de Chinese kamer opera's, de voortzetting van de Mozart-cyclus van John Eliot Gardiner en Zuidam's kamer opera FREEZE." In dat verband wil hij ook „het niet zo in het oog spingende" samenwer kingsproject van vier jonge cho reografen en componisten van Het Nationale Ballet en 'Rijke- manshuis' door Het Zuidelijk Toneel noemen. Van Vlijmen wijst verder trots op 'Maschinist Hopkins', een 'Zeitoper' van Max Brand die in 1929 in première ging. „Brand is ten onrechte totaal vergeten, maar ik had het er al twintig jaar geleden met Reinbert de Leeuw over dat deze muziek opnieuw zou moeten klinken." Hij vertelt enthousiast over zijn passie voor 'tijdopera's' (mu ziektheater-voorstellingen die commentaar leverden op de ei gen tijd) en hoe graag hij meer van dergelijke produkties zou realiseren. Als een van de nog in te vul len onderdelen voor de komen de twee jaar noemt Van Vlijmen een programma rond Zuid-Afri- ka: „Daar ben ik me over aan het oriënteren want het moet kwalitatief wel goed zijn." Voor de goede orde wijst hij ook nog op zijn beperkte financiële mid delen: „We zijn het laagst ge subsidieerde festival van Euro pa. Dat betekent dat we ontzet tend moeten woekeren met het beschikbare budget." Jan van Vlijmen: „We moeten ontzettend woekeren met het beschikbare budget."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 25