Duiken in een mysterieuze oceaan Schril contrast in kwaliteit op expositie De Rode Cirkel Experimenteerdrift onder cursisten Nieuwe Kunstschoo Cultuur&Kunst Galeriefolder voor Leiden Joke de Kruijf speelt Willeke Kameropen in première Engelstalig theater terug in Nederland DINSDAG 31 MEI 1994 Expositie Geret Mulder in Meelfabriek leiden In De Meelfabriek in Leiden exposeert Geret Mulder zijn abstracte schilderijen. De tentoonstelling aan de Oosterkerk straat 18 is nog tot en met zaterdag te zien, dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Zijde en Afrika regio Beschilderd zijde van cursisten van Thea Vries-Prosman is vanaf zaterdag 4 juni tentoongesteld in de bibliotheek aan de Smidstraat 5 te Rijnsburg. Op de expositie, die duurt tot 1 juli, zijn onder meer schilderijen, shawls, broches, stropdassen en tassen te zien. Cursisten van de Vrije Akademie Vlietstreek expo seren tot zondag werk met als thema 'Afrika' in de vestiging aan Richard Wagnerlaan 22 in Voorschoten. Kaarten voor Phantom of the Opera scheveningen Voor de voorstelling van 'Phantom of the Opera' op donderdag 7 en zondag 10 juli in het Circustheater in Sche veningen zijn nog een beperkt aantal eerste rang-kaarten te koop bij het Uitburo K&O, Oude Vest 45 in Leiden. De voorstel lingen zijn om 20.00 uur en op 10 juli ook om 14.00 uur. Voor in formatie: K&O. 071-141141. Expositie Karei Appel Amstelveen Van Cobra tot heden is de titel van een over zichtstentoonstelling met oud en nieuw werk van Karei Appel. De presentatie, die van 17 juni tot en met 24 juli in het Van der Togtmuseum in Amstelveen wordt gehouden, bevat zeventig werken. Veertig zijn afkomstig uit de eigen collectie van de kun stenaar. De rest komt van privéverzamelaars. Het merendeel van de werken is nooit eerder tentoongesteld. Het Van der Togtmu seum is vrijdag, zaterdag en zondag van één tot vijf uur open. Shakespearestuk van Marlowe londen De delen twee en drie van het toneelstuk 'Hendrik VI' zijn wellicht niet het werk van William Shakespeare, maar van diens tijdgenoot Christopher Marlowe. De computergeleerde Robert Matthews en de letterkundige Thomas Merriam komen tot deze conclusie op grond van een vergelijking tussen de stijl van beide auteurs. De Lakenhal twee dagen dicht leiden Stedelijk Museum De Lakenhal is op donderdag 2 en vrijdag 3 juni gesloten wegens verbouwingswerkzaamheden voor de nieuwe tentoonstelling 'Leids Goed'. In het weekend is het museum weer op de normale tijden (12.00 tot 17.00 uur) toegankelijk. Expositie cursisten K&O leiden De jaarlijkse overzichtstentoonstelling met werken van cursisten van de Leidse Volksuniversiteit is tot zaterdag 4 juni te zien bij K&O. De presentatie aan de Oude Vest 45 omvat plastie ken, schilderijen, kalligrafisch werk, bronzen, fotografie en mo de. Concert Joe Cocker in Rotterdam Rotterdam Joe Cocker geeft op dinsdag 27 september een con cert in Ahov' Rotterdam. De voorverkoop begint zaterdag 11 juni op de bekende adressen. Kaarten kosten 35 tot 45 gulden. chef annemiek ruygrok, 071 -356472. plv.-chef jan rijsdam. 071-3 5645 Krijsende meeuwen en gerojfel op houtblokken tijdens Holland Festival: amsterdam gpd Krijsende meeuwen, blaffende zeehonden, woedende golven en stormwinden klinken uit acht versterkers tege lijk. In die kakafonie van geluid voert een orkest 'gewone' muziek uit. In plaats van naar de dirigent kijken de musi ci naar digitale klokken die aangeven wanneer ze moeten inzetten. Tussen dat alles door zetten zeventien dansers hun passen. Dit ongebruikelijke spektakel is 'Ocean', het nieuwe project van de Amerikaanse choreograaf Merce Cunningham die zijn publiek meeneemt voor een geest verruimende duik in zijn mysterieuze oceaan. Het is één van de vele voorstellingen tijdens het Holland Festival dat morgen in Amsterdam begint. gezet volgens de methode die Cage en Cunningham als sinds In zijn lange carrière als choreo- de jaren vijftig gebruiken. De graaf heeft de nu 75-jarige Cun- choreografie en muziek zijn los ningham het experiment nooit van elkaar gemaakt en pas bij geschuwd. Dat blijkt ook weer de première voor het eerst bij bij 'Ocean'. Zo is de opstelling van de musici ongebruikelijk. Het Nederlands Balletorkest, met jonge Belgen aangevuld tot een groep van 112 muzikanten, zit niet in de orkestbak van het Muziektheater maar in een cir kel rond het publiek tot ver bo ven in de nok. De dirigent ont breekt. De musici spelen zich een weg door de partituur met behulp van digitale klokken die precies aangeven wanneer ze weer geluid moeten produce ren. De voorstelling duurt exact 90 minuten. Het idee voor het Ocean-pro ject werd geboren in 1991. Het kwam uit de koker vqp John Ca ge, befaamd avantgarde-com- ponist en levensgezel van Cun ningham. Geïnspireerd door een anekdote over een nooit ge schreven boek van James Joyce met deze titel bedacht hij een werk waarin dans en muziek bij wijze van spreken als water door het theater stromen. De componist overleed in 1992 maar heeft zijn ideeën nog kun nen doorspreken. 'Ocean' is op- China Niet in eigen land te horen maar wel op het Holland Festi val in Amsterdam: moderne Chinese componisten. Sinds de bloedige afloop van de protes ten in juni 1989 is er in de Volksrepubliek geen enkel werk meer in première gegaan. Niet omdat het van hogerhand wordt verboden, alhoewel de politieke leiders liever, klassieke westerse muziek horen, maar domweg omdat de meeste componisten in het buitenland wonen. In de traditionele Chinese opera's was een overheersende rol weggelegd voor slagwerken van gongs tot houtblokken. Dit komt in een aantal moderne composities keer op keer terug. Ook in het muziekstuk 'Mong Dong' voor stemmen en orkest van Qu Xiaosong, dat op het Holland Festival zal klinken, is het slagwerk alles bepalend. De leden van het orkest bespelen westerse en Chinese instrumen- De Merce Cunningham Dance Company in 'Ocean' ten en moeten af en toe ook hun stem laten horen. Het Zuidelijk Toneel brengt op het Holland Festival 'Rijke- manshuis' van Eugene O'Neill onder regie van Ivo van Hove. Het is voor de derde keer dat de 35-jarige Vlaming een stuk van deze Amerikaanse schrijver (1888-1953) brengt. In Neder land is 'Rijkemanshuis' nooit eerder opgevoerd. Van Hove las het en werd, zoals hem wel va ker is gebeurd bij O'Neill, gefas cineerd en tegelijkertijd afgesto ten. In 'Rijkemanshuis' is de Ierse immigrante Sara (Chris Niet- velt) getrouwd met de rijke Si mon (Warre Borgmans). Hij verandert van een sociaal bewo gen idealist in een keiharde za kenman. Haar schoonmoeder (Katelijne Damen) minacht Sara vanwege haar onbeduidende af komst. Tussen hén beiden woedt een constante strijd om sinds lange tijd Joop Doderer weer te zien in een serieuze rol. De Engelse regisseur Peter Brook (69), een van de belang rijkste theatervernieuwers van deze eeuw, maakt op het Hol land Festival zijn Nederlandse debuut. Hij komt met 'The Man Who', een stuk dat is gebaseerd op het befaamde boek 'The Man Who Mistook His Wife for a Hat' van de neuroloog Oliver Sacks die daarin zijn meest Simons liefde. In het stuk is merkwaardige ontmoetingen uit de praktijk beschrijft. Voor 'The Man Who' besti h' deerden Brook en zijn acteu ze patiënten in een Parijs zieke: huis, woonden internationa medische conferenties bij, spn ken met talloze specialisten. IJ de vele door een beroerte gi troffen patiënten die Sacks i zijn boek behandelt heeft Broc v er uiteindelijk een beperkt aai tal geselecteerd, gespeeld doi vier acteurs met begeleidii van een vrouwelijke musicus. Vanaf woensdag 1 juni is in alle musea, galeries en andere Leid se culturele instellingen de 'Ga leriefolder' verkrijgbaar. Deze gratis brochure bevat een agen da met aankondigingen van ex posities in plaatselijke galeries. Musea staan alleen vermeld als ze tentoonstellingen van heden daagse en beeldende kunst in huis hebben. De 'Galeriefolder' is een ini tiatief van het Centrum Beel dende Kunst (CBK). De eerste aflevering vermeldt de tentoon stellingen in de maand juni. Het is de bedoeling dat de folder tweemaandelijks uitkomt. Van elke galerie wordt in vier regels de desbetreffende tentoonstel ling te beschrijven. Tevens be vat de folder een plattegrond waarop alle Leidse galeries ge nummerd zijn aangegeven. Afrikaanse kunst Norbert Elias onder de hamer den haag anp Een deel van de collectie Afri kaanse kunst van de socioloog Norbert Elias komt op 10 juni bij het veilinghuis Vendue der Notarissen in Den Haag onder de hamer. Het gaat om 75 van de betere beelden en maskers uit de verzameling van de in 1990 overleden socioloog. Op 5 en 6 juni zijn er kijkdagen. Amsterdam Joke de Kruijf gaat de rol van Willeke Alberti spelen in de nieuwe musical over het leven van de zangeres. De Kruijf heeft de afgelopen jaren in alle grote musicals gespeeld. Nadat begin dit jaar bekend werd dat Loes Luca de titelrol niet zou spelen, heeft producent Bergen De Kruijf voor de rol ge vraagd. Willeke de Musical gaat op 20 januari 1995 in première en is daarna te zien in meer dan 40 theaters waaronder de Leidse Schouwburg. De Kruijf speelde onder meer in Hamburg en Wenen in Cats, Les Miserables en The Phantom of the Opera. In Nederland werd zij bekend door haar rol als Cosette in Les Mise rables. Op het ogenblik is zij te zien als Chris tine in The Phantom of the Opera in het Sche- veningse Circustheater. Ze kreeg haar oplei ding aan de Amsterdamse Academie voor Kleinkunst. Willeke de Musical, geschreven door Hans de Wolf en geregisseerd door de acteur Kees Prins, zal volgens de producent naar de Hol landse jaren zestig „ruiken". De mooiste lied jes uit Willekes repertoire zullen worden ge koppeld aan een geromantiseerde kijk op haar leven. Nummers als 'Spiegelbeeld', 'Dagboek' en 'Vanavond om kwart over zes ben ik vrij' zullen te horen zijn. Aandacht is er voor gebeurtenissen uit de jaren zestig als het huwelijk van Beatrix en Claus, een jonge Rob de Nijs, stoere jongens op een Puch en pro testdemonstraties tegen Vietnam. Vermeende Van Gogh niet geveild den haag anp 1 Het schilderijtje 'Boer met spl de' dat door de eigenaars w Vincent van Gogh (1853-189' wordt toegeschreven, is maa r dag niet geveild. De ING Bai die het doek in onderpand he van de Brabantse gebroedf Van Helmond, trok het voori h' veiling terug, omdat de broe P' een deel van de schuld aan i bank hadden ingelost. De vi j ling zou plaatshebben I Glerum in Den Haag. Het sch c derijtje had een richtprijs v d 80.000 tot 100.000 gulden. Ov de echtheid van het werk I staat verschil van mening. amsterdam anp In het kader van het Holla Festival 1994 gaat vrijdag 17 ni in de Stadsschouwburg Amsterdam de kameroptpe 'Noach' van De Nederlantee: Opera in première. Het fibre og van 'Noach' is gebaseerd op eva: passage in Genesis. Twee zapa gers en een spreker vormen men met het orkest en een vi de stemmig baskoor het ensemlda dat de bijbelse vertelling vHl 'Noach' met zijn dieren vertihu De kameropera in vijf aktenne een produkt van compon Guus Janssen en librettist Fr Haverkamp. De regie is in hi den van Pierre Audi. Bijzont is dat het decor gemaakt is dc p de Cobra-schilder Karei Apf De voorstellingen in de Sta schouwburg zijn van 17 tot met 21 juni. beeldende kunst recensie ben wagemaker Expositie: Nini Leine Zwaan en Wil Edelenbos, schilderijen en aquarellen, t/m 12 juni. galerie De Rode Cirkel. Zoeter- woudsesingel 7, Leiden Het zal niemand verbazen, ook in de kunstwereld bestaat een hiërarchie. Hoog op de ladder staan de dames en heren kun stenaars die internationaal hun sporen verdiend hebben. Dan volgt een selecte groep mensen die nationale bekendheid ge nieten, vervolgens het peloton van min of meer professioneel werkende regionale kunste naars en daarna de schare en thousiaste amateurs. In elke groep kan men kwaliteitslagen onderkenne'n, elke groep ver dient een eigen waardering. Voorbeeld van een expositie van twee amateur-kunstenaars die duidelijk in kwaliteit ver schillen is thans te zien in gale rie De Rode Cirkel. Nini Leine Zwaan aquarel leert bloemen en planten en zij doet dat valckundig. Wie een plantaardig mechanisme wil te kenen krijgt pas inzicht in het waarom van de uiterlijke vorm als hij/zij het groeiproces van de plant heeft begrepen. Im mers, met een schoolse, botani sche analyse krijgen we nog geen kijk op het geheel. Voor een beeldende voorstelling is datgene van belang wat ieder een in het voorbijgaan bliksem snel kan waarnemen en in de weergave direct kan herkennen. Het gaat daarbij om het karak teristieke, het bijzondere van dié ene plant of bloem, datgene waar hij zich onderscheidt van de anderen. En zo tekent Leine Zwaan hortensia's, magnolia's, rozen, rodondendron's en amaryllissen, allen met begrip voor detail en geheel. Minder succesrijk is Wil Edelenbos. Dat zit hem niet in het feit dat zij niet streeft naar exactheid en precisie maar meer in haar technisch falen. Aquarelpapier spant men voor dat men het beschildert. Bij het beschilderen rekt het papier en bij het drogen van de verf krimpt het weer. Zo ontstaat een strak oppervlak. Ronduit storend is haar slecht gedroog de, golvende aquarelpapier. Haar impressies van vrouwelij ke naakten zowel als haar vrije composities boeten daardoor aanzienlijk aan waarde in. Bekend is het gebruik van di verse natuurlijke of niet-natuur lijke materialen in schilderijen. Onlangs ontdekten de restaura teurs van Vermeer's 'Gezicht op Delft' dat de schilder zand in de verf voor de daken had ge mengd. Dat had een functie: de dakpannen vertoonden meer gelijkenis met echte dakpan nen. Maar wat is de (artistieke) functie van de stukjes plastic in de acryl-impressie 'De violist' van Edelenbos? Met spijt: ook de kunst van het overbodige weglaten is Edelenbos niet meester. amsterdam gpd Het Engelstalig theater in ons land was vorig jaar op sterven na dood. In de thuishaven, het Amsterdamse theatertje De Stalhouderij, kwamen vrij wel geen bezoekers meer en onderlinge ruzies bleken on oplosbaar. Een groepje en thousiastelingen onder lei ding van Daniël Lipschits maakte schoon schip en tilde een nieuwe produktie van de grond. Onder de naam Mil lennium Productions begint vanavond in de Bovenzaal van de Amsterdamse Stads schouwburg een serie voor stellingen van 'Speed-the- plovv' van David Mamet. Lipschits is er in geslaagd een investeerder te vinden zodat de acteurs en regisseur voor het eerst betaald wor den. 'Speed-the-plow' wordt gespeeld door David Palffy (een Canadese acteur die een rol speelde in de televisieserie 'De zomer van 1945', volgend seizoen is hij te gast bij Het Nationale Toneel), David As ser en Iris Mor. De regie is in handen van Leanne Littleso- ne. Het stuk speelt in Holly wood en is een zwarte kome die over macht, geld en het najagen van geluk in de film industrie. 'Speed-the-plow' van Da vid Mamet door Millennium Productions is te zien tot en met zondag 19 juni. Geen voorstelling op 6, 12 en 13 juni. Plaats: Bovenzaal Stadsschouwburg (Leidse- plein Amsterdam). Aanvang: 20.30 uur. beeldende kunst recensie ingrid appels Expositie 'Verse sporen in de kunst' van de Nieuwe Kunstschool. Te zien. t/m 5/6, do, za en zo 13 30-16.30 uur. Atelier Looster- weg 4, Voorhout; do 19.30-21.30 uur, Artopa, Grevelingstraat 50, Lisse. Kunst hoeft niet 'mooi' te zijn. Creativiteit en lef om te experi menteren zijn veel belangrijker. Dat zijn de uitgangspunten van docenten en cursisten van de Nieuwe Kunstschool. Het eerste lesjaar zit er op, en dat is aanlei ding voor een overzichtsten toonstelling, op twee locaties. Sinds vorig jaar september bestaat de mogelijkheid in een oude bollenschuur net buiten Voorhout schilder- en beeld- houwcursussen te volgen. Kunstonderwijs voor amateurs bestond al in de regio. Maar voor de mensen die op een in tensievere manier kunst willen beoefenen, en de sprong naar een HBO-opleiding te groot vin den, houdt het dan al gauw op. De Nieuwe Kunstschool trecht deze leemte op te vullen. De school is een afsplitsing van de Haarlemse Stichting Ars Longa en,werkt volgens dezelf de principes. De cursist wordt stevig geprikkeld om een eigen, vrije stijl te ontwikkelen, en moet kritiek kunnen verdragen. Om toegang te krijgen tot de Nieuwe Kunstschool wordt dan ook eerst een toelatingsgesprek afgelegd, om te peilen of de hiervoor vereiste mentaliteit aanwezig is. De aanpak blijkt zeer positief te zijn ontvangen. In het atelier kijken enkele cursisten, een do cent en een bestuurslid enthou siast terug op het eerste jaar. Volgens docent Pieter Berkhout zijn de resultaten goed zicht baar. Bij zowel 'geoefende' kun stenaars als beginners is meer lef ontstaan om te experimente ren. De sfeer wordt als zeer sti mulerend omschreven. Ook al blijkt uit het werk de dubbelexpositie, in Voorh et en Lisse, duidelijk wie een ,jSI vorderde is en wie een beg ,rzj ner, frappant is de originali or en de vrijheid van veel cur pe ten. Dit is vooral opvallenda de groep beeldhouwers, )uv werken o.l.v. Jacqueline Pt e Hier bereikt de originele aan]De opvallende hoogtepunt Vooral het werk van Rhijna Beek, Arnolda Jansen en A Gans getuigt van een heldereerj| sie, van lef en van de kunst alle eenvoud een sterk neer te zetten. Voor kinderen is er een s ciale 'jeugdafdeling'. Ook l^ zijn de resultaten hoopgeve,^ Het werk van bijvoorbe Gwen Rotteveel (negen len en Andrew Hedley is zowel geremd als prachtig cohering Hier wordt de gezondst denk re basis gelegd voor kwalitei de kunst. Een loffelijk stre van deze Nieuwe Kunstschoo De Ie de De

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14