'We moeten een stapje terug' Flonkerende Andriessen x> rnrri 9" U /SflB - Bewogen concert kan niet ontroeren Tarantino wint onverwacht in Cannes Nagalm deert Bach niet Cultuur Kunst Legendary Pink Dots teveel van hetzelfde V Reusachtig kunstwerk Log Schola Cantorum DINSDAG 24 ME11994 Jazzgitarist Joe Pass overleden los angeles De Amerikaanse jazzgitarist Joe Pass, die sinds 1962 aan kanker leed, is gisteren overleden in een ziekenhuis in Cali- fomië. 1 lij werd 65 jaar. Pass werkte samen met beroemdheden zoals Ella Fitzgerald, Count Basie, Duke Ellington, Dizzy Gille spie, Carmen McRae, Andre Previn, Zoot Sims, Sarah Vaughan, Benny Carter en Milt Jackson. In 1975 kreeg hij de Grammy Award voor de 'beste jazzuitvoering door een groep' samen met Oscar Peterson en Niels Pedersen voor hun dubbei-lp 'The Trio'. Exposities in de regio NOORDWUKERHOUT» Aquarellen van Gerda Touber, Myra van Ruij- ven en Jeanne Kuipers zijn vanaf 3 juni te bezichtigen in de hal van het gemeentehuis van Noordwijkerhout. Het gemeentehuis, aan de Herenweg 4, is op werkdagen geopend van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. De tentoonstelling duurt tot en met 15 juli. Werk van het echtpaar Trudy van der Vlugt en Wim de Munk is tot 28 juni te bezichtigen in de bibliotheek van Noord wijkerhout.Trudy van der Vlugt maakt sieraden van na tuurlijke materialen zoals schelpen en slakkehuizen. Haar echt genoot Wim de Munk maakt impressies van landsschappen op papier met krijt en pastel. De bibliotheek, aan de Herenweg 2, is geopend op maandag, woensdag en vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. Op donderdag en zaterdag is de bibliotheek van 10.00 tot 12.30 uur geopend. Freddie Jackson naar Rotterdam rotterdam De Amerikaanse soul en rhythm blues-zanger Freddie Jackson geeft op dinsdag 7 juni een concert in de Doe len. De Newyorkse specialist in het romantische luisterlied (zoals 'You Are My Lady', 'Tasty Love', 'Nice And Slow') komt met een zevenmans begeleidingsgroep plus een drie stemmig dameskoor. Het voorprogramma is voor rekening van saxofonist Najee. De kaartverkoop is inmidels begonnen op de bekende adressen. 'Weet je nog wel oudje' in Oud Ade oud ade» Toneelvereniging V.I.O.S. brengt op 28 mei het nostal gische liedjesprogramma 'Weetje nog wel oudje' op de planken van het dorpshuis in Oud-Ade. De opbrengst van deze avond is bestemd voor de restauratie van de Vrouw Venne-molen in Oud Ade. De entree is 6,50 gulden. Het programma begint om 20.00 Lunchconcert van K&O vervalt leiden Het optreden van de Belgische pianist Stéphane de May op donderdag 26 mei in de Kapelzaal van K&O in Leiden is afge last. Het eerstvolgende lunchconcert is op 2 juni en wordt ver zorgd door de pianist Jan-Maarten van der Mark. recensie hans keuzers ;en Zanger/dichter Edward Ka-spel richt begin jaren tachtig shmen net toetsenman Phil Knight in -onden de undergroundforma- ie The Legendary Pink Dots op. Ka-spel verhuist midden jaren tachtig tijdens het hart van het rhatcherregime naar Nederland en kiest Nijmegen als uitvalsba sis. Hij staat bekend als onge kend productief. Naast the Le gendary Pink Dots, het vijftien de album '9 lives to wonder' is kort geleden verschenen, brengt de Engelsman regelmatig solo- werk uit - de China Dollreeks - en met drummer Kevin Cey van Skinny Puppy heeft hij een los- /vast hobbyproject the Teargar- den. Afgelopen zaterdag in het LVC leek de band qua haar dracht, rode licht en achter grondprojecties zo uit de softe Flower Power gelopen. Vooral de eerste dia-beelden leken ver muziek RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Pinksterconcert door het Bachkoor Hol land en het Concertgebouw Kamer Or kest o I v. Charles de Wolff, m.m v. Clara de Vnes, sopraan. Cecile Roovers. alt, Robbert Overpelt, tenor. Charles van Tassel, bas en de instrumentale solisten Jo- han Kracht, viool, Jan Kouwenhoven, ho bo. Peter Masseurs en Hans Alting, trom pet Gehoord 21 mei in de Hooglandse kerk te Leiden. CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356472. PLV.-CHEF JAN RIJSDAM, 071 -356472 Wolkbreuk en valse kaarten enige smetten op 25ste Pinkpopfeest: ,,Geen regen meer, geen regen, meer!" Neil Finn, zanger van Crowded Hou se, kon gisteravond rond kwart voor zeven geen tref fender kreet het met ruim 70.000 muziekliefhebbers gevulde veld op slingeren. Na een hele dag zonder een spatje hemelwater, werd de jubileum-editie (25) van het jaarlijkse pink sterspektakel PinkPop op de ren- en drafbaan in Landgraaf toch nog ruw verstoord door de elemen ten. Die wolkbreuk was de enige, zij het kortstondige, spelbreker van het muziek feest. Maar na het spelen van de wereldhit van Crowded House ('Allways take the Weather with you') was het ergste leed geleden. LANDGRAAF ANP/GPD Net voordat de eerste druppels neerkwamen, had organisator Jan Smeets het festival nog ge typeerd als jubileumwaardig. En dat was terecht. PinkPop had dit jaar een feestelijk karakter. Er waren meer bezoekers dan ooit, zonder dat het programma eigenlijk een aansprekende we- reldact kende. Verder liep vrij wel alles op rolletjes, op de be kende incidenten rond flauwge vallen bezoekers en enkele ge vallen van ongecontroleerd en thousiasme na. Het was niemand minder dan 3 Pinkpop te groot LANDGRAAFANP Het Limburgse popfestival Pinkpop heeft zijn maximale capaciteit bereikt. Burge meester L. Janssen van Land graaf heeft dat gisteren ge zegd. „De rek is er uit. Niet alleen met het oog op de openbare orde, maar ook wat betreft het aantal kampeer ders en de verkeersveilig heid." Volgens Janssen is verdere uitbreiding van het popfesti val niet mogelijk. „Er zijn geen terreinen meer beschik baar om de kampeerders op te vangen. Pinkpop uitsme ren over meerdere dagen is ook ongewenst." De politie, die ruim drie honderd agenten inzette, be hoefde tijdens Pinkpop nau welijks in actie te komen. Ze ven mensen werden aange houden wegens diefstal. Daarnaast werden vier En gelsen opgepakt op het sta tion van Heerlen omdat zij circa tweeduizend illegale toegangskaarten probeerden te slijten. Op het moment van hun aanhouding hadden zij nog maar zestig kaarten over. De 'duik' van Urban Dance Squad voorman-Patrick vond, in omgekeerde richting, volop navolging. demissionair minister D'Anco- na (wvc) die rond half vier één van de toppers van het festival mocht aankondigen, de Neder landse groep Urban Dance Squadv Met de opdwepende hip-hop-rock wist de groep? bin nen de kortste keren de opeen gepakte massa in beweging te brengen. Rude Boy's stagedive in het publiek vond de hele dag navolging bij de fans op de voorste rijen, maar dan in om gekeerde richting. Reden waar om de sluis tussen publiek en podium inderhaast werd bedekt met schuimrubberen valbre- kers. Tussen internationaal beken dere groepen als The Breeders, het genoemde Crowded House en de nieuwe act Björk wist de Squad zich goed te handhaven. PinkPop koos er dit jaar bewust voor geen andere mega-groep te contracteren, nadat de aan vankelijke 'klapper', Pearl Jam, niet wilde optreden. Het enthousiasme was er niet minder om en dat was ook bui ten de hekken te merken. Voor het eerst in jaren werden name lijk valse kaarten ontdekt. Onge veer 400 exemplaren zijn in be slag genomen. „En de dader is gepakt", wist een trotse Smeets. Boer Notemans Aan het begin van het pinkster- weekeinde moest in allerijl ook nog een stuk land worden ge vonden om de onverwachte stroom popliefhebbers op te vangen, die de dagen vooraf gaand aan het festival in Land graaf wilden kamperen. Boer Notemans wilde tegen een re delijke vergoeding wel van 1,6 hectare tarwe af om zo plaats te maken voor extra tenten. Volgens de Limburgse organi sator heeft PinkPop met de 25ste editie zo'n beetje zijn grenzen bereikt. „We moeten een stapje terug", meende Smeets aan het begin van de avond. „We hebben de maxi mum-capaciteit gehaald. We gaan wel door! Tot 2001 hebben we tenslotte een huurcontract met Landgraaf afgesloten." dacht veel op verkapte vloei stofdia's uit de jaren zeventig. Muzikaal schieten de Pink Dots een aantal kanten op. Psyche delische stukken worden afge wisseld met soms bijna New Age-achtige sfeerklanken, te weinig kiest de band voor haar vroegere folkinvloeden. Zo leg gen Knight en Ka-spel voortdu rend een voorspelbaar bedje van keyboardklanken neer en het is maar goed dat'Niels van Hoorn op sax en klarinet de sound met mooie tegendraadse loopjes aanvult. De teksten van Ka-spel, vaak declamerend gebracht, gaan in de richting van sprookjes met een maatschappelijke bood schap. De lange duur van de breed uitgesponnen nummers, ieder nummer is bijna een epos op zichzelf, werkt niet in het voordeel van de band. Het ge brek aan spanning en ontwikke ling binnen de nummers en daarnaast de zwakke - uiterma te vals vertolkte - expressieve oerschreeuwen van Ka-spel doet de balans in het negatieve doorslaan. Amsterdam Een kunstnaar wérkte zaterdag op het Amsterdamse Museumplein aan één van de 36 billboards die aan het eind van de dag tesa- men een reusachtig kunstwerk zouden vormen. De 36 artiesten schilderden ieder hun eigen interpretatie van het begrip 'vrijheid'. De openlucht- tentoonstelling, die nog twee weken duurt, heeft als titel 'Liberté toejours' meegekregen. foto anp MUZIEK RECENSIE SUSANNE LAMMERS Het Grootkoor van de Schola Cantorum o.l.v. Wim de Ru- Kroeg en Kerk. Pro gramma: Orff, Chaves en Ginastera. Ge hoord: 21/5, Pieterskerk, Leiden. Tuurlijk schreef Carl Orff hele foute Teutoonse bombast, maar omdat het wel lekker in het ge hoor ligt, worden zijn 'Carmina Burana' nog geregeld uitge voerd. Wim de Ru bracht dit werk (voor de pauze van het Kroeg en Kerk-programma) met het grootkoor van de Schola Cantorum en het kinder- en jeugdkoor van de Streekmu- ziekschool Leiden. Het Randste delijk Begeleidings Orkest (voorheen het Zuidhollands Or kest) verzorgde de begeleiding en drie professionele zangers (Jan-Paul van Spaendonck, Marten Smeding en Lisette Em- mink) namen de soli voor hun rekening. Het is spijtig te moeten zeg gen dat het koor weinig indruk maakte. Ten dele is de akoestiek van de Pieterskerk hier schuldig aan. ten dele ook de oneven wichtige samenstelling van het koor, maar de belangrijkste re den voor dit falen moet toch ge zocht worden in de program mering. Dit koor was tegen deze muziek gewoon niet opgewas sen. Dus beantwoordde dit 'spektakel' niet aan de beoogde en gewekte verwachtingen. Hieronder leden ook de on derdelen van Zuidamerikaanse origine na de pauze. 'La paloma azul' van Carlos Chaves is ogen schijnlijk een verrukkelijk lief desliedje, dat met een intieme presentatie ieders hart had kun nen stelen. Psalm 150 van Al berto Ginastera, een onbekend en ontiegelijk lastig werk waar bij koor en orkest elk hun eigen gang moeten gaan, vormde de afsluiting. Ook hier bleek het meer dan 200 stemmen tellende koor te log. Het loflied op de Heer leek zich zo nu en dan af te spelen op Patmos, gedurende Johannes' visioen van het einde der tijden. Voor de 'Carmina' van Orff kon men gelukkig beschikken over uitstekende solisten, die met veel gevoel voor interpreta tie deze maccaronische, uit ver schillende talen samengestelde, poëzie met glans wisten te ver tolken. Ook in de delen voor vrouwen alleen was iets van het feestelijk karakter van Orffs werk te horen. Toegegeven, de mannen waren zwaar in de minderheid; maar daarom is gelijk inzetten en een beetje in toneren toch niet geheel onmo gelijk? Charles van Tassel hier veel in druk als solist in het 'Dominus a dextris tuis'. Hij zong technisch goed (wat van Tassel altijd wel doet) maar ook inhoudelijk met een overtuigende diepgang. Het enthousiasme en de flu welen buigzame hoboklank van Jan Kouwenhoven gecombi neerd met het delicate zeer mu zikale tegenspel van de le vio list Johan Kracht was één groot feest voor het oor in Bach's con cert voor hobo en viool in d moll. Van Kouwenhoven's be trokken manier van spelen word je helemaal vrolijk. Even werd de serene rust van het Adagio bedreigd toen hij in een nét iets te snel tempo die fan tastische eerste lange melodie lijn 'uitzette' maar al snel kwa men hobo, viool en kameror kest in dat zoete, verstild rimpe lende vaarwater terecht waar al leen Bach je kan brengen. Een tweede hoogtepunt was na de pauze de Pinkstercantate. Met drie trompetten, fagot en pauken versterkt, schalde het ongehoord mooie 'Erschallet ihr Lieder, erklinget ihr Saiten' in een overweldigende cadans over de luisteraar heen. De spanning, zo vitaal opgebouwd in dit eerste deel, kon Charles van Tassel wél, maar sopraan en alt veel minder vasthouden. Te veel nagalm in deze kerk wordt vaak als overakoestisch, dus onprettig, ervaren maar omdat het Holland Bachkoor onder leiding van Charles de Wolff zo voortreffelijk zingt: ho mogeen, perfect articulerend, in een lichtvoetig rap tempo en met een uitgebalanceerde dy namiek was die nagalm, dat na drukkelijk blijven hangen, deze keer indrukwekkend en beteke nisvol. NIET UIT HET RAAM 'Uitverkorenen' theater recensie susanne lammers Strijkkwartet no 15, een bewogen con cert Bewegers Jaap Flier, Jeanette van Steen, Wouter Steenbergen en Irene Schaltegger. Gezien: 23/5, Stedelijk Mu seum De Lakenhal, Leiden. Hot 15e strijkkwartet schreef Dmitri Sjostakovitsj (1906 - 1975) een jaar voor zijn dood. Zes delen, waarvan vijf delen adagio en een zelfs molto ada gio, alle in es-mineur. Veertig minuten lang trage tempi, maar muziek met weerhaakjes. Het maakt de indruk van een deso laat slagveld, op wat aasdieren na verlaten, verstening hope loos op muziek gezet. Het is uiterst voorstelbaar dat Jeanette van Steen met deze huiveringwekkende allenigheid iets wilde doen. Haar bedoeling was dit stuk om te zetten in be weging, de partituur volgend, zonder deze te illustreren. Haar voorstelling, die door de sculp turale en enigszins statische uit werking, het best tot haar recht zou komen in een 'museale om geving', voegde evenwel weinig toe aan Sjostakovitsj' muziek, in een opname van het Borodin strijkkwartet. Vier 'bewegers' speelden de rol van instrumenten. Traag, autistisch en vooral pretentieus bewegen zij op het hun toege meten houten vierkantje. Lang zaam, vooral langzaam beslui ten ze er toch maar wèg van te bewegen. De 'altviool' lijdt het hevigst aan koudwatervrees: hij kleumt nog en stapt uiteindelijk toch maar weer op een ander vierkantje. Sjostakovitsj laat de cello waarschuwen voor iets gruwelijks en de cello-beweger hompelt besluiteloos van het ene op het andere been. De door Van Steen bedoelde ver smelting van drie kunstvormen (muziek, 'beweging' en beel dende kunst) liep uit in een deerniswekkende mislukking. Gelukkig kon je onderwijl de ar rogante koppen van de schut tersstukken bestuderen, terwijl Dmitri Dmitrovitsj daarop ma caber comirjentaar leverde. Als voorprogramma waren, omwille van 'het evenwicht', elf préludes voor piano uit opus 34 (stammend uit 1933) van Sjostakovitsj gekozen. Helaas bracht Frdderique Lucanet, die ook verantwoordelijk was voor de muzikale analyse van het strijkkwartet, deze subtiele en beschaafde préludes op een electronische piano ten gehore. Daardoor konk haar evenwich tige interpretatie nodeloos, kil en afstandelijk. Muziek in het museum kan ontroeren, dat be wees de Lakenhal al eerder, maar dit bewogen concert kon dit helaas niet. MUZIEK RECENSIE» DICK HERMSEN Concert: Leids Studenten Koor en Orkest Collegium Musicum Dingenten: Gilles Michels en René Gullikers Programma o.a. Straesser, H. Andnessen, Brahms, Dvorak. Gezien: 21/5, Stadsge hoorzaal, Leiden. Menig conservatoriumorkest kan hier een puntje aan zuigen. Niet alleen het uitbundig enthousias me, maar ook de grote muzikaliteit waarmee Col legium Musicum aan haar programma klinkend inhoud geeft, getuigt van grote kwaliteit. Het stu dentenkoor- en orkest, inmiddels bijna 60 jaar oud, presenteerden zich afgelopen zaterdag in de Stadsgehoorzaal met een zeer gevariëerd pro gramma. Het repertoire liep uiteen van stemmige psalmen van Sweelinck tot hedendaagse, hevig dissonante muziek van Straesser. Hoogtepunt was, zonder Dvorak te kort te wil len doen, een flonkerende uitvoering van een werk van Hendrik Andriessen. Zijn 'Due Madriga- li' werd een muzikaal plaatje om in te lijsten. De ingetogen sfeer van Andriessén's verzuchting 'Wat moet ik doen' (Che debbo far), troffen koor en orkest uitstekend. Het met opvallend gemak gezongen loflied aan de drank, was prachtig van klank. De eveneens Nederlandse componist Joep Straesser schreef zijn 'Missa 1969' in een bepaald niet alledaags klankidioom. Het stuk voor zang stemmen en een klein aantal koperblazers vraagt om een zeer exacte uitvoering van zowel koor als orkest. Alhoewel de overtuiging op sommige plaatsen ontbreekt, is het een uitstekende keus en bovendien een heel moedige om zo'n stuk op het repertoire te zetten. Het werk is fris, vernieuwend en bovendien van eigen bodem. De tijd na de pauze was ingeruimd voor de Ze vende Symfonie van Antonin Dvorak. Na een wat onzeker eerste deel kwamen dirigent René Guli- kers, die het stokje van Gilles Michels had overge nomen, en orkest goed los. Breekbare, ingetogen frasen van de strijkers wisselden met schetteren de koperpassages. De dynamische spanning van het stuk werd optimaal uitgebuit. De inzetten van het orkest waren alert. Het totaal vormde een hechte eenheid. Een zeer eigenzinnige jury heeft gisteravond de vloer aange veegd met alle prognoses oVer de 'palmares' van het 47-ste Filmfestival van Cannes. De pas afgelopen zaterdag vertoonde, door Quentin Tarantino gere gisseerde misdaadfilm Pulp Fic tion. werd bekroond met de Gouden Palm. De daarna nog gepresenteerde, door de Rus Ni- kita Mikhalkov geregisseerde film Burnt By The Sun, kreeg De Grote Jury-Prijs samen met Li fetimes van Zhang Yimou. De meest opzienbarende be slissing van de door Clint East wood voorgezeten jury was om geen enkele onderscheiding toe te kennen aan Trois Couleurs- Rouge. Met Bleu, Tiet eerste deel van Kieslo\yski's triptiek over de kleuren van de Franse vlag, wo- mas in 'Venetië' de Gouden Leeuw gewonnen. Met Blanc, het tweede deel in 'Berlijn' de Speciale Jury-Prijs. 'Cannes' stuurt nu dus de Poolse mees ter, die volhoudt dat hij het filmvak de rug toekeert, met le ge handen naar huis terwijl zijn 'Rouge' favoriet was-bij de inter nationale critici in Cannes. Eveneens dwars tegen de ge- enquêteerde voorkeuren in, heeft de jury de Franse compe titie-inzendingen La Reine Mar- got van Patrice Chereau be kroond en de oubollige kome die Grosse Fatigue, van Michel Blanc. De enige onderscheiding waarmee niemand in Cannes problemen heeft, is de Regie- Prijs welke gegund werd aan de Italiaan Nanni Moretti voor Ca- ro Diario.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11