Huisdier klept je de oren van je hoofd
The Secret Garden levert prachtig plaatjesboek op
Film
LVC eert Jarman met
reprise Caravaggio
Cannes-ster Irène Jacob pakt
hoofdrol in film van Ate de Jong
DONDERDAG 19 ME119949e
Zhang Yimou ontbreekt in Cannes
rANNESDe Chinese filmregisseur Zhang Yimou is niet persoon
lijk verschenen bij de presentatie van zijn film Huozhe (Leven)
tijdens het 47e internationale filmfestival van Cannes. „Ik kan
niet in Cannes zijn, omdat mijn film de censuur in China nog
niet is gepasseerd", liet de internationaal herhaaldelijk onder
scheiden regisseur Raise the Red Lantern, Het Rode Korenveld)
tijdens een persconferentie meedelen na de vertoning van zijn
inzending voor de competitie. Yimou's plaats op het podium
bleef demonstratief leeg. De Chinese actrice Gong Li, ster in veel
van zijn films, ging nauwelijks in op vragen naar de politieke
achtergrond van Yimou's afwezigheid. De producent van Leven,
Zhin Fusheng, zei dat de regisseur „in contact met de autoritei
ten in Peking" moet blijven.
FILMS IN LEIDEN
Prachtig spel met chiaroscuro
FILM
VOORBESCHOUWING LETTY STAM
LVC, Breestraat 66, Leiden: Caravaggio,
20/5 en 21/5,20.45 uur.
Als eerbetoon aan Derek Jar
man (1952-1994) draait LVC de
ze week zijn Caravaggio. De re
gisseur maakte de film in 1986,
het jaar waarin hij in het stijve,
preutse Engeland openlijk be
kend maakte dat hij seropositief
was. Jarmans laatste film Blue
gaat over zijn ziekte, zijn leven
als gehandicapt filmmaker. De
medicijnen tegen Aids hadden
zijn gezichtsvermogen dusdanig
aangetast dat hij alles alleen in
blauw zag. Hij overleed op 20
februari. Jarman liet de wereld
een klein maar bijzonder oeu
vre na met onder meer het al
genoemde Caravaggio, The
Garden, Sebastiane, Wittgen
stein en Edward II.
Voordat hij begon met regis
seren, werkte hij als schilder.
'Tijdens zijn studie zat Jarman
met David Hockney op de
kunstacademie. Hij beperkte
zich niet tot schilderen maar
ontwierp ook decors voor de
Royal Opera. Als setontwerper
van Ken Russell kwam Jarman
met het medium film in aanra
king. Met zijn vrienden als ac
teur begon hij zijn regisseurs-
carrière. Een simpele Super 8-
camera legde zijn ideeën vast.
In zijn werk mengde Jarman ex
perimentele films met de
I nieuwste technieken van video
kunst. Muziek speelde een grote
rol. Zo heeft Jarman clips ge
maakt van Marc Almond, Psy
chic TV, Carmel en de Pet Shop
Boys en liet hij Annie Lennox
(Eurythmics) zingen in Edward
n.
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
ALFA 1
Leidseplein tel. 6278806
The Secret Garden dag. 13.30,
16.00, 19.30, 22.00
ALFA 2
Shadowlands, dag. 13, 15.45,
18.45,21 30
ALFA 3
Bjelovi 16dag. 16.15, 17.45,
19.15
The House of the Spirits 16 j., dag.
13.15,20.45
ALFA 4
In the Name of the Father dag.
18.45, 21.30; do., vr., di ook 13,
15.45
ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
Intersection 12 j., dag 13.15, 16,
18.45,21.30
ALHAMBRA 2
The Remains of the Day dag. 20.15, ma
en di ook 13.15, 17.00
BELLEVUE CINERAMA
Marnixstraat 400 tel. 6234876
The Fear Inside 16 j„ dag. 13.15,
16.45,21.30
CINERAMA 2
The Pelican Brief 12 j., dag. 13.15,
16.30, 20.30
CALYPSO 1
Marnixstraat 402 tel. 6234876
Short Cuts 16 j., dag. 14, 20
CALYPSO 2
Mrs. Doubtfire dag. 13.15, 16,
18.45,2130
CINECENTER-CINEMACORALINE
Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615.
Shadowlands 12 j., dag. 13.45,
16.30. 19.15, 22; zo 11 uur
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
L'Ombre du doute 16 j., dag. 14.30,
19.30
CINECENTER-PIERROT
Fearless 12 j. dag. 17, 22.15, zo. ook
11
Naked 16 j., dag. 14, 16.30, 19.15,
22. zo. ook 11
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
The Blue Kite 16 j., dag. 14.30,
18.45, 21.45. zoook 11.15
CINEMA 1 INTERNATIONAL
August Allebéplem 4 tel. 6151243
Naked Gun 33 1/3 dag. 18.45,
21.30; za., zo., ma. en wo. ook 13,
15.30
The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30,
wo., za. t/m ma. ook 14.30
CITY 1
Leidseplein tel. 6234579
Naked Gun 33 1/3 dag. 16, 18.45,
21.30, za. t/m. ma. ook 13.15
CITY 2
Backbeat dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CITY 3
On Deadly Ground 16 j., dag. 18.45,
21.30, do, vr, di ook 13.15, 16
CITY 4
Sister Act 2 dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CITY 5
Cool Runnings dag. 13.15,16,
18.45,21.30
CITY 6
Look Who's talking now! dag. 13.15,
16,18.45,21.30
CITY 7
Intersection 12 j dag. 13.15, 16,
Zijn kunsthistorische achter
grond is duidelijk te zien in Ca
ravaggio. Jarman concentreerde
zich op het schildertalent en het
opvliegende karakter van de
zestiende-eeuwse Italiaan. Mi
chelangelo Merisi da Caravag
gio (1573-1610) is grondlegger
van hetr chiaroscuro, de tech
niek om via de belichting het
drama in een onderwerp te be
nadrukken. Hij maakte, zoals in
die tijd gebruikelijk, bijbeltafe
relen in opdracht. Hij moest la
veren tussen zijn eigen opvat
tingen en die van zijn broodhe
ren. Zijn beschermers, waaron
der de Medici's, de hertogen
van Mantua en kardinalen in
het Vaticaan, betaalden per af
gebeeld persoon. Ook werden
ze vaak als tegenprestatie op
het doek afgeschilderd.
Jarman schetste Caravaggio's
leven aan de hand van twaalf
van diens religieuze werken.
Voor één van die bijbeltaferelen
zou de biseksuele pooier en
prijsvechter Ranuccio model
hebben gestaan. Het verhaal wil
dat Caravaggio een homoseksu
ele relatie met de man had
maar dit is een nogal omstreden
biografisch gegeven onder
kunsthistorici. Al even twijfel
achtig is de kwestie met de hoer
Lena. Ranuccio zou haar heb
ben vermoord en Caravaggio
zou haar lijk hebben gebruikt
als inspiratie voor het werk 'De
dood van Maria'. Jarman laat
die gewelddaden slechts ter
loops zien zien. Het ging hem er
vooral om de kunst van Cara
vaggio en diens manier om met
licht nadruk te leggen op dra
matische gebeurtenissen.
21.30
DESMET
Plantage Middenlaan 4a tel.
6273434
The Snapper 16 j.. dag. 21 15
Temptation of a Monk 16 j., dag.
19.45, 22. zoook 14.15
Trois couleurs: Blanc 16 j., dag
19.30, zoook 16.30
Playtime vr., za. 00.15, zo. ook
13.30
KRITERION 1
Roetersstraat 170 tel. 6231708
Raide the Red Lantern 16 j. dag.
17.15
La Ardilla Roja 16 jdag. 20,
22.15., di. alleen 20
Sneak preview di 22.15
Little Buddha za zo ma 14.45
KRITERION 2
Z.0.0. 16) ma. 19.30
Jonas who lived in the Whale 12 j
dag. 17.45,21.45
Metisse 16 j., dag., beh. ma. 19.30
Farewell to my Concubine 16 j. za.,
zo., ma. 14.30
RIALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel. 6623488
For Fun 16 j., dag 18, 20, 22
RIALTO 2
Hochzeitgaste/One Way Ticket to
Oblivion 16 j., dag., beh. ma. 18.15
Bab Boy Bubby 16 j., dag. beh. ma.
19.30
The Puppetmaster 16.. dag. beh. ma.
21.30
THE MOVIES 1
Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016
In Weiter Feme, So Nah! 16 j., dag.
20.30; zo en ma. ook 14.45
THE MOVIES 2
The Secret Garden dag. 17.30,
19.30,21.30, zo ma. ook 15
THE MOVIES 3
Orlando dag 17.30
Shadowlands dag. 19.15, 21.45, zo.
ma. ook 14.45
THE MOVIES 4
Wildgroei 12 j.dag. 17.30,22
The Piano 12 j., dag. 19.30, zo. ma.
ook 14.45
Der Himmel über Berlin dag 17.45
TUSCHINSKI 1
Reguliersbreestraat tel. 6262633
Schindler's List 12 j., dag. 14, 20.15
TUSCHINSKI2
The Pelican Brief 12 j., dag. 13.15,
16.30, 20.30
TUSCHINSKI 3
Naked Gun 33 1/3, dag. 13.15, 16,
18.45,21 30
TUSCHINSKI 4
De Flat 16 j., dag. 16, 18.45, 21.30,
do., vr., di. 13.15
TUSCHINSKI 5
The Three Musketeers 12 j., dag
13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
Philadelphia dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Rising Sun doorlopende voorsta|ling
dag. 11.45, 14 45, 17.45, 20145
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel. 6237460
Zero Patience 16 j., dag. 22, zo. ma.
The Snapper dag. 18.15, 20
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
Voorspelbare grappen in Look Who's Talking Now
Hollywood melkt succesformules tot op de laatste dollar
uit. De Look who's talking trilogie is daar een schoolvoor
beeld van. In 1988 verscheen de aanvaardbare komedie
Look who's talking, waarin door middel van een 'voice
over' de gedachten van een boreling werden verwoord.
Het vervolg, waarin het jongetje een ook al 'hardop den
kend' zusje kreeg, Look who's talking too, was niet leuk
meer. Toch is er nu een derde deel, getiteld Look who's
talking now. Variatie op het thema werd daarom dit keer
maar gezocht in een verbale weergave van de gedachten
van huisdieren.
RUK VAN ROTTERDAM/GPD
Look Who's Talking Now Te zien: Lido 4,
Leiden. Euro 3, Alphen
Het gezin is nog steeds dat van
de als taxichaufeur werkzame
piloot-buiten-dienst James
Ubriacco öohn Travolta) en zijn
carrière-vrouw Mollie (Kirstie
Alley), met de kinderen Mikey
(David Gallagher) en Julie (Ta-
bitha Lupien). Alleen worden in
deel drie de rollen omgedraaid.
James krijgt een baan als privé-
piloot van de rijke zakenvrouw
Samantha D'Bonne (Lysette
Anthony) en Julie wordt ontsla
gen.
Tussen deze bedrijven door is
te zien, hoe een straathond
wordt geboren. Die zal in het
gezin Ubriacco terecht komen,
want er was immers al een scè
ne waarin zoontje Mikey zeurde
om een hond. Een verrassing is
de komst van een tweede hond
in het gezin, de deftige raspoe
del Daphne, een geschenk van
James werkgeefster, die steeds
meer interesse toont voor haar
piloot. Met Kerstmis lokt ze
hem zelfs onder valse voor
wendselen naar haar buiten
huis. Dat laat Mollie zich echter
niet welgevallen. Die gaat met
de kinderen en de honden op
besneeuwd oorlogspad.
Kinderen zullen het allemaal
misschien wel leuk vinden om
te zien (hoewel...). Voor volwas
senen is het een kwelling. Zowel
de grappen als de ontwikkelin
gen op langere termijn zijn
voorspelbaar. De stemmen die
Danny DeVito en Diane Keaton
geven aan de honden klinken
alsof ze komen uit een poppen
kast en elke mens-achtige be- In droomscènes mag Travolta verder oogt hij als een acteur velen met haar 'Cheers'-ma-
weging van de dieren verraadt nog even laten zien dat hij ooit die er niet echt meer in gelooft, niertjes,
de hand van de africhter. een flitsende danser was, maar Naast hem begint Alley te ver-
Te perfecte verfilming van klassieke Engelse kinderroman
Kieslovski overtreft zichzelf met 'Rouge
Actrice Irène Jacob is de 'talk of the town' op het
47ste festival in Cannes, dat nog tot en met zon
dag duurt. Ze is hoofrolspeelster in Trois Cou
leurs, Rouge, de laatste aflevering van de Kie-
slowski-trilogie, die op het festival veel opzien
baart. Jacob gaat een hoofdrol spelen in de nieu
we film van regisseur Ate de Jong en producent
Matthijs van Heijningen. Het budget voor All Men
Are Mortal, een co-produktie met België en
Frankrijk, bedraagt 7,5 miljoen gulden.
Naast Jacob zullen onder meer de Britse acteur
Stephen Rea (hoofdrolspeler uit The Crying Game
Marianne Sagebrecht Bagdad Cafeen Jeroen
Krabbé te zien zijn. De opnamen vinden plaats in
Boedapest, omdat het in Hongarije goedkoop
produceren is en grote delen van de Hongaarse
hoofdstad sterk lijken op het Parijs waar het aan
Simone de Beauvoir ontleende filmverhaal gesi
tueerd is.
Flet casten van Irène Jacob is alvast in publici
tair opzicht een gouden greep, gezien het feit dat
sinds begin deze week in Cannes alleen nog maar
over haar hartveroverende rol in Trois Couleurs-
Rouge wordt gepraat. De enige reden waarom ze
eventueel de Actrice-Prijs zou kunnen mislopen,
is gelegen in het feit dat de Franse actrice die prijs
in 1991 al heeft gewonnen voor La Double Vie de
Véronique, van dezelfde Poolse regisseur. Boven
dien lijkt het dit keer meer adequaat om de nieu
we Kieslowski-film, die naar de cineast volhoudt
tevens zijn laatste zou zijn, te bekronen met de
Gouden Palm. Trois Couleurs-Rouge blijkt name
lijk een geniale, zeer moeilijk door andere cineas
ten te overtreffen film die tevens nog weer beter
is dan Kieslowski's blauwe en witte film.
In een uiterst ingenieus ontworpen verhaal
over de curieuze band tussen een fotomodel met
een groot sociaal rechtvaardigheidsgevoel (Irène
Jacob) en een cynische rechter in ruste, brengt
Kieslowski zijn eigen pessimistische levensvisie in
balans met een warme compassie voor de mens
heid. De film eindigt met een scheepsramp in Het
Kanaal. Veertienhonderd passagiers komen om,
zeven worden er gered: het blijken de hoofdper
sonages te zijn van de drie films die Kieslovski
maakte, geïnspireerd door de kleuren van de
Franse vlag. Nadat in Trois Couleurs-Blue 'vrij
heid' een illusie was gebleken en vervolgens in
Blanc het begrip 'gelijkheid' als fictie was doorge
prikt, blijkt de Poolse meester in elk geval te kun
nen geloven in 'broederschap'. Al gaat het dan
om de tragische broederschap van schipbreuke
lingen.
Sommige films in Cannes frapperen door intel
ligentie, andere door emotionaliteit, bijzondere
integriteit of technisch vakmanschap. Trois Cou-
leurs-Rouge is de eerste film die de vier elemen
ten met elkaar in evenwicht brengt en zulks op in
alle opzichten superieur niveau.
Na Kieslovski was in de Cannes-competitie de
beurt aan een andere beroemde cineast van wie
blindelings een nieuw meesterwerk werd ver
wacht: Zhang Yimou. De Chinese regisseur is niet
persoonlijk verschenen bij de presentatie van zijn
film Lifetimes. „Ik kan niet in Cannes zijn, omdat
mijn film de censuur in China nog niet is gepas
seerd", liet hij tijdens een persconferentie meede
len na de vertoning van zijn inzending voor de
competitie.
Zijn Lifetimes stelt teleur. Hoewel de film zeker
geen mislukking kan worden genoemd, mist hij
in elk geval de grandeur van Judou en Raise The
Red Lantern. Formele soberheid is ook gepast bij
het onderwerp: familieleed als gevolg van politie
ke turbulenties in het China van de jaren '40, '50,
'60 en '70. Opnieuw zien we Gong Li in de hoofd-
Irène Jacob in Trois Couleurs Rouge' van Kieslowski.
rol dapper de tegenslagen incasseren.
De film blijkt alweer subversief genoeg
om de Chinese autoriteiten in de gordijnen te ja
gen en Cannes te bedreigen met diplomatieke
stappen en boycots. Terwijl Lifetimes eigenlijk
een vreselijk brave film is, tandeloos in vergelij
king tot Zhang Zhuangs onlangs in Nederland
uitgebrachte The Blue Kite, op eigenlijk exact het
zelfde thema.
Nu Zhang Yimou en levensgezellin Gong Li hun
wereldfaam bezegeld hebben, lijken ze het ijzer te
willen smeden nu het heet is. Er wordt al weer
wild zaken gedaan met Yimou's volgende film
over opiumhandel en de triades van Shanghai.
De twee namen zijn ook al opgedoken bij de film
The Great Conquerer's Concubine, (Gong Li in de
hoofdrol, Yimou als producent), een affreus histo
risch spektakel waar niemand naar hoeft uit te
zien.
Gong Li's honorarium voor dergelijke Hong-
kong-produkties is inmiddels gestegen naar vier
ton per film. Voor een Taiwanese mode-commer
cial, een paar dagen werk, liet ze zich onlangs een
miljoen uitbetalen en de Chinese top-actrice
prijst ook al cosmetica en air conditioning-appa-
raten aan. Wat ze in China allemaal aan boycots
ook verzinnen mogen, op Gong Li krijgt men
geen vat meer.
FILM RECENSIE
PIET VAN DE MERWE/GPD
The Secret Garden Te zien: Alfa 1 en Mo
vies 2, Amsterdam. Babyion 2, Den Haag
The Secret Garden is een be
roemd Engels kinderboek van
Frances Hodgson Burnett, de
auteur van onder meer Little
Lord Fauntleroy. In 1949 was er
al een verfilming met kinderster
Margaret O'Brien in de hoofd
rol. American Zoetrope, een
maatschappij van Francis Cop
pola die nog niet failliet is, heeft
nu een nieuwe produktie ver
vaardigd. Merkwaardig genoeg
werd de Poolse cineaste
Agnieszka Holland uitgenodigd
om dit zeer Engelse verhaal te
regisseren.
Dat is opmerkelijk, omdat zij
op het eerste gezicht niets met
Engeland en een onschuldig
kinderverhaal op heeft. Ze be
gon in haar geboorteland als as
sistente bij films van Andrzej
Wajda, maakte daar enkele
films en was de laatste jaren ac
tief met Franse produkties. Ze
verfilmde altijd haar eigen sce
nario's over bepaald niet kin
derachtige onderwerpen. We
reldberoemd werd ze in 1991 in
Amerika met Europa, Europa.
Dat is het waargebeurde verhaal
over een joodse jongen die de
Tweede Wereldoorlog weet te
overleven door zich in Duits
land als ariër voor te doen.
In The Secret Garden staat
Mary Lennox centraal. Dat is
een verwaand nest van tien jaar,
dat op typisch afstandelijk Brit
se manier is opgevoed in kolo
niaal India. Tijdens een aardbe
ving verliest ze haar vader en
Een geheime tuin waarin vriendsch;
moeder. Dat bekekent het einde
van haar beschermde leven
waarin alles voor haar gedaan
werd, maar waarin geen plaats
was voor emoties. Verdriet over
i en liefde kunnen opbloeien.
haar ouders kent ze niet. Ze
gaat naar Engeland, naar zo'n
prachtig landhuis in Yorkshire
waar haar oom, Lord Craven,
haar niet met open armen ont
vangt. Die sluit zich af van de
wereld, omdat hij zich niet over
het verlies van zijn al tien jaar
daarvoor overleden vrouw kan
heenzetten. Holland maakt in
die beginscènes de tegenstelling
en de verandering ook visueel
duidelijk. Het kleurige, fleurige,
zonnige India wordt gevolgd
door een kaal en somber win
ters Yorkshire, waar zwart de
hoofdkleur is. De komst van de
kleine Mary in het grote mauso
leum is het eerste zonnestraaltje
dat daar in tien jaar binnen
dringt en andersom. Mary ont
dekt in dat immens grote, verla
ten landhuis wat vriendschap
en liefde betekenen en kan dat
dan ook aan haar oom uitleg
gen. De geheime tuin uit de titel
speelt daarbij een grote rol,
maar is tegelijkertijd een meta
foor, want hebben we niet alle
maal binnenin ons een geheime
tuin waarin die vriendschap en
liefde kunnen opbloeien.
De tante van Mary had een
tuin die door Mary weer tot
bloei gebracht wordt. Holland
laat dan geen middel onbenut
om te laten zien hoe liefelijk dat
allemaal wel niet is. Roodborst
jes zingen, geitjes dartelen en
voor iedereen die geen kinder
hart meer heeft zijn er nog veel
meer clichés te zien. Het is een
kundige verfilming geworden
met een mooie rol van de altijd
bezienswaardige Maggie Smith
als de dominerende huishoud
ster. De tienjarige Kate Maberly
doet niet voor deze geroutineer
de actrice onder en maakt een
opmerkelijk debuut als Mary.
Al deze complimenten ten
spijt denk ik dat Holland toch
niet de juiste toon weet te vin
den voor dit verhaal. Het is net
te perfect en te onpersoonlijk
om meer te zijn dan een prach
tig plaatjesboek van een bekend
kinderverhaal.
Succesformule uitgemolken: (Vlnr) Kirstie Alley, Tabitha Lupien en John Travolta.