'Plafond van TV-rechten bereikt' 4 jij JjB «Uk an /- Beavis Butt-head zijn echt wel cool Rtv show Een ongewone gewone vrouwri WOENSDAG 18 ME11994 Kees Jansma met Studio Sport anderhalve maand op pad voor WK DE De redactie van Studio Sport is vorige week begonnen met de voorbereidingen van de verslaggeving van het wereldkampioenschap voetbal in de Verenigde Staten, dat 17 juni begint. Het NOS-team is 8 juni reeds in Toronto (Canada) voor een oefenwedstrijd van het Ne derlands elftal. Met een beetje 'pech' (dat wil zeggen: als Nederland de finale haalt) is het journalistieke detache ment anderhalve maand van huis. Het wereldkampioen schap is voor chef Kees Jansma en zijn collega's het hoogtepunt van het jaar. toen Nederland Europees kam pioen werd en het elftal op zijn verjaardag in Amsterdam werd gehuldigd. „Gullit zei toen te gen" me: er zijn een miljoen mensen op je feestje gekomen." Jansma heeft geen reden tot klagen als het gaat over de afde ling sportzaken van de NOS. Studio Sport wordt uitstekend bekeken en gewaardeerd. Ook het aan Nova gekoppelde Sport journaal draait goed. Het succes verbaast Jansma. ..De kijkcijfers zijn overweldigend: het gaat on begrijpelijk goed met Studio Sport.' en dat terwijl het aanbod van televisiekanalen zo gegroeid is. Ik kan thuis 22 kanalen ont vangen." Van RTL heeft de NOS-ru- briek weinig of geen concurren tie te duchten. Studio Sport brengt de hoofdmoot van de sport in Nederland, claimt hij. RTL is 'aanvullend' bezig. „Toen RTL begon, zijn we hier wel even met de neus op de fei ten gedrukt. We zijn er beter van geworden. Verder hebben wij ons eigen" gezicht: betrouw baar, serieus en interessant: we willen zoveel mogelijk bren gen." Sport is een belangrijk wapen in de strijd om de kijkcijfers. De NOS is er daarom veel aan gele gen zoveel mogelijk televisie rechten binnen te slepen van grote toernooien en evenemen ten. Zo bezit men tot en met het seizoen 1995/'96 de rechten van de PTT Telecompetitie, maar ook werd de Champions League ingelijfd, alsmede de Tour de France voor de komende zes jaar. En natuurlijk het WK-voet- bal en Roland Garros. Rechten Een fikse tegenvaller voor de NOS was dat Wimbledon en de thuiswedstrijden van het Ne derlands voetbalelftal naar RTL gingen. Deze evenementen worden door Jansma en de zij De NOS is heel wat van plan in de VS. Dagelijks door Jansma gepresenteerde WK-journaals (vanaf 21.30 uur), met als ver slaggevers Kees Jongkind en Sierd de Vos. Frank Snoecks, Evert ten Napel, Theo Reitsma, Eddy Poelmann en Hugo Wal ker geven commentaren bij de wedstrijden. De redactie staat onder leiding van Jansma. Mar tij n Lindenberg en Pim Marles zijn de regisseurs. De Amerikaanse klus is verre van gemakkelijk. Vanuit Orlan do. waar het Nederlandse elftal zijn eerste wedstrijden moet af werken, is het moeilijk overzicht te krijgen over de rest van het toernooi. Er liggen honderden, soms duizenden kilometers tus sen de plekken waar de wed strijden worden gespeeld. „Gek genoeg zullen we dus in hoge mate vanuit Hilversum de infor matie over de andere wedstrij den uit het toernooi moeten zien te krijgen", zegt Jansma. Maar ook de vaak verzengen de middaghitte in de zuidelijke staten zal een zware dobber worden voor de journalisten. Jansma zucht een beetje als hij zich realiseert wat voor taak het NOS-team te wachten staat. Im mers, journalistiek bedrijven is meer dan het ogenschijnlijk ontspannen presenteren van nieuwsberichtjes en het afne men van interviews: er moet ge buffeld worden om feiten te verzamelen, afspraken te ma ken en overzicht te bewaren. Feestje ,,Ja, je wordt ouder papa", flapt Jansma eruit. Anderhalve maand van huis is ook voor hem een eeuwigheid. Gelukkig komt zijn vrouw een weekje over om zich bij hem te voegen. Tijdens het kampioenschap viert hij zijn 47ste verjaardag. Hij hoopt op net zo'n feestje als wbmF ijÉgji 7 a flr Polen-Nederland op 17 november vorig jaar. Oranje plaatst zich voor het WK in Amerika. nen node gemist. Oorzaak is een volgens Jansma uitgebro ken gekte in de strijd om de sportrechten. „We hadden de thuiswedstrijden voor heel veel miljoenen kunnen krijgen, die prijsopdrijving is je reinste idio tie geworden. Je kunt wel zeg gen dat het plafond van onze bestedingen dan ook in zicht komt. Er zullen binnen enkele jaren vanaf nu wedstrijden of evenementen moeten sneuve len." De rechten van de PTT Tele competitie kosten de NOS 'en kele tientallen miljoenen gul dens'. Wat is de toekomst van deze dolle dans om de voetbal rechten? Jansma zegt te hopen dat de wal het schip keert en dat „de gekte een beetje zal afne men". Hij noemt het voorbeeld van de eerste wedstrijd in de UEFA-cupfinale tussen Inter Milan en Casino Salzburg, een wedstrijd die de NOS eerst het schieten wegens de exorbitant hoge rechten (80.000 dollar). „We zagen ervan af, tot vlak voor de wedstrijd de prijs in eens was gezakt tot 15.000 dol lar." Jansma wil nief zeggen waar de grens van de NOS-bestedin- gen precies ligt: dit zou de on derhandelingspositie van zijn werkgever verzwakken. Maar dat er keuzes gemaakt moeten gaan worden, staat wel vast. Autosport De omroepen kunnen wel beel den van elkaar overnemen. RTL ontvangt bijvoorbeeld van de NOS tijdens het WK een paar minuten per wedstrijd. Dergelij ke afspraken gelden in principe voor alle sporten, behalve de autosport. De leverancier van autosportrechten verbiedt het doorverkopen van beelden aan andere sportrubrieken, uitge zonderd algemene nieuwsru brieken. Zo kon het gebeuren dat Studio Sport geen beelden had van de fatale crash van Ayr- ton Senna, terwijl het NÓS- journaal er wel over kon be schikken. Jansma heeft overi gens morele bezwaren tegen het voortzetten van races en de registratie ervan na dodelijke ongelukken. „Ik vind dat walge lijk." Hij heeft sowieso weinig op met autosport als onderdeel van een sportrubriek. Kees Jansma heeft een uitge sproken mening over de vraag hoe het verwerven van beeld Huh-huh, hè-hè ROTTERDAM EVELIEN BAKS De jeugd dweept met ze, maar veel ouderen verachten ze: Be avis Butt-head. De twee on ooglijke en amorele Ameri kaanse pubers, vooral bekend geworden door hun woorden schat die niet veel verder lijkt te reiken dan 'huh-huh' en 'hè- hè', zijn hard bezig om het Eu ropese vasteland te veroveren. De striphelden sieren inmid dels T-shirts en schoolagen da's, en binnenkort komt er een heel programma met Ame rikaanse B B-artikelen op de markt. Want Beavis Butt- head zijn cool. Hun taalgebruik is al gemeen goed geworden van een hele ge neratie. Cool stuff, totally sucks, naked chicks... noem maar op. Heel simpel gezegd is hun taal in te delen in 'stuff that's cool' en 'stuff that sucks'. Maar wat de Amerikaanse en inmiddels ook Europese jeugd nog veel meer aanspreekt is het feit dat Beavis Butt-head eigenlijk gewoon doen waar ze zin in hebben zonder rekening te houden met wie dan ook. Beavis Butt-head, ofwel B B, zijn verveelde pubers van de eerste orde. die het liefst op de bank hangen met de af standsbediening van de televi sie binnen handbereik. Verder hangen ze eindeloos rond in het winkelcentrum en halen dingen uit, waarvan andere kinderen alleen maar dromen. Ze zijn geobsedeerd door meiden en seks (zijn op zoek naar 'naked chicks with big thingees), maar slagen er geen van beiden in een vriendinnetje te veroveren. De jeugd dweept met ze. Sinds de belevenissen van de twee striphelden ook in Neder land worden uitgezonden, is de gekte in volle gang. MTV startte enige maanden geleden met een dagelijkse uitzending op de late avond en RTL 5 brengt sinds vorige maand iedere za terdagavond rond de klok van half zeven een "aflevering op de buis. „In feite zijn het twee heel herkenbare kids. Zo'n jongen die bij je in de klas zit of verder op in de straat woont", zeggen Kirk Bloomgarden en Monique Beek, respectievelijk marketing archieffoto reuter rechten zich verhoudt tot de vrijheid van nieuwsgaring. „Dat één omroep het alleenrecht ver werft, is voor mij een absoluut onjournalistieke situatie. Wij van Studio Sport gunnen alle collega-redacteuren dezelfde omstandigheden. Maar die hei sa rond de beeldrechten maakt de sportjournalistiek soms tot een bizarre bezigheid, waardoor collega's in feite hun werk moe ten doen met de handen op de rug gebonden. De situatie is de laatste tijd verslechterd." Toch is de verstandhouding tussen Studio Sport en RTL Sport in collegiaal opzicht niet slecht. „In het begin was het wel even wennen aan elkaar, maar de scherpe kantjes zijn er nu wel af. We proberen elkaar na tuurlijk journalistiek de loef af te steken. Het doet mij deugd te zien dat RTL nu in de aanval gaat met een eigen sportrubriek op dezelfde tijd als het Sport journaal." Scoren De leiding van Studio Sport is momenteel bezig met het scree nen van nieuwe medewerkers. Men is op zoek naar wat verjon ging. Na het voor Jansma onbe- ilmiiiM Kees Jansma: „Toen RTL begon, zijn v geworden." grijpelijke vertrek van presen tatrice Griselda Visser vorig jaar, waren er al enkele nieuwe pre sentatoren aangetrokken onder wie Humberto Tan en Edward van Cuilenborg. Met de meer ervaren krach ten pleegt de rubriek regelmatig te scoren. Jansma neemt in dit verband zijn pet af voor regis seur Martijn Lindenberg, die s op de feiten gedrukt. We zijn er beter vj foto ton kasterml een deel van de regie van het WK voor zijn rekening neemt. Jansma: „Hij had de aanbieding om nog meer te regisseren, in clusief ook wedstrijden in de eindronden en de finale. Maar dit aanbod heeft hij afgeslagen, juist omdat hij zich wilde rich ten op de wedstrijden van het Nederlands elftal. Hij laat hier mee een belangrijke mogelijk heid voor zichzelf liggen. 1-29 voordeel voor ons is dat we n34 hem kunnen lezen en schrijvi Hij is een regisseur die veel U stand van sport heeft en die E™ begrijpt dat je het overzicjj over een partij moet behoudt Hij zet dus niet op iedere ha een camera." Bij de NOS zuf|EN we Koeman dan ook nooit s; vijftien oogpunten zien scorer^1 Huh-huh hèhè. Beavis Butt-head zijn verveelde pubers van de eerste orde. foto elg director en general manager bij ties in handen heeft voor de Eu- creatie van Mike Judge, die tot European Licensing Group ropese markt. enkele jaren geleden zijn brood (ELG), het bedrijf dat de licen- Beavis Butt-head zijn een verdiende met les geven aan de San Diego. In middels heeft Judge zijn intrek genomen in het hoofdkwartier van MTV. Zo'n vier jaar geleden kocht hij voor tweehonderd dol lar een animatie-box voor doe- het-zelvers. Niet lang daarna verscheen de eerste Beavis Butt-head op MTV, dat prompt de rechten opkocht van de twee characters en Judge meteen een contract verstrekte voor het ma ken van 65 afleveringen. In Amerika hebben de beleve nissen van het onooglijke duo al voor de nodige heisa gezorgd. Na de uitzendingen bleken veel kinderen bereid de daden van hun striphelden in de praktijk te brengen. Iedereen kent inmid dels het verhaal van de twee zusjes die door de babysitter in de wasdroger werden gestopt omdat ze niet wilden luisteren. En van het kleine jongetje dat zijn ouderlijk huis in de fik zette waarbij zijn zusje om het leven kwam. Sindsdien worden de uitzendingen op MTV begeleid door een waarschuwing om Be avis Butt-head niet te imite- De Nederlandse tieners zijn volgens Bloomgarden en Beek inmiddels net zo gek van Beavis Butt-head als de Amerikaanse jeugd. „Tieners begrijpen de taal van B B. Beavis Butt- head houden van heavy metal, hebben de interesses van kinde ren van die leeftijd en zijn bo venal niet bepaald gemotiveerd. Deze twee hebben geen toe komst. Maar zelfs als je je niet met hen kunt identificeren, ken je wel iemand die wél zo is. Het zijn anti-helden." In Amerika hebben de twee al de cultstatus bereikt. Hun hoof den sieren T-shirts en boeken en hun CD met Cher bereikte al snel de Top-40. Ook in Neder land zijn inmiddels Beavis Butt-head-produkten op de markt gekomen. „We zijn een beetje voorzich tig met wat we hier op de markt brengen", zeggen Bloomgarden en Beek. „Het moet de tieners van pak 'm beet twaalf tot vijf tien jaar aanspreken. Het moet vooral cool zijn. En ook niet overal verkrijgbaar, want dat wordt het voor jongeren al gauw vervelend." Documentaire: De zon heeft alles gezien L Een documentaire over een getekend leven. Dat is de eer ste indruk. Tot we met de hoofdpersoon, schilderes Cla ra de Jong, op de fiets een zweeftocht maken. Watérvliet, op de grens van Zeeuws- Vlaanderen, ligt aan haar voe ten. Plotseling duiken er dor pelingen langs de weg op, die daar duidelijk een schilderijtje staan uit te beelden. Ook de Brusselse zangeres Myriam Fuks, die in het Vlaamse pol derland joodse liederen ver tolkt. lijkt zo weggelopen uit een absurdistische speelfilm. De uit Middelburg afkomsti ge Karina Meeuwse (1961), die als scriptschrijfster en regie assistente met documentaire maker Kees Hin de belangrijk ste plaats op de titelrol van de produktie inneemt, is het eens met die constatering. Hoewel de film wel als zodanig wordt aangekondigd, heeft ze zelf niet het idee dat 'De zon heeft alles gezien' een documentai re is in de strikte zin van het woord. Ze zegt: „We hebben een portret willen maken van Clara de Jong. Ik heb het idee dat de film bijna een schilderij is geworden van een onge woon gewoon mens. Als dat gevoel overkomt wanneer mensen de film op de televisie zien, dan hebben we ons doel bereikt." De documentaire, om voor het gemak toch maar die om schrijving aan te houden, geeft een schets van hét leven van de in Amsterdam en Water vliet werkzame Clara de Jong. Tijdens de wintermaanden schildert ze in de hoofdstad, het Zeeuws-Vlaamse dorpje is voor haar elk jaar het decor als de temperaturen milder wor den. Clara de Jong schildert, net als haar vader. Ze heeft als tiener meegemaakt hoe hij tij dens de oorlog lid werd van de Nederlandse Kultuurkamer. Toch waren er thuis onderdui kers. En haar moeder was joodse, haar deportatie naar Auschwitz in het laatste oor logsjaar was een traumatische ervaring. Later heeft Clara te vergeefs proberen te achterha len, wat er met haar moeder is Karina Meeuwse. gebeurd. De oorlogservaringen zijn bepalend geweest. In de film vertelt Clara aan haar dochter Ruth, dat ze geen joodse kinderen en dus geen joodse man wilde. Dat liep al lemaal anders. In de na-oor- logse jaren was ze met haar (joodse) man Harry Visser ac tief in de communistische par tij. In veel van haar schilderij en is de oorlog een terugke rend thema. In een van haar werken brengt ze de geschie denis van de deportatie van de joden van Amsterdam in beeld. „Die mensen moeten toch een gezicht hebben", zegt.de schilderes in de film. In 'De zon heeft alles gezien' vormen de gesproken teksten een wezenlijk onderdeel. De openingsscène laat Clara's zoon zien, die voor zijn moe der poseert. De stem van Ge rard Thoolen begeleidt de beelden met een fragment uit 'La condition humaine' van Malraux. Later in de film zijn het vooral Clara's woorden, die het geheel dragen. Ze ver telt haar leven, in Parijs, in Amsterdam, in Watervliet. Soms met tranen in de ogen, als ze over haar moeder zegt: „Het heeft me altijd dwars ge zeten dat zulke mensen kapot zijn gemaakt." De titel van de documentai re verwijst naar een schilderij van Clara, waarop een jonge tje, een duif en de zon staanj afgebeeld. De schilderes wüqe daarmee iets zeggen over haar^g fascinatie voor de gelijktijdig-fiof heid van dingen. Terwijl depnc zon dat vredig tafereeltje met^u jongen en duif ziet, kunnen er,^1; elders op de wereld beelden worden vastgelegd van bloedi-ne i ge slachtingen. me De Boulevard des Misères,fta die in het tweede deel van dej^ film centraal staat, is een ver-j q, wijzing naar de gruwelen inide concentratiekampen. In het heden, gefilmd gaat het om1*'1 een fietstocht van Clara in en™ rond Watervliet. Tijdens datn2 ritje komt ze dorpelingen te-sa gen, die in kort bestek iets van'L hun eigen misère vertellen. Meeuwse: „Ik vind die fiets-P tocht een omslagmoment infro de film. Op dat moment komt kc er echt schwung in het ver-'oc haal. We hebben Clara op een™ rijdend kraantje gezet. Op die manier gefilmd lijkt het alsofny ze de wereld ontstijgt, ze ver- ar, laat letterlijk de weg waarop ze w rijdt. Ik vind dat een heel mooPar moment. Net als in het ver-,^ zetsmuseum in Düsseldorf, jit< waar ze na de opening van haar tentoonstelling afdaalt in 01 de kelders. De lach die je dan*e op haar gezicht ziet, danf' breekt er wel iets door." .n,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8