Confrontatie van twee culturen 'Ongewild' cadeau was begin Prentenkabinet Pieter-Dirk Uys: politiek cabaret van grote klasse éRECTie» EXECTKMt' Cultuur&Kunst Bernlef: bundel vertaalde gedichten 'OENSDAG 18 MEI 1994 chef annemiek ruvgrok, 071 -356472, plv -chef jan rijsdam. 071 -356472 Peiling Afrikaanse kunst >en haag Een deel van de collectie Afrikaanse kunst van de so- A0nnSd'i°l00g Norbert Elkias komt op vrijdag 10 juni onder de hamer. uban worden in Den Haag maskers en beelden geveild die de in 1990 overleden wetenschapper begon te verzamelen toen hij in Je zestiger jaren fri West-Afrika woonde. De meestal authentieke (tukken hebben richtprijzen van 100 tot 1000 gulden. De kijkda gen zijn op zondag 5 juni en maandag 6 juni van 10.00 tot 16.00 jur Afciur' ve^n8 's °P vrijdag 10 juni om 11.00 uur in het Vendue- eg. ïuis der Notarissen, Nobelstraat 5 in Den Haag. Concert Youssou N'Dour verzet toTTERDAMHet concert dat de Senegalese zanger Youssou o°k 1 lkj'Dour op donderdag 26 mei zou geven in Nighttown in Rotter- boven^am' 's verP'aatst naar maandag 30 mei omdat de zanger nog bezig is met het opnemen van de videoclip van zijn nieuwe single. Gekochte kaarten blijven geldig, ze kunnen ook terugge bracht worden naar de voorverkoopadressen. De aanvang van het concert is 21.00 uur, entree 27,50 gulden plus lidmaatschap. 'Salsa-Pinksterweekend leg mcMSSEIn tapperij 'De Gewoonste Zaak' in Lisse is op zaterdag 21 mei een salsa-avond met Latijns-Amerikaanse muziek. Zondag 22 mei is er een optreden van de coverband 'Run for Cover', die soul, funk, latin en jazzdance ten gehore brengt. Op beide avon- 3 uur ^den is de aanvang 22.00 uur. De entree voor het concert van 3.00 ui'Run f°r Cover' is 5 gulden. Chileeensc muziek in Meervaart lime bi Amsterdam 'Nueva Canción' is een mengeling van traditionele jrheelliLatijns-Amerikaanse volksmuziek met hedendaagse invloeden. Je en Chileense ensemble 'Inti Illimani'brengt deze muziek op 3-17 «woensdag 25 mei ten gehore in de Meervaart in Amsterdam. De band, die om politieke redenen 15 jaar in Europa in balling schap leefde, heeft tijdens de laatste Amnesty International Tour het podium gedeeld met sterren als Peter Gabriel, Bruce Spring steen en Tracy Chapman, Paca Pena en John Williams. De aan vang van het concert is 20.15 uur in de Meervaart, Osdorpplein «205 in Amsterdam. Bel voor reserveringen 020-6107393. SniNederlandse popfotografie k naafRotterdam 'Rock around the camera' is de titel van de over- imvantz'chtstentoonstelling van de Nederlandse popfotografie van se mon. 1954 tot 1994. Op een terrein van 1000 vierkante meter in de (jKunsthal Rotterdam is van zaterdag 21 mei tot en met 3 juli de <ind na expositie met werk van diverse Nederlandse popfotografen. De -t boedl Kunsthal Rotterdam is gevestigd aan de Westzeedijk 341 in Rot- terdam, bel voor informatie 010-4400321 Sherid, li"™ Zoeter meers Bluesfestival: 16 bands ;ens ml g^ekeafj zoetermeer Op het Tweede Zoetermeers Bluesfestival treden dit ■wegen jaar 16 bands op waaronder de Nederlandse cajun-formatie et mis- Captain Gumbo en de Engels blues-band The Hoax. Het fesdval 'fjnlirlÏS °P zaterdag 4 juni met optredeps op het buitenpodium aan de j succl Dorpsstraat, in diverse café's en injongerencentrum De Boerde- kfee6* rij. Het festival is gratis, alleen voor het nachtconcert moet 15 stephj gulden entree worden betaald worden (12,50 gulden in de voor- jknamj verkoop). Programmaboekjes zijn twee weken voor het fesdval lers verkrijgbaar bij de WV Zoetermeer, kaarten zijn te koop bij alle "rteUef landelijke VW-kantoren. dat he Hetg fzS 'Midzomernachtsdroom in Den Haag iifie! I den haag Het stuk 'Midzomernachtsdroom' van Shakespeare jat 66 wordt uitgevoerd door Theatergroep Den Haag in de Kunstpas- 45 sage, Fluwelen Burgwal 18 in Den Haag, onder regie van Arda >oek va Brokmann. De speeldata zijn maandag 30 mei tot en met zater- itte, w dag 4 juni, woensdag 8 tot en met zaterdag 11 juni en woensdag itisRi 15 tot en mel zaterdag 18 juni. Kaarten kosten 17,50 gulden, Na va 12,50 gulden met CJP, 65-plus, Ooievaars- of uitpas en kunnen ze zej telefonisch worden gereserveerd op nummer 070-3633833. Twee exposities in Pulchri den haag 'De droom' is de titel van de expositie van schilderijen van de Haagse schilder Joop Polder. De tentoonstelling is van zaterdag 21 mei tot en met 9 juni te zien in de Voorhoutgalerie, Lange Voorhout 15 in Den Haag. In de bovenzalen en de tuinga- lerie op hetzelfde adres is van 21 mei tot en met 12 juni de Voor- jaarsledententoonstelling met werken van het schilderkundig genootschap 'Pulchri Studio'. De Voorhoutgalerie is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 11.00 tot 17.00 uur en op za terdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. De keus van Wim Beeren te zien op drie locaties in Leiden Onder de titel 'Rendez vous provoqué' zullen ne gen hedendaagse kunste naars uit Nederland en Luxemburg vanaf 20 mei hun werk exposeren op drie plekken in Leiden: in het Stedelijk Museum De Lakenhal, het Centrum Beeldende Kunst en in de Waag. De expositie is geor ganiseerd in het kader van het 30-jarig bestaan van het verdrag voor diploma tieke samenwerking tussen de twee landen. Op alle drie de locaties is zowel Nederlandse als Luxem burgse kunst te bewonde ren. De bedoeling van de confrontatie van de twee culturen is een uitwisseling van ideeën en gedachten uit te lokken, in de hoop meer wederzijds begrip voor ieders culturele iden titeit tot stand te brengen. leiden «jan rusdam De expositie is, in grote lijnen, eerder te zien geweest in het Nationaal Museum van Luxem burg. Dat de tentoonstelling naar Leiden komt vloeit voort uit een toevallige ontmoeting, vorig jaar in de Leidse Pieters kerk, tussen de Luxemburgse ambassadeur Hubert Wurth en de directeur van De Lakenhal,, Jetteke Bolten. De Luxembur gers wilden tot een uitwisseling komen en Lakenhaldirecteur Bolten spande zich graag in om de nodige ruimte te vinden om die creatieve ontmoeting in Lei den mogelijk te maken. Door de korte voorberei dingstijd en eerder gemaakte af spraken was het onmogelijk al leen in De Lakenhal voldoende plaats in te ruimen. Het Cen trum Beeldende Kunst, aan de Hooglandsekerkgracht, werd vervolgens bereid gevonden zijn expositieruimte, en die van de Waag, ter beschikking te stellen voor 'Rendez-vous provoqué'. Wim Beeren Een confrontatie tussen twee culturen klinkt op het eerste ge hoor overdreven. De afstand tussen Nederland en Luxem burg is immers niet erg groot. Toch blijkt de cultuur zich heel De Luxemburgse Simone Decker werkt dezer dagen in twee ruimtes van het stedelijk museum aan een zogeheten installatie. In de ene ruimte be vindt zich een nis, op de plek waar vroeger een raam zat, die door de kunstenares met gekleurde, transparante snoepjes is beplakt. Door het kunst licht er achter wekt het de indruk van een glas-in-lood raam. De ruimte ernaast is door de kunstenares bespannen met rood fluweel, zoals ook in de stijlkamers van De Lakenhal gebeurde. In het fluweel zijn plekken en patronen aangebracht die een slijtageproces suggereren, alsof de kamer jaren lang in gebruik is geweest. verschillend ontwikkeld te heb ben. Wim Beeren, Voormalig di recteur van het Stedelijk Muse um in Amsterdam, die werd ge vraagd de Luxemburgse kunste naars te kiezen, merkte al gauw dat het niet gemakkelijk was om in het Groothertogdom kunste naars te vinden die hedendaag se kunst produceren. Aanvankelijk kreeg hij een stapel catalogi toegestuurd die het beeld bevestigden dat de ontwikkeling van eigentijdse kunst in Luxemburg sterk ach terloopt bij Nederland, zo ver telde Beeren gisteravond op een bijeenkomst van de Vereniging van Belangstellenden in De La kenhal. „Wat overheerst is het abstract impressionisme dat sterk de sfeer ademt van de ja ren vijftig en zestig". Beeren maakte zijn keus uit eindelijk niet uit de bulk LiLxemburgse kunstenaars die vooral op Frankrijk georiënteerd blijken te zijn. Hij koos voor jonge kunstenaars die korte of langere tijd in het buitenland verblijven om impulsen op te doen en tegelijkertijd in nauw contact staan met hun vader land. De drie uitverkoren Luxemburgers, Bert Theis, Si mone Decker en Antoine Prüm, hebben volgens Beeren een per soonlijke en intrigerende visie op het eigentijdse in de kunst. Installatie Enrico Lunghi, conservator van het Museé National d'Histoire et d'Art in Luxemburg koos het werk van zes Nederlandse kun stenaars die zijns inzien een re presentatief beeld geven van de gevariëerdheid en kwaliteit van de Nederlandse kunst. De kun stenaars die door hem werden uitgekozen zijn: Rob Birza, Mare Mulders (wiens schilderij en eerder in De Lakenhal te zien waren), Berend Strik, Gerald van der Kaap, Rob Scholte en Peer Veneman. Lakenhaldirecteur Bolten zegt met de keus, van zowel Beeren als de Luxemburger Lunghi, heel ingenomen te zijn. Het ste delijk museum fungeert graag als podium voor Nederlandse kunst, en de stad Leiden fun geert graag als internationale ontmoetingsplaats. Bolten is daarom content dat ze er in ge slaagd is ruimte te bieden aan een gebeurtenis waarbij het tot een „geprovoceerde ontmoe ting" komt tussen Nederlandse en Luxemburgse kunstenaars. De expositie van de negen kun stenaars omvat schilderkunst, videokunst en installaties. Veel van het werk dat in Leiden te zien is werd eerder in het Natio naal Museum van Luxemburg tentoongesteld maar niet alles. Zo is de installatie die de Luxemburgse Simone Decker maakt in De Lakenhal geheel nieuw en toegesneden op de specifieke ruimtes waarin het FOTO HIELCO KUIPERS wordt geëxposeerd. Op elke locatie is zowel werk van Nederlandse kunstenaars als van een Luxemburgse kun stenaar te zien. De Lakenhal toont naast de installatie van Si mone Decker (Luxemburg) werk van Mare Mulders en Be rend Strik. In het Centrum Beel dende Kunst exposeren Bert Theis (Luxemburg) en Rob Scholte. Het werk van Rob Bir za, Gerald van der Kaap (in sa menwerking met Peter Giele en Leo Anemaet), Peer Veneman en Antoine Prüm (Luxemburg) is te bezichtigen in de Waag. 'Rendez-vous provoqué', van 20 mei t/m 4 juli, Stedelijk Mu seum De Lakenhal, Oude Sin gel 28-32, di t/m vr 10-17 uur, za, zo, feestdagen 12-17 uur; Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19-21, wo t/m za 12-17 uur, do 19-21 uur; De Waag, Aalmarkt 21, wo t/m za 12-17 uur, zo 13-17 uur. Zuivere zang en pittig tempo Soli Deo Gloria Vereniging 'Soli Deo Gloria' o.l.v. Jaco van Leeuwen, m.m.v Anja Brands, sopraan, Gerda van Zelm, alt. Rob Stallinga, tenor. Marcel Moester, bas. Hans de Jong. orgel en het Kamerorkest 'Continuo' Gehoord 16/5, Grote of St. Jeroenskerk, Noord- wijk-Binnen. Voor de dirigent Jaco van Leeu wen was het concert met 'Soli Deo Gloria' een vuurproef. Hoe wel het in de Grote of St. Jer oenskerk behoorlijk koud was, werkte van Leeuwen zich letter lijk in het zweet. Zeven korte werken van evenveel componis ten stonden op het programma; van Barok tot Romantiek. Het koor is opvallend veel kleiner geworden sinds de vorige diri gent Marcel den Duik wegens drukke werkzaamheden moest vertrekken. Dat was zeer merk baar aan het volume dat Soli Deo Gloria produceerde. Echt uitpakken was er niet meer bij, wat meestal als prettig wordt er varen maar soms, zoals bij het Magnificat van Zelenka tekort schiet; 'Mijn ziel maakt groot de Heer' mag wel wat meer power hebben. Maar over 't algemeen werd er zuiver en in een pittig tempo gezongen. Tussen de korte, maar heel overtuigend gezongen Psalm 117 van Telemann en het Magnificat was gekozen voor de romantische 'Cantique de Jean Racine' van G. Fauré, met zijn lange glanzende melodielijnen. Jammer dat de mannen hier te weinig zeggingskracht hadden, al bleven ze in elk geval wel mooi homogeen, wat zeker niet het geval was in Telemann. Buxtehude's kantate 'Alles was ihr tut mit Worten' werd feestelijk en puntig uitgevoerd met een stemmingsvol gezon gen aria voor het solistenkwar tet. Als laatste en grootste werk de Missa Brevis St. Johannis de Deo van Haydn. De klankkleur van het koor was hier warm, eensgezind en helder. Anja Brands zong hier ijl en strak, heel eenvoudig de solo 'Bene- dictus'. Het Kamerorkest 'Continuo' dat uit amateurs en professio nals bestaat, begeleidde voort varend in een stevig tempo. Naast Hans de Jong achter het orgel, droeg vooral de eerste celliste met vaste streek en een toon die klonk als een klok het hele overigens goed spelende orkest. De door Joop van den Ende's geproduceerde musical 'Cyra no' is in New York voorgedra gen voor vier Tony Awards, de onderscheidingen voor de beste theaterprodukties van het afgelopen seizoen. In de strijd om deze 'theater-Oscars' moet Cyrano het echter duide lijk afleggen tegen de drie Cyrano krijgt 4 T ony-nominaties nieuwe, grote produkties van de voorbije weken: 'Passion' van de beroemde musical- schrijver Stephen Sondheim (met tien nominaties), de 1963-revival 'She Loves You', en 'The Beauty and the Beast' van de Disney-studio's (elk met negen). Cyrano is voorgedragen voor beste musical, voor de beste muziek en tekst (van Ad en Koen van Dijk), voor de kostuums (Yan Tax) en voor het beste scenario (Koen van Dijk). Grote afwezige is Bill van Dijk, die geen nominatie in de categorie beste hoofdrol speler in de wacht heeft weten te slepen. Leids Kunsthistorisch Jaarboek over collectie tekeningen: ■H5 ZO oc recenSIE WUNAND ZEILSTRA eitaut'One man, one volt', verkiezingsrevue van :adieen door Pieter-Dirk Uys. gezien: 17/5, loen ilschouwburg, Leiden. Het kon haast niet uitblijven: Mrs. Evita Bezuidenhout mag 6143de avond in een tot de nok toe gevuld theater openen. Per slot van rekening gaf zij een paar jaar geleden (om precies te zijn zi rfw in november 1991) een heuse ;jesw audiëntie in de Leidse schouw burg. Toen was-zij nog de am- ibassadrice van het denkbeeldi- i|7Jge zwarte thuisland Bapetikos- dajweti. Inmiddels zijn de tijden «ta 3 radicaal veranderd: Apartheid 3.00. afgeschaft, Mandela president naasen dientengevolge Mrs. Bezui- dag denhout zonder werk. In haar °Pen'n8stoesPraa'c herinnert zij jay i n°g maar eens fijntjes aan de I speciale rol die Nederland in de 3- J geschiedenis van Zuid-Afrika vert| heeft gespeeld. 5 w Evita Bezuidenhout is voor dag ons de bekendste creatie van de ikedj Ujt Zuid-Afrika afkomstige ca- LE 3 baretier Pieter-Dirk .Uys. Door ïsjmet haar zijn cabaretvoorstel- ling te openen, legt Uys een l6.oi duidelijk verband met zijn eer- beh ij dere programma's, waarin hij 18J sat'risch commentaar gaf op de Zuidafrikaanse samenleving. 2401 Met Evita, die als personage nu '3^J| in zekere zin onmogelijk is ge- id i$ worden, wil hij kijken naar de politieke aardverschuiving in «tel Zuid-Afrika. .45, Werkelijk in een handom- draai transformeert hij vervol- 03Aj gens Evita voor onze ogen in '"oeen pracht van een persiflage 21.1 op de Engelse vorstin. Even la- V ter is Margaret Thatcher aan de dBa, beurt. De typeringskunst van ook Pieter-Dirk Uys is verbluffend. JafeJ Travestie staat bij hem volledig se 1 ten dienste yan scherpzinnig •sM politiek cabaret. Maar ook man- ai nen komen aan bod. In een te rugblik voert hij de oude verte- I genwoordigers van het apart- PUT TH® Pieter-Dirk Uys: voorlopig heeft hij nog heel wat te vertellen. leiden letty stam Een cadeau krijgen en niet we ten wat ermee te doen. Dat is het begin geweest van het Pren tenkabinet in Leiden. Gisteren verscheen het negende deel van het Leids Kunsthistorisch Jaar boek waarin de geschiedenis van deze meer dan 175 jaar ou de instelling is beschreven. In bijna 400 pagina's komt op aan trekkelijke wijze, ruim geïllu streerd en met een goed oog voor details het Prentenkabinet en zijn rijke collectie aan de or de. Het begon in 1814 toen de Rijksuniversiteit 21.000 prenten en bijna 800 tekeningen kreeg met een toenmalige waarde van 2500,=. Die eerste aanwinst kwam van Johanna Louisa van Oldenbarneveldt. De prenten en tekeningen waren verzameld door haar al eerder overleden echtgenoot Jean Theodore Royer. Het instituut, toen nog hogeschool geheten, wist niet direct wat te doen met dit ca deau en benaderde kunstenaar David Pierre Humbert de Su- perville. De lector Frans en te- kenkunde aan het instituut moest een zo goedkoop moge lijk plan trekken om de verza meling tot nut te maken. Zijn advies leidde tot het Prentenka binet en Humbert de Superville werd in 1825 de eerste direc teur. E. Tholen, tot 1992 conserva tor van het Prentenkabinet en docent aan de vakgroep kunst geschiedenis, beschrijft in het langste hoofdstuk zeer beel dend de algemene geschiedenis van het instituut. De immer dronken museumoppasser pas seert veelvuldig de revue. Even als waarnemend directeur Van der Keilen die tegelijkertijd het bewind voerde over het Rijksprentenkabinet in Amster dam en een aantal stukken van de Leidse collectie overhevelde naar de hoofdstad. Ook toen al woekerden musea met ruimte gebrek. Zo stond de collectie gipsbeelden met onder meer Venus te vergaan in een onver warmde kamer. Deze 'pleisters' verhuisden uiteindelijk naar het Rijksmuseum van Oudheden. De overige auteurs beschrij ven delen van de collectie. J. van Tatenhove vertelt over het moeizame gevecht dat Albertus Welcker met zijn vrouw had. Hij wil zijn collectie nalaten aan het Prentenkabinet. Zijn echtgenote ziet liever geld en wil alles laten veilen. Welcker had er een handje van ongesigneerde teke ningen aan een bepaalde kun stenaar toe te schrijven. R. te Rijdt gaat in op de verzameling van mr. Adolph Staring. Zijn hart.bleek meer te liggen bij schilderijen, beelden en minia turen. Ook heeft Staring soms meer betaald dan de prent waard was. J. Schaeps toont de eerste di recteur Humbert de Superville als kunstenaar. Van zijn hand is ook het artikel over een deelcol lectie uit de Bibliotheca Thysia- na die het Prentenkabinet in bruikleen heeft. R. Ekkart schrijft over de verzameling van Johannes Bodel Nijenhuis. Diens befaamde portrettencol- lectie dreigde via een veiling naar het buitenland te verdwij nen. De regering kocht de pren ten op en gaf ze aan het Pren tenkabinet. M. Boom verhaalt over directeur H. van der Waal die ondanks minachtend ge sputter van vakgenoten in de ja ren vijftig al foto's aankocht. En tenslotte beschrijft F. Gierstberg de fotocollectie van Auguste Grégoire. Leids Kunsthistorisch Jaar boek 9: Het Leidse prentenka binet. De geschiedenis van de verzamelingen. Uitgeverij De Prom, gebonden, 85,=. Drie tentoonstellingen zet ten de uitgave van het Jaar boek extra luister bij. Het Prentenkabinet aan het Ra penburg 65 toont tekeningen uit de collectie Staring, por tretten uit de collectie Bodel Nijenhuis zijn te zien in het Academisch Historisch Muse um aan het Rapenburg 73 en in de bibliotheek van het Kunsthistorisch Instituut aan de Doelensteeg 16 hangen por- tretprenten uit de achttiende eeuw. De exposities zijn tot 18 juni te bezichtigen. heids-regime ten tonele, onder wie zijn 'favoriete' personage 'Pik' Botha die hij een staaltje politieke draaikonterij ten beste laat geven. Soms is Pieter-Dirk Uys daar bij, terloops maar niet mis te verstaan, behoorlijk fel, bijvoor beeld wanneer hij een jamme rende blanke vrouw spéélt die bang is om alles - 'everything we killed for', - te verjiez,en. Soms is zijn spot goedmoedig. Aartsbisschop Desmond Tutu is nu eenmaal een dankbaar ob ject voor een persiflage. Diens indrukwekkende blijheid over de verkiezingen die we van de televisiebeelden kennen, wordt door Uys bijkans respectvol ge parodieerd. Tussen al die verschillende personages door treedt Pieter- -Dirk Uys een enkele keer zelf even op de voorgrond. Met eni ge zelfspot vraagt hij zich af, wat FOTO RUPHIN COUIJZER de nieuwe ontwikkelingen voor hem als politiek cabaretier zul len betekenen: 'My old script writers are gone'. Voorlopig echter weet hij nog heel wat te vertellen. Ruim anderhalf uur zonder pauze vliegen voorbij. Uys biedt politiek cabaret van grote klasse. De schrijver/dichter J. Bernlef (1937), pseudo niem van Hendrik Jan Marsman, gaat 50.000 gul den van de P.C.-Hooftprijs gebruiken voor een poëziebundel van door hemzelf vertaalde gedich ten. Hij zei dat gisteren bij de uitreiking van de prijs in het Letterkundig Museum in Den Haag. Bernlef krijgt de P.C. Hooftprijs, zoals al in de cember bekend werd, voor zijn gehele poëzie- oeuvre. Aan de onderscheiding zijn een oorkon de, een bronzen replica van een beeld van P.C. Hooft en een geldbedrag van 75.000 gulden ver bonden. Van dat bedrag mag de prijswinnaar 25.000 zelf besteden. De rest is bestemd voor een specifiek literair doel dat verband houdt met het bekroonde oeuvre. In zijn dankwoord zei Bemlef zich vereerd te voelen met de toekenning van de prijs. Hij ver keert ermee in het gezelschap van onder anderen Kouwenaar en Kopland. Op uitdrukkelijk verzoek van de dichter zag de voorzitter van het bestuur van de Stichting P.C.-Hooftprijs, mr. L.J. Pieters, af van een uitgebreide feestrede. Bernlef werd al eerder bekroond voor zijn werk. In 1984 kreeg hij de Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele ouevre. In 1988 ontving hij voor Publiek Geheim de AKO Literatuur Prijs. Hersen schimmen werd in 1989 uitgeroepen tot het favo riete boek van scholieren, wat hem de Diep- zeeprijs opleverde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19