'Kraaijkampie dat heb je mooi gedaan' Een lusthof met vele gezichten PATS Pest Cultuur Kunst Alan Parsons geeft muziek toch voorrang Parkpop met 2 Unlimited Agressief spel van breekbare Dave Brubeck William Byrd verliest niets van kracht 12 i MAANDAG 16 MEI 1994 chef annemiek ruygrok, 071 -356472, plv.-chef jan rijsdam, 071 -356472 Mondriaan in het Danstheater John sr. en jr. met 'The Sunshine Boysin Leidse schouwburg den haag Het Nederlands Dans Theater geeft op woensdag 8 juni .een grootschalige voorstelling die is geïnspireerd op het werk van Piet Mondriaan. Het evenement vindt plaats in het AT &T Danstheater aan het Spui in Den Haag. Vanuit Leiden ver trekt die dag een bus, de reis is bij het kaartje inbegrepen. Kaarten kosten 45 of 55 gulden en zijn tot 1 juni te koop bij uit bureau K&O, Oude Vest 45 in Leiden. De aanvang van de voor stelling is 20.15 uur, de bus verterkt om 19.15 uur bij Molen de Valk in Leiden. Expositie nieuwe kunstschool voorhout Leerlingen van de Nieuwe Kunstschool in Voorhout exposeren hun werk van 19 mei tot en met 5 juni. De expositie heeft als titel 'Verse sporen in de Kunst' en bevat schilderijen en sculpturen van leerlingen van het eerste lesjaar. De werken zijn op twee lokaties tentoongesteld, namelijk centrum Artopa aan de Grevelingstraat 50 in Lisse, en de eigen ateliers aan de Loos- terweg 4 in Voorhout. Openingstijden op beide lokaties zijn op donderdag, zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.30 uur en op donderdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. recensie louis du moulin Alan Parsons Live Project. Met: Alan Parsons (gitaar, toetsen, woodwind), An drew Powell (toetsen), Ian Bairnson (gi taar), Stewart Elliot (drums), Richard Cottle (toetsen), Jeremy Meek (bas), Gary Howard (zang), Chris Thompson (zang, gitaar), gehoord: 15/5, Ahoy', Rotterdam. lAlan Parsons had voorafgaand laan zijn eerste concerttournee veel visueel geweld in de geest Ivan Pink Floyd beloofd. Want look zijn symfonische rock zou anno 1994 op het podium der- jgelijke aanvulling wel nodig [hebben. Een nagenoeg uitver- jkocht Ahoy' in Rotterdam moest gisteravond evenwél constateren dat het Engelse stu- Idio-fenomeen het oor veel beter iverwende dan het oog. Van een fraaie balans tussen luister- en kijkgenot was dus !geen sprake. Eigenlijk wel be grijpelijk. Omdat met origineel visueel stuntwerk nu eenmaal 'enorme kapitalen zijn gemoeid èn omdat Alan Parsons als j'showmaster' nog een groentje [is. De voormalige geluidstechni-, cus van onder meer The Beatles jen Pink Floyd, die al sinds 1976 Ionder eigen naam toegankelijke jsymfo-rock produceert en twin tig miljoen albums heeft ver kocht, heeft bij dit Alan Parsons Live Project wijselijk voor veilig heid gekozen. Ook door op de proppen te komen met een pri ma band (bijna alle routiniers van het jongste album Try Any thing Once) en door zelf als zanger-gitarist genoegen te ne men met een bescheiden in breng. Alleen meteen na de pauze wierp de (ook letterlijk) grote man zich met behulp van een vocoder op als de stem van het gezelschap. Gelukkig bleef het bij dat kortstondige inter mezzo en mochten vervolgens Chris Thompson en Gary How ard zich weer beurtelings als zo- Eerstgenoemde, ooit actief bij Manfred Mann's Earth Band, is in deze gelegenheidsformatie meer de ouderwetse rocker, die af en toe ook nog probeert het statische karakter van de show te doorbreken. Gary Howard, normaliter een van The Flying Pickets, daarentegen is vooral ingehuurd voor het ijlere werk. Dientengevolge was na twee keer een uurtje 'typische CD- mtiziek' de finale Standing On A Higher Ground (tiende album Gaudi uit 1987) voor rekening van Thompson en mocht How ard de voor de hand liggende toegift Don't Answer Me (want een van de weinige singlehits van Alan Parsons) inzetten. John Kraaijkamp sr. staat niet ver af van het personage dat hij avond aan avond speelt. In 'De Sunshine Boys' van Neil Simon speelt de oude komiek... een oude ko miek. Alleen was Johnny indertijd samen met Rijk (de Gooijer) veel beter dan 'De Sunshine Boys', die op z'n best een lach-of-ik-schiet-duo genoemd mogen worden. Theresa maken. Het moest wel degelijk een rond karakter wor den. Iemand die zich niet de hele tijd laat afbekken, maar zo af en toe ook boos wordt op die oude straatkeffer. Senior heeft ook zo zijn fanta sieën over zijn personage: „Mijn vrouw is er vandoor gegaan met een Algerijnse pianist. Dus ik ben alleen en raak aan de drank. Stomdronken lazer ik van de trap en kom in een rol stoel terecht..." „Met een stoma...", doet zoonlief er nog een schepje bo venop. „Klopt", beaamt de vader. „Alles zit tegen, want alleen op een doodenkele woensdagmid dag komt één van mijn kinde ren zo af en toe een eindje met me rijden. En dan kan het ge beuren dat er zo maar een me vrouw uit het dorp komt, die él ke dag met me gaat rijden. En wat doe ik? Ik scheld dat mens uit. Niet zo maar, want daar zit iets achter. Die man is een ou we sjaggerijn geworden omdat hij zijn vak niet meer kan uitoe fenen. Hij is uitgerangeerd, overbodig, en hij wil dat niet ac cepteren. Zijn Piet Muyselaar is ermee uitgescheën, zijn Rijk de Gooyer is weg. Dat fenomeen heeft Neil Simon opgemerkt. Hij heeft gezien dat er van die mensen zijn." Johnny Rijk „Die Sunshine Boys waren niet zo beroemd als Willy Walden en Piet Muyselaar", vindt John Kraaykamp senior. „Je kunt ze vergelijken met een Kalman Knaacic. Dat was een vooroor logse komiek die ook met een aangever werkte, Niemand kent die man. En ze waren lang niet breukelen dirk willem rosie Zestien jaar geleden stonden ze voor het laatstsamen op de planken. En dat was gelijk ook de eerste keer. 'De verlegen ver sierder' heette de komedie waarmee John jr. direct na de toneelschool zijn debuut maak te. „Daarna ben ik jarenlang zo'n beetje mijn eigen weg ge gaan en nu was het wel weer eens tijd om iets samen met mijn vader te doen. Dat zat al een paar jaar in het vat, maar we zochten naar een echt ge schikt stuk met een goede rol. Er moest een zekere meerwaar de aan zitten. Niet dat ik iets te gen een klucht heb, hoor; dat is ook leuk om te doen. Ik maak geen onderscheid, ik ben ac teur. .Tussen Strindberg spelen en een klucht doen zie ik weinig verschil." „De spotlights waren in 'De Sunshine Boys' gericht op die oude komiek, mijn oom Willie, oftewel de rol die mijn vader speelt. Het neefje dat ik speel was een veel magerder rol. Voor mij werd dat een groot gevecht, want toen ik er mee bezig was, dacht ik: dit mag dan wel een dienende rol zijn, maar ik ga hem niet onzichtbaar spelen. Ik moest iets hebben waardoor ik van die jongen ging houden. Zodat de mensen in de zaal ook Vein hem zouden gaan houden." „Ik ga me dan een voorstel ling maken van zo'n personage, dingen fantaseren die helemaal niet in het script staan. Dan zie ik die jongen z'n benen uit zijn lijf lopen voor die ondankbare, knorrige man. Zo van: 'Neem nou toch die oude oom van mij, die is echt heel erg leuk'. Ik wil de van dat neefje geen Moeder zo modem als Johnny Rijk. De Sunshine Boys zaten zo'n beetje tegen de slapstick van Benny Hill aan." Junior: „The Marx Brothers, maar dan minder intellectueel." In 'De Sunshine Boys' speelt Eric van der Donk een prachtige rol als voormalige aangever van John sr. Natuurlijk is er even aan gedacht om Rijk de Gooyer voor deze rol te vragen. „Maar dat wilde Joop van den Ende niet. Dan trekt het te veel naar een concreet duo, vond hij." De zoon wilde graag met de vader werken, zoals elke acteur met plezier een arm af zou staan voor een rol tegenover de grote John Kraaijkamp. Hoe zit dat met de vader, wilde die ook zo graag met de zoon spelen? „Jawel, het is met hem (hij wijst naar z'n zoon) alleen wat moeilijker. Tegen een vreemde acteur kan ik zeggen: dat moet je niet doen. Maar ik ken zijn tolerantiegrens en hij kent de mijne. We zijn met elkaar opge groeid, ik heb hem een hele pe riode van mijn leven alleen ver zorgd. En ik houd natuurlijk van hem, dat aspect komt erbij. Hem kan ik niet zo gemakkelijk op zijn nummer zetten als een ander. Maar gelukkig hoefde dat niet; hij doet het goed. Ik heb er bewondering voor hoe hij die rol vasthoudt." „Ik heb steeds geloerd op stukken voor Johnny. In 'Zon dagskinderen' zat geen parti tuur voor hem, geen scorende rol. Dat wou ik. Ik moest hem niet weg kunnen blazen. In de ze rol zag ik mogelijkheden. En ja hoor: na de première zijn gro te acteurs en actrices naar hem toegekomen: „Kraaijkampie, dat heb jij schitterend gedaan." Ik wilde recensies lezen over de sublieme partij van Johnny Kraaijkamp junior. Niet alleen maar over die oude Kraaij. Ik kom toch wel aan bod. The Sunshine Boys is vrijdag 20 en zaterdag 21 mei in de Leidse schouwburg te zien. De Nederlandse succesforma tie 2 Unlimited, die wereldwijd hits scoort, is een van de groe pen die voor Parkpop zijn ge contracteerd. Dit gratis toe gankelijke popfestival in het Haagse Zuiderpark wordt dit jaar gehouden op zondag 21 augustus. De organiserende stichting Promotie Den Haag (voorheen de stichting Toerisme Den Haag) heeft "voorts overeen komsten gesloten met FFF uit Frankrijk, Radiohead uit Groot-Brittannië, de Afrikaan se Arigelique Kidjoo en Steve Lukather, de ex-zanger van dè Amerikaanse band Toto. Met verschillende groepen zijn de onderhandelingen nog gaande, maar zeker is in elk geval dat ook de Nederlandse saxofonist Flans Dulfer komt optreden, net als de Haagse groep Urbqn Heroes. Die laatste band behaalde begin jaren tachtig grote Nederland se successen met de singles Get It, Not Another World War en Habadabariwikidi. „Binnenkort komt er een nieu we cd van de Urban Heroes uit", aldus E. Schelling van de stichting Promotie Den Haag. Doorgaans heeft Parkpop plaats op de laatste zondag van juni; dit jaar echter moest naar een andere datum wor den uitgekeken wegens de Wereldruiterspelen die in juli en augustus in hetzelfde Zui derpark worden gehouden. amsterdam franqoise ledeboer Bloemen en planten uit vijf eeu wen hangen de komende maanden in het gedempte licht van het Rijksprentenkabinet. Bij de tekeningen, prenten en fo to's is het schitterende 'Tulpen- boek' van Jacob Marrel uit 1640. Peter Schatborn, hoofd van het Rijksprentenkabinet, selecteer de naast dit pronkstuk uit zijn collectie nog vele andere prach tige afbeeldingen. Tussen de steenmassa's van de hoofdstad kan de bezoeker zich zo even in een lusthof wanen. De expositie begint rond 1560. Op een houtsnede heeft een anonieme Duitse kunste naar een ingenieus vlechtwerk van touw en vazen met rozen en anjers aangebracht. De af drukken werden waarschijnlijk eerst op stof geplakt en deden daarna dienSt als behangselpa pier. De tand des tijds heeft veel houtsnedes verloren doen gaan zodat de aanwezigheid van dit 16de eeuwse exemplaar in het Rijksprentenkabinet een verras sing is. Roemer Visscher, vader van de befaamde muze Maria Tes- selschade, publiceerde in 1614 zijn 'Sinnepoppen', een boekje met moraliserende teksten over actuele kwesties. Hij stak onder meer de draak met de waanzin nig hoge prijzen die zijn tijdge noten neertelden voor fraaie schelpen en tulpen. Claes Jansz Visscher verzorgde de illustra ties. Een opengeslagen exem plaar van de 'Sinnepoppen' toont een ragfijn etsje van tul pen. Visscher maakt daarmee zijn reputatie als een van de vaardigste etsers uit de 17de eeuw moeiteloos waar. in later eeuwen niet uit elkaar werden gehaald ten behoeve van 'losse-' verkoop. Dergelijke boeken werden gemaakt voor handelaars en kwekers. Marrel verfraaide de 87 bladen met vaak exotische tulpensoorten nog eens extra met afbeeldin gen van sprinkhanen, libellen, vlinders en schelpen. In diezelfde Gouden Eeuw kocht Agneta Block in 1670 de buitenplaats 'Vijverhof aan de Vecht. Zes jaar later begon ze met de opbouw van een botani sche tuin die van een ongeë- vaarde schoonheid is geweest. Vele eeuwen later kunnen we daar nog steeds van genieten omdat ze befaamde kunste naars opdracht gaf de bloemen en planten in haar tuin te ver eeuwigen. Een van hen was Herman Saftleven, op deze ex positie aanwezig met technisch volmaakte tekeningen van on der meer de blazenstruik en een bloeiende cactus. Andere hoogtepunten zijn de romantische boeketten en rijke bloemstillevens van Herman Henstenburgh en Jan van Huy- sum uit de eerste helft van de 18e eeuw. Al even aantrekkelijk zijn de 19de eeuwse tekeningen van Ludwig Willem Reymert Wenckebach. Hij maakte in 1886 een ontwerp voor de om slag voor 'Orchideeën', een vroeg boek van Louis Couperus. Uit 1893 dateren zijn sfeervolle illustraties bij 'Kijkjes in de plantenwereld' van Emilie C. Knappert. Het Rijksprentenkabinet ver zamelt sinds kort ook foto's. Schatborn heeft voor deze ex positie onder meer de foto van een bloeiende koffieplant uitge zocht die Charles T. Scowen tussen 1870 en 1895 op Ceylon maakte. Tussen de muren van het Rijksmuseum is zo een lust hof met vele gezichten ont staan. De expositie 'Bloemen en planten' in het Rijksprenten kabinet (Rijksmuseum, Stad houderskade 42, Amsterdam) duurt tot en met 31 juli. De openingstijden zijn van dins dag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Op maandag is het museum gesloten. Exotische tulpen Het 'Tulpenboek' van Jacob Pagina uit een tulpenboek uit ca. 1640. De tulpen zijn van de hand van Jacob Marrel (1613-1681). Het tul- Marrel is een van de zeldzame penboek is een van de topstukken van de tentoonstelling 'Bloemen en planten' in het Rijksprentenkabinet inventarissen van bloemen die van het Rijksmuseum. foto an jazz recensie peter van eukelenburg Dave Brubeck (piano), Bill Smith (klarinet), Jack Six (bas) en Rahdy Jones (drums). Gehoord: 15/5 Arnhem. Con certregistratie van 28/4 in Kempten, donderdag 19/5, 23.15 uur op ZDF. Brubeck in concert is meer dan een herle ving van vroeger. Voor de inmiddels 74-jari- ge jazzpianist is het zo te horen nog steeds alledaagse werkelijkheid. Hij maakt spingle- vende muziek, blijft niet teren op z'n oude roem. De lange, wereldtournee ter gelegenheid van z'n nieuwe cd heeft hem ook nog niet afgestompt. Brubeck communiceert duide lijk met zijn kwartetleden, geeft hen met opgestoken duimen complimentjes. Niet alles is voorgekauwd, wat bijvoorbeeld bleek toen bassist Jack Six, toch duidelijk een routinier als Brubeck-begeleider, zijn bril tevoorschijn moest halen. Want de gro te meester had een nummer verzonnen waarbij Six nog driftig noten moest lezen om zijn wo'rstvingertjes te laten verklanken wat Brubeck had bedoeld. Het spel van de pianist is nog steeds dui delijk herkenbaar Brubeck. Veel solo ge speelde intro's, soms de aloude hakerige, breedsprakige passages, en altijd blijft hij duidelijk hoorbaar bij zijn thema. Zo breek baar als het eng-magere lijf van Brubeck is, zo agressief kan zijn spel nog zijn. Als begeleider van zijn klarinettist Bill Smith hanteert hij een vederlichte, haast onderdanige aanslag op de toetsen. Dat moet natuurlijk ook wel om de lichte toon van de klarinet niet te overstemmen. Overi gens een beetje jammer dat Smith was meegekomen naar Arnhem en niet de be loofde Bobby Militello. Die speelt op de jongste Bmbeck-cd klarinet, fluit èn alt saxofoon. Deze afwisseling van instrumen ten en de grotere capaciteiten van Militello geven een Brubeck-concert meer warmte dan waartoe Bill Smith in staat is. recensie susanne lammers K.T.C. PATS: Wat je zegt dat ben je zelf. Tekst en regie: Theo Olthuis. Muziek: PLONS. Gezien: 15/5, Micro-theater Im perium, Leiden. Nog te zien: 2122, 28 en 29/5. Bij Kinder Toneel Club PATS spelen kinderen voor kinderen. Na de grote vakantie kijken ze of ze geschikte kinderen kun nen vinden en die krijgen dan eerst les in praten, dansen en bewegen speciaal voor op het toneel. In januari beginnen de echte repetities voor het toneel stuk en in mei kan iedereen ko men kijken hoe dat geworden is. PATS ontvangt je heel feeste lijk. Als je de zaal binnenkomt, staat er een orkest te spelen, dat ook onder de voorstelling helpt om je in de juiste stemming te brengen. Dit jaar speelt PATS Wat je zegt dat ben je zelf, geschreven door Theo Olthuis, die ook voor Sesamstraat en Klokhuis werkt. Het gaat over pesten, treiteren, klieren en etteren. Met de hele klas tegen Carolien die hier net is komen wonen. Alleen één meisje doet daar niet aan mee, probeert er zelfs wat tegen te doen. Die heeft dan ook witte kleren aan. Maar Jessica, de aanvoerster van de pestkoppen, heel toepasselijk in het knal rood, zegt tegen haar dat het toch maar een lolletje is, een grapje. Maar het is natuurlijk helemaal niet grappig om er niet bij te horen, de hele tijd het mikpunt van misselijke plagerij tjes te zijn. In hele korte stukjes, met liedjes en dansjes, wordt het verhaal van Carolien verteld. Soms heel grappige liedjes, bij voorbeeld als de klas, terwijl ze elkaar in de haren zitten, zingt dat ze de leukste klas van de he le school zijn. Soms heel droe vig, zoals het liedje van Carolien over haar oude huis en haai" ou de klas. Tussen de stukjes door wordt het donker, dan maken de spelers heel vlug van de klas" de "nieuwe kamer" van Carolien. Iedereen speelde heel goed, maar sommigen hebben een grotere rol dan anderen. Layla de Jonge, als Carolien, laat dui delijk voelen hoe het is om er zomaar, zonder reden, niet bij te horen. Zij laat zien dat als je er buiten staat, je moet probe ren er boven te staan. Yvette Watson, als pestkop Jessica, was het leukst. Zij was niet alleen de leider van de pestkoppen, maar ook van het stuk. Vader en zoon Kraaykamp: „Samen in één stuk, dat gaat niet ongemerkt voorbij. foto gpd/ronald de bruin Het William Byrd Ensemble beet gisteren in de oranjerie van de Hortus Botanicus het spits af in de serie flo raconcerten. foto» dick hogewoning muziek recensie monica schiks Flora Concert door het William Byrd Vocaal Ensemble o.l.v. Nico van der Meel. Gehoord op 15/5 in de Flortus Botanicus, Lelden. [Hoe kan men een Oranjerie ten volle benutten? 's Winters zet je er planten in die tegen wind en [koude beschermd worden. Bij het wisselen der seizoenen vervang je de planten door musici die voor toehoorders kunnen concerteren. Het Vocaal Ensemble William Byrd opende de reeks van Flo ra Concerten. Als leidraad voor het concert waren liederen gekozen waarin vogels een rol spelen. In een fris en verend koekoek-ritme klonk 'Summer is icumen in' van John of Forsete. De componist Günther Bialas maakte het de zangers knap lastig met een onregelmatig opklinkende koekoek-roep dwars door het lied heen. Het en semble had het zich nergens gemakkelijk ge- ;maakt in zij n streven naar technische perfectie. Bovendien viel er niet veel te verdoezelen in een ruimte die zo besloten is als de Oranjerie en waai" de klank net als de atmosfeer enigszins be nauwd was. Ook onder deze kritische omstandig heden bleef de voordracht van William Byrd on aangetast. De stemmen verloren iets van hun glans, niets van hun kracht of zachtheid. Altijd weer slaagt Nico van der Meel erin de -zuiver muzikale- spanning gaande te houden; het is soms zelfs van de gezichten af te lezen. Ook het rappe 'Chant des Oiseaux' van Jannequin kwam ongehinderd en vrolijk over hun lippen. De inhoud en strekking van de liederen varieer de nogal: men zong over het begin van de lente en het afscheid Van het leven. Het gekke eendjes lied echter van Matyas Seiber met zijn 'Kwak, kwak' was voor dit concert figuurlijk maar ook let terlijk het einde! Wie wil genieten van de overige floraconcerten kan daarvoor in de Hortus terecht op 23 mei en 12 en 19 juni.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13