De laatste belediging van Frank Drebin
'Altijd vechten, altijd strijd...'
Film
Israëlische films bii X
In Weiter Feme, so nah!
loopt over van de citaten
DONDERDAG 5 ME11994
Ander reglement Documentaire festival
Amsterdam Het International Documentary Filmfestival Am
sterdam (IDFA) wijzigt met ingang van het komende festival het
reglement van het competitieprogramma. Het filmfestival wordt
van 7 tot en met 15 december voor de 7e keer in Amsterdam ge
houden. Door de wijziging kunnen Nederlandse films die al op
televisie of in de bioscoop zijn vertoond, toch meedingen naar
de Joris-Ivensprijs ter waarde van 10.000 gulden. De huidige
spelregels sluiten die films uit voor competitie. Tot de regle
mentswijziging is besloten omdat de afgelopen jaren films die
zeker de moeite waard waren, werden uitgesloten van het com
petitieprogramma, zo laat een woordvoerster weten. Zo vielen
bij voorbeeld Het is een schone claggeweest, van Jos de Putter en
Bewogen kopervan Johan van der Keuken buiten de boot. Van
die laatste filmer zal tijdens het komende festival een beschei
den retrospectief te zien zijn. Ook van de Poolse documentaire
cinema staat een retrospectief op het programma.
Hollywood gokt goed op nieuwe Grisham
hollywood Studiomedewerkers van Universal Pictures kun
nen opgelucht ademhalen. Thrillerauteur John Grisham heeft
een eerste versie ingeleverd van zijn nieuwste juridische roman
The Chamber, en alle betrokkenen waren enthousiast. De studio
had zeven maanden eerder het recordbod van 3,75 miljoen dol
lar gedaan op de filmrechten, nog voordat -Grisham iemand ook
maar een letter had laten lezen. Nu de gok klaarblijkelijk juist is
geweest, kunnen de voorbereidingen voor de verfilming begin
nen. Ron Howard is de eerste keus voor de regie. Verfilmingen
van Grishams boeken The Firm en The Pelican Brief waren elk
bijzonder succesvol.
Batman krijgt alsnog een Robin
hollywood Batman krijgt eindelijk zijn Robin. Nadat een lan
delijke speurtocht naar een nieuw gezicht vruchteloos bleek,
hebben de makers van Bat mem III alsnog gekozen voor een be
kende naam. Chris O'Donnell, bekend van Scent of a Woman en
recentelijk The Three Musketeers, zal de gele maillot aantrekken.
Overigens niet voor Tim Burton, de regisseur van beide voor
gaande delen. Hij heeft verklaard niet langer geinteresseerd te
zijn in de verdere avonturen van de Caped Crusader. Wel heeft
hij een film rond Catwoman (Michelle Pfeiffer) gepland. Batman
III (werktitel) zal nu door Joel Schumacher gemaakt worden.
Flintstone-manie in voorbereiding
Amsterdam» Nederland kan zich op gaan maken voor een nieu
we filmhype. United Pictures International, de distributeur die
Vorig jaar met zoveel succes Jurassic Park lanceerde, heeft nu
een ware Flintstone-manie in voorbereiding. TheFlinstones, de
gespeelde bewerking van de populaire Hanna-Barbera anima
tie-reeks moet in de Verenigde Staten zijn bestaansrecht nog
gaan bewijzen, maar reeds nu draait de merchandisingmachine
op volle toeren. Een greep uit de Flintstone-artikelen die deze
zomer de markt zullen overspoelen: diverse soorten speelgoed,
schoenen, snoepgoed, papierwaren, kleding van sokken tot ba
bypakjes, dekbedovertrekken, boeken en ansichtkaarten. Een
bekende snackbarketen zal Stenen Tijdperk maaltijden gaan
verzorgen, en in het Museum van de Twintigste Eeuw loopt
reeds een tentoonstelling over de cartoonfiguurtjes. The Flirts to
nes werd geproduceerd door Steven Spielberg en heeft in de
hoofdrollen John Goodman, Rick Moranis, Elizabeth Perkins en
Rosie O'Donnell. De film gaat op 21 juli in Nederland in premie-
FILMS IN LEIDEN
LVC toont The Hit en The Snppper
voorbeschouwohok annemiek ruy-
X-theater. Haarlemmerstraat 52, Leiden:
Israëlisch filmfestival, 9, 10 en 11 mei.
aanvang steeds 19 uur. LVC, Breestraat
In samenwerking met de joodse
studenten- en jongerenvereni
ging in Amsterdam, houdt het
X-theater komende week een
Israëlisch filmfestival. In totaal
zullen 9 films van Israëlische
makelij te zien zijn.
'Jacobs LaddeT, een korte stu
dentenfilm (9 mei, 19 - 19.30
uur), gaat vooraf aan de hoofd
film 'Tel Aviv stories' (19.30
uur). Om half elf die avond be
gint 'Amazing Grace', een film
waaraan de korte studentenfilm
Yael, Bhai and half of Menashe'
voorafgaat.
Dinsdag 10 mei staat in het
teken van Cup Final van Eran
Riklis (aanvang 22 uur). Het is
juni 1982. Israël valt Libanon
binnen. De Israëlische sergeant
Cohen, op weg naar het wereld
kampioenschap voetbal in
Spanje, wordt opgeroepen. Tij
dens een patrouille worden hij
en zijn commandant Gallili ge
vangen genomen door de PLO.
Cup Final is het verhaal van de
zeven dagen durende gevan
genschap van Cohen, gecon
centreerd op de bijzondere
vriendschap tussen de sergeant
en de Palestijnen. Een vriend
schap gevoed door voetballief
de.
Voorafgaand aan Cup Final is
A wedding in Galilee ie zien, een
Israëlisch - Arabische film die
om 19.00 uur begint. In een
Arabisch-Palestijns dorpje
heerst de krijgswet. Het dorps
hoofd vraagt de Israëlische au
toriteiten om een tijdelijke op
heffing van het uitgaansverbod,
vanwege het huwelijk van zijn
zoon. Hij krijgt toestemming,
maar dan moeten de Israëli wel
als eregasten worden uitgeno
digd. De film won onder meer
de prijs van de internationale
kritiek in Cannes.
De Israëlische filmregisseur
en scriptschrijver Yair Lev
houdt woensdag 11 mei om half
tien een lezing over de ontwik
keling van de film in Israël. Lev
maakte films, documentaires en
was onder meer docent aan de
'School of Cinema and Televi
sion' in Jeruzalem en aan het Is
raëlische Film Instituut.
Om deze lezing heen is een
programma van drie films ge
drapeerd. Te beginnen met
Bells rang for Rosa' van Ofra
Abramoye (19.00 uur). De film
is gebaseerd op de novelle The
large woman of the dreams van
Yehoshua Kenaz. De film be
handelt de wrede, gewelddadige
relatie tussen een blinde vrouw
en haar buren. De hoofdfilm
deze avond is Because of that
war van Orna Ben Dov-nic, een
documentaire over de ouders
die de holocaust hebben over
leefd. (19.30 uur). Het festival
besluit met Late summer blues
(22.00 uur).
Stephen Frears
Engelse films staan de komende
tijd centraal in het LVC. The Hit
van Stephen Frears met John
Hurt en Terence Stamp bijt het
spits af. Het is een van Frears'
beste films. Een onvoorspelbare
thriller over de gangster Willie
die zijn maten erbij lapt en de
benen neemt met poet en al.
Tien jaar later wordt de reke
ning vereffend op de Spaanse
hoogvlakte. Van Frears is ook
The Snapper, naar het tweede
deel van de door Roddy Doyle
geschreven trilogie Barrytown.
The Snapper is een hilarische
zedenschets over een dochter
van een arbeider uit Dublin die
zwanger raakt van diens pub-
maatje.
Naked Gun 33 1/3 is even hilarisch als zijn voorgangers
Wie genoten heeft van de eerste twee Naked Gt/n-films,
kan zonder schroom zijn lachspieren laten masseren bij
de derde aflevering uit de serie rond inspecteur Frank
Drebin en zijn collega's van Police Squad. Want Naked
Gun 33 1/3The Final Insult is even hilarisch, flitsend,
vermakelijk en onderhoudend als de eerste twee films.
De formule blijkt nog steeds niet versleten voor wie ge
voelig is voor de specifieke humor van de gebroeders Da
vid en Jerry Zucker en hun filmbroeder Jim Abrahams.
film. recensie
The Naked Gun. Te z
henk maurits
i: Lido 1. Leiden, Euro 1, Alphen, Odeon 1
Haag.
Al een aantal jaar werkt dit trio
nu samen en produceerde naast
de succesvolle Naked Gi//?-trilo-
gie, onder andere films als Air
plane, Top Secret en Kentucky
Fried Movie. Het drietal schijnt
het patent te hebben op een ty
pe komedie dat soms balan
ceert op de rand van de onder-
broekenlol, maar dat toch pret
tig verteerbaar is door de kiete
lende persiflages op andere
films en de steeds weer verras
sende woord- en beeldgrappen.
Al kan ik me ook heel goed
voorstellen dat vooral vrouwen
zich ontzettend zullen storen
aan dit soort 'grote jongens'-
films waarin vrouwen alleen als
lustobject fungeren.
Zo ook in Naked Gun 33 1/3,
het in het oog springende film
debuut van Anna Nicole Smith,
in 1993 Playmate van het jaar
en in ons land in één klap be
kend geworden als fotomodel
voor de nachtkleiding van H
M (Hennes Mauritz). Een
reclamecampagne die door het
hoge pin up-gehalte leidde tot
een ware jacht op de posters
met Anna Nicole Smith. Ook in
Naked Gun 33 1/3 is Anna Nico
le Smith met haar weelderige
vrouw die je niet
het hoofd kunt zien. Ze
lijkt een kruising tussen Marilyn
Monroe, Jayne Mansfield en
Mammie van Doren, de klassie
ke seksbommen uit. de jaren
vijftig en zestig. Voor Smith zelf
is MM haar grote voorbeeld, ze
schijnt zelfs te wonen in hetzelf
de appartement waarin Monroe
is overleden.
In de Naked Gun 33 1/3 heeft
ze een bijrol als Tanya, het liefje
van een criminele bommen-
gooier, maar het is typisch weer
zo'n mannengrap van de Zuc
ker Brothers om haar eerst als
verpleegster te introduceren bij
een zaadbank. Alle grappen die
te bedenken zijn rond zo'n
zaadbank worden door de Zuc-
kerbaby's volledig uitgemolken
wanneer inspecteur Frank Dre
bin (Leslie Nielsen) zich daar
meldt om Tanya te bespionne-
ren. Drebin blijkt sinds zes
maanden getrouwd en gepen
sioneerd te zijn, maar zijn ex-
collega's kunnen het nog niet
zonder hem en dus komt hij
achtereenvolgens in een zaad
bank, de gevangenis en tot slot
in het Dorothy Chandler Pavil
joen terecht bij de jaarlijkse Os
car-uitreiking.
De film start overrompelend
met een knipoog naar de be
roemde trappenscène uit de
Inspecteur Frank Drebin (Leslie Nielsen) wordt geholpen door zuster Tanya (fotomodel Anna Nicole smith) in Naked Gun 33 1/3.
filmklassieker Pantserkruiser dinosaurus (een knipoog naar
Potemkin van Eisenstein,
ook zonder die film te kennen
zit je meteen op het puntjë van
je stoel om daarna in een soort
rollercoaster van titelbeelden te
worden meegesleept van een
wildwaterbaan naar een bob-
sleebaan, overgaand in een he-
licoptervlucht tussen de rotsen
van de Grand Canyon en een
ruimtegevecht uit Star Wars,
om uiteindelijk te worden ver
pletterd onder de voet van een
Jurrasic Park). Na dit spetteren
de begin kan het eigenlijke ver
haal zich ontwikkelen. Dat blijkt
niet echt veel om het lijf te heb
ben, want het gaat toch vooral
om de grollen en grappen die
met name David Zucker als mo
tor achter de film weet te be
denken; hij regisseerde de eer
ste twee films, en schreef het
script voor alle drie de produk-
De droge humor van Frank
James Spada over het tragische leven van Bette Davis:
groningen rob d
Een helleveeg, een 'bitch'een
secreet. Dergelijke omschrijvin
gen zijn gebruikelijk wanneer
het gaat om de in 1989 overle
den Amerikaanse actrice Bette
Davis die triomfen vierde met
All about Eve en Of Human
Bondage. James Spada schreef
een dikke biografie over haar en
concludeert: 'Eigenlijk was ze
heel onzeker'.
De Amerikaanse journalist
heeft iets met sterren. Op zijn
dertiende was hij al voorzitter
van een Marilyn Monroe-fan-
club, als student produceerde
hij een tijdschrift over de Ken
nedy's en inmiddels is hij al
weer jaren een succesvol schrij
ver van biografieën van be
roemdheden. Bette Davis heeft
hij naar eigen zeggen altijd be
wonderd, vooral vanwege haar
hardnekkige pogingen om als
actrice serieus genomen te wor
den in een door mannelijke stu
diobazen gedomineerd Holly
wood. Haar aanvaringen met
producent Jack Warner zijn in
dit verband legendarisch. ,,In
die zin heeft ze ook iets te zeg-
Bette Davis: eigenlijk heel onzeker.
gen vi
hun strijd om gelijke behande-
ling."
Wat voegt uw boek toe aan
andere biografieën .over Bette
Davis?
,,Ik denk vooral een werkelijk
besef van wie ze was en hoe
haar wereld eruit zag. Wat me
verbaasde tijdens mijn onder
zoek was hoe angstig en onze
ker ze eigenlijk was. Een erfenis
van haar vader die haar geleerd
had dat ze niet veel voorstelde.
Haar moeder aan de andere
kant leerde haar dat ze het mid
delpunt van de wereld was. Dat
zijn nogal botsende invloeden."
,,Ik was ook verbaasd over de
aard en omvang van haar
seksuele relaties. Ze was sex-
symbool, maar toch had ze af
faires met een aantal beroemd
heden onder wie Howard Hug
hes en Douglas Fairbanks. En
op 60-jarige leeftijd zat ze nog
achter veel jongere
aan. Met su
niet gewend
denken."
Bergafwaarts
Succesvolle acteurs hebben te
genwoordig nu de studio's
niet meer zo'n belangrijke rol
spelen in de carrière van sterren
veel macht. Zou een vrijge
vochten type als Bette Davis zich
daar niet veel gelukkiger bij heb
ben gevoeld?
„Ik denk inderdaad dat Bette
zo'n situatie zeer prettig gevon
den zou hebben. Maar ironisch
genoeg ging haar carrière berg
afwaarts op het moment dat ze
bij de studio van Warner Bro
thers wegging. Het is op zich-
een interessante ontwikkeling:
in het begin kreeg ze verschrik
kelijke scripts en slechte rollen.
ARCHIEFFOTO
Pas toen ze de kont tegen de
krib gooide kreeg ze betere rol
len en werd ze een echte ster.
Op een gegeven moment begon
ze weer tweederangsrollen te
krijgen, omdat ze niet meer zo
veel publiek trok als voorheen",
vaak. We zijn Bette stierf als een eenzaam
haar te mens, door bijna iedereen verla
ten. In uw biografie lijkt dat on
vermijdelijk.
„Ja, ik denk dat dat ook zo was,
met het enorme ego dat ze van
haar moeder meekreeg en de
onzekerheid die haar vader bij
haar veroorzaakt had. Die com
binatie was moeilijk. Haar rela
tie met haar moeder was ook zo
wisselvallig, ze hadden voortdu
rend strijd. Bette dacht altijd dat
vechten gelijk stond aan creati
viteit. Vechten betekende dat je
leefde. Dat is waarom er zo wei
nig mensen overbleven in haar
leven. Er zijn maar heel weinig
mensen die het uithouden in
een verhouding die fysiek en
emotioneel gewelddadig is. Al
tijd vechten, altijd strijd... Bette
ontleende er juist kracht aan.
BIOSCOPEN AMSTERDAM
Shadowlands dag. 13, 15 45, 18.45,
21.30
ALFA 2
In the name of the father 12 j dag.
13. 15.45, 18.45,21.30
ALFA 3
The War Room 16 j., dag. 16, 18, 20
Wildgroei 12 j .dag. 13.30, 22
ALFA 4
Aladdin dag. 16.30. 18.45
Farewell to my concubine dag. 13.
20.45
ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
The Remains of the Day dag 13.15,
17,20.15
ALHAMBRA2
The House of the Spirits 16 j., dag.
20.30
Aladdin, 13.15, 16
BELLEVUE CINERAMA
Marnixstraat 400 tel. 6234876
The Pelican Brief 12 j., dag. 13.15,
16,30, 20.30
CINERAMA 2
Mrs. Doubtfire dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CALYPSO 1
Marnixstraat 402 tel. 6234876
Shortcuts 12 j dag. 14,20
CALYPSO 2
Carlito's Way 16dag. 13.15,
16.30, 20
CINECENTER-CINEMACORALINE
Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615
Shadowlands dag. 13.45, 16.30.
19.15, 22; zo 11 uur
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Bad boy bubby 16 j.. dag. 14, 19.30
Fearless 12 j dag. 16.45, 22.15. zo
11
CINECENTER-PIERROT
Troiscouleurs: Blanc 16 j dag
13.45. 19 30. zo ook 11 15
Naked 16 j dag. 16.15, 22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
The Blue Kite 16 j., dag. 14.30,
18.45, 21.45, zo ook 11.15
CINEMA 1 INTERNATIONAL
August Allebéplein 4 tel. 6151243
Naked Gun 33 1/3 dag. 18.45,
21.30; zat/mdi ook 13.15, 14
The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30,
za zo wo ook 14.30
CITY 1
Leidseplein tel. 6234579
Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 2
Cool Runnings dag. 13.15, 16,
18.45.21 30
CITY 3
On Deadly Ground 16 j.. dag. 13.15,
16, 18.45,21.30
21.30
CITY 5
De Flat 16 j.. dag. 13.15 16, 18 45,
21.30
CITY 6
Free Willy dag 13.15, 16. 18.45
Wayne's world 2 dag. 21.30
DESMET
Plantage Middenlaan 4a tel.
dag. 19 30, zoook
c 16 j.. dag.
k 16.30
22 15
Lolita 16 j.
13.30
Troiscouleurs
21.15,;
Sebastiane za 24, zo 16.15
Jules et Jim dag. 23, zo ook 14
KRITERION 1
Roetersstraat 170 tel. 6231708
Oude Tongen do t/m zo 17.15
di alleen 20
Sneak preview di 22.15
Little Buddha za zo 14 .45
KRITERION 2
Hairspray 16 j., ma 19.30
Ju Dou 16 j. dag. 17.30
Metisse 16 j., dag. 19.30, 21.45; do
en ma met om 19.30
Jonah who lived in the whale 16 j., do
19.30; za en zo 14.45
RI ALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel. 6623488
The Blue Kite 16 j., do t/m di 19
Bad Boy Bubby do t/m di 22
RI ALTO 2
Hochzeitgaste/One Way ticket to
Oblivion do t/m zo 19.30
The Puppetmaster 16 jdo t/m zo 21
Biecht zo 14
The Red Shoes (met lezing 20 uur)
22
Uccelli Mendichi di 20
Uccelli Che Vanno di 21.30
THE MOVIES 1
Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016
Faraway, so close 16 j., dag. 20.15;
zoook 14.45
THE MOVIES 2
Shadowsland 12 j., dag, 17, 19.15,
21.45, zoook 14.45
Laurel en Hardy middag za 13
THE MOVIES 3
Wildgroei 12 j., dag 19.45, 22; zo
ook 15
Orlando dag. 17.30
THE MOVIES 4
The piano 12 j., dag. 17.15, 19.30;
zoook 14 45
Fearless 16 j., dag. 22.00
Der Himmel Qber Berlin dag 17.45
TUSCHINSKI 1
Reguliersbreestraat tel. 6262633
Drebin roept in de verte herin
neringen op aan de Pink
Panther-films met inspecteur
Clouseau (Peter Sellers), maar
de Naked Gim-films zijn onein
dig veel'sneller. Een tempo dat
debuterend regisseur Peter Se
gal tot het einde toe weet vol te
houden, tot in het statige Doro
thy Chandler Paviljoen in Holly
wood, waar Frank Drebin op
zijn eigen onhandige wijze de
Oscar-uitreiking naar zijn hand
weet te zetten. Dolle pret, waar-
Voor haar was dat de normale
gang van zaken. Maar dat is het
niet voor de meeste mensen. In
dat opzicht was het bijna onver
mijdelijk dat ze eenzaam en al
leen zou eindigen".
„Ik denk ook dat Bette nooit
tevreden was, dat ze nooit blij
was met haar succes. Het was
nooit genoeg, er moest altijd
meer zijn. En dat is toch een
soort vloek".
Zijn er gelukkige momenten
in haar leven geweest?
„Ik denk het wel, ze had wel de
gelijk plezier in de successen
die ze had. In de beginperiode
van haar huwelijken was ze ook
gelukkig, maar die huwelijken
liepen wel steeds stuk. Actrices
als Bette zijn machtige, egocen
trische mensen. En het is voor
de mannen moeilijk om daar
mee uit de voeten te kunnen.
Alle echtgenotes van Bette Da-
vis hebben haar mishandeld en
een van de mannen, William
Grant Sherry, zei dat hij het ge
voel had dat Bette daar eigenlijk
naar verlangde, het nodig had.
Hij zei: 'Ik ben geen geweldda
dig mens, maar ze wist me zo
ver te krijgen dat ik mezelf niet
meer gerespecteerd zou hebben
als ik niet op een dergelijke ma
nier gerageerd had'. Dat is een
heel interessante theorie".
Was Bette een secreet, een
'bitch'zoals velen denken?
„Ze kon een bitch zijn, maar dat
kun je natuurlijk van bijna ie
dereen zeggen. Voor mij is een
bitch iemand die met opzet
kwaadwillend is en zich mis
draagt. Bij Bette was dat niet het
geval, zo was ze gewoon, denk
ik. Zo had ze het gevoel dat ze
leefde. Overigens heb ik voor dit
boek met heel veel mensen ge
sproken die haar fantastisch
vonden, ze kon ook heel harte
lijk zijn".
Een hele generatie filmkijkers
groeide op met Wim Wenders.
Diens road movies in feite
een reactualisering van de door
hem innig gekoesterde western
werden een genre op zich, en
Wenders werd wel het geweten
van de Europese film genoemd.
Altijd was hij op zoek naar die
twee kanten van het Duitse
woord 'Geschichte': geschiede
nis en verhaal. In zijn vroegste
films gingen die twee een
vruchtbare symbiose aan; via de
lotgevallen van Wenders' im
mer zwervende personages
leerden we zowel de persoonlij
ke als de grote geschiedenis
kennen, eerst van de generatie
'zonder vaders' in Duitsland, la
ter van dolende mannen in een
wereld zonder mededogen.
Die 'oude' Wenders bestaat al
enkele jaren niet' meer. De om
mekeer in zijn loopbaan, in de
aard van zijn films, begon met
Der Himmel iiber Berlin, een
wel aangrijpende, maar toch
ook tamelijk pretentieuze ver
handeling over de lotgevallen
van twee engelen in het toen
nog gescheiden Berlijn. Later
werd wel gezegd dat Wenders in
die film over profetische gaven
bleek te beschikken; de engelen
gingen immers de Muur over,
en de film ging op meerdere ni
veaus over het gevoel van her
eniging. Maar het belangrijkste
verschil met z'n eerdere films
Schindler's List 12 j., dag. 14. 20.15
TUSCHINSKI 2
The Pelican Brief 12 j., dag 13.15,
16.30, 20.30
TUSCHINSKI 3
Philadelphia dag. 13.15, 16. 18.45,
21 30
TUSCHINSKI 4
Aladdin dag. 13.15, 16
The Good Son 16 j., dag. 18.45,
21 30
TUSCHINSKI 5
The Three Musketeers 12 j., dag.
13.15, 16. 18.45.21.30
TUSCHINSKI 6
Naked Gun 33 1/3 dag 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Dennis the Menace doorlopende voor
stelling dag. 11.45, 14.15, 16.45,
19.15, 21.45
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel. 6237460
La Ardilla Roja 16 j.dag. 17.45, 22
The Snapper dag. 20, zo ook 15
Zero Patience speciale voorpremière
zo 15
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
in de Zucker Brothers de
glamourwereld van de film een
geweldige lachspiegel voorhou
den. Wat mij betreft mag Dre
bin zo nog wel even doorgaan,
maar ik vrees niet dat er ooit
een Naked Gun 44 1/4 zal ko
men en dat het afgelopen is met
The Final Insult, wat immers
zoiets betekent als 'De laatste
belediging'.
Wim Wenders is het spoor echt bijster
was dat Wenders een beetje het
oog leek te verliezen voor men
sen van vlees en bloed, een 1
vrees die bewaarheid werd in de I
topzware science-fiction flop
die volgde: Until the end of the
world.
Zijn nieuwste, In weiter Feme,
so nah! bewijst dat Wenders het
spoor echt bijster is. Op het eer-
ste gezicht is dit een vervolg op
Der Himmel iiber Berlin. Dit- I
maal volgt Wenders de tweede
engel, Cassiel (Otto Sander), die j
alleen achterbleef toen z'n maat
Damiel (Bruno Ganz) voor het i
aardse bestaan koos en een kop j
koffie ging drinken. Cassiel ver
ruilt zijn status van de alziende
en alwetende engel, die echter
nooit in het verloop van de ge
schiedenis kan ingrijpen, op het
moment dat hij een meisje van
de dood redt. Hij neemt zich
voor in z'n aardse bestaan nog
veel meer goede daden te ver-
richten, maar dat loopt anders.
Ging Der Himmel iiber Berlin
over het geluk dat Damiel vond
in het menselijk bestaan, dan is
In weiter Feme, so nah het spie
gelbeeld daarvan: terwijl Damiel
vrolijk een pizzeria runt, ver
pandt Cassiel z'n ziel aan de
duivel (Willem Dafoe alweer op
z'n engst), raakt aan de drank
en bovnedien gelieerd aan een
duistere zakenman die porno
verkoopt aan het voormalig
Oostblok, waar men met wa
pens betaalt.
Had Wenders zich bij dat (au
fond zeer moralistisch uitge
speelde) verhaal gehouden dan
was het misschien nog goed ge
gaan, maar hij heeft zich kenne
lijk ook voorgenomen dat deze
film een hommage aan al zijn
acteurs en al zijn eerdere films
moest zijn. Het geheel loopt
over van de citaten, en we zien
de gezichten van de mensen die
Wenders in z'n carrière hebben
bijgestaan: van Rudiger Vogler
en Nastassia Kinski uit de vroe
gere, tot ex-echtgenote Solveig
Dommartin uit z'n laatste films.
Ook cameralieden als Robby
Muller en Henri Alekan komen
in beeld, waardoor het verhaal
langzaam verdwijnt achter een
potpourri van verwijzingen, een
soort 'best of Wenders'.
Wenders verbindt die hom
mage aan z'n eigen gedachten-
goed met een aantal quasi-
diepzinnige overpeinzingen
over de kunst en de tijd, aange
vuld met een motto uit het
evangelie van Mattheus en cita
ten uit Prediker. Als klap op de
vuurpijl zien we ook nog een
peinzende Gorbatsjov achter de
schrijftafel, terwijl we hem ho
ren zeggen dat de wereld niet
door bloed, maar door liefde
aaneengesmeed moet worden.
Allemaal waar, maar waar is de
subtiele Wenders gebleven, de
man die dergelijke grote ge
dachten eenvoudig voelbaar
wist te maken?) vraa8
geldt alleen het eerste deel van
de titel: In weiter Feme.
Wim Wenders.