Cultuur Kunst 'Het stuk heeft inderdaad iets pervers' ewondering 99 Isabel Allende Liefde en schaduw Rolling Stones op wereldtoernee Artistiek leider De Appel vertrekt over drie jaar perszaak binnenkomt en vraagt of ik haar wil scheren, dan hoor je ze in de zaal: öh óóóh." „Het publiek zit helemaal in de voorstelling. Het eerste kwar tier voel je de zaal denken: 'Wat is dit eigenlijk voor een stuk? Wat raar, ik dacht dat ik naar een musical ging'. Ze krijgen geen spetterende opening met hoogzwaaiende benen van het ballet, maar een duister toneel te zien. Mensen komen ver dwaasd oplopen. Wat is hier aan de hand? Het duurt een poosje voor de mensen in de gaten krijgen dat er een sinister soort humor in zit en dat ze ook mogen lachen. En als ik de eer ste man de strot afsnij, dan is de humor niet van de lucht. Dan liggen ze onder hun stoel.'' Met hulp van liters nepbloed en een prachtige kitsch-truc speelt Ernst-Daniël Smid avond aan avond de seriemoordenaar. „En weet je wat het mooiste is: die truc heb ik bedacht. Dat bloed liep eerst niet. Toen zei ik tegen de grimeur je moet dat en dat doen - ik ga het geheim natuurlijk niet verraden. En wat dacht je? Het liep als een tiet! Je hebt nu echt van die slagaderlij ke bloedingen. Ik zie het elke keer tot hoofdhoogte opspui ten." EENMAUCLOITGAVE Bil D! toiim I lUNDilB Eerste Kruyskampprijs voor dr. Claes 6 DONDERDAG 5 ME11994 Indonesië n Over veteranen, 2. J weigeraars, het ou de en nieuwe Indonesië. Twee provinciale landen ergeren zich aan elkaar. Als Ernst-Daniël Smid de eerste man de strot afsnijdt is de humor niet van de lucht leiden De Kruyskampprijs 1994 is dit jaar toegekend aan dr. F.M.W. Claes te Leuven. Het is voor het eerst dat deze prijs, die bestaat uit een bedrag van 5000 guldenwordt uitgereikt door de Leidse Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Het is een beloning voor personen die zich verdienstelijk maken op het ge bied van de Nederlandse woordenschat. Dr. Claes krijgt de prijs onder meer voor zijn bewerking van 'Verschueren Groot Geïllu streerd Woordenboek'. Dit werk maakte hij volgens de jury „tot een bijna ideale inventaris en beschrijving van het Nederlands." Het is de bedoeling dat de Kruyskampprijs eens in de drie jaar wordt toegekend. De prijs is genoemd naar dr. C. Kruyskamp (1911-1990), in leven redacteur van het Woordenboek van de Nederlandsche Taal en bewerker van 'De dikke Van Dale'. De prijsuitreiking is op vrijdag 14 oktober in de Templum Salomo- nis in Leiden. Elisabeth Platei is samen met haar partner Manuel Legreis te bewon deren in een pas de deux uit de derde akte van Raymonda en de Tsjaikovski pas de deux van George Balanchine. FOTO JACQUES MOATTI Ernst-Daniël Smid als Sweeney Todd en Simone Kleinsma als mevrouw Lovett: pasteitjes bakken van de slachtoffers. Australië. Na 15 jaar ontsnapt Sweeney en keert terug naar Londen. Dan begint de voor stelling." Techniek „Het is een sociaal zeer geënga geerd stuk. Voor 19-de eeuwse begrippen, maar ook wel voor onze tijd. In Israel hebben ze een punkversie van Sweeney Todd gemaakt. Met de rechter als een sado-masochistische leer-nicht, die zichzelf aftuigt. Het stuk heeft inderdaad iets pervers. Maar dat was Joop (van den Ende, red.) zijn doelgroep niet. Die wilde een breed pu bliek bereiken, zeker met een stuk waarvan je niet weet of daar wel een groot publiek op afkomt." „Maar ze komen uit hun holen, de Sondheim-fans. We krijgen brieven, worden na af loop van de voorstelling aange sproken: 'Eindelijk een Sond- heim in Nederland. En wat voor één!' Heb je gehoord wat Paul de Leeuw over deze voorstelling zei: 'Eindelijk een NRC-musi- cal'. Het stuk heeft kwaliteit." „'Sweeney' is niet erg com mercieel gecomponeerd; het is veel meer muziek-drama dan de andere musicals. Neem de 'Phantom'. Als je daar de tech niek van wegdenkt blijft er niets meer van over. Hier zit nul techniek in." Ernst-Daniël wijst op zijn hart: „Daar komt deze voorstelling vandaan. Dat is het fenomenale van Sondheim." „Het is vocaal echt strontmoei lijk. Ik heb toch een gedegen opleiding gehad, maar ik moet oppassen dat ik me niet te plet ter zing. Wat voor mij zo raar is: het hoeft niet mooi te zijn wat ik doe. Maar de muziek zelf is natuurlijk verschrikkelijk mooi." FOTO PAN.SOK Sinister Sondheim schreef de musical op basis van een toneelstuk dat op East End te zien was. „Sond heim was gefascineerd door het volkse karakter ervan. De men sen in de zaal begonnen te sis sen als Todd achter iemand stond, om 'm te waarschuwen. Als kinderen bij de poppenkast. Hoe is het mogelijk dat een volks stuk dat bij mensen los krijgt? Ga vanavond maar bij de voorstelling kijken: het publiek roert zich. Als mijn vermomde dochter op het laatst de kap- Balletgala in het Muziektheater Ernst-Daniël Smid is als hij volgende week als 'Sween ey Todd' in de Leidse schouwburg staat lekker ingezongen. ,,De voorstel ling is sinds de première gegroeid", vindt de be- bakkebaarde zanger/ac teur. „Maar in de loop van de voorstellingen moet je wel oppassen dat het geen routine wordt. De overgan gen slijten heel mooi in, maar er bestaat altijd het gevaar dat je intentie en alertheid inzakken. APELDOORN DIRK WILLEM ROSIE Amsterdam In het Amsterdamse Muziektheater wordt op 12 mei het 7de Balletgala gehouden met stersolisten en ensembles uit binnen- en buitenland. De opbrengst van het gala komt ten goede aan de Stichting Dansersfonds '79 dat dansers, na het be ëindigen van hun carrière, helpt bij de overschakeling naar een nieuwe werkkring. Deelnemers aan het 7de Balletgala zijn onder anderen stersolisten van het Ballet de l'Opéra de Paris Gamier, het Stuttgarter Ballett, het American Ballet Theatre en het Argen tijnse Teatro Colón, het English National Ballet en het Ballett der Deutschen Oper am Rhein. Het balletgala wordt begeleid door het Nederlands Balletorkest o.Lv. de Amerikaanse gastdirigent Paul Connelly. Carel Bimie is eregast. Het door Stephen Sondheim volledig doorgecomponeerde 'Sweeney Todd' is van alles wat: thriller, komedie, sociaal drama. Terwijl Todd, de beruchte bar bier van Fleet Street, zijn scheermes door.de keel van een nieuw slachtoffer haalt, bakt Nellie Lovitt (Simone Kleinsma) pasteitjes van een vorige pech vogel. Haar liefde voor Sweeney kent geen grenzen. Voorts is daar de gemene rechter Turpin Oimmy Hutchinson), die mis bruik maakt van zijn hoge posi tie om aan zijn gerief te komen. Over zijn eigen karakter zegt Smid: „Sweeney Todd is vroeger door en door gelukkig geweest met een mooie vrouw. Ze had den een lief kindje en noem al les maar op. Tot hij op een ge geven moment een rechter langs zijn huis ziet lopen. Die rechter kijkt omhoog en ziet de vrouw van Sweeney. 'Wat een mooi wijf, denkt die rechter en hij laat zijn bode uitzoeken wie dat is." Sweeney Todd weet vanaf dat moment dat hij een verloren strijd voert. Tegen de hogere klasse wint hij het nooit. Nooit! Dus Sweeney gaat verhaal ha len, zegt waarschijnlijk iets te veel en krijgt een schop onder zijn kont naar de strafkolonie In deze rubriek komen al of niet bekéhde streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Jos van Veen, directeur van de in Leiden gevestigde Stichting Museumjaarkaart, zijn bewondering uit. „Als je met die enkelbanden loopt, krijg je zo'n Toen ik nog studeerde had ik geld bij elkaar gespaard om naar West-Afrika te gaan. En om een souvenir van dat land te hebben, kocht ik zo'n armband. Voor een paar gulden toen nog. Dat was het begin van mijn verzamelwoede. Niet alleen van deze bronzen arm en enkelbanden, maar van primitieve kunst. Maskers en dergelijke. Ze zijn behoorlijk looiïg, werden voornamelijk als geld gebruikt. Worden ook niet echt gedragen, behalve bij rituelen. Als je met die enkelbanden loopt, krijg je zo'n waggelende gang. Dat vinden ze prachtig. Vanwege de status natuurlijk. Ik ben ook benieuwd naar het verhaal achter zo'n band. Dit kinderbandje bijvoorbeeld, dat is versierd met een duizendpoot, als teken van voorspoed. En dit is een dansband, waar eigenlijk nog kraaltjes in horen te zitten. Deze enkelband blijft hangen op het opstaande stukje dat iedereen op z'n hiel heeft. In die tijd werden die antieke banden nog niet zo vervalst. Nu wel, moet je echt uitkijken. Door ervaring zie je wel meteen' of iets vervalst is of niet. Dat prachtige patine van die oude banden, het is onvervangbaar. En als je weet hoe ze gedragen worden, weet je hoe ze afgesleten zijn. Enkelbanden zijn op het eelt gesleten en op de voorvoet. Ik heb nu zo'n 200 banden en ik denk dat ik zo langzamerhand mijn collectie heb voltooid. Niet omdat zij compleet is, maar er worden zulke idiote prijzen voor gevraagd. Toch kan ik het soms niet laten. Laatst moest ik in Parijs zijn, dan loop ik toch even het zesde arrondissement in, want daar zitten die jongens. Heb ik er toch weer een gekocht. Je kunt trouwens wel vergeten dat je die banden van de gewone bevolking koopt tegenwoordig. Ook in Afrika zijn het allemaal antiquairs. Soms kom je via langdurige onderhandelingen aan zo'n exemplaar. Ik heb zelfs een keer mijn horloge ervoor geruild. Die vent was gek van mijn horloge. Deze band is ook behoorlijk oud. Hij komt van een stam uit Mali. En dit is een vechtband uit Oost-Afrika. Een soort boksbeugel. Bijna alle armbanden hebben een verhaal. Ze worden allemaal door smeden gemaakt. Een smid heeft daar een religieuze functie. Hij is na het opperhoofd de belangrijkste man van de stam, maakt voornamelijk rituele dingen. Deze armbanden worden nu niet meer als geld gebruikt. In december vorig jaar woonden wij in Kameroen een initiatiefeest bij. Toen werden voor die gelegenheid nog bronzen banden gedragen. Wat je ook ziet: dat bepaalde versieringen typisch bij een bepaalde stam horen. Zoals hier die rondjes. Dat zijn symbooltjes die een stam in Niger overal gebruikt: op de maskers, gebruiksvoorwerpen, op hun huizen. Ik ben natuurlijk ook naar die tentoonstelling in het Rijksmuseum voor Volkenkunde geweest. 'Langs NEW YORK AFP/RTR De Rolling Stones gaan op wereldtoemee. In 1995 bezoeken zij ook Europa. De Stones geven dit jaar concerten in de Verenigde Staten en Canada en volgend jaar, behalve in Europa, ook in Azië en Latijns-Amerika. In totaal treden zij op in 23 ste den. Of de groep ook Nederland zal bezoeken, is nog niet bekend. Een woordvoerster van Mojo Con certs in Rotterdam doet de berichtgeving over de toernee af als „een gerucht". Twee jaar geleden traden de Stones voor het laatst op in het Feye- noord Stadion in Rotterdam. Mick Jagger, Keith Richards, Ron Wood en Charlie Watts arriveerden dinsdag met een jacht, dat vroeger in bezit was van de Kennedy-familie, bij een kade in New York om hun plannen we reldkundig te maken. Zij zeiden hun album Voodoo Lounge op 12 juli te laten uitbrengen door een nieuwe platenmaatschappij, Virgin Re cords. Tot nu toe hadden zij een contract met CBS Records. Het eerste concert, onder dezelfde titel als de nieuwe plaat, zal worden gehouden op 1 augus tus in het Robert Kennedy Stadium in Washing ton DC. Ex-Stone Bill Wyman gaat niet mee. De groep zal muzikaal worden versterkt door basgi- tarist Darryl Jones en pianist Chuck Leavell. DEN HAAG ANP de Niger', een'prachtige tentoonstelling met voorwerpen die je niet veel ziet. Wat belangrijk is bij deze verzameling: dat het door een goeie kunstenaar is gemaakt. Die geeft zo'n kracht mee aan een armband, een masker of amulet. Soms zie je dat iets industrieel isopgezet.^ Dan heeft het geen kracht. TEKST ANNEMIEK RUYGROK Erik Vos, artistiek leider van to neelgroep De Appel in Den Haag, legt over drie jaar zijn functie neer. Hij heeft dat in verband met zijn leeftijd beslo ten. Vos viert dinsdag zijn 65ste verjaardag. Hij is sinds de op richting in 1971 artistiek leider van het toneelgezelschap. Aram Adriaanse (regisseur/artistiek leider bij de PaardenKathedraal in Utrecht) en Aus Greidanus (regisseur/ac teur bij De Appel) zullen hem opvolgen. Vos blijft wel beschik baar voor gastregies. Om de overgang naar het nieuwe artis tieke leiderschap zo soepel mo gelijk te laten verlopen, zullen de twee opvolgers Vos volgend jaar al assisteren. Jordaanprijs voor H. Honingmann AMSTERDAM ANP Heddy Honingmann heeft voor haar documentaire 'Metaal en melancholie' de L.J. Jordaan prijs 1994 gekregen. Aan de prijs die jaarlijks is bestemd voor een film, documentaire of videopro- duktie, is een bedrag van 15.000 gulden verbonden. Rosemarie Blank krijgt voor haar eerste speelfilm 'Rit over de grens', de aanmoedigingsprijs film 1994. Honingmann bereikte voor het eerst een groot bioscooppubliek met de verfilming van Bernlefs roman 'Hersenschimmen'. Erik Vos maakte tot de actie Tomaat in 1969, deel uit van de artistieke leiding van de Neder landse Comedie in Amsterdam. Een aantal jaren na die protes ten richtte hij aan de voet van een appelboom in de BeTuwe, samen met anderen, De Appel op. Vos geniet vooral bekend heid door zijn onorthodoxe re- gieën van klassieken. Zo maakte hij onder meer een Hamlet van Shakespeare in een Amerikaan se boksring. Het leukste idee voor de mei-vakantie HOTNEON Een vrolijke familieshow door de meesters van het komisch jongleren Zaterdag 7 mei, 20.15 uur LEIDSE SCHOUWBURG Tel. 071-131943 FOTO LOEK ZUYDERDUIN De Bezige Bij dropt boekomslagen DEN HAAG PETER HUYSMAN Twee uit de oorlog bekende vliegtuigen, een Dakota en een B-25, hebben vandaag 125.000 boekomslagen bo ven Nederland uitgeworpen. Met deze spectaculaire actie wil de 50-jarige Amsterdam se uitgeverij De Bezige Bij het publiek eraan herinneren dat ze 'geboren is uit de ille galiteit en vijftig jaar lang in vrijheid literatuur heeft kun nen uitgeven'. Tegen inleve ring van een omslag krijgt de vinder het bijbehorende boek uit het fonds van De Bezige Bij cadeau. De droppings werden ge houden boven veertien ste den: Haarlem, Den Haag, Utrecht, Middelburg, Rotter dam, Zwolle, Den Bosch, Arnhem, Assen,. Groningen, Maastricht, Leeuwarden, Le lystad en Amsterdam. Boek winkels in deze steden hou den samen 25.000 boeken gereed. Dat is slechts 20 pro cent van het aantal gedropte omslagen. Maar de uitgeverij heeft laten onderzoeken dat de 'opraapkans' niet meer dan 20 procent bedraagt. Mocht men er naast zitten dan geldt het principe: op is op. Een groot aantal voor aanstaande schrijvers uit het Bezige Bij-fonds was in het 'droppingspakket' opgeno men. In totaal gaat het om 25 verschillende titels.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17