Elke dag de vreugde van een nieuwe liefde Cultuur Kunst W T.Sife'-AI f Eerst prijs Collegium Voci Kaat Mossel is een lekker stuk Een gladiator en de gerimpelde rug van een olifant WOENSDAG 4 ME11994 25 Israëlische films in de X leiden Drie dagen lang staat cultureel centrum de X aan de Haarlemmerstraat volgende week in het teken van een Israëlisch filmfestival. Korte (studenten)films wisselen op maandag 9 mei twee hoofdfilms af. Op woensdag worden de Israëlisch-Arabi- sche film 'A wedding in Galilee' en als hoofdfilm 'Cup final' ver toond. Behalve een lezing door Yair Lev over de ontwikkeling van de film in Israël staan er op woensdag 11 mei twee hoofd films en een korte studentenfilm op het programma. Een uitge breide voorbeschouwing van dit festival is morgen op de filmpa gina van deze krant te lezen. Orgelsymfonie Guillou in première den haag De Franse orgelvirtuoos Jean Guillou zal op donder dag 12 mei, Hemelvaartsdag, de Nederlandse premiere verzor gen van zijn driedelige Sinfonietta voor orgel. Dit zal gebeuren in de Grote of Sint Jacobskerk in Den Haag. Guillou geldt na de dood van Olivier Messiaen als een van de weinige Franse com ponisten van naam die belangrijk werk voor orgel heeft geschre ven en blijft schrijven. De musicus is vaste bespeler van het mo numentale Van den Heuvelorgel in de Parijse St.Eustachekerk, nabij de voormalige 'Hallen'. Het concert begint om 20.15 uur. Kaarten voor mevrouw Warren leiden/den haag Anne-Wil Blankers, draagster van de Theo Mann-Bouwmeesterring, speelt de titelrol in 'Mevrouw Warrens beroep' van George Bernard Shaw, door Het Nationale Toneel. Voor de voorstelling van 16 mei aanstaande, in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, zijn bij het K&O-Uitbureau aan de Oude vest 45 in Leiden, een beperkt aantal kaarten te koop (tot uiterlijk 9 mei). Trio de Janeiro biedt misselijk makende meligheid theater recensie wunand zeilstra Voorstelling: '125 jaar 250 kilo' van en door Trio de Janeiro, bestaande uit Her man Douw, Hans Koning en Don van Dij- ke. Regie: Mare Peters Gezien: 3/5, schouwburg, Leiden. Naar het schijnt, hebben de drie heren van Trio de Janeiro een jaar of wat geleden de stap ge maakt van het commerciële cir cuit naar het theater. Dat brui loft-en-partijtjes-verleden is nog volop aan de act van Don van Dijke, Herman Douw en Hans Koning af te zien. In die mate zelfs, dat je je kunt afvra gen, of een programma als '125 jaar 250 kilo' in een theater thuis hoort? Neen dus, want af gezien van een paar plezierig klinkende deuntjes heeft het trio hierin bitter weinig te mel den. Hun muzikale fratsen hebben af en toe wel iets aardigs. De gospel-parodie 'Wij zijn de weg, wij zijn het licht' bijvoorbeeld, waarbij het publiek met mini- -tamboerijntjes mag meedoen, biedt een bepaald soort aanste kelijke muzikale kolder. De tekst echter is bar slecht te verstaan. In t het t staat te lezen, dat de heren in dit lied hun eigen tekst persifle ren door af en toe 'Wie knipt de heg, wie doet z'n plicht?' te zin- Het eerste koor van Collegium Voci, uit Alphen aan den Rijn, heeft afgelopen weekeinde de eerste prijs gewonnen op een Europees muziekfestival voor de jeugd. Aan het festival, dat werd gehouden in Neerpelt in België, namen ruim 100 koren deel, afkomstig uit 22 Europese landen. Collegium Voci bereikte on der leiding van de dirigente en Mitsumasa Anno schildert pittoresk Nederland gen. Zouden ze dat gisteravond ook gezongen hebben? Het was niet te horen. Zo verschrikkelijk leuk is die persiflage nou ook weer niet, maar verstaanbaar heid is toch wel een eerste ver eiste. En hetzelfde mankement geldt voor het lied 'Doe de dooie Elvis' waarmee een nieu we dans geïntroduceerd zou zijn. De eventuele humor van dat nummer gaat in onver staanbaarheid ten onder. De muziek heeft dus af en toe een feestelijk karakter, de ver bindende, komisch bedoelde tussenstukjes zijn daarentegen een regelrechte ramp. Het gaat op de toer van ruzietjes uitvech ten en geintjes maken, waarbij de drie Rotterdamse gabbers toch gezworen kameraden blij ven. Het kan haast niet cliché matiger. De misselijk makende meligheid van deze drie veertig- -plussers is hier ongekend. Als Trio de Janeiro hiermee de grotere theaters wil gaan ver overen, zullen ze toch echt het verschil tussen feestzaal en the ater beter in de gaten moeten houden. De 'Rotterdamse hu mor' verkoopt momenteel goed, Trio de Janeiro pikt daarvan een graantje mee. Maar als 'Rotter damse humor' een kwaliteits keurmerk moet betekenen, ko men de drie heren hiervoor nog bij lange na niet in aanmerking. In Europa heerst het beeld dat Japanners haastje-repje aan mooie plekjes voorbijtrekken nadat ze er met hun volautomaat een dozijn snapshots van geschoten heb ben. Maar soms zit er aan onze grazige oevers een Japan ner in alle rust te aquarelleren: Nederland heeft het hart gestolen van Mitsumasa Anno, een bekende Japanse schrijver en illustrator. Zijn subtiele schilderingen zijn met verklarende teksten gebundeld in een Nederland s/Engels Kijk- en leesboek Pittoresk Nederland bij uitge verij Gottmer. nicus. „Het was een wonderlijke ervaring om daar, op die Hol landse bodem, allerlei oude, ty pisch Japanse voorwerpen aan te treffen zoals theegerei, een huisaltaar, een draagbaar koets je of een antieke helm. Ook zag ik er een kachel die nu heel zeldzaam is in Japan. Een Ne derlander die geïnteresseerd is in Japan kan er zijn hart opha len", aldus Anno in zijn boek. Hij richtte zich niet alleen op de steden, in de aquarel 'Mo lens bij Kinderdijk' verfde hij bijna Japans aandoende rietvel den. „Ik rijd met de auto dwars door het land en speur naar on derwerpen, alsof in op zoek ben naar een nieuwe vrouw. Inspi reert het landschap me, dan ga ik als het ware een huwelijk aan. Dan zit ik zeker drie, vier uur aan een stuk buiten te werken om de geest van het moment vast te leggen. Onverbiddelijk komt daarna het moment van scheiden. En zo beleef ik elke dag opnieuw de vreugde van 2 liefde." Anno woont in Tokyo maar is geboren in 1926 in Tsuwano, een historisch stadje in het wes ten van Japan. Hij was onder wijzer voordat hij zijn carrière als vrije kunstenaar begon. Zijn liefde voor het Hollandse landschap dateert al van jaren her zo schrijft hij in zijn voor woord. „Zoals een eendje dat net geboren is zijn moeder ziet in het eerste voorwerp dat hij tegenkomt, was ik in 1960 tij dens mijn eerste bezoek aan Nederland meteen verkocht. De boten in de grachten, de oude vissershavens, ik vind ze onver getelijk De bakstenen gebou wen met de pittoreske gevels: ik hou van de manier waarop hun warme kleur vervloeit met de glinstering van hun heldere ra- Hoogstraat In Leiden viel Anno voor de schilderachtige gevels van de Hoogstraat en bezocht hij de collectie van wetenschapper Von Siebold in het volkenkun dig museum en de Hortus Bota- ij" o 1 ,v /-- L v-1 i.l111 «»".-• X. v -> Ih mi i de visie van de Japanner Anno. Een vrije interpretatie, want De Waag is e Familie Anno heeft zichzelf Nederlands geleerd maar soms stelt de taal hem voor verrassingen. Toen hij in Amsterdam op pakhuizen en behouden gevels Anno 1648 en 1774 zag staan, greep hij naar een camera omdat hij dacht dat zijn familie hier heeft gewoond. Normaal gesproken signeert de tekenaar/schilder met 'Anno' maar houtsnedes ondertekent hij met 'Onna' omdat de letters in spiegelbeeld op papier wor den afgedrukt. Vandaar Anno's tocht naar het Overijsselse plaatsje Onna. Anno: „'Onna' betekent in het Japans 'vrouw'. Ik dacht 'dat moet een dorp zijn waar interessante vrouwen wo nen. Maar er stonden alleen een paar boerderijen en in de wei landen eromheen dartelden paarden, koeien en wat geiten. Mitsumasa Anno, Pittoresk Nederland. Uitgeverij Gottmer Haarlem, 39,50. ajrtistiek leidster Yvonne Keizer de eerste plaats. Er werden ze ven liederen vertolkt voor een internationale jury, waaronder het verplichte werk 'Let us be happy' van Frits Celis. Het instituut Collegium Voci in Alphen aan den Rijn houdt zich bezig met de stem- en koorvorming. Bij de verschillen de koren zijn nieuwe leden van harte welkom. Voor meer infor matie: tel. 01720-31913. Tekeningen collectie-Klaver geveild amsterdam anp Bij Sotheby's in Amsterdam wordt op 10 mei de collectie tekenin gen van Jacobus A. Klaver geveild. Onder de hamer komen 110 werken van Nederlandse meesters uit de zeventiende eeuw. De Amsterdamse zakenman Klaver is erin geslaagd een collectie van een dusdanig niveau bijeen te krijgen dat het Rijksmuseum in Am sterdam er vorig jaar, kort na Klavers pensionering, een tentoon stelling aan wijdde. Sotheby's verwacht van de belangrijkste wer ken een opbrengst van tussen de 100.000 en 200.000 gulden per te kening. Onstuitbare opmars van The Rosenberg Trio leiden gpd Een aantal jaren gelden speel den de muzikale broers van The Rosenberg Trio nog voor halfge- vulde Zeilen. Tegenwoordig zijn de kaartjes voor hun theater tournee al maanden van tevo ren uitverkocht. Vrijdag staat het virtuoze drietal uit het Bra bantse Nuenen in de Leidse schouwburg. Stochelo: „Denk nou niet dat het succes ons in de schoot wordt geworpen. We werken keihard. Overal in het land con certen geven, betekent ook veel reizen. Als het even kan, keren we 's nachts terug in Nuenen. We zijn het liefst thuis. Bij onze familie en gezin. Een verblijf van een paar weken in het bui tenland valt ons om die reden zwaar, maar waarschijnlijk zul len we er "binnenkort weer aan moeten geloven: Amerika wacht. We zijn er al enkele ke ren geweest en het publiek rea geert razend enthousiast op on ze optredens." De meeste optredens tijdens de huidige, tweede theatertournee knappen Stochelo, Nous'che en Nonnie zelf op. In een aantal gevallen krijgen zij steun van percussionist Eddie Conard of vibrafonist Frits Landesbergen. „Het hangt ervan af wat het the ater wil", legt Stochelo uit. Het muziek maken zit hem en zijn beide broers in het bloed. Al van jongsaf aan spelen zij gitaarmuziek in de geest van Django Reinhardt, die de zigeu- nermuziek wereldberoemd maakte. Tot aan zijn dood in 1953 bracht hij overal in de we reld zijn muziek ten gehore. Muziekonderricht hebben de Rosenbergs nooit genoten. „We hebben het gitaar- en basspelen theater recensie frans alten Voorstelling: Kaat Mossel, met Joke Bruijs, koor en solisten van het Rotterdams Ope rette Gezelschap Gezien 30/4, Theater Zuidplein, Rotterdam Nog te zien: t/m 11/5 The Rosenberg Trio: Amerika wacht. onszelf aangeleerd. We kunnen ook geen noten lezen", lacht Stochelo. Veel fout gaat er niet tijdens de optredens in het land. Ja, soms springt er een snaar. Vooral bij Nous'che, die het rit me aangeeft. „Dan moet er van snaar gewisseld worden", ver telt Stochelo, „we zijn daar zo aan gewend geraakt, dat het voor ons niets bijzonders is. We improviseren dan wat. Het pu bliek denkt altijd dat het bij on ze act hoort." Plicht Veel aan het toeval laat het Ro senberg Trio in het theater niet over. Dat kan ook moeilijk, want de theaterwetten moeten in verband met lichtinstelling en andere technische facilitei ten streng worden nageleefd. De agenda van het Rosenberg Trio laat weinig witte plekken zien. De theatertournee is in volle gang, in juli wacht weer het North Sea Jazzfestival, waar het trio sinds enkele jaren een trekpleister is en het buitenland trekt ook aan hen. „Het is een ongelooflijk leuke ervaring, dat de mensen waarderen wat je doet. Wij beschouwen het als onze plicht om de zigeunermu- ziek te laten voortbestaan. Wij hebben talent en moeten dat talent gebruiken om in de tradi tie van onze ouders en voorou ders deze muziek overal te laten klinken". Peter Blanker en de leden van het SKVR-Schrijverscollectief hebben van de geschiedenis van het Rotterdamse viswijf Kaat Mossel een lekker gek ver haal gemaakt waarin heden en verleden voortdurend door el kaar lopen, met als rode draad dat Kaat nu eindelijk eens een standbeeld in de stad moet krij gen. Tenslotte was ze niet de eer ste de beste. Aan het eind van de achttiende eeuw mobiliseer de ze het volk tegen de machts wellust en de arrogantie van de Patriotten, die stadhouder Wil lem V uit Den Haag hadden ver dreven. Als vurig voorvechtster van de Prins organiseerde ze het oproer in Rotterdam, werd gevangen gezet en pas bevrijd toen de macht van de stadhou der weer hersteld was. Maar in tegenstelling tot vele historische Rotterdammers heeft ze nooit een standbeeld gekregen en dat zit Kaat nog steeds niet lekker. Ze wil 'rust in d'r kont' door een beeld. Met de hulp van Erasmus probeert ze daarvoor steun te vinden onder de andere beel den in de stad, maar dat valt nog niet mee. Ze moet eerst maar eens bewijzen dat ze het het waard is. Dat is het sein voor een afwisselende serie te rugblikken op de roerige prui kentijd en de strijd tussen Pa triotten en Prinsgezinden aan de vooravond van de komst van de Franse legers. 'De Rotterdamste musical' was de ondertitel, en dat is het ook geworden, zowel wat be treft het verhaal, de medewer kers, de humor als de tongval. Want het gevoel van 'Ben je in Rotterdam geboren' en 'Dat kan alleen in Rotterdam' moet ie dereen geïnspireerd hebben tot 'we zullen ze eens een poeppie laten ruiken'. Vooral door dat spelplezier van amateurs en professionals is Kaat Mossel een wervelende en afwisselende show geworden met meeslepende muziek, lek ker in 't gehoor liggende liedjes op muziek van Jean Wiertz, fraaie kostuums en soms oogstrelend uitgelichte beelden. Aan regisseur Fred Florusse is het ongetwijfeld te danken ge weest dat het toch wat weerbar stige verhaal tot het eind helder blijft en dat er voldoende vaart en afwisseling in zit, zonder dat het allemaal te schreeuwerig wordt. De rol van Kaat Mossel is Joke Bruijs op het lijf geschreven en geeft haar alle kansen om te la ten zien waar ze goed in is: zin gen en het neerzetten van een spetterend volkswijf: „Toen ik 14 was, was ik al 15 keer m'n eer kwijtgeraaktvan die dingen. Natuurlijk vielen er ook wel wat schoonheidsfoutjes te ont dekken. maar het deed weinig af aan de uitstraling. Er zat ten minste hart en ziel in, en dat kun je van veel gepolijste pro fessionele produkties niet altijd zeggen. Kaat Mossel is gewoon een lekker stuk geworden; lek ker om naar kijken en te luiste ren, je mee te laten slepen en af en toe brokje sentiment weg te slikken. Alleen jammer dat het feestje er na dertien voorstellin gen al opzit. Zo'n voorstelling verdiend eigenlijk een langer le- En krijgt Kaat nou haar beeld? In de expositieruimte van het theater zijn drie ontwerpen te zien van Rotterdamse kunste naars, waarbij vooral de massie ve kop van de jonge Kaat Mos sel, een ontwerp van Axel en Helena van der Kraan, een goe de kans lijkt te maken om in de buurt van het Oostplein te wor den worden gezet. Krijgt dat mokkel toch d'r sokkel. Project voor jonge componisten gered Het Project Jonge Componisten (PJC) gaat dankzij een subsidie van het Fonds voor de Podiumkunsten toch door. Het jubileumconcert van vorig jaar leek de laatste uitvoering te worden, omdat het mi nisterie van wvc de subsidie had beëindigd. De hoogte van de nieu we subsidie is nog niet bekend. Het project wil jonge componisten een kans geven om hun orkestwerk daadwerkelijk te laten uitvoe- Een robuuste gladiator die een klein jochie over zijn bol aait. FOTO VYNNO Wat is werkelijk? Binnen de reportage- en docu mentaire-fotografie is dat al decennia een pro bleem. Immers, zelfs de meest nuchtere fotografi sche registratie blijft een moment-gebonden im pressie. De hedendaagse oplossing is: langere re portages over een onderwerp en op zoek gaan naar meer abstrakte en 'kunstzinnige' benaderin gen van de documentaire-fotografie. Voorbeeld van zo'n langere reportage, waarbin nen nog naar een vorm gezocht wordt, is te zien in galerie De Kleine Klup. Yvon van den Broek fo tografeerde scènes uit het dagelijkse leven van het in Italië rondtrekkende circus 'Darex Togni'. Naar het zich laat aanzien heeft zij, zoals de meeste docqmentaristen, een hekel aan het wer ken met kunstlicht, vrijwel al haar foto's zijn on der natuurlijke omstandigheden gemaakt. 'Funk- tioneel onscherp' wordt de beweging van een struisvogel vastgelegd en de gerimpelde rug van een olifant met een op zijn rug neerdalende be zem geven aan hoe het dier wordt schoonge maakt. Eigenzinnig is Van den Broek in een wat dwar se compositiefoto van touwen, tentstokken en de halve flank van een circuspaard. Met gevoel legt ze een droefgeestige kangoeroe vast waarvan men kan zien dat hij liever in zijn eigen biotoop had rondgehuppeld. Een rommelige kamer met kleding, cosmetica en kabels en draden reflec teert het hectische circusbestaan en een simpele wasautomaat achter een woonwagen het voort durende reizen. Mensen, dieren, dingen, veel is gefotografeerd. Maar toch heeft Van den Broek haar onderwerp niet volledig uitgenut. Reportage-fotografie vergt tijd, veel tijd, met name daar waar mensen in min of meer intieme omstandigheden gefotografeerd worden. Een fotograaf is een voyeur en daarom moeten fotograaf en gefotografeerden aan elkaar gewend zijn. Dat elimineert onzekerheid. Zowel op haar portret-, posefoto's als snapshots is dat niet het geval. Slechts incidenteel is er sprake van spontaan gedrag, zoals bij een robuuste gladiator die een jongen over zijn bol aait: een goede foto van een vriendelijk lachende reus in contrast met een klein, naar hem opkijkend jochie. En tenslotte: waarom niet een aantal foto's van de voorstelling zelf, met gebruik van het spotlicht, toch een na tuurlijk gegeven binnen een circus? Goed onderwerp, talent aanwezig, en voortaan gewoon een week langer met het circus mee. Voormalige kazerne voor Annie M.G. Schmidthuis De gemeente Den Haag heeft de voormalige brandweerkazerne aan de Prinsestraat voor een bedrag van 350.000 gul den aangeboden aan de Stichting Annie M.G. Schmidthuis, die een huis wil oprichten voor kinderen en kunst. Con crete plannen daarvoor werden vorig jaar tijdens de Europese Theater Voorleesdag gepresen teerd. De Stichting is verbijs terd over het aanbod. „We welen nog van niks", zegt voorzitter R. Bartelds. Hij vindt dat de gemeente er een abso luut onaanvaardbare manier van communice ren op na houdt. Het Annie M.G. Schmidthuis, bedoeld voor kinderen tot 15 jaar. zou moeten bestaan uit een concert- en theater zaal, een galerie, een bioscoop en een perma nente expositieruimte over het leven en werk van de naamgeefstcr. Ook zou er een kinder boekhandel, een leeszaal en een bibliotheek in worden gevestigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 25