'Goed toneel is een seismograaf Gesprek met Kossmann moet het hebben van anecdotes f"h> Conservering boekenbezit kost rond 140 miljoen Cultuur& Kunst iudi Fuchs wil minder sterren' in museum De humor van een stel kwajongens Prachtige taal Benno Barnard in verkeerde handen RIJDAG 29 APRIL 1994 1-356472. piv -chef* n in gesprek met Alfred K 28/4. Sociëteit de Burcht. Leiden J5 llo neurotische puber schreef Ifred Kossmann 'schijnbaar fi- isofische kul in heldere vijf- oetige jamben. Later beschreef of minder stijlvolle esintegratie. (zelfjverlies ïasochisme. Zijn beschrijving 'nd( an de versplinterde werkelijk- iviteit eid intrigeerde Arjan Berben tot odanig dat hij op Kossmann Zfstudeerde. Het gesprek gister- werk e gar Prijs voor sieraadontwerpster Herbst amsterdam De Emmy van Leersumprijs 1994 is toegekend a avond bij Burcht Literair werd door deze fascinatie gekleurd. Berben trachtte een beeld van Kosmanns leven en invloeden op te roepen, en vervolgens de voor hem belangrijkste themata aan te stippen. Door het vast houden aan dat keurs bleef het gesprek een beetje aan de op pervlakte, kwam het niet echt los. Kossmann beschikt bepaald over een verfijnde ouwe man nen-ironie. Als Berben vraagt naar zijn vorm-principe, zegt hij achteloos geen principes te hebben. Mooi vertelt hij over het Haagse, voor zijn grootou ders eigenlijk te grote, huis waar zijn opa hem Duits leerde. Sa men Goethes Faust lezen (de belangrijkste rollen voor zijn opa natuurlijk) waarbij zijn grootvader ongetwijfeld "voor de zevenhonderttachtigste keer" de tranen over de wangen liepen. Of over zijn dwangar beid in de oorlog. Na de oorlog waande hij zich even collabora teur, want "heel Nederland, huis voor huis bleek in het ge wapend verzet gezeten te heb ben". De avond moest het helaas hebben van dit soort anecdotes. Vruchtbaarder was het mis schien geweest dieper in te gaan op Kossmanns fascinatie voor Thomas Mann. De bewon dering voor deze Duitse auteur (die hij stiekem buiten zijn grootvader om las, want die ging maar tot Schiller) ver woordt Kossmann meeslepend. Manns essays, kritische obser vatie en ontroering in een prachtige stijl, zijn zijn ideaal. Bovendien blijkt uit "Manns dag boeken duidelijk dat iemand prachtig, helder en beheerst kan schrijven terwijl hij in wezen zo neurotisch is als de pest. En precies dat is het. wat Kossmann bezig houdt. Dat ontdekte hij als dichtende pu ber. Asynchronie van leven en ervaren, het klopt omdat het niet klopt. Masochisme is een veel luch tiger thema dan de op de loer liggende gekte, de desintegre rende persoonlijkheid. Maar ook daar schuilt volgens Kossmann iets paradoxaals. De masochist bepaalt de regels van het spel, terwijl hij zegt de slaaf ontwerpster Marion Herbst voor haar serie samengestelde bro ches uit 1992/1993. De prijs bedraagt 15.000 gulden. De aan moedigingsprijs voor sieraden, groot 7500 gulden, valt toe aan Thea Tolsma voor haar serie halscolliers die van binnenbanden zijn gemaakt. De Emmy van Leersumprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst wordt sinds 1985 wisselend toegekend voor sieraden, textiel, keramiek en mode. De jurycommissie bestond dit jaar uit de Leidse industrieel ontwerper Frans van Nieuwen- borg, Lous Martin en Haro Plantenga. Eerste editie Kadefestival noqrdwuk» Het Noordwijkse Join presenteert morgen, konin ginnedag, de eerste editie van het Kadefestival. In totaal zijn ne gen groepen, waaronder 'Les Zazous' en 'Behind the Sofa' ge programmeerd. Om half tien wordt de live muziek vervangen door muziek op schijven. DJ is Wim Plug. Aanvang van het festi val: 14.30 uur. Hans Cwiset verguld van de Perzen „Het is net alsof ik me al anderhalf jaar aan het verheu gen ben op een verjaardagscadeau." Hans Croiset is de koning te rijk met de door hem bij Het Nationale Toneel geregisseerde De Perzen van Aischylos, dat gisteren in het Haagse Spuitheater in première ging. „Met De Per zen bedrijven we op theatrale wijze archeologie. De spe lers komen aan het begin half bedolven onder het zand weer tot leven." den HAAG MAX SMITH tSTERDAM GPD Rudi Fuchs wil in het itedelijk Museum voortaan linder nadruk op grote solo- in toonstellingen leggen. „Ik find het belangrijker zo veel nogelijk kunstenaars tegelijk te Dat betekent ook dat iet sterrensysteem onder kun stenaars wat minder zichtbaar rordt", aldus Fuchs. Aan de ooravond van de opening van Couplet II' toonde hij zich gis- behoorlijk geraakt" door critiek dat het Stedelijk een nausoleum dreigt te worden, •uchs zou een wezenjijke taak erwaarlozen omdat hij jonge cunstenaars veel te weinig kan- gistepen geeft. In de reeks 'Coupletten' toont ?t museum dit jaar een groot aantal kunstenaars tegelijk. In bruy een combinatie van tijdelijke tentoonstellingen en werken uit de vaste collectie wil Fuchs een dynamische wisselwerking tus- vJrv sen kunstenaars uit verschillen- >^ja( de disciplines, stijlen en perio- J es tot stand brengen. Volgens Fuchs moet er in een lassiek museum voor moderne inst zoals het Stedelijk juist wisselwerking tussen oud Jen nieuw zijn: „Ik vind niet dat iiidr het museum zich heel nadruk- j^r{ kelijk alleen op de jongste kunst n-K;kul Rdfy moet storten. Ik heb het gevoel dat ik z dedigen omdat onze cultuur, waarin historische betekenissen nog duidelijk zijn, onder druk staat. Door de invloed van de media weten de mensen straks misschien zelfs niet meer hoe ze naar een schilderij moeten kijken." De presentatie van 'Coupletten' ziet hij daarom ook als een opvoedende taak. 'Couplet II' gaat vandaag open en toont tot eind juni werk van Joan Jonas (zes instal laties van performances uit de periode 1968-1994), Peter Hujar (foto's), Domenico Bianchi (schilderijen), Brice Marden (schilderijen) en Carl André (een visuele presentatie van zijn gedichten). Kleinere presenta ties krijgen onder anderen Jean Dubuffet (schilderijen), Domi nique Gonzalez-Foerster (installatie), Jos Kruit (beelden), Alberto Magnelli (schilderijen) en Mario Merz (beelden). Erik van Lieshout vertegen woordigt met schilderijen de jongste Nederlandse generatie. Als de nieuwbouw van het Ste delijk klaar is, wil Fuchs ook graag het Stedelijk Museum Bu reau Amsterdam onderdak bie den. Dit bureau presenteert avantgarde-kunst maar is nu el ders in de hoofdstad gevestigd. „Iets dergelijks hoort hier zeker thuis", benadrukte Fuchs. Aischylos schreef De Perzen acht jaar na de historische slag bij Salamis. Onder aanvoering van koning Xerxes is in 480 voor Christus een groot Perzisch le ger ten strijde getrokken om de Grieken voor eens en altijd mo res te leren. Het resultaat is net andersom: de Perzen werden door de Grieken finaal in de pan gehakt. „Als een leider van een volk hoogmoedig alleen zijn eigen belangen nastreeft, leidt dat tot rampen. Het venijn van de in terpretatie zit hem in de staart. We laten Xerxes aan het slot de mensen weer helemaal aan zich binden. Het stuk eindigt met hem als overwinnaar. Daarmee geven we aan dat dictators altijd winnen. 'De geschiedenis leert ons één les, namelijk dat wij er niets van leren,' hebben we in een programmakrant als kern gedachte laten opnemen." ,Goed toneel is een seismograaf; het zit op de pols van de tijd. Toneel kan nooit direct de we reld veranderen. Hooguit indi rect door mensen teksten en beelden aan te reiken, waar ze vervolgens op persoonlijke wij ze mee aan de slag gaan." De Perzen is voor Hans Croi set naar eigen zeggen het lastig ste stuk in zijn ruim dertigjarige ervaring als toneelmaker. De voorstelling is geen soort af scheidscadeau bij zijn over dracht dit seizoen van het artis tiek leiderschap bij Het Natio nale Toneel aan Ger Thijs. „Twee jaar geleden had ik al het besluit voor deze produktie ge nomen en pas vier maanden la ter viel de beslissing het stokje aan Ger Thijs door te geven. Het heeft ook niets met een afslui ting van doen. Hierna ga ik di rect door bij Het Nationale To neel met de regie van Het Even wicht van Botho Strauss. Dat gaat op 30 september in pre- Het afscheid nemen doet hem geen pijn. „Nadat ik Het Nationale Toneel heb opgericht, heb ik het zes jaar lang geleid. Het gezelschap staat nu goed op zijn poten; het is sinds an derhalf jaar het best lopende re pertoire-gezelschap van Neder land met - ook in artistiek op zicht - geweldige successen als bijvoorbeeld De Kleine Zielen en King Lear. Misschien gaan mijn handen weer snel jeuken voor een nieuw artistiek leider schap, maar ik wil nu even spe len en regisseren." Lijsttoneel Wanneer er gesproken wordt over de tendens bij hoe langer hoe meer repertoire-gezel schappen om uit de schouw burgen weg te trekken naar middelgrote zalen zonder lijst toneel, de zogeheten zwarte doos, windt Hans Croiset zich meer en meer op. „Het kan fan tastisch zijn voor de ontwikke ling van het Nederlandse to neel, dat Toneelgroep Amster dam zich terugtrekt in die gas fabriek. Wat ik wel een schan daal vind is dat de Stads schouwburg in Amsterdam straks geen eigen gezelschap meer heeft. De overheden moe ten daar wat aan doen." Het is slecht voor de ontwik keling van dat andere toneel wanneer het zich niet meer kan afzetten tegen zoiets als het Hans Croiset: „Dat de Amsterdamse Stadsschouwburg zonder vast gezelschap komt te zitten, vind ik net zo erg als een kras op een Van Gogh." foto cpd/peter boer lijsttoneel. Het komt het toneel en de publieksparticipatie al leen maar ten goede als er ook continue in de schouwburg wordt gespeeld. Dacht je dat een Frans Strijards zonder een Gijs Scholten van Aschat, een Rudolf Lucieer, een Jacqueline Blom die Oom Wanja bij Art Pro heeft kunnen maken? En waar zijn die mensen groot ge worden? In de grote schouw burgen. En hoe hebben ïe ge leerd zo secuur om te gaan met hun talent? In de grote schouw burgen. Zoiets leert niemand in de ldeine zaal. Dat de Amsterdamse Stads schouwburg zonder vast gezel schap komt te zitten, vind ik net zo erg als een kras op een Van Gogh." Zijn verontwaardiging is zo intens, dat het helemaal niet ondenkbaar is dat Hans Croiset - net als ten tijde van Het Pu- bliekstheater - met een nieuw te formeren gezelschap de Am sterdamse Stadsschouwburg gaat bespelen. Maar voorlopig heeft hij andere wel vastomlijn de plannen voor de naaste toe komst. Behalve dat hij opnieuw een stuk van een van zijn favoriete schrijvers, Botho Strauss, bij Het Nationale Toneel regisseert en er zelf in meespeelt, vervult hij het komende seizoen bij dit gezelschap ook een rol in Oog om Oog van Shakespeare in een regie van Johan Doesburg. Voorts debuteert hij als ope ra-regisseur bij de Nationale Reisopera met Faust van Gou nod. De première vindt in april 1995 plaats. En: „Over twee jaar ga ik de Oresteia doen; dan wil ik het geboorteproces van onze democratie als het ware in licht letters tonen." BEELDENDE KUNST Fotograaf Emile van Moerkerken, 78 jaar vooral gein'nteresseerd in sexuele symboliek. foto emile van moerkerken RECENSIE ONNO SCHILSTRA 'Vuile zakdoeken: surrealistische in de Nederlandse kunst 1930-1960' t/m 26 juni; vr. za en zo 12-18 uur Liga Nieuw Beelden, Leiden. De opening van de expositie 'Vuile Zakdoeken: surrealisti sche tendenzen in de Neder landse kunst 1930-1960' in Ga lerie Liga Nieuw Beelden was een bijzondere gebeurtenis. Een restrospectieve tentoonstelling van Nederlandse surrealisten is al geen alledaags evenement, nog ongewoner is het wanneer de nog levende vertegenwoordi gers van de beweging zelf aan wezig zijn om zich voor te stel len aan de jongere generaties. Ze bleken er nog te zijn, de kwajongens die in de jaren '30 het Surrealisme in ons land in troduceerden. De schilder Riemko Holtrop, bijvoorbeeld, en de schrijver L.Th Lehmann. En ook fotogrqaf Emile van Moerkerken, 78 jaar nu, die met veel humor zijn ontmoetingen memoreerde met de aartsva ders van het surrealisme, zoals André Breton en Salvador Dali. Humor was misschien wel het belangrijkste kenmerk van het Nederlandse Surrealisme. Waar de Franse uitvinders van de stroming niet zelden uitblonken in een doctrinair soort betwete righeid, was de Nederlandse va riant steeds een vrijplaats voor vriendelijke en speelse grappen makerij. Ondanks dat (of mis schien wel juist daardoor?) heb ben de surrealisten hier nooit echt vaste grond onder de voe ten gekregen. Het werk op de tentoonstel ling heeft een versnipperd ka rakter, wat geen wonder is, aan gezien het Nederlandse surrea lisme te losvast was georgani seerd om van een echte stro ming te kunnen spreken of om tot een eenheid in stijl en the matiek te komen. Er is allerhan de werk, in vele technieken en met uiteenlopende bedoelin gen. Wally Elenbaas speelde met zijn foto's in op onbewuste te willen zijn. Bepaalt de mees ter niet meer in overleg de kwel lingen, dan is er geen sprake meer van masochisme. Dus wie is eigenlijk de baas? De ironie waarmee Kossmann de versplintering, de catastrofe als constante factor draaglijk maakt, liet Berben lig gen. tot Kossmanns expliciete teleurstelling. Teleurstellender was het voorbijgaan aan zijn grote voorbeeld. Thomas Mann. Sprekend over hèm gaf Kossmann naar mijn idee na melijk inzicht in zijn eigen werk. Paleis het Loo verwerft oranje ehbo-doosje Het Rijksmuseum Paleis Het Loo heeft op een veiling bij Christie's in Londen de ehbo- doos van Prins Willem Frederik Karei van Oranje Nassau (1797- 1881) gekocht voor 16.500 pond (ruim 46.000 gulden). Voor zo'n object is dat een recordbedrag, aldus een woordvoerder van Christie's. De doos, zeventig centimeter breed en twintig hoog en gefi neerd met ebbehout. was op de veiling gebracht door de Zwit serse arts Staheli, die een aantal medische instrumenten uit zijn collectie liet veilen. Staheli kocht de doos in 1989 op een veiling in Zürich. Het kistje is gemaakt door de Belgische apotheker A. Kaysez. De handvatten en het plaatje rond het slot zijn van koper. Het deksel en de verschillende on derdelen - flessen en doosjes zijn voorzien van het familiewa pen van het Huis van Oranje. Gemeenten iets soepeler met kunstenaars in bijstand DEN HAAG ANP angsten, waar Emile van Moer kerken vooral geïnteresseerd was in sexuele symboliek. Kris- tians Tonny en Eugène Brands schilderden zorgvuldig gecom poneerde droomlandschappen, terwijl Riemko Holtrop juist probeerde zijn hand zo vrij en ongeremd mogelijk over het doek te laten gaan. Het meest bijzonder zijn de nooit eerder geëxposeerde ab surdistische collages van Theo van Baaren en diens echtgenote Gertrude Pape. Ze zijn afkom stig uit het tijdschrift 'De Scho ne Zakdoek', dat van 1941 tot 1944 maandelijks verscheen in een oplage van slechts één exemplaar. Het periodiek lag ten huize van Van Baaren en Pape ter inzage. De Duitse cen suur, die het verbood om druk werken te publiceren in een op lage groter dan 5, werd zo op een hoogst inventieve manier belachelijk gemaakt. Een prach tig voorbeeld van de wijze waar op het Hollandse surrealisme soms kon functioneren. regels voor beeldend kunstenaars met een bijstands uitkering zullen iets soepeler worden uitgevoerd dan sommi ge gemeenten tot nu toe heb ben gedaan. Dat is gisteren af gesproken tijdens een gesprek van de belangenverenigingen van kunstenaars (BBK, Kun stenbond FNV en Federatie van Kunstenaarsverenigingen) met vertegenwoordigers van de Ver eniging van Nederlandse Ge meenten (VNG) en het ministe rie van welzijn, volksgezond heid en cultuur. Zo worden kunstenaars niet onmiddellijk op hun bijstands uitkering gekort, als zij niet bin nen een maand na aanschrij ving door de gemeente een aan vraag doen voor een basissti pendium. aldus Nico Klous van de BBK. Een aantal gemeenten hanteerde deze werkwijze. Zij hebben alle beeldend kunste naars in hun gemeenten aange schreven en hen voorgehouden dat zij binnen een maand zo'n ïanvraag zouden moeten doen bij het Fonds voor beeldende kunst, vormgeving en bouw kunst. Vanaf 1 januari moeten beel dend kunstenaars solliciteren en zich na een half jaar bijstand laten omscholen, willen zij hun recht op deze uilkering behou den. Vanaf dezelfde datum kun nen kunstenaars een beroep doen op een basisstipendium van 55.000 gulden per kunste naar. Dat bedrag wordt op een rekening gestort, waarvan de kunstenaar naar behoefte kan opnemen. Tijdens het overleg is ook af gesproken dat gemeenten de kunstenaars niet meer collec tief, maar individueel zullen be naderen. Zo kan per kunstenaar worden beoordeeld of hij of zij aan de eisen voldoet en binnen welke termijn dat moet gebeu- Het behoud van het Nederlands bibliotheekbezit aan boeken uit de periode 1800-1990 kost de komende tien jaar een eenmalig bedrag van rond 66 miljoen gul den. De kosten van conserve ring van afzonderlijke literaire collecties (behalve boeken ook handschriften) worden ge raamd op 70 miljoen gulden. Deze cijfers maakte dr. P. Tin- demans, directeur onderzoek en wetenschapsbeleid van het onderwijs en we tenschappen, gisteren bekend congres over conserve ring in Den Haag. Dergelijke be dragen gaan de draagkracht van de bibliotheken te boven. Daar- de ministers van onderwijs en wvc bijspringen. Tindemans kondigde aan dat zij binnenkort hierover een tweede „Papierbriefnaar de Tweede Kamer zullen sturen. De ko mende tien jaar zullen naar schatting 4,5 miljoen boeken van bibliotheken voor conserve ring in aanmerking komen, zo blijkt uit onderzoek. Het groot ste deel van de kosterr daarvan zal door de bibliotheken zelf moeten worden opgebracht, al dus Tindemans. Die zijn im mers de eigenaren van de boe ken. Voorzover zij daar niet toe in staat zijn, zal materiaal moe ten worden afgestoten of zal het verval moeten worden aan vaard. Het aantal boeken in de ongeveer 80 instellingen die in totaal 220 literaire collecties herbergen, bedraagt 1,2 mil joen. meubel lease service De nieuwe manier van zorgeloos inrichten. Vraag naar de folder l RECENSIE DIRK WILLEM ROSIE 'De zieners' (The well of the saints') van John Mil- lington Synge Vertaling: Benno Barnard Produktie Fact. Regie: Floor Huygen. Spel: Willem Kwakkel- stein, Mijs Heesen, Wim Bouwens, Mirjam de Bont, Adri Overbeeke en Ulrike Söbbeke. Te zien: LAK- Theater Leiden (vanavond). Bij Fact werken de theatermakers van de toekomst. Dat is mooi. Maar als de nieuwe produktie 'De zieners' de maat staf is voor toekomstige ontwikkelin gen. dan gaan we over een poosje de helft van de tekst niet verstaan, een deel van de handeling niet zien, en de grime en het decorontwerp duiken onder het niveau van de Grolsche Optimisten. Na zijn formidabele vertaling van 'All for love' maakt Benno Barnard ander maal indruk met 'De zieners', een com plete hertaling van 'The well of the saints' van de Ierse schrijver John Synge (1871-1909). Rond de eeuwwisseling schreef Synge toneelstukken die zich af spelen in de woeste leegte van de 'wes tern world', de slechts door Keltische af stammelingen bewoonde uithoek van Ierland waar rotsen drijven op moeras sen. Daar hebben wind en regen vrij spel, de mensen geloven er in feeën èn in de God van Rome. Het leven in de 'western world' is hard, fel en eenvou dig. Noordenwind en zuidenbries delen er de lakens uit. Vreugde vindt men er in de gloed van smeulend turf en - zo God -het wil - in de vrouw die Hij op jouw weg heeft geplaatst. Daar in het westen is de bard het enige vertier en praten de mensen nog steeds Iers, een glimp van een verloren wereld. Die eenvoud en beslotenheid, maar ook de vervreemding van een voorbije cultuur heeft Benno Barnard in taal ge goten. Zijn Nederlands heeft deels een ■Franse structuur met bijvoorbeeld het werkwoord 'gaan' voor de toekomende tijd. De tekst is een massief monument dat een nauwgezette behandeling ver eist. Daar heeft regisseuse Floor Huy gen zich zo te zien nauwelijks mee be zig gehouden. Haar aandacht is uitge gaan naar de verworvenheden van het amateurtoneel: een bewuste overdosis schmink, een bewust het zicht bene mend, gammel decorstuk midden op het toneel en (bewust?) brabbelende acteurs. Ziehier het theater van de toe komst. 'De zieners' predikt de eenvoud. Het leven wordt lelijker als je het mooier maakt. Maria en Martin dolen blind rond, op hun kromme manier zijn ze toch gelukkig met elkaar. Het gaat mis vanaf het moment dat een rondreizen de heilige hen het zicht in de ogen te ruggeeft Het beeld dat ie zich van el kaar hebben gemaakt is niet opgewas sen tegen de werkelijkheid. Het Gods geschenk zien maakt het eenvoudige blindenleven gecompliceerd. Aan het eind zijn Martin en Maria weer blind. Ze zoeken hun weg door het gevaarlijke moeras, tastend naar het pad en naar elkaar. Wat zou dal mooi geweest zijn, wan neer nieuwe Nederlandse cultuur was voortgekomen uit de oude Ierse. Ge brek aan besef van hel materiaal zette die ontwikkeling de voet dwars.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 23