f Democratie moet in het offensief 4 Wim Kok is 's avonds nog wel eens thuis lis Dominee Buskes, maar dan gladder Binnenland 'U wilt niet eigen volk eerst u wilt het recht van de sterkste' cs INSDAG 26 APRIL 1994 ANP Algemeen Nederlands Persbureau CPD Ceas \eon de Winter en Chris van der Heijden willen écht debat met extreem rechts aanzwengelen IER AAP wat j dG dfrusTERPAM MAURICE WILBRINK gzarqwie van de huidige kamerle- len is in staat in normaal Ne- lerlands Janmaat te vloeren? Ik :ou het niet weten. Ik zie 'm liet". Schrijver Leon de Winter :ucht. Waar zijn de Jan Schae- èrs gebleven, de verbale straat- echters die extreem-rechts van epliek kunnen dienen? De Winter en publicist Chris ran der Heijden hoorden de liepe stilte vallen op de avond 'an de gemeenteraadsverkie- :ingen in maart. De kopstukken 'an de grote landelijke partijen, 'econfronteerd met de opmars van extreem-rechts, kondigden ïan niet langer het debat met )D en CP'86 uit de weg te gaan. Maar ze hebben eigenlijk geen dee hoe ze dat debat moeten voeren." Na een paar dagen stilte be- iloten Van der Heijden en De Winter zelf wat te doen. Het re sultaat is het boekje 'Handlei ding ter bestrijding van ex treem-rechts'. Het duo schreef tien korte dialogen aan de hand van evenzoveel stellingen die je vaak hoort bij extreem-rechts, zoals 'Nederland voor de Ne derlanders' en 'Nederland is vol'. Een geduldige, genuan- :eerde democraat tracht de bot te uitspraken te weerleggen van •en ongeduldige, dwarse Jan maat-stemmer. Iedere dialoog wordt vervolgens besloten met énkele feiten, waarin de stellin gen van extreem-rechts met cij- Iwajkrs. percentages en vergelijkin- erda$en ver(^er worden ontkracht. Van der Heijden: „We dach- rijdatten; 'aten we nou eens ingaan fr-Jjop wat die mensen zeggen. Het 3amfzijn vaak mensen die zich in de iem6steek gelaten voelen door de 'politiek. Je kunt toch serieus re- opg< Een extreemrechtse leus wordt van de muur gespoten. Maar dat is niet genoeg, vinden De Winter en Van der Heijden, foto gpd charles strijd j be voor de Nederlanders'? Wat is een Nederlander, hoe bepaal je -dat? Is de bijdrage van een Turkse premiebetaler soms minder dan van een Nederland se?" In het hoofdstuk 'Ze voeren geen flikker uit krijgen alles' laten ze de CD-stemmer zeg gen: 'U bent zo verdomd rede lijk. Het gaat niet om argumen ten. Ik voel me bedreigd door die buitenlanders. Ze moeten weg. Al die redelijkheid leidt tot wiets'. De vraag is of de redelijkheid, de nuance, stand kan houden tegen de brutale demagogie, te gen de grove simplificatie? Van der Heijden: „Die redelijkheid, daar draait het uiteindelijk alle maal om. Redelijkheid is het principe waarop ons soort sa menleving is gebaseerd". De twee auteurs geven toe dat de reacties van de democraat in het boekje soms wel erg ver standig zijn, erg rationeel. Maar, zegt De Winter, het gdat ook om feiten. En een feit is, zeggen de twee, dat bijvoorbeeld het behoud van de AOW voor de toekomst een veel groter probleem is voor de samenleving dan de opvang van asielzoekers als je bijvoor beeld kijkt naar de bedragen die ermee gemoeid gaan en de aan tallen mensen die erbij zijn be trokken. De Winter: „Extreem rechts heeft ons een buitenlan der-probleem aangesmeerd en de rest van de politiek heeft het nog overgenomen ook". Bij het hanteren van feiten materiaal schuwen ze enig ge moraliseer niet. De Winter: „Wat is er tegen om mensen te wijzen op de consequentie van hun keuze? Veel mensen heb ben er geen flauw benul van dat de maatregelen van extreem rechts uiteindelijk hun eigen le ven zullen aantasten. Je kunt ze vragen of ze in een land willen leven zonder vrijheid voor het individu. Of in een land waar onderscheid wordt gemaakt tussen etnische groepen. Nou, reken maar dat een Janmaat stemmer niet in een soort Bos nië wil wonen". Aanvallend Van der Heijden en De Winter vinden dat in ons land te lang veel te defensief is gereageerd op extreem-rechts. Het boekje is wat de schrijvers betreft een eerste stap in een veel offensie- vere benadering. Van der Heij den: „Uiteindelijk zou een de mocratie zich met alle middelen moeten verweren tegen fascis tische elementen". Hij gaat zelfs zo ver te stellen dat de Weimar- republiek - de democratie die vooraf ging aan de dictatuur van de nazi's - zichzelf om zeep heeft geholpen door niet dicta toriaal genoeg te zijn in het ver dedigen van haar belangrijkste principes. Zover is het hier echter nog niet, zegt Van der Heijden. „Maar in de reactie op de druk die extreem-rechts uitoefent, dreigt men nu water bij de wijn te doen. En dat tast de funda menten van onze samenleving aan". De kwetsbare democratie zou in zijn ogen nu juist meer verantwoordelijkheidsgevoel van zijn burgers mogen eisen. „De democratie heeft in jaren van voorspoed veel rechten aan de burgers verleend. Nu ze in het gedrang dreigt te raken, mo gen burgerplichten ook meer accent krijgen". Daarin past, vinden De Win ter en Van der Heijden, ook het opzoeken van degenen die een proteststem op de CD uitbren gen, omdat ze teleurgesteld zijn in de rest van de politiek. De Winter: „Je kunt ze vragen toch de principes van de democratie te ondersteunen. En je hebt ook wat te bieden: je solidariteit en het serieus nemen van de pro blemen waar ze mee te kampen hebben. En een eerlijke bood schap. Een slecht opgeleide, langdurig werkloze maakt meer kans op werk als hij zich verder schoolt. Maar een harde garan tie op een baan is er niet. Ook niet als je alle buitenlanders er uit zou gooien". DEN HAAG GPD Een van de dialogen uit het boekje gaat over de slogan 'Ei gen volk eerst' van de CP'86. De opmerkingen van de ex treem-rechtse stemmer staan cursief gedrukt, die van zijn democratische opponent nor maal. Wij hebben hier voor de wel vaart gezorgd maar de buiten landers worden altijd voorge trokken. Dat is niet eerlijk. Wij horen hier en dit land is van ons. Daarom hebben de Neder landers op alles het eerste recht. Bij huizen, uitkeringen en der gelijke moeten zij voorrang krijgen. Eigen volk eerst. Hoe weet u dat het eigen volk wordt achtergesteld? Als een Nederlander een huis nodig heeft dan krijgt hij het niet en een buitenlander wel. Als een Nederlander een zaak wil beginnen moet hij het al leen doen terwijl een buitenlan der alle steun krijgt. Als een Ne derlander een cursus wil vol gen, moet hij het uit eigen zak betalen. Als een buitenlander zoiets wil, wordt dat door de staat vergoedt. Dus u bent eigenlijk niet zo te gen wat u noemt buitenlan ders, maar u bent het oneens met de politiek van de over heid? Precies. Ik ben geen racist. Dus als u zegt 'eigen volk eerst', dan bedoelt u eigenlijk: de overheid verdeelt haar steun niet goed? Mensen die hier langer wonen hebben oudere rechten en oude rechten wegen zwaarder dan jonge. Dus een kind van oorspronke lijk buitenlandse ouders heeft evenveel rechten als een kind van oorspronkelijk Nederland se ouders. Ze zijn immers even oud en hebben allebei hun le ven lang in Nederland ge woond? Nee. Waarom niet? Hun ouders zijn hier niet gebo- Maar als die ouders even lang in Nederland hebben gewerkt? Dat maakt niet uit. U bedoelt: ofschoon die ouders hetzelfde hebben bijgedragen aan de Nederlandse staat, ont lenen ze daaraan niet dezelfde rechten? Inderdaad. Dat is discriminatie. De Nederlandse staat discrimi neert. door buitenlanders voor te trekken. De Nederlandse staat steunt de sociaal zwakkeren. Toevallig dat die buitenlanders en sociaal zwakkeren altijd de zelfden zijn. Dat is onjuist. Van de mensen die in Nederland een uitkering genieten behoort de meerder heid tot de oorspronkelijke Ne derlanders. Procentueel zijn er veel meer buitenlanders dan Nederlan ders werkloos. Een beter bewijs dat buitenlan ders niet worden voorgetrok ken is nauwelijks denkbaar. Want als ze door de staat zou den worden voorgetrokken, zouden ze allemaal een baan hebben. De Nederlandse staat probeert ze wel aan een baan te helpen maar ze willen niet. Ze zijn lui. Van mensen die de moed heb ben gehad alles achter te laten en in een vreemd land op nieuw te beginnen, kan je veel zeggen, maar niet dat ze lui zijn. De 'buitenlandse' be roepsbevolking heeft voor 82 procent werk. Dat is onder het landelijk gemiddelde, maar niet zo laag dat je kunt zeggen dat ze lui zijn, temeer daar zij vaak de rotbaantjes hebben, die wij niet willen. Ze zijn gekomen om te profite- Voor een deel zijn ze in hun ei gen land door Nederlanders geronseld omdat wij arbeids krachten nodig hadden. De meesten kwamen vanwege ge zinshereniging of door onrust rond de Surinaamse onafhan kelijkheid. Als wij ze gehaald hebben, kun nen wij ze ook terugsturen. worven. Zo gaat dat in een rechtsstaat. Ik voel me daar niet verant woordelijk voor. Dus u wilt de voormalige bui- tenlanders opsporen, selecte- I ren en. desnoods tegen hun I wil, het land uitzetten? Wat moet, dat moet. Wij hebben via democratische weg gekozen voor een samen leving waarin elk individu gelij ke rechten en dezelfde plichten heeft. Dan moet die samenleving ver anderen. U pleit niet voor eigen volk eerst, u pleit voor het recht van de sterkste. Ja dat is de natuurwet. Om de wetten van de natuur te verzachten, hebben wij de ver zorgingsstaat opgebouwd. Daarin worden de zwakkeren beschermd, ongeacht ras. ge slacht of geloof. Dan deugt die verzorgingsstaat niet. Die buitenlanders zijn hier overbodig. U denkt in termen van over bodige en nuttige mensen. Zo'n indeling leidt tot onder drukking en terreur. Een dicta tuur heeft nog nooit welvaart en sociale zekerheid voortge bracht. Een beschaafde sa menleving daarentegen berust op gelijk rechten voor elk indi vidu. zo'n samenleving noe men we een democratie. En al leen een democratie kan bur gers welvaart en sociale zeker heid brengen. Enkele feiten. Het werkloosheidspercenta ge onder allochtonen is drie keer zo hoog als dat onder au tochtonen, in 1993 respectie velijk 18 tegen 6 procent. In absolute getallen betekent dat ongeveer 370.000 Nederlandse werklozen tegen 110.000 al lochtone werklozen. Ondanks het relatief hoge werklooheids- percentage onder allochtonen is het aantal onder hen met een baan toegenomen. In 1993 hadden 470.000 allochtonen betaald werk. in 1987 waren dat er 360.000, PvdA-lijsttrekker doet het rustig aan - en mijdt de Haagse azijnpissers ALPHEN AAN DEN RUN CEES VAN HOORE 'Frits Bolkestein. Heer van kruin tot teen. Jammer dat hij niet erg groot van stuk is', zegt een scri bent naast mij aan tafel. Ja, ja, de humor ligt op straat. Jammer dat er tegenwoordig zo goed wordt geveegd. De jacht op politici is geopend. Ook op de fractie leider van de WD. Maar Bolk houdt zich staande, duikt behendig onder de hagel van hatelijkheden door. En schiet terug. In het grote restaurant van Avifauna in Alphen aan den Rijn mag hij preken voor eigen parochie. Preken, ja. Want hij heeft met die grijze haardos, waarin aan de rechterkant een soort Van Agt-draaiing is aangelegd, toch iets weg van een dagsluiter. Dominee Buskes. Maar dan gladder en profaner. Vredesduif met oor logstaal. Praat op de galm. Wil ook de bedelaars achterin de kerk bereiken. Met de wijsvinger aan de wang en de duim onder de kaak hoort hij aan wat partijgenoot Pieter Winsemius heeft te melden aan interviewer Cees Mijnten. De klassieke luisterpose. Zit waarschijn lijk ook als de Denker van Rodin op het toilet. Voor zover waarneembaar vanaf de zijlijn, heeft Bolkestein een aardig buikje. Het gele overhemd trekt daar een beetje. Wat een vrolijke stropdas voor zo'n serieuze man. Je hoort het z'n voorlich ter zeggen: 'Hè, Frits, trek die fantasiedas van HIJ nou toch eens aan!' De ogen van Frits zijn in het donker niet echt goed te zien. Zijn ze bruin? Ja toch? Bruin en streng en glanzend. Er zit een zeker fanatisme in. Ze kijken in een vuur dat komt. Als Pieter Winse mius opmerkt dat je 'dit kabinet geen onvoldoen de moet geven' omdat het dan 'blijft zitten' lacht de zaal. Bolkestein niet. Toch een beetje zenuw achtig? Zit hij alvast zijn speech te repeteren? Even later mag Bolkestein zelfbij Cees Mijnten aan tafel plaatsnemen. Als hij gaat zitten in de le deren fauteuil, trekt hij de pijpen van zijn broek een beetje op, zodat er een wit randje enkel ver schijnt. Frits heeft dus echt een lichaam. Gek, dat je je niet kunt voorstellen dat er achter die recla mepop van de WD ook nog een levend hart klopt, dat er oksels zijn waarin zich geurtjes op houden. Het grijze pak dat Frits draagt, zit hem als gegoten. Gegoten, ja. Het kan nooit meer uit. Frits gaat 's avonds gekleed in de klerenkast staan en komt er 's morgens precies zo weer uit. De manier waarop hij praat. 'Hypercorrect' noem je dat. Niet 'mense' maar 'mensen'. Geen lettertje wordt ingeslikt. Als hij de h in het woord 'verho gen' uitspreekt, lijkt het wel alsof hij tegen een spiegeltje ademt om te controleren of hij nog leeft. 'Producéééren', 'probéééren, daar komen ze weer, de klinkertjes met hun haartjes keurig in een scheiding. Bolkestein: Een jongetje dat vroe ger zijn step 'autoped' moet hebben genoemd. Schreef net als zijn vriendjes het woord neuken op de schoolmuur, maar dan wel sjiek, met een q. Toch wel bewondering voor hem. Zijn antwoor den op de vragen van de interviewer kunnen zo in een boek. Soms pakt hij met zijn rechterhand een zin vast. De vingertoppen komen delicaat bij Bolkestein in Alphen aan den Rijn: Every inch a gent leman. foto anp elkaar. Zo pakt iemand een bonbon. Bolkestein is een belezen man. Dat wil zeggen: de gevleugelde woorden die hij uit de literatuur heeft opgepikt, vliegen met hem mee. Of hij nu ook werkelijk geïnteresseerd is in wat die schrij vers hem te vertellen hebben, blijft de vraag. Hij lijkt me meer een pragmatische lezer. 'Mmm, dat kan ik misschien nog wel eens gebruiken.' Of hij ook nare eigenschappen heeft, vraagt Cees Mijnten. Ja. Vraatzucht. Wat hij liever eet: spruit jes of haricots veris? Haricots verts natuurlijk. En Bolk luistert ook liever naar Vivaldi dan naar In stant Replay, dat vanavond optreedt. Bij een nummer over een mooi meisje zoekt een van de zangers in de zaal vergeefs naar een dame tot wie hij zich kan richten. Bolkestein luistert onbewo gen naar de zoetgevooisde klanken van de vier donkere jongens. Geen spier in zijn gezicht ver trekt. Later zal hij het hebben over de vreemde lingenhaat die in Europa 'zijn kaalgeschoren kop weer opsteekt'. Mooi gezegd, Bolk. Bolk heeft de gave van het woord. Wat zég ik? Bolk is het woord. Woord dat maar geen vlees wil worden. De zaal applaudis seert. De slangen in het reptielenhuis van Avifau na worden er wakker van en glijden langzaam van hun tak. Nee, Bolk hoeft niet zo nodig minister-president te worden, zegt hij in Avifauna. Bolk doet dit nu allemaal wel, maar je ziet dat hij eigenlijk vies is van de politiek. Hij is lijfelijk misschien wel aan wezig in Alphen aan den Rijn, maar zijn geest vertoeft elders. Bolkestein: Every inch a gentleman. Een man die bij een deur die toegang geeft tot een duizeling wekkend diep ravijn tegen je zal zeggen: 'Gaat u voor'. Dit is deel twee uit de serie Kopstukken. Eerder verscheen het profiel van CDA-lijsttrekker Brinkman. DEN HAAG HARM HARKEMA Terwijl CDA-leider Brinkman van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat door het land trekt, doet PvdA-lijsttrekker Wim Kok het opvallend kalmpjes aan. Vo rige week dinsdag, in Leeuwar den, begon hij de campagne om twaalf uur in de ochtend. Reeds om half zeven in de avond was hij weer thuis in Amsterdam. Woensdag in Arnhem en Nijmegen van hetzelfde laken een pak. Op half twaalf begon Kok op zijn gemakje aan een wandeling door het Arnhemse centrum en na een phone-in met lezers van dagblad de Gel derlander zat het er weer op. En bij die relatief korte campagne dagen van Kok zal het de ko mende weken blijven. Kok breekt hier met de tradi tie van de avondlijke partijma nifestaties-met-spreekbeurt in het bijzijn van een camera van het NOS-journaal. Waar de an dere grote partijen daar in meer of mindere mate nog aan vast houden, zegt Kok: „We doen het deze keer wat anders. Min der naar rokerige zaaltjes en wat vroeger op de dag. Zodat ook de media als het NOS-journaal on ze dagelijkse boodschap wat vroeger hebben en minder in een tijdsklem zitten". Binnen het PvdA-campagne- team valt op te tekenen dat Kok op deze manier veel meer tijd heeft om na te denken over zijn reactie op aanvallen van de concurrentie. Die bewaren hun boodschap-van-de-dag door gaans tot de avond en struike len vervolgens op de buis over elkaar heen in snel bedachte re acties op elkaar. Kok is dan al lang uit het gezichtsveld van de camera's verdwenen en kan, in overleg met zijn getrouwen, in alle rust bepalen of, en zo ja hoe hij de volgende dag wil reageren op de kwestie van de dag daar voor. Staatsman Kok is bovendien gretig in het gat gesprongen dat Lubbers heeft achtergelaten. Lubbers profileerde zich de vorige twee verkiezingen als de staatsman die boven de partijen staat en bij wie het land in goede han den is. Hoewel Kok af en toe wat speldeprikjes uitdeelt (hij Het 'WAO-congres' in Nijmegen, waar Kok de vertrouwenskwestie stelde na de chaos waarin zijn partij terecht was gekomen door het kabinetsbe sluit over de WAO in juli. Hij kreeg het vertrouwen, maar bijna iedereen verwachtte dat desondanks zijn dagen waren geteld. Maar Kok is terug: op dit moment wordt hij door de kiezers van alle politici die na 3 mei blijven veruit het vaakst genoemd als gewenste premier. archuffoto anp moet toch ook duidelijk maken waar de PvdA voor staat) waakt hij er duidelijk voor om zich al te veel in in het platvloerse strijdgewoel te begeven. De boodschap, die ook van 'zijn portret op het verkiezingsaffi che 'Kies Kok' afstraalt, is dui delijk: aan deze wijze, beschei den man kunnen we het land met gerust hart toevertrouwen. Ter illustratie: toen CDA- voorman Brinkman eerder het land waarschuwde dat onder een linksig kabinet zonder CDA buitenlandse investeerders Ne derland de rug toe zullen keren, reageerde Kok in Arnhem va derlijk: „De heer Brinkman overdrijft een beetje". Idem dito adviseerde hij premier Lubbers, na diens omstreden uitlatingen over Brinkman en het gevaar van een regering zonder CDA „Ik heb de indruk dat de minis-, ter-president eens een paar nachten goed moet slapen". Gezien zijn relatief rustige programma heeft Kok zelf alle tijd voor een flinke nachtrust. Ook daar is door de campagne leiders over nagedacht. Iemand als Brinkman die nu als een gek door het land reist, loopt de kans dat hij straks geheel afge peigerd is voor het verkiezings debat aan de vooravond van de verkiezingen. Kok is dan nog zo fris als een hoentje, filosofeert een campagnemedewerker. Azijnpissers Koks beperkte programma is mede ingegeven door de over weging 'dat het toch geen enke le zin heeft om van vroeg tot laat van hot naar her te rennen', om met zijn woordvoerder Dig Ishta te spreken. Wat Kok doet. daar neemt hij de tijd voor. Zo wordt het aantal openbare op tredens per dag (een wandelin getje door een binnenstad, een college voor een groep studen ten, of een bezoekje aan een honderdjarige, een bezoek aan een fabriek) beperkt tot twee of drie. Die lijken voor het oog van de camera's de kem van de PvdA-campagne, maar zijn het niet. De PvdA heeft namelijk goed gekeken naar de succesvolle verkiezingscampagne van de Amerikaanse president Clinton. Deze ontweek tijdens zijn toer- nee de 'azijnpissers' van de lan delijke media en.regelde in heel het land interviews met plaatse lijke en regionale media. Die bleken, zoals verwacht, minder kritisch jegens de kandidaat, die zijn boodschap er dan ook veel beter bij kwijt kon. De PvdA heeft nu een verge lijkbare strategie als Clinton. De landelijke media worden welis waar niet gemeden, maar ook niet actief benaderd. Onderwijl heeft de PvdA de lokale en re gionale omroepen en de be langrijkste regionale kranten bestookt met interview-aanbie dingen, waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Kok zelf 'doet' de grotere regionale kranten en houdt telefoonuurtjes bij de meeste regionale omroepen, waarbij luisteraars hun hart bij de lijsttrekker en andere PvdA- kandidaten kunnen luchten. De aandacht van de PvdA voor de lokale en regionale me dia komt mede voort uit de we tenschap dat juist onder deze lezers en luisteraars een grote groep zwevende kiezers te be reiken is. Een paginagrote ad vertentie in alle toonaangeven de regionale bladen bleek door een op de drie Nederlanders te zijn opgemerkt. „Uitzonderlijk hoog", meldt Dig Ishta tevre den. Verder valt in de campagne op dat niet alleen Kok maar de hele PvdA zich, in tegenstelling tot het verleden, in alle opzich ten onthoudt van toeters en bel len: geen gefolder, geen schreeuwende verkiezingsleu zen. geen grote manifestaties. Partijvoorzitter Rottenberg: „Je dient te erkennen dat de poli tiek in het maatschappelijk le ven een bescheiden rol vervult Bovendien moet je erkennen dat de PvdA de afgelopen jaren flinke buten NmA ■niaikfc neem de WAO-crisis. Het zou een complete farce zijn om nu van de daken te schreeuwen: Stemt allen PvdA".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 5