Vaak geïmiteerd, nooit overtroffen 'Misschien ben ik religieuzer dan jij' WDR daagt John de Mol jr. Deeltijdbaan voor Loeki bij Philips Nederlandse muziek uit een bouwpakket Rtv show 7 VRYDAG 15 APRIL 1994 KEULEN/HILVERSUM» De Westdeutsche Rundfunk (WDR) heeft bij de rechtbank in Keulen een klacht ingediend tegen de Nederlandse TV-producent John de Mol jr. en de Duitse zender RTL Plus. De WDR voelt zich bekocht door de producent. De WDR, die uitzendt op het eerste Duitse net, had voor 1,7 miljoen gulden Medisch Centrum West van John de Mol Produkties BV gekocht. La ter kwam de omroep erachter dat De Mol voor de commerciële concurrent RTL Plus het daar veel op lijkende DieStadtklinikmaakte. De dialogen zijn voor een deel letterlijk hetzelf de. Zo kon het gebeuren dat op één dag hetzelfde verhaal bij Duitsland 1 en RTL op het scherm werd vertoond. In krantenpublikaties heeft de scenarioschrij ver Hans Galesloot toegegeven dat voor Die Stadtklinik oud materiaal van MCW is gebruikt. Daarmee denkt de WDR voor de rechtbank sterk te staan. Een Duits boulevardblad was in oktober de overeenkomsten tussen beide series al opge vallen. Voor Medisch Centrum West, dat in februari na zeven jaar (honderd afleveringen) in Nederland de deur sloot, bestaat veel buitenlandse belang- John de Mol jr. Brood oog in oog met Binnendijk schien heb je God wel nodig omdat je niet deugt". Schilderij Brood kende Binnendijk al een beetje, want hij had banden opgevraagd van oude vraag gesprekken. Het interview dat Binnendijk had met Hetty Heyting inspireerde Herman Brood tot het maken van een schilderij, dat hij de naam Ik deug heeft gegeven. Misschien weet Binnendijk de zanger niet helemaal te doorgronden - dat wordt niet helemaal duidelijk - vast staat dat Brood re gelmatig zijn meest verontwaardigde ge zicht trekt als hij Binnendijk hoort praten. ,,Jij hebt het altijd maar over God. Waarom heb je dat woord God toch steeds nodig", vraagt Brood zich vertwijfeld af. Brood heeft het niet zo op God. „Het is een uit de hand gelopen Sinterklaas", roept hij in Fifty-Fifty. Even daarna roept Brood: „An sich ben ik ook gelovig". Maar Binnendijk geeft de moed niet op. Hij blijft serieus doorvragen en de antwoorden blijven onsamenhan gend. Het gesprek tussen Binnendijk en Brood heeft bij de EO-interviewer iets losgemaakt. „Bij Herman Brood proefde ik dat het ge sprek wat achtergelaten had. Ik heb hem een poos later een brief geschreven waarin ik zei dat ik in die paar uur van onze ont moeting van hem ben gaan houden. Mis schien is dat iets van de liefde van de Here Juzus Christus door je heen. Dat moet ik al le ruimte geven, met alle vraagtekens erbij", aldus Binnendijk in het EO-omroepblad Vi sie van deze week. (Nederland 2, morgenavond om 23.15 uur) Eigenlijk voelt Herman Brood er niets voor om de televisie uit te zetten als EO'er Henk Binnendijk zijn interview voor het program ma Fifty-Fifty wil beginnen. „Als de TV uit is, is het net alsof er een doodskist staat. Daarom zet ik 'm principieel nooit uit". Er wordt daarom voor de gulden middenweg gekozen: televisie aan, geluid uit. De EO begint morgen met een nieuwe se rie afleveringen van het interviewprogram ma Fifty-Fifty. De weken na Herman Brood laten Koos Alberts, W.L. Brugsma, Pieter Winsemius, Liesbeth List en Wim Bosboom zich door Binnendijk over geloof (en soms ook aardse zaken) ondervragen. Onmiddellijk nadat Binnendijk de woon kamer van zanger en schilder Brood bin nenstapt, wordt de EO-er met onsamen hangende woorden bestookt. „Als ik teveel praat, moet je het maar zeggen hoor." Bin nendijk reageert slechts lauwtjes: „Hoe meer je praat des te beter." En inderdaad: Herman Brood praat - te midden van zijn tamelijk chaotisch ogende atelier - honderduit. Maar zégt hij ook wel iets substantieels? Nauwelijks. Binnendijk, die doorgaans nogal zeurderig en op een zuigende manier religie met zijn (ook niet gelovige) gasten bespreekbaar probeert te maken, heeft maar weinig vat op de steeds nonchalanter reagerende kunstenaar. Zelfs niet als Binnendijk het onderwerp 'muziekoptreden' (dus een gevoelig punt) aansnijdt. „We zouden het toch over religie hebben? Voor koetjes en kalfjes heb ik je niet uitgenodigd", zegt Brood op beetje bit se toon. En: „Het zou me niets verbazen als ik misschien religieuzer ben dan jij. Ik deug namelijk, jij deugt omdat je God hebt. Mis- •ifRYD/ Radio Noordzee Nationaal verwacht grotere luisterdichtheid In de bosrijke omgeving van de Flevolaan in Naarden ligt Hofstede Oud Bussem. Het karakteristieke gebouw was in vroe gere tijden een boerderij waar op grote schaal melk geproduceerd werd. De stallen waar de koeien stonden, zijn nu vergaderzalen en ont vangstruimten van het mediaconcern Streng- holt. Eén van de onderdelen van dit bedrijf is Radio Noordzee Nationaal. Directeur Martin Banga blaakt van zelfver trouwen. Op 1 april ging het commerciële ra diostation de ether in. „In de auto, op de stei gers, aan het strand, overal zijn we nu te ho ren. Ik verwacht dat binnen drie jaar tien tot vijftien procent van de luisteraars aan ons sta tion gelduisterd, nu we op de FM zitten." Dat klinkt tamelijk optimistisch, als wordt bedacht dat Noordzee volgens de laatste cij fers van Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS een marktaandeel van slechts 1,8 procent heeft. Het station kreeg onlangs een flinke finan ciële injectie van enkele miljoenen guldens van de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Een groep van zo'n 25 muziek uitgevers wil dat geld via een rechtszaak terug halen omdat er sprake zou zijn van belangen verstrengeling. Mediaconcern Strengholt is zo wel betrokken bij Buma/Stemra als bij Radio Noordzee. De afdelingen van het radiostation zijn ver spreid over Hofstede Oud Bussem. Op de bega ne grond bevinden zich de kantoortjes van de directeur en de produktiemedewerkers. Een trapje hoger is de studio, de nieuwsredactie en de ruimte die door de medewerkers eerbiedig het 'heilige der heiligen' genoemd wordt. In deze ruimte staat het hart van de muziekzen der: de computer die 24 uur per dag muziek de lucht instuurt. In de computer zit een play-list opgeslagen met de te draaien nummers. Het apparaat staat in verbinding met twee impo sante torens van in totaal vijftien cd-spelers. In elke CD-speler zitten drie laatjes en in elk laatje kunnen weer zes CD's. Zo kunnen 270 'geluidsdragers' tegelijk scherp gezet worden. De presentator kan op elk gewenst moment het programma van de computer onderbreken om een plaat aan te kondigen of een telefoon spelletje te spelen. Een deur verder staat de studio, een houten bouwpakket. Vóór 1 april komt er nog zo'n in stant-studio en een spreekcel bij. De facilitei ten moeten uitgebreid worden, omdat Noord zee per 1 april meer programma's gaat uitzen den. In plaats van tot acht uur 's avonds zijn de presentatoren dan tot twaalf uur 's avonds in de lucht. Dat betekent dat het team van 34 medewerkers aangevuld wordt met zes nieuwe mensen, onder wie Conny Vandenbosch. Wie de overigen zijn, wil Banga nog niet vertellen. Ook over de nieuwe programmatische inhoud is hij terughoudend. „In elkr geval krijgen de programma's overdag straks ook een naam. Dat is beter voor de herkenbaarheid." Nu draait Noordzee overdag één grote brij van easy listening-mwAek met om de zoveel uur een andere presentator, 's Avonds komen de meer gespecialiseerde programma's aan bod met hardrock-, jazz- of cabaretmuziek. Directeur Banga verwacht weinig last te hebben van concurrentie van Holland FM, dat eveneens muziek van eigen bodem draait. „Wij hebben een FM-frequentie en Holland FM zit op de middengolf en die is slechter te ontvangen." Volgens Banga onderscheidt Noordzee zich heel duidelijk van het Rotterdamse station. Holland FM draait meer Nederlandstalige nummers en een wat volkser genre dan wij." Volkser genre? Presentator en technicus Eric de Moes legt uit wat Noordzee daarmee be doelt. Terwijl uit de boxen een lied van Her man van Veen klinkt, zegt hij met een blik op de play-list: „Wat voor muziek heb ik nou de laatste paar minuten gedraaid? Dat is een nummer van Ronny Tober, van Luv', Johnny Jordaan, Anita Meijer en dit, Herman van i Veen. De enige die je opgevallen zal zijn, is die van Jordaan. Dat is een nummer dat wat meer van dat ene, tweeë, hoempapa is. Wij brengen meer onopvallende achtergrondmuziek. De presentatoren hebben praktisch allemaal een piratenverleden en volgens Banga zijn dat de beste presentatoren. „Die mensen zijn ere- atief en ondernemend. Zij zijn bereid voor een radiostation te knokken en zitten hier niet van negen tot vijf wat te suffen." De medewerkers van Radio Noordzee Nationaal zijn optimistisch c volop uiting aan. WED Met Tommy Cooper stierf tien jaar geleden ook de humor een beetje M e hebben hem veel geï- W miteerd. Maar er was m A maar één Tommy Coo per. De man met de fez, schoen maat 56, de onmogelijkste goo cheltrucs, dat arsenaal van grap pen en die aanstekelijke lach. Toen hij in het harnas stierf, deze week tien jaar geleden, ging de humor ook een beetje dood. Een hem typerende joke: „Laatst ruimde ik met m'n vrouw de zol der op: smerig en ónder de spin- newebben. Maar ze is een goede moeder. Ha, ha, ha." Gevleugelde uitdrukking: Just like that. Het waren de meest gebruikte woorden van Cooper: Just like that. Dingen gebeurden just like that en goocheltrucs gingen just like that. Zo maar, pardoes. En zoals hij kwam, is hij ook gegaan. Just like that. Het is zondagavond 15 april in 1984. Engeland kijkt weer mas saal naar de volkskomiek op de televisie. Hij is 62 inmiddels, en trakteert de mensen op zijn zo veelste show, getiteld Live from Her Majesty. In de Britse huiska mers en op de tribunes lacht het publiek zich andermaal een kriek om die klunzige reus in rokkos- tuum, ook wanneer hij plotseling naar zijn borst grijpt en op de grond valt. Just like that. De toeschouwers denken dat het erbij hoort, dat Cooper weer een dolle act opvoert, maar niets is minder waar. Tommy klaagt te gen toneelknechten over pijn in de borst en terstond wordt hij naar een ziekenhuis in Westmin ster vervoerd. Daar, met zoon Thomas aan zijn bed, overlijdt hij enkele minuten later aan een hartaanval: Engeland is een van zijn grootste komieken kwijt. De show is inmiddels voortgezet met een optreden van Donny Os mond - véél roemlozer kon het niet... Onhandig Tommy Cooper dreef feitelijk op een gebre^k aan roem. Dat hij de mensen zo kon vermaken met zijn onhandige gegoochel maakte hem razend populair, maar ook een gevangene van zijn eigen succes. Want Tommy Cooper was in werkelijkheid een begenadigd goochelaar, zelfs lid van de exclu sieve Inner Magic Circle. Maar de mensen wilden Tommy als stoet haspel, een goochelaar die bij wijze van spreken met een schaar niet eens een touwtje doormid den kon knippen. En éls hij het touwtje dan na veel haperen ein delijk had doorgeknipt, schaap achtig lachend, goochelde hij in de herkansing vervolgens geen nieuw touwtje tevoorschijn, maar slaand succes. Wanneer tijdens, een optreden in Cairo plotseling! een bomalarm weerklinkt, rem iedereen de zaal uit behalvè! Tommy, die in de consternatie zijn helm niet kan vinden. In.» g-^ plaats daarvan grist hij een bé-' diende de rode fez van het hoofd:.- een handelsmerk is geboren. Dé omgekeerde 'bloempot-met kwast' zou de rest van zijn loop^.g «g baan - 42 jaar - zijn kop sieren. Touw Situatie: Tommy pakt enkele r 18.30 ;;,8.40 ters touw, kijkt omhoog en rolt inp de tussentijd het touw op, met de duidelijke intentie om het uitein-j de straks omhoog te gooien. - En dan nu de truc met het\ r touw. De opzet is, zoals vaak, simpel. Goochelaar gooit touw omhoog, touw blijft kaarsrecht stéan. Maar in de wereld van Tommy Cooper, de stuntelgoochelaar,2{ wordt elke goochel-logica ont kend. Hoe vaak hij het touw ook omhoog gooit, het komt met de zelfde vaart weer naar beneden. Q| Dat vormt de inleiding tot zo'njfg^i typische Cooper-verzuchting: - Mijn god, wat ben ik dit beu, zeg. In Nederland werden zijn shows op televisie uitgezonden door KRO en VARA. Verder was hij een paar keer in Nederland, onder meer in de spelshow van Willem Ruys en bij talkshow nestor Willem Duys, die hem in maart 1977 een keer ontving in,Li zijn AVRO-programma Voor De) u Vuist Weg. Ouder dan 62 mocht hij niet c worden, Tommy Cooper. Hij was verslaafd aan de bühne en aan de drank, ook al was die bedoeld om de helse rugpijnen te verdoven. Zijn zoon Thomas zou later, in '89, overigens het leven laten na een ziekte ten gevolge van alco holmisbruik. Thomas en Tom my's broer David zochten allebei een plaatsje in de showbizz, maar moesten het afleggen tegen de le- j gende van de man met de fez. David hielp Tommy vaak met zijn goocheltrucs en moest zich schik ken in een plaatsje in de schaduw van zijn broer. 23 Ongetwijfeld zullen ze toch veel 23 gelachen hebben, met z'n twee ën. Over dat verhaal van Tommy, neer hij als puber voor het eerst bijvoorbeeld, over die keer dat hij. optreedt in de kantine van de ging duiken. Hoe hij in zijn 'nieti- r' scheepswerf, slaat de planken- we kikvorspak en met zijn lurfrr-~ koorts toe en loopt alles fout: fles op zijn rug naar een diepte, VR Tommy gooit spullen om, strui- van vijftig meter zwom, en hoe hij Pol kelt herhaaldelijk, en ziet de ene daar plotseling een man in een die na de andere goocheltruc misluk- gewoon jack en een flanellen ken. broek zag. JJJ Het publiek stelt het foutenfes- Nieuwsgierig geworden,rji tival echter op hoge prijs en Coo- schreef Tommy op een papiertje: per besluit wijselijk zijn act op te - Wat doe jij hier, in een gewoon. Rai hangen aan zijn mislukkingen, jack en een flanellen broek? 'jSc Als cavalerist in het leger komt Waarop de man Tommy het 1^' Cooper een paar jaar later in het blocnootje uit handen nam en ju Midden-Oosten terecht en ook schreef: de daar, bij de andere soldaten, blij- -Ik verdrink. ken zijn opvoeringen een door- re* Tommy Cooper: „En dan nu de truc met het touw." twee losse stukjes touw, die hal verwege aan elkaar waren vastge knoopt. Het publiek lag blauw om zulke practical jokes. Zo maakte hij zich geliefd bij jong en oud, van laag tot hoog: het Brits koninklijk huis behoorde tot zijn grootste fans. Verschillen de keren trad hij op tijdens ko ninklijke voorstellingen of zelfs in besloten kring, op Windsor Casüe. In 1954 maakte hij zijn Amerikaanse debuut in Las Vegas en ook daar waren de mensen laaiend enthousiast. De befaam de Ed Sullivan ontving de mar kante Engelse komiek in '63 twee keer in zijn televisieshow en noemde hem 'de grappigste man die ooit op de planken stond'. Goocheldoos Het begon allemaal met de goo cheldoos die Tommy op zijn achtste kreeg van zijn tante Lucy. De Coopers, oorspronkelijk af komstig uit het zuiden van Wales, wonen dan in de havenstad Southampton. Tommy wordt er leerling-scheepsbouwer en schaaft enthousiast aan zijn goo- chel-act: hij wil later een echte goochelaar worden. Maar wan- STHR-symbool Loeki de Leeuw moest op 1 april voor één dag plaats maken voor Mic key Mouse: sinds gisteren werkt hij in deel tijd voor Philips. Een en ander in verband met de grootscheepse TV-campagne die het Eindhovense elektronicaconcern zowel bij de STER (Nederland 1, 2 en 3) als IP (RTL 4 en 5) is begonnen. In totaal zijn de Philips-spotjes 69 keer te zien: 30 keer bij de STER en 39 keer bij IP. Volgens een woordvoerster van Philips in Eindhoven is het initiatief van de STER uit gegaan om Loeki de Leeuw in de campagne een zekere en aangepaste rol toe te bedelen. Het olijke leeuwtje zal voorafgaand aan de Philips-commercial over bijvoorbeeld stof zuigers enthousiast met een stofzuigerslang te zien zijn. Het elektronicaconcern heeft niet alleen met Loeki een exclusieve en ludieke rege ling getroffen, het 'gloeilampenbedrijf uit het zuiden des lands' kocht gisteren de to tale STER-zendtijd voor het Journaal van zes uur op Nederland 2 op. Philips is >k in andere Europese landen met de mammoet-actie begonnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10