Vluchten voor moordenaars in driedelig grijs Film Boeren, kunstenaars en Federico Fellini Olympische geest verpakt in komedie Gekunstelde Wildgroei 'Mijn afkomst had invloed op wie ik geworden ben' QDONDERDAG 14 APRIL 1994 FILMS IN LEIDEN den Rijn Camille 16/4. 20 30 uur. dag ge- standsverbijstering maakte ze haar werk kapot. Broer Paul liet haar uiteindelijk opnemen in een psychiatrische inrichting. Daar verbleef deze getalenteer de, getormenteerde vrouw het merendeel van haar leven. Ook een debuut is de prachti ge documentaire van Jos de Putter, Filmrecensent van deze krant. In zijn Het is een schone dag geweest, gaat hij terug naar zijn geboortegrond Zeeland. Zijn ouders hebben daar een boerderij waar ze nog heel tra- ditoneel leven. De seizoenen bepalen hun werkzaamheden. Bij gebrek aan opvolgers, be sluiten de twee op te houden met het boerenbedrijf dat al ge neraties in de familie is. De Put ter volgt hen in dat laatste jaar. Sober, zonder commentaar en zonder sentimenteel te zijn. Een indrukwekkende film over een bijna uitgestorven leven. VOORBESCHOUW! uis, Alphen i /r 15/4 en |LVC. Lelden Het is do 14/4 t/m za 16/4. 2045 :inema. Leiden: Intervista, ma 18/4, 20.30 Portret van een kunstenaar. Of nog beter: in Camille Claudel llaat Bruno Nuyten zien dat de ligrens tussen genialiteit en gekte l'maar een haar dik is. Hij was cameraman bij onder anderen |iDuras, Blier, Zulawski en Berri en maakt met deze film zijn re- Igiedebuut. Hoofdrolspeelster Isabelle Adjani vroeg hem voor deze klus. En Frankrijk beloon de Nuytens eersteling met vijf Césars. Hij schreef ook het sce nario waarbij de regisseur zich baseerde op een boek van Rei- 'ne-Marie Paris. Camille Claudel (1864 - 1943) was een geniaal beeldhouwster. Nauwelijks twintig jaar oud kwam de getalenteerde Frangai- se als leerling bij Auguste Rodin (in de film gespeeld door Gé- rard Depardieu) terecht en maakte de tenen of voeten van zijn zo beroemde beelden. Het bleek lastig onder de lange schaduw van deze kunstenaar uit te komen. Dat werd nog moeilijker toen Claudel en Ro din een verhouding kregen. Ze hadden jarenlang een ge passioneerde relatie. Alleen had Rodin al vrouw en kinderen. Toen Claudel zwanger raakte en hem ten huwelijk vroeg, weiger de hij. Ze verliet zijn atelier en onderging een abortus. Lang zaamaan ging het bergafwaarts met Claudel. Ze was malende en dacht dat Rodin een complot tegen haar had gesmeed. De kunstenares beeldhouwde nog wel maar in vlagen van ver- Fellini Een filmer die filmt over filmen. Zo is Federico Fellini's Intervis ta te typeren. De film gaat weliswaar over de onlangs over leden regisseur maar geldt dan niet zozeer zijn persoon maar zijn manier van kijken en wer ken. Als een Japanse tv-ploeg hem komt interviewen, kijkt hij terug naar zijn beginjaren in de roemruchte Cinecitta-studio's in Rome. Tegelijkertijd is hij be zig met de casting voor de ver filming van Kafka's Amerika. En Marcello Mastroianni en Anita Ekberg kijken terug naar de be roemde fonteinscène in La Dol ce Vita. Heden, verleden, schijn, werkelijkheid: dat alles gooit Fellini door elkaar in een fasci nerende reis door zijn geheu gen. april, BIOSCOPEN AMSTERDAM e of the father 12 jdag. 13. 15.45. 18.45,21 30 ALFA 2 Wildgroei 12 j.. dag. 13.30, 16, 19.30. 22 ALFA 3 Pipfpr Starting Place 16 j dag 16. 18. 22 al The boy who cried bitch 16 j., dag. ,1 °an~> 13.30.22 Het ALFA 4 ir Ad Alladin a.l dag. 16.30, 18.45 jdthe- Farewell to my concubine a.l., dag. intal 13,20.45 >m en ALHAMBRA1 n hun Weteringschans tel. 6233192 t zijn The remains of the day a.l., dag. e ziet13.15,17,20.15 ee8e~ ALHAMBRA 2 0,\ The house of the spirits 16 j., dag. 8 *l\ 20.30, dovr ma di ook 13.15, 16.45 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 The Pelican Brief 12 j dag. 13.15, 16.30,20.15 CINERAMA 2 Jurassic Park a.l.. dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Philadelphia a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 2 The firm 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20.15 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Badboybubby 16) dag. 14 15. 16.45, 19.30, 22.15, zoook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Fearless 12 j dag. 13.30, 16.15, 19 15, 22, zo ook 11 CINECENTER-PIERROT Troiscouleurs: Blanc 16 j dag. 13.30, 19, zoook 11 Naked 16 j dag. 16.15, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO The blue kite 16 j dag. 14.30, 18.45, 21.45, zoook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30, za zo wo ook 14.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Cool runnings a.l.. dag. 18 45, 21.30, zazo wo ook 13.15. 16 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 On deadly ground 16 j dag. 13.15. 16. 18 45.21 30 CITY 2 Cool Runningsa I dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Groundhog day a.l., tJag. 13.15, 16, j 18.45,21.30 CITY 4 Free Willy a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 5 Wayne's world 2 a.l.. dag. 13.15. 16. 18.45,21.30 sater CITY 6 is'. Carlito's way 16 j., dag. 13.15, 16.30. 20 ers; CITY 7 Sister Act 2 a.l., dag. 13.15. 16. iting 18.45,21.30 ne- DESMET Plantage Middenlaan 4a Lolita 16 j., dag. 21.30 ,sen; Troiscouleurs: Blanc 16 j., dag. 19.30, 21.15, zoook 13.15 erre Vacas 16 j., do t/m za 19.15 Ad- Fiorile 16 j., zo t/m wo 19.15 KRITERION 1 I'S- Roetersstraat 170 tel. 6231708 Passion Fish 16 j., dag. 17 15 ilia roja 16 j.. dag. 20, 22.15, Bad boy bubby 16 jdag 19.30, 22 The horse thief 16 j., dag. 17.45 RIALT0 2 The blue kite 16 j.. 18.45,21.45 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Wildgroei 12 j.. dag. 17.15, 19.45, 21.45, zazo ook 15 THE MOVIES 2 Fearless 16).. 19.30, 22. za zoook 15 THE MOVIES 3 Orlando a.l., dag. 17.30 The piano 12 dag. 17.15, 19.30, 22, zazo ook 14.45 THE MOVIES 4 Trois couleurs: Blue 16 j., dag. mleurs: Bla 21.45, Little buddha a.l., dag. 19.15 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraattel. 6262633 Schindler's List 12 j.. dag. 14. 20.15 TUSCHINSKI 2 The Pelican Brief 12 dag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI 3 Mrs. Doubtfirea.l.. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The age of innocence a.l., dag. 20.30, dovr ma di ook 13.15, 16.30 TUSCHINSKI 5 Manhattan murder mystery a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30, maalleen 13.15, 16 TUSCHINSKI 6 The three musketeers 12 j., dag. 13.15. 16. 18.45,21.30. ma di al leen 13.15, 16 De UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 La ardilla roja 16 j.. dag. 17 45, 22 The snapper dag. 20. zo ook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Nieuwe Pakula mist inleving en sterke rollen John Grisham verkocht de filmrechten voor zijn ro man juridische thriller The Pelican Brief reeds voordat hij het boek goed en wel geschreven had. Je mag dus aannemen dat de be langhebbenden in Holly wood enige invloed had den op de totstandkoming van het verhaal. Hoe an ders de opvallende over eenkomst te verklaren tus sen de 'langbenige en roodharige schoonheid' Darby Shaw uit het boek en de actrice die haar in de film vertolkt: Julia Roberts? FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL The Pelican Brief. Te zien Lido 1, Leiden, Asta 1Den Haag. Roberts, die met The Pelican Brief een periode van zelfopge legde rust afsluit, speelt een (vanzelfsprekend) briljante rechtenstudente die zich ver diept in een curieuze dubbele moord. Vlak na elkaar werden twee als progressief bekend staande leden van het Ameri kaans Hooggerechtshof omge bracht. Officieel ontdekt de FBI geen enkel verband, maar Shaw komt na een weekendje spitten tot heel andere conclusies. Ze Denzei Washington en Julia Roberts in The Pelican Brief. vermoedens formuleert haar vermoedens in een kort rapport (de 'Brief uit de titel; waar 'Pelican' voor staat wordt pas veel later duidelijk) die haar professor en minnaar bij een FBI-kennis dropt. Shaws duidelijk zo blijkt in zij wil plaatsnemen wordt opgeblazen. Met ge- gezeten door elke over- de goede richting, heidsinstantie die zich in de VS eiligheid bezig- haar houdt. In pure wanhoop wendt zich tot de in gevoelige poli liefde en al. Ze duikt onder, ach- tieke kwesties gespecialiseerde journalist Grantham (Denzei Washington), in de hoop de zaak in de openbaarheid te brengen voordat de mannen in de maatkostuums haar gevon den hebben. Die hebben haast, want zelfs de president kan niet veel langer buiten schot blijven. Complex geconstrueerde po litieke thrillers als All the Presi dents Men. The Parallax View en The Pelican Brief hebben sterke blikvangers, de nodige actie en een inleefbare intrige nodig om de aandacht van een snel verveeld publiek vast te houden. Ondanks de zichtbaar grote investering schort het in The Pelican Brief aan deze ele menten. De film mag Roberts dan let terlijk op het lijf geschreven zijn. ze overtuigt nauwelijks in de veeleisende rol. De meeste tijd brengt ze bevend in anonie me hotelkamers door. in af wachting van krachtdadig op treden van een al even routi neus opererende Washington. Dit falen is niet geheel haar schuld: ze is de muis in het kat- en-muis spel en schikt zich ge dwee in die rol. De vraag is wel wie hier nu ei genlijk de kat is. Steeds nieuwe moordenaars in driedelig grijs dienen zich aan, zodat het de kijker op een gegeven moment worst is welke overheidsinstan tie nu de meeste boter op het hoofd heeft. Zonde, want het potentieel aan goede acteurs is groot, en ook regisseur Alan Pakula heeft een reputatie hoog te houden als maker van ver nuftige filmparanoia. Deze keer zat het er echter niet in. Bobsleeërs uit een land waar het nooit sneeuwt FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Cool Runnings Te zien: Studio. Leiden, Metropole 2. Den Haag Een jaar of wat geleden werden de internationale schaatspistes onveilig gemaakt door een Spanjaard (was het Gomez?) die met zijn kromme stijl, valpartij en en uitzonderlijk trage ronde tijden de clown van het top- schaatsen was. Reed Gomez zijn tien kilometer dan konden de toeschouwers hun lol niet op. Sportunderdogs zijn geliefd, maar meestal uit oogpunt van leedvermaak of medelijden. Een film over een Jamaicaans bob slee-team heeft dan ook bij voorbaat een hoog Gomez-ge- halte, want wat voor winter sporters kunnen er in hemels naam komen uit een land waar het nooit sneeuwt? Gelukkig blijkt Cool Runnings ondanks het eigenaardige uit gangspunt een alleraardigste komedie met als drijfveer de ware Olympische gedachte: winnen is mooi, maar meedoen is belangrijker. De film baseerde zich losjes op het waar gebeur de verhaal van enkele Jamai- caanse atleten die erin slaagden zich onder leiding van een voor malig Amerikaans bobslee kampioen te kwalificeren voor de Olypische winterspelen van Calgary. De aanloop naar de kwalifica tie in Canada is hilarisch, van de zeer moeizaam verlopende trainingen tot het ongeloof van de buitenstaanders. Maar naar mate de film vordert dwingt het doorzettingsvermogen van de vier atleten bewondering af, zo wel in sportland als bij de kijker. Het viertal en hun coach (één van de betere rollen van de on- FILM RECENSIE BobsleeëndeJamaicanen in Cool Runnings. langs overleden John Candy) worden op alle fronten tegenge werkt door het Olympisch esta blishment en hun rivalen, krij gen belabberde accommodaties toegewezen en moeten met slecht materiaal werken. Op pu re wilskracht komt het team echter verder dan iedereen, in clusief zijzelf, ooit voor mogelijk had gehouden. Cool Runnings is een van die schaarse sportfilms waar niet- sportliefhebbers ook plezier aan kunnen beleven. De toon is iro nisch zonder dat het omslaat in parodie, het thema van de un derdog is constant aanwezig maar wordt niet uitgemolken. Wat Cool Runnings vooral zo sympathiek maakt is de menta liteit die deze uiteenlopende at leten drijft. Om het in de woor den van de coach te zeggen: „Een gouden medaille is mooi, maar als je zonder één niet te vreden kunt zijn, zul je met één ook nooit tevreden worden.'' Een gedachte die in het wereld van de huidige topsport uitge storven lijkt. Alfa 2 en The Movies, Amsterdam Wildgroei zou een verhaal moe ten zijn over een verzengende, identiteitsvernietigende passie. Over een psychische en fysieke overgave die voert tot het randje van de waanzin. Dat is allemaal nogal wat in nuchter Neder land, maar regisseuse Frouke Fokkema wist in haar eerste film Kracht, waarin een verlief de stedelinge langzaam kapot ging aan het verbeten Limburg se platteland, af en toe ons ge voel op te wekken voor een der gelijke verscheurdheid. Wild groei ligt qua thematiek in het verlengde van Kracht, maar is tegelijk zo gekunsteld dat we het oog voor de dramatiek al lengs verliezen. En wanneer een film over niets anders dan fikse dramatiek wil vertellen is dat de dood in de pot. Hoofdpersoon in Wildgroei is Lin, een, zo blijkt uit de ope ningsscène, tot in het diepst van haar ziel gekwetste schrijfster. Al in die openingsminuten zien we de twee invalshoeken die in Wildgroei nooit tot een symbio se zullen geraken. Het eerste shot is erg fraai, direct en fysiek: hoofdrolspeelster Hilde van Mieghem danst langzaam weg van de camera, die op haar draaiende heupen begint, tot ze zich omdraait en we zien dat ze, al dansend, ten einde raad is. Er volgt een ontmoeting met twee mannen die haar hebben gade geslagen en al ras ontspint zich een al te geconstrueerde dia loog met woordspelletjes die er steeds net naast zitten. Zo doet het scenario, dat be hoorlijk gekunsteld is, uiteinde lijk afbreuk aan de potentie die Wildgroei wel degelijk heeft. Het verhaal over de merkwaardige liefde tussen Lin en de wat par mantige uitgever Emil Lombar- do (Thorn Hoffman) is bijvoor beeld gestructureerd via flash backs. en dan ook nog eens via passages uit een boek dat Lin over de affaire heeft geschreven en die ze voorleest aan de twee mannen tijdens een boottocht. Nooit grijpen die verschillen de lagen van de film echt in el kaar: de mannen reageren niet noemenswaardig op Lin's ver haal, een dialoog tussen heden en verleden blijft achterwege, waardoor alleen een pretentieu ze constructie overblijft. Het zelfde geldt voor het verhaal van Lin's passie. Ons wordt ver teld dat de uitgever de man is die het onbekende in haar losmaakt, maar dat blijft in de film een idee, het wordt nooit tastbaar, hoe vaak en pontifi caal Frouke Fokkema ook de billen van Hilde van Mieghem in beeld brengt. Het lichte sado-masochi*sti- sche sausje over de verhouding wordt gesuggereerd door spelle tjes (waarbij de man onder meer met Lin's uitdagende zus je, wel een prikkelende rol van Ellen Ten Damme, naar bed gaat om Lin te kwetsen) maar nooit is begrijpelijk waarom Lin tot gekmakens toe verslingerd raakt aan haar uitgever. Wan neer ze dan uiteindelijk rond loopt met een dooie kat in een kinderwagen is dat alleen maar meewarig. Veel dialogen zijn net zo ge forceerd; wanneer Lin vraagt of Lombardo in zijn landhuis een kamer te huur heeft en hij de prijs noemt zegt ze dat dat 'een hoge prijs is'. Een zin die enkel bedacht is om de uitgever ver volgens snedig te kunnen laten antwoorden dat 'er soms een hoge prijs betaald moet wor den.' Wie echt een film over passie wil maken laat dat soort be denkseltjes achterwege en con centreert zich op het terrein waar woorden hun zin verlie zen. Frouke Fokkema wilde het te mooi, te intellectualistisch doen en verloor alle gevoel voor de fysieke, en de filmische, mo gelijkheden van het gegeven. In Heemskerk geboren Australische succesfilmer Rolf de Heer: FILM INTERVIEW R VAN LIEROP an Rolf de Heer Te zi n Rialto, Amsterdam cht'. n 20 Sneak preview di 22.15 Little Buddha al. zazo 14.45 KRITERION 2 Carmen 16 j.. ma 19.30 Oude tongen 16).. dag. 17.30 The snapper a l dag. 19 30,21.45 The house of the spirits 16 jza zo 14.45 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Dè verrassing van 'Venetië' vo rig jaar was niet dat top-cineas- ten Altman en Kieslowski de Gouden Leeuw mochten delen, maar dat de in Heemskerk ge boren Rolf de Heer de speciale juryprijs èn de publieksprijs in de wacht sleepte. Deze in Australië werkzame cineast werd beloond voor zijn film Bad Boy Bubby. Ooit deed Rolf de Heer voor een film research over serie moordenaars. Hij stelde toen vast dat die tijdens hun jeugd bijna altijd liefde tekort zijn ge komen en veelvuldig mishan deld zijn. Ook de door een bril jante Nick Hope gespeelde Bub by heeft een extreem beroerde jeugd gehad. Hij is tot zijn 35- ste jaar gevangen gehouden door zijn monsterachtige moe der die hem terroriseert en seksueel misbruikt. Een keer is de maat vol en wordt ze ver moord door zoonlief die vervol gens de wereld gaat ontdekken. Bubby ontpopt zich dan als een positief ingestelde snuiter die geen flauwe notie heeft van wat je hoort te doen en te laten. Hij vermoordt weet zich van de prins geen kwaad. Hij sluit zich aan bij een rockband die aan Bubby's bi zarre manier van zingen onver wacht succes ontleent. Rolf de Heer zegt met zijn film te willen beklemtonen hoe belangrijk liefde is voor een kind. De eerste acht levensjaren zijn in zeer grote mate vor mend. Het is om dezelfde reden dat hij beweert zich nog Neder lander te voelen, al emigreerde hij dertig jaar geleden op 8-jari- ge leeftijd naar Australië. De Heer: „Mijn afkomst heeft stellig invloed gehad op wie ik geworden ben, al ben ik aan de oppervlakte meer Australiër dan Nederlander. Misschien dat je nog iets kunt merken aan de manier waarop religie een rol speelt in Bad Boy Bubby. Ik ben tot op zekere hoogte beïnvloed door mijn ouders en die waren het produkt van de calvinisti sche. Nederlandse cultuur. Toen ik opgroeide had mijn va der zijn geloof al afgezworen, maar mijn moeder is nog altijd diep religieus. Ik heb aan beide invloeden bloot gestaan en ben daarom wellicht beter dan de meeste mensen in staat geweest mijn eigen ideeën te vormen. Omdat ik nooit werd gedwon gen de ene dan wel de andere richting in te slaan." Zijn vader werd in Indië ge boren, maar bracht de oorlog door in Nederland. Als inge nieur keerde hij in 1957 terug naar Sumatra. De familie kwam er terecht in een opstand waar na er opnieuw gerepatriëerd. moest worden. Rolf groeide na dien op in Velsen-Noord. Maar zijn ouders konden niet meer wennen en het gezin vertrok naar Australië. Rolf de Heer (tegenwoordig woonachtig en werkzaam in Adelaide) ziet in de geschiede nis van zijn familie en zijn her inneringen aan Indonesië en Nederland wel stof voor een film, die hij als co-produktie met Nederland zou willen op zetten. Dat er een aan zijn fami lie-geschiedenis verwante ro man bestaat en sinds vorig jaar ook een film met Oeroeg als titel, is hem onbekend. Zijn contacten met de Nederlandse taal, cultuur en actualiteit zijn nagenoeg verdampt. De Heer werd in 1977 toege laten tot de Filmacademie van Sydney. In 1984 debuteerde hij met de kinderfilm Tail Of A Ti ger die gevolgd werd door de tv- produktie Thank You Jack en Incident At Raven's Gate. Met het twee jaar geleden door de Nederlandse Filmdagen gepre senteerde werkstuk Dingo maakte Rolf de Heer furore. Vooral omdat hij voor die film Miles Davis had weten te bewe gen tot het spelen van een hoofdrol. Uiteindelijk werd de low bud- get-produktie Bad Boy Bubby gemaakt voor ongeveer een mil joen gulden de film waarmee De Heer zijn grote doorbraak maakte. Een pleidooi voor het recht van kinderen om onbe kommerd kind te mogen zijn. „En het is ook een film over hoe wij oordelen over mensen. Bub by heeft gedurende de eerste 35 jaar van zijn leven slechts één ander mens ontmoet; zijn moe der, van wie hij volledig afhan kelijk is geweest. Hij is dus heel beperkt in zijn mogelijkheden om mensen te kunnen beoor delen, maar daar staat tegen over dat zijn waardensysteem nooit is gecorrumpeerd door boeken, radio, tv of films. Hij heeft ook nooit geleerd zich te conformeren. Zelfs ,al beneemt hij enige mensen het leven, hij is volmaakt onschuldig." „Behalve een film over de be trekkelijkheid van begrippen als goed of slecht, gaat het ook over de subjectiviteit van begrippen als mooi en lelijk. En mijn be langrijkste inspanning is ge weest om ondanks dit soort zwaarwichtige thema's toch een film af te leveren die kan ainu- Kaspar Hauser Bad Boy Bubby lijkt op een mo derne variant van het Kaspar Hauser-verhaal, maar Rolf de Heer heeft gezorgd dat hij niet kon worden beïnvloed door Werner Herzogs fameuze film Jeder Fi'ir Sich Und Gott Gegen Alle. „Ik weet dat die film be staat, maar ik heb hem nooit gezien. Ik ben al lang geleden begonnen met over Bubby te denken en heb bewust verme den naar Herzogs film te gaan kijken. En ik wilde er ook niets over horen, teneinde elke mo gelijke invloed te vermijden. Mensen die wisten dat ik dit on derwerp zou aanpakken, dach ten me een plezier te doen door me Jeder Fiir Sich op cassette cadeau te doen. Ik heb hem dus al vier jaar in huis. Ik moest nu maar eens tijd maken om te zien wat Herzog met dat gege ven gedaan heeft." De meest verassende ontdek king zou kunnen zijn dat beide hoofdpersonages over hun han dicaps heenkomen via muziek; \L - Rolf de Heer: „Mijn afkomst heeft stellig invloed gehad op wie ik ge worden ben. al ben ik aan de oppervlakte meer Australiër dan Nederlan der. FOTO» PIETER VAN LIEROP vreemde, zelf ontwikkelde mu ziek zoals je nooit eerder ge hoord hebt. „Ik denk dat een van de mooiste dingen die Bub by in de buitenwereld ontdek ken kan, de variatie aan gelui den is en speciaal muziek. Mu ziek kan heel snel iemands ziel bereiken. Dat is een reden voor mij geweest om Bubby via mu ziek contact te laten maken rnet anderen. Maar de belangrijkste motivatie was dat ik een film wilde maken die óók over mu ziek zou gaan. Dat vormde een startpunt." Er zitten aan Bad Boy Bubby een paar technische aardighe den die innoverend zijn, hoewel alles op een koopje moest. Rolf de Heer introduceert wat hij noemt binaural sound': „Ge luid is erg belangrijk, omdat he de film-ervaring hevig kan in tensiveten, al ben je je dj kijker niet zo erg van bewu Met Bad Boy Bubby kwam ik de gelukkige situatie dat ik v een industrieel kosteloos mot als experimenten geiuidssystee film Dit is de ■Id met 'binaural sound.' Nick Hope droeg een pruik waarin twee mini-zend- microfoontjes zaten verwerkt. Zo kon alle geluid stereofonisch worden opgenomen, vanuit consequent de waarneming van het hoofdpersonage. Ik vind het effect magnifiek: anders en èch ter dan alles wat je ooit gehoord kunt hebben." Hilde van Mieghem en Thorn Hoffman in Wildgroei.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11