'Sommigen vinden mij lastige actrice' Eentonigheid als doffe berusting Kunstenfestival Brussel gericht op dialoog Cultuur Kunst 'Onbekende' werken Van Gogh ontdekt I WOENSDAG 13 APRIL 1994 Pulitzerprijs voor Edward Albee De Pulitzerprijs voor drama 1994 i: r de Ameri kaanse dramaturg Edward Albee gegaan. De schrijve 'Who's Afraid of Virginia Woolf werd onderscheiden voor zijn toneelstuk 'Three Tall Women'. De New York Times kreeg drie Pulitzerprijzen voor journalistiek. De Dallas Morning News ver overde de prijs voor internationale verslaggeving voor een on derzoek naar geweld tegen vrouwen in de wereld. Eileen Weiso me van de Albuquerque Tribune scoorde bij nationale verslag geving met haar verhaal dat de regering vijftig jaar geleden Ame rikanen zonder dat zij dat wisten voor stralingsproeven gebruik- Belcampo verbeeld door Mirjam Mare leiden In haar vijfde soloprogramma 'Verhalen van Belcampo' vertelt Mirjam Mare met behulp van een enkel attribuut de sprookjes van Belcampo (Herman Schönfeld Wichers). Marim ba-speler Sef Bezemer ondersteunt haar voorstelling muzikaal. Het programma is morgenavond te zien en te beluisteren in So ciëteit de Burcht, Burgsteeg 14, aanvang 20.15 uur. Reünie jubilerend Jong K&G leiden» Precies 40 jaar geleden werd Jong K&G opgericht. Ter ge legenheid hiervan is er vrijdagavond 15 april een receptie/reünie in het clubgebouw aan de J.C. de Rijpstraat 29. Vanaf 19.30 uur is iedereen welkom. In mei (5 t/m 11) maakt het gezelschap een tournee door Engeland, terwijl in augustus een jubileumkamp in Luxemburg wordt gehouden. Tentoonstelling de Zonneboom leiden Bij stichting Vrij Kunstzinnig Centrum de Zonneboom, is zondag 17 april een overzichtstentoonstelling en een informatie dag van de Vrij Kunstzinnige Jaren. Belangstellenden kunnen van elf tot vier uur werk zien van cursisten en kennismaken met docenten en cursisten. De Zonneboom zit aan De Laat de Kan terstraat 5. Campert in Backershagen wassenaar De Stichting Backershagen wijdt twee avonden aan de auteur Remco .Campert. Dick den Ouden en Henk Ruijs hou den op dinsdag 19 april een inleiding over de schrijver en diens werk, Campert zelf komt op dinsdag 26 april naar het Rijnlands Lyceum. Aanvangstijd van beide avonden: acht uur. Expositie in De Aarlezer ter aar Leerlingen van Anita Goudsblom exposeren tot eind april hun werk in bibliotheek De Aarlezer. De tentoonstelling omvat in totaal 37 werken: aquarel, pastel, pentekeningen en ge mengde technieken. De tentoonstelling is tijdens de ope ningsuren van de bibliotheek te bezichtigen. Drie maal jazz in Wassenaar wassenaar De Wassenaarse Jazz Club organiseert deze maand drie jazzavonden. Te beginnen morgenavond, wanneer vanaf negen uur in café De Maaldrift The Emperor Frisco Jazz Band optreedt. In hetzelfde etablissement treden, eveneens vanaf ne gen uur, op zaterdag 23 april Maaikle Nicola and Friends op. De slotavond is in het Deylercentrum op zaterdag 30 april. Tijdens deze Oranje Jazz Evening valt The Reunion Jazz Band te beluis teren. Jorrit Dijkstra bij Hot House leiden 'Coming man' in de Nederlandse jazzscene Jorrit Dijk stra treedt met zijn trio zaterdag 16 april op in de Waag. Dijkstra componeert de meeste stukken en is beïnvloed door Afrikaanse en Balkanmuziek. Tijdens het concert, georganiseerd door Podi um Hot House, zijn verder eigenzinnige uitvoeringen van wer ken van Herbie Nichols, Thelonious Monk en Ornette Coleman te horen. Speciale gast is de Engelse gitarist/violist Stuart Hall. Aanvang: 21.30 uur. Het Jorrit Dijkstra Trio staat zaterdagavond op het Podium Hot Hou se in de Waag. fotopr amsterdam gpd Recent röntgenonderzoek van 130 werken van Van Gogh uit de collectie van het Van Gogh Museum heeft onder het opper vlak van 19 schilderijen andere voorstellingen aan het licht ge bracht. Dit resultaat overtrof de verwachtingen, aldus 'gisteren een bekendmaking van het mu seum. Bij de verrassingen waren een verloren gewaand stilleven en twee portretten van nog on bekende i Het röntgenonderzoek toon de aan dat de kunstenaar in zijn vroege werk weinig scrupules kende als hij een schilderij niet geslaagd vond. De voorstelling werd dan overgeschilderd door een nieuw tafereel en eventueel zelfs tot kleinere doeken versne den. Volgens het museum he- been materiaal- en geldgebrek daarbij een rol gespeeld. Het is in elk geval zeker dat Van Gogh de betreffende schil derijen niet van belang achtte omdat hij ze anders niet opge offerd zou hebben. Er is van hem bekend dat hij sterk hecht te aan doeken die hij wèl ge slaagd vond. Een uitzondering vormen misschien de overge schilderde portretten, waarbij men volgens het soonlijke motieven kan den. Bij de werken die Van Gogh. niet geslaagd vond is 'De schaapsherder met kudde', dat schuil gaat onder 'De hut' uit mei 1885. Van 'Judaspenning in een pot en rookgerei van Van Goghs vader' werd aangeno men dat het verloren was ge gaan. Dit stilleven was alleen bekend uit een omschrijving en een schets in een brief van Van Gogh. Het blijkt zich te bevin den onder 'Mand met appelen' uit september 1885, al verschilt de röntgenopname van de schets omdat de kunstenaar op het doek nog elementen aan de compositie toevoegde. Het 'Zelfportret met pijp en glas' uit 1887 blijkt geschilderd over het portret van een vrouw met opgestoken haar en een ontblote borst. Een tweede \touw verschuilt zich achter 'Vrouw in het café Du Tambou- Tijdens het Nationale Muse- umweekeinde wordt zaterdag en zondag een selectie uit de overgeschilderde werken en de röntgenfoto's getoond. Ook wordt het pas gerestaureerde schilderij 'De familiebijbel' ge- exposeerd, samen met de echte bijbel die hiervoor model heeft gestaan. In de bibliotheek wordt uitleg gegeven over de vorig jaar aangekochte Arti et Amicitiae- collectie en de conservering in het kader van het Delta Plan. recensie wunand zeilstra 'Pelleas en Mélisande" van Maurice Mae terlinck door toneelgroep de Tijd. Regie: Lucas Vandervost. Spel Nand Buyl, Chns Lomme Johan Van Assche. Mirei Bonte en Bob De Moor Gezien. 12/4 (première Nederland), schouwburg, Leiden Ruim honderd jaar geleden ging het stuk in première. Vooral als opera op muziek van Claude Debussy is 'Pelléas en Mélisan de' van Maurice Maeterlinck het bekendst geworden. Het Vlaamse gezelschap De Tijd is los van de muziek met alleen de tekst aan de slag gegaan. Tijdens de jacht zekere Golaud de jonge Mé lisande. Ze trouwen en gaan dan wonen in het kasteel van grootvader. Vanaf het moment dat Mélisande de broer van haar man, Pelléas, leert kennen, gaat het fout. Uit jaloezie doodt Golaud Pelléas, en Mélisande sterft kort daarna. Een eigenzinnig regieconcept bij dit gezelschap ligt in de lijn der verwachting. Met name re gisseur Lucas Vandervost expe rimenteert graag op tegen draadse wijze met theatrale uit drukkingsmiddelen. Ook dit maal weet hij zijn publiek met iets merkwaardigs te confronte- Het trage, biji tekstgebruik in dit sprookjes achtige verhaal is, naar mag worden aangenomen, bedoeld om afstand te scheppen tot ge woon taalgebruik en daarmee tot alledaagse situaties. Dat de leeftijd van een acteur en het door hem te spelen personage sterkkunnen afwijken, houdt- evenzeer de werkelijkheid op afstand. Er is nauwelijks enige stem verheffing waarneembaar, er zijn vrijwel geen tempowisselin gen en de spelers kijken elkaar zelden aan. Ze blijven onderling op grote afstand en spreken bij na altijd richting zaal. De spreektoon is terughoudend, zacht en soms zelfs bijna be schroomd. Vooral in het begin moet je daar sterk aan wennen, te meer daar de handeling tot een minimum is gereduceerd. Heb je eenmaal de strijd tegen de slaap gewonnen, dan krijgt dit bizarre taalgebruik wellicht een functionele betekenis voor het stuk. Lucas Vandervost dwingt je om het stuk te ondergaan. Hij appelleert daarbij eerder aan het onbewuste. Er hangt een soort doem boven het gehele verhaal. Van verzet daartegen door de personages is geen sprake, en het lijkt er op. dat de ongewone eentonigheid van het taalgebruik hun doffe berusting moet overbrengen. Het is een gewaagd regieconcept dat het uithoudingsvermogen van de toeschouwer tergt. Toejuichen gaat dus te ver, deze aanpak zo maar van de hand wijzen zou daarentegen ook unfair zijn, want de uitwerking is bewon derenswaardig consequent. Jacqueline Blom als Jelena in LAK Wederzijds vertrouwen tussen haar en de regisseur met wie ze werkt is voor Jacqueline Blom (1961) een eerste vereiste. ,,Er moet iets van eerlijkheid zijn tussen ons bei den. Als ik een bepaalde invulling niet interessant vind, ga ik de discussie graag aan. Ik zeg het meteen." Frans Strijards, regisseur en artistiek leider van Art Pro, heeft haar gevraagd voor de rol van Jelena, de tweede vrouw van de professor, in Oom Wanja van Tsjechov. Vrijdag 15 en zaterdag 16 april is de voorstelling te zien in het Leid- se LAKTheater. amsterdam» „Toen hij me vroeg zei ik tegen hem: 'Ik heb gehoord datje per sonages geheel naar je eigen idee wilt neerzetten, laat ik maar eerlijk zijn: daar kan ik niet tegen.' Ik heb nooit eerder met hem gewerkt. Hij is zeer uitgesproken in wat hij wil of niet. Om die reden zag ik een beetje tegen die samenwerking op. Het merkwaardige is, dat we het heel snel eens waren welke richting die rol op moest. We hebben elkaar dus niet veel in de weggezeten." Zonder de bedoeling van een verkooppraatje, zegt ze: ,,Ik denk dat Oom Wanja iets heel bijzonders is. De voorstelling is geestig, maar ook wrang. In veel van zijn regies verpakte Strij ards emoties in vormtaal. Een vliegend tempo is ook kenmer kend voor de door hem geregis seerde stukken. Oom Wanja is echter realistischer en psycho- logischer dan je van hem ge wend bent. Het is kwetsbaarder, doordat hij de acteurs vrijer heeft gelaten." Dan met een veelbetekende blik: „Het is nog wel héél ontre gelend. Zeker voor wie veel van hem gezien heeft, is het een aansporing om te kijken wat hij dit maal met zijn absurde fanta sie heeft gedaan." Gijs Scholten van Aschat ver tolkt in Oom Wanja de rol van Astrov, de districtsdokter. Hij was haar enige tegenspeler in de zo succesvolle en veelge roemde Decadence in een regie van Johan Doesburg bij Het Na tionale Toneel. Dat ze nu op nieuw met hem in een stuk staat, vindt ze leuk. „We dagen elkaar erg uit om tot iets goeds te komen. Steevast zijn we het in het begin over alles en nog wat oneens met elkaar." Het volgend theaterseizoen speelt ze bij Het Nationale To neel op freelance basis mee in Brittannicus van Racine. Ger Thijs is de regisseur. Voorts ver vult ze een rol bij Hollandia en het speeljaar daarop hoopt ze nogmaals haar talent in dienst van Art Pro te kunnen stellen. Toneelspelen zal ze niet ge makkelijk opgeven. „Ik heb nog altijd werk zat, maar als ik niet meer gevraagd zou worden, ga ik zelf iets ondernemen." Lastig Eén ding is voor haar zeker: het toneel moet primair iets bieden wat tot nadenken stemt. Het mag daarbij tevens amuserend zijn. „Als toeschouwer moet je voortdurend uitgedaagd wor den om kritisch te blijven kij ken. Een traditionele manier van spelen en het weergeven van voor de hand liggende ge dragingen, dat vind ik zo fanta sieloos. Je hoeft maar naar bui ten of naar jezelf te kijken en je ziet vaker ongewoon dan ge- woon gedrag." In haar rollen probeert ze voortdurend „het cliché, het voorspelbare te vermijden. Steeds zoek ik naar andere fa cetten. Ik ben niet iemand die dat snel te pakken heeft. Daar om werk ik graag met een regis seur als Johan Simons bij Hol landia. Daar heb je een hele persoonlijke inbreng en wordt er de tijd voor genomen om de juiste interpretatie te achterha len." Met voldoening blikt ze terug naar de produktie Leonce en Lena van Büchner bij Hollandia, waarin ze de huislerares speel de. „Mijn voorkeur gaat niet uit naar regisseurs die al van te vo ren weten, wat ze willen en zich niet meer laten inspireren door wat er tijdens zo'n repetitiepe riode naar boven komt. Ik kan moeilijk zonder meer dienst baar zijn. Dat zal ongetwijfeld met mijn karakter te maken hebben, maar ook dat ik veelei sende ideeën over de invulling van een rol heb. Daarom vinden sommige regisseurs mij een las tige actrice." „Ik ben wel een explosief ie mand, maar toch heb ik veel vrienden uit de theater- en film wereld. Dat benauwt mij aller minst. Privé praten we niet zo veel over het vak". 'Oom Wanja' door Art Pro is te zien: vr 15 en za 16 apr.: LAKTheater Leiden, di 26 apr t/m vr 29 apr: Toneelschuur Haarlem, ma 9 mei t/m vr 13 mei: Rozentheater Amsterdam, do 26 en vr 27 mei: Schouw burg Rotterdam, di 7 t/m za 11 juni: Theater ah Spui, Den Haag. brussel «anp „Culturele revolutie" zette de Brusselse krant Le Soir op de voorpagina toen onlangs het eerste Internationaal Kunsten festival van Brussel werd gepre senteerd. Een weekblad schreef over festivaldirecteur Frie Ley- sen: „Zij heeft het onmogelijke voor elkaar gekregen. Het lijkt weinig overdreven. Jaren hebben Leysen en ad junct-directeur Guido Minne in het uiteenvallende België tegen de politieke stroom in moeten roeien om hun droom van een festival dat juist weer bruggen zou slaan, te verwezenlijken. Het heeft nu van 29 april tot en met 5 juni plaats in zeventien theaters en andere locaties in de Belgische hoofdstad. De politieke boedelscheiding tussen Vlaanderen en Wallonië, die vorig jaar met de staatsher vorming een feit werd, heeft ook op cultureel vlak haar spo ren nagelaten. Vlaanderen en Wallonië zijn de laatste jaren steeds verder uit elkaar ge groeid. „Tegen die achtergrond is al tijd gezegd dat het niet zou luk ken om een festival op te zetten dat de dialoog tot stand wil brengen tussen de Neder landstalige en Franstalige cul tuur", zegt Frie Leysen. „Maar de artistieke wereld is de poli tiek vooruit. Voor kunstenaars bestaat die dialoog allang." Het festival, officieel 'KunstenFESTIVALdesArts' ge doopt, is het eerste grote project dat vanuit de federale situatie .wordt verwezenlijkt. Leysen en Minne zien de bereidheid van Vlaanderen, Wallonië en Brussel het festival te steunen als een symbolische geste die een rol kan gaan spelen bij de verdere invulling van het cultuurbeleid. „Dat is hoog nodig. Er is niet eens een cultureel akkoord tus sen Vlaanderen en Wallonië. Als je in Vlaanderen een Japans kunstenaar uitnodigt, kun je daarvoor subsidie krijgen, nodig De Belgische toneelgroep Ultima Vez brengt tijdens het eerste internationale Kunstenfestival v de planken. je een Waal uit dan niet", aldus Leysen. Nu Vlamingen en Walen zich op hun eigen bolwerken heb ben teruggetrokken, dreigt zelf genoegzaamheid en die wil het festival doorbreken, zegt Guido Minne. Brussel is daarvoor bij uitstek geschikt, omdat de La tijnse en Germaanse cultuur er samenkomen. De blikverruiming die de fes tivalleiding bij de bezoekers wil bewerkstelligen, zou ook een bijdrage moeten leveren aan een grotere tolerantie. „Eigen lijk is het festival behalve een reis door verschillende soorten repertoire een reis langs grote maatschappelijke thema's zoals uitzichtloosheid en aids en een reis langs onderwerpen als kleinburgerlijk fascisme en macht", stelt Minne. Het multi culturele karakter van de sa menleving krijgt aandacht via een speciaal programma met eigentijds theater uit China, Taiwan en Hong Kong. In die zin heeft het festival natuurlijk een politieke achter grond, maar Frie Leysen haast zich duidelijk te maken dat de voorstellingen geen poltiek ka rakter hebben. „Het festival is puur een artistiek project, waar bij de kwaliteit van de produk- ties voorop staat." Om die reden zijn bijvoor beeld de Nederlandse theater groepen de Trust en Hollandia uitgenodigd „en omdat zij geen gratuit theater maken". De Trust voert twee stukken van de Oostenrijker Werner Schwab uit. De onlangs overleden au teur heeft samen met de Itali aan Pasolini een centrale plaats gekregen. „Schwab, omdat hij bij Franstaligen volledig onbe kend is en Pasolini omdat Ne- derlandslaligen zijn theaterwerk nauwelijks kennen", licht Ley sen toe. Bij de voorstellingen zullen voorzieningen worden getroffen opdat degenen die de taal van de uitvoering onvoldoende be heersen, deze toch kunnen vol gen. Elke regisseur is gevraagd daarvoor zelf een oplossing te bedenken. De organisatoren hopen dat het festival geen eenmalige ge beurtenis zal blijken. Volgens Frie Leysen zijn er van subsidie gevers voorlopige intentiever- Idaringen volgende jaren door te gaan. 'Museumcircle' naar idee van John Cage Tijdens het Internationaal Kunstenfestival van Brussel wordt in het Paleis voor Schone Kunsten de tentoon stelling Museumcircle ge houden naar een idee van de Amerikaanse componist John Cage. Volgens de nagelaten in structies van Cage, die in 1992 overleed, is aan Brussel se musea gevraagd een lijst te verstrekken met tien wer ken uit hun permanente col lectie. Één van deze tien ob jecten wordt geselecteerd volgens het I Ching-pro gramma, een door Gage uit gewerkte kansmethode. Alle werken vormen samen de expositie ryluseumcircle. Zo'n 28 musea op allerlei terreinen, variërend van spontane kunst via clowns tot de geschiedenis van de Rijkswacht, doen mee. Mu seumcircle is eerder uitge voerd door het Museum voor Hedendaagse Kunst in Los Angeles en door de Beierse Siaatsschilderijenverzame- lingen in München. Op het festival zal de week van 15 mei in het teken Stan van Cage's muziek. Op 18 mei heeft de wereldpremière plaats van Ocean door de Merce Cunningham Dance Company op muziek van Da- vul i udor en Andrew ulvei Ocean is gegroeid uit een idee van John Cage en Merce Cunningham. Het werk wordt in juni in Amsterdam opnieuw tijdens het Holland Festival uitgevoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 29