'Ik jaag niet achter het succes aan' 'Boerenkool Kaviaar' in bed Rtv show 'Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben er een cursus over' Nederlandse producenten en omroepen gaan de grens over WOENSDAG 13 APRIL 1994 Laatbloeier Helène Heine werkt in alle rust aan zangcarrière Teleac, het 'warenhuismet voor elk wat wils In december 1992 zong ze in AVRO's Service Salon Follow your heart. Een ster leek geboren. Ga maar na: na haar optreden ontving ze honderden telefonische reac ties. En Henk van der Meyden vond haar belangrijk genoeg voor een paginagroot interview. De verwachting was dat het daarna heel hard zou gaan met Helène Heine. Een belangrijke rol in een musical zou wel het minste zijn. Dat laatste gebeur de niet, maar ze maakte wel een beeldschone CD: Look at me. Maar al te vaak is die op de na tionale radio ook niet gedraaid. Nu is haar nieuwe single uit: het titelnummer van het album. Misschien wordt dit dan wel het begin van het succes dat ze ver dient. Nu is er een prettige bijeen- komstigheid: zelf rekent ze op niets. „Ik ben eigenlijk akelig nuchter", zegt ze. „Ik kijk wat er op m'n pad komt en daarop re ageer ik. Ik heb nooit gedacht: ik moet zo nodig. Ik zing ge woon graag. Ik was al verbaasd wat er eind 1992 in snel treinvaart allemaal ge beurde." Zingen doet ze haar hele leven al. Haar moeder beweert zelfs dat Helène al zong, f toen ze als baby aan de borst lag. „Ik heb niet de indruk dat dit altijd een onverdeeld ge- noegen voor het gezin is geweest. Ik bedoel: ie mand die altijd zingt...". Op prille leeftijd trad ze toe tot het jeugdkoor van de werk in het vlakbij Almelo gelegen Westerhaar. Van het een kwam het ander. Een vriendin bracht haar later in contact met Jan Kisjes, die bezig was met een plaatopname voor de groep Fasten your seatbelts. „M'n vriendin zat in die groep. Zij heeft voorgesteld dat ik in het achtergrondkoortje mocht mee zingen. De groep had het num mer Follow your heart opgeno men en na de opname heb ik Jan gevraagd of ik dat een keer tje solo mocht inzingen. Voor m'n moeder: die tekst sloeg zo op haar. Dat mocht. Ik heb het thuis-laten horen en jawel, dat leverde het gewenste effect op: mijn moeder was ontroerd". Verbaasd Een paar dagen later meldde Jan Kisjes zich telefonisch. „Die zei: ik heb een televisieoptreden voor je. Bij AVRO's Service Sa lon. Ik wist niet wat me over kwam. En toen er zo veel reac ties opkwamen, was ik helemaal verbaasd. Al vrij snel daarna kwam het voorstel van een pla tenmaatschappij om een CD te maken. Toen ben ik eens even goed gaan nadenken. En vooral gaan overleggen met mijn man. We hebben namelijk een zoon tje van vier. Ik wilde koste wat kost voorkomen dat hij de dupe zou worden van mijn afwezig heid. Tegelijkertijd wilde ik zelf ook niet buitenshuis zo veel hooi op m'n vork nemen. Ik ben zo blij met dat kindje. De eerste jaren wilde ik samen met hem doorbrengen. We hebben een oplossing gevonden. Als ik er niet ben, gaat hij naar mijn ou ders. Daar wordt hij liefdevol opgevangen, hij heeft bij hen een kamertje en z'n speelgoed staat er. Dan kan ik, als het moet, met een gerust hart weg." „Achteraf denk ik: wat heb ik een pretenties gehad. Ik mocht zo maar een CD maken. Ik kwam voor de buitenwereld uit het niets. Wie krijgt ooit zo'n kans? Maar ik was toen nog zo naïef dat ik dacht: als je artiest wordt, gaat het altijd zo. Later, toen ik andere mensen uit het vak ontmoette, begreep ik dat het vrijwel nooit zo gaat en dat ik een lot uit de loterij had ge trokken. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik nu nog niet wezenloos achter succes aan loop te jagen. Het is niet dat ik valse bescheidenheid heb. Ik weet diep van binnen heel goed dat ik iets met die stem van me kan. Maar dan rijst het volgende probleem: wat ga je er mee doen? Ja, musical. Ik zou wel willen. Ik heb trouwens ook het idee dat ik in de richting van de jazz het een en ander zou kun nen, maar als ik daar met be paalde mensen over praat krijg ik wel eens de indruk dat die twee dingen niet samen kunnen Herkenbaarheid Vooralsnog houdt ze het bij één genre. Vanwege de herkenbaar heid. En dan nog! „Zelfs als je maar één genre beoefent is het al moeilijk genoeg om mensen te bereiken. Musical, jazz, er zijn nog wel meer stijlen die ik zou willen doen. Onder één voorwaarde: het moet kwaliteit hebben. En: het moet emotio neel zijn. Ik weet dat ik er aan toe ben om in een lied iets meer dan alleen een mooie stem te leggen. Daarom vind ik het he lemaal niet erg dat ik als zange res pas op latere leeftijd voor het voetlicht ben getreden. Ik ben nu dertig. Dat is misschien nog niet oud, maar om te be ginnen als zangeres is het wel laat. Maar ik vind het wel goed. Voor de stijl of stijlen die ik op het oog heb en die ik ook voor een deel al op de CD beoefen, moet je wel geleefd hebben. Je moet verdriet hebben gehad. En verdriet is heel erg als je er mid den in zit, maar je leert er wel Heine realiseert zich maar al te goed dat ze nog veel heeft te leren. Daarop attent gemaakt door producer Jan Kisjes stuitte ze tijdens de opnamen van haar CD op dingen, waarvan ze voor dien het flauwste benul niet had. „Dat zijn mooie ervarin gen, hoor. Zo van: hé, dat kan ik ook. Zoals acteren bij een lied. Daarom denk ik dat musical me zo aanspreekt. Je kan daarin zo veel kwijt. Wel, wie weet. Ik overhaast niets. Heb ik nooit gedaan. Ik leef niet zo in de toe komst. Misschien, zegt ze, zou het voor de ontwikkeling van haar carrière verstandig zijn om te zien naar een goede coach. „We zijn op zoek naar een goed ar tiestenbureau. Maar je moet heel voorzichtig zijn. Je moet mensen hebben die jouw be lang op het oog hebben, die res pect voor je hebben en die be reid zijn om te luisteren. Maar misschien komt dat ook nog wel. Gek misschien, maar ik heb alle vertrouwen dat het goed komt. De zekerheid van die stem heb ik. Dat is, denk ik, ook de basis van mijn vertrouwen. En als het om de een of andere reden niet lukt, dan is er nog geen man overboord. Mijn le ven was ook compleet zonder roem. En dat zal het blijven. Per slot van rekening: zin gen blijf ik altijd doen." Helène Heine: „Ik heb nooit ge dacht: ik moet zo nodig." foto cpd HILVERSUM TON DE JONG Kreatief met Kurk? De directeur van Teleac krult een minzaam glimlachje rond de mondhoeken. „Een leuke paro die, maar wel een op het oude Teleac", vindt Arie Smit. Zoals ze daar naast elkaar zitten, cur susleider Arjan Ederveen en presentatrice Tosca Niterink, haspelend met hun emoties en hun kurk: „Eigenlijk is het een compliment." De stichting Teleac is volop in beweging. Wat bijna dertig jaar geleden aarzelend begon met de uitzending van twee cursus sen, is anno 1994 uitgegroeid tot een omroepbedrijf met 130 full- en part-time medewerkers die vanuit het hoofdkantoor in Utrecht dertig tot veertig cur susprojecten per jaar in gang zetten. Van aquarelleren tot klussen in huis, van flora in de tuin tot criminaliteitspreventie en van conflictbeheersing tot urineverlies: „Je kunt het zo gek niet bedenken, of Teleac heeft „We zijn vooral de laatste vijf jaar op een ander been gaan staan", vertelt Smit. „Vroeger deden we puur aan kennisover dracht. Je bood een cursus aan, les één tot en met acht, daar zat dan een cursusboek bij, en daar stak je wat van op. Het uit gangspunt was iets léren, zodat je gelijk iets met de informatie kon doen. Het praktische nut stond als het ware voorop. Nu staan we ook meer stil bij zin volle vrijetijdsbesteding, en ont wikkelingen in de maatschap pij. Kijkers dragen zelf ook veel onderwerpen aan. De televisiekijker is meer dan ooit een omroepconsument. Die kijkt ergens naar, blijft kij ken als het hem toevallig boeit, en pikt er in dat geval wat van mee. Wie echt door een onder werp gegrepen wordt, neemt het cursuspakket erbij. Dat je een Teleac-serie alleen mag vol gen wanneer je ook het cursus boek afneemt, is inmiddels een gedateerd sprookje. Smit verge lijkt het met een krant: „Daarin kun je een interessant artikel le zen. Wil je dan - nog - verder, dan is er wel een boek of een cursus over." Toverwoord 'Maatwerk' is het nieuwe tover woord. Waar een taalcursus voorheen al gauw uit vieren twintig afleveringen bestond, wordt die nu liefst opgesplitst in twee reeksen van twaalf. Dat Arie Smit: „Teleac moet e blijven hangen." voorkomt ook dat mensen snel ler afhaken, wanneer ze eens een aflevering missen. Liever vijfentwintig c afleveringen, dan t van vijfentwintig episodes, heeft de tijd geleerd. Daarmee is Te leac een soort warenhuis ge worden, met voor elk wat wils. Een warenhuis met een lange adem. Smit: „Ja, dat is wel de bedoe ling. Teleac moet ervoor zorgen dat iets beklijft, dat de dingen blijven hangen. Vandaar het on dersteunend materiaal, natuur lijk. Een TV-maker heeft wel eens gezegd: 'Televisie maken is net bellen blazen'. Het beeld is een moment mooi, maar daar na is het wèg. Zo kan dat-, zo mag dat bij ons niet zijn." Teleac biedt via Nederland 2, zoals gezegd, jaarlijks tientallen cursussen aan. Die zijn te rubri ceren in vijf categorieën: talen, beroep bedrijf, cultuur we tenschap, mens maatschappij en hobby. Voor de meeste cur sussen wordt specifieke kennis ingehuurd; sommige series - zoals die over Toetanchamon - worden in het buitenland aan gekocht en naar Hollands belie ven bewerkt. „Ook al ben je een warenhuis voor het grote publiek, toch moet je uitkijken dat je doel groep voor een cursus niet te smal is. Als we op het open net uitzenden, ergens tussen zes uur 's avonds en middernacht, streven we naar een ondergrens van 1 a 1,5 procent kijkers. En dan staat 1 procent gelijk aan 136.000 kijkers. Maar wanneer we laat op de avond een cursus over de Islam programmeren, en daar kijken dan tussen de 70.000 en 100.000 mensen naar, dan liggen we daar niet wakker van, hoor. Zo'n programma is gewoon van belang voor kennis en begrip van een bevolkings groep." Panels Via panels en regelmatig onder zoek blijft Teleac op de hoogte van de vraag. Zo heeft de stich ting een goed beeld van haar cliëntèle. Met die wetenschap zette Teleac bijvoorbeeld be wust een cursus strip- en car toontekenen op. Met de bedoe ling de jongeren te bereiken. Waarmee natuurlijk nog niet gezegd is, dat die ook allemaal een cursuspakket bestellen. An derzijds nemen hoger opgelei den vaak wel een Teleac-pakket af, zonder strikt alle uitzendin gen bij te houden. Die kijkers verdiepen zich wel in de mate rie wanneer het hen uitkomt. De directeur weet dat je prak tisch moet blijven: „Je hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Het is de kunst een on derwerp zó te bewerken, dat je een cursus na enkele jaren vrij eenvoudig - met enige actuele aanpassingen - weer kunt uit zenden." Bovendien stelt de moderne tijd zo zijn eisen. Bij de razend populaire cursus tekenen en schilderen is al een compact disc in voorbereiding, die op den duur het cursusboek kan gaan vervangen. En zo zit de cursist straks naast beeld scherm en personal computer naar de buis te kijken. Naar een herhaling van de cursus 'Urine verlies, je kunt er iets aan doen', wellicht. En als presentatrice Milou van Sprang dan zegt: „De afgelopen weken heeft u op de werkbladen in het cursusboek bij kunnen houden hoeveel- èn hoe vaak u urine verliest", be doelt ze natuurlijk: de werkbla den op de compact disc. Hans van der Werf neemt voortouw in die ontwikkeling Binnenkort wemelt het van de programma's over Europa op de vaderlandse beeldbuis. Tenminste, als het aan Hans van der Werf ligt. De voormalig journaal-correspondent, ooit één van de drijven de krachten achter het mislukte satelliet-experi ment Europa-TV, heeft goede hoop dat een groot deel van de programmering op de Nederlandse radio en televisie binnen zeer afzienbare tijd is gewijd aan Europese onderwerpen. Van der Werf, zelf overtuigd 'Europeaan', neemt het voortouw in die ontwikkeling. Hij is door de Europese commissie benoemd als Euro pees audio visueel consulent in Nederland. In elk van de twaalf lidstaten is zo'n consulent aange steld, die ervoor moet gaan zorgen dat de radio en televisie meer aandacht besteedt aan de ont wikkelingen in Europa. Daarnaast is het Van der Werfs taak om te zorgen dat onze politici in Brussel op de hoogte zijn van wat er zich op de radio en televisie in Nederland afspeelt. Het is de bedoeling dat Van der Werf uitzendin gen en evenementen die met Europa te maken hebben, op polen gaat zetten, of bij de uitvoering daarvan bemiddelt. „Als een producent bijvoor beeld plannen heeft voor een serie documentai res over de Europese verkiezingen in juni, kan ik behulpzaam zijn bij het verzorgen van faciliteiten in Brussel of het leveren van beelden. Maar ik kan ook vertellen aan welk loket zo'n producent moet aankloppen om voor een subsidie in aanmerking te komen. Ik fungeer als gids in dat stelsel van Eu ropese regeltjes en wetjes." Hoeksteen In de Europese Commissie leven al heel lang plannen voor de aanstelling van een bemiddelaar tussen de media in de lidstaten en 'Brussel'. Van der Werf: „Helaas staat Europa nog steeds heel ver van de burgers af. Daarom besteden ook de omroepen weinig aandacht aan Europese onder werpen. Heel jammer, want ik zeg maar altijd: het Europese beleid vormt de hoeksteen van het Ne derlandse buitenlands beleid. Het is zo belangrijk dat ik bijvoorbeeld nog steeds vind dat er een da gelijkse Europese rubriek op televisie moet ko- Van der Werf weet waarover hij praat. Ooit had hij zelf zo'n rubriek. Sinds hij in 1975 aantrad als de eerste Brusselse correspondent van het NOS- journaal, heeft de Europese gedachte hem niet meer losgelaten. Op dit moment werkt hij aan het 'ultieme boek over Europa'. „Gezien mijn huidige activiteiten kan het nog wel even duren voordat dat uitkomt." Hans van der Werf is door de Europese commissie benoemd als Europees audio-visueel consulent in Nederland. foto cees zorn De afgelopen weken heeft Van der Werf inten sief overleg gevoerd met producenten en landelij ke, lokale en regionale omroepen. „De laatste tijd ben ik bestormd door allerlei mensen uit het vak. Het is aardig om te merken dat er blijkbaar heel veel producenten bezig zijn met Europese onder werpen, maar niet goed weten hoe ze het aan moeten pakken. Dat had ik niet verwacht. Kijk, ik hoef Joop van den Ende niet te vertellen waar hij moet wezen in Brussel. Het gaat juist om de wat kleinere producenten, om programmamakers, lo kale en regionale omroepen. Daar ligt wel degelijk een taak. dat is me al snel duidelijk geworden. Al hoop ik niet dat men mij ziet als een Goedheilig man met een grote zak ECU's. Ik kan alleen de weg wijzen." programma nu al dertien keer gezien," meldt een wenende Schagense, „maar hier in Carré is het helemaal fantastisch." Haar vriendin vult zuchtend aan: „Gerard is zo charmant, spontaan, lief, mooi, vertede rend, knap, leuk, aardig, gees tig en..." Excuses dat ik u moet onderbreken, maar het is tijd voor de uitreiking van Het Boek. Omdat Joling ooit de eerste plaat van Jan Vayne feestelijk aan hem heeft over handigd, retourneert het rijke lijk met babykrullen gezegende Vlooienmars-wonder van avond de gunst door Gerard het eerste exemplaar van 'Boe renkool Kaviaar' aan te bie den. Met de plechtige woor den: „Nou, hier heb je het boek." Vayne grijnst de aanwe zigen toe. „Ik weet eigenlijk niks te zeggen. Ik krijg het boek net in mijn handen gedrukt en ik weet er verder ook niks van. Maar 't gaat over allerlei anec dotes uit zijn carrière en er staan ook veel mooie foto's in." Hiep hiep hoera. Joling: „Ik heb er heel veel regenachtige zondagmiddagen aan zitten schrijven. En dat heb ik gedaan speciaal voor mijn fans, dat is de beste reden om te schrij ven." 'Boerenkool Kaviaar' is dan ook opgedragen aan de fans van Gerard, die hem 'de energie en de liefde hebben ge geven die je in dit vak zo enorm goed kunt gebruiken.' Schagen keert ontroerd huis waarts, nadat alle dames één voor één met Gerard op de foto zijn geweest. „Weet je wat het is." legt hun woordvoerster uit, „die jongen kan niet alleen prachtig zingen, hij heeft ook che, eeh.., cha, eeh.., charisma! „Niets van waar!" roept haar vriendin boos, „Gerard heeft geen vriendin." „Nee joh, cha risma, dat is... Nou ja, dat is ge woon een hele goeie uitstra- ling." erard Joling is wat je noemt een mul tidisciplinair ar- hem hele nbrengen tiest. We kunnen luisteren op, singletje of twintig hoop LP's, CD's kunnen door het van een vleugje Joling-odeur op de oorlellen aangenaam naar hem ruiken, hij schitterde in 'One more Bolero', zijn ei gen theatershow en, goed nieuws voor de fans, met in gang van deze week kunnen we tevens met Gerard naar bed. Maar dan moeten we wel eerst even naar de boekhandel. Om 'Boerenkool Kaviaar' te kopen, Gerards nieuwste boek werk, waarin hij vertelt over zijn roerig bestaan als topar tiest. Voor een gering bedrag kunnen we hem aldus naast het glaasje water met het kunstgebit op het nachtkastje leggen of onder ons hoofdkussen koesteren, na gele zen te hebben over zijn memorabele ontmoetingen met beroemdheden als Luciano Pavarotti, Grace Jones, Randy Crawford, Nana Moskouri, Toon Hermans en Paul de Leeuw. Speciaal voor 'Boerenkool Kaviaar' hebben Karin Bloemen en Henny Huisman een persoonlijke bijdrage geschre ven. Dus die heeft u er in één klap ge zellig bij voor naast de repeteerwekker. En als extraatje krijgt u ook nog Willem Duys; die het vrolijke voorwoord schreef: 'Als Gerard vertelt zie je hem voor je; die olijke kop, die sprietjes op zijn voorhoofd, die pretlichtjes in zijn ogen. Het Wereldje PANDA DE L'ISLE „Wat mij betreft mag hij zijn naam veranderen in Jolig. Want jolig is-ie, deze jonge man, die zich Neerlands popu lairste artiest mag noemen en even graag kaviaar lepelt als boerenkool naar binnen slaat.' Wat een pret zal dat worden in de twijfelaar. Tijdens de aller laatste voorstelling van 'One more Bolero', werd in het Am sterdamse theater Carré 'Boe renkool Kaviaar' aan volk en vaderland gepresenteerd. Hij gende fans, trillende moeders met tweede jeugd-verschijnse- len, snikkende macramé-clubs uit Schagen en bussen vol Jo- ling-fans uit geheel Nederland waren ervoor naar de hoofd stad getogen. Wild West Langs de Amstel staat dan ook een complete Jo ling-file. Versge- kapte dames - en een enkele heer - op hun paasbest. Veel kunstmatig blond en heel veel glimmende leg gings en naaldhak ken. Opeens stijgt er gegil op uit de zich moeizaam wiebelend voortbe wegende stoet. Een witte superli mousine houdt stil voor Carré. „Dat IS hem!" Of het in derdaad Gerard Jo ling is die aldus op zijn werk wordt af geleverd of een rij ke oliesjeik die komt meegenieten van de pret. kun nen de oprukkende fans helaas niet zien. Er wordt net een dubbelgeparkeerde porsche weggesleept onder aanvuring van het voltallige publiek van het café op de hoek, welk gezellig Amster dams tafereel het uitzicht op Jan Vayne: „ftou hier heb je je boek, Joling." foto frankfahrner de limo belemmert. Voor het theater spelen zich ondertus sen woeste taferelen af. Beter gezegd: het is er een zootje. Er wordt gedrongen, geduwd en op eksterogen getrapt in een poging een kaartje te verwer ven. Een foutje van Carré, dat de populariteit van Joling blijk baar gruwelijk onderschatte. Voor de gigantische massa hongerige fans zijn slechts twee kassa's geopend, er blijkt weinig te kloppen van de reser veringen en de kassa-mevrou wen grauwen en snauwen, waardoor iedereen terecht boos wordt en alles nog veel langer duurt. Tijdens deze Wild West-taferelen poogt Hans van Willigenburg, het gezicht als immer minstens zo bruin als zijn schoenen, de zich verdrin gende beroemdheden te inter viewen. Het lukt niet best. Cor- ry Konings wordt bijna onder de voet gelopen. Sandra Ree nter prikt driftig in het rond met haar naaldhakken. Saskia Serge houden elkaar stevig vast. Karin Bloemen houdt haar riante haarstuk stevig vast. En Anita Meijer omklemt, bij gebrek aan een echtgenoot en valse krullen, krachtig een pilaar. Maar goed dat Gerard Joling zoveel van die knetterge- zonde Pool Plus Multi Vitami ne-pillen eet waar hij fit vi taal bij blijft. Een stressy be staan als dit zou anders beslist niet vol te houden zijn. Katzwijm Als iedereen zich eindelijk naar binnen heeft weten te worste len, is'de boosheid gauw verge ten bij de aanblik van het idool. Gerard krijgt een ovationeel applaus en al bij de eerste to nen gaan in de zaal alom de aanstekers aan. Enige dames hangen in katzwijm over de rand van het podium. De fans zuchten geëmotioneerd, pin ken verliefd wat traantjes weg en zingen alle liedjes woord voor woord mee. Aan het eind van het programma bestormen rijen jonge en oude meisjes het podium. Joling krijgt een halve marktkraam vol aan boeketten, pluche beertjes, zelfgekleide asbakken, ontroerende pot- plantjes en andere blijken van waardering. „We hebben dit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14