Joden als muizen in Spiegelmans strip Osdorp Posse: te weinig afwisseling Heerlijkheid Hoogmade goed op dreef Mooie Nachthemel geen kinderspel Concert dat tikt aan het gehoorbeen Dichtbundels als zoete broodjes Cultuur Kunst Statische combinatie keramiek en schilderijen Dansen in Volkenkunde "BAANDAG 28 MAART 1994 Bevrijdingspop boekt attracties HAARLEMOrganisator Peter Smidt van Bevrijdingspop heeft de perste attracties voor het Haarlemse festival op 5 mei vastgelegd. Uit de Verenigde Staten komen Jonathan Richman en The Wal kabouts. Nederland levert met Ten Sharp en De Jazzpolitie al pen fors aandeel. Bevrijdingspop is nog in onderhandeling met pen zevental binnen- en buitenlandse acts. De Jazzpolitie. recent onderscheiden met een Zilveren Harp. zal op 5 mei ook in zes 'g fcndere Nederlandse steden optreden tijdens Bevrijdingsfesti vals. Als vanouds is het Haarlemse evenement, dat opnieuw B0.000 bezoekers in de Haarlemmerhout hoopt te verwelkomen, fcchter het grootste. muziek RECENSIE HANS KEUZERS kdorp Posse: Def P, rap, King, rap, IJs- -i. lok. rap. Seda, rap, samples. Gezien: 26/3, 't Stathuys, Leiden. de I let is blank, rapt, komt uit Am- lerdam Osdorp en maakt ge- ruik van de eigen moerstaal, (laar één groep komt in aan- fierking voor bovenstaande (inschrijving: de Osdorp Posse. >e kwaliteit van de raps op hun jerde cd 'Vlijmscherp' is zonder hige twijfel groter dan de eer- te twee meer demo-achtige al- lums 'Osdorp Stijl' en 'Roffer lan ooit'. De vier jonge rappers nemen tiet hun Nederlandstalige raps (epaald geen blad voor de tiond. Zaterdag in 't Stathuys in eiden waren het vooral de ,ek nelle maar ook vermoeiende (resentatie en de altijd krach ti le agressieve raps van frontman lef B die de zaal al binnen tien (linuten deed sidderen. De Am- j terdammers hebben zo hun tokpaardjes. Kom niet aan met ladio 3. De Jeroen van Inkels je h Frits Spitsjes krijgen de wind an fan voren. Op de laatste cd tordt zelfs disjockey Lotje IJzer- tian van de VPRO, in het alter- 3t J natieve circuit toch alom geres pecteerd, onderuit gehaald. 'Dood aan de radio' dus volgens de Posse en het bijna dweepzie ke publiek krijst de zin naar de bühne terug. De working-class-helden gaan verder met hun bood schap. De 'Uitkeringsglijers' is bedoeld voor mensen die naast hun uitkering nog zwart werken en de politie krijgt het zwaar te verduren omdat ze altijd de Posse aanhouden en niet de grote jongens pakken. Rap-ei- gen staan de Osdorp Posse met veel bravoure hun repertoire af te draaien en dus scheldt 'Lij kenpikkers' nogal nadrukkelijk op de namaak-Posse-cloonen, maar qua stijl brengen ze in het hardcoreveld voor de hele avond toch te weinig afwisse ling. Daarnaast bokst de Hip- Hopband met goede keuze van beat en samples de hele avond aan tegen een slecht geluid en een vervelend krakende micro foon. Alleen de herhalende 'Rijms' zijn daarom eigenlijk goed in de zaal te horen. Met het gescandeerde 'Leiden, Lei den' van rapper Def B. hoort de stad volgens de rapper ook tot de hardcoresteden. Ver achter Amsterdam natuurlijk. Expositie in Joods Historisch Museum De Amerikaanse tekenaar Art Spiegelman verbeeldde het leven van zijn Pools-joodse vader Vladek in twee strip verhalen waarin de joden muizen en de Duitsers katten zijn. 'Maus I en II' werd sinds 1986 in meer dan 15 talen uitgegeven en Spiegelman kreeg er in 1992 een Pulitzer- prijs voor. De Nederlandse vertaling van het tweede deel door Jessica Durlacher is net klaar en was voor het Joods Historisch Museum aanleiding de expositie 'Kat en Muis. Spiegelmans Maus' naar Amsterdam te halen. De tentoonstelling, eerder te zien in het Museum of Modern Art in New York, geeft een beeld van de voorgeschiedenis en het werk aan 'Maus II'. Dat gebeurt aan de hand van schetsen, de originele tekeningen, foto's en persoonlijke documenten. De tekenaar baseerde zich op inter views met zijn vader en maakte van de joden muizen omdat ze in de Nazi-propaganda werden afgeschilderd als ongedierte dat bestreden moest worden. De keus voor dierenfiguren stelde hem bovendien in staat afstand tot de versclirikkingen van de jodenvervolging te bewaren. Vladek en zijn vrouw Anja verloren hun elders onderge brachte zoontje Richieu maar overleefden zelf Auschwitz. Ontroerend detail op de exposi tie is de foto in kampkleding die Vladek vlak na de oorlog in Duitsland liet maken. Zijn vrouw was al terug in hun woonplaats Sosnowiec en ont ving daar per brief dit onver wachte levensteken van haar man. Ze besloten Polen te verla ten en trokken via Zweden, waar Art in 1948 in Stockholm werd geboren, naar de Verenig de Staten. Deel een van 'Maus' begint met het gelukkige leven van Vladek en Anja in het Polen van voor de oorlog. Ze trouwen in 1937 en Vladek leidt er de tex tielfabriek van zijn schoonva der. In het tweede deel wordt Vladek naar Auschwitz getrans porteerd, in de strip toepasselijk Mauschwitz genoemd. Hij over leeft er dankzij zijn vindingrijk heid, doorzettingsvermogen, zuinigheid en een flinke dosis geluk. De strip vertelt zijn belevenis sen en geeft een indringend beeld van de barbaarse wreed heid van de Duitsers. Door de afwisseling met scènes van na 1945 geeft 'Maus II' echter ook een schrijnende indruk van de problemen van kinderen van overlevenden. De eigenschap pen waarmee Vladek de oorlog overleefde maakten hem ten slotte tot een zeer lastige oude man met wie Art maar moeilijk overweg kon. Juist omdat de va der zo geleden had, voelde de zoon zich daar vaak zeer schul dig over. Spiegelman heeft 13 jaar over beide delen gedaan en legde er met eerdere tekeningen de fun damenten voor. Op de expositie is ook de strip 'Prisoner on Hell Planets' uit 1972 aanwezig. Art Spiegelman: schuldgevoel. Spiegelmans Maus" in het loods Historisch Museum (Jo nas Daniël Meijerplein 2-4 Am sterdam) duurt tot en met 14 augustus. De openingstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Deel twee onder de FOTO FOODS HISTORISCH MUS8UM titel „En hier begon mijn ellen de pas" is een publikatic van uitgeverij „Oog en blik" en kost 29,90 gulden. Spiegelman houdt op 5 juni een lezing in Amsterdam op uitnodiging van het John Adams Instituut. Omslag van 'Maus' deel 2 „En hier begon mijn ellende pas". AFBEELDING PR Spiegelman verbeeldde daarin de zelfmoord van zijn moeder in 1968 en schrok niet terug voor de weergave van de huivering wekkende details die later ook typerend werden voor 'Maus I en II'. Het karakter van deze la tere strips is echter ook grimmig humoristisch. Vladek hertrouw de met Mala, een andere overle vende van Auschwitz en over leed zeifin 1982. De expositie „Kat en Muis. kindertoneel RECENSIE SUSANNE LAMMERS indtheater. Nachthemel. Gezien 27/3* ^Jietlandcollege, Leiden. Nog te zien; 4/4, Parktheater, Alphen a/d Rijn. Is al het vertrouwde zijn waar- Carje verliest en je je leven op- icuw moet vormgeven, laat in alles los, en kijk weer als 30-tn pasgeborene naar de we id. Weer kind worden is zo 'nvoudig niet. Deze thematiek aHbor een jong publiek op het to- di pel brengen ook niet. pry zit vol met sprookjesachti- b elementen, zoals het prinsje pt uit de hemel valt, een slim- >arkue vos en een pratende ratel slang. Maar De Saint-Exupéry tbruikt de kleren van het in prookje om zijn verhaal over let mogelijke onmogelijke te brmommen. 30- Een piloot stort zich in zijn e j^erk, want wat rest hem nadat 15]jn lief hem verlaten heeft? Ook ag nn lief weet zich geen raad en nl alles vergeten. Ze ontvlucht lag p bewoonde mensenwereld en we-èeft haar herinneringen aan tlve fcn half-boosaardige grens- [achter, in ruil voor een nieuwe lentiteit: die van kleine prins, leze is op zoek naar 'de' mens en komt terecht in de Sahara. Het vliegtuigje van de piloot be geeft het, toevallig ook net bo ven de Sahara, en hij maakt een noodlanding. Een afgebroken schroef zal dus zijn dood wor den. De kleine prins vindt hem, en weet hem moed in te praten. Hij blijkt uiteindelijk ook de ver vangende schroef, die redding brengt, bij zich te hebben. Maar belangrijker dan het redden van de dood is het teruggeven van de zin van het leven. Het onmo gelijke is dus toch mogelijk. Ook het Rondtheater speelt het onmogelijke klaar: Nachthe mel is een stuk vol fantasie en verbeeldingskracht. Enthousiast wordt met weinig mankracht en weinig rekwisieten gespeeld. Erik Jansonius neemt alle boos aardigheid voor zijn rekening. Hij is niet alleen de griezel van een grenswachter, maar ook de gifslang, die het levenbrengen de water in de woestijn be waakt. Karin Smits begeestert door haar naïeve kleine prins de radeloze piloot en het publiek. Het publiek, dat misschien wel net zo radeloos was, omdat het al zijn aandacht nodig had om deze ingewikkelde voorstelling te volgen en te snappen. Want kinderspel, dat was het bepaald niet. Was het daarom ook zo stil? recensie lidy van der spek K&O Koffieconcert door het Johannes Brahms Kwartet: Jacob Bogaart, piano, Bever ley Lunt, viool, Vladimir Mendelssohn, altviool en Herre Jan Stegenga, violoncel. Ge hoord 27/3, Stadsgehoorzaal, Leiden Het Johannes Brahms Kwartet lijkt als metafoor 't meest op een natuurlijke bron met een energiek opborrelende oorsprong, of zo men wil een land overvloeiende van melk en honing. Als zo veel lyriek, dramatiek, spontaniteit en hevig talent samenvloeit is de kans groot, dat er af en toe iets buiten de gevestigde bed ding stroomt. De kracht van dit kwartet ligt dan ook niet zozeer in het tede re, fragiele, kleinschalige, maar in het overweldigende, spiritu- eel-hartstochtelijke. Daar moet overigens bij vermeld worden dat de eerste violiste Beverley Lunt. hoe meeslepend er ook ge musiceerd werd, nimmer haar uiterst delicate toon en absoluut zorgvuldige spel opgaf, waardoor de cellist Herre Jan Stegenga met zijn intens sonore klank een enkele keer Lunt dreigde te overspoelen. Vooral in Mozarts pianokwartet nr 1 in e waren de contrasten iets té uitbundig en de lichte rubato's niet strikt éénsgezind, zo dat de altviolist in het vuur van zijn bewogen spel zich even na drukkelijk naar de pianist Jacob Bogaart wendde om hem toch enigszins in te dammen. Ondanks deze kleine onvolkomenhe den: een expressief vreugdevolle uitvoering. In de sonate nr 1 in e voor piano en cello van Johannes Brahms met zijn typerende polyritmiek en syncopen in het der de allegro was de samenklank van beide instrumenten voorbeel dig in evenwicht en was het een genot om te zien en te horen hoe Stegenga vanuit z'n tenen speelt. 't Pianokwartet van Fauré werd vanaf het eerste thema één natuurlijke golfbeweging, waarin deze uitvoerenden en de luis teraar zich opgenomen wisten, met een scherzo 'dat tikt aan je gehoorbeen', via een close-harmonieus adagio naar een weerga loos opzwepend gespeeld allegro mol to. RECENSIE DICK HERMSEN Concert Muziekvereniging 'De Heerlijkheid Hoogmade' Gezien: 26/3, Sportzaal De Schuur. Hoogmade. De sporthal van Hoogmade is onherken baar veranderd. Stoelen op het speelveld, grote palmen tegen het wandrek. Ter hoog te van de achterlijn wappert Fier het vaandel van 'De Heerlijldieid Hoogmade'. De plaat selijke muziekvereniging bestaat al zesen tachtig jaar en telt ruim negentig leden. De grote trots van het kleine polderdorp pre senteert vanavond haar jaarlijkse voorjaars concert. Natuurlijk is er veel belangstelling voor de happening. In de zaal zijn vrijwel alle stoelen bezet. Als alle instrumenten op dezelfde toonhoogte zijn gebracht, kan het spektakel beginnen. Er is zorgvuldig gekozen voor veel afwis seling in het repertoire. Voor de pauze komt het wat zwaardere werk aan bod. De har monie heeft het zich bepaald niet gemakke lijk gemaakt. Bovendien spelen /e niet de meest voor de hand liggende titels. Het or kest is goed op dreef. Met gevoel voor dyna miek en klankevenwicht komen de stukken overtuigend voor het voetlicht. Zo nu en dan glipt er wel eens een onbedoelde noot van het podium. Iets meer aandacht voor de zuiverheid zou geen kwaad kunnen, maar de zo belangrijke muzikale spanning is ruimschoots aanwezig en daar draait het uiteindelijk om. Na de pauze komt het lich tere genre aan bod. I'rachtig hoogtepunt is een krachtig gespeelde Abba-medley Ook de drumband van de vereniging laat zich van de beste kant zien. Ritmisch lopen de stukken als een trein. De accenten zitten goed op hun plaats en de klank van het to tale slagwerk is mooi vol. Zelfs een heuse 'clapping music' ontbreekt niet. Een lust voor het oog zijn de majorettes. Met virtu oos draaiende batons en gracieuze bewe gingen van armen en benen stelen de jonge kids stuk voor stuk de harten van de ouders, maar zeker ook van de rest van het publiek. Dat de toekomst van de vereniging veilig is gesteld bewijst het leerling-ensemble. Ui terlijk zonder enige vorm van nervositeit, terwijl bij de ouders in de zaal het angst zweet van het gezicht parelt, spelen ze de sterren van de hemel. I lier en daar moet er nog wat worden bijgeschaafd, maar de kwaliteit is nu al duidelijk hoorbaar. Poëziegolf in Nederland amsterdam anp Er raast een poëziegolf door Ne derland. Dat zegt Henk Kraima. directeur van de Stichting Col lectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) aan het slot van de 59ste Boeken week. De CPNB organiseert jaarlijks deze boekenman ifesta- tie, die dit keer was gewijd aan poëzie. De 'week' liep van 16 tot en met 26 maart. Omdat de resultaten van een tweetal enquêtes pas eind van de week bekend zijn, houdt Kraima nog een slag om de arm. Maar op basis van signalen uit de boekwinkels blijkt dat de dichtbundels als warme brood jes over de toonbank vliegen. Vooral de speciale, goedkope dichtbundel met verzameld werk van Gerrit Komrij was niet aan te slepen. De bundel bleek binnen vijf dagen uitverkocht. De eerste paar dagen van de Boekenweek kocht gemiddeld één op de vier vijf mensen die met een Boekenweekgeschenk de winkel verlieten, een poëzie bundel. Dat leren de voorlopige eerste cijfers van het onderzoek van de CPNB. De enquêtes vin den plaats in acht grote assorti mentsboekwinkels. verspreid over Nederland. Aan het eind van de week, wanneer naar schatting vijfhonderd gesprek ken zijn gevoerd, wordt het de finitieve resultaat bekendge maakt. De kleinere boekwinkels ble ken daags vóór het einde van de Boekenweek al door het Boe kenweekgeschenk heen te zijn. Kraima's voorspelling dat er dit jaar te weinig Boekenweekge schenken zouden zijn, komt daarmee uit. Het geschenken boekje, dat gratis is bij de aan koop van twee tientjes aan boe ken, werd geschreven door Hei- la S. Haasse. Het verscheen in een oplage van 564.000 exem plaren. De oplage is lager dan destijds bij W.F. Hermans. Voor het eerst laat de CPNB ook een enquête onder duizend gezinnen uitvoeren door het NIPO. Doel van dat onderzoek is, te weten te komen wat voor Ook in Leiden liep het storm voor de Boekenweek. Zoals hier bij boek handel Kooyker aan de Breestraat, waar Hella Haasse vorige week don derdag haar Boekenweekgeschenk signeerde. FOTO HOL VAS T/MARK l AMFRS soort mensen een Boekenweek- guliere kopers, hoopt de CPNB geschenk meeneemt (en dus te achterhalen ofvia de Boeken - een boek koopt). Door de uit- week een nieuw publiek wordt komst te vergelijken met de re- aangeboord. beeldende kunst recensie ben wagemaker Gees van Vliet en Anke Mensink, keramiek en schilderijen. Tot 7 april, wo t/m vr 13-17 uur, za 12-16 uur, STAA-galerie. Prinses Jre- nelaan 88, Alphen aan den Rijn. Kunstenaars beïnvloeden elkaar. Bewuste wederzijdse beïnvloeding is niets nieuws, het is een beproefde manier van werken. Men kan van elkaar leren, kan daardoor het eigen talent uitdiepen en, in geval van een gezamenlijke tentoonstelling, kan men werk exposeren wat op elkaar aansluit of bij elkaar hoort. Keramiste Gees van Vliet en schilderes Anke Mensink gaan een stap verder: in de voor de gelegenheid rijk met houtkrullen en zaagsel bezaaide etalage van de STAA-gale rie staat een druk (door Mensink) beschil derde tafel waar in een uitsparing een kera mische schaal (van Van Vliet) is verwerkt. Geel. indigo blauw en rood knallen van het vlak. Eén poot is als weloverwogen cliché versierd met het bekende boerenbont van ontbijtborden, soepkommen en kofficbe- kers, waarvan er best een op tafel had mo gen staan. Naast de tafel overwegend licht blauwe keramische lapjes, vaak even open gewerkt en naar het zich laat aanzien zowel met de hand bewerkt als bedrukt met stuk jes kant. Zo ontstond een regelmatig pa troon dat, daar waar de 'lappen' zijn open gewerkt, in lichte spanning wordt onder broken. In de gebruikssfeer laat Van Vliet terra cotta schalen zien waarvan de randen als onregelmatige kantélen enigszins eigen wijs de lucht in priemen. Kennelijk heeft het werken met de eerder veronderstelde sjablonen van kant Mensink geïnspireerd. Maar haar met sjablonen be werkte schilderijen hebben wel erg veel weg van bedrukte keukenzeiltjes. De eenheid van de tentoonstelling wordt er wel door gediend maar of het zo vaak herhalen van eenzelfde blauwe tulp op een schilderij een uitgewerkt idee is mag men zich gerust af vragen. Op éen schilderij na, waarop zwarte danseressen tegen een rode en gele achter grond bewegen, zijn alle werken statisch. Anders gezegd: ze zijn wat saai, iets wat ei genlijk voor de gehele tentoonstelling geldt. de 1 6. \s- leiden Balinese en Javaanse dansen waren gistermiddag te bewonderen in het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Het derde Jaap Kunst Festival bracht de bezoekers in Indonesische sferen. Want er was ook vanzelfsprekend gamelan-muziek en in het restaurant waren Indonesicche hapjes. FOTO HIELCO KUIPERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11