Tuinen Monets levend atelier W.P. Hartwijk Een tuin als een plaatje /XV 2e Paasdag Tuinieren met hout... ijzerhandel ALLE PLANTEN JDAG 25 MAART 1994 Op zoek naar een nieuwe luin? Kom dan eens kennismaken met "De Tuinen" van Ruud Aanhane. U vindt hier 6.000 m2 mo- deltuinen ên vakkundige mensen die u uitstekend kunnen advi seren. Als u nét even iets anders zoekt, is °De Tuinen" het aan gewezen adres. Advies, maar ook ontwerp, aanleg en onderhoud van komplete tuinen behoren tot de mogelijkheden. Een tuin als een plaatje? Bij "De Tuinen" schetsen ze het u zo voor! 6.000 m2 modeltuinen boordevol tuinideeSn! Illustratie: de Tuinen Ruud Aanhane Wassenaarseweg 71 2223 LA Katwijk Telefoon (01718) 7 56 27 Telefax (01718) 7 56 27 Geopend van donderdag tot en met zaterdag i 10.00 - 16.00 uur. Tussen Katwijk en Wassenaar. Tuinieren als kunst KOEN T uinbenodigdheden Hoogmadeseweg 68 2351 CV Leiderdorp Telefoon Telefax 071-411329 if peciale aanbieding: [tra zware tuinschermen, Dg en recht, 180x180 7109,- Driemaal de tuinen van Monet. Vm-* Op 4 april (2e paasdag) geven wij u advies en praktische tips hoe u uw tuin kunt aankleden met hout. Tijdens deze show zijn diverse hout-artikelen op z'n paasbest geprijsd Natuurliik ligt er een Tuinplezier Koerier i'oor u klaar. Maar liefst 92 pagina 's tuinplezi helemaal gratis Komt u 'm snel halen. VAN NIEUWLAND TUINCENTRUM Modeltuinte bezichtigen Zaterdagmiddag vanaf: 13.30 uurtot plm. 17.00 uur. ^Tïlaandag ^llcvenieróbectryl 71-172024 - Juffermansstraat 35 - 2341JJ Qegstgeest Tuinartikelen Gereedschappen Nieuwe Beestenmarkt 7-11 Lammermarkt 3-7 Leiden Telefoon 071-126627 voor tuin en kamer kunt U vinden bij TUINCENTRUM MEERBURG Fa. P. Bruines Zonen Stadhouderslaan 8 Zoeterwoude H.R. Tel.: 071-411286 e achtertuin als schildersdoek. De schop als penseel en het snoeimes als spatel. Bloemen en planten in plaats van verf. Spelen met kleuren en vormen. Combineren en com poneren. Dat kan ook in de natuur en dan wordt tuinieren kunst. Een manier om vorm te geven aan je fantasie. Een creatief proces; te manipuleren met je eigen han den en levend materiaal. Bij de beoordeling van tuinaanleg ligt de nadruk altijd op het materiaal en de prakti sche toepassing daarvan. Natuurlijk blijven de tuinarchitecten als ont werpers niet onopge merkt, maar het resultaat van hun arbeid wordt zel den of nooit als kunst vorm geanalyseerd. De erkende stijlvormen, denk aan de strenge Fran se symmetrische tuinen met hun kortgeschoren buxushaagjes, of de En gelse meer speelse land- schapstijl, zijn artistieke hoogstandjes maar ge bonden aan strikte regels. De authentieke cottage- tuin komt door zijn schijnbaar chaotische beplanting nog het dichtst bij de definitie van scheppend bezig zijn. Tuinen zijn voor veel kunstenaars een voortdurende bron van inspiratie geweest. Die wisselwerking verkeerde ook wel eens in het tegendeel: de tuinman, die van zijn eigen stukje natuur mooie schilderijen maakte. In die zin kunnen de originele doe ken als reprodukties van tuinkunst worden aangemerkt. Monet Daar zijn mooie voorbeelden van. Twee in Frankrijk: Les Collettes, de tuinen van Re noir bij Cagnes-sur-Mer, met uitzicht op de Middellandse Zee en Giverny, Monets grote liefde in Normandië. In ons eigen land schilderde Maria Hofker-Rueter subtiele aquarellen in een verstilde volkstuin aan de rand van roerig Amsterdam. Schilderij van het huis van Renoir. Toen impressionist Claude Monet (1840- 1926) buiten met natuurschilderen begon, behielpen de meeste kunstenaars zich in hun atelier nog met overvolle fruitschalen of met weldadig geschikte boeketten bloe men. Landschapsschilders trokken er wel op uit om in de vrije natuur schetsen te ma ken, maar die werden later thuis verder uit gewerkt. Monet kwam met een nieuwe aan pak door zelf natuurlijke schoonheid te ar rangeren door tuinen te ontwerpen en die ook persoonlijk aan te leggen. Monet was al 43 jaar, toen hij zich met vrouw en zes kinderen in Giverny vestigde. Wanhopig door zorgen en schulden zocht hij naar een landelijke omgeving, waar hij in alle rust aan een nieu we fase in zijn leven kon beginnen. Vanuit de boe- meltrein naar Parijs had hij het roze leegstaande huis in het dal zien liggen. Het was maar een uurtje van de Franse hoofdstad en het licht van de rivier in het dal had hem getrof fen. Monet koos de planten voor zijn tuin alsof hij bloemen schikte om te schilderen. Met zijn geoe fende oog voor kleurver- houdingen wist hij precies hoe en met welke bloe men hij beoogde effecten zou kunnen be reiken. Net als op zijn doeken combineerde de tuinman/schilder kleuren om effecten te versterken: vaak in harmonie, met tinten die in eikaars verlengde liggen, maar soms ook heel gedurfd door constrasten bij elkaar te brengen. De tuinen werden zijn levend atelier. Monet besteedde al het geld dat hij overhield aan bijzondere planten die uit de gehele wereld kwamen. Op het laatst had hij zes tuinlieden in dienst. Twee delen De tuinen in Giverny bestaan uit twee de len. De ClosNormcind-bloentenluiii is bijna twee voetbalvelden groot. De Grand Allee loopt van het hek aan de weg naar het huis: het is een lange tunnel van bogen, overwoe kerd door witte klimrozen. Het brede voet pad ervan is overdekt met een tapijt van kruipende rondbladige oostindische kers. Beroemder, door de schilderijen die Monet er maakte, is het tweede deel van de tuinen met de vijvers en de waterlelies, ledereen kent ook de groene boogbrug met de blau we regen. Monet ging bijna wetenschappelijk te werk. Hij veredelde zelf planten. Importeerde pioenen uit Japan. Kweekte een eigen soort klaproos. Bestudeerde de lichtdoorlating van de iris en probeerde die met genetische manipulatie te beïnvloeden. Oranje, roze en gouden muurbloemen werden in combina tie met tulpen aan de westkant van het huis bij elkaar gezet om het effect van de onder gaande zon te benadrukken. In een meer oostelijke hoek combineerde Monet helder blauwe en teer zalmroze schakeringen, om de sfeer over te brengen van mist die het ochtend licht verzacht. Monet vergaarde een enor me kennis over tuinieren. Ook praktisch kun je veel van hem leren. Hij slaagde erin zijn bloemperken zo aan te planten dat de bloei van verschillende planten soorten naadloos op elkaar aansloot. Bloembollen, eenjarigen en vaste planten werden door elkaar heen- gezet, zodat in alle seizoen kleur voorhanden was. De tuinen en het atlier van Monet zijn nog altijd intact zou worden gesloopt voor een grootschalig nieuwbouwproject. De tuin was zijn grote inspiratiebron. Hij gebruikt de rozen voor de huidtinten van z'n modellen, legde vruchten en bloemen vast en raakte nooit uitgekeken op de knoestige olijfbomen in zijn boomgaard. Renoir, die aan reuma leed, maakte in Cag- nes-sur-Mer zo'n 600 schilderijen. Hij be gon er ook met beeldhouwen. De geometrische tuin had als hoofdthema een patroon van rijen sinaasappelbomen waaronder rozen waren geplant. Renoir had een voorkeur voor eenvoudige bloemen, die in grote groepen bij elkaar stonden. Hij hield van forse kleurvegen. De schilder raakte op latere leeftijd ernstig gehandicapt. Zijn vrouw vertelde hem dan welke planten in bloei stonden. Renoir werd er in zijn draagstoel heengebracht. Meestal om te werken, maar ook dikwijls om al leen maar te kijken en te genieten van het magi sche licht en de natuur lijke kleuren. Ook Les Collettes is bewaard ge bleven en open voor pu bliek. Schilderij van het bovenstaande bruggetje. en kunnen door publiek worden bezichtigd. Natuur /.elf Pierre-Auguste Renoir 1841 -1919) was een heel andere tuinman dan Monet. Weliswaar deed zijn vrouw Aline het meeste werk, maar wel volgens Renoirs ideeën en op zijn aanwijzingen. Hij experimenteerde en ma nipuleerde minder, ging meer uit van de natuur zelf. Van de planten en bloemen die in het gebied waar hij woonde thuishoor den. Maar Renoir hield niet minder van zijn tuin. Samen met Monet had hij in de jaren tach tig van de vorige eeuw door Zuid-Frankrijk gezworven. Om Cezanne te bezoeken en er te werken. De twee kunstenaars waren ver rukt van het heldere licht aan de Cöte d'A- zur. In 1870 kocht Renoir er de boerderij Les Collettes om te voorkomen dat het pand Cïevoel Geen museum, maar niet minder interessant is de volkstuin van Maria Hofker-Rueter in Amsterdam. Tot grote ergernis van haar driftig schoffelende buren creëerde deze kunstenares, die inmiddels de negentig jaar is gepasseerd, haar eigen natuurmonument op een klein lapje grond dichtbij het geroe zemoes van de grote stad. In dagboeken hield ze nauwgezet bij wat er in de tuin gebeurde. Haar verhalen zijn geïl lustreerd met subtiele aquarellen. Uit de jaarverslagen blijkt dat ze bij de inrichting van haar tuin vooral op haar gevoel te werk ging. Verder bepaalde de natuur wat het wel of niet zou doen. In de tuin, schrijft ze er gens, kon ik mijn grote liefdes kunst en na tuur bij elkaar brengen. Elisabeth Murray, GIVERNY, Monets grote Liefde; Derek Fell DE TUIN EN' VAN MONET, Een paradijs in Frankrijk: Maria Mofkcr-Rueter SCHATTEN VAN MIJN TUIN. (Alle Uitgeverij Gotlmer/HI.Becht). Drie opnamen gemaakt in de tuinen van Renoir. Tuinboek over impressionisten Over de invloed van de impressionisten op de tuinarchitectuur verschijnt in september bij de Bloemendaalse uitgeverij J.H.Gottmer/H.J W- .Becht bv (G/B) een vertaling van het Engelse boek The Impressionist Garden.F2II Niet al leen Monet en Renoir ook het schilderwerk en tuinmansleven van Cézanne, Manet en Van Gogh worden beschreven. De auteur Derek Fell legt een direct verband tussen het schilderen en tuinieren van de impres sionisten. In tekst en beeld. De invloed van die creatieve inspanning is nog overal terug te vinden. Niet alleen op doek, maar ook in de natuur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 33