Kleur en raffinement in tekeningen Van Mozartpruikjes en doodgravers 'ari8C Hus°Claus (65) Irritant èn oergeestig gezeur bij Bernhard Leopolds poëzie: geen jubel en lichtvoetigheid Cultuur &Kunst Personeel Opera Forum legt iltimatum naast zich neer Prijs voor Otterspeer Theater Instituut eert .OENSDAG 23 MAART 1994 chef ANNEMIEK RUYGROK 071 -356-172. PL v CHEF* IANRUSDAM 071 H6CT [ryan Adams in Goffert jmegen» Hij staat in de Top-20 met '.All for love' en zijn nieuw- e album 'So far so good' is inmiddels van platina: de Canadees ryan Adams komt naar Nederland. Op 30 juli treedt hij op in et Nijmeegse Goffert-park. De voorverkoop voor dit concert egint op zaterdag 9 april. Tweede 'vergulde gids' van poplobby iden» De Poplobby, een samenwerkingsverband van Leidse in gingen op het gebied van pop-muziek, komen met een twee- /uitgave van de 'vergulde gids', volgens hun zeggen hèt na- agwerk voor iedere muzikant in Leiden en omgeving. De offi- iële presentatie is vrijdag 25 maart om acht uur 's avonds in het eebouw van de Leidse Vereniging van Popmuzikanten, Middel- 'k&egracht 123, Leiden. Vanaf die datum is het naslagwerk bij de UVP tegen kostprijs (vijf gulden) verkrijgbaar. hi; Voorstellingen Kindertejater Pluisje kafcl° Kindertejater Pluisje is de komende tijd met drie verschil- ,a$ndë voorstellingen in de regio te zien. 'Ik denk dat ik besta' is n(je titel van de produktie die op 28 maart in de OBS Anne Frank, jj. Meyboomstraat 2 te Leiden wordt uitgevoerd. Op dezelfde le^»katie is op 28 april de voorstelling 'In de wolken' te zien. 'Ik vajenk dat ik besta' is ook op 2 april in Oegstgeest (De Kring), op 6 pril in cultureel centrum de X in Leiden en op 11 april in De )(Jroene Stee in Hazerswoude Rijndijk te zien. 'Eikel en bloesem jpZordt op 13 april in het K&O-gebouw aan de Sluisweg in Katwijk 10|Tgevoerd. iel Supersessie Hans Dulfer en Pub Band 'c^iden In het Antonius Clubhuis zorgen saxofonist Hans Dulfer gein de Leidse covergroep de Pub Band vrijdag 25 maart voor een gezamenlijke 'supersessie'. Tot twaalf uur staat de Pub Band al geeen op het podium, na middernacht komt Dulfer erbij. Aan- >ang: 21.00 uur. Voorverkoop: Just Music, Oude Singel. ne uil' Pretentieloze passie echtpaar Nijstad in Rembrandthuis De Haagse kunsthandelaar in ruste Saam Nijstad en /ijn vrouw Lily Einhorn begonnen in 1949 bij toeval met een collectie die nu bijna 500 tekeningen omvat. Ze verza melden niet om het verzamelen en kochten alleen wat ze mooi vonden. Onder de titel 'Kleur en Raffinement. Te keningen uit de Unicorno Collectie' toont het Rem brandthuis een selectie uit het resultaat van hun preten tieloze passie. Vooral de kleurenpracht en gaafheid van de eeuwenoude tekeningen van bloemen, planten, vo gels, insecten en dieren zijn overrompelend charmant, maar ook in andere genres had het echtpaar een fijne neus voor aantrekkelijke afbeeldingen. eiSCHEDE GPD iaet personeel van Opera Forum uileft de oproep van het bestuur igji alsnog akkoord te gaan met ligt saneringsplan van het gezel- diihap naast zich neergelegd. in de 48 medewerkers die be- eivaren hadden tegen het plan, z£eft volgens een woordvoerder erfn de vakbonden vrijwel nie- iand zich gemeld. Het bestuur ui Forum, dat vanavond ver- -idert, komt daarmee onder vare druk te staan. Volgens de Kunstenbond FNV, de Nederlandse Toon- kunstbond (NTB) en de Abva Kabo is een oplossing van de crisis alleen mogelijk op basis van een compromisvoorstel dat gisteren door de bonden op ta fel is gelegd. Eerder liet het Fo rum-bestuur echter weten geen enkele aanpassing te dulden. Het conflict tussen Forum en de bonden spitst zich toe op de grootschalige invoering van deeltijdbanen. De bonden zijn daar sterk tegen en werden daarin onverwacht bijgevallen door het Arbeidsbureau. amsterdam fran^oise ledeboer Nijstad vertelt in de catalogus hoe de eerste tekeningen hem onverwacht als rijpe appels in de schoot vielen. De Haagse freule Sophia Boreel sommeer de hem in de herfst van 1949 naar het chique hotel Des Indes voor een dringend advies over enige schitterende aquarellen van de 18de eeuwse Dordtse kunstenaar Aeq Schouman. ,,Of ik even langs kon komen, Zij vroeg het alleraardigst, maar het was een bevel. Weigeren be stond niet. Zij bedoelde: Nu!" De freule was in het geheel niet van plan de aquarellen te verkopen: ze had immers beslo ten ze aan haar nichtje na te la ten. ,,Het was ook niet zo dat zij haar einde voelde naderen, zij zou nog vele jaren leven, maar dit gesprek kon beslist niet wachten tot de volgende dag", herinnert Nijstad zich. Hij zat al gauw op hete kolen omdat zijn vrouw buiten in de auto wacht te om naar de schouwburg te gaan en noemde een prijs van 300 gulden voor een grote, bre de aquarel en twee bijbehoren de smalle. „Het zijn toch maar ontwer pen voor een geschilderd be hangzei de freule ineens. „Ze passen niet bij de andere, neemt u ze maar mee." Nijstad betaalde cash zoals in die tijd de gewoonte was en toen hij ein delijk bij de auto terugkwam, was het te laat voor de schouw burg. „Lily was woedend. Om het goed te maken gaf ik haar de drie aquarellen cadeau en zo begon onze verzameling, nu 45 jaar geleden." Instinct Nijstad bleef zelf alleen in schil derijen handelen omdat hij meende voor tekeningen niet het juiste instinct te hebben. In tegenstelling tot de huidige tijd viel er met tekeningen boven dien geen droog brood te ver dienen. Het sprak echter vanzelf dat Nijstad door zijn werk met veel tekeningen in aanraking bleef komen. Behalve door ge wone aankopen bij particulie ren en kunsthandelaren kon de collectie ook groeien doordat bij de aan- en verkoop van schilde rijen tekeningen als 'wisselgeld' werden bijgeleverd. Op een veiling bij Mak van Waay in 1972 wist zijn vrouw voor 170.000 gulden beslag te leggen op de Van Pallandt-col- lectie, een verzameling die was aangelegd in de jaren 1700- 1750. De Nijstads hadden er 50.000 gulden voor opzij gelegd zodat een lening uitkomst moest bieden. Bij de 16 aange kochte tekeningen zaten echter wel vier schitterende aquarellen met flora en fauna van Johan nes Bronkhorst (1648-1?27) en het 'Bloemstilleven met sche del' van Henstenburgh (1667- 1726) dat nu op de omslag van de catalogus prijkt. De samenstellers van de ex positie, Charles Dumas van het Rijksbureau voor Kunsthistori sche Documentatie en Robert- Jan te Rijdt van het Rijkspren tenkabinet, noemen deze aan koop van groot belang voor de geschiedenis van verzamelge- woonten. De tekeningen waren niet van oorspronkelijke brede randen ontdaan of op een extra vel geplakt zoals vanaf 1780 ge bruikelijk werd. Het zwaartepunt van de col lectie ligt op Nederlandse teke ningen uit de 16de tot en met de 20ste eeuw, met als 20ste eeuws hoogtepunt 'Een staande Javaanse vrouw' van Carel Wil link uit 1922. De expositie van de Unicorno Collectie („unicorno" is de Itali aanse vertaling van eenhoorn, de meisjesnaam van Lily Nij stad) was een initiatief van het Rijksbureau voor Kunsthistori sche Documentatie dat zelf geen geschikte tentoonstellings ruimte heeft. Dit najaar zijn de 90 tekeningen ook in het Dordrechts Museum te zien. De expositie 'Kleur en Raffi nement. Tekingen uit de Uni corno Collectie' in het Rem brandthuis (Jodenbreestraat 4- 6 Amsterdam) duurt tot en met 29 april. De openingstij den zijn van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feest dagen van 13.00 tot 17.00 uur. In het Dordrechts Museum is de expositie van 22 oktober tot en met 15 januari 1995. recensie wunand zeilstra jsabeth II' van Thomas Bernhard door 3qneelgroep Amsterdam. Spel: Mark Riet- afin, Han Kerckhoffs, Roos Ouwehand en /oïlia Nufaar. Regie: Titus Muizelaar Ge- 22/3, LAKtheater, Leiden Aldaar nog te zienvanavond 'efjna als in een roes moet je de fndeloos doorzeurende tirades an Thomas Bernhards hoofd- dfersonen aanhoren. Het zwart- afcllig afgeven op de wereld in bfet algemeen en op Oostenrijk ea het bijzonder wordt door :ajem voortdurend gevarieerd, gfilisabeth II' behoort tot zijn 'iatste werken. Ook hierin ko- 5<t)en alle bekende thema's van «nomas Bernhard wederom uitgebreid aan bod. Al zijn hoofdpersonages wen- iifen zich te distantiëren van het iurgermansfatsoen van de me- Jemens. Overal zien zij diens lekrompen gehuichel om zich Aeen. In 'Elisabeth II' is het Jroord aan grootindustrieel ludolf Herrenstein die in een jauwelijks door anderen onder broken monoloog zijn gal mag %>uwen. Figuren zoals hij roe ien tegelijkertijd sympathie en Antipathie op. Het zeuren heb ben zij tot overlevenskunst ge fileerd. wat nu eens meesle- "lend dan weer ronduit irritant if soms zelfs oergeestig uitpakt, jen dergelijke rijke schakering haakt hen meer dan de moeite yaard. Een acteur krijgt op die ma- lier prachtig materiaal in han- |en Ook daarin zit weer zo'n ypische dubbelheid a la Tho- has Bernhard. Aan de ene kant leeft hij niets op met acteurs, tan de andere kant reikt hij hun jpksten aan, waarmee ze hun icteerkunsten kunnen verto- len. I Bij Toneelgroep Amsterdam De Trust met 3de drama Schwab IMSTERDAM ANP Het Amsterdamse toneelgezel schap De Trust brengt vanaf 29 paart "Volksvernietiging of mijn per is zinloos', het derde deel Kan de Faecaliëndrama's van de Oostenrijker Walter Schwab. Het ligt in de bedoeling in de toekomst ook het laatste deel Kan deze serie. 'Mijn Honde- hiond' in produktie te nemen, maar daarvoor is nog geen tijd- «tip vastgesteld. Eerder voerde De Trust de hvee eerste delen, 'OVERGE WICHT: onbelangrijk, VORME LOOS' en 'De Presidentes' op. Met deze produkties krijgt De frust in mei een centrale rol op het nieuwe Internationaal Kun- ktenfestival van Brussel. Daar houdt het gezelschap ook een pzing over 'Mijn Hondemond'. Een zwaar geschminkte Mark Rietman en Celia Nufaar in 'Elisabeth II' door Toneelgroep Amsterdam. speelt de jonge acteur Mark Rietman de rol van de 87-jarige Herrenstein. De schminkafde- ling van het gezelschap heeft een klein wondertje verricht, zodat hij in elk geval oud oogt. Je kunt je afvragen, of dit stuk niet door een bejaarde acteur gespeeld zou moeten worden. De kracht van de stem en de motoriek zijn dan van nature anders. Niettemin is de spel- prestatie van Mark Rietman overtuigend, misschien wel juist omdat hij niet geforceerd pro beert een zieke, oude man te zijn. Hij concentreert zich op de vele nuanceringen in het taalge bruik van zijn personage. En dat blijkt ruim voldoende. Han Kerckhoffs speelt de be diende van Herrenstein. Zijn komisch talent, slechts met een enkel gebaar kan hij soms vol staan, is mede verantwoordelijk voor de lichte toonzetting van de voorstelling. De titel slaat op het staatsbe zoek van de Engelse koningin. De (onzichtbare) gasten zijn ge komen om in Herrensteins huis naar Elisabeth II te kijken. Dat wordt hen in de laatste minuut van de voorstelling fataal: het balkon stort neer. Op dat mo ment snap je pas, waarom er op FOTO ANNALEEN LOUWES een verhoogd podium is ge speeld. Toneelgroep Amster dam heeft hier een verrassing in petto, ook al is het een licht ver warrende scène geworden. Waarom worden we als toe schouwers enkele seconden op het verkeerde heen gezet? Even lijkt het namelijk alsof Herren stein met huis en al instort. De Leidse cultuurhistoriscus Willem Otterspeer krijgt op 28 mei de Dr. Wijnaendts Franc ken-prijs voor zijn proefschrift 'De wiekslag van hun geest. De Leidse Universiteit in de negen tiende eeuw'. De prijs, waarmee een bedrag van drieduizend gulden is gemoeid, wordt een maal in de zes jaar toegekend door de Maatschappij der Ne derlandse Letterkunde. Eerder kregen Rob Nieuwenhuys, Hen drik Bonger. A.Th. van Deursen en F.P. van Oostrom de prijs Het juryrapport spreekt onder meer van „Een studie waarin op excellente wijze de ontwikke lingsgeschiedenis van een be langrijk knooppunt in de Ne derlandse beschaving zichtbaar wordt gemaakt. (..(Maar het proefschrift blijft niet steken in detailonderzoek, al dan niet obligaat omkranst met algeme ne beschouwingen. Doorlopend weet de schrijver de balans te vinden tussen professioneel uit gevoerde detailgeschiedenis en algemene cultuurgeschiedenis. 'De wiekslag van hun geest' beschrijft het wel en wee van een gemeenschap - merkwaar dig soms, maar bovenal van groot belang voor de cultuur van negentiende-eeuws Neder land op overtuigende en plas tische wijze, en ook met func- tionccl-ironische distantie." In de jury zaten onder ande ren de Leidse cultuurhistorica C.W l ock en de Leidse hoogle raar F. van Oostrom. De prijs wordt zaterdagmiddag 28 mei om vier uur in liet Academiege bouw van de I-eidse universiteit uitgereikt. POËZIE RECENSIE SUSANNE LAMMERS Het Leids Literatuur Festival i s m de T S Eltot Society Een enkle pereling Gedich ten van J H Leopold Gezien 22/3 De Burcht Leiden De woorden van Huygens (dicht moet dicht zijn) lijkt Jan Hendrik U*opold (1865 - 1925) zich te hebben aangetrokken. Geen gekke gedachte dus van de Eliot-society om in het kader van het I^ids Literatuur Festival een aantal gedichten te laten analyseren door kundige lieden. "Zeven gedichten, zeven ge zichten" zei Mieke Obbema van Burcht Literair zondagmiddag al uitnodigend over deze avond. Doelde ze op de vele gezichten van Leopold of op de zeven exe geten? De classicus I-eopold ken merkt zich niet door jubel en lichtvoetigheid. Johan Polak repte van bezieling "door het tragische gevoel van een ge dwongen en als noodlottig erva ren eenzaamheid". I.ater wordt dit wat draaglijker door de in vloed van Stoa (aanvaard je lot) en Epicurus. Maar ook uit zijn vertalingen en bewerkingen van Perzische en Arabische poëzie blijkt het lichte leven niet. Treurnis, verbrokkeling en het waar-sta-ik-nu-eigenlijk-gevoel las G. de Zoeten in de door hem gekozen gedichten. Afstand, vervreemding, verneveling, het vruchteloos zoeken en niet vin den. zelfs jezelf niet; met deze wegwijzers begon de avond Odile Heynders koos Voor donkere oogen. De opening doet denken aan Gezeik-, maar on der alle welluidendheid stro men bittere tranen. Haar ontle ding verhelderde, maar over tuigde niet helemaal. Zowel P.F. Schmitz. als P.H. Schrijvers lie ten hun licht schijnen over ge dichten die de problemen van het dichterschap beschrijven en H.J. De Roy van Zuydewijn leg de een verband tussen een essay over Beethoven en Cheops Hiermee gaf hij eeen aanzet tot de zeventiende interpretatie van dit ongelooflijk moeilijke, maar o zo fraaie gedicht. De meeste bijdragen vielen onder de 'sacrale exegese'. Karei Bostoen nam ons uit de kerk mee naar huis. Het gedicht over een zopas ontwaakte vrouw, naakt voor de spiegel, zichzelf bekijkend en dan kleurend over haar vreemddoen, blijkt te zijn ingegeven door de Venus uit de collectie van de Medici. Dit beeldje zag Leopold tijdens zijn verblijf in Florence en hij be schreef het opgetogen in zijn dagboek. W.H. Otterspeer, als laatste, interpreteerde niet, beweerde zelfs geen mening te hebben. Hij illustreerde slechts vier kwatrijnen over de vergankelijk heid van de mens met eigen proza. Heel iets anders, zijn ver haal over het snelle vergeten van een verongelukte in Afrika. Het was haast vloeken in de kerk. Schilderijen Talsma bij Galerie Verhaar niet zonder humor BEELDENDE KUNST Wat hebben Mozart, rechters en doodgravers gemeen? Zij zijn door Hans Talsma gekozen als onderwerp in zijn olieverfschil derijen. Hij heeft vooral de we reld op het podium, in de or kestbak, achter de tafel willen verbeelden, waar voetlicht en schaduwen van de coulissen de sfeer bepalen. Het eerste wat vervolgens opvalt is dat Talsma al deze onderwerpen op een zelfde manier neerzet. Of het nou een mens, een stoel of pa pier is, voor- of achtergrond, hij schildert alles met eenzelfde middelbrede kwaststreek. Ruimtes worden onbestemd, gezichten anoniem. Zo lijkt hij - in geel, rood, blauw - zijn on derwerpen weg te schilderen achter een vervlakkende en ega le aanpak. Bij nadere beschouwing komt de nuance. Twee doodgravers trekken met een doodskist op de schouders voorbij. Zij zijn donker-schimmig, met hoge hoeden neergezet. Op de ach tergrond vlamt de avondzon over een onbestemde vlakte. Zij zijn anoniem, precies met die anonimiteit die een doodgraver altijd lijkt te kenmerken. Ze zijn er wel. maar herinneren doe je ze nooit. Hetzelfde geldt voor een rechter; onaantastbaar ge zeten achter zijn tafel valt voor al die toga op. De rechter is bij Talsma gereduceerd tot een to ga en een autoritaire uitstraling. Niet zonder geestigheid weet Talsma hier ook arrogantie neer te leggen in de houding en hand van een orerende advocaat. Degas heeft ooit de wereld in een orkestbak weergaloos weer gegeven; zijn ingespannen spe lende orkestleden steken don ker af tegen hun felverlichte bladmuziek, de theatersfeer is tastbaar. Talsma gebruikt een zelfde licht-donkercontrast. Hoewel hij hiermee iets van de concentratie en de mysterieuze sfeer weet te vangen, is het ge heel te statisch en onduidelijk om werkelijk te kunnen boeien. Zijn podiumwerkjes zijn over tuigender; hier doemt Mozart op in de vorm van kostuums, Mozartpruikjes en het kleurge bruik. dat frivoler en lichter is. De sopranen staan - sopranen eigen - net iets teveel op de voorgrond, de baritons zingen - baritons eigen - met rondbor stig bravour. Talsma kent zijn uitgebeelde werelden blijkbaar goed, gezien de soms rake details. Soms heeft hij zijn onderwerpen ech ter tot zo'n eenvoud terugge bracht dat het erg magertjes wordt en niet meer spreekt. Het is in de details dat hij er de jus aan weet te geven. AMSTERDAM GPO In het Theater Instituut Neder land (TIN) in Amsterdam is eer gisteren het programma 'To neelschrijfkunst in Nederland en Vlaanderen' van start ge gaan. Aanleiding voor de activi teiten is de 65ste verjaardag van de Vlaamse schrijver Hugo Claus, die met stukken als 'Vrij dag' wordt beschouwd als een van de grondleggers van de mo derne Nederlandstalige toneel schrijfkunst. Het instituut organiseert zon dag een Hugo-Claus-dag met lezingen van onder anderen Rob de Graaf. Agaath Witteman en Rudi van der ('aardt. Ischa Meijer interviewt Claus om 16.00 uur in het Vlaams Cultu reel Centrum De Brakke («rond. Daarvoor zijn echter geen kaar ten meer beschikbaar. Op 9 april en 7 mei komen Neder landse en Vlaamse toneelschrij vers, theatermakers, critici en wetenschappers aan het woord over de ontwikkeling van het drama in Nederland en Vlaan deren na 1945 en de kunst van het toneelschrijven. Deelname kost 50 gulden per dag, inclusief lunch. Een combinatiekaart voor 9 april en 7 mei kost 75 gulden. Het Theater Instituut Neder land bevindt zich aan de Heren gracht 168 te Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21