'We willen meer begrip kweken 'Televisie heeft soms een bizarre uitwerking op mensen' D 'Seg, kenne die camera's voor m'n neus weg' Rtv show 'KinderNet past op als ouders slapen' (VC WOENSDAG 23 MAART 1994167,QAC Nederlandse Moslim Omroep beoogt betere integratie Joris Lutz: „Ik voel me het lekkerst als ik thuis op mijn gitaar kan spelen." Joris Lutz. als de opgeschoten Rik in 'Tegen Wil en Dank AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Het kan raar lopen in een mensenleven. Joris Lulz (28) kan die stelling alleen maar be amen. De zoon van het acteurs echtpaar Simone Rooskens en Luc Lutz begon zijn loopbaan als kelner en chauffeur en richt te zijn pijlen aanvankelijk op een carrière als popmuzikant. Met theater trok hem totaal niet. Maar sinds zijn acteertalent ruim drie jaar geleden werd 'ontdekt', is hij niet meer van het ("V-scherm afgeweest. Met zijn vader speelde hij twee seizoenen lang in de NCRV-serie Ha die pa, nu is hij zónder pa te zien als de opge schoten Rik in Tegen Wil en Dank. I)e 13-delige serie over de verwikkelingen rond twee zeer van elkaar verschillende echtparen, waarbij Lutz als een soort stoorzender fungeerL, is gebaseerd op de Britse reeks Square Deal van Richard Om- manney, die ook het script voor Ha die Pa leverde. De serie moest danig worden bewerkt door het schrijversduo Guus Vleugel en Ton Vorsten- bosch. Ook de Lutzen schreven gezamenlijk twee afleveringen van Tegen wil en dank. „Dat was heel leuk om te doen", zegt loris Lutz. „In de Engelse serie komt hel op een gegeven mo ment tot een soort ontknoping. Bovendien werd de serie naar het einde toe wel héél erg En gels. Er moesten dus oorspron kelijke, Nederlandse afleverin gen worden geschreven. Voor Ha die Pa had Luc dat wel vaker gedaan. De samenwerking tus sen ons ging erg goed. Luc zet hele dialogen in één keer op pa pier als hij goede ideeën heeft. En dingen bedenken, daar ben ik weer goed in. Het is een taaie klus, een comedy schrijven. Het verhaal moet uiterst helder zijn, de logica moet kloppen, de dra matische lijn moet kloppen. Achteraf zag ik wel dingen waarvan ik dacht: dat had wel anders gekund. Maar het is nu eenmaal een leerproces. En ik héb er veel van geleerd." Desinteresse Joris Lutz had in zijn jongere ja ren nooit kunnen bevroeden dat hij ooit nog eens de richting van zijn ouders en zijn even eens beroemde ooms Ton en Pieter zou navolgen. „Dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan, maar het was een grap. Ik werd gevraagd omdat regisseur Nico Knapper geen" geschikte acteur kon vinden. Vroeger bestond er bij mij een totale desinteresse voor theater, een soort afkeer zelfs. Ik hield niet zo van die theatermensen met hun aan stellerige maniertjes. Theater stond bij ons thuis ook niet zo op de voorgrond, er werd wei nig over gepraat. Als klein kind ging ik wel vaak met mijn ou ders mee als ze moesten optre den, en ik vond het altijd prach tig om rond te lopen in zo'n grote lege zaal, en om met de rekwisieten te spelen. Maar daar bleef het eigenlijk bij. Pas de laatste lijd bezoek ik zelf ook voorstellingen. De muziek heeft me nu eenmaal altijd veel meer getrokken." Want Joris Lutz is, naast ac teur, vooral gitarist. Met zijn roek-popband T Bone treedt hij geregeld op in den lande. De groep heeft onlangs een paar promotie-CD's laten drukken om daarmee een ronde lang de platenmaatschappijen te gaan maken. „Die platenbusiness is eigenlijk vreselijk, soms denk ik: waar begin je aan. Het is alle maal zo ondoorzichtig en er zit ten zoveel snelle jongens met grote graaihanden tussen die verstand van muziek menen te hebben. Als een nummer geen hitpotentie heeft is het meteen slecht. Vroeger trok ik me dat altijd erg aan, maar nu kan het me eigenlijk niets meer sche len." „Op mijn zestiende jaar raak te ik bevlogen door de gitaar. Op mijn kamer stond ik met een tennisracket op AC DC mee te rammen. Het eerste liedje dat ik kon spelen was 'Riders on the Storm' van The Doors. Ik had drie dagen kramp in mijn han den omdat ik die grepen maar niet onder de knie kreeg. Ik heb natuurlijk ook gedroomd van een carrière als popmuzikant, maar ik besef wel dat dat zo'n gedachte niet erg realistisch is. Er lopen zovéél werkloze muzi kanten rond. Vroeger leefde het meer, de popmuziek. Mensen raken tegenwoordig niet meer snel van de kaart van een be paalde sound. En ook dat star dom wordt steeds minder, het is allemaal opgeblazen lucht na tuurlijk. Ik hou niet van al dat gedoe er omheen. Ik voel me liet lekkerst als ik hier thuis een beetje op mijn gitaar kan pielen. Ik wil dat mensen van mijn mu ziek meegenieten, dat je onder een steiger doorloopt en jouw liedjes hoort fluiten." Bizar Joris Lutz kan sinds zijn televi sie-optredens bogen op de staat van Bekende Nederlander. De nieuwbakken BN-er is zelf hoogst ongelukkig met deze be titeling en vooral met alle poes pas die er omheen hangt. Op zich is een beetje roem niet hin derlijk, zo meent Lutz. „Het hoort erbij, en soms doe je zelfs nog wel eens leuke contacten op." „Het is wel vreemd dat je an ders wordt behandeld als je met je hoofd op televisie komt. Dan merk je hoe groot de invloed van de buis is. Je komt in mil joenen huiskamers en de uit werking daarvan op mensen is soms erg bizar. Maar wat de KinderNet is van plan meer te gaan doen dan hel uitzenden van kinderfilmpjes afleen. Op 7 mei beleeft het commerciële slation wat dat be treft z'n primeur met het uitzenden van de op namen die op 23 april worden gemaakt naar aanleiding van de vijfmiljoenste kabelaanslui ting van KinderNet in Nederland. Dit heugelijke feil wordt met meer dan 1000 kinderen gevierd in een sportcomplex in Volendam. „Dit is de eerste keer dat we met KinderNet een andere richting op gaan", zegt PR-manager Mare Vooges. Volgens Vooges is het de bedoe ling om in de loop van de tijd de presentatie te veranderen, te verlevendigen. „Er zitten op dit moment geen live-onderdelen in, wellicht moe ten we daar in de toekomst eens aan gaan be ginnen". KinderNet kent enige honderden kinderen die lid zijn van het station en enkele keren per jaar een clubblad ontvangen. Het station overweegt het aantal clubacties uit te breiden, gesterkt door de wetenschap dat KinderNet door vele kinderen wordt aangeschreven. „Je merkt aan de reacties van de kinderen, dat ze erbij willen horen. Ze willen een soort eigen blad. Daarom krijgen we ook dagelijks vele tekeningen en brieven. Als je dat allemaal bekijkt zie je dat er enorm veel creativiteit bestaat". Terwijl RTL 4 (zaterdag- en zondagochtend) en de AVRO, KRO en NCRV op zaterdagochtend alle mogelijke energie steken in kinderprogram ma's. teneinde zoveel mogelijk kijkertjes te trek ken, 'sluipt' KinderNet intussen via een achter deurtje binnen. Bij 3- tot 5-jarigen scoort Kin derNet in januari een marktaandeel van 33 pro cent, RTL 4 24 procent en Nederland 12 en 3 respectievelijk 30, 8 en 5 procent. Bij 6- tot 12- jarigen haalt KinderNet 29 procent, RTI. 4 33 en de publieke zenders 25, 9 en 4 procent. Ten op- zchte van januari 1993 is de kijkdichtheid met 35 procent toegenomen. „Dat kan bijna niet be ter", meent Vooger. KinderNet, dat dagelijks uitzendt (van 7 tot 10 uur; in het weekeind van 7 tot 12) heeft er een handelsmerk van gemaakt films uit te zenden waar geen enkel geweld in voorkomt. „Onze fi losofie is: u kunt uw kinderen rustij» laten kijken als u in bed ligt". Dat geldt ook voor de reclame boodschappen: „Ook reclame moet kindvrien delijk zijn. Anders keuren we hel af. Het gebeurt wel eens. dat een reclamespotje wordt afgewe zen". Negentig procent van de KinderNet-pro- gramma's is Nederlandstalig mej filmpjes als Bassie en Adriaan, Willie de Mus, Barba Pappa, de Wasbeertjes en Wicky de Viking. KinderNet heeft geeft eigen kanaal op de kabel, maar ge bruikt - althans in 70 procent van de gevallen - het kanaal van BRT 2 en afgezien daarvan het kanaal van Turkije en TV 5. De banden waarop de programma's staan worden door een bode naar Engeland gebracht. Daar wordt het signaal opgestraald naar de In- telsat-satelliet. Het commerciële station is sinds januari in Nederlandse handen: Visions Hol ding. Hoewel Vooges geen cijfers wil noemen, zegt hij dat KinderNet dit jaar redelijk zal draai en. „We zullen voorlopig nog wel blijven be staan". (Kindernet zendt dagelijks uit van 7 tot 10 uur; in het weekeinde van 7 tot 12) meerwaarde er nu van is, ik weet het niet." „Er is in ieder geval een hoop onzinnig gedoe omheen. Mijn moeder was laatst uitgenodigd voor de galavoorstelling van Cyrano, en ze vroeg of ik ook meeging. Bij zo'n gelegenheid weet je al dat al die roddelbla den weer klaar staan. Kom even hier voor een plaatje, schat. Ik vind het allemaal prima hoor, maar ik wil er niet aan mee doen. Ik hou niet van dat ons- kent-ons-gebeuren. Mijn moe der trouwens ook niet. Iemand had haar gezegd: ga er nu heen, het is goed voor je carrière als de mensen je weer eens zien. Mooi dat ze op het laatste mo ment toch heeft afgebeld. Ge lukkigmaar." ('Tegen Wil en Dank, van avond, 21.59 uur, Nederland 1) HILVERSUM MONIQUE BRANDT Programma's maken die de in tegratie van moslims in Neder land bevorderen. Dat is de be langrijkste taak die de Neder landse Moslim Omroep (NMO) zich heeft gesteld. De NMO, sinds een half jaar doende uit zendingen te verzorgen op ra dio en televisie, is de opvolger van de Islamitische Omroep Stichting (10S), die voor die tijd namens de Islamitische Raad Nederland programma's maak te. Het lot van de IOS werd beze geld door een hoog opgelopen bloedgroepenstrijd binnen het bestuur. Hierin hadden verte genwoordigers van een Turkse, een Surinaamse en een Marok kaanse moslimorganisatie zit ting. De drie organisaties lagen echter vanwege culturele ver schillen al vanaf het begin van de IOS in 1987 met elkaar over hoop. Na diverse mislukte be middelingspogingen, waarbij ook Veronica-voorzitter Van der Reijden was betrokken, besloot het Commissariaat voor de Me dia de zendtijd van de IOS in te trekken. Die zendtijd een half uur per week televisie- en twee uur per week radiozendtijd werd overgeheveld naar de tweede 'moslimzuil' in ons land, de Nederlandse Moslim Raad, waarin 11 islamitische or ganisaties zijn verenigd. Deze richtte vervolgens de Neder landse Moslim Omroep (NMO) op. Rustiger vaarwater De moslimomroep is sinds die verandering in rustiger vaarwa ter terechtgekomen. Met de in totaal 18 medewerkers, onder wie drie niet-moslims, probeert de omroep weer op koers te ko men. De islamitische Nederlan der Abdulwahid van Bommel, directeur van de NMO, voelt de erfenis van het roerige verleden echter nog wel als een donkere wolk boven het gebouw han gen. „Maar die wordt gelukkig steeds kleiner. Ik doe er alles aan om van onze medewerkers een hecht team te maken dat in alle openheid, zonder enige De Nederlandse Moslim Omroep in bedrijf. Een vrouwelijke technicus bedient de knoppen, directeur Abdulwahid van Bommel houdt toezicht. FOTO CPD/Roland de Bruin vorm van censuur z'n werk kan doen. Er zijn nog wel mensen die door de slechte ervaringen met de IOS zeggen: met die al lochtonen kun je niet werken Maar er bestaat gelukkig ook veel begrip voor onze positie." Van Bommel moet omzichtig te werk gaan om de problemen die zich in het roerige verleden voordeden, te omzeilen. De gro te invloed van politieke organi saties op de programmering van de IOS was daar een mar kant voorbeeld van. Van Bom mel: „De Islamistische Raad Nederland, uit wiens naam de IOS-uitzendingen werden ver zorgd, bestaat uit organisaties die een sterke band hebben met de overheid van het land van herkomst. Wij zijn onafhanke lijk, wat in de praktijk betekent dat besluiten worden genomen op basis van democratische re gels. Er worden ons geen zaken opgedrongen door een cultureel attaché van een of andere am bassade, zoals in het verleden vaker gebeurde." „Bovendien zijn we een zeer pluriforme organisatie. Bij de Nederlandse Moslim Raad zijn naast vrouwen- en jongeren- groeperingen bijvoorbeeld ook Indonesische en Eritrese mosli morganisaties aangesloten. In de programmering willen we die brede maatschappelijke be trokkenheid terug laten zien." Volgens Van Bommel heeft de NMO wat programmakeuze be treft een grote vrijheid. „We ver gelijken ons dan ook liever met de IKON dan met de EO", zegt Van Bommel. „We doen niet aan evangelisatie. Onze kijkers, en met name de jongeren, heb ben daar niet zoveel behoefte aan. De leefdtijdsverschillen in onze achterban zijn wel eens lastig. De eerste generatie mos lims heeft immers andere denk beelden dan jongeren die in natuu igelm Kar deH Nederland zijn opgegrog Rja meer gewend zijn aan cdkshc derlandse cultuur." a Bre De NMO zendt geregepscot moskeedienst uit. Daarbipords vooraf gekeken of de intRO Si kwestie een heldere erenr houdt die ook voor de Imme landse kijkers te begrijr-sams „We hebben ook met hetndep ning te houden. We will»|uid en weer meer begrip kugdjo door allerlei aspecten varpkhui lamitische cultuur te beliform; In feite kunnen we ha gaan. Pittige discussie gereld: daarbij niet uit de weg, «delig beren we de onderwerpeip in v in een groter verband tenden sen. Als tegenwicht voor lituur komend racisme maken ^tuur voorbeeld programma's arkie positieve beeldvorming \tzend lochtonen bevorderen. Zj: ben we onder meer allovdA politici gevolgd die mqjrnas aan de Nederlandse verimero gen." nerik De moslimomroep ze$90 televisie elke zondag uit vet: R, een vrij vaste programnrdan elke eerste zondag vge kir maand is een magazine-o<jer| programma te zien. de wfc. Af I na een documentaire, over derde week wordt een seterbu gezonden over islamitiscaakt bruiken en tijdens de ;n pa uitzending van de maanoor Tc steeds een studiogesprek arnm Binnenkort gaat de omrothrijv de NOS en het Commis>|e fa voor de Media pratepn te structurele uitbreiding v»tstil televisiezendtijd. „We Ifederl nu een voortdurend tekok He zendtijd. Er zijn zoveel bre S die noodgedwongen Qzen i plank blijven liggen. We zse Jo bijvoorbeeld graag kinefsjee gramma's willen maken,fleet dat kan nu niet. Het is onir kur lijk om alle onderwerperjn aa uit de verf te laten komeit drc heeft een context nodjn ze moet veel uitgelegd w<urna Want de meeste menseinde de islam nog steeds als e lochtonenprobleem, iets mensen in de derde were geholpen moeten wordet als een religie die ook nt bij kan dragen aan de f landse samenleving. Sterren kruipen in huid van sterren in Henny 's Sterrenplaybackshow e grote mensen-variant van zijn. „Wat is die óud in het echt," roepen de Miniplaybackshow, ofte- ze teleurgesteld als 'de vader van Arnie', wel de Sterrenplaybackshow, Wilbert Gieske, de vloer betreedt. „Hij trok het vorig jaar zo veel genietende kij- heeft een hangbuik." En wijzend op Cas- kers (ruim drie miljoen) dat RTL4 het per van Bohemen, alias Frits van Hou- wijze besluit nam er dit seizoen maar ten: „Maar die krullebol is het helemaal, liefst vijf te programmeren. Ee"n select Wauwie!" gezelschap van acteurs, politici, presen- Na de unaniem uitgehikte constate- tatoren, sporters en artiesten kruipt ring dat Liz Snoijink vals haar draagt en daartoe in de huid van een favoriete zin- dat de benen van Willeke van Ammel- gende ster. De jury bestaat uit voorzitter rooy niet meer zijn wat ze geweest zijn - Jacques - boeh! - 'd Ancona, kinderster- arme Marco - trekken de dames zich te renspecialist Tonny Eyck en per show rug op het toilet teneinde stiekem een si- een verse beroemde gast. En natuurlijk is de presentatie in handen van de show-vader des vaderlands: Hènny! - Hèn- ny! - Hènny! Huisman. Aan de Sterrenplayback show is een speciale lote rij gekoppeld ten bate van een hele hoop goede doe len. Met uiteraard een meer dan riante hoofd prijs. Een huis ditmaal. Want voor een simpel af- wasmachientje of stereo torentje neemt loterij- minnend Nederland het bingopotlood al nauwe lijks meer ter hand. Morgenavond is op RTL4 de eerste aflevering te zien, die met de ac teurs. Wilbert Gieske en vier GTST-collega's geven geschminkt en wel gestal te aan Cliff Richard and the Young Ones. De voor Het Wereldje PANDA DE L'ISLE garetje te roken. Op de tribu ne moet ondertussen een bo ze mevrouw gekalmeerd wor den. „Seg, kenne die camera's nou eindelijk eens voor mijn neus weg', schreeuwt ze. „Ik ken niks zien. Tja, mevrouw. Het betreft hier een opname. En daar horen nu eenmaal camera's bij.Snappu? Inmiddels hebben alle 'kandidaatjes' hun verkleed- spullen uit Henny's winkeltje uitgezocht en de 'acts' gaan beginnen. Tijd voor Het We reldje om zich terug te trek ken in ome Joop's paradijse lijke café, voor een glaasje prik en een gesprekje met Wilfred Chin-A-Lion, project begeleider van alle Henny Huisman-programma's en Nico de Boer, sinds twintig jaar Henny's persoonlijke be geleider. Wat houdt dat in, malige MCW-dokter en Roze Buurt-des- persoonlijk begeleider, wat doe je voor kundige Rob van Hulst treedt op als Joe Henny? De Boer: „Alles. ALLES. Henny Cocker en Vlaamsche Pot-kok Serge en ik zijn onafscheidelijk. Ik help hem in Henri Valcke zingt als Bob Marley No zijn stallen, de Surprise Stables. Ik help Woman, No Cry. hem bij zijn programmma's en ik ben Vervolgens kwelen vier criminele da- ook zo'n beetje zijn bodyguard. Ik stop mes uit Vrouwenvleugel voor de gele- hem nog nèt niet in bed, dat doet zijn genheid vermomd als zingende nonnen, vrouw Lia. Maar ik vertel haar soms wèl een lied uit de film Sisteract na. En bij hoe het moet. Bij de nieuwe serie Ster- wijze van gewichtig sluitstuk doet een renplaybackshows ben ik er ook weer bij. adequaat aan alle slanke kanten met Achter de schermen, zo werk ik het liefst, kussens opgevulde Willeke van Ammel- Geen gezeur. En, ze gaan weer geweldig rooy een imitatie van de Zangeres zon- worden. Geweldig!" der Naam. Vindt Henny het leuk om deze pro- Tijdens de opname van dit eerste ster- gramma's te doen? „Dit vindt hij abso- 1 ren imiteren srerre/j-spektakel nam Pan- luut, absoluut top. Henny is altijd heel recht, zijn hoofdberoep gaat voor. Maar rekening gehouden. Wilfred: „Ze hel da een kijkje achter de schermen van het erg in voor goede doelen. Hij is een na- moeilijk, nee, dat is het niet echt. Ieder- inspraak. Als ze maar doen wat Hfihin Aalsmeerse heiligdom van Joop van den tuurmens, en goede doelen hebben veel een wil in feite graag publiciteit. En het is zegt." Ende. met natuur te maken. Dus dit doet hij voor het goede doel." De Boer: „Henny Ondertussen zien 1 Henny Huisman, omringd door Cliff and the Young Ones (v.l.n.r. Casper van Boheny Be Wilbert Gieske, Tim Immers, Jimmy Geduld en Paul Groot). foto •frank oijdo echt met heel zijn hart Vals haar Een opvallend verschil met de mini-uit- Publiciteit voering van de Playbackshow is dat er In de regel kost het niet al te veel möeite °p benadert de mensen altijd zelf. Dat werkt hoe de jury na de laatste act in beraEtade veel krachtiger. Een ander kan iemand Het schijnt er allemaal eerlijk aan toiler misschien overhalen met geld. maar gaan, als Wilfred op z'n woord mag Henny doet het met zijn charme." den geloofd. Hij: „Ik moet tot mijn Mj' Wilfred: „Wat soms wèl moeilijk is, is mededelen dat het nooit doorgestt ditmaal geen oververhitte moeders en om bekende Nederlanders te bereid te om de bijbehorende types te vinden, de- kaart is. De jury bepaalt wie er win hyperventilerende oma's tussen de cou- vinden iemand anders na te bootsen, genen dus die geïmiteerd gaan worden, daar wordt nooit mee gerommeld t Zie lissen staan, die hun met zorg tussen de Maar het is waar dat een enkeling 'nee' Het is natuurlijk het leukst om de kandi- Weer teruggetransformcerd tot huÉne schuifdeuren gedrilde peuters de laatste verkoopt. Wilfred: „Ach, dat kan aan zo daten te transformeren in mensen die gen charmante persoonlijkheden. Ev°°j instructies geven. Nu wordt de ruimte veel dingen liggen. Regilio Tuur wilde hun absolute tegenpool zijn." hier en daar nog een klontertje schrlste bevolkt door een cordon fotografen en bijvoorbeeld heel graag. Maar toen won De bekende Nederlanders spreken ge- tussen de lachrimpeltjes, betreden ver journalisten. En door een clubje aange- hij laatst met moeite op punten. Daarna ven meestal zelf te kennen welke arties- kandidaten na afloop van de opnammge schoten dames op een avondje uit, die trok hij zich terug, omdat hij heel hard ten ze willen uitbeelden; met hun per- fé Aalsmeer. En de winnaar is... Mor£êe per abuis in Studio 1 terechtgekomen moest gaan trainen. Dat is natuurlijk te- soonlijke voorkeuren wordt wel degelijk avond om half tien weet ti het ook.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10