Britten en Ieren verliezers 'Ik dacht dat anderen beter waren dan ik' |Dat er in zijn boeken niet wordt gescholden is belangrijk' Cultuur Kunst 6jdison Klassiek voor Sndriessen en De Leeuw 'Plaagprijs' Madonna en Burt Reynolds Alle Oscars op rij 5DAG 22 MAART 1994 CHEF* ANNEMIEKRUYGROK. 071-356472. PL V -CHEF JAN RIJSDAM. 071-356472 sdorp Posse in 't Stathuys •en Hun eerste demo stamt uit 1989. Dankzij het VPRO-pro- Ikjur ma ^'rma Onrus' werd deze hardcore band legendarisch, buut cd 'Osdorp Stijl' volgde en vervolgens maakte de Osdorp tse nog twee cd's. Een blijvertje dus deze groep van de serieu- ?n tevens humoristische hardcore. Zaterdag 26 maart treden Dp in 't Stathuys aan de Breestraat 19. Het festijn duurt van lm Van der Elsken in Parkfilmhuis hen aan den rijn» 'Een fotograaf filmt Amsterdam' is de titel de film die fotograaf Ed van der Elsken in 1982 maakte. Ex- Jur issie 70 vertoont deze rolprent donderdag 24 maart in het kiasc'kfilmhuis aan de Cornelis Geellaan 2. De film laat zien hoe 00 d1 dcr Elsken fotografisch werkt: met oog voor zwervers, types boeiende mensen, voorzien van zijn eigen smeuiïge com- •ntaar. Aanvang: 20.30 uur. ""'"ieuwe show 'Up with People' uuien De jaarlijkse tournee door Nederland brengt 'Up with end C>ple dit voorjaar in de Leidse Stadsgehoorzaal. De nieuwe >w 'World in motion' is daar donderdag 24 maart te zien en te 'e bejen De show. gebracht door een groot aantal jongeren van schillende nationaliteiten, brengt het publiek op een muzika- gn V-is rond de wereld. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O. De bw begint om acht uur. 7.0Q ichtpodium in cultureel centrum de X zoel^ENWegens succes geprolongeerd: het dichtpodium van de I cgroep Nederlands van de Leidse universiteit. Poëzievoor- ichten, toneelstukjes en muzikale ontboezemingen, zo'n vijf- j n in getal, zijn in cultureel centrum de X aan de Haarlemmer- aat te zien en te horen op donderdag 24 maart. Aanvang 20.30 r (kassa open om 20.00 uur). eep Purple naar Nederland .^ji bosch Deep Purple geeft op vrijdag 27 mei een eenmalig ncert in de Brabanthallen in Den Bosch. Als special guest is de 166 gelse formatie Bad Company present. De voorverkoop begint jnsti! zaterdag 26 maart. s!on Fuoco bestaat 15 jaar den Con Fuoco, het Drum Bugle Corps Leiden, bestaat op >iandniaarl Prec'es 15 jaar. Het korps, indertijd opgericht als show- nderfid, wijzigde drie jaar geleden de formule tot drum bugle en inrps. Het aantal blazers steeg van 20 naar 55 en het corps ver- warz%rde een aantal prijzen op internationale concoursen. De le- uperügroep heeft een gemiddelde leeftijd van twintig jaar. Wie ge- jn or»eresseerd is in Con Fuoco kan informatie inwinnen op de te- rhaa?oonnummers 071-764209 of 214042. !,s,iet bus naar opera Carmen Sene atri iIqen/den haag» De Opera van Krakow geeft op vrijdag 8 april -hte?1 u'tvoer'n8 van opera Carmen van Bizet in het Neder- i"eeft)ds Congresgebouw in Den Haag'. Voor deze voorstelling zijn ïgangskaarten (eventueel inclusief gratis busvervoer) te koop het Uitbureau van K&O, Oude Vest 45, Leiden, tel. 071- 30. V] 141. De kaarten zijn tot een week voor de voorstelling ver- jgbaar. s-?mtrERDAM CPD at ve* Opera van Krakow komt met 'Carmen' van Bizet in Den Haag. "erlé foto» jan zych ïndjj I Krc Vereniging van Producenten en Importeurs in het Concertge bouw in Amsterdam de elf prijs winnaars bekend. In de catego rie Diversen heeft de jury dit jaar geen prijs toegekend. Ook de prijswinnaars in de categorie Uitzonderlijke pro- dukties van Nederlandse kun stenaars of ensembles - cellist Pieter Wispelwey en pianist Paul Komen - waren in het Concertgebouw. Zij namen niet alleen dc Edisons in ontvangst, maar zorgden ook voor het mu zikale intermezzo tijdens de bij eenkomst: een uitvoering van de Sonate opus 38 in e van Brahms, een onderdeel van de bekroonde cd. □taal 278 produkties hebben ■jaar meegedongen naar de ji 2falf Edisons Klassiek die jaar- 6a^ worden toegekend. Opval- sta-' ls dc stijgende deelname in lag. rategorie Eigentijdse Muziek af 1960, waarin liefst 36 j naér inzendingen vielen te no- sj '2r 11 Een van de twee prijzen g l|eze categorie ging naar de ^•Line van De Tijd van Louis Iriessen door het Schönberg '0- lemblc onder leiding van reelhhert de Leeuw. De compo- en de dirigent waren in lag sterdam aanwezig om de 3.ik in ontvangst te nemen, gisteren maakte directeur H. 3M»ards van de Nederlandse Ook drie Oscars voor 'The Piano los angeles ap De grote verliezers bij de Oscar-uitreiking vannacht wa ren de Britse produktie 'Remains of the Day' van James Ivory (acht nominaties) en het Ierse 'In the Name of the Father' van Jim Sheridan (zeven nominaties), die geen enkele Oscar wonnen. Ook 'The Fugitive' (zeven maal voorgedragen) kwam er met slechts één Oscar bekaaid van af. drieëneenhalf uur durende zwart-wit-film over Oscar Schindler. de Duitse zakenman die tijdens de Tweede Wereld oorlog ruim 1100 Poolse joden voor de gaskamer wist te be hoeden, riep de wereld op om de Holocaust ,,geen voetnoot van de geschiedenis te laten worden". Vooral de scholen mogen de Holocaust niet in hun lessen vergeten, meende Spielberg. „Er zijn nog 350.000 overlevenden van de Holocaust in leven, 350.000 experts die willen ver tellen opdat niet vergeten wordt". Hij droeg zijn Oscar op aan „de zes miljoen die dit niet meer kunnen zien." Het werd helemaal Spielbergs avond toen ook 'Jurassic Park', zijn avonturenfilm over een prehistorisch pretpark, drie Os cars kreeg, voor de speciale ef fecten, voor het geluid en voor de geluidseffecten. Tien Oscars voor films van één regisseur, dat is zelden in de Oscar-historie vertoond. Een zeer geëmotioneerde Tom Hanks zei na zijn (eerste) Oscar in ontvangst te hebben genomen „dat de straten van de hemel bevolkt zijn met enge len", doelend op de slachtoffers van de aids-epidemie. „We ken nen hun namen: duizend voor elk rood lint dat hier vanavond gedragen wordt". De Oscar voor de beste make up ging naar de 'opmakers' van Mrs.Doubtfire. de komische succesfilm met Robin Williams. De beste film-song was 'Streets of Philadelphia' van Bruce Springsteen uit 'Philadelphia'. De beste kostuums waren die uit The Age of Innocence' van Martin Scorcese. Er waren ere-Oscars voor 72- washington gpd Er waren drie Oscars voor 'The Piano' van de Nieuwzeelandse schrijfster/regisseuse Jane Cam pion. Holly Hunter kreeg de Os car voor de beste actrice voor haar 'zwijgende' hoofdrol als postorderbruid in The Piano. De Oscar voor de beste manne lijke hoofdrol ging naar Tom Hanks, die een aan aids ster vende advocaat speelt in 'Phila delphia'. De Oscar voor de mannelijke bijrol was voor Tommy Lee Jo nes ('The Fugitive). Een grote verrassing was de prijs voor de vrouwelijke bijrol, waarvoor de 11-jarige Nieuw zeelandse Anna Paquin werd onderscheiden. Paquin speelt in 'The Piano' de dochter van Hol ly Hunter. Zij was de op een na jongste winnares uit de historie van de Academy Awards (de jongste was de toen 10-jarige Tatum O'Neill voor 'Paper Moon' in 1974). Dat Steven Spielberg de grote winnaar zou worden was op voorhand al aangenomen. De meest succesvolle regisseur uit de filmhistorie (van kaskrakers als 'ET', 'Jaws' en 'Indiana Jo nes') was vier keer eerder voor gedragen maar had - op een 'ere'-Oscar na - het begeerde beeldje nog nooit gewonnen. „Ik heb veel vrienden die er een gewonnen hebben, maar dit is de eerste keer dat ik er een mag vasthouden zei Spielberg. In de filmwereld worden zijn onderscheidingen van vannacht mede beschouwd als een late erkenning van zijn kwaliteiten en enorme verdiensten voor de filmindustrie. De maker van de imposante, Aan de vooravond van de Os car-uitreiking in Hollywood ook de jaarlijkse onderschei dingen voor de slechtste film prestaties toegekend. Madon na. Burt Reynolds en de films 'Indecent Proposal' en 'Sliver' kregen een zogenoemde Raz- zie Award, zoiets als plaagprijs. De jury van de Gouden Framboos Stichting (Golden Raspberry Foundation) vond met algemene stemmen 'Inde cent Proposal' de nationale ci nematografische ramp van het jaar. De film voldeed aan alle eisen: een absoluut verschrik kelijke film met een groot bud- gq| van een grote maatschap pij. grote sterren en een groot publiek. Madonna mocht zich ver heugen op de Gouden Fram boos als allerbelabberste actri ce in 1993 in de film 'Body of Evidence' en Burt Reynolds voor zijn verschijning in 'Cop and a Half. Janet Jackson werd uitverko ren als slechtste nieuwe ster in Poetic Justice' en Jennifer Chambers Lynch kreeg de prijs voor haar regieprestatie met Boxing Helena'. Zoals altijd kwamen de ge nomineerden en prijswinnaars niet opdagen tijdens de uitrei king van de Razzie Award, een framboos bovenop een filmrol, goud gekleurd en met een waarde van 1,97 dollar. los angeles gpd Anna Paquin, de -na Tatum O'Neal indertijd - jongste Oscar-winnares. Zij kreeg de onderscheiding voor haar bijrol in 'The Piano'. foto ar jarige Deborah Kerr (voor haar que' van Andres Gomez. Beste hele carrière, waarin zij vier documentaire was 'I am a pro- keer werd genomineerd maar mise' van Susan en Alan Ray- nooit won) en Paul Newman mond. over het leven van een (voor zijn liefdadigheidswerk), groep zwarte schoolkinderen in De beste buitenlandse film een arme Amerikaanse stads- werd het Spaanse 'Belle Epo- wijk. Beste film: 'Schindler's List' (Steven Spielberg) Beste regisseur: Steven Spielberg ('Schindlers List') Beste acteur: Tom Hanks ('Philadelphia') Beste actrice: Holly Hunter ('The Piano') Beste mannelijke bijrol: Tommy Lee Jones ('The Fugitive') Beste vrouwelijke bijrol: Anna Paquin ('The Piano') Beste oorspronkelijk verhaal: Jane Campion 'The Piano') Beste voor film bewerkte boek: Steven Zaillian ('Schindlers List') Beste buitenlandse film: 'Belle Epoque' (Spanje) Beste decors: Allan Starski en Ewa Braun ('Schindlers List') Beste camerawerk: Janusz Kaminski ('Schindlers List)' Beste kostuums: Gabriella Pescucci ('The Age of Innocence Beste lange documentaire: 'I Am A Promise' (Susan en AJart Raymond) Beste korte documentaire. 'Defending Our Lives' (Margaret Lazarus en Renner Wunderlich) Beste montage: Michael Kahn ('Schindlers List') Beste make-up: Mrs. Doubtfire' Beste filmmuziek: John Williams ('Schindlers List') Beste filmsong: 'Streets of Philadelphia' (Bruce Springsteen) Beste korte animatiefilm: 'The Wrong Trousers' (Nicholas Park) Beste korte film: 'Black Rider' (Pepc Danquart) Beste geluid: 'Jurassic Park' Beste geluidseffecten: Jurassic Park' Beste beeldeffecten: 'Jurassic Park' De Jean Hersholt Award: Paul Newman voor zijn liefdadig heidswerk Ere-Oscar: Deborah Kerr voor haar hele carrière. Folke Nauta verbaasd over eigen succes Schevenings Muziek Concours Brussel krijgt nieuw tweetalig theaterfestival den haag herman haverkate Eigenlijk houdt hij helemaal niet van concoursen. „Het heeft iets raars: een stel pianisten die je in een volgorde plaatst." Toch stond Folke Nauta (20) uit Diepenheim vorige week in de Hhagse Nieuwe Kerk als enige Nederlander in de finale van het Scheveningen Internationaal Muziek Concours. Zijn 'tegen standers' waren een Rus, een Chinees, een Litouwse en een Bulgaarse. Dat hij uiteindelijk ook nog won, verbaast hem zelf nog wel het meest. „Ik had het idee dat die anderen veel beter waren dan ik. Ik weet werkelijk niet wat me overkomt." Na afloop straalt de verbazing nog van hem af. Maar ook de blijdschap. Winnen in een con cours als dit, in een deelne mersveld van 43 internationale toptalenten, kan de aanzet zijn voor een grote carrière. Folke Nauta realiseert zich dat. „Het is een mijlpaal. Hieruit vloeit een hele reeks aanbiedingen voort. Nu al merk ik dat. Ik ga daar de komende weken eens goed over nadenken." Nauta is de eerste Nederlan der in het zevenjarig bestaan van het concours die de eerste prijs in de wacht sleept. In de twee weken die het concours heeft geduurd, zijn er momen ten geweest dat hij heeft getwij feld. „Mijn voorbereiding was niet ideaal, en ik had ook niet het gevoel dat ik nu op m'n best speelde. Toch ga je er op een gegeven moment in geloven. Ie dere keer als je weer een ronde verder komt, kijk je een stukje verder. Ja, ook die eerste plaats begint op een gegeven moment in je hdofd te spoken." heel interessant dat iemand op een forte piano speelt, maar het heeft, met alle respect, ook iets van een mode. een tijdver schijnsel." Als pianist is hij in verschil lende stijlen en tradities opge leid. „Ik ben bijvoorbeeld niet een typische pianist uit de ro mantische school. Er zijn veel dingen die ik in me probeer te verenigen. Dat is ook de lijn van Jan Wijn. Waar het op aankomt, is muzikale zeggingskracht: een goede pianist laat tie muziek spreken, probeert de noten tot leven te brengen." KOMMIL FOO - Plank brussel» anp Hij is nog jong. Geboren in Hengelo, Overijssel, maar opge groeid en tot voor kort woon achtig in het naburige kunst stadje Diepenheim. Een regel matige gast op concoursen, on danks zijn innerlijke aversie. „Ik profiteer dankbaar van het fe nomeen maar ik vraag me wel eens af waarom ik dit doe. Mu ziek wordt tot een soort van sport gemaakt. Concoursen zijn een raar wereldje. Sportieve prestaties zijn objectief meet baar, muzikale zeggingskracht is dat niet. In het oordeel zit al tijd een grote mate van subjec tiviteit. Maar tegelijkertijd is het bijna onontkoombaar. Pianis ten die zonder concoursen een naam opbouwen, zijn zeld zaam. Ik doe mee omdat ik op die manier ergens naartoe kan werken, omdat het publiek je leert kennen. Een andere weg is er gewoon niet." In de finale speelde hij een verplichte compositie ('La Plage et ses variations' van Joop Stok- kermans) en het derde piano concert van Bartök. Samen met het Noordhollands Filharmo nisch Orkest. Bijna een uur lang zat hij aan de vleugel in een Nieuwe Kerk die tot de laatste plaat bezet was. „Ik speel niet voor die jury, ik speel voor het publiek." Het was voor de eer ste keer dat hij Bartök met or kest speelde. „Ik hou van deze muziek. Dit stuk ademt een ge weldige frisheid. Onvoorstel baar als je bedenkt dat Bartök het concert schreef in zijn laatste levensjaar, op een mo ment dat hij eigenlijk al op ster ven lag." Pianospelen doet hij al vanaf z'n zesde. Tegenwoordig heeft hij les bij Jan Wijn in Amster dam. zo'n beetje de bekendste pedagoog van het land. Echte voorkeuren heeft hij nog niet. „Ik voel nog geen enkele be hoefte om me te specialiseren. Ik wil alles spelen. Van Bach tot Bartök. Ik vind het onzin om bijvoorbeeld Bach alleen aan specialisten over te laten. Waar om zou dat moeten? Ik vind het 'Een plank als rode draad in een cabaretprogramma met veel absurde humor, muziek en prikkelende beelden. vrijdag 25 maart, 20.30 uur KAPELZAAL K&0 tel. 071-131943/141141 6.0T- vjitwijkers op bezoek bij schrijver Veènhof iane(ft/ijk daphne lammers vi El' enc«^n VOOr aPPelpunlen en pi moeder voor 't brood". 62*' een inzittende van de bus. 2 ai is ct-n van tic Katwijkers die "l3rren meefiin8cn °P excursie 15jr de schrijver Joh. G. Veen- 1.4 Zo'n zeventig-vrouwen en ;RjTn mannen namen een kijk- lp de boerderij van de meest 6oi?.en schrijver van Katwijk. le bustocht was georgani- Iwcfd 'er ere van het tienjarig Thïaan van filiaal Hoornes- jyrjnsoever van de Katwijkse bi- env"11" 1 lrl was de bedoeling oublVeenhof naar het filiaal toe 3 3(j komen, maar om gezond heidsredenen bleek dat niet mogelijk. Daarbij komt ook dat de schrijver heel veel voor dit soort lezingen wordt gevraag- d.„Als ik op elk verzoek zou in gaan dan had ik er een dagtaak aan," aldus de schrijver. Komt de berg niet naar Mo hammed, dan moet Moham med naar de berg komen, moe ten de medewerkers van het fili aal hebben gedacht. En zo ver trokken gisteren twee touring car-bussen op weg naar het Gelderse Achterberg. Niet ieder een ging voor de schrijver. Som migen hadden de boeken van Veenhof zelfs nooit gelezen. „Ma was jarig en we wisten niet goed wat we moesten doen. Toen dachten we laten we dit maar doen." Maar er zaten ook echte Veenhof-fans in de bussen. J. van Duyvenbode las 23 van zijn boeken. „Hij is gewoon een fan tastische schrijver. Hij schrijft leuk en leesbaar. En het is altijd koud bij die man. Hele gure winters beschrijft hij En mooie zomers. Dat was vroeger nog zo." Vloek De christelijke signatuur is een belangrijke reden voor de popu lariteit van de boeken van Veen- hof. Het ontbreken van gevloek is voor veel van de Katwijkse le zers een goede gewoonte van de schrijver. Volgens filiaalhoofd A. van Koppen zijn de boeken in Katwijk ook een stuk populair der dan in de rest van het land. „Hij is vooral populair bij men sen van boven de veertig. Dat er niet in wordt gescholden is heel belangrijk." Op de schitterende boerderij vertelde de auteur over zijn werk. Vooral zijn liefde voor de folklore speelt een belangrijke rol in zijn streekromans. Daar naast schrijft hij kinderboeken, oorlogsromans en natuurboe- ken. Hij put uit zijn ervaringen als boswachter. Dit jaar schreef hij zijn zeventigste boek. Veen- hof koos bewust voor het niet- literaire genre. „Met deze stijl bereik je toch het grootste deel van de bevolking. Ik moet ervan leven hè." Zijn liefde voor de oude ze den en gewoonten houdt niet op bij het schrijven. Zo bouwde hij in zijn tuin een lertien oven met stenen uit de vorige eeuw. Hierin bakt hij niet alleen op feestdagen broden naar origi neel recept, maar ook als zijn fans hem komen bezoeken. In een omgebouwde schuur ont ving hij dan ook zijn gasten met dikke plakken brood met spek. 'suikerpoffen' en appelpunten. Bij de Katwijkers viel het goed in de smaak hoewel de giganti sche stukken brood even wen nen waren. Wanneer je zo'n stuk op hebt, zit het tot aan je neusgaten", merkte één van hen op. Er onstond enige verwarring toen bleek dat de geplande bos wandeling moest vervallen. Het bos was toch iets verder dan verwacht, en voor de vele oude re gasten zou dit na de zware maaltijd toch een grote opgave zijn. Gelukkig leende de directe omgeving zich ook goed voor een wat kortere wandeling. De achterblijvers konden luisteren naar een fragment uit 'Winst uit verlies'. Na nog een laatste kopje kof fie vertrok de groep weer naar de kust. Een leuke dag was het geweest, vonden de meesten. Een enkeling had het verkeerd begrepen. „Mijn moeder dacht dat het ging om een tochtje zoals bij de bejaardensoos. Ze was ervan overtuigd dat we al leen voor een kopje koffie stop ten bij Veenhof. En we houden niet van lezen, dus voor ons viel het een beetje tegen," vertelt dochter Freke. "En een vrouw vroeg zich af of ze niet liever iets anders had gedaan. „De Keu kenhof zal toch niet zijn open geweest hè?" „kunstenFESTIVALdesArts" is de naam van een nieuw thejir terfestival dat in mei in zeven tien Brusselse schouwburgen plaatsheeft. In totaal zullen er ruim 34 produkties tijdens zo'n 130 voorstellingen te zien zijn: naast dans en muziek zowel Nederlands- als Franstalige the aterprodukties. Het internationale festival wil de klassieke tegenstellingen tui sen de Vlaamse en de Waalsy Gemeenschappen en het Ge west Brussel overbruggen. Deze dragen alle drie financieel bij aan het evenement. De artistie ke leiding is in handen van Erie Leysen, voormalig directeur van het cultureel centnim De Singel in Antwerpen en van Guido Minne, voormalig directeur van het Vlaams Theater Instituut. Twee Nederlandse gezel schappen staan op het festival centraal: Theatergroep Hollan- dia en De Trust. Hollandia brengt een Franstalige versie van La Musica Twee op tekst van Marguerite Duras mét Mireille Bailly en Johan Leysén. Ook speelt deze groep Lulu van Frank Wedekind. De Trust voert drie produkties uit, alle van de Oostenrijker Werner Schwab: „De Presiden tes", „Volksvernietiging, of mijn lever is zinloos" en „OVERGE WICHT, onbelangrijk. VORMfc LOOS". Het festival wordt op 30 april geopend en duurt tot begin ju ni. De eerste week staat in het teken van de cultuur van China, Hongkong en Taiwan en wordt met twee tentoonstellingen be geleid. Ook het grensgebied tussep muziek, theater en dans vormt een speciaal thema van het fes tival. Occan, een choreografie van Merce Cunningham op muziek van John Cage, krijgt in Brussel haar wereldpremière. Ook komt de Belgische choreo grafe Anna Teresa de Keersmae ker met een nieuw werk op mu ziek van Thierry de Mey. Theater en tekst vormen cup ander thema. Behalve aan de onlangs overleden Walter Schwab zal in dit verband aan dacht worden besteed aan de Italiaan Pasolini. Er wordt onder meer Kalkwerk van Thomas Bern hard uitgevoerd door het Luikse theatercollectief Grou- pov. Onder de titel Nox/Nachtschade/Nuits Blan ches worden in de marge van het festival een aantal activitei ten georganiseerd, zoals lezin gen over concerten en korte im provisaties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21