Meesterserie 1995 brengt verrassing ■oM*" Poëzie Rawie pas af na voorlezing •McCalmans: folk doorspekt met humor 'Tommie' geen tranentrekker Aardig voorproefje Sonneveld-eoneours Cultuur Kunst Lot Opera Forum in handen werknemers 2VRIJDAG 18 MAART 1994 21 Jules Hamel en Paul Röttger in 'Tommie' van Yvonne Keuls. foto pan s> >a recensie conny van der zande Tommie door Yvonne Keuls, regie Pieter Loef. spel oa Paul Röttger, Simone Rooskens, Jules Hamel, decor en kos tuums John Bogaerts, gezien 17-3-94 schouwburg. Leiden Wie denkt naar een zielig to neelstuk te gaan over het'leed van een misbruikt jongetje, komt bij Tommie bedrogen uit. Yvonne Keuls schreef dit stuk op basis van haar boek 'Annie Berber en het Verdriet van een tedere crimineel', waarin het draait om een jeugdige delin quent met slechte jeugd, die door een kinderrechter jaren lang seksueel misbruikt is. Nominaties voor VSB-Poëzieprijs AMSTERDAM ANP Voor de eerste VSB-Poëzieprijs, die op 7 juni wordt uitgereikt, zijn gisteren de zeven nomina ties bekendgemaakt. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 gulden verbonden. De uitverkoren auteurs zijn Hugo Claus voor de bundel De Sporen, Llovd Haft voor Atlan tis, Rutger Kopland met Gedul dig Gereedschap. Gerrit Kouwe- naar voor Er Is Geen Elders Waar Het Anders Is, Leo Vro- man voor De Godganselijke Nacht, Elly de Waard voor Een zang Twee en Ad Zuiderent voor Op de hoogte van Icarus. De prijs is ingesteld op initia tiefvan Huub Oosterhuis, direc teur van De Rode Hoed. Aanlei ding vormde de uitsluiting van poëzie voor de AKO Literatuur Prijs. Het beschikbare prijzen geld is dan ook afgekeken van die literaire onderscheiding. Sinds dit jaar is daarvan het be drag echter verhoogd naar een ton. Ook aan de Libris Litera tuur Prijs, die na onenigheid met het AKO concern ontstond, is 100.000 gulden verbonden. Baalbergen's meubel lease service De nieuwe manier van zorgeloos inrichten. Vraag naar oefolder! KATWUK LEIDERDORP DIEMEN Yvonne Keuls, regisseur Pieter Loef en hoofdrolspeler Paul Röttger hebben er beslist geen tranentrekker van gemaakt. Aanvankelijk kun je zelfs nau welijks sympathie voor 'slachtoffer' Tommie opbren gen. Het is overigens moeilijk in dit stuk van dader en slachtoffer te spreken, want ook de kinder rechter die de jonge Tommie misbruikt, wordt heel menselijk gemaakt. De zwart-wit tegen stelling ontbreekt en dat is de sterkste kant van de voorstel ling. In het decor overheerst de somberte, alles is zwart, behalve de kleurrijke uitdossingen van Ronduit zwak zijn de sterk THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Try-out tournee van het concours om de Wim SonnevekJ-pnjs 1994 Gezien 17/3, Parktheater, Alphen aan den Rijn Traditiegetrouw biedt het Alp hens Parktheater een voor proefje op het Sonncveld-con- cours. Daarbij gaat het om de Wim Sonneveld-prijs, die jaar lijks tijdens het Amsterdams Kleinkunst Festival, één van de grote concurrenten van het Leids Cabaret Festival, wordt uitgereikt ter aanmoediging van nieuw kleinkunsttalent. Van de in totaal zeven gese lecteerde voorrondekandidaten kreeg Alphen er gisteren drie te zien. Onder hen bevond zich Ix'idenaar Mare Scheepmaker. Met zijn optreden zocht hij aan sluiting bij de cabaretrichting die meestal als-'de Nieuwe Lui ligheid' wordt aangeduid en in middels al geruime tijd op haar retour is. Het gevaar dat hij daarmee platgetreden paden betreedt, is duft behoorlijk groot. Scheepmaker plaatst enkele ijzersterke opmerkingen, en de meeste korte gedichtjes van zijn hand zijn echt geestig. 'Wat zouden de sterren toch wen sen,/ bij het zien van vallende mensen?' Al is een persiflerende verwijzing naar 'Candlelight' van Jan van Veen een ongekend achterhaald zwaktebod. Boven dien levert timing hem nog erg veel problemen op. Zeker bij de door hem gekozen stijl luistert dat extra nauw, en je voelt dan ook gaandeweg de aandacht van het publiek verslappen. Ook bij Maarten van Roo- zendaal dwalen je gedachten maar al te gauw af, alleen om een andere reden. Van Roo- zendaal brengt een liedjespro gramma. waarvan de "Vrolijke verhalende passages. Als de personages buiten het verhaal treden en vertellen wat er alle- maal gebeurd is, wordt de voor stelling traag. Echt boeiend zijn alleen de w< ïrkelijk gedramati- seerde scène s, zoals die waarin iir in hm i1 >mmie in een intie- me situatie vertelt waarom hij van jongetje* houdt en de scene waarin Tomi mie een gevangen- bewaantei over zijn moeder vertelt. Aan het c inde van het stuk blijkt dat de rechter niet verder vervolgd zal worden voor zijn daden en da t Tommie, die er in zijn gehavende travestieten-uit monstering aandoenlijk uitziet. levenslang h< ïeft. Treurnis' lekker in het gehoor ligt. Regelmatig lopen nummers in elkaar over en kun je ronduit volstaan met het oppikken van enkele tekstflarden om de sfeer van het lied toch te kunnen proeven. Mede dank zij do per fecte steun van Kim Soepnel op contrabas heeft zijn programma absoluut de nodige swing. On danks de nodige theatrale emo ties en ondanks alle kwaliteit van zang, muziek en begelei ding dreigt het geheel als ont spannende achtergrondmuziek weg te zakken. Een nieuw geluid komt van Els Austmann, juist omdat ze qua leeftijd niet meer 'piep' is. ,ccn aanstormend talent mis schien, maar wel gewoon ie mand die vanuit haar leeftijds categorie iets te melden heeft. Ouder worden staat centraal in haar programma, en wat dat voor de relaties, de beginnende lichamelijke aftakeling en de kleding van veertigplussers be tekent. Over de opzet van het programma is binnen het kader van liedje-praatie-liedje zicht baar goed nagedacht. Ze straalt betrokkenheid bij haar onder werp uit. En de manier waarop zij bijvoorbeeld een aan de sherry verslaafde echtgenote neerzet, is puntgaaf. Kunst midden in Leiden. MECENAS G-A-L—E-R-l-E J l.cck. M Hermann, Thorn Lccvn, H H» Première Het Circuit bij Imperium leiden De première van het Zuidhollands Amateurtheater Cir cuit is vanavond bij Imperium, Oude Vest 33e, te zien. Toneel vereniging De Schijnwerper uit Haastrecht speelt dan 'het Aan zoek' van Tjechov, 'Impromptu' van Ted Mosel door het You- theatre uit Gouda is de tweede eenakter en de Rotterdamse ver eniging De Onderneming speelt 'Uw echtgenoot' van Eddy Geerlings. Het Theater Circuit is de 'eredivisie' van het Zuidhol lands amateurtheater, dat de komende maanden door de pro- vincie trekt. Het Circuit is ook op 22 april in het Parktheater in Alphen aan den Rijn te zien. Dan wordt 'Impromptu' vervangen door 'Verschuivingen' van Gerben Hellinga, gespeeld door Ar- toha. Aanvang van de première vanavond is 20.30 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O en aan de zaal. Jeugdkamerorkest in Lokhorstkerk leiden» Het Jeugdkamerorkest Leiden onder leiding van dirigent Henk Briër laat zondagmiddag 20 maart van zich horen. Dan treedt het op in de Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1. Solistische medewerking verleent de violiste Henny Ravenstein, die met het orkest het 'Konzertstuk' van Schubert, een werk dat in de con certzaal zelden te horen is, uitvoert. Het Blazersensemble Mar- syas onder leiding van Hans Stoop speelt een compositie van Emile Bernard. De uitvoering begint om 14.15 uur. Kaarten a tien gulden (CJP/65+ 7,50) zijn vanaf 13.45 uur verkrijgbaar aan de kassa. 5 Koopavondconcert gaat niet door alphen aan den run Het koopavondconcert dat vanavond in de de streekmuziekschool Alphen aan den Rijn zou polsblessure van de harpiste concertzaal worden gegeven, kan wegens 'niet doorga Open Huis bij Exultate Deo voorschoten De Christelijke Oratorium Vereniging Exultate Deo telt op het ogenblik 107 koorleden. Een niet gering aantal, maar de stemmenverhouding is niet optimaal. De vereniging zoekt daarom sopranen en tenoren. Wie interesse heeft kan op j 22 maart van 20-22 uur vrijblijvend komen kennismaken met Exultate Deo in de Werf, naast de gereformeerde kerk. Inlichtin- j gen bij het secretariaat: 071-617108. aafiJl Lezing over abstract expressionisme 5 leiden Kunsthistoricus Erik Kreytz houdt dinsdag 22 maart een itiscb dialezing over het abstract expressionisme. Het is de derde van lonFa een seiae kunsthistorische lezingen over de beeldende kunst en istme cultuur na '45. De lezing behandelt de ontwikkeling van de r Hau kunst in New York: van de action painting van Pollock tot de idige schilderijen van Willem de Kooning, Newman en Rothko. De an voordracht is in de Kapelzaal van K&O en begint om 20.15 uur. ndt mj Herhaling op woensdagochtend 23 maart om half tien. Concert Jackson Browne in Utrecht omge utrecht Het is inmiddels bijna acht jaar geleden dat Jackson Browne een concert gaf in Ahoy' Rotterdam. Op zaterdag 18 juni iar is hij terug voor een eenmalig optreden', dit keer in het Utrechtse traat Vredenburg. De voorverkoop begint morgen op de bekende ver koopadressen. negai 'ijk l K&O haalt Academy of St. Martin in the Fields naar Leiden Liefhebbers kunnen de datum alvast in hun agenda zet ten: maandag 20 maart 1995. Dan komt als alles meezit de roemruchte Academy of St. Martin in the Fields naar Leiden. Het Britse orkest zal, onder leiding van dirigente Ilona Brown, in de Stadsgehoorzaal een 'toegift' geven op de Meesterserie, die K&O ook komend seizoen weer or ganiseert. „Ondanks alle speculaties over de toekomstige muziekactivitei- ten van K&O, maakt K&O nu de Meesterserie 1994-1995 bekend die klinkt als een klok. Hiermee geeft K&O duidelijk aan stevig in het muzikale zadel te zitten", zo luidt de tekst van een pers bericht dat de komende Mees terserie aankondigt. Een serie waarvan het volledige program ma officieel pas op 19 maart wordt bekendgemaakt tijdens het laatste Meesterserieconcert van dit seizoen. Het concert van de 'Academy' is een extraatje in deze serie van zes concerten, waarin - vanzelf sprekend - het Residentie Or kest, maar ook Het Orkest van het Oosten en Het Brabants Or kest de hoofdrol spelen. De K&O Meesterserie begint op zaterdag 29 oktober met een concert van het Residentie Or kest onder leiding van Vassili Si- naiski. Solisten zijn de sopraan Andrea Catzel en de pianist Ni- colai Luganski. Het pianocon cert no. 21 van Mozart en de symfonie nr. 4 van Mahler staan op het programma. Vroeger heette het Forum Fil harmonisch Orkest, sinds de re organisatie is de naam Het Or kest van het Oosten. Onder lei ding van Thomas Sanderling treedt het op woensdag 23 no vember in de Stadsgehoorzaal aan. Dé cellist Pieter Wispelpey speelt het celloconcert nr. 2 van Sjostakovitsj. Verder staan de ouverture Die Meistersinger von Nürnberg van Wagner en de achtste symfonie van Dvorak op het programma. Nog tweemaal is het Orkest van het Oosten in de Meesterse rie te beluisteren: op dinsdag 20 december en op vrijdag 31 maart 1995. In dit laatste con cert van de Meesterserie staat het orkest onder leiding van Jacques van Steen. Soliste is Vera Beths (viool). Te horen zijn: De Woudduif van Dvorak, Trois souvenirs d'un lieu cher en mélancolique van Tsjaikovs- ky en de derde symfonie van Mendelssohn staan dan op het programma. Onder leiding van Alexander Vederkom begeleidt Het Orkest van het Oosten de pianiste Hélène Grimaud op 20 december. Dan zijn Drie dan sen uit 'Een leven van de Tsaar' van Glinka, het eerste piano concert van Brahms en de eer ste symfonie van Borodin te ho- Alwin Bar soleert op piano met Het Brabants Kamerorkest onder leiding van Alexander La- scae op vrijdag 13 januari. Op het programma staan werken van Mozart (Divertimento KV 136), Chopin. Mendelssohn en Weiner op het programma. Het Residentie Orkest keert onder leiding van Gerard Os kamp op zaterdag 11 februari terug in de Stadsgehoorzaal. De solisten Blanca IJribe en Ri chard Wilson (piano) van de partij. Het concert voor twee piano's en orkest van Mozart en de zevende symfonie van Dvo rak staan dan met de Ouverture, scherzo en finale van Schu mann op het programma. recteur H. Bal ontkende gisteravond na een dag moeizaam onderhandelen met de onwillige werk nemers en bonden dat er sprake is van chantage. „Wij hebben vandaag een dringend beroep ge daan op deze groep om alsnog op vrijwillige basis akkoord te gaan met het saneringsplan. Dat is, helaas, de enige uitweg uit de impasse. Dat we daarbij ook op de consequenties hebben gewe zen, is logisch." De kans dat de 48 alsnog op vrijwillige basis hun verzet opgeven, lijkt overigens niet erg groot. De toekomst van Opera Forum ligt in handen van 48 werknemers. Zij hebben tot maandagmiddag 17.00 uur de kans bij het arbeidsbureau kenbaar te maken dat zij hun bezwaren tegen hun gedeel telijke ontslag intrekken. Doen zij dat niet, dan treedt het interim-bestuur van Forum af en is de kans groot dat minister d'Ancona van wvc de sub sidiekraan dichtdraait. Met dit ultimatum bereikt de crisis rond het ge zelschap een voorlopig hoogtepunt. Interim-di- IETRI- ""Gesoigneerd is zijn verschijning. Navenant j240r z'fn P°ëzic-'Z.ijn leven mag wild en woest 'ai leweest zijn voordat hij in het AMC aan D Jlangetjes gekluisterd lag, maar in zijn werk '53 Telde hij zich altijd op als een heer, ook als 13 wij minder verheven kanten van het leven Riksmezong. 14 Jean Pierre Rawie schrijft 'ouderwetse' vaak in het het sonnet gegoten. Een leur: /erklaring voor de strakke vorm is zijn wens Ttofl$e c'iaos ,e vv>'len bezweren, orde te schep- vrzoPe,L Bovendien heeft de koningin zelf ge- uik ltegd dat dichters ons nationale bindmiddel lublei 'evend houden door woordkeus, rijm i 30 ïn metrum. Hij volgt dus keurig de voor schriften van ons staatshoofd. Die ordelijkheid in zijn poëzie zou ook verantwoordelijk kunnen zijn voor de be grijpelijkheid van zijn verzen. Waar sommi ge poëzie pas begrijpelijk wordt na zesvou dige herlezing, geven zijn verzen zich na eerste voorlezing al bloot. Zijn thema is vrij wel altijd de verstrijkende tijd, de verganke lijkheid. Iets waar iedereen, vroeg of laat, mee geconfronteerd wordt. En die begrijpe lijk verwoorde herkenbaarheid zou wel eens een aandeel in het grote succes van Rawie kunnen hebben. Een feit is dat Rawie mooi schrijft. Hij doet zijn best om de droefenis van de strek king te compenseren met de schoonheid van zijn taal, vorm en beelden. De onvere nigbaarheid van geliefden, die niet zonder en niet met elkaar kunnen, gedefinieerd als een 'onschrijfbaar monogram', dat moet wel een staande uitdrukking worden. Dat hij op het vlak van de verwoording het meest zijn best doet, ligt in de aard van zijn opvattingen. De thematiek van poëzie is. zegt hij met Mallarmé, minder belangrijk, is eigenlijk altijd cliché. Het komt aan op de verwoording, daarin moet je de begaande paden verlaten. Als hij voorleest, daalt zijn stem. Hij schept onder de blauwe hemel van de Burcht een huiselijke intimiteit. De gedich ten die thuis ongemerkt voorbij glijden, winnen kracht en diepte. Teder was Ritueel, waarin de 'vrouwelijke' ik tóch op een vertrokken geliefde wacht, lief was ook Berceuse en fijnzinnig was het biografische cyclusje van zijn kindertijd tot en met het in zichzelf herkennen van ge woontes en gebaren van zijn overleden va der. Hij mag vinden dat een gedicht pas af is na publikatie, maar sommige zijn pas af na zijn voorlezing. Nauta wint Scheveningen pianoconcours Folke Nauta (20) heeft het Scheveningen Internationaal Muziek Concours 1994 v piano gewonnen. De Chinees Taihang Du werd tweede en de Nederlandse van Bulgaar se afkomst Marieta Petkova derde. Het was voor het eerst irt de zevenjarige geschiedenis het c s dat e i Ne derlander de eerste prijs i de wacht sleepte. Nauta kreeg ook de prijs van muziekpers. 211! J- oo Tijdetpe Schotse McCalmans draaien '°or "3l zo'n kleine twintig jaar mee jfn°nuean het folk-circuit. Ondanks de ht in Vele tournees en de negentien Rlbums straalt het speelplezier 3 Tan de heren af. Gitarist Ian 30 crlcCalman strooit met zijn aan kondigingen veelvuldig met ïn heerlijke droge humor. Zijn ^gDpeningszin is er een om in te zijdijsten. „We'll talk iater about eld bithe parking problem in Leiden. comlt's terrible. Our car is near 30 vUtrecht." Cultureel Centrum.de verlek haalde gisteren dus niet alleen fdjeTfen lekkere folkact binnen, maar daarnaast een stelletje tasechte stand-up-comedians. ,1433 De sterke kant van de Schot ten zit hem zeker ook in de zeer ^afwisselende set. De oude tradi tionele songs staan zeker op het k z0(ProSramma maar daarnaast ^ngsjnaakt de groep veelvuldig uit- e stapjes naar andere stijlen. 'The 'an h^vhite collar holler' was b.v een fegelrecht bluesje en een ander 27 opmerkelijk uitstapje was een i oo.kuke doo wap. Traditionele in- ai .dttrumenten als bodhran - intri- TA 3 gerend gebruikt bij het vrij 8 fiieuwe Keivin Grove - en de naasipermy-whistle worden veelvul- dagdig gebruikt, maar de McCal- ^•J^nans schuwen zeker het a-ca- iTipella-werk n'el- Het 3-stemmig 5. gezongen The Bells of the storm' wordt met lekker door- ï'e MJeefde stemmen gezongen ert de 18 melodielijnen lopen prachtig in i5. Cfelkaar over. 'g15 Het schitterend melodieuze Ne(jgetokkelde 'Mothers, daughters, )0. KJ i Man. The McCalmans: prima folkavondje door Schotse humoristen. wives' over de vergeten vrou- tekstueel een hoogtepunt. Caiman op het eind nog even. wen in de oorlog is een prachtig Geen hond heeft in Leiden Na de afluitcnde tradional muzikaal chanson en daarnaast licht op zijn fiets vertelt Ian Mc- zonder versterking in de zaal gezongen - is het krachtige 'Shit a bike' de mooie afsluiter van een prima folkavondje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21