Cultuur Kunst De balans van een verzamelwoede Opening Boekenweek in vervallen silo aan U Financiële ramp dreigt voor Nationale Reisopera Leidse architecten Europees bekroond Piet Bambergen speelt Doolittle Dramatische lading bij Van Leeuwen WOENSDAG 16 MAART 1994 9 Nirvana naar 7 niei verplaatst Rotterdam Het uitverkochte concert van Nirvana in Ahoy' dat geprogammeerd stond voor donderdag 24 maart is verplaatst naar zaterdag 7 mei. Het uitstel is noodzakelijk gebleken door de gezondheidsproblemen van zanger Kurt Cobain, die eerder deze maand in een Romeins ziekenhuis moest worden opgenomen na het innemen van een overdosis roesmiddelen. Cobain heeft van zijn artsen een maand rust voorgeschreven gekregen. Indien zijn herstel naar wens verloopt hervat Nirvana op dinsdag 12 april haar Europese toemee in Birmingham. Vier kunstenaars in Artopa lisse Vier kunstzinnige bollenstrekers exposeren i centrum Artopa aan de Grevelingstraat hun werk. Van 17 maart tot en met 3 april exposeren in het centrum Hans Peeters, Han- neke van den Bosch. Cobi Smit en Lida van Wickeren. De expo sitie is te bekijken op donderdag-, zaterdag-en zondagmiddag van 13.30 tot 16.30 uur en op donderdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Tentoonstelling Snoeck in Dever lisse Het kunstwerk dat de beeldend kunstenaar Jan Snoeck uit Den Haag voor de wijk De Blinkerd maakte, is vanmiddag fees telijk onthuld. In verband hiermee is in Dever tot en met 20 maart een tentoonstelling van werken van Snoeck te zien. Kera miek, beelden, grafiek en textiel en schilderijen van de kunste naar staan alle in het teken van de vrijheid. De openingstijden van Dever zijn dinsdag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 Rijksmuseum Kröller-Müller haalt kunst uit depot Neem nou 'De Madrileense', het vrouwenportret dat Pa- blo Picasso rond de eeuwwisseling geschilderd heeft. He- lene Kröller-Müller kocht het 14 juni 1930 op een veiling in Parijs. Een kleine tien jaar eerder had zij al, eveneens in de Franse hoofdstad, twee kubistische doeken van de Spaanse schilder verworven. Dat tweetal schilderijen hangt vrijwel permanent in de oude vleugel van het mu seum op De Hoge Veluwe. 'De Madrileense' evenwel is vaker in het depot dan in de museumzaal te vinden. Met een paar honderd andere schilderijen leidt het een vrij duister bestaan. Slechts zo nu en dan komt het boven OTTERLO THOM STROINK In die situatie is, weliswaar tij delijk, verandering gekomen: 'De Madrileense' is tot en met 5 juni te zien in de tentoonstel ling 'Depot op zaal, schilderijen van A tot Z'. Zo'n 265 eerder in het depot opgeslagen schilderij en hangen te kijk in vleugel van het museum. Om dat de huidige opstelling van de schilderijen van o.a. Van Gogh, Mondriaan en Van der Leek in de Van de Velde-vleugel ge handhaafd blijft, was nooit eer der zoveel werk uit de collectie Kröller-Müller voor het publiek toegankelijk. Binnenkort wordt begonnen met de ingrijpende verbouwing van het grote depot. En dat is reden voor het museum de schilderijencollectie, vanaf 1908 door Helene Kröller-Müller 'tot nut en genot der gemeenschap bijeengebracht', voor één keer in zijn geheel te presenteren: de balans van een verzamelwoede. Compact De expositie heeft een onge woon compact karakter. Van wege de omvang van de collec tie is er voor gekozen de schil derijen alfabetisch naar kunste naar gerangschikt op volgorde in rijen onder elkaar te hangen. Van A tot Z dus, van de pointil- list Johan Joseph Aarts tot de Mexicaanse schilder Angel Zar- raga. En dat levert een boeiend panorama op van hetgeen het museum in zijn bezit heeft. Er zijn genoeg topstukken om te kunnen zeggen dat het museum met een luxe probleem kampt. I>ang niet alle schilderijen kun nen een plaatsje krijgen aan de wanden van de museumzalen maar zijn gedoemd voor lange tijd in het depot te verblijven. Daaronder zijn dan bijvoor beeld 'Het gevecht' van Ensor, het 'Buurpraatje' van Bart van der Leek. en de 'Clown voor ruï nes van Rotterdam', het monu mentale schilderij dat Charley Toorop in de oorlogsjaren maakte. Ze zijn dan nu weer eens te zien. Net als Picasso's vrouwenportret dat omringd wordt door de Madonna van S.di Pietro en stoere vissers van Dirk Nijland. Naast schilderijen, die regel matig in het museum geëxpo seerd worden, maar zich de laatste tijd door dat ruimtebrek in het depot bevonden, bestaat 'Depot op zaal' uit een aantal werken dat zelden of nooit het depot verlaat. Onder die werken zijn schilderijen die kwalitatief niet zo geweldig zijn, zoals en kele doeken van anonieme 17e eeuwse meesters die nimmer de museumzaal halen en schilde rijen van wie door kunsthisto risch onderzoek onzeker is ge worden wie ze gemaakt heeft, zoals de vijf Van Goghs die ge toond worden. Dat M i het i chter gering. De tentoonstelling maakt duidelijk dat het Kröller- Müller museum een stuwmeer van hoogwaardige kunst bezit waarvan een deel noodgedwon gen in het depot belandt. Ook iv Madrileense' te daarvan dé dupe. 'Depot op zaal, schilderijen van A tot Z' tot en met 5 juni in het Rijksmuseum Kröller-Mül ler in het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Open: dinsdag tot en niet zondag 10.00-17.00 Foto's uit Ulster van winnaar Zilveren Camera bij Kleine Klup Zilveren 1993 Peter Boer exposeert t/m 14 april in de Leidse fo togalerie De Kleine Klup. Boer, die in 1992 afstu deerde aan de School voor Fotografie, is onder meer werkzaam voor het Leidse universiteitsblad Mare, het Utrechts Nieuwsblad en het kunstblad Hollandse Hom mage. Zijn afstudeerproject was een achtergrondreportage over de Noordierse hoofd stad Belfast. Na anderhalf jaar keerde hij daar terug, toen het geweld na een bom aanslag opnieuw oplaaide- .De expositie toont tien foto's uit Belfast, een serie nieuws foto's en portretten. De Kleine Klup is geopend: ma t/m za 10-22 uur, zo 12- 22 uur. Het dagelijks leven in de Noordierse hoofstad Belfast: Britse patrouille in Clonard Street Falls. FOTO PETER BOER amsterdam In een lege en vervallen graan silo aan het IJ in Amsterdam had de Groninger dichteres Ma ria van Daalen gistermiddag een prikkelend alternatief voor de opening van de Boekenweek georganiseerd. De ongeveer 100 poëzieminnaars moesten eerst 150 met duivepoep besmeurde treden beklimmen, maar wer den in de nok beloond met haar voordracht van P.C. Hoofts re devoering 'Over de Waardig- heidt der Poëzy'. Van Daalen wilde daarmee ,,de waardigheid en waarde van poëzie" een grotere nadruk ge ven dan de hogere omzetcijfers die de Stichting CPNB met het thema van de 59e Boekenweek wil bereiken. De verkoop van poëzie bedroeg in 1993 maar een half procent van de totale verkoop van 27 miljoen boeken. De CPNB hoopt voor dit jaar op een omzetverhoging van 50 procent. „Poëzie heeft geleerd de mensen tot zichzelf te gaan, stelt wetten en maakt onsterfe lijk", liet Van Daalen de 17e- eeuwse dichter, toneel- en ge schiedschrijver zeggen. „Poëzie is de enkeling die spreekt tot de enkeling. Dat was vier eeuwen geleden zo en geldt nog steeds", voegde ze er in haar eigen woorden aan toe. Op de ijskoude betonnen vloer van de tochtige silo brach ten onder anderen collega-dich ters Kees 't Hart, Michaël Zee man, Diana Ozon en Rein Bloem met een korte voor dracht een soortgelijk eerbe toon aan de dichtkunst. Met ie ders instemming citeerde Bloem een uitspraak van wijlen Hans Faverey: „De opdracht van de poëzie is het zelfbewust zijn, de trots en waardigheid aan de taal terug te geven". De manifestatie zonder hap jes of drankjes stond in schril contrast met de officiële ope ning van de Boekenweek dins dagavond op het rode pluche van de Amsterdamse Stads schouwburg. In aanwezigheid van onder anderen de ministers Kok en d'Ancon, a, Boekenweek- geschenk-auteui r Hella Haasse en veel schrijvt ïrs en dichters bekeken tie ge nodigden eerst een optreden va n Joop Visser en de kersverse Pa >11 Mali Export- prijswinnares Lc inette van Don gen. Met een knipoog naar een ge dicht van Jan Hanlo was het tra ditionele feest daarna het „Oote Oote Boe"-kenbaI gedoopt. Het Boekenweekprogramma voor de periode van 16 tot en met 26 maart staat in het teken van alle poëzie, maar het bal was be doeld als eerbetoon aan de ver nieuwende dichtersstroming van de Vijftigers. Onder de titel „Boekenbelt" werd dinsdagavond ook feest gevierd in het Haagse theater Zeebelt. Voorafgaand werd eerst een literair programma rond het thema spellingswijziging ge organiseerd. Onder de deelne mers waren de schrijvers Rudy Kousbroek, Helga Ruebsamen en Sarah Verroen Hamsterdam Het Gewestelijk Arbeidsbureau heeft een forse streep gehaald door de reorganisatieplannen van het Enschedese operagezelschap Forum. Volgens het Arbeidsbureau is een onnodig groot aantal mensen het slachtoffer van de saneringsoperatie, die in december door de Forum-directie werd aangekondigd. Interim-directeur 11. Bal spreekt van een „uiterst ernstige situatie". Hij sluit zelfs een ingreep door de subsidiegever, het ministerie van wvc, niet uit. Door het veto van het Arbeidsbureau in Henge lo loopt de omvorming van het huidige gezel schap per 1 september tot twee nieuwe stichtin gen - een reisopera en een apart orkest - grote vertraging op. Voor de reorganisatie gold een deadline van 1 maart. Krachtens de cao is het operabedrijf verplicht mensen die voor die datum niet zijn ontslagen, nog een jaar extra (tot 1 sep tember 1995) in dienst te houden. Volgens woordvoerder VV. Wissing van de Nederlandse Toonkunstbond NTB raakt Forum daarmee in ernstige financiële problemen. Hij verwijt de di rectie een „kortzichtig beleid dat grote risico's heeft." Voor het Arbeidsbureau, dat nog niet op de zaak wil reageren, zijn de plannen van de directie in strijd met de wet op de ondernemingsraad en recente regelgeving van het Ministerie van Sociale Zaken. Wissing: „Uitgangspunt is dat er bij dit soort inkrimpingen zo weinig mogelijk mensen betrokken moeten zijn. Dat zijn nu eenmaal de richtlijnen. Forum kreeg tot dit jaar 20 miljoen gulden subsidie. Daar moet drie miljoen vanaf. Welnu, in dat licht gezien is het onaanvaardbaar dat er met de banen van meer dan de helft van het aantal mensen gerommeld wordt." Piet Bambergen (63) wordt de nieuwe Doolittle in de musical My Fair Lady. De rol van de vuilnisman Doolittle ('Als ik straks de kerk maar haal') werd in vroegere Nederlandse pro- dukties onder anderen ge speeld door Johan Kaart en Joop Doderer. De show van r Iiidy Lemer and Loewe stamt uit 1956. Paul van Vliet speelt de hoofdrol van professor Higgins in deze wereldklassieker. Piet Bambergen werd sinds 1961 vooral bekend als de ko mische kracht van het duo De stortten ze zich op kluchten als Mounties, eerst met aangever 'Dikke vrienden' en 'Lief zijn Fred Plevier en na diens dood voor elkaar'. Bambergen speel met René van Vooren. Ze de- de ook in een drietal films rond den samen tv-shows, revues en het thema 'Help, de dokter ver schnabbels in het land. Later zuipt' en op de televisie in de comedyserie 'Taxfree'. Als Doolittle in My F; speelt hij de vader van liet bloemenmeisje Eliza. Wie deze rol gaat vertolken is nog niet bekendgemaakt. De naam van Ryan van den Akker (thans in de musical 'Cyrano') wordt het meest genoemd. De musical gaat in oktober van dit jaar in première. n 31/3, di 1 Galerie Bleijenberg, Breestraat 113, Leiden. De schilderijen van Koos van Leeuwen laten zich moeilijk duiden. Na nauwlettende be studering zijn de verfstreken te vertalen in figuren en een ver haal. Maar in eerste instantie blijft het verhaal verborgen ach ter lijnen en vlakken die in dy namische diagonalen de ruimte in verdwijnen. Hier en daar doemen er duidelijk herkenbare details op, zoals de achterpartij i van een paard, of een vrouwen- gezicht met schuin naar achte ren gestrekt bovenlijf, maar al gauw gaat de duidelijkheid over in een vermoeden. De stoffelijk heid van een mens of dier gaat over in de stoffelijkheid van een bijna transparante, rijk gestruc tureerde verflaag. Een voorbeeld is het werk 'Onbevlekte ontvangenis'. Structuur en verhaal strijden om de voorrang. Twee mensen zijn herkenbaar vanwege klas sieke poses en menselijke con touren. De schilderkundige in vulling van hun lichamen gaat op een mooie manier mee met de vorm en draaiïngen, maar is toch weer een wereld op zich. Het geheel is een werk waarin vooral het gevoel voor kleur en vlakverdeling opvalt. Bij zijn uitbeelding van licht toont Van Leeuwen een opval lende kwaliteit. In het schilderij 'Ligthness and Weight' is met enkele losse toetsen een Mid- den-Europese straat aangege ven; Pruisische gebouwen waar van de glorie is overspoeld door de aftakeling en de weemoed, een kale straat met ergens ach terin enkele tanks. Rond het verdwijnpunt van deze straat is een prachtig oplichtende lucht te zien, het licht dat je soms aan het eind van de dag kunt zien, laag aan de horizon maar met een opflakkerende, bijna oog verblindende helderheid. Het slaat terug op de huizenrij en maakt de zware muren bijna diffuus. Je zou bijna de schim mige vrouw vergeten die op de voorgrond voorbijtrekt. Haar contouren, mond en ogen zijn aangegeven in bloedrood, maar haar huid en kleding zijn trans parant; daar is zij niet aanwezig en heeft de straat het overgeno- Koos van Leeuwen weet in zowel uitvoering als in het ver haal een dramatische lading mee te geven. Vaardig maakt hij hier zeer sterke werken. Zonder deze dramatiek is het echter wat magertjes, en niet veel meer dan een illustratie. leiden letty stam B&D Architecten in Leiden heeft in Denemarken een Eu ropese onderscheiding in de wacht gesleept. Het bureau kreeg de Glulam Award voor de houtcontructie die het bureau heeft ontworpen voor het ge meentehuis De Marne in het Groningse Leens. Directeur Jo han Meijer heeft de onderschei ding in Kopenhagen ontvangst genomen. 'Glulam' staat voor The Euro pean Glued Laminated Timber industries. Hierin zijn alle pro ducenten van gelamineerd hou ten constnicties in verenigd. De gelijknamige Award is als eerbe toon aan architecten en inge nieurs ingesteld. Vandaar dat B &D de onderscheiding alleen krijgt voor de manier waarop het bureau het hout heeft toe gepast. Want het gemeentehuis in zijn geheel ziet er eveneens prijzenswaardig is. Directeur Meijer maakte sa- mert met Bas van Hille het ont werp. Het duo ging daarbij uit van de aloude Groninger boer derij. Dat prototype deelden Meijer en Van Hille in tweeën en schoven die een stuk uit el kaar. Beide vleugels dienen nu als kantoorruimten. De be kroonde constructie vormt een soort overdekte straat die de de len met elkaar verbindt. De ra men bovenin geven een zee van licht. Onder de spanten eten de ambtenaren en vergadert de ge meenteraad. Voor de manier waarop het Leidse architectenbureau B&D het hout heeft toegepast in het gemeentehuis van Leens, s onderscheiding in de wacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9