R Een huwelijk als hoofdprijs Rtv show Pedofielen praten vrijuit in Bachvirus Wildwest om een plaats op de kabel Oote, oote, Boekenbal, Dichter tot U v WOENSDAG 16 MAART 1994 14 TV-kijkend Nederland zegt nog steeds 'jategen Love Letters HILVERSUM SUSANNE V uud is nog niet heie naal zeker zijn zaak. Hrwin wel: drie maal slaan is bij hem driemaal raak. Met een professioneel ge- haar zwaait hij de golfclub om hoog en geeft het balletje een mep. Pats! Hole in one. Zelfver zekerd kijkt hij over zijn schou der. Het glimmende autootje staat uitdagend op Hrwin te wachten. Mocht hij straks de fi nale niet halen en Esther niet zijn eeuwige trouw kunnen be loven voor de camera, dan wil hij toch in elk geval de auto mee naar huis nemen. Ruud raakt alleen maar meer in de stress van de zelfverzeker de Hrwin. Hij haast zich naar de golfbaan die uitgelegd is in de dccorhal achter Studio 24 van John de Mol Produkties. „Nog één keer." Ook hij gluurt even verlekkerd naar de auto. Als hij straks tijdens de opname van lj)ve Letters zo'n zelfde slag maakt is er niets aan de hand. Dan is de auto voor hem en zijn Christy-Anne. Maar om die auto is het ze ei genlijk geen van allen te doen. Winnen willen ze, want dat be tekent dat ze nog diezelfde avond als wettige echtgenoten samen in bed zullen stappen. Love letters, dus. De formule mag inmiddels bekend worden verondersteld: drie paren strij den onder leiding van Linda de Mol om de hoofdprijs. En dat is niets meer en niets minder dan een huwelijksvoltrekking op te levisie voor een miljoenenpu bliek. Terwijl de presentatrice met nepkandidaten de generale re petitie ingaat voor aflevering negen, begint het bloed bij de drie kandidatenparen te kriebe len. Het uur van de waarheid komt naderbij. Stilzitten wordt steeds moeilijker voor Ton (32) en Petra (30) uit Rotterdam. Hr win (26) en Esther (24) uit Vel- serbroek en Ruud (24) en Chris ty-Anne (22) uit Westervoort. Feest Voor Hrwin en Esther is het van daag altijd feest. Als zij niet win nen, trouwen ze toch. „We kun nen dan na het winnende paar getrouwd worden hier in Hilver sum. Daarna gaan we naar Be verwijk om feest te vieren. Mochten we we! winnen, dan zeggen we dat af." De winnaars mogen met hun honderd gasten Op kosten van de TROS in Hil versum feest vieren. Op de studiovloer worden de eerste tranen geplengd. De oor zaak: het filmpje met het huwe lijksaanzoek van Petra. De pro- duktiemedewerkers zien tijdens de generale repetitie het aan zoek voor het eerst en zijn ont roerd. Ook het gezicht van Lin- Ringen passen, voordat Love Letters begint. da spreekt boekdelen. Met open mond ziet ze Petra in Tons ar men vallen. TROS-regisseur Philip Woldringh zit op de nu nog lege tribunes mee te genie ten. lachend neemt hij de com plimentjes in ontvangst. De kandidaten leveren het basis-idee aan voor de huwe lijksaanzoeken en Woldringh werkt ze uit en neemt ze op. Zo ontvoert hij Hrwin van het strand in IJmuiden op een ka meel en brengt hem naar een oase in de duinen. Daar wacht Esther verkleed als haremdame. Voor het huwelijksaanzoek van Ruud moest Philip de lucht in. Ruuds vriendin Christy-Anne ziet nietsvermoedend vanuit de cockpit hoe Ruud op de grond het toestel naar zich toe taxiet. De zes kandidaten zitten een paar uur voor de opnamen voor het laatst bijeen gegroepeerd in een kleine rustkamer. Eén voor één worden ze bij de make-up geroepen. Soms is dat even schrikken. Esther stormt ont stemd de kamer in. ,,lk heb di rect gezegd dat mijn vriend dit niet mooi vindt." Ze doelt op het lijntje onder haar ogen. Met een stevige haal veegt ze de make-up onder haar ogen vandaan. „Ik ben normaal nooit opgemaakt. Ik ben zo me zelf niet." Ze kijkt Christy-Anne eens onderzoekend aan en conclu deert dat ook zij zonder make up veel mooier is. Christy-Anne maakt zich er niet druk om, zij is meer bezig met de sokken van haar aanstaande echtge noot, die enigszins in paniek komt vragen welke kleur hij aan moet treldcen. Zoenen Kandidatenbegeleider Peter Oversteegen houdt ondertussen een oogje in het zeil. Hij zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt. Op tijd een boterham en een kop soep naar binnen en nog even een laatste keer oefe nen met het aanschuiven van Spraakmakende documentaire bij NCRV de trouwringen. „Je hand een beetje schuin houden, zodat de camera hem goed kan pakken", legt hij geduldig uit. „Ik moet een goede sfeer creëren, de kan didaten bij elkaar houden en de gekste vragen beantwoorden. Of ze bijvoorbeeld per se moeten huilen en wanneer, waar en hoe De kandidaten komen een paar dagen voor de opnamen al naar Hilversum. Ze krijgen een uitgebreide rondleiding door de studio's en hebben alle tijd om de lampen. Alle spelonderdelen worden geoefend, zodat ze niet voor verrassingen komen te Een paar minuten voor de de finitieve opname dringt het langzaam tot de kandidaten door dat binnen een uur duide lijk is of ze nog diezelfde avond trouwen. Knieën beginnen te knikken, handjes trillen en het wordt verdacht stil op het kleine bankje achter het decor. Nu komt het erop aan. Petra en Ton hebben weinig goede herinneringen aan de laatste repetities. „We lagen er als eerste uit", vertelt Petra. „Maar, we gaan winnen. Ik voel het gewoon", fluistert ze zelf verzekerd voordat ze de trap af daalt. (Nederland 2, vrijdag, 19.58 uur) TNT Cartoon Network weigert betaling AMSTERDAM Het is tegenwoordig dringen geblazen op de kabel. Tal van nieuwe zenders proberen een plaatsje te bemachtigen en een graantje mee te pikken op de televisiemarkt. Een week een gesprek met de Vecai, de overkoepelende organisatie van kabelexploitanten, over de regelgeving op kabelgebied. De Vecai gaat er in principe van uit dat kabelexploitanten geld moeten krijgen voor door gifte van programma's, al kun nen exploitanten zelf anders be slissen. „Kabelexploitanten zijn ondernemers. Ze hebben een Vasalis, I.odeizen, Jean Paul Rawie en Kees Stip, waar vind je die? Zoek zoek zoek zoek zoek zoek Je vindt ze in een boek Voilé, een gedicht. Niet echt een mooi gedicht. Een prutsge dicht eigenlijk. Maar het rijmt en het gaat ook min of meer er gens over, wat in de poëzie niet i per node i gedicht dat als die ,vko- mers is het Ameri kaanse TNT Car toon Network. Het station hoopt legen het eind van het jaar een vrijwel totaal bereik te hebben op de Nederlandse ka bel. die zo'n 4,5 mil joen huishoudens bedient. Maar die ver wachting is wellicht wat al te optimistisch. Het sta tion uit de stal van mediamag naat Ted Turner heeft blijkbaar geen rekening gehouden met de I lollandse koopmansgeest. TNT Cartoon Network weigert uit principe kabelexploitanten te betalen voor doorgifte van hun programma's. „We maken al genoeg kosten door dc produk- t ie van de programma's. We ling in helpen door te gaan be talen voor doorgifte", zegt Clai re Quintin, die namens TNT de onderhandelingen voert met de kabelexploitanten in heel Euro pa. De Nederlandse exploitanten gaan er echter vanuit dat zij geld krijgen voor het doorgeven van een zender. Geen wonder dus dat het tot nu toe nog niet erg wil lukken met de kabeldis tributie van het film- en car toonkanaal. Capaciteit Nederland is als één van de dichlstbekabelde landen van de wereld erg gewild bij program ma-aanbieders. Maar er is nu eenmaal niet genoeg capaciteit op de kabel om alle zenders te huisvesten. Er moet dus onder handeld worden. Een potentiële aanbieder moet in gesprek met zeker 160 exploitanten dan wel geriieenteraden. afhankelijk van wie de machtiging heeft, die al lemaal verschillende criteria en tarieven hanteren. Erg overzich telijk is het daardoor niet. Niet voor niets hebben vertegen woordigers van TNT volgende DEQwMR GROOT KIJKPLEZIER VOOR IONG EN OUD kabelnet opgezet en betaald, dus het is logisch dat een pro gramma-aanbieder betaalt voor gebruik van dat net", zegt R. Jutten, hoofd van de juridische afdeling van de Vecai. Jutten schat de kosten voor het gebruik van een kanaal op zo'n 40 cent per abonnee per jaar. Kabelkranten betalen in sommige gevallen twee gulden per aansluiting, voor doorgifte van RTL 5 wordt dit jaar nog 35 cent per aansluiting op tafel ge legd, en daarna 12 cent. CNN betaalt niets, Discovery Channel krijgt geld toe. Eerlijke behandeling Volgens Jutten willen de com merciële zenders gratis en voor niets op de eerste rang zitten. Volgens mediajurist mr. P.B. Hugenholtz willen de program ma-aanbieders gewoon een éér lijke behandeling. „Het pro bleem is dat zij helemaal geen rechten hebben. Er zijn nauwe lijks regels, er is sprake van vol strekte willekeur en exploitan ten hebben geheel de vrije hand. Ook is er geen beroep mogelijk als een zender wordt geweigerd. Er is geen open marktsituatie. De PTT, ook een monopolist, heeft zich te hou den aan allerlei regels, er zijn vaste tarieven voor bepaalde diensten, en de verplichting aan iedereen capaciteit te leveren. Maar kabelexploitanten hebben een soort onaantastbare machtspositie opgebouwd waaraan de aanbieders zich maar hebben te onderwerpen." bijvoorbeeld volgt begint: 'oote oote oote boe oote oote oote oote oote boe' Hoezo is 'Het Wereldje' op eens tot de schone kunst der rij melarij bekeerd? Is het Sinter klaas? Neen. Het is Boeken week. En de Boekenweek staat dit maal in het te ken van de poë zie. Want het gaat reuze beroerd met dit ondergescho ven kindje van de letteren. Het afge lopen jaar was nog geen half pro cent van alle ver kochte boeken een dichtbundel. En dat was dan nog een top-jaar voor de poëzie, dankzij Jean Paul Rawie's rijmende bestseller 'Onmo gelijk geluk'. Het is dus zaak om de verkoopcijfers van het rijmwezen met spoed op te krikken, aldus de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederland se Boek). Dus wordt een groot offensief gestart om het vader land weer aan de poëzie te krij gen. Zo komt er een glossy ma gazine waarin wordt uitgelegd dat gedichten NIET saai zijn, een mapje met rijmende an sichtkaarten en een CD met ar tiesten die een gedicht 'uitvoe ren'. En om het offensief maar meteen op volle kracht af te vu ren stond de officiële opening van de Boekenweek, het afgelo pen nacht in Amsterdam ge houden Boekenbal, ook geheel in het teken van De Dichtkunst. De dichtkunst van de, let op de olijke moderne spelling, 5-ti- gers. Het bal was zelfs voor de gelegenheid omgedoopt in het 'oote oote boekenbal', naar het hierboven gedeeltelijk geciteer de gedicht van Jan Hanlo. Dat eindigt met de veelzeggende woorden: Het Wereldje PANDA DE L'ISLE 'deu deu deu da dd deu deu deu deu deu' Als dét geen poëzie is! 'Het Wereldje' mengde zich in de Stadsschouwburg tussen de dichters om eens te onder zoeken hoe het volgens de ex perts nu echt gesteld is met de poëzie in Nederland. Roze champagne Al bij het binnenkomen worden de balgangers geconfronteerd met, jawel, poëzie. 'Instant poe try' in de foyer. Ene Frits ver vaardigt op afroep gedichten op een vooroorlogse typemachine. „Bent u in voor een leuk ge dicht? U zegt het maar." Bent u een Echte Dichter? - informeer ik voorzichtig. „Ik ben dichter bij u dan u denkt." Hoe poë tisch. Er wordt roze champagne geserveerd en verse oesters ad f 1.50 per stuk. En De Literatuur is volop aanwezig. Zo ontwaren we HP/De Tijd journalist Jan Zandbergen. Jan Zand, hoe staat het met de poëzie in Nederland? „Dat rijmt!" U ziet, dich ten is een soort vi rus. Het grijpt ra zendsnel om zich heen. En dat ge dicht oote oote et cetera, wat vind je daarvan? Zandber gen: „Ja, dat heb ik begrepen. Hele maal." Jaap van der Zwan, vormgever van het eerder ge noemde glossy ma gazine en van de Boekenweek-cd: „Mijn dochtertje dacht dat er alle maal koeien zouden komen vanavond. Vanwege al dat 'boe'." Maar neen, we signale ren geen enkele blaarkop onder het publiek. Wel valt het op dat het Boekenbalgangers dit jaar slechts uiterst slapjes gehoor hebben gegeven aan de oproep in 'gepaste kleding' dit jaar dus 5-tiger jaren outfits, met vetkuiven en petticoats te verschijnen. Zelfs Harry Mu- lisch'heeft zich geen passende kuif aangemeten. Hoe staat het met de poëzie in Nederland, meneer Mulisch? De schrijver maakt een breed gebaar naar de binnendrommende mensen massa. „Nou, moet je kijken. Goed, zou ik zeggen. O, U be doelt de verkoop? Ja, dat is wat anders." Jean Pierre Rawie. poëtisch top-scorer van 1993: „Hoe het met de poëzie gaat? Daar heb ik absoluut geen idee van. Maar met mij gaat het wel goed." Joost Zwagerman schrikt een beetje van de vraag: „Oh, oh, ik heb me juist zo voorgeno men om geen mening meer over poëzie te hebben na de Maximalen. Ik schrijf nog wel gedichten, maar die zijn voor thuis in de la." Tim Krabbé: „Poëzie? Oh! My God!!" Badtas Schrijfster Hermine de Graaf is positiever: „Het gaat GOED! Eva Gerlach, Anna Enquist en Jean Paul Rawie zijn heel goede dichters. Echt de voortzetting van de eenvoud, gecombineerd met een heel grote zeggings kracht." A.F.Th, van der Heij den vindt ons zelfs „Een volk van dichters." Waarom wordt er dan zo weinig poëzie verkocht? „Ja, de verkoop is een heel an dere afdeling. Degenen die echt van taal houden kopen poëzie. Maar de meeste mensen kopen een boek voor ontspanning, om op het strand te lezen, met de badtas onder het hoofd." A.F.Th, is zó beroemd dat er wel zes fotografen tegelijk heel on poëtisch aan hem staan te ruk ken. Ook heel beroemd is na tuurlijk Ivo de Wijs. „De poëzie? Nou ja, gemiddeld worden er van een dichtbundel 570 exem plaren verkocht. Ik ben natuur lijk maar een huis- tuin- en keu- kendichter, maar ik verkoop er veel meer. Dus met mij gaat het prima." In de grote zaal wordt onder tussen poëtisch ballroom ge danst. Uitgevers swingen met hun secretaresses, dichters quick-steppen met bewonde rend naar hen opblikkende fans. Hans van der Kamp, succesvol debutant met zijn 'Nette mensen in een nieuwe tijd' beschouwt de feest vreugde vanaf een tafeltje terzijde. Is hij in zijn grote wijsheid misschien een van de weinigen die dat gedicht van Hanlo begrijpt? „Ik neem aan dat het dezelfde Dadaïstische toeterij is als in de jaren '30. Maar be grijpen..." Jan Hanlo had overi gens naast het dichten nóg een hobby: leven- gevaarlijke toeren uit halen op zijn motor fiets. Hetgeen hem in 1969 op de verkeerde weghelft de dood in joeg. Na nog een roze champagnetje of wat besluiten Van der Kamp en ik in uiterst dichterlijke stem ming dat zijn 'oote oote boe' misschien wel profetisch be doeld was. We moeten de onbe grijpelijke woorden natuurlijk lezen als 'auto auto boem'. Ziezo, alweer een gedicht voor leken verklaard. U ziet het: de poëzie is niet dood. Maar springlevend. Koopt allen dicht bundels. HILVERSUM HERMAN ELZINCA Een heuse rel was er vorig jaar rond de documentaire Het Bachvirus, die de NCRV van avond uitzendt. In de film pra ten drie mannen vrijuit over hun pedofiele gevoelens en be zoeken ze ook een concert van een jongenskoor. Om te genie ten van de muziek, maar meer nog van de daar zingende jonge jongetjes. Het bestuur van het Noord hollands Jongenskoor uit Alk maar, dat in de film figureert, maakte bezwaar tegen de film. Met de dirigent was weliswaar overeenstemming bereikt voor de opnames, later zou pas zijn gebleken dat het koor het mid delpunt vormde van een pro gramma over pedofilie en dat vond het bestuur te ver gaan. Ruzie dus. Plus de dreiging van een kort geding, dat na veel vij ven en zessen werd ingetrokken toen de produktiemaatschappij van Het Bachvirus enkele minu ten uit de film sneed. Vervol gens was de film op de Neder landse Filmdagen in Utrecht te zien en nadien ook kort in de bioscoop. En nu dus bij de NCRV, die Het Bachvirus overi gens meeproduceerde. Uit alle berichten die rond de rel naar buiten kwamen kon worden opgemaakt dat concer ten van jongenskoren, zoals dat uit Alkmaar, regelmatig door pedofielen worden bezocht. Op zich is dat natuurlijk geen pro bleem. In Het Bachvirus echter worden de zingende jongens min of meer 'gebruikt' om het verhaal van de drie geportret teerde. pedofielen te vertellen. En in die zin is het wel begrijpe lijk dat het koor daar bezwaar tegen maakte. De drie mannen uit de film hebben, afgezien van hun spe cifieke gevoelens, weinig ge meenschappelijks. Robert Rehm ontdekte rond zijn dertig ste dat hij pedofiel was en maakte dat via een stencil meteen maar bekend aan de buurt. Onnodig te zeggen dat dit de nodige problemen gaf. Piet van der Wiel kwam met jonge jongens in contact toen hij bestuurder was in het jeugd werk. Volgens eigen zeggen was er altijd voldoende aanbod van jongetjes, die bij dan meenam op zijn boot. Inmiddels is daar door het jeugdwerk overigens een stokje vóór gestoken. Mario de Graaf ten slotte schildert zijn hele leven al jongens. Hij heeft zijn hart verpand aan Noorwe gen, waar het hem geen enkele moeite kost om de jongens in Agressie Wat de drie mannen gemeen hebben is het onbegrip, de woe de en de agressie die ze tegen komen als de buitenwacht ach ter hun voorkeur komt. Dit komt natuurlijk voort uit onbe kendheid met het verschijnsel en het feit dat pedofilie grada ties kent. Zo heeft de recente aanhouding van de jonge moor denaar op een Amsterdamse si garenwinkelier de aandacht ge vestigd op de praktijken van pe doseksuelen. De verdachte ging, aldus de berichten, van hand tot hand in dat wereldje en daardoor was zijn persoonlijk heid beschadigd. De drie mannen uit Het Bach virus lijken geen pedoseksuelen, uit hun verhalen blijkt ook eer der het tegendeel. Maar garan ties geeft niemand. En in dat licht bezien zijn schrikreacties van ouders zeer verklaarbaar. Rehm vertelt over een contact dat hij had met een jongetje, maar hoe daar door de ouders abrupt een eind aan werd ge maakt toen ze achter zijn ge aardheid kwamen. Hij had de jongen nooit met een vinger aangeraakt en zou dat ook nooit doen, vertelt hij alvorens in snikken uit te barsten. Het meest extreme voorbeeld van afkeuring zien we als Rehm vertelt dat hij nooit gebruik kan maken van de binnentuin bij zijn woning. Als hij die betreedt stromen de omwonenden toe om hem te bedreigen of te mis handelen, zegt hij. Op verzoek van de filmers gaat Rehm naar buiten en inderdaad is het niet veel later een drukte van belang en vliegen de verwensingen hem om het hoofd. Na de opvoering van Bachs Hohe Messe trekt Mario de Graaf de stoute schoenen aan en spreekt een van de koorjon gens aan. In de volgende scène komt deze bij De Graaf thuis om te poseren voor een schilde rij. De vraag of wat daarna volgt bijdraagt aan begrip voor pedo fielen moet iedere kijker maar voor zichzelf beantwoorden. Na de documentaire Het Bachvirus volgt om 23.25 uur een speciale rechtstreekse afle vering van Rondom Tien, waar in Violet Falkenburg napraat over de film. Kijkers kunnen te lefonisch reageren op de docu mentaire. (Nederland 1, vanavond om 22.42 uur) '"stant Poetry.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12