i 'Ik schrik als het publiek stilvalt' Cultuur Kunst Hermitage in Maastricht Boymans blij met beeld van Leidse kunstenaar Hedendaags geweld door de bril van Macbeth Beeldend kunstenaar kan moeilijk 'rondkomen' Charles Bukowski (73) overleden: de fles altijd naast de typemachine 3-Vrijdag 11 maart 1994 Schubertiade Leids Ensemble leiden Het Leids Vocaal Ensemble houdt morgen een zoge naamde Schubertiade in de voormalige kapel van het Bonaven- i turacollege aan de Marienpoelstraat in Leiden. Op het program ma staan een aantal liederen van Schubert met mezzo-sopraan Nine van Strien en sopraan Sonja van Dalen als solisten. Het strijkkwartet Peter Schrier voert een strijkkwartet van dezelfde componist uit. Aanvang van het concert: 20.15 uur. Het concert wordt zondag herhaald in Amsterdam, in de Engelse kerk aan I het Begijnhof. Aanvang 15.15 uur. Prodigal Sons in Noordwijk noord wuk» De Zwolse formatie The Prodigal Sons treedt morgen op in Join in Noordwijk. Recensenten waren vol lof over 'You still think', de eerste single, en de debuut-CD 'Wine of Life'. Aan de Weteringkade, aanvang 21.00 uur, mogen de musici de inmiddels opgebouwde live-reputatie waarmalten. Orgelconcert Hooglandse kerk leiden Albert van der Hoeven geeft morgenavond om 20.00 uur I een orgelconcert in de Hooglandse kerk in Leiden. Hij is de eer- ste van een reeks organisten die in het godshuis optreden. Zo speelt op 23 april Klaas Jan Mulder samen met panfluitist Mat- thijs Koene. De serie wordt opgenomen op CD. Vroege versie Hohe Messe ontdekt berlun De muziekgeleerde dr Peter Wollny heeft in Gotha, in de Duitse deelstaat Thüringen (in de voormalige DDR) een onbe- kende vroege versie ontdekt van de Hohe Messe in h-moll van Johann Sebastian Bach. Het onbekende Hohe Messe-hand- j schrift berust ruim 150 jaar in de Forschungs- und Landesbiblio- thek van Rolha in de voormalige DDR. Bright Blue Gorilla in De Schuit katwuk Bright Blue Gorilla staat vanavond op de planken in jongeren vrijetijdscentrum De Schuit in de Dwarsstraat in Kat- I wijk. Het duo zingt eigen nummers met begeleiding van akoesti sche gitaar, fluit en mondharmonica. De songs van Bright Blue Gorilla, uit Los Angeles verhuisd naar Utrecht, gaan over tal van zaken: van literatuur tot maatschappelijk engagement. De zaal j gaat open om 20.30 uur. Greetje Kauffeld in Wassenaar wassenaar Het Greetje Kauffeld Trio treedt morgenavond op in theater Warenar in Wassenaar met het programma Intimity in jazz. Gitarist Peter Nieuwerf en tenor-saxofonist Jan Menu bege leiden de zangeres. Het concert begint om 20.15 uur aan de Kerkstraat 75. La Lupa in het Kasteel alphen aan den run De powerfunkband La Lupa treedt morgen - avond op in het Kasteel in Alphen. De zaal van het jongerencen trum aan de Concertweg 1 gaat om 21.00 uur open. House of Rythm in LVC leiden House of Rythm treedt morgenavond op in LVC in Lei den. De band brengt een mengeling van ska, rap en reggae. I House of Rythm trad tot voor kort op onder de naam Maroon 1 Town. Zondag 13 maart staat de Bob Color in LVC. Het vrijtijds centrum aan de Breestraat 66 is vanaf 21.00 uur geopend. Maastricht» Eenvrijkaartje voor de Hermitage in St. Pe tersburg. Dat krijgen de be zoekers van de tentoonstel ling de Scythen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Onge twijfeld hebben velen dat met een grimas bekeken want een reisje St. Petersburg is niet zo snel gemaakt. Wie toch iets wil zien van de zo geroemde collectie van de Hermitage, kan nu dichter bij huis terecht. The European Fine Art Fair in het Mecc in Maastricht toont een aantal topstukken uit het museum waaronder een een fiks aantal Hollandse mees ters uit de 17de eeuw. Ook deze 'huiler' uit de voormalige tsarencollectie is er te bewon deren. Jean de Cambrai maakte veertig van deze beel den voor de graftombe van hertog De Berry in de Saint- Chapelle te Bourges. The Eu ropean Fine Art Fair begint morgen en duurt tot 21 maart. foto anp 'EzelsbrieP Reve maandag geveild groningen» gpd Alleskunstenaar Titi Zaadnoordijk in de Nacht van de Poëzie: Titi Zaadnoordijk kan van alles en doet van alles. Motor rijden, off the road, op haar Yamaha XT600, gedichten schrijven, optreden; ook voor een striptease deinst ze niet terug. Alles heeft met alles te maken. De van huis uit beeldend kunstenaar staat morgen in de Nacht van de Poëzie geprogrammeerd voor één uur 's nachts en wil dan de boel een beetje wakker te schudden. utrecht inge van den blinkgeeft, hoe makkelijker het gaat. Alleen val je dan wel harder." Ze schenkt thee en vraagt 'Heb je me bij Lolapaloeza gezien?'. Nee dus. Waarop ze een enor me kleuren-tv tevoorschijn rolt en de video aanzet. En dan zit ten we opeens, midden op de nuchtere grijze vrijdagmiddag, midden in de heavy motorrij- dersromantiek en de erotiek: een vrouw, gehelmd, in leer ge huld, doemt op in de mistige bossen. Het is Titi Zaadnoor dijk. Muziek van Led Zeppelin, af gewisseld met door de dichteres zelf voorgedragen regels: 'Bea heeft een droom van vliegen en van vaart van wind om haar lichaam de kracht van een paard van snelheid en extase van rijden en pret benzine en broodjes van olie en vet". Dan verschuift de film van ge motoriseerde kracht naar vrou welijke verleiding: een subtiele omgekeerde striptease. Een jurkje wordt dichtgeritst over het blote lijf, waarop de dichte res, uitdagend heupwiegend, het beeld uit loopt. 'De on schuld van een lelie. De geil heid van een zot. Tini Zaad laat zich verleiden schaamte loos. En door een jonge god'. Als de tv uit is, vertelt Titi ('Ti neke heb ik altijd een vervelen de naam gevonden') over Bea Braad en Tini Zaad, die twee kanten van haar eigen persoon lijkheid vertegenwoordigen: ..Ik ben het niet zelf. maar ik had de gedichten over Bea Braad niet kunnen schrijven als ik niet zelf off the road gereden had. Dan had ik dat gevoel van vrijheid en kracht niet gekend, en ook niet geweten hoe zwaar het is. Het is heel moeilijk om door zand te rijden, maar hoe harder je gas Kroegtijgeren Tini Zaad is Titi's andere afsplit sing, gepreoccupeerd door lief de, seks en kroegtijgeren. ,,Tini zoekt haar geluk in seks, maar wordt daar ook niet echt geluk kig van. Ik ging zelf vroeger heel veel dansen, in de Vrije Vloer en de Roze Wolk. Dat had veel met Tini te maken: zoeken naar lief de, seks en liefde door elkaar halen, dat deed ik ook. Veel drinken ook, ja, waarom drink je veel." ..Ik werkte heel veel in die tijd. Nu kan ik wat beter tijd voor mezelf maken. De gedich ten in 'Wie is die kleine schijte- broek', uit 1993, gaan over vol wassen worden. Vroeger kon ik, als ik aandacht wilde of me een zaam voelde, moeilijk mijn ge voel laten zien. Maar ik kon wel op zoek gaan naar seks, terwijl het daar niet echt om ging, daarom ging het ook maar dóór. Niet dat ik me er ongelukkig bij voelde, maar ik zie nu veel beter het onderscheid: wil ik seks of wil ik iets anders." Dat is ook één van de onder werpen in haar poëzie. „Als ik gedichten voordraag over seks is het altijd doodstil, heel weinig mensen zien daar de humor van in. Het is toch shockerend, kennelijk. Maar daar doe ik het niet om. Ik schrik er juist van als het publiek zo stilvalt. Het is veel leuker en stimulerender als er wel gereageerd wordt." Dit jaar komen er geen nieu we gedichten van haar uit. Titi is met iets heel anders bezig: een roman. „Over een vrouw die schrijfster is. In het eerste hoofdstuk heeft ze een geliefde, Patricia. Maar dat gaat niet, doordat ze allebei hun mond Veel gasten in muziekcentrum Vredenburg Titi Zaadnoordijk: „Als ik gedichten over seks voordraag, is het altijd heel stil. Weinig niet opendoen. Het tweede hoofdstuk is een beetje Tini Zaad: alcohol, hard werken en af en toe seks. In hoofdstuk drie gaat ze sporten.' Het wordt geen dik boek. „Dat is teveel werk. Want als je proza schrijft, ga je er helemaai inzitten. En die vrouw maakt soms verve lende dingen mee waar ik ei genlijk helemaal geen zin in heb, dus dat kan heel vermoei end zijn." Hoe haar act op de Nacht van de Poëzie er uit zal gaan zien, weet ze .nog niet precies. „Maar er moet in ieder geval wel een verhaal in zitten. En ik doe een speciaal jurkje aan, dat ik er een beetje uitzie, om naar te kij ken." de humor van in." foto roland fossen De Nacht van de Poëzie in muziekcentrum Vre denburg begint morgen om 20.00 uur en is te gen 03.00 uur afgelopen. Ed Leeflang en Piet Piryns presenteren het festijn. Als gasten ont vangen ze onder meer H. H. ter Balkt, Mensje van Keulen. Gerrit Komrij, Rudy Kousbroek, Gerry van der Linden, Martin Veltman, Eddy van Vliet en Titi Zaadnoordijk. Remco Campert leest Hans Andreus. Thérèse Cornips brengt werk van Chris van Geel. Kees Stip draagt voor uit zijn eigen verzameld werk. Ook vertalers lezen voor uit hun werk. Dat zijn Jan Eijkelboom (Derek Walcott), Marko Fondse (Vladfmir Majakovski) en Peter Verstegen (William Shakespeare). Als muzikale entr'actes treden onder meer op Naessens-De Smet met liederen op tekst van Kamagurka, jazzdiva Denise Jannaii. het Roe meense zigeunerorkest Taraf de Haïdouks en Lotti Huber. Andere muziek komt van de boe- kenweek-CD 'Denkend aan de Dapperstraat' waarop zestien artiesten hun favoriete gedicht zingen. De 'ezelsbrief van Gerard (van het) Reve wordt maandag ge veild bij Venduhuis Van den Hende in Groningen. De brief, aangeboden door een particu liere inzender, is een concept van een schrijven dat op 3 okto ber 1967 werd verstuurd aan de President van het Gerechtshof in Amsterdam. De schrijver moest in die maand terechtstaan wegens godslastering in een zaak die bekend werd als het 'Ezelspro ces'. Reve had in een artikel in het toenmalige tijdschrift 'Dia loog' God met een ezel de liefde laten bedrijven. Dat kwam hem op een proces te staan. Dat zou overigens in hoger beroep tot vrijspraak leiden, een uitspraak die later door de Hoge Raad werd bevestigd. In de conceptbrief, waar de schrijver op de achterkant nog een gedicht heeft geschreven, verzoekt Reve het Gerechtshof om extra plaatsbewijzen voor het proces. 'Indien U de distri butie der plaatsbewijzen aan mij opdraagt, zoudt U dan be reid zijn, het aantal met nog on geveer 24 stuks ekstra af te ron den?', vraagt Reve in de brief. De kaarten waren bedoeld voor 'mensen, die op een of an dere wijze bij de zaak betrokken zijn - uit literair of uit theologies oogpunt - en deswege verdie nen de zitting goed te kunnen volgen', aldus Reve in de brief. Tijdens het proces zou hij zelf een pleidooi houden, waaraan hij in de brief nog refereert. Reve besluit met: 'Als met de ze behandeling de zaak afge daan zou wezen, en niet ook nog voor de Hoge Raad zou ko men, zal ik voor de Heilige Maagd een kaars van een gul den ontsteken - niet dat gierige en benauwde.' Venduhuis Van den Hende heeft de richtprijs gesteld op 200 tot 300 gulden. De veiling begint maandag 19.00 uur. Voor slechts 50.000 gulden heeft museum Boymans-van Beunin- gen een zeer bijzonder, ruim drie eeuwen oud terra cotta- beeld gekocht. De Antwerps- /Leidse kunstenaar Pieter Xave- rij maakte het in 1671. Voor Boymans is het werk belangrijk omdat een dergelijk genre-stuk nog niet in de museumcollectie aanwezig was en omdat een 17e-eeuws beeld zelden te koop wordt aangeboden. Het beeld is toegevoegd aan de lopende beeldententoonstel ling 'Brons, Hout, Steen'. De beeldengroep (ongeveer 60 cm breed en 30 cm hoog) kreeg van Xaverij de titel 'De duellist bij de wondarts'. Een man ligt volledig uitgeteld languit in een stoel. Hij heeft een fikse snijwond in de borst. Een helper stelpt het bloed met een doekje, een an der ondersteunt het hoofd van de gewonde. Terzijde staat de dokter, enigszins afwachtend maar klaar om in te grijpen. Hij heeft zijn vingers al in de zalf pot. Over het leven van Pieter Xa verij is weinig bekend. Hij werd omstreeks 1647 geboren in Ant- De aanwinst v 1 Boymans-v« veel werk t stand in Leiden Beuningen: Xaverij's 'De duellist bij de wondarts' uit 1671. foto tom kroeze twintig beelden van hem te huizen. Ook het Rijksmuseum onder andere in de Laken- in Amsterdam heeft beelden Daar zijn ook nog ongeveer hal, plus enkele frontons AMSTERDAM Slechts 3 procent van de beel dende kunstenaars van de FNV Kunstenbond kan leven van zijn beroep. Bijna 70 procent is zelfs niet in staat de beroepskosten volledig te financieren uit de in komsten. Dat blijkt uit een on derzoek van de Wetenschaps winkel van de Universiteit van Amsterdam, dat in opdracht van de FNV Kunstenbond is ge daan. Aanleiding voor het onder zoek was de sterke stijging van het ledental de laatste jaren; van 800 naar 2200. De bond biedt individuele hulp aan kunste naars. Zo'n 980 leden stuurden de schriftelijke enquête terug. Frans de Haan van de Kun stenbond noemt de resultaten niet verrassend. Wèl had hij ge dacht dat de verhouding tussen de kosten en inkomsten positie ver zou zijn. 70 procent van de kunstenaars geeft aan meer kosten te hebben dan inkom sten. De Haan had verwacht dat de meeste leden quitte zouden spelen. Een positief punt is vol gens hem dat het aantal kunste naars dat volledig afhankelijk is van een uitkering lager is dan vooraf werd gedacht; iets meer dan 46 procent. Uit eerdere, vergelijkbare on derzoeken kwamen kunstenaars gemiddeld uit op hogere in- icomsten. Veel nieuwe leden van de bond zijn echter jonge star ters die vaak enige jaren nodig hebben om zich als zelfstandig kunstenaar te vestigen, een be roepspraktijk op de bouwen en inkomsten te verwerven. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat bij kunstenaars die langer actief zijn de verhouding tussen in komsten en kosten aanmerke lijk gunstiger uitvalt. Omdat een grote groep van de leden minder dan vijf jaar kunstenaar is, gaat de Kunsten bond haar beleid meer richten op deze starters. Zo zou De Haan gaag willen dat het Jeugd Werk Garantieplan, waarbij werkloze jongeren een door de overheid aangeboden baan niet mogen weigeren, meer rekening hield met de achtergrond van de kunstenaar. Verder wil de bond meer aandacht besteden aan de zhkelijke en organisato rische kanten van het kunste naarschap. recensie wunand zeilstra 'Macbeth' van William Shakespeare door hel Theater an der Ruhr Regie Roberto regisseur zet als het ware handtekening onder zijn ering. Dat kan bij wijze van spreken met vulpen, bal pen, fineliner of hele dikke vilt stift gebeuren. Dat verschilt, al naar gelang de regisseur zich met grote terughoudendheid dienstbaar opstelt of zich in zijn bewerking nadrukkelijk profi leert. Roberto Ciulli van het Theater an der Ruhr behoort tot de regisseurs, die een hele dikke viltstift gebruiken. Gisteravond was dit Duitse gezelschap te gast in de I.eidse schouwburg. Op Macbeth kan Roberto Ciulli zijn opvattingen over met name hedendaags geweld projecteren. Het verhaal maakt hij daaraan ondergeschikt, hij schrapt wat hij niet nodig heeft en vult ter verduidelijking van zijn opvat tingen teksten van andere schrijvers toe. Het levert eigen zinnig theater op dat niet ge ruststellend wil amuseren maar ongemakkelijke gevoelens bij de toeschouwers wenst op te roe pen. In dit geval laat hij ons door de bril van Macbeth naar hedendaags geweld kijken. Grofweg gezegd, ontstaat ge weld in Ciullis visie uit onmacht over, en onvrede met ons ver van het paradijs verwijderde be staan. In 'Macbeth' zijn het de drie heksen die de titelfiguur beheksen en hem zo tot zijn ge welddadige moordpartijen aan zetten. Wat de heksen initiëren, wordt door Lady Macbeth voortgezet. Roberto Ciulli lijkt daarin geen groot verschil te zien, zodat hij de drie heksen en lady Macbeth in drievoud door dezelfde drie actrices laat spe len. Macbeth zelf is hier slachtoffer en dader, manipulator en ge manipuleerde tegelijk. Titelrol- vertolker Fritz Schediwy laat die extremen met overdonderend acteergeweld zien. Dat is wel even wennen, want een derge lijke exuberante speelstijl is in ons land nu eenmaal weinig gangbaar. Zijn Macbeth ontwik kelt zich van een met een bijl zwaaiende woesteling via een aarzelende politieke moorde naar en een fascistische theorie en verkondigende operettevorst tot een kille wetenschapper aan het hoofd van een kille moord machinerie. Dat alles is bewust niet psycho logisch onderbouwd, maar dient ter verrijking van associa ties met allerlei vormen van ge weld. Gedemonstreerd moet worden de veelzijdige destruc tieve kracht van de mens. De uitwerking van het verhaal staat immers bij Ciulli ten dienste van de gekozen thematiek. Het moet theater opleveren dat nog nawerkt in je hoofd en dat zich niet zo maar in een beschrijving laat vangen. Die doelstelling is hier met een veelheid van deels geslaagde, deels minder over tuigende regievondsten gereali seerd; Macbeth' biedt onge makkelijk theater - letterlijk en figuurlijk. - 'Raalbergen's meuhel lease service De n iet zorgeloos inrichten. Vraag naar De folder! Het werk van de Amerikaan Charles Bukowski, die woensdag op 73-jarige leeftijd in San Diego in Califomië aan longontsteking overleed, is volledig doortrokken van seks maar vooral ook van alcohol. Puttend uit zijn eigen ervaringen schreef hij over de zelfkant van de Ameriicaanse samenleving, waarin vol gens Bukowski maar twee dingen een mens overeind kunnen houden: zuipen en de liefde bedrijven. Tot op de dag van vandaag is zijn werk om streden door zijn rauwe stijl en de geweldda dige seksscènes. Bukowski heeft zo'n zestig romans en filmscenario's op'zijn naam staan en meer dan 1000 gedichten geschreven. Charles Bukowski kwam in 1920 ter wereld in Andernach, Duitsland, en emigreerde toen hij twee was met zijn ouders naar Amerika. Uit zijn sterk autobiografische romans doemt een verschrikkelijke jeugd op waarin hij door zijn werkloze vader zwaar wordt mishandeld. Hij vlucht al jong uit huis, raakt aan de drank, trekt heel Amerika door en heeft talloze losse baantjes. Zijn onaangepastheid speelt hem parten vanaf het begin van zijn schrijverschap. Pas op zijn vijftigste breekt hij door naar het grote publiek met zijn roman Postkantoor, waarin hij zijn jarenlange trieste 'carrière' beschrijft als postbeambte. Henry Chinaski, de aan alcohol verslaafde figuur die in vele boeken van Bukowski de hoofdrol vervult, is te beschouwen als het lite raire alter-ego van de schrijver die in inter views laat weten: „Ik schrijf nooit zonder alco hol." Na Postkantoor volgen onder meer de suc cesvolle titels Warmwatermuziek (1984), Ver halen van alledaagse waanzin (1982) en Holly wood (1991). Dat laatste boek is een sleutelro man over het maken van de film Barfly van re gisseur Barbet Schroeder, waarvoor Bukowski zelf het scenario schreef. Andere bekende films naar het werk van Bukowski zijn Tales of Ordinary Madness (1982) van Marco Ferreri en Crazy Love (1988) van de Belg Dominique Deruddere. Ook de films - vooral Barfly - hebben bijge dragen aan het beeld dat Bukowski dagelijks ongelooflijke hoeveelheden drank tot zich nam. Velen beschouwen het daarom als een wonder dat de schrijver al niet veel eerder het tijdelijke voor het eeuwige verwisselde. Maar dat kwam ook omdat imago en werkelijkheid niet meer met elkaar overeenkwamen. Op la tere leeftijd woonde Bukowski samen met met een dame die een winkel in natuurvoeding had en zijn gezondheid nauwlettend in de ga ten hield. Tijdens zijn laatste levensjaren is de man met de zeis niettemin ettelijke malen angstig dicht bij Bukowski in de buurt geweest, onder meer door een kankertumor in zijn neus. Dat heeft zijn weerslag gehad in zijn laatst ver schenen dichtbundel The I-ast Night of The Earth Poems, die deel uitmaakt van een enorm poëzie-oeuvre dat bij het grote publiek nauwelijks bekend is geworden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21