'Die franje om de muziek is leuk' Nationale Ballet terug in Carré Spetterend vakwerk van 'La Bloemen' Decorstukken in Staa-galerie Cultuur Kunst Nederlandse Opera verhoogt de prijzen Sovjet-architectuur op expositie in NAi 6 ZATERDAG 5 MAART 1994 Alan Parsons in Ahoy' Rotterdam Het Britse studio-fenomeen Alan Parsons geeft voor het eerst in zijn loopbaan een concert in Nederland. Hij staat op zondag 15 mei in het Rotterdamse Ahoy'. Zijn rockshow onder de noemer 'Alan Parsons Live Project' bestaat uit een carrière overzicht plus muziek van het solo-album waar hij op dit mo ment de laatste hand aan legt. Wie hem begeleiden staat nog niet op. De musicus maakte met The Alan Parsons Project de af gelopen achttien jaar tal van succesvolle concertalbums. De voorverkoop start volgende week zaterdag. Restauraties kosten 90 miljoen den haag Het opknappen van zowel het Haags Gemeentemuse um als de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gaat 92 miljoen gulden kosten. Dat heeft de Dienst Stadsbeheer van de gemeen te berekend. Wethouder Louise Engering van cultuur zei giste ren bij de presentatie van de studies dat gezien de financiële si tuatie van Den Haag het bedrag van 90 miljoen gulden een pro bleem vormt. Zij gaat nu een andere groep deskundigen vragen of er alternatieven zijn. Voor het opknappen van het zestig jaar oude museum is 60 miljoen gulden nodig en voor de schouw burg, die uit 1804 dateert, ruim 32 miljoen gulden. Schilderijen Frans Hals naar Spanje haarlem Bijna zestig schilderijen uit het Frans Halsmuseum in Haarlem zijn op uitnodiging van een Spaanse bank twee maan den in Madrid en Barcelona te zien. Met de uitleen verdient het museum 450.000 gulden. Dat gaat naar het restauratiefonds. Het is volgens een woordvoerder de tweede keer dat het museum geld verdient met zo'n project. In 1988 ging een aantal doeken naar Japan. De schilderijen, waaronder werk van Frans Hals en Ruysdael, zijn vanaf 15 maart in het gebouw van de Banco de Bilbao y Viscaya (BBV) in Madrid te zien. Na 16 april gaan ze naar een BBV-filiaal in de Catalaanse hoofdstad. In de zomer, als het Frans Halsmuseum veel toeristen trekt, zijn de doeken weer terug in Haarlem. Extra cabaretvoorstelling in Alkemade roelofarendsveen De cabaretiers G. van der Kroon, Hester Hof man en Pieter de Rijk geven morgenavond een extra optreden in de Alkeburcht in Roelofarendsveen. Hun voorstelling van van avond was zo snel uitverkocht dat de werkgroep Cultuur de drie voor nog een avond boekte. Kaarten zijn telefonisch te reserve ren bij boekhandel Veenerinck, Noordplein 4,01713-16033 en verkrijgbaar bij de ALkeburcht. De drie stonden vorig jaar in de finale van het Leids Cabaretfestival. Hofman won en De Rijk sleepte de publieksprijs binnen. Mariska Veres bij Cheers leiden Mariska Veres treedt met haar Shocking Jazz Kwintet zondag op in café Cheers in Leiden. Ze brengt onder meer jazzy uitvoeringen van de nummers waarmee ze als zangeres van Shocking Blue in de jaren zestig furore maakte. Naast Veres be staat het kwintet uit Wim Ninaber (altsax), Bert Meulink (contra bas), Pieter van Santen (piano) en Mark Eshuis (slagwerk). Het optreden begint om 15.30 uur in de Doelensteeg 11 Jazzzangeres Mariska Veres. archieffoto amsterdam De Nederlandse Opera (DNO) verhoogt komend seizoen de prijzen met vijf gulden per kaartje. Voor mensen met een Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) of Pas 65+ blijven de prij zen gelijk. De prijsstijging is het gevolg van de subsidiekorting en hogere kosten van honora ria van de uitvoerende musici. Het ministerie van WVC heeft met ingang van het seizoen 1993-1994 negen ton minder subsidie gegeven. Truze Lodder, financieel di- recteur van DNO maakte dit bekend tijdens de seizoenspre sentatie voor 1994-1995 in Het Muziektheater in Amsterdam. Met de verkoop van kaarten ging het de afgelopen maanden overigens bijzonder goed. Sinds september 1993 is er een zaalbezetting van ruim 99 pro cent; een absoluut record. In het nieuwe seizoen brengt DNO zeven nieuwe produkties waaronder de opera 'Rosa', waarvoor Louis Andriessen sa men met filmer Peter Greena- way het scenario schreef. Deze muziekfilm-opera, met Rein- bert de Leeuw en het Asko- en Schönberg Ensemble, belooft controversieel te worden, zo verwacht Pierre Audi, artistiek leider van DNO. Met uitzondering van de strip-opera 'Aap verslaat de knekelgeest' van componist Peter Schat zijn alle stukken in Het Muziektheater in Amster dam te zien nu het operagezel schap van haar reisverplichting is ontslagen. Het seizoen wordt geopend door de Sovjet-opera Lady Macbeth van Mtsensk van Sjostakovitsj. Hartmut Haen- chen. die tot 1999 aan DNO verbonden blijft, leidt de pro- duktie. Aan bet slot van het sei zoen staat Wagners 'Die Meis- tersinger von Nümberg' gepro grammeerd. Van Wagner zal vanaf het seizoen 1997-1998 de integrale Ring des Nibelungen worden opgevoerd. Haenchen zal de opera's met drie ver schillende orkesten gaan doen; het Residentie Orkest, Het Rot terdams Philharmonisch en het Nederlands Philharmonisch. Eén van de prioriteiten van het gezelschap is de komst van een nieuwe koorzaal op de binnen plaats van Het Muziektheater. De huidige ruimte is te klein en klimatologisch niet goed ge noeg. Het koor moet daardoor nogal eens door de stad „dwa len"' op zoek naar een repeti tieruimte. Voor de bouw van een nieuwe zaal moet het ope ragezelschap zelf in de buidel tasten. Jubilerend ZZ Top klinkt op nieuwe cd ouderwets gezellig: Op de nieuwe cd Antenna gaat ZZ Top terug tot halver wege hun carrière. Bill Gibbons, Dusty Hill en Frank Be ard musiceren weer ouderwets gezellig met bas, drum en gitaar. Zelfs hun stemmen klinken net zo rauw als in de periode voor Deguello, de enige echte misser uit het oeu vre van Top. Het is nog altijd mirakels hoe handig de Grote Drie Uit De Staat Met De Eenzame Ster de stan daardbluesschema's weten te omzeilen: de bekende twaalf maten klinken bij ZZ Top nooit als de bekende twaalf maten. dan altijd passeren die ons na aan het hart liggen zoals Needles And Pins, iets van Bob Dylan en wat blues. Zo warmen we ons op en proberen het 'bandgevoel' er in te krijgen. En dan komt er van zelf wel iets. Een nummer als Tush hebben we op die i in tien minuten tijdens een soundcheck gesch reven Hill: „Dat is ook de reden waarom we al onze sound- checks opnemen. Want er zit al tijd wel iets bruikbaars tussen. Soms gaat het alleen maar om een korte gitaarlick van Billy of een bepaalde zanglijn. We de den kortgeleden een fotosessie in Wenen en Billy begint wat te pingelen op de piano. Op het zelfde moment voelde ik wat hij voelde: het begin van een nieuw nummer. We hebben tegen die fotograaf gezegd dat hij wel even pauze kon nemen, want we moesten dat nummer eerst uitwerken. Aan de andere kant is er ook een nummer dat we al achttien jaar proberen te vol tooien, maar dat lukt nooit. We proberen het steeds opnieuw, maar struikelen elk keer weer over dezelfde passage. Als het ooit af komt, is het misschien wel de perfecte ZZ Top-song. Schaduw Volgens Hill is de band niet be wust teruggegaan naar de roots. De Texaanse bluesrockers spe len nu al 25 jaar met veel ge noegen samen. „Het leven met Billy en Frank is eigenlijk tot nu toe een groot feest geweest," vindt Hill. Maatje Gibbons vult aan: „We zijn gewoon altijd blij ven spelen. En we hebben ook voortdurend dingen bedacht om ons te onderscheiden. Bij onze eerste grote tournee door de Verenigde Staten hadden we een buffel, een stier en een paar andere dieren in een kooi op het podium. In het decor lieten we zelfs een zon op- en onder gaan. Dat allemaal onder het motto 'breng eens een stukje Texas bij de mensen'." Een enkele uitzondering daargelaten heeft ZZ Top bijna nooit covers gespeeld. Jailhouse Rock en Viva Las Vegas zijn de uitzonderingen die de regel be vestigen. Gibbons: „Als we toch een cover opnemen, komt dat omdat we zo'n nummer back stage zo vaak gespeeld hebben dat we er een speciale band mee hebben gekregen." Tachtig procent van het ZZ Top-materi- aal is ontsproten aan de breinen van Hill, Gibbons en Beard. „We werken altijd op dezelfde manier," legt Frank uit. „Als er nieuwe songs moeten komen, gaan we bij elkaar zitten en be ginnen te jammen. We laten De ZZ Toppers schrijven hun songs al jaren op dezelfde „We zijn gewoon al spelend die kant opgedreven. Op een ma nier die ons het beste beviel. Bij een liedje als Legs kregen we met die computers een geluid dat aan onze muziek een extra dimensie gaf. De laatste tien jaar hebben de synthesizers gebruikt. Op Antenna hebben we met de elektronica weer een stapje terug gedaan: de computers zijn niet meer dan een schaduw over de num- Snelle auto's, mooie meiden en dynamische videoclips zijn inmiddels het handelsmerk van jammen. ZZ Top. „Al die franje er om heen hebben we gewoon altijd leuk gevonden o hadden in 1971 hand gelegd aa: Manie Mecanic daar het geluid i hebben. De T Wij iet de laatste het nummer n we wilden m een motor imph van een kennis had het perfecte geluid en dus hebben we dat er aan toegevoegd. We zijn altijd lief hebbers geweest van bijzondere auto's en motoren en we heb ben die dingen spelenderwijs tot een verlengstuk van onze muziek gemaakt. En langza merhand zijn ze onze image ge worden." Reve op Nacht van het Boek Gerard Reve treedt voor het eerst sinds tien jaar weer op in Nederland. Op de elfde Nacht van het Boek op 2 april in de schouwburg in Tilburg leest de 'volksschrijver' voor uit eigen werk, zo melden de Stichting J.H. Leopold en de Schouwburg Tilburg. De nacht is voor de gelegen heid omgedoopt tot Nacht van het Licht. Thema's die aan de orde komen, zijn geboorte, ver lossing, dood, leven, verlichting en duisternis, lijden en verzoe ning. Thema's waarin Reve vol gens de organisatoren als geen ander in thuis is. Bij voorbaat staat al vast dat de auteur op de avond de nodige opschudding zal veroorzaken met passages uit zijn oeuvre, aldus de stich ting. Philip Freriks presenteert de avond. Samen met Reve inter viewt hij de auteurs Nelleke Noordervliet, Marion Bloem, Tessa de Loo en Jana Beranova. Andere gasten zijn Remco Cam- pert, Hans Dorrestein, Halil Gür, Maarten Spanjer, Bert Chabot, Jean-Pierre Rawie, Driek van Wisse en Herman Pleij. Concert Immanuël Het hervormd gereformeerd ge mengd koor Immanuël uit Kat wijk geeft op vrijdag 11 maart een concert in de plaatselijke Nieuwe Kerk aan de Voorstraat. Het Katwijkse jongerenkoor Eben-Haëzer en de vrouwen zanggroep LEA uit Linschoten zijn eveneens te horen. Organist laap van Rijn en pianist Arie de Ivorte zorgen voor de muzikale begeleiding. Immanuël werd een jaar gele den opgericht met Martien van der Knijff als dirigent. Al snel was de belangstelling zo groot, dat tijdelijk een ledenstop werd ingevoerd. Het koor telt nu 140 zangers. Belangstellenden zijn elke vrijdag van 20.00 uur tot 22.00 uur welkom op de repeti tie in de Hoeksteen. Het concert van Immanuël begint om 19.30 De vorige show van Karin Bloe men, 'Karin in Concert', was aanvankelijk bedoeld als tus sendoortje. Het werd een onge kend succes. Met hooggespan nen verwachtingen werd dus uitgekeken naar haar nieuwe optreden, dat ongetwijfeld op de eenmaal gevonden succes formule zou voortborduren. Ook nu weer een geheel eigen mix van een paar gekke sketches en héél véél muziek met een verbazingwekkende verscheidenheid: Karin combi neert in één programma inter nationaal repertoire dat reikt van 'Let's go crazy' (Prince) via 'When a man loves a woman', 'Je ne regrette rien', 'Soul with a Capital S' tot 'Unbeschreiblich weiblich'. En daarnaast komt dan nog het vaak meer be schouwelijke werk van eigen bodem aan bod. Dat vraagt nogal wat, want haar keuzes zijn gewaagd. Als bijvoorbeeld Nina Hagens 'Un beschreiblich weiblich' er niet uitknalt, wordt het een aanflui ting. Het kiezen van het be faamde Piaf-n zichzelf al een ri Bloemen doet het i sioneel gemak, i haast belangrijker is i Karin profes- nog Diva La Bloemen. eigen herkenbare stijl. Ze levert aan een stuk door spetterend vakwerk, daarbij ge assisteerd door drie getalenteer de dansers en muzikaal bege leid door een sterke vijf-mans formatie onder leiding van Wil lem Ennes. De nummers die ze samen met Stanley Burleson, Perry Dossett en Mondésir Ban- zouzi brengt, hebben af en toe de flitsende vaart van een vi deoclip. Direct daarop volgt soms een cabaretesk luisterlied. Het zijn overgangen die bijna op een stijlbreuk zouden kun nen lijken, maar hier in 'La Bloemen' probleemloos over tuigen. Een verhaal apart vormen de verbindende teksten, waardoor sommige nummers via associa tieve gedachtensprongen met elkaar te maken krijgen. Dit maal is er zelfs een rode draad, want er worden verschillende soorten prinsesjes ten tonele gevoerd. Karin Bloemen kan na melijk ook met haar stem schit terende typetjes creëren. Voor foto» joris v een Duits of Surinaams accent, of voor een kinderstemmetje draait ze haar hand niet om. Haar in plat Amsterdams vertel de Assepoester-versie bijvoor beeld is kostelijk. Ze beweegt zich als 'een diva, ze kleedt zich als een diva en pronkt voortdurend met haar 'rijke natuur'. Bloemen noemt zich ook niet meer Karin, maar La Bloemen, gelijk een diva be taamt. Daarmee heeft ze weder om een pracht van een pro gramma afgeleverd. Nirvana-zanger in coma in Rome Kurt Cobain, zanger en gi tarist van de Amerikaanse rockband Nirvana, ligt in coma in een ziekenhuis in Rome na een overdosis slaapmiddelen. Dit heeft de Italiaanse staatstelevisie gisteren gemeld. Volgens het bericht werd Cobain gisterochtend vanuit een luxueus hotel in de Italiaan se hoofdstad met spoed overgebracht naar het zie kenhuis na een grote hoe veelheid slaapmiddelen te hebben ingenomen. Een woordvoerder van het Umberto-I-ziekenhuis bevestigde dat Kurt Poupon - volgens het bericht Co- bains eigenlijke naam - was opgenomen. Maar hij wilde geen bijzonderheden geven over zijn toestand. Nirvana is een van de uit Seattle stammende groepen die in muzikale vorm en kleding de 'grunge'-stijl bekend maakten en daarmee de af gelopen jaren veel succes boekten. Het gebruikelijke beeld van grij ze woonkazernes en lelijke en te pompeuze overheidsgebouwen doet haast vergeten dat de Sov jetunie voor de oorlog een Mek ka voor vooruitstrevende archi tecten was. Hun invloed strekte zich uit tot ver buiten het eigen land en werkt nog door in he dendaagse architectuur. Het Nederlands Architectuur instituut (NAi) in Rotterdam wijdt onder de titel 'Avantgarde' tot en met 15 mei een tentoon stelling aan de Sovjetarchitec tuur tussen 1924 en 1937. Ruim driehonderd tekeningen, twin tig maquettes, foto's, affiches en tijdschriften geven in de grote zaal van het NAi een beeld van deze bloeiperiode in architec tuur en stedebouw. In de jonge Sovjetstaat be perkte het revolutionair elan zich na de omwenteling van 1917 niet tot de politiek, maar kreeg ook kunstenaars en archi tecten in zijn greep Zij wilden en konden breken met het ver leden en hun creativiteit de vrije loop laten. Dat leidde soms tot utopische ideeën, zoals het ont werp voor een vliegende stad met wooncommunes. De teke ningen die Georgi Kroetikov daarvoor in 1928 maakte zijn op de expositie te zien. De bloeiperiode van de archi tectuur tussen de Wereldoorlo gen is in de Sovjetunie mis schien wel het grootst geweest. Vergeleken bij wat er daar aan de hand was, was wat er toen in Nederland gebeurde, het Nieu we Bouwen, wel heel hraaf, al dus Hans Ibelings die bij het NAi verantwoordelijk is voor de opbouw van de tentoonstelling. Het materiaal, dat in goede staat verkeert, is afkomstig uit het Sjtsjoesev Architectuurmu seum in Moskou en uit het Mu seum voor Geschiedenis in St. Petersburg. De originele teke ningen zijn nooit eerder in Ne derland te zien geweest. De ex positie, die chronologisch is op gebouwd, heeft sinds vorig jaar Tübingen en Gotha (Duitsland) aangedaan. beeldende kunst amsterdam anp Het Nationale Ballet (HNB) is volgend sei zoen weer terug in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De choreografie 'Life', die Hans van Manen in 1979 in het kader van het Holland Festival maakte, wordt op nieuw opgevoerd. Ook Toer van Schayks 'Landschap' uit 1982 krijgt een reprise in Carré. Het volledige programma voor het 1994-1995 van HNB is net versche- In het voorwoord schrijft artistiek leider Wayne Eagling te hebben geprobeerd een evenwichtig repertoire samen te stellen, met eigentijdse produkties, maar zeker ook met klassiek werk. Zo is in december het ro mantische ballet 'Het Zwanenmeer' te zien en in maart 1995 wordt 'The Sleeping Beau ty'. Het seizoen biedt acht programma's. Al leen voor het zomerprogramma zijn nog niet alle onderdelen bekend. HNB opent het seizoen met een pro gramma met drie choreografieën van Ba- lanchine, Rudi van Dantzig en Alfredo Fer nandez. Het wordt het debuut van Fernan dez op het grote toneel. Van Van Dantzig wordt Ginastera uit 1976 opnieuw uitge voerd. Een avondvullende produktie van Jan Fabre in het Muziektheater (februari- /maart 1995), belooft volgens Eagling een grote verrassing te worden. De nieuwe cho reografie maakt deel uit van Fabres ope ratrilogie The Minds of Helena Troubleyn. Begin november maakt HNB een korte toernee naar Lissabon om in het kader van Lissabon Culturele hoofddstand van Euro pa, William Forsythe's Artifact te laten zien. Een reis naar Barcelona (april 1995) moest worden afgelast omdat het Gran Teatre del Liceu, waar de voorstellingen zouden plaatshebben, onlangs afbrandde. De direc tie van het gezelschap bezint zich nog op alternatieven voor deze periode. recensie ben wagemaker Lien Kroon en Carina Opdam, objecten, materieschildenjen, kijk kastjes en dessins Tot 10/3. wo t/m vr 13-17 uur. za 12-16 uur Staa-galerie. Prinses Irenelaan 88. Alphen aan den Rijn Regionale galeries hebben nog al eens de neiging toegepaste kunst te presenteren als kunst. Wel licht heeft dat te maken met een trend in het kunstzinnig onderwijs zich meer te richten op functionele vormgeving, zodat het aanbod van jonge kunstenaars die zich uitsluitend bezighou den met de vrije vorm aan het slinken is. Het be langrijkste verschil is natuurlijk dat een autonoom kunstwerk een meerwaarde heeft die in zijn vorm of betekenis is terug te vinden. Zowel de werken van Lien Kroon als Carina Op dam voldoen niet aan dit criterium. Beiden ver zorgden de kleding en set-dressings voor een speelfilm en voor het danstheater 'Krater' in Am sterdam. Ook voor het Christelijk Lyceum in Al phen hadden Kroon en Opdam het ontwerp en de uitvoering in handen. Wie de Staa-galerie bezoekt ziet in de etalage dan ook een enorme grijsgespo ten ridderhelm van gegolfd pakkarton. Een pluim van roodbespikkeld poly-ethyleen versiert het ge vaarte van Kroon. Even verder been- en armpla- ten van papier-maché op roodkoperen draadpo- ten die zo weggelopen kunnen zijn uit een sciene- fiction film van Spielberg. Maar ook hier heeft het materiaal in combinatie met de vorm een zo sterk 'decorgehalte' dat het object niet uitstijgt hoven zijn mogelijke toepassingswaarde. Hetzelfde geldt voor de plexiglas kijkkastjes van Opdam. Aan de voorzijde zijn de kastjes geopend langs de uitsnede van een willekeurige Figuur of vorm, die in het verlengde van de uitsnede wor den geaccentueerd door houten stokjes. De kast jes zijn bevestigd op wat zich laat aanzien als stukken van behangrollen die voorzien zijn van een krullerige opdruk. Een ornamentachtige be plakking onderbreekt de regelmaat van de op druk. Het mag duidelijk zijn: Kroon en Opdam zijn vaklui in kostuum en decorontwerp, maar als kunstenaars blijven de twee te veel steken in leu ke ideetjes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17