'Kerk zelf schuldig aan leegloop' Nieuw beraad over vrouwelijke voorganger Kerk Samenleving ZATERDAG 5 MAART 1994 HET WEER HANS VAN ES BUITENLAND KORT Sudan 1 I en delegatie van Pax Christi Internationaal is gis teren uiterst somber terug gekeerd van een bezoek aan het zuiden van Sudan. De gevechten tussen rege ringstroepen en het verzet zijn de laatste tijd verhe vigd, de bombardementen op burgerdoelen zijn geïn tensiveerd, de honger neemt toe en de vluchtelin genstroom blijft groeien. De delegatie, die; bestond uit voorzitter kardinaal Dan- neels, internationaal secre taris. F. de Jonghe en J. Gruiters van Pax Christi Ne derland, bracht het bezoek op uitnodiging van de Nieuwe Sudanese Raad van Kerken. Vorig jaar novem ber had de rooms-katholie- ke vredesbeweging ook al een delegatie gestuurd naar het land dat volgens haar door de internationale ge meenschap in de steek wordt gelaten. Sudan (2) De schrik zit er bij Gruiters kort na aankomst nog goed in. Ongeveer 24 uur nadat de delegatie haar bezoek aan de stad Nimule en het vluchtelingenkamp Aswa beëindigde, werden deze plaatsen getroffen door een serie bombardementen. Hij neemt aan dat de bommen van de regeringstroepen 'niet toevallig' op deze plek ken vielen. Met de bombar dementen op burgerdoelen beoogt de regering geen mensen te doden, maar de bevolking op de vlucht te doen slaan, zegt Gruiters. Doordat de bevolking weg trekt, verlaten ook humani taire organisaties het ge bied en ontstaat er voedsel schaarste. Daardoor komt de verzetsbeweging SPLA in een isolement. De bombar dementen van de regering vormen 'een flagrante schending van de Conven tie van Genève, waarin Sudan partij is', aldus Pax Christi. Maar de burgerbe volking wordt eveneens ge troffen door de strijd tussen de verschillende facties bin nen de SPLA. Verzoening van deze partijen is een voorwaarde om tot onder handelingen met de rege ring te komen, Sudan (3) Niet alleen op politiek ni veau, maar ook 'van onder op' moet aan verzoening gewerkt worden. Vooral de kerken kunnen hier volgens Pax Christi 'een verbinden de rol' vervullen en politie ke, etnische en culturele verschillen overbruggen. De vredesbeweging pleit voor meer financiële en persone le hulp aan de kerken. Pax Christi bepleit tevens meer bezoeken van kerkelijke, politieke en non-gouverne mentele delegaties aan Sudan 'als teken van solida riteit'. De beweging hoopt zelf over enkele maanden opnieuw een delegatie te sturen, nu naar het overwe gend islamitische noorden van Sudan. Minister Pronk voor ontwikkelingshulp liet juist vrijdag weten een reis naar Sudan tot nader order uit te stellen. Sudan kwam enkele maanden geleden ook in het nieuws door het bezoek dat de Anglicaanse aartsbis schop G. Carey bracht aan het door de burgeroorlog verscheurde zuiden. Het opstellen van zijn reissche ma bracht hem in conflict met de regering, wat uitein delijk zelfs leidde tot een di plomatieke rel tussen Groot-Brittannië en Sudan. Godsdienstsocioloog niet verbaasd over rapport Sociaal Cultureel Planbureau ,,Ik kijk daar niet van op", zegt Gerard van Tillo over de prognoses van het Sociaal Cultureel Planbureau dat in het jaar 2020 driekwart van de Nederlanders buitenker kelijk is. „Die trend van geloofsafval en kerkverlating was al langer zichtbaar in vroegere peilingen", meent de hoogleraar godsdienstsociologie aan de Universiteit van Amsterdam en priester van het bisdom Haarlem. vali Als socioloog is hij ervan over tuigd dat de gevestigde kerkelij ke structuren zullen verdwijnen, maar niet de godsdienst. Die zal worden opgelost in andere sec toren van de samenleving. Al jaren volgt de godsdienst socioloog Gerard van Tillo de peilingen over de kerkelijkheid en de godsdienstigheid van de Nederlander. Dat behoort ten slotte ook tot zijn vak. Aan één peiling heeft hij zelf meege werkt: het onderzoek 'Opnieuw God in Nederland' uit 1979, dat door het weekblad De Tijd en de KRO werd ingesteld als ver volg op hetzelfde onderzoek uit 1968. De trend van kerkverla ting en geloofsafval tekende zich daar al in af. „Het valt me op dat gods dienst in Nederland eigenlijk nog zo'n taai bestaan leidt. Maar toch. Ik ben opgegroeid in Brabant. Het hele leven was daar toen doordrenkt van het katholicisme. Als je dat bedenkt, is de huidige ontwikkeling ei genlijkonvoorstelbaar." De secularisatie met als ge volg kerkverlating en geloofsaf- i de i i de i itali- teit van de moderne industriële samenleving. Een belangrijk kenmerk daarvan is het streven naar zelfstandigheid en autono mie, dat door de welvaart mo gelijk wordt gemaakt. Mensen vertrouwen op hun eigen krach ten en willen zich niet meer af hankelijk maken van traditione le en voor hen achterhaalde re ligieuze richtlijnen. Godsdienstsociologen zijn het daar wel over eens. Kerkelijke godsdienstigheid en economie zijn twee communicerende va ten, legt hij uit. Naarmate de economische welvaart groeit, daalt de traditionele kerkelijke godsdienstigheid. „In de rijke Scandinavische landen is de ontkerkelijking al veel eerder op gang gekomen. De ontkerkelij king is daar ook veel verder. Het enige contact met het christen dom dat mensen in veel gebie den nog hebben loopt vaak via een tijdschrift." Die sociologische wet van een toenemende welvaart mag dan gelden, toch hebben de kerken de kerkverlating en het geloofs- Gerard van Tillo: „Als de kerk niet afval ook aan zichzelf te wijten, vindt Van Tillo. Voor het gemak beperkt hij zich tot de rooms- katholieke Kerk. Daarin is hij als wetenschapper en priester ook het beste thuis. De hiërarchi sche structuur van de kerk met gezagsverhoudingen van boven naar beneden, de missers in het beleid en de rel rond het aftre den van mgr. Bar als bisschop van Rotterdam, het zijn alle maal factoren die de ontkerke lijking bij de katholieken heb ben versterkt. Een wijziging van het kerkelij ke beleid zal de maatschappelij- karakter verandert, wordt zij een.sekte.' ke ontwikkeling van geloofsafval en kerkverlating nauwelijks kunnen keren, meent Van Tillo. Te lang heeft de kerk zich ge keerd tegen de moderne sa menleving met haar waarden als individualisering, democra tisering, vrijheid en materiële gerichtheid. Die rekening krij gen kerken nu gepresenteerd. De tijd, dat katholieken nog massaal ter kerke gingen, zal niet meer terugkeren. Kerkelijke leiders zouden er beter aan doen hun criteria te verleggen, is zijn sociologische advies. Niet uit moeten zijn op massaliteit, macht en invloed, maar op authenticiteit, geloof waardigheid en persoonlijke be trokkenheid van de gelovigen. „Ik bedoel dat in een andere zin dan kardinaal Simonis. Die mikt op een kleine groep van orthodoxe gelovigen, die over blijven. Maar daarin slaat hij de plank goed mis. Als de kerk niet van structuur en karakter veran dert, dan wordt het een sekte. Zo'n kerk kan niet rekenen op achting en geloofwaardigheid bij mensen. Ze zullen het bij tijd en wijle eerder ridiculiseren. De Nederlandse Gereformeerde Kerken krijgen voorlopig geen vrouwelijke voorganger. De re gionale vergadering van Den Haag besloot gisteravond de aanvraag van een preekconsent door I.. Janssens uit Alphen aan den Rijn pas over een half jaar in behandeling te nemen. „De kerk als geheel is nog niet toe aan deze aanvraag", zegt één van de bij het overleg aanwezi ge predikanten, dominee P.A. Straling uit Katwijk, in een toe lichting. Op landelijk niveau buigen de Nederlandse Gereformeerde Kerken zich binnenkort over de vraag of een vrouw het ambt van diaken kan bekleden. In een aantal plaatselijke gemeenten is dat inmiddels het geval en kent men zelfs ook vrouwelijke ou derlingen. Een landelijk besluit hierover bleef tot nog toe uit. „En die discussie wil de regio Den Haag eerst afwachten, voordat mevrouw Janssens dui delijkheid krijgt op haar ver zoekt", vertelt Strating. VoOr veel leden van het kerk genootschap - dat in 1967 ont stond na een breuk binnen de Gereformeerde Kerken Vrijge maakt - gaat de vraag of een vrouw het ambt van ouderling kan vervullen voorlopig al veel te ver. „Dat heeft te maken met de principiële stellingname dat een vrouw binnen de gemeente geen leidinggevende functie kan hebben", aldus de Katwijk- se predikant. „Een vrouw als di aken is in die visie wel moge lijk." Hoewel de plaatselijke ge meenten van de Nederlandse Gereformeerde Kerken vergaan de bevoegdheden hebben, vindt de regio Den Haag het in dat licht nog te vroeg om de discus sie over vrouwelijke voorgan gers aan te gaan. „Het verlenen van een preekconsent aan een vrouw heeft nu eenmaal gevol gen voor de hele kerk", meent Strating. De aanvraagster van het preekconsent is de echtgenote van de Nederlands gerefor meerde predikant M. Janssens uit Alphen aan den Rijn. Zij heeft haar kandidaats theologie gehaald aan de theologische universiteit van de christelijke gereformeerde kerken in Al phen. Voor mannen is dat vol doende studie om een preek consent te kunnen aanvragen. Ondanks het voorlopige uit stel zegt Janssens over de verga dering toch een 'goed gevoel' te hebben. „Het verzoek is in elk geval heel serieus genomen", vertelt ze. „Men had het ook heel formeel van tafel kunnen vegen. De periode tot de na jaarsvergadering wordt nu door de plaatselijke gemeenten ge bruikt om zich over een aantal vragen te buigen. De centrale vraag daarin is hoe ik de gaven die ik van God heb gekregen, binnen onze kerk kan gebrui ken. Daarmee is mijn verzoek recht gedaan en is mij als mens ook recht gedaan." BOEKBESPREKING Een pastor moetje toch kunnen vertrouwen! Een pastor dient in zijn functie van hulpverlener de noodzakelijke grenzen te bewaken, zélfs als het initia tief van de andere partij komt. Seksueel contact met een gemecntelid 'overkomt' hem niet. Hij is er zelf ver antwoordelijk voor, benadrukken Marjo Eitjes en Gi deon van Dam in hun zojuist bij uitgeverij Meinema verschenen boek 'Een pastor moet je toch kunnen ver trouwen!'. De gereformeerde predikant F. drukt zich nog wel uit in die terminologie. „Denk niet dat je dit nooit zal over komen", zou hij tegen collega's willen zeggen over het overschrijden van pastorale grenzen. Hij vatte genegen heid op voor mevrouw V., die hem gevraagd had over geloofsvragen te komen praten. Ze liet duidelijk mer ken prijs te stellen op zijn aandacht en warmte. Er ont stond een relatie, die bijna twee jaar heeft geduurd. Aanvankelijk omschreef de predikant deze verhouding als 'overspel'. Dat hij 'toevallig' ook nog eens dominee was, deed er voor hem niet toe. Voor Eitjes en Van Dam is dat juist van essentieel belang. Zij spreken van seksu eel misbruik omdat de betrokken pastor misbruik maakte van zijn macht op grond van zijn rol als hulp verlener en zijn positie in de kerk. F. erkent nu dat hij zelf verantwoordelijk was voor zijn gedrag, maar wijt dit mede aan een manco in de theologische opleiding. „Dat ik als predikant zo belang rijk voor mensen kan zijn, is me niet geleerd", zegt hij. Eitjes, stafmedewerkster bij het Katholiek Bureau voor vorming en toerusting omtrent Seksualiteit en Relaties (KBSR), beaamt dat. Zij zou wensen dat theologische opleidingen, die langzamerhand meer open beginnen te staan voor deze problematiek, daarvoor oefenplaat sen zouden zijn. Van Dam, werkbegeleider van predikanten in de Ge reformeerde Kerken in Nederland, werd in 1989 bena derd door een vrouw in Eindhoven, die het zwijgen over het seksueel misbruik door haar pastor wilde Marjo Eitjes (links) en Gideon van Dam. foto anp doorbreken. Dit leidde in het najaar van 1990 tot de op richting van de interkerkelijke initiatiefgroep tegen seksueel misbruik in pastorale relaties, waarbij ook het KBSR en de PSVG (Protestantse slichting voor voorlich ting en vorming omtrent relaties en seksualiteit) zich aansloten. Het KRO-omroeppastoraat en het radiopas toraat van de IKON fungeren sindsdien als meldpunt voor de misbruikten. Van Dam ziet geen aanleiding om aan te nemen dat de problematiek in Nederland minder ernstig is dan in de Verenigde Staten, waar ruim 12 procent van de pas tores heeft toegegeven zich schuldig te hebben ge maakt aan seksueel misbruik. Hij zou graag willen dat onderzoek wordt gedaan naar de situatie in Nederland, maar daarvoor ontbreken vooralsnog de fondsen. Tot Eitjes' vreugde neemt ook in de RK Kerk de aan dacht voor de problematiek toe. In november vorig jaar heeft de bisschoppelijke contactcommissie vrouw en kerk de Nederlandse bisschoppenconferentie geadvi seerd in alle bisdommen vertrouwenspersonen en raadspersonen aan te stellen en een klachtenprocedure te ontwikkelen. Dit advies is inmiddels voorgelegd aan de bisdommen omdat de plaatselijke bisschop verant woordelijk is voor seksueel misbruik in zijn diocees. In het boek komt geen rooms-katholieke pastor aan het woord. „Een geïnterviewde rk pastor die seksuele contacten met jongens had, schrok zozeer van zijn ei gen woorden toen hij ze op schrift zag staan, dat hij niet wilde dat zijn verhaal werd gepubliceerd", aldus Van Dam. Twee van de vier misbruikten die hun ver haal doen in het boek zijn van rooms-katholieke huize. Eén van hen is een man, die als kind door een pastoor is misbruikt. Behalve interviews met misbruikten en pastores be vat het boek het verhaal van de partner van een pleger, de partner van een misbruikte en van een kerkeraads- lid. Zoals misbruikten en plegers inmiddels hun eigen vertrouwenspersonen hebben, zouden ook deze groe pen gedupeerden op eigen hulpverleners moeten kun nen terugvallen. Het 'partijdig pastoraat' voor deze groepen is echter nog niet van de grond gekomen. DE RECHTER Mr. Jesse van Muylwijck COLOFON EN DAAROM Vi4D IK DAT MUM OD'IEMT MOET WORDEN VRIJGESPROKEN vanJ de pefstad DieFSTAU? AAAAR HET ÖAAT «iER OM EEN vJERNiELïNGz O, PAN &BLOOE IK. PAT "IK V/OOR de verkeerde CuëNTGepiÊirues Ik wou pat u ook ee ns voor de verkeerde rechter pleitte.. Uitgave van Dagbladuitgever.) Damiate bv DIRECTIE B M Essenberg. G P Arnold (adj HOOFDREDACTIE Jan-Geert Ma|OOr. Fran Nypels. Henk van der Post (ad|) OMBUDSMAN R D Paauw, tel dag 9 30 30 uur 071-356215. of per post JOFDKANTOOR oseveltstraat 82.232 Telefoon071-356356 REGIOKANTOOR Telefoon 071-143545 ABONNEMENTEN Tel 071 -128030 bij voo per maand aal 85.55 per |aar 329.30 3 VERZENDING PER POST Nederland j>er kwartaal 125,50 KLACHTEN BEZ^RGING*^ ma t/m vrij. 18 00-19.30 uur, zat. 10 00-12 00 uur Tel 071-143241 Beperkte voorjaarswarmte zen, maar verbleken bij de vroege warmte-uitschieters, die vrij recen telijk zijn gescoord. In 1989 werd op 6 maart in Limburg al een tame lijk zomerse 21,6 graden geno teerd; Haarlem deed die dag aardig mee met 17 graden. Een jaar later ontpopte februari 1990 zich als een echte lentemaand en werd met een gemiddelde temperatuur van 7.6 graden (normaal 2.3) veruit de warmste van de eeuw Reeds op de 20e bloeiden de narcissen en werd in Eindhoven 19.5 graden opgete kend. Maart 1990 werd tijdelijk koploper vande eeuw met een ge middelde van 8,5 graden, maar de lentemaand van 1991 deed het nog beter met 8.8 graden. De komende dagen hoeven we niet op hoogstandjes te rekenen Het weerbeeld voor begin maart ziet er eerder normaal uit. De regen van vanavond gaat vooraf aan koelere oceaanlucht, waarbij de tempera tuur terugkeert op een niveau van 8 tot 10 graden. Een volgende re genzone komt al in de loop van zondag langszij, waarbij de wind stevig aantrekt. Een derde neer- slaggebied kondigt zich maandag Tussen de slechtweergebie- De lente maakt dit weekeinde een flinke stap voorwaarts. Niet alleen bij ons, waar het vooral vandaag lauw aanvoelt, maar ook de door gewinterde gebieden in Noord-Eu ropa krijgen hun deel. Na vele we ken van strenge vorst zorgt een langgerekte zuidelijke stroming tot in Lapland voor dooi. Gisteren was het al heel aardig, maar de lucht soort. waarin we ons bevonden, was van oorsprong polair en liet geen hogere maxima toe dan 10 graden. De zon verborg zich soms achter slierterige, hoge bewolking. Deze velden cirrostratus hadden zich gevormd, toen een golf warme lucht terrein won. het eerst in de hogere lagen van de atmosfeer. Vandaag is die warmte ook op zee niveau aanwezig. De voorraad voor jaarswarmte is echter beperkt. We kunnen er slechts van profiteren, zolang we in de warme sector van een depressie bij IJsland liggen. De achtergrens van deze zone, wordt gemarkeerd door een kou front, waardoor het later op de dag bewolkt raakt, het eerst in de re gio's langs de westkust. Voor die tijd heeft de zon het kwik al om- hooggestuwd naar ca. 12 graden, in het oosten wellicht naar 15 16 graden. Normaal liggen de maxima bij 7 8 graden. De temperaturen van vandaag mogen er dus best we- jimte v Zoals het nu lijkt, zet de wisselval ligheid volgende week nog wel een tijdje door. HET WEER IN EUROPA KNMI Weersvooruitzicht Geldig toten met zondag Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Zaterdag in Schotland en een enkele bui, zondag bewolkt en regen. In Enge land juist op zaterdag eni ge tijd regen, op zondag Luxemburg: Zaterdag van het westen bewolking, later gevolgd door regen Zondag wi n klein s op e ca 15 graden, zondag be duidend lager Noord- en Midden-Frank- Zaterdag in Bretagne en Noi kenvelden, elders eerst nog flink wat zon. Zondagochtend trekt een regenge- bied naar het oosten weg en klaart het vanuit het westen weer op Plaatselijk komt dan mist voor. Middagtemperatu- ren zaterdag van 12 graden in Bretagne tot dichtbij 20 graden in het oosten; zondag aanmerkelijk minder zacht. Portugal: Zaterdag tijdelijk bewolkt en plaatselijk regen. Zondag zonnig, aan de Algarve i klein Maxi terdag 17, zondag 20 graden Spanje: Zaterdag in het noordwesten den en plaatselijk regen, elders overwe gend zonnig Zondag in het uiterste noorden, en ook ook aan de Costa's in het zuiden enkele wolkenvelden, maar vrijwel overal droog, elders zonnig. Mid- dagtemperatuur aan de Costa's zaterdag ongeveer 20 graden, zondag iets lager Canarische Eilanden-. Half tot zwaar bewolkt en enkele buien, vooral aan de noordkant van de eilan den. In de bergen boven 1300 meter tij delijk zelfs sneeuw. Aan de zuidstran- den ook geregeld zon en maxima rond 18 graden. ook wolkenvelden Zondag wolkenvelden en vooral in de Dauphin'e en het Centraal Massief kans op wat regen, aan de zuidkust droog en perioden met zon. Middagtemperatuur zaterdag tussen 16 en 20 graden, zon dag enkele graden lager. In de Franse Alpen zaterdag droog en overwegend zonnig, zondag tijdelijk meer bewolking en boven 1700 meter kans op wat sneeuw. Temperatuur op 2000 meter hoogte zaterdagmiddag tussen +5 en 10 graden, zondagmiddag tussen 0 en +5 graden. In de Pyreneeën perioden met zon. afgewisseld door wolkenvel den. Vrijwel overal droog. Middagtempe ratuur op 2000 meter zaterdag ongeveer 10 graden, zondag rond +5 graden Italië: Vrij zonnig, maar zaterdag in het zuid oosten eerst nog kans op een enkele re gen- of onweersbui. Middagtemperatuur zaterdag van 11 graden in het noorden en langs de Adriatische kust tot 17 gra den op Sicilië, zondag op de meeste plaatsen een klein beetje warmer. In de Italiaanse Alpen en Dolomieten is het zonnig. Vooral zondag is het ook op 2000 meter erg mild. Duitsland: Zaterdag zonnig en zacht. Zondag eerst wolkenvelden en plaatselijk wat regen, in de loop van de dag vanuit het westen een bui. Middagtemperatuur zaterdag van 11 graden in Sleeswijk-Holstein tot plaatselijk 18 graden ten zuiden van de Main; zondag daling van temperatuur. Zwitserland: In het algemeen zonnig en vooral zater dag erg zacht. Zondag in het noorden eerst enkele wolkenvelden en mogelijk 1400 meter. Tempe- op 2000 meter zaterdag rond +7 i; zondag is het met name aan de noordzijde van het Alpenmassief weer Oostenrijk: Veel zon, zondag in Vorarlberg en Tirol wat sneeuw, in de dalen wat regen Temperatuur op 2000 meter zaterdag rond +7 graden, zondag iets onder het vriespunt. Neerslagkans Minimumtemp. Middagtemp. ZONDAG 6 MAART 1994 Zon- en maanstanden Zon op 07 14 Zon onder 18.24 Maan op 03.52 Maan onder 12.22 Waterstanden Katwijk Hoogwater 10.09 22 49 Laag water 05.06 «18 06 MAANDAG 7 MAART 1994 Zon- en maanstanden Zon op 07 11 Zon onder 18.26 Maan op 03.52 Maan onder 12.22 Waterstanden Katwijk Hoogwater 11.23 Laag water 06.26 19.41 Weerrapporten 04 mdart 16 uur: w8 15 2 0.1 ro 3 13 8 0.0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12