'Muziek is vaak te voorspelbaar' Cultuur&Kunst Toon Teilegen wint weer Woutertje Pieterseprijs Miljoenen veiling kunst Streisand Zigeunerorkest in Leids LVC Verhelderend beeld van vroeg werk IJ DAG 4 MAART 1994 Engelse rock en folk van Red Jasper zaterdag in Het Kasteel Zelf noemen ze het progressieve rock, vermengd met Britse folk. Maar de muziek van Red Jasper is eigenlijk niet te vangen in tegenwoordige termen. Symfonische, melodieuze klanken gaan bij de Engelse vijfmansforma tie moeiteloos over in rustieke riedeltjes van mandoline en dwarsfluit. Men kan veel zeggen van dit clubje eigen heimers, maar verrassend en vernieuwend is het in elk geval. Frontman Davey Dodds: „Muziek is vandaag de dag te voorspelbaar." Groen Links. Hij is een echte 'groene' en de teksten zijn dan ook doordrenkt van maatschap pijkritiek en spot, waarbij de burgerlijkheid en de 'yuppen' het moeten ontgelden. Dodds geeft voorafgaand aan de songteksten in het album keurig uitleg over de composi ties. De leadzanger, zelf wonend in een cottage op het platteland en op vooroorlogse wijze in zijn eigen levensbehoefte voorziend (de hond jaagt op het wild en brengt het eten op tafel), hekelt in de introductie de bewoners van de stad die in hun vrije weekeinde het platteland via de snelweg ('the river of light') be stormen. Dodds: ,,Ik denk dat het leven van de plattelander veel menselijker is dan het lem mingen-gedrag dat je in Londen ziet." leiden rob van der zanden Zaterdagavond staan ze in Het Kasteel van Alphen aan den Rijn. Het optreden is onderdeel van een vierdaagse toernee in Nederland. Het is niet de eerste kennismaking met ons land. maar voor velen is de band vol komen onbekend.In de schap pen van de CD-zaken is het zoeken naar een album van Red Jasper, terwijl ze er al twee heb ben uitgebracht, Action Replay en A Midsummer Night's Dream. Dodds en zijn band zijn ove rigens niet direct op zoek naar erkenning. De markante Engels man gaat volledig zijn eigen gang en beseft terdege dat zijn muziek de hitlijsten niet zal ver overen. Red Jasper (genoemd naar de hond van Dodds) maakt nou eenmaal niet al te toegan kelijke nummers en de teksten gaan niet over alledaagse din gen. En dan moet je niet reke nen op de steun van het grote publiek. De laatste CD van Red Jasper, A Midsummer Night's Dream, is een album waarvan de the ma's komen uit het gelijknami ge toneelstuk van Shakespeare. Het gaat over spanningen in het huwelijk, ongelukkige liefdes en de relatie tussen illusie en wer kelijkheid. Dat lijken hele ste reotype items, maar de manier waarop Red Jasper ze behandelt is allerminst traditioneel. Dodds zou, als hij Nederlan der was geweest, stemmen op Relatieles Ook geeft hij, als getrouwd man en vader van twee kinderen, les sen in relatie. Dodds waar schuwt voor de egoïstische lief de, zoals hij dat noemt. „Men moet niet denken dat het geluk is af te dwingen door iets of ie mand aan zich te binden." Toch wil hij waken voor ge preek. „Je moet niet constant tegen mensen lopen te preken. Het wordt al snel saai om naar al die nummers over het redden van walvissen te luisteren. Ik zeg ook niet dat we nu met zijn allen in India moeten gaan le ven en onze krachten moeten delen met de maharishi." „Een gevaarlijk sociaal ver schijnsel is dat de mensen die enorm bezorgd zijn over het milieu vaak softe hippies zijn die het maatschappelijk klimaat toch niet kunnen beïnvloeden. Ik ben ook nuchter genoeg om me te realiseren dat mijn mu ziek de wereld niet zal verande ren." Dodds gaat enerzijds terug in de tijd, maar het genre dat hij beoefent wordt niettemin door hem zelf progressieve rock ge noemd. Red Jasper wordt ge schaard in de categorie symfo nisch. maar heeft weinig weg van die typische symfonische rockbands als bij voorbeeld Ma- rillion, Saga en IQ. Het lijkt ove rigens weer wel een beetje op de 'oude' Marillion, toen Fish nog de leider was. En als het dan toch in een hokje moet worden gestopt (Dodds doet het met tegenzin) dan gaat het veel meer richting Jethro Tuil. Dodds: „We worden inderdaad vaak met hen verge leken, maar ik heb ze na het al bum Thick as a brick uit het oog verloren. Onze rock-invloeden komen wel uit de jaren zeven tig, Led Zeppelin, Cream." Red Jasper heeft geen high tech-geluid en is zoals dat heet 'ondergeproduceerd'. Het klinkt organisch, akoestisch, soms bij na primitief, precies zoals Da vey Dodds is. 'Pastoraal Engels' wordt het ook genoemd. „Wij willen atmosfeer opbouwen, we beginnen niet met een hoop aangename geluiden die we aan elkaar plakken om er een song van te maken. De muziek is te genwoordig al voorspelbaar ge noeg. Onze eerste prioriteit is dat ons materiaal goed is ge schreven." De zaal van Het Kanteel aan de Concertweg gaat om 21.00 uur open. De symfonische band Shadowland begint om 22.00 uur. Losgeld geëist voor Schreeuw OSLO» AP De Noorse regering moet 1 mil joen dollar losgeld betalen voor de teruggave van Edvard Munchs Beroemde doek 'De Schreeuw', dat vorige maand werd gestolen uit het Nationaal Kunstmuseum in Oslo. De ad vocaat Tor Erling Staff heeft dit gisteren bekend gemaakt. Voor de radio zei hij benaderd te zijn door iemand die niet bij de diefstal betrokken is geweest, maar wel de mogelijkheid heeft het schilderij terug te bezorgen. De politie heeft weinig be langstelling getoond voor de uitspraken van Staff en liet we ten hem ook niet te zullen ho ren over de zaak. Politiewoord voerder Gunnar Halsett zei dal het onderzoek inmiddels vrijwel is doodgelopen. Het museum heeft een beloning van 200.000 kronen uitgeloofd voor infor matie die leidt tot de vondst van het doek, maar er komen vrijwel geen tips meer binnen. Minister Kleveland van Cul tuur liet in een reactie op de eis tot losgeld weten dat deze eis haar niet verbaast. Omdat 'De Schreeuw' vanwege zijn be kendheid over de gehele wereld niet te verkopen valt, is losgeld eisen voor de dieven de enige manier om nog wat geld uit de diefstal te halen, aldus de mi nister. Op de vraag of wordt overwogen op de eis in te gaan. wilde zij geen commentaar ge ven. Piet Zwart Prijs fotografe Besnyö den haag anp De fotografe Eva Besnyö krijgt de Piet Zwart Prijs 1994. De prijs, groot 10.000 gulden en een publikatie, wordt toegekend door de Bond van Nederlandse Ontwerpers (BNO). Vanaf haar begintijd in Hongarije en Berlijn zijn haar foto's uitingen van een sociaal bewogen visie op de maat schappij. De mens is het harts tochtelijk middelpunt in haar indrukwekkende oeuvre, aldus de BNO. Het is de vierde keer dat de prijs, genoemd naar de ontwer per Piet Zwart, wordt uitgereikt. Vorige winnaars waren indus- tricecl ontwerper Friso Kramer, grafisch ontwerper Jan van Toorn en grafisch ontwerper Wim Crouwel. De prijs wordt toegekend aan iemand die heeft uitgeblonken op één van de ter reinen die Piet Zwart heeft be streken: grafische en industriële vormgeving, interieurarchitec tuur en fotografie. I jörk op jubilerend Pinkpop |n haag De organisatie van Pinkpop hoopt tijdens de 25e afle- L_ 1 ring van het openlucht-popfestival 25 groepen te kunnen la- in optreden. Vorig jaar zagen 60.000 toeschouwers tien groe- >n optreden. De IJslandse zangeres Björk en de groepen Smas- ing Pumpkins, The Breeders, The Afghan Wighs en de Charla- jns hebben deze week hun handtekening gezet voor het optre- ?n. Eerder deden dat al The Prodigal Sons, Galliano, Daryll ebn, Morphine, The Levellers, The Lemonheads, Arrested Deve- T^pment, Urban Dance Squad, Crowded House en Rage against P "ele Machine. Op maandag 23 mei wordt op twee podia opgetre- ^?n.fen. De dag vóór Pinkpop is Rocking Kolonia, een festival voor roerig 20.OOO kampeerders die worden verwacht. De Belgische for- 1"Jatie Nemo en het Zeeuwse Gorefest zijn twee van de groepen Pje optreden. id Jtouwse pianiste in Voorschoten eld r ■vprrpORSCHOTENIn het cultureel centrum in Voorschoten treedt pen aterdag 5 maart de pianiste Guoda Gedvilaité op. Ze speelt on- tje er meer preludes van haar landgenoot Ciurlionis, Mozart, Pro- pvalofjev en Franck. Gast is de Voorschotense cellist en componist Itjestank den Herder. Werk van zijn hand staat eveneens op het ilijk (rogramma. Omdat Voorschoten een stedenband heeft met ?nditaar woonplaats Druskininkai, besloot de pianiste deelname s. Dfan het Scheveningen Internationaal Muziek Concours te com- wanineren met een concert in in het Cultureel Centrum. De organi- ipp^tie is in handen van de stichting Voorschoten-Oost Europa, gelolet optreden begint om 20.00 uur. laan ^Concerten Tori Amos ^j'msterdam» Tori Amos treedt 7 april op in Paradiso in Amster- e^am. Een maand later komt de Amerikaanse zangeres terug a d»00r drie concerten: op 7 mei in het Mecc Auditorium in Maas- 'n °Vicht, 8 mei in de Vereeniging in Nijmegen en 9 mei in het Cir- te ustheater in Scheveningen. De voorverkoop voor Paradiso be- e "®int op donderdag 17 maart. Kaarten voor Maastricht, Nijmegen n- ;n Scheveningen zijn vanaf zaterdag 19 maart te koop op de be- ^jjjende voorverkoopadressen. 0 uil oVan Scheijndel in Expressie 70 n zi1 naatlphen aan den run In Expressie 70 in Alphen is van 7 maart tot ^e-18 maart werk van Willem van Schijndel te zien. De Leidse kun- dt btenaar maakte tien jaar geleden zijn tentoonstellingsdebuut bij oflit creatieve centrum. De abstracte landschappen van toen heb- heri>en plaatsgemaakt voor figuratieve kunst met duidelijk Afri- es caanse invloeden. De openingstijden van Expressie 70 aan de azaPorne''s Geellaan 2 zijn: maandag t/m donderdag: 10.00-12.00 iun-n 14.00-16.00, vrijdag 10.00-12.00 uur en donderdagavond )ch 19.30-21.30 uur. Zij feezing existentialisme en kunst n .eiden» Erik Kreytz houdt op dindag 8 maart een lezing bij K&O r e0jnder de titel 'Het existentialisme en de kunst in Parijs na de e*~ oorlog'. De kunsthistoricus opent hiermee de reeks van in totaal "^tien bijeenkomsten kunst en cultuur na 1945. Centraal stond aaloen de waag naar de maatschappelijke functie en verantwoor- oe<Üelijklieid van de kunstenaar. Het existentialisme won snel aan anInvloed met Jean-Paul Sartre als belangrijkste pleitbezorger. De 'aalezing begint om 20.15 uur in de kapelzaal. Kreytz herhaalt op 9 j*.semaart zijn lezing om 9.30 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O '"8 aan de Oude Vest 45. Psalm en Afrikaanse kunst es- regio De van origine Kameroense Marthe Nso Abomo expo- ?n seert van 8 maart tot 3 juni haar werk in het gemeentehuis in ,t haar woonplaats Voorhout De schilderes is onder meer geïnspi- reerd door CoBrA. In de Dorpskerk in Voorschoten is werk te ,tez'en van Roeli Willekes. De tekst van psalm 139 heeft de Haagse .(jjjverbeeld in haar aquarellen. Sieraden en bibelots van Do de ,n Graaf, keramiek en wandplastieken van Lex van Riessen en de batiks, pentekeningen en beschilderde eieren van Yvonne Vol- werk zijn te zien in galerie Pastel in Hazerswoude. De expositie teIaan de Voorweg 30 in Hazerswoude Dorp loopt van 6 maart tot net april. Ier ''amsterdam anp e De kinderboekenschrijver Toon eTellegen (1941) heeft opnieuw nde Libris Woutertje Pieterse "'Prijs gewonnen. Hij krijgt de on derscheiding voor zijn zesde 'boek met dierenverhalen, geti- 'teld 'Bijna iedereen kon omval- llen'. Twee jaar geleden kreeg lTellegen de prijs voor 'Juffrouw r Kachel', zijn eerste kinderboek dat niét over de dierenwereld g'ng- 1 Aan de prijs is een geldbedrag van tienduizend gulden verbon- den. Juryvoorzitter Kees Fens vertelde gisteren in The Movies 1 iri Amsterdam dat de jury una niem was in de keuze. Van Tel- legen, huisarts in Amsterdam, z jn inmiddels tien dichtbun dels en acht kinderboeken ver schenen. In 1988 kreeg hij de I Gouden Griffel voor het dieren- verhalenboek 'Toen niemand iets te doen had'. Zijn volgende bundel over dieren, 'Langzaam, zo snel als zij konden', werd in 1990 bekroond met de Zilveren Griffel. Zijn dichtbundel 'Een dansschool' kreeg in 1993 de Jan Campert Prijs. De jury van de Libris Wouter tje Pieterse Prijs beoordeelde in totaal een kleine zestig kinder boeken die tussen 1 januari en 31 december 1993 verschenen. De - jaarlijkse - prijs is voor de zevende keer toegekend. De prijs is vernoemd naar het boek Woutertje Pieterse van Multatu- li, dat de kwaliteit weergeeft waarnaar de Stichting Wouter tje Pieterse Prijs zegt te streven. Als er naar het oordeel van de jury onvoldoende kwaliteitsboe ken zijn verschenen, wordt de prijs niet toegekend. Dat is tot dusverre echter niet voorgeko men. Onder grote belangstelling in binnen- en buitenland heeft het New Yorkse veilinghuis Chris tie's gisteren een deel van de kunst- en meybelverzameling van actrice/zangeres Barbra St reisand geveild. De opbrengst was 5,7 miljoen dollar, ongeveer 11,4 miljoen gulden, en overtrof met bijna 4 miljoen gulden de raming van circa 7,5 miljoen gulden die Christie vooraf had gemaakt. Streisand heeft onlangs beslo ten 'soberder' te gaan leven en liet daarom haar Art Deco meu belen en Art Nouveau schilde rijenverzameling veilen. De hoogste prijs werd betaald voor een Art Deco schilderij uit 1932 van de Franse schilderes Tama ra De Lempicka betaald. Het doek, dat Adam en Eva uit beeldt, ging voor bijna vier mil joen gulden van de hand. De waarde was vooraf op 1,6 mil joen gulden getaxeerd. De hoge prijs werd niet alleen bepaald door de waarde van het schilde rij, maar ook door de beroemd heid van de verkoopster. Hetzelfde gold voor vele an dere kunstvoorwerpen die een hogere hamerprijs haalden dan het geval was geweest waren zij uit de kunstverzameling van ge wone stervelingen afkomstig geweest. Een Tiffany tafellamp met kap die Streisand in 1979 voor ruim 100.000 gulden aan schafte bracht nu 1,38 miljoen gulden op. Vandaag worden nog een aantal minder kostbare bezittingen van Barbra Strei sand geveild, zoals glazen, as bakken en lampen. De multi miljonair actrice gaat zich nu toeleggen op antiek uit de vroe ge periode van de Amerikaanse onafhankelijkheid uit het einde van de achttiende eeuw. In LVC in Leiden is morgenavond geen rock, hip hop, blues, house of reggae te horen maar staat een heus orkest op het podium. Het Roemeense gezelschap Taraf de Haïdouks geeft een optreden met bruisende zigeunermuziek. De 18 bandleden zijn tussen de 14 en 70 jaar oud. Het is één van de weinige orkesten dat nog originele zigeunermu ziek speelt met liedjes over onder meer de oogst, het huwelijk en dood. Taraf de Haïdouks heeft als gast het akoestisch kwartet Périphérique meegenomen. Met twee gi taren, een viool en een contrabas spelen de vier muziek die te vergelijken valt met die van het Ro senberg trio. Het folkore-ensemble Feta danst en een fototentoonstelling brengt de zigeunercultuur in beeld. Het optreden begint om 21.00 uur. Concert van Kievorkest in Stadsgehoorzaal afgelast Het'Kamerorkest van Kiev komt niet naar Leiden. Het Russisch gezelschap zou met violiste Borika van den Booren op dinsdag 8 maart optreden in de Stadsgehoorzaal. De kaartverkoop loopt echter zo slecht dat het concert is afgelast. Mensen die een en- tréebewijs hebben gekocht, kunnen hun geld terug krijgen bij de Stadsgehoorzaal. Mondriaan aan de Amstel amsterdam fran^oise ledeboer Piet Mondriaan trok in februari 1892 op 19-jarige leeftijd in het bezit van een akte tekenen vanuit Winterswijk naar Am sterdam. Uit de 20 jaar dat Mondriaan in de hoofdstad woonde zijn ruim 600 werken bewaard gebleven. Toen de kunstenaar op 1 februari 1944 in New York overleed was zijn abstracte werk wereldberoemd maar ook in de halve eeuw daarna werd weinig aandacht aan de onmisbare bouwstenen van zijn Amsterdamse 'leertijd' besteed. De expositie 'Mondri aan aan de Amstel' in het Am sterdamse Gemeentearchief probeert dit beeld verhelderen. De Amerikaanse kunsthistori cus Robert Welsh bestudeerde Mondriaans oeuvre al in de ja ren zestig. In de catalogus bij de expositie legt hij uit waarom het vroege werk van onze beroemd ste Nederlandse kunstenaar na Rembrandt zo lang onderbe licht kon blijven. Mondriaans omvangrijke oeuvre toont tot omstreeks 1908 zo'n grote ver scheidenheid aan genres en stij len dat het moeilijk was zijn Amsterdamse produktie in op eenvolgende stadia te onder scheiden. De schilderijen, aquarellen en tekeningen op de expositie wor den naar thema's gegroepeerd. Op de met steunen uitgeruste fiets die hij ook als schildersezel kon gebruiken trok Mondriaan naar de landschappen met fa brieken en boerderijen, slootjes, boten en molens die zijn favo riete onderwerpen werden. Mensen komen op deze werken niet voor omdat alleen het lij nenspel van de compositie hem fascineerde. Een aantal voorbeelden maakt zijn geleidelijke stijl verandering goed zichtbaar. „Alles wijst op een jarenlang doelbewust streven dat op zich zelf al aangeeft dat Mondriaans wonen en werken in Amster dam van grotere betekenis voor zijn ontwikkeling moeten zijn geweest dan vaak wordt aange nomen," aldus Welsh. De expositie is aangevuld met biografisch materiaal uit het Amsterdams Gemeentearchief. Wie een beeld hoopt te krijgen van 'de man achter Mondriaan' moet echter nog steeds genoe gen nemen met losse snipper tjes informatie. Bax en Snel ver zuchten dat er over zijn per soonlijke leven nog steeds heel weinig feiten bekend zijn. De opgetrokken nevelen op de ex positie 'Mondriaan aan de Am stel 1892-1912' hebben daarom in de eerste plaats betrekking op zijn Amsterdamse werk. De expositie 'Mondriaan aan de Amstel' in het Gemeentear chief Amsterdam (Amsteldijk 67, Amsterdam) duurt tot 15 mei. De openingstijden zijn van maandag tot en met zater dag van 11.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Mondriaan schilderde eind 1908 deze watermolen bij Abcoude. foto gemeentearchief Amsterdam Red Jaspers 'groene' voorman Davey Dodds. FOTO WILLEBRORD ELSINC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21