Cultuur Kunst 'Mijn werken zijn net mijn kinderen' MUZIKALE ONTMOETING MET 85 JONGE TALENTEN I Verbale seks uit verveling Meer bands op Pleinpop lONDERDAG 3 MAART 1994 9 Tulp centraal op twee exposities leiden/voorhout Vanwege het 400-jarig bestaan van de tulp in Nederland zijn er twee exposities over dit bolgewas op komst. Morgen opent de Turkse ambassadeur in het Golden Tulip hotel Leiden. Schipholweg3. een expositie van verschillende kunste naars die het thema 'tulp' belichten. Vierhonderd dagen lang kunnen belangstellenden deze expositie bezichtigen. 'Beelden van bollen' is de vierde tentoonstelling bij het Voorhoutse advo catenkantoor Dekker. Moderne aquarellen, van onder anderen Clara Palacios, en oude prenten van bolbloemen en bloembol len zijn hier van 19 tot en met 27 maart te zien en te koop. Het adres is: Teijlingerloo, tussen 't Soldaatje en Teijlingen. De expo sitie is geopend: za en zo 13-18 uur, ma t/m vrij 19-22 uur. y=— K, Geen Annie M.G. Schmidtprijs De Annie M.G. Schmidtprijs die jaarlijks het mooiste theaterlied bekroont, wordt niet uitgereikt. De kwaliteit van de ingezonden liedjes was onder de maat, zo oordeelt de jury. Vorig jaar won nen Jan Boerstoel, Martin van Dijk en Jenny Arean met het liedje 'Iemand moet het doen'. Er werden 92 liedjes van het afgelopen jaar ingezonden. Elf daarvan werden voorgelegd aan de juryleden Thom van der Goot (schouwburgdirecteur), Harry Bannink (componist), Henk van Gelder (journalist), Willem Nijholt (acteur) en Mi chel van der Plas (auteur). De prijs is een initiatief van Cona- mus en het Amsterdamse Klein kunst Festival. Amateurkunstenaars zondag in Leidse Pieterskerk: Met haar zijdeschilderijen wil de Leidse A.M. Rusche ge voelens en begrippen uitbeelden door middel van voor beelden uit de natuur. „Mijn schilderijen zijn net kinde ren voor mij", zegt Rusche. Ze schildert al zeven jaar op zijde en heeft behalve broches, wenskaarten en stropdas sen ruim veertig grote schilderijen gemaakt. Dit jaar doet zij voor de derde keer mee aan de kunstmanifestatie Ar tistieke Handen in de Pieterskerk in Leiden. fNseerde zij in verschillende zie- leiden auce van schuppen ..Ik neem ook deel aan andere kunstmarkten, maar Artistieke Handen springt er wel uit", zegt Rusche. ,,Het is de grootste kunstmarkt die ik ken. met meer dan tweehonderd deelne mers. Maar ook de sfeer is bij zonder. De Pieterskerk met zijn mooie interieur leent zich goed voor een kunstbeurs." Rusche exposeert op dit moment in Sassenheim. Verder nam zij deel aan kunstmarkten in Lei den, Warmond, Alphen aan den Rijn en Zoetermeer en expo- Het vierde Pleinpopfestival wordt dit jaar in het tweede weekeinde van augustus aan de Leidse Garenmarkt gehouden. Stichting Pleinpop wil het festi val groter maken en verwacht dan ook meer optredende bands. Om meer festivalpubliek te trekken wil de organisatie het festival naar de zondag ver plaatsen en indien mogelijk uit breiden met een festivalmarktje. Stichting Pleinpop geeft (on bekende) formaties de kans zich voor een groot publiek te pre senteren. Indertijd begonnen als klein en onbekend open luchtfestival op het Vrouwen - kerkplein (vier bands), groeide bezig kenhuizen. „Het leuke van deelname artistieke handen is dat je hebt met collega's", vindt Rusche. „Maar ook het publiek bevalt me. Ze komen gericht en zijn erg belangstellend." Rusche besloot op aanraden van een vriendin aan Artistieke Handen deel te nemen. „Ik wilde met mijn werk naar buiten treden, er wat publiciteit aan geven. Bij na alle amateurkunstenaars kunnen aan Artistieke Handen meedoen, alleen is er een stop voor kunstrichtingen waar al veel deelnemers zich r houden." Rusche heeft het schilderen op zijde geleerd op de Vrije Aka- demie in Leidschendam. „Daar heb ik nog steeds les", vertelt ze. „We krijgen altijd hele leuke op drachten, soms zijn die ook wel moeilijk. Dan praat ik erover met mijn man die dan een soort klankbord voor mij is." Rusche laat een schilderij zien met ge kleurde kringels waar ook bord uurwerk in gebruikt is. „Dit schilderij heb ik gemaakt naar aanleiding van een opdracht van de akademie", zegt ze. „We kregen het muziekstuk Die Neue Welt te horen en daar moesten we een toepasselijk schilderij bij maken. Ik heb ge probeerd de gevoelens die het muziekstuk bij mij opriep in het schilderij te verwerken." Onderwerpen uit de natuur komen veel voor in het werk van de Leidse kunstenares. A.M. Rusche met haar schilderij Die Neue Welt: „Schilderen op zijde Maar gevoelens en begrippen probeert ze ook in haar werk tot uiting te laten komen. Zo schil derde ze de levenscyclus in vier opeenvolgende schilderijen aan de hand van een bloem. Het be wuste en onderbewuste wordt daarin aangeduid met wat zich boven, dan wel onder de grond afspeelt. Rusche besteedt gemiddeld twee dagen in de week aan haar hobby. „Het is erg tijdrovend", aldus Rusche. „Soms ben je da gen bezig met het zoeken naar inspiratie. Als ik een idee heb, zet ik het ontwerp eerst op pa pier en daarna pas op de zijde. Daarna moet de verf gefixeerd worden. Het doek gaat dan in een grote pan en moet drie uur stomen. Tenslotte wordt het doek opgespannen en ingelijst." Al haar schilderijen worden ten toongesteld in een glazen lijst. „Schilderijen op zijde hebben een bijzondere aantrekkings kracht op mensen. Ze willen er aan voelen. Daarom is 'Die Neue Welt' nooit op een exposi tie te zien. Omdat er reliëf in het schilderij zit. kan het niet achter glas worden ingelijst." Rusche vindt het moeilijk om haar werk af te staan. „Het zijn net kinderen voor mij. Dat komt omdat het schilderen niet mijn werk is. maar mijn hobby. Elke keer als ik iets verkoop heb ik een bloedend hart." Toch stopt Rusche niet met het verkopen van haar werk. „Je kunt niet al les zelf bewaren. Bovendien hoop ik nog heel veel schilderij en te kunnen maken." De amateurkunst manifesta tie Artistieke Handen is op zondag 6 maart in de Pieters kerk in leiden. Er zijn hobby's te zien die variëren van teken en schilderwerk tot keramiek, van glasblazen tot het maken van poppen, van spijkerfigura tie tot het vervaardigen van sieraden. De manifestatie is ook bedoeld om kennis uit te wisselen over de verschillende artistieke hobby's. Artistieke Handen is open van 11.00 tot 17.30 uur. De toegangsprijs be draagt 6 gulden en kinderen onder de 16 jaar mogen onder begeleiding gratis naar binnen. Houders van een 65+kaart be talen 4 gulden. het uit tot een ook ver buiten Leiden bekend festival. In voor gaande jaren traden bands als The Vibe, Barefoot Rabbit, As the Eye en Lovecramps op. Voor de vierde editie van Pleinpop zijn bands uit Leiden, omliggende dorpen en de bol lenstreek van harte welkom. Om misverstanden te voorko men wil de organisatie dit jaar een onafhankelijke programma raad samenstellen die advies over de beste speelset uitbrengt. Wie voor een plaats op de Ga renmarkt in aanmerking wil ko men dient vóór 30 april een de mo, biografie en foto te sturen aan: Stichting Pleinpop, Post bus 3280, 2301 DG Leiden. SCHEVENINGEN INTERNATIONAAL MUZIEK CONCOURS Het Scheveningen intcnutioa Muziek Concours 1994. Voor u een unieke gelegenheid om 85 talentvolle pianisten uit 24 landen te De voorrondend. 9 en 10 ma en de halve finales (12.13 en 14 maan Het Noordhollands Philharmon.sch Orkest onder leiding van Grcamc Jenkins begeleidt de finalisten op 16 en 17 maan in de Nieuwe Kerk. Op de tweede finale-avond worden de prijzen uitgereikt. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt R. Bedaux, conservator Afrika van het Rijksmuseum voor Volkenkunde zijn bewondering uit voor het beeld 'zittende man', dat te zien is op de tentoonstelling 'Langs de Niger'. „Het is het enige Malinese beeld op de hele wereld dat niet afkomstig is uit illegale schatgraverij." Het beeld is ~y S opgegraven in Djenné, in de Binnendelta van de Niger in Mali. Het is bijzonder omdat dit het enige beeld is dat uit een reguliere opgraving afkomstig is en niet uit de illegale schatgraverij. Archeologische vindplaatsen worden door het schatgraven vernietigd en de vondsten worden verkocht aan het westen. De aantasting van archeologische vindplaatsen is zo ernstig omdat er geen geschreven bronnen zijn en archeologisch onderzoek dus de enige bron is voor de geschiedenis van het volk. Dit beeld is 'in situ' gevonden, dat betekent 'in de plaats waar het thuishoort'. Daardoor kunnen we veel van de geschiedenis uit dit beeld afleiden. Het is gevonden in de ruïnes van een huis en is vermoedelijk afkomstig uit de 13de eeuw. Wat de functie van het beeld geweest is, is niet helemaal duidelijk. Misschien is het een deel van een altaar geweest. Ik heb zelf in het gebied opgravingen gedaan. Daarom ben ik zo betrokken bij dit beeld. Het is door een Amerikaan gevonden en toen ik het vlak na de opgraving zag, had ik gelijk een grote bewondering voor dit beeld. Ik heb zelf nooit een beeld opgegraven. Jammer genoeg ontbreken het hoofd en een knie, maar misschien wordt het hoofd nog eens ergens in een collectie gevonden. Dat zou natuurlijk heel mooi zijn. I let beeld is in nóg een opzicht bijzonder. Het heeft namelijk zeer hoge artistieke kwaliteiten. De houding is bijzonder fraai weergegeven. De meeste beelden zijn wat statisch, maar dit heeft een heel natuurlijke houding. De armdolk. de bronzen hanger en de armbanden in de vorm van een slang zijn heel waarheidsgetrouw. Deze voorwerpen zijn ook in het echt gevonden. De navel is erg duidelijk weergegeven. De mensen hadden niet echt zulke grote navels, maar het is symbolisch bedoeld en staat voor het leven, de band met de moeder. De tentoonstelling is in samenwerking met Parijs en zes Afrikaanse musea tot stand gekomen. In Pariis is de tentoonstelling al geweest en na Leiden gaat hij naar Afrika. Op de affiches voor de aankondiging in Mali, komt dit beeld te staan, waarschijnlijk met een foto van de vernielde archeologische vindplaatsen. We hopen de mensen daarmee bewust te maken van het belang van behoud van hun eigen culturele erfgoed. TEKST AUCE VAN SCHUPPEN FOTO LOEK ZUYDERDUIN TTH EATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Decadence" van Steven BerVoff doof Het Zuideli|k Toneel Regie Dora van der Groen Spel Elsie de Brauw en Peter Van den Eede Gezien 2/3. schouwburg. Lei den De structuur van Decadence' zit op het eerste gezicht inge wikkeld in elkaar. Centraal staat het echtpaar Steve en Sybil. Bei den hebben een verhouding; Steve met Helen, Sybil met les. Uitsluitend deze buitenechtelij ke relaties krijgen we te zien, de beide echtelieden komen sa men niet in beeld. Deze vier rol len worden op aanwijzing van de schrijver vertolkt door twee spelers. Zit actrice Elsie de Brauw rechts op de bank, dan is ze Sybil. En andersom, dan is ze Helen. Mede door deze kleine vingerwijzing is vrij snel duide lijk. wie er aan het woord is. Echt belangrijk is dat nog niet MANILLA AP Schindler's List zal in opdracht van regisseur Steven Spielberg niet te zien zijn in de Filipijnse bioscopen, omdat de Filipijnse censuur drie korte naakt- en seksscenes uit de film heeft ge schrapt. Een parlementslid heeft naar aanleiding van het incident ge vraagd om de afschaffing van de filmkeuring. Filmproducente Armida Siguion-Reyna zei dat het Filipijnse volk 'een van de beste films van deze generatie' werd onthouden. Zij vroeg om het ontslag van de censoren, die twee scènes waarin vrouwen borsten en een scène waarin Schindler de liefde bedrijft met een van zijn maitresses schrap ten. De scènes nemen in totaal ongeveer 30 seconden van de drie uur durende film over de nazi Oskar Schindler. die in de Tweede Wereldoorlog in Polen joden redde, in beslag. Siguion-Reyna wees erop dat een film waarin een vrouw door haar minnaar wordt vermoord en in stukken gehakt wel onge schonden door de filmkeuring was gekomen. eens, want in 'Decadence' gaat het puur om de kolkende woor denstroom. Wat de personages aan seksistische, racistische en masochistische taal bijna letter lijk uitbraken, dient als felle maatschappijkritiek op de En gelse high-society. Met heel veel woorden wordt de leegte omlijnd van een maatschappe lijke klasse die zich ledigheid kan permitteren. Louter uit ver veling geeft men zich aan diver se vormen van genotzucht over. Dat alles wordt ons met sterk seksueel gekleurd taalgebruik verhalend opgedist, het is ver bale seks uit verveling. 'There'll always be an Eng land" schalt Vera Lynn door de luidsprekers, en de acteurs brul len fanatiek mee. Het is één van de nadrukkelijke manieren, waarop regisseuse Dora van der Groen laat zien, dat 'Decaden ce' op de Engelse situatie slaat. Dat is een regiekeuze, waarvoor Schindlers List is na een we kenlang debat in de media wel te zien in Duitsland. Het drama over de nazi-modrd op miljoe nen joden krijgt bij de Duitsers een extra brisante betekenis door de sinds 1990 aanhouden de geweldsgolf door rechtsex- tremisten. De aanwezigheid van Richard von Weizsacker bij de Duitse première dinsdagavond in Frankfurt benadrukte het be lang van de rolprent nog eens extra. Spielberg legde tijdens de voorafgaande persconferentie de vinger op de wond. Het twaalfhonderd jaar oude Frank furt was niet voor niets gekozen voor de eerste vertoning in Duitsland. De echte Oskar Schindler, hoofdfiguur in de film. had de laatste jaren van zijn leven tot zijn dood in 1974 eenzaam en straatarm doorge bracht op een kamertje in de rosse buurt van de stad aan de Main. Voordat Schindler's List uitkwam, had bijna niemand in zijn vaderland gehoord van de fabriekseigenaar en drinkende bon-vivant. Nu is het vergeten verleden goede gronden zijn aan te voe- Het Nationale Toneel (met Louis d'Or-winnaar Gijs Schol ten van Aschat en lacqueline Blom) bracht ditzelfde stuk vo rig seizoen uit. Alles hierin was 'verhaagst', waardoor de onmis kenbaar aanwezige boodschap in dit stuk spannender, helder der, aangrijpender, grijpbaarder en lachwekkender overkwam. Dora van der Groen werkt als het ware via een omweg. Ook haar spelers geven zich voor meer dan honderd procent. En toch, na een uur is het op. De resterende drie kwartier lijken te zeer op een herhaling van zetten, wat de zeggingskracht van het stuk niet ten goede komt. De beoogde walging over dit alles leidt niet meer tot in zicht, maar - als een slang die zichzelf in de staart bijt - tot verveling. weer teruggekeerd als 'media spektakel', schreef het dagblad Frankfurter Rundschau. Elk zichzelf respecterende krant of tijdschrift besteedt aandacht aan de voor twaalf Oscars geno mineerde film. Het ongemakke lijke publieke debat draait ei genlijk om één vraag. Hoe komt het dat vrijwel geen belangrijke film die het verschrikkelijkste hoofdstuk uit de jongste Duitse geschiedenis behandelt, uit ei gen land komt? Waarom lukt de regisseur van Hollywood-suc- cessen als Jaws, E.T. en Jurassic Park wel, wat een Duitse film maker niet lukt? Achttien jaar lang deed pro ducent Artur Brauner verwoede pogingen om Schindlers List te verfilmen, maar het officiële Duitse produktiefonds voor films bleef weigeren. Het ver haal was te ongeloofwaardig of te sensationeel. „Duitsers kun nen niet om hun eigen schuld treuren", meent Michel Fried man, verantwoordelijk voor cul tuur in de Centrale Raad voor de Joden in Duitsland. Schind ler redde Friedmans ouders uit de handen van de nazi's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9