Steven Spielberg zet kroon op zijn werk Film Held en heldin in de film Kalifornia: een road movie pur sang Nederlandse producent achter internationaal animatieproject DONDERDAG 3 MAART 1994 Ontbijtpremière Philadelphia voor AIDS /erlang met het AIDS Fonds wordt op zondag 6 maart in het Tuschinski Theater in de Regulierbree- straat in Amsterdam een speciale ontbijtpremière gehouden van de film Philadelphia. De bezoeker wordt daarbij niet alleen ge- tracteerd op film en maaltijd, maar ook op de CD-single Streets of Philadelphia die de rockster Bruce Springsteen speciaal voor deze film opnam. Springsteen's muzikale bijdrage is inmiddels genomineerd voor een Oscar. Ook regisseur Jonathan Demme en hoofdrolspeler Tom Hanks maken kans op een Academy Award. De film Philadelphia gaat over een advocaat die zijn ont slag wegens AIDS juridisch aanvecht. De toegangsprijs voor de ontbijtpremière in Tuschinski kost 25,00. De aanvang is 9.30 uur. Alle opbrengsten van deze bijzondere vertoning komen ten goede aan het AIDS Fonds. Schindler's List: Menselijkheid in tijden van het grote kwaad FILMS IN LEIDEN Festival LVC en de X: FILM OVERZICHT LETTY STAM LVC, Breestraat 66. Leiden: Trahir, do 3/3 t/m zo 6/3, 20 45 uur LVC en X-festival De held en heldin in de film met in de X. Haarlemmerstraat 52. Leiden Medea. di 8/3, 20 30 uur en Sweetie, woe 9/3. 20.30 uur De held en heldin in de film: daar kun je alle kanten meer op. En dat doen LVC en de X in Lei den dan ook. Van dinsdag 8 maart tot zondag 20 maart pre senteren de culturele centra tien films over dit onderwerp. Met de onoverwinnelijke super held (Arnold Schwarzenegger in The last action hero), de anti held (Woody Allen in Zelig) en de gewone mens die zich in een ongewone rol ziet gedwongen (Jean-Marc Barr in Europa). Tot dat laatste genre kunnen we ook Medea rekenen waar mee de X het festival opent. Pier Paolo Pasolini verfilmde de ge lijknamige Griekse tragedie van Euripides. Operaster Maria Cal- las is Medea. Ze heeft alles over voor haar geliefde Jason en gaat zelfs zo ver dat ze voor hem haar jongere broer vermoordt. Tien jaar en twee kinderen ver der verlaat Jason Medea voor een andere vrouw. Vernederd, verraden en geruïneerd slaat ze op een gruwelijke manier terug. Ook in de X draait woensdag Sweetie, het debuut van The Piano-maakster Jane Campion uit 1989. Het is de bijnaam van Dawn (Genevieve Lemon), de nogal controversiële heldin in deze zwarte komedie. Sweetie is explosief, onberekenbaar en een tikje gestoord. Dat wat ab normaal is, probeert ze als de normaalste zaak van de wereld te presenteren. Een familiek westie zo blijkt want ook haar BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 The joy luck club 12 j dag. 13. 16. 18.45.21.30 ALFA 2 The snapper a l dag. 13.30. 16.30. 19 15.22 ALFA 3 Farewell to my concubine al. dag 13.30. 20 30 Cannibal tours 16 j.. dag, 17, 19 ALFA 4 Alladin a l dag. 13, 15.45, 18.45 The piano 12 j.dag. 21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The age of innocence a.l.. dag. 16.30. 20. ma di ook 13.15 ALHAMBRA2 The house of the spirits 16 dag. 16.45. 20.30, ma di ook 13.15 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Carlito's way 16 i dag 13.15 16.30. 20 CINERAMA 2 Free Willy a.l.. dag. 13.15. 16. 18.45 Heaven earth 12 j.. dag. 21 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel 6234876 The remains of the day 12 j dag. i 13 15.16 45.20 30 CALYPSO 2 The firm 16).. dag. 13.15, 16.30. 1 20.15 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Naked 16 j., dag. 16, 18.30, 19.15, i 22. zoook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Le jeune werther 12 dag. 14.30, 19.30, zoook 11.15 Much ado about nothing al .dag. 17.22 CINECENTER-PIERROT The wedding banquet 16 j.. dag. 14.15, 17. 19.30. 22.15. zoook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Fiorile 16 i dag 14,15. 17. 19.30. 22.15. zoook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèpiem 4 tel. 6151243 Mrs. Doubtfire a I dag. 18.45. 21.30. za zo wo ook 13 15. 16 CINEMA 2 INTERNATIONAL Carlito's way a I dag. 20.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Mrs. Doubtfire a.l.. dag. 13.15. 16. 18.45,21.30 CITY 2 Kalifornia 16)., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Addams Family 2 12 j.. dag. 13.15, 16. 18.45. 21.30, di alleen 18.45. 21.30 CITY 4 Sleepless in Seattle a.l.. dag. 16. 18 45.21.30. ma di ook 13.15 CITY 5 Tombstone 16] dag. 16. 18.45. 21.30. ma di ook 13.15 CITY 7 Demolition man 16;. dag. 13.15. 16. 18 45.21 30. di alleen 18 45. 21.30 DESMET 22. J 15 Min of meer bij toeval stuitte journalist Thomas Keneally in 1980 op de vergeten geschiedenis van Oskar Schindler. Deze Duitse bon vivant bezat gedurende de Tweede We reldoorlog in het Poolse Krakau een fabriek in emailwerk die hij draaiende hield met onbetaalde arbeid van joden uit het nabijgelegen getto. Nu waren er wel meer oorlogs- profiteurs als Schindler geweest, maar geen zou zich ge durende de oorlog zo betrokken gaan voelen bij het lot van zijn Joodse arbeiders, dat hij zijn complete fortuin besteedde aan het in leven houden van deze ten dode opgeschreven mensen. Keneally schreef een boek over deze merkwaardig gespleten man, en won een Pulitzer- prijs. De gelijknamige film van Steven Spielberg heeft de naam Oskar Schindler nu definitief uit het vergeetboek gelicht. ouders en zus Kay doen soms ronduit krankzinnig. Ondanks de lieflijke bijnaam is Sweetie een klier van een meid met trekjes van een huisti ran. Pa. ma en Kay schikken zich in haar wensen. Grote zus lijdt niet alleen onder haar dwingeland van een zusje maar ook aan het leven. Ze is bang voor liefde, anderen en vooral voor bomen. Als Kay met haar liefste Louis gaat samenwonen, staat al spoedig Sweetie op de stoep met haar nieuwe, wat vie zige vriend. Ook pa komt bij zijn dochter inwonen als zijn huwelijk is ge strand. Kay en Louis zijn steeds minder bestand tegen deze fa milie-invasie. De twee krijgen enigszins lucht als pa en ma het nog eens proberen. De verzoe ning blijkt een averechts effect te hebben op Sweetie. Jane Campion gaf dit ongewone en grappige familieportret een op merkelijke vorm mee. Hoofden zijn bij haar voeten en ze laat de handeling vaak op twee plaat sen tegelijk spelen. Het maakt geen deel uit van het festival maar Trahir, te zien in LVC, geeft een beklemmend beeld van de ontluistering van een held. De Roemeen Radu Mihaleanu gaat hierin terug zijn vaderland onder Ceausescu. Jo- han- Leysen schittert als schrij ver die vanwege zijn kritiek op Stalin gevangen wordt gezet. Twaalf jaar lang krast hij met zijn nagel gedichten in de cel muur. Dan probeert hij zelf moord te plegen. De Securitate redt hem en maakt handig ge bruik van de gebroken schrijver. In ruil voor zijn vrijheid ver raadt hij zijn idealen. FILM •RECENSIE 22, ma 17.22.30 THE MOVIES 3 Little Buddha a.l., dag. 19.15, 21.45, za zoook 15 Orlando a.l., dag. 17.30 THE MOVIES 4 The cement garden 16j.dag 17.15. do vr za ook 00 15 Trois Couleurs: Bleu 16 j.. dag. 19 30. za zo ook 14.45 Passion Fish dag. 21.45. za zo ook 14.45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Schindler's List 12 j dag 14.20 Philadelphia a i t.b.v. aidsfonds. zo 9.30 ontbijt. 10.30 film TUSCHINSKI 2 Musketeers 12 j.. dag. 13.15. 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 3 Free Willy a.l., dag. 13.15, 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 4 Little Buddha a.l.. dag. 20.30. ma di ook 13.15. 16.30 TUSCHINSKI 5 Jurassic Park a.l., dag. 13.15. 16, 18.45. 21.30. do alleen 13.15, 16 TUSCHINSKI 6 Manhattan Murder Mystery a.l., dag. 13 15. 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI CINEAC Made in America al. doorlopende voorstelling dag. 11.45.14.15. 16.45. 19.15.21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 The house of the spirits 12 j.. dag 17 30 Life according to agfa 16) dag. 20.22. beh ma end., zo ook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Schindler's List. Te zi het familiever- maak die zich buigt over de grootste tragedie van deze eeuw: een licht wantrouwen lijkt hier op zijn plaats. Dat Spielberg zo wonderwel in zijn is geslaagd is niet alleen zijn prestatie. Met name het scena rio van Steven Zaillan is een wonder van effectiviteit. Maar dat hier een meesterverteller aan het woord is lijdt geen twij fel: Spielberg doseert de onont- kombare gruwelen met de hand van een thrillerregisseur en het hart van een dramaturg. De drie uren van Schindler's List vallen grofweg in drie seg menten uiteen. Eerst maken we kennis met een omvangrijke groep joden tijdens hun ge dwongen verblijf in het getto van Krakau. Hier zoekt zaken man Oskar Schindler contact met rijke joden om hen ervan te overtuigen geld in zijn zaak te steken, en worden de arbeiders geselecteerd. Na een brute raz zia worden alle getto-bewoners overgebracht naar het nabijge legen concentratiekamp van Plaszow, en krijgen de ver- schrilckingen van het nazi-be wind pas echt vaste vorm. Wil lekeurige executies, gebrek aan alles en de dreiging van een on bekende toekomst maakt het le ven tot een continue kwelling. In de laatste fase van de film weet een inmiddels tot inkeer gekomen Schindler 'zijn' men sen te verplaatsen naar een re latief veilige fabriek in Tjechos- lowakije. Tijdens het transport wordt een aantal echter richting Auschwitz gestuurd, waar hen de werkelijke bedoelingen van de nazi's geopenbaard wordt. De rode draad van de film is de transformatie van profiteur en vrouwengek Schindler tot onbaatzuchtig mensenredder. Het langzame afbrokkelen van zijn reserve en zijn egoïsme is een van de sterke punten van de film, en Liam Neeson geeft de rol de juiste mate van ambi valentie. Tegenover zijn mense lijkheid staat het vleesgeworden kwaad van kampcommandant Amon Goeth. In deze intens wrede, seksueel verkrampte man liggen de wortels van het nazi-kwaad besloten. De jonge acteur Ralph Fiennis speelt de zware rol met een verschroeien de intensiteit. Zijn scènes zijn dramatisch zware aanslagen op de zenuwen van een dan reeds zwaar op de proef gesteld pu bliek. Liam Neeson geeft de Oskar Schindler de juiste mate van ambivalentie. Want Schindler's List is een bij vlagen onthutsende Film. Spiel berg gaat het Grote Lijden niet uit de weg. De razzia's, massa executies en gaskamers: het zit er allemaal in verwerkt. Maar Spielbergs behandeling van de ze overbekende beelden is bijna documentair. In de details weet hij de kijker pas echt te raken. De joodse vrouwen die met bloed uit hun vingers een blos op de wangen gezond genoeg te ogen. Kinde ren die zich in de latrines ver stoppen voor de gevreesde transporten. Het Poolse jongetje dat bij een passerende goede renwagon vol joden met een duivelse grijns zijn hand langs zijn keel haalt. In deze korte momenten prikt de regisseur door ons afweer heen, opge bouwd door jarenlang de be kende beelden over de holo caust te hebben gezien. Wat kleine details daargelaten (de epiloog doet overbodig aan) is Schindler's List een overtui gende en aangrijpende film, met grote zorg gemaakt en on danks zijn aanzienlijke lengte voortdurend boeiend. Hoewel qua intensiteit een buitenbeen tje in Spielbergs carriere, ligt de film thematisch toch ook in het PUBLICITEITSFOTO verlengde van E.T. en vooral The Color Purple. Wat Schitul- ler's List vooral doet is een noodzakelijke verdieping aan brengen in een toch al uitzon derlijk oeuvre. Laat maar ko men die Oscars, er is niemand die ze op dit moment meer ver dient. Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Elegy from Russia, dag. 21 Trahir 16dag. 20.15 Vacas dag. 22.15 Het is een schone dag geweest 16 j dag. 19 30. zoook 16 Gay Cinema za 24. zo 16 15 Late night movie dag. 23. zoook 14 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Raining stones a.l., dag. 18.15 The snapper a.l., dag. 20.15, 22.15, di alleen 20.15, zoook 15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Round midnight 16 j.. ma 19.30 L'odeurde la papaya verte 161 ..dag 17 30. 19.30, maalleen 17 30 Mr. Wonderful 16 j.. dag. 21.45 RI ALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Naked 16 j dag. 17.45. 22 Les gens normaux n'ont rien d'excep- tionnel 16].. dag 20 RI ALTO 2 De Portugese cinema in vogelvlucht 16 j dag 18. 19.30.21.22.30 Once upon a time, cinema zo 14 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 El Mariachi 16 j dag 17.30, 20. FILM RECENSIE ri fotografe Carrie hebben allebei De road movie is terug van weggeweest. Vooraf gaand aan het jaar dat Easy Rider z'n zilveren ver jaardag viert, liet Hollywood al een tijdje een on waarschijnlijke revival zien van het genre, zoals eerder ook de film noir en de western in modieu ze jasjes werden gestoken. Na Thelma en Louise. Night on earth. My own private Idaho. Wild at he art, Motorama en Falling Down, om maar enkele films te noemen waarin de protagonisten ruste loos op reis zijn, is Kalifornia, van Dominic Sena, opnieuw een road movie pur sang. I let verhaal draait om een prettig ruimdenkend stelletje, schrijver Brian en fotografe Carrie. Alle bei hebben ze een licht modieuze, want vrijblij vende, hang naar het bizarre: hij zou het liefst schrijven over seriemoordenaars, haar foto's heb ben een zweem van geësthetiseerd sado-maso- chisme. Geheel in de traditie van filmers als Ro man Polanski en in zekere zin David Lynch laat Dominic Sena deze personages eens flink kennis maken met de realiteit achter hun stiekeme ver langens. Brian en Carrie besluiten naar Califomië te trekken om daar een nieuw leven te beginnen en onderweg zullen ze plaatsen aandoen waar be roemde seriemoordenaars hun slag hebben ge slagen. Om de benzinekostcn te delen nemen ze een onbekend ander stel mee. Dat blijkt te be staan uit een psychopatische crimineel, Early, en z'n giechelige vriendinnetje Adele. De reis, van zelfsprekend gemaakt per oude Lincoln, en bege leid door adequate road-muziek. ontaardt al even vanzelfsprekend in toenemend geweld, aangezien Early niet kijkt op een lijk meer of minder. Zo wordt de reis langs de onvermijdelijke deso late high ways, haveloze benzinepompen en ver laten saloons, de ontmoetingen met ontspoorde outcasts en verloren zwervers geheel volgens de regels van het spel ook een reis naar het innerlijk van de twee hoofdpersonen, wier ogenschijnlijk libertaire ideeën fiks worden getoetst door de kei harde realiteit. Dat gegeven is niet nieuw, maar het leidt al decennia Tang tot aardige en soms briljante films, wanneer de buitenkant het landschap en de binnenkant het gevoel een dialoog met elkaar aangaan. Dat blijkt echter voor regisseur Dominic Sena wat te hoog gegrepen: zijn stijl refereert vooral aan video-clips en reclamewerk, waardoor de film juist op het moment dat het ergens over zou moeten gaan aan de buitenkant blijft steken. Zo blijven zowel de personages als de plot (met de voorspelbare porties expliciet geweld en moderne seks) erg stereotype, en is alleen de acteerpresta tie van Brad Pitt als enge moordenaar enigszins de moeite waard. Taxandria ziet na tien jaar voorbereiding het licht AMSTERDAM Dit jaar verwacht in Cannes: Taxandria, een Nederlands/Belgisch/Frans/D uitse co-productie die na zo'n tien jaar aan voorbereidingen eindelijk het licht zal zien. Al enige tijd doen verhalen de ron de over de spectaculaire nieuwe trucagetechnieken die bij deze animatiefilm toegepast zijn. Zo wist het Amerikaans vakblad Variety te melden dat de ge combineerde gespeelde en ge tekende beelden met niets te vergelijken zijn en zelfs een film als lV7io Framed Roger Rabbit achterhaald doen lijken. Maar wat is nu precies Taxandria! René Solleveld, uit voerend producent bij Praxino Pictures (o.a. De Avonden): ,,Het is een sprookjesachtige avontu renfilm. die zich afspeelt in een imaginair land dat Taxandria heet. Het idee is afkomstig van de Belg Raoul Servais, die de film ook heeft geregisseerd en de trucage heeft verzorgd. Ser vais is een van de beroemdste Belgische animatiefilmers. Hij gaat door voor een artistieke Walt Disney en heeft al een stuk of zestig onderscheidingen op zak. Hij heeft een geheel nieuwe combinatie van animatie en live action ontwikkeld die naar hem is genoemd: Servaisgrafia Het heeft veel tijd gekost eer deze techniek geperfectioneerd was, Verhalen over de spectaculaire zeker vijf jaar, waarna in 1988 met de daadwerkelijke produk- tie kon worden begonnen." Taxandria is een co-produc tie met een aantal Europese trucagetechnieken die bij de animatiefilm Taxandria toegepast zijn doen al enige tijd de ronde. landen. ..België en Nederland waren de oorspronkelijke part ners. Het oude Produktiefonds was echter geen aanhanger van internationale samenwerking en geloofde niet dat we het pro ject ooit van de grond zouden krijgen, vandaar dat we eerst de afspraken met Duitsland en FranJoijk rond hebben gemaakt. Daarna wilde het Produktie fonds nog steeds niet meedoen en sprongen NOS en het Co- produktiefonds Binnenlandse )mroep )BO) bij. de Media Investment Club er alsnog een behoorlijk stukje Ne derlandse financiering is geko- Toeri moesten de echte pro blemen echter nog beginnen. Solleveld: „Het was aanvanke lijk de bedoeling de live opna men in Nederland te houden door ze uit te besteden aan het NOB. De gehele art direction is ook vanuit Nederland opgezet, maar na een bestuurscrisis bij het NOB durfde niemand daar de benodigde handtekening te zetten toen het echt op draaien aankwam. Parijs bleek te duur, waarna we de live opnamen uit eindelijk in Budapest hebben gedaan." De totale kosten van het ge hele project bedragen achttien miljoen gulden, zelfs voor een internationale co-productie een fors bedrag. Solleveld heeft ech ter meer ijzers in het vuur. Zoals Prime Time van Bob Rooycns, waarin geavanceerde HDTV technieken worden toegepast. Tevens is de Belgische co-pro- duktie Just Friends begonnen aan een toemee langs diverse festivals. Een Nederlands ge sproken versie van Taxandria wordt rond de kerst in de bio scopen verwacht. Voorlopig blijft Solleveld dus wel in net

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11