Welkom in doolhof van Fuchs concertje Goed op elkaar afgestemd werk foc;ferug Kwaliteit op nieuwe cd's K&G Franse kunst in Keukenhof rijs voor Nederlandse Film iuver Nuver 'z eenzijdig Cultuur Kunst Picasso met Picasso Alphense kunstenaressen bij Leids Ars Bioscoop af en in Voorsc BEELDENDE KUNST RECENSIE ALICE VAN SCHUPPEN Expositie van Eka Kunst, Titia Hoeksema en Antonet Moerland met grafiek, kera miek en olieverf-tempera schilderijen. Te zien tot en met 27 februari bij Ars Aemu- lae Naturea, Pieterskerkgracht 9 in leiden Openingstijden dinsdag tot en met don derdag van 9 30 tot 12 00 uur, zaterdag en zondag van 13 00 tot 16 00 uur Sterk uiteenlopend werk dat niettemin mooi op elkaar is af gestemd. Drie Alphense kunste naressen, Eka Kunst, Titia Ho.eksema en Antonet Moer land, tonen het op een geza menlijke expositie in het ge bouw van Ars Aemulae Naturea. Eka Kunst exposeert grafieken en omschrijft haar werk als landschappelijk. Het is vrij ab stract, met harde kleuren ener zijds en met zachte pasteltinten anderzijds. Het werk 'beschre ven landschap', waarin de tekst het landschap letterlijk èn fi guurlijk beschrijft, bestaat uit donkere, egale vlakken op een witte ondergrond. Dit vormt een contrast met de vier werken 'zee', 'lanci', 'lucht' en 'bewolkt', die zacht, pastelachtig gekleurd zijn. De vier vormen een mooie eenheid en ziin slechts door kleine techniek- en kleurver schillen van elkaar te onder scheiden. Op de vloer van de expositie ruimte is een installatie van ke ramiek van Titia Hoeksema ge plaatst. Het kunstwerk heeft als thema de driehoek en bestaat uit een aantal driehoekige va zen, geplaatst in een driehoek en voorzien van een gelijkvor mige decoratie. Het porselein van Hoeksema bestaat uit klei ne, kelkachtige figuren. In de expositieruimte waar de schil derijen van Antonet Moerland zijn tentoongesteld, staat het forsere pottenbakkerswerk van Titia Hoeksema. De grote va zen, schalen en voorraadpotten zijn in frisse kleuren gegla zuurd. Soms lopen twee kleuren glazuur naadloos in elkaar over. Het werk van Hoeksema sluit mooi aan op de schilderijen van Antonet Moerland, die ook met frisse, felle kleuren werkt. Deze zijn opgebouwd uit twee lagen. Slechts hier en daar zijn herkenbare vormen in de schilderijen aangebracht, zoals het gezicht van een mens. Door de transparante bovenlaag krijgt het werk een mystieke uit straling. Qua techniek en ge bruikte vormen vertonen de schilderijen grote overeenkom sten, alleen door het afwisselen de kleurgebruik onderscheiden de werken zich van elkaar. MUZIEK RECENSIE DICK HERMSEN Cd: The Challenge' door Muziekvereniging K&C, cd: 'Les Ambassadeurs' door Jong K &G. Uitgebracht: februari 1994. Wanneer Kunst en Genoegen, kortweg K&G, iets aanpakt, dan doen ze dat grondig. Niet één, maar tegelijk twee cd' s zagen onlangs het daglicht. Dat de muziekvereniging bruist van energie wordt op de beide schijfjes duidelijk hoorbaar ge maakt. Wat direct opvalt is dé opname-kwaliteit. De klank is helder en mooi open, een voor waarde om dit soort muziek op timaal tot haar recht te laten ko men. 'The Challenge' luidt de titel van de geluidsdrager die werd opgenomen door de Show- and Marching Band van de vereni ging. De repertoirekeuze is veel zijdig: marsen worden afgewis seld met filmmuziek en klassie kers uit het popgenre. Eén van de weinige stukken waarbij de moeilijkheidsgraad van invloed is op het spelniveau is juist één van de paradepaardjes van de band: Gloria Estafette. Voor zichtigheid in het spel zorgen dat intonatie en ritmische pre cisie niet op alle momenten even overtuigend klinken. Heel smaakvol daarentegen wordt de medley met filmmu ziek van John Williams, ge speeld. Natuurlijk mag het aan deel, waarmee de muziekvere niging succesvol scoorde tijdens het Wereld Muziek Concours 1993 in Kerkrade, niet ontbre ken. Het Somewhere over the Rainbow' heeft een schitterend arrangement meegekregen. Het wordt prachtig gespeeld, maar dat geldt eigenlijk voor alle stuk ken van deze medley. K&G beschouwt zichzelf graag als ambassadeurs van Leiden, dit vanwege het uitdragen van een stukje onvervalste Leidse cultuur naar andere delen van het land. De cd van de jeugdafdeling, jong K&G, kreeg dan ook de titel 'Les Ambassadeurs' mee. Een selectie van vier stukken geeft een goed beeld van de hoge mate van spelkwaliteit van déze 7(!)- tot 16-jarige muzikanten. K&G-be- schermheer Elco Brinkman heeft gelijk wanneer hij in de hoes tekst opmerkt dat deze jonge garde garant staat voor een veel belovende toekomst voor de ver- rniging in Voorschoten VOORSCHOTEN LFTTY STAM Voorschoten kan vanaf morgen weer in het eigen dorp naar de bioscoop. Mevrouw I. Nieuwen- huizen van het voormalige Green way-theater is met de ge meente overeen gekomen dat ze incidenteel terecht kan in het cultureel centrum. De eerste film die de bioscoopcxploitante draait, is Little Buddha van Ber nardo Bertolucci die morgen en overmorgen otn 20.00 te zien is aan de Prinses Marijkelaan. „Het is een try out", vertelt Nieuwenhuizen. ..Ik ga eerst kij ken of er genoeg belangstelling is. Het was niet mogelijk om ie dere zaterdag en zondag de zaal te huren. Dus nu draai ik op on geregelde tijden. Dat maakt het moeilijk programmeren maar voor mij is dat niet lastig. Dat vind ik juist een uitdaging." Met de .verkoop van Green- way zo'n tweeëneenhalf jaar ge leden, raakte Voorschoten zijn bioscoop kwijt. In het cultureel centrum draaide Nieuwenhui zen alleen voor kinderen. Vol wassen Voorschotenaren be treurden dat en bestookten de bioscoopexploitante vorig jaar met brieven om toch ook voor hen films te draaien. Nieuwen huizen wilde wel maar kon de huurprijs van 300 gulden per avond niet opbrengen. „Na veel heen en weer ge praat, vergaderen en brieven schrijven, kwamen we eerst op 225 gulden uit", vertelt ze. „Uit eindelijk kwam de cultureel ambtenaar met een bedrag dat daar de helft van is. En nu maar kijken of het inderdaad finan cieel lukt. Is dat niet het geval, dan moet er misschien toch maar een stichting komen om de boel van de grond te tillen." Het voorlopig programma meldt tijdens de voorjaarsva kantie Jurassic Park (27 en 28 februari) en op 6 maart Little Buddha. Van eind maart tot eind mei vindt bij een kleine twintig Ne derlandse musea en andere cul turele instellingen, waaronder de Keukenhof in Lisse, een ma nifestatie plaats van heden daagse Franse beeldende kunst. De instellingen hebben zelf de kunstenaars waaraan zij aan dacht besteden, geselecteerd in samenwerking met kunstcriti cus Jeróme Sans, die het project in Parijs coördineert. De mani festatie wordt in het weekeinde van 26 en 27 maart officiéél ge opend. De Keukenhof In Lisse biedt een expositie van werk van Martine Aballa. Verder zijn er exposities in Amsterdam. Den Haag, Botterdam, utrecht en Otterlo. Glazen meubelen Vitrines Tafals volgans model Motlefstralen Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 55 GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH leiden (NI) .ERDAG 19 FEBRUAR11994 onero geeft concert in Tuya-lokaal De band Sonero geeft op zaterdag 26 februari een con- in het Tuya-lokaal in de Kaasmarktschool. De band speelt ek uit onder andere Chili en Peru. De muzikanten putten n inspriratie uit de rijke muzikale traditie van Zuid-Amerika - spelen muziek die varieert van vrolijke ritmes en fluitmuziek weemoedige liefdesliederen. Het concert begint om 20.30 ren toegang kost 10 gulden. Kinderen tot 12 jaar mogen voor ulden naar binnen. Het gratis bus naar Der Zigeunerba- on ihaag Het Muziektheater Praag is op 10 maart te zien in het derlands Congresgebouw met de operette Der Zigeunerba- i. Met deze operette maakt het gezelschap zijn debuut in Ne- rland. Der Zigeunerbaron van Johan Strauss jr. speelt in de eeuw in Oostenrijk/Hongarije. Voor de voorstelling zijn toe- ngskaarten, inclusief gratis busvervoer, te koop bij het uitbu- iu van K&O aan de Oude Vest. ^zingen over kunst en cultuur na '45 jen» Kunsthistoricus Erik Kreytz geeft een lezingencyclus over eldende kunst en cultuur na '45. In tien lezingen worden de omingen en persoonlijkheden van de schilder-, beeldhouw- nst en architectuur behandeld. De lezingen worden met dia's een syllabus ondersteund. Ook worden er excursies georgani- ld erd. De lezingencyclus gaat begin maart van start en kan op ïsdagavond of woensdagochtend gevolgd worden. Inschrijven n bij de Leidse Volksuniversiteit K&O aan de Oude Vest. xposities in de regio :cio» Cursisten van de jeugdcursus van de Nieuwe Kunst hooi exposeren op zondag 20 februari hun schilderijen en tetseerwerken in Voorhout. De expositie is van 15.00 tot 17.00 ir in het atelier van de academie aan de Loosterweg. Stinet Lu- exposeert foto's in de Streekmuziekschool Alphen aan den jn. De expositie is tot 15 maart te zien, op werkdagen van 9.00 121.00 uur. In de bibliotheek van Noordwijkerhoutzijn tot en fët 26 maart gekalligrafeerde boeken van Tessa Fagel en boek- ineeltjes van Ada Gons te zien. Acrylschilderijen van Diny iep en beelden van Fons Versluys zijn tot eind maart te zien in eubeltoonzaal De Stijl Wonen Modern aan de Hoofdstraat in •-^ssenheim. lizabeth Taylor krijgt kunstheup >s angeles De Amerikaanse actrice Elizabeth Taylor, die kampt 9 iet pijnlijke artritis aan haar heup, zal volgende maand tijdens -n operatie een kunstheup krijgen. Volgens de behandelend tirurg, de orthopeed John Moreland, zal de 61-jarige Taylor vijf it zeven dagen in het ziekenhuis moeten blijven en een revali- atieperiode van acht weken nodig hebben. r {sterdam anp Gouden Kalf in cfe wacht, film The Forbidden Quest The Forbidden Quest vertelt regisseur Peter Delpeut het verhaal van een geheime ex- t ;ft op het Oporto Intematio- peditie naar de Zuidpool in Filmfestival in Portugal de 1905. De regisseur heeft er ?ciale Juryprijs gewonnen, authentieke filmfragmenten uit de Nederlandse Filmda- het begin van deze eeuw uit de in Utrecht afgelopen sep- collectie van het Nederlands pber, sleepte de film een Filmmueum in verwerkt. itheater 5 recensie dick van teylingen lewr Nuver speelt Negerangst Regie: i Kas. Gezien op 18/2 m het LAKthea- ]j ter. Leiden Vanavond herhaling ïgerangst is de derde voorstel- ig waarin Suver Nuver voor* irdelen onderzoekt door ver- 0 jenwoordigers van een 'bela- n' groep mensen als gasten het toneel te halen. Eerder iren dat bejaarde artiesten 1 Ie weg van het vlees) en ge- indicapten (Pleisterwoede), i is de gekelurde medemens in de beurt. e drie gastacteurs zitten ver- eld op de bank voor de tv ter- ijl het publiek op video ziet tie Peer van den Berg zich kart schminkt en een krullen- nik opzet. Krampachtig losjes obeert hij uit hoe een neger aat. Dette Glashouwer is juist itter dan wit: niet alleen naakt, aar ook nog met een kransje in witte bloemen in het haar. et watten fröbelt Henk Zwart ch een sinterklaasbaard. De lorstelling eindigt met een •speldienst als een orgie, i het eerste kwartier wordt het ereotiepe beeld van 'verlichte' anken tegenover negers ge toetst: ze zijn trots en hebben ijzondere ritmische en seksue- kwaliteiten. Rijke blanken )elen zich schuldig tegenover earme zwartjes. In Negerangst jn de blanken stijf, onwennig superieur-welwillend, en de varten zichzelf. De taalproble- len tonen het wederzijds on- egrip. Maar als het ijs breekt i jungleritmes de oerdriften •smaken, gaan alle remmen los i heeft blank zich niet meer in ehand. >e gastacteurs dienen vooral als ulpmiddcl om de blanke géne i beeld te brengen. Het gaat in legerangst om de ongemakke- jke verhouding van wit tot ivart, en niet om wederzijdse aoroordelen. Pleisterwoede en >e weg van het vlees ontleen- en hun kracht aan toenadering n gelijkwaardig samenspel van cel verschillende acteurs. In legerangst doet hiphopper An- V Ninvalle zijn kunstje (prach- g, dat wel) als human beat- ox', maakt actrice Yuklin Ahue ich al te voor de hand liggend waad over Zwarte Piet, en is de ol van danseres Maxi Hill be- •erkt tot rondrennen en -rollen, ammer, want ze zijn heel sterk" anwezig en kunnen zeker neer. Negerangst is met weer eel humor en mooie beelden feslist geen vervelende voor telling. maar eenzijdiger dan re gewend zijn van Suver Nu- F 'Couplet 1opent nieuw expositiebeleid in Stedelijk Museum Vakmanschap 'Couplet 1' de presenta tie waarmee Rudi Fuchs in het Stedelijk,Museum een nieuwe of minstens andere manier van tentoonstellen zegt in te leiden bezingt de samenkomst van meer dan dertig kunstenaars die nooit eerder op zo'n intie me voet met elkaar in één museum verkeerden. Aan hun samenzijn ligt geen kunsthistorische visie ten grondslag, zelfs geen uitge sproken theorie. Het han delt in 'Couplet 1' immers om 'toevallige ontmoetin gen op de hoek van de straat'. amsterdam godert van colmjon Het museum staat voor een be slissende keuze, vindt Fuchs. Voor een keuze tussen de kunsthal met zijn presentaties van één kunstenaar als dé kun stenaar, en het museum dat conserveert en kunstenaars ver zamelt. In de afgelopen dertig jaar hebben de grote Ameri kaanse en Europese musea zich langzaam overgegeven aan de individuele kunstenaar als een autonoom verschijnsel ten kos te van de aanwezige kunstwer ken in de vaste collecties. Maar volgens Fuchs verliest de kunstenaar zijn individuele onaantastbaarheid op het mo ment dat hij het museum be treedt en wordt opgenomen in het gezelschap van de aldaar verzamelde kunstenaars. Aldus wil Fuchs werken uit de vaste collectie van zijn museum weer verbinden met werken die er tij delijk te zien zijn. Met 'Coupletten' (na 'Couplet 1' volgen er dit jaar nog drie) wendt Fuchs zich niet alleen af van de frontale éénmanspre- sentatie. Ook het horizontale verhaal van de moderne kunst geschiedenis acht hij niet langer geschikt als vaste basis voor de ontmoetingen die hij op het oog heeft. Op dit feest van toevallige, in tuïtieve en vermoedelijke rela- londen Paloma kijkt op naar 'Zwangere vrouw', een beeld dat haar vader Pablo in 1950 maakte. Het beeld is onderdeel van een expositie met beelden en schilderijen van Picasso in de Londense Tate Gallery. De tentoonstelling is tot mei geopend. foto ap 'Kinder swycht, so moochdi ho ren'. Met dit devies, wél ter har te genomen ook door het jong ste jongetje uit een aandachtig publiek, in de openstaande klep van de clavecimbel presenteer den de blokfluitiste Caecilia de Leeuw en clavecinist Bert Mat ter zich in de Dorpskerk in Sas- senheim. Met een Toccata van Frescobaldi, de Italiaanse com ponist (1583-1643) die nog met beide benen in de renaissance staat. Dat is dan ook de reden waarom De Leeuw een renais sance sopraanfluit hanteerde, met een weliswaar kleine maar glasheldere toon. Door de vloer verwarming in de met kaarsen bijgelichte kerk, zeer behaaglijk op deze vrieskoude winter avond. ontstemde de clavecim bel alras en had de fluitiste de grootste moeite haar houten blaasinstrument aan te passen. In de Ricercada 'O Felici' van D. Ortiz (Spanje, 16e eeuw) lukte dat niet helemaal, wat fataal werd in de stijgende melodie lijnen. Ook al was de clavecimbel na de pauze nóg steeds niet op toon. de altblokfluit had met zijn omfloerste sobere geluid in de intens gespeelde aria uit de Pastorale en de Sonate in G van J.S. Bach zéker iets te vertellen. Muzikaliteit, voordracht en vak manschap van beide uitvoeren den waren in dit overigens wat kneuterig, rommelige concertje overtuigend aanwezig. Het Goltfusz-orgel speelde deze keer niet de hoofdrol, maar als Matter eenmaal de steile trap had beklommen, bleek het weer onovertroffen mooi en origineel in klankkleur. Op de prachtige mineur-melodie 'lek wil my gaen vertroosten' improviseer de de Zutphense organist uitge sproken mooi met een triest en simpel pedaalmotief van vijf noten en een verrassend manu aal met gewaagde dwingende dissonanten en voluit stralende oplossingen; Goltfusz concert door Bert Matter, orgel en clavecimbel. en Caecilia de Leeuw, blokfluit Gehoord 18 februari in de Dorpskerk in Sassenheim Kiefer en Van Gogh, Merz en Lüpertz, Picasso en Conzales, Chagall en Appel, Malevich en Judd, Matisse en Soutin, kunstenaars uit eigen huis en kunstenaars die even van elders zijn overgekomen. foto pr ties heeft Fuchs drie hoofdgas ten uitgenodigd. Het zijn de Ita liaanse arte povera-kunstenaar Mario Merz. de onbekende, 85 jaar oude Oostenrijkse schilde res Maria Lassnig en de jonge Nederlandse kunstenaar Berend Strik. In de verschillende recep tiezalen op de bovenverdieping duiken de gezichten van Las snig en Merz overal op. als vaste aanspreekpunten. De beeldhouwer Berend Strik daarentegen viert met zijn re calcitrante, wat stuurloze beel den, installaties en borduursels een éénmansfeestje op de be nedenverdieping. Hij is door Fuchs nog even apart gezet, in afwachting van zijn 'voorzichti ge' en 'geleidelijke' introductie bij de gevestigde reputaties bo ven. In deze 'sociologische' opstel ling heeft Fuchs niet gezocht naar opgelegde, onmiddellijk zichtbare artistieke verbanden. Veeleer hebben we te maken met een losse gedachtenschet- sen, een aanzet tot een per soonlijke uiteenzetting over de verborgen wegen en relaties in de moderne kunst die nog na der moet worden uitgewerkt. Kiefer en Van Gogh, Merz en Lüpertz; Picasso en Conzales, Chagall en Appel, Malevich en Judd, Matisse en Soutin. kun stenaars uit eigen huis en kun stenaars die even van elders zijn overgekomen. Fuchs, in het verleden toch al geen sterke educator, neemt de bezoeker in 'Couplet 1' nergens meer bij de hand. Hij heet hem aangelokt door een enkel welsprekend literair beeld eenvoudig welkom in het laby rint van een romantisch Alpen landschap, waarbij het lang kan duren eer hij daarin voor zich zelf een aantrekkelijke, span nende, avontuurlijke of geheim zinnige wandelroute heeft ge vonden. Want richtingbordjes ontbreken. Fuchs' voert je langs verkwik kelijke en verhelderende loca ties, maar wijst je minstens op zoveel raadsels en duisternis sen. Daarbij balanceert hij her haaldelijk op het randje van sentimentaliteit en persoonlijke mystiek. Hij heeft de gevaren bewust ingesloten, opzettelijk als hij zich verlaat op persoon lijke vermoedens en speculaties. Nieuw en spectaculair is dat allemaal niet. Wel veeleisend. 'Couplet 1' vraagt van de ge middelde bezoeker heel veel. Te veel, waarschijnlijk. En als uit eindelijk model voor het 'muse um van de twintigste eeuw' zoals Fuchs hoopt, hoogst twij felachtig. 'Couplet 1', Stedelijk Muse um Amsterdam, Paulus Pot terstraat 13, t/m 2 april 1994. Openingstijden: dagelijks 9beh. maandag) 11.00-17.00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19