Besluit jury wekt protest publiek Blijf van de akoestiek af !"n;f Cultuur Kunst Architecten in De Burcht Verbod roman Leavitt Gracieus beeldhouwwerk in De Pauw Spielberg neemt jaartje rust Vera Beths vindt verbouwing misverstand leiden letty stam vervolg van voorpagina Beths staat minstens twee keer per jaar in de Stadsgehoorzaal. „Hij is prachtig, echt ongeloof lijk mooi. En als ik het over 'mooi' heb, bedoel ik de akoes tiek. Musici letten altijd op het geluid en niet op de omgeving. Toen ik hoorde over die verbou wing dacht ik; hè. verdorie. Ik speel hier nu al vijftien jaar en als ik het gebouw zie, denk ik dat een verbouwing nodig is. Maar blijf alsjeblieft van de akoestiek af." „Als je andere stoelen kiest, klinkt het al anders. In Het Con certgebouw zijn ze daar maan den mee bezig geweest. Daar moet je ook een expert bijhalen en zeker geen architect. Ik heb begrepen dat Kees Spanjers, die architect van de verbouwing, akoestiek iets vindt dat tussen je oren zit, iets wat je persoonlijk beleeft. Dat is natuurlijk non sens. Dat kan elke musicus be vestigen." Misverstand „Die verbouwing, dat moet een groot misverstand zijn. Ten minste, dat hoop ik. Leiden is toch een cultuurstad? Daarom schrijf ik ook dat Leiden groots moet doen en niet provinciaals. Mijn brief is de eerste, maar ik probeer meer mensen hiervoor te interesseren. En ik denk wel dat het lukt want elke musicus die je het vraagt, roemt die Vera Beths: „Musici letten op het geluid, niet op de omgeving." akoestiek van de Stadsgehoor zaal." Schrijvers Rudy Kousbroek en Maarten 't Hart hebben ook al een plaats op de barricaden ge reserveerd. Wat ze precies gaan doen. is nog niet geheel duide lijk. ..Mijn bedoeling is om een briefte schrijven", vertelt Kous broek. „Maar zo iets doe ik niet Film op zondag in Volkenkunde leiden Onder de titel Cinema Dimanche presenteren het Rijks museum voor Volkenkunde en de Stichting Audiovisuele Antro pologie Nederland een filmprogramma met als thema 'missionarissen'. De films worden toegelicht door gastsprekers. Op 20 februari laat Eddy Appels delen uit de films Ria Rago (Indonesië), Pareltje Wang (China) en Tokende (Kongo) zien. Frank Pieke toont op 27 februari een aantal korte documentatie- filmpjes over de missie in China. 'Onder de evenaar', een Afri kaanse missiefilm wordt op 13 maart toegelicht door Peter Pels. Harry Leyten verzorgt op 20 maart een lezing bij de missiespeel film 'Verzoeking van de Nacht'. De voorstellingen beginnen om 15.00 uur en toegang tot het museum kost 5 gulden. Zakelijke informatie voor kunstenaars leiden Het Centrum Beeldende Kunst en de Stichting Werkgele genheid Leiden organiseren een aantal informatieve middagen voor kunstenaars. Op deze bijeenkomsten kunnen zij zich laten informeren over zakelijke en vakinhoudelijke aspecten. Gast sprekers zullen een van te voren vastgesteld onderwerp toelich ten. Ook is er ruim de gelegenheid om vragen te stellen. De eer ste bijeenkomst op 1 maart om 14.00 uur heeft als onderwerp: De belastingdienst en de kunstenaar. De toegang is gratis, maar aanmelding van tevoren bij de Stichting Werkgelegenheid wordt op prijs gesteld. De bijeenkomst wordt gehouden in het Cen trum Beeldende Kunst aan de Hooglandse Kerkgracht. Cabaret Basterd in Solution hillegomHet duo Basterd geeft vanavond een voorstelling in Solution in Hillegom. Basterd komt met het nieuwe programma 'Doodgewoon', dat boordevol absurde sketches zit. Een boeien- koning in een doodskist, de oude mannetjes en twee dove goo chelaars, zijn enkele van de sketches die te zien zullen zijn. De voorstelling begint om 20.30 uur en de entreeprijs is 7,50 gulden. Kortingkaarthouders betalen 5 gulden. Solution is te vinden aan de Van den Endelaan op sportpark De Zanderij. Dialezing over kunst en cultuur Berlijn leiden Kunsthistoricus Erik Kreytz houdt op dinsdag 22 februari een dialezing onder de titel 'Berlijn, stad van kunst en cultuur'. De stad met het befaamde Pergamon museum van klassieke kunst en het Dahlem museum voor Europese kunst is rijk aan architectuur. Behalve de architectuur worden ook het expressio nisme in de schilder- en beeldhouwkunst en het Bauhaus in de dialezing behandeld. De lezing in de Kapelzaal van het K&O-ge- bouw begint om 20.15 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O aan de Oude Vest. Concerten in de regio regio De organisten Wim Dijkstra en Toon Hagen geven vanaond een orgelconcert in de Kievietkerk in Wassenaar. Zij zullen werken van Bach en Mozart ten gehore brengen. Het con cert begint om 20.15 uur en toegang kost 7,50 gulden. De solo- fluitist van het Concertgebouw Orkest, Jaques Zoon, geeft op 20 februari samen met pianist Berndt Brackman een concert in de Streekmuziekschool in Alphen aan den Rijn. Het concert begint om 12.00 uur en kaarten kosten 12,50 gulden. Het Voorschotens Chr. Vocaal Ensemble geeft op donderdag 24 februari een con cert in de Moeder Godskerk in Voorschoten. Zij brengen een Italiaans programma van Cimarosa en Bononcini. Hel concert begint om 20.00 uur en toegang kost 17.50 gulden, 65+ en 21- betalen 15 gulden. Boek hier voorlopig gewoon te koop amsterdam npa De roman 'While England Sleeps' van de Amerikaanse schrijver David Leavitt moet wereldwijd uit de' handel wor den genomen. Dat heeft de En gelse rechtbank bepaald na een proces dat de Britse dichter Stephen Spender tegen Leavitt had aangespannen. Spender was aangebrand om dat Leavitt voor zijn roman ge gevens zou hebben gebruikt uit /.ijn autobiografie 'World Within World' (1951). Spender be schrijft daarin een homoseksue le relatie met een jongeman ten tijde van de Spaanse Burgeroor log. Naar de mening van Spen der had Leavitt deze relatie te letterlijk opgevat en de homo seksuele verhouding te expliciet weergegeven. Leavitt heeft toe gegeven dat hij zich door het le ven van Spender heeft laten in spireren. De roman werd al in een vroeg stadium van de Britse markt gehaald. In de Verenigde Staten liet I^avitt's uitgever 30.000 exemplaren drukken, waarin passages waren aange past. Daarmee was Spender niet tevreden. Hoeveel schade deze uitspraak Penguin zal opleveren is nog niet becijferd. In elk geval moeten Leavitt en zijn uitgever de proceskosten betalen. Leavitts roman is onder de ti tel 'Terwijl Engeland slaapt' in het Nederlands uitgebracht door Uitgeverij De Harmonie in Amsterdam. Volgens een zegs vrouw van de uitgeverij blijft de roman tot nadere instructies van de advocaat ..gewoon te koop in de boekhandel". in een vloek en een zucht. En ik heb weinig tijd. De Stadsge hoorzaal is akoestisch goed. Zo dra je architecten niet in kooien vervoert, grijpen ze de kans om iets te moderniseren. En dat moeten we niet toestaan." Ook 't Hart vindt dat er iets moet gebeuren. ..De Stadsge hoorzaal moet in ieder geval foto pr niet worden verbouwd. Ik heb hier met Kousbroek over ge sproken en we gaan iets doen maar wat weten we nog niet. Misschien schrijven we een brief. Of dat we een actiecomité gaan oprichten. Nogmaals, hoe we dit gaan aanpakken, weten we nog niet. Alles verkeert nog in een heel pril stadium." leiden letty stam Het Leids Architectencafé is te rug van weggeweest. Na ander halfjaar stilte begint de organi satie weer met haar maandelijk se gesprekken waarin uiteraard architectuur centraal staat Woensdag 23 februari is in so ciëteit De Burcht een forum waarop de lijsttrekkers van de zes grootste politieke partijen hun mening wordt gevraagd over bouwen in de stad. Ge spreksleider is oud-wethouder DickTesselaar. Fons Verheijen. één van de organisatoren, heeft een heel eenvoudige verklaring voor de tijdelijke afwezigheid van het Architectencafé. „We hebben het zes jaar lang gedaan en we waren er wat moe van. Nu zijn we weer begonnen in een iets andere opzet. Het heet daarom ook Nieuw Leids Architectenca fé. Piet van Veen, Jan Splinter en ik organiseren het maande lijks." „Op de eerste bijeenkomst komt aan de orde wat het beleid is op het gebied van architec tuur. Twee jaar geleden kwam de cultuurnota uit. En daar stond geen letter over architec tuur in terwijl het toch de moe der van alle kunsten is. Vandaar dat we het de politici zelf vra gen.' Het Nieuw Leids Architec tencafé op woensdag 23 febru ari in sociëteit De Burcht be gint om 20.30 uur. beeldende kunst Raadhuis De Paauw haakt met de beeldenexposi tie van Per Abramsen in op het jaar van het beeld. Wat het eerste opvalt aan de tentoonstelling is de enorme leegte. In totaal zijn er negen beelden te zien en zeven (penseel)tekeningen en gouaches, verdeeld over twee zalen. De grootte van de beeldhouwwerken varieert, van kleinplastiek tot redelijk grote werken. De expositieruimtes zijn vrij klein en enkele kleine werken staan voor spie gels. Hierdoor komt het geringe aantal beelden dat wordt geëxposeerd goed tot zijn recht. Vrij staande beelden met open delen in het werk zelf, die in de vrije ruimte staan, zijn in dialoog met de omringende ruimte. Juist door de plek voor de spiegels ontstaat deze dialoog ook. Het non-figuratieve beeldhouwwerk van Abramsen is te kwalificeren als gracieus en ele mentair. De gebruikte vormen zijn eenvoudig, sierlijk strak en uitgebalanceerd, er mag niets meer bij en er kan niets meer af. Ze zijn compleet af. Zoals het beeld 'Post Nonsens III'. Verschillen de smalle lange delen rijzen omhoog, hier en daar is een kromming toegepast. Aan de onderkant van het beeld plooit een andere vorm zich sierlijk. In het beeldhouwwerk zijn binnenruimtes, smal en klein, maar breed genoeg om nog een echte open ruimte te zijn. Het beeld zet bewust De oogst van de zestiende editie van het Leids Cabaret Festival is bekend: Kees Tom (rechts). Marianne van Wijk (links) en het duo Twee van Zand (onder) mogen naar de finale. Over finalisten Leids Cabaret Festival Een dergelijke omstreden jurybeslissing is er de afgelo pen jaren bij het Leids Cabaret Festival niet meer ge weest. Voor het eerst sinds lange tijd weerklonk er boegeroep in de zaal na de bekendmaking van de finalis ten die morgenavond tegen elkaar uitkomen. leiden wunand zeilstra De finaleplaats van Marianne van Wijk stond van meet af aan vast. Zij is eigenlijk de enige echte cabaretière van het festi val die iets te vertellen heeft. En tegen de verkiezing van Kees Torn valt weinig in te brengen. Hij behoort tot de ca tegorie originele, eigenzinnige vreemde snuiters die tijdens een festival voor verrassingen kan zorgen. Steen des aanstoots echter is de finaleplaats voor het Vlaam se duo Twee van Zand. Dat ze naar de halve finale mochten, was al zo'n gekke foute beslis sing van de jury, de promotie tot finalist is onbegrijpelijk. Af gezien van twee schone liedjes met aanstekelijke melodietjes is hun programma een warrig, bij tijds zelfs naïef boeltje, /et dat af tegen de licht parodis tische lol van Bert fc Dictus ei het professionele kwaliteitsni veau van het trio Laterveer Fetcris en Kloppenburg, dar had Twee van Zand geen schijf van kans mogen maken. Doo de technische beheersing vat het vak was dit trio bij het vaal klungelige amateurniveau vat de voorronden een verademing En bij Bert Dictus viel te la chen. wat ook een zeldzaan goed was. Hun smartlap ('waar om Henk, waarom Henk, gee mij een teiltje als ik aan hen denk') was een tophit van di festival. De jury heeft aanstaan de zaterdag nog het een en an der uit te leggen. De door Abramsen gebruikte vormen zijn eenvoudig, sierlijk strak en uitgebalanceerd, foto loek zuyderduin een dialoog in gang met de toeschouwer: je loopt eromheen om te zien hoe de delen zich nou pre cies tot elkaar verhouden terwijl je je afvraagt waar die harmonie nou precies in zit. Luchtig en nadrukkelijk dwingend tegelijk bepaalt het beeld wat er met zowel de toeschouwer als de ruimte gebeurt. Het is niet exact te duiden wat garant staat voor de harmonie in de verschillende delen, maar duidelijk is wèl dat de beeldhouwer een su bliem gevoel heeft voor vormen en onderlinge verhoudingen. De beeldhouwwerken krijgen iets lichts en sierlijks door de dunne vormen van sommige onderdelen. De enige kanttekening heeft betrekking op de titel. Een titel stuurt een interpretatie van de toe schouwer. In het gehele oeuvre van Abramsen spreken met name de beelden voor zichzelf. Juist door de vormen waarin niets herkenbaar is, maar waaruit niettemin een enorm karakter spreekt, is elke titel overbodig. Een titel als 'Post Nonsens III' irriteert eigenlijk alleen maar. Dan ga je op zoek naar een eventuele achterliggende gedachte. Met 'L'Être (2 exemplaren), 'Gorge' en 'Sirene' ont neemt Abramsen als het ware de eigen zeggings kracht van de beelden. Op de expositie zijn verder gouaches en (pen seeltekeningen tezien. Hierin zijn duidelijk de eenvoudige harmonieuze composities van de beelden te herkennen. Deze werken (studies) ge ven een goed beeld van het 'denken in driedi mensionale vormen' van de beeldhouwer. De lij nen en (onderbroken)vormen komen terug in zijn beelden. Perspektiefprijs voor regisseur Koos Terpstra den haag anp De Perspektiefprijs 1994, een aanmoedigingsprijs ter sti mulering van aankomende talenten in de scheppende sector van de theater- en muziekwereld, is toegekend aan regisseur Koos Terpstra. Hij ontvangt de prijs vooral voor zijn regie van 'Een vij and van het volk' van Henrik Ibsen. Dat staat dit seizoen op het programma bij het Theater van het Oosten in Arnhem. De prijs van de Stichting Aanmoedigingsfonds voor de Kunsten bestaat uit een be drag van 7500 gulden en een bronzen plaquette en wordt op 20 maart tijdens de tradi tionele 'Matinee van het Jaar' uitgereikt in het Cultureel Centrum Amstelveen. Ibsens stuk was Terpstra's eerste grote-zaalproduktie. Eerder regisseerde hij onder meer klassiekers als 'Ores- teia' van Aischylos, Mac beth' van Shakespeare en 'Torquato Tasso' van Goethe, moderne stukken als 'Roelo- farendsveen' van Gerardjan Rijnders en de zelfgeschre ven teksten 'Andromache. Grimm. Neoptolemos, Zweet en Prometheus/Verhalen'. Terpstra is ook regisseur van de cabaretgroepen 'De Ty pes' en 'Lebbis Jansen'. Komend seizoen voert hij bij het Theater van het Oosten de regie van de door hem ge schreven 'Troje Trilogie'. Steven Spielberg kreeg gisteren in Amsterdam ook een Rembrandt- beeldje uitgereikt. foto roland db bruii amsterdam De Amerikaanse regisseur Ste ven Spielberg (46) neemt min stens een jaar rust. Zijn laatste film Schindler's List, waarvoor hij al twaalf Oscar nominaties heeft gekregen, was zo'n zware klus dat hij enige tijd nodig heeft om ervan te herstellen. Het is voor het eerst in zijn twintigjarige filmcarrière dat hij een jaartje vrijneemt. Eerder maakte hij films als Jurassic Park, E.T. en Jaws. Spielberg deed gisteren Am sterdam aan om dè première van zijn film over de holocaust bij te wonen. Tijdens een pers bijeenkomst in het Amstel Hotel vertelde hij dat het maken van de film een emotionele druk op hem en zijn familie had gelegd. De film is persoonlijk. Zat dich op z'n huid. Spielberg heeft tien jaar ge wacht met het maken van di film. Hij was er nog niet klaa voor, zei hij gisteren. „Films al: Jurassic Park kan ik automa tisch maken. Daarmee ben il een entertainer, film ik voor he plezier. Nu heb ik voor het eers mijn persoonlijke kant later zien." Daarvoor moest hij emo tioneel rijpen. De film is in zwart-wit opge nomen omdat alle documentai res en archiefbeelden die Spiel berg over de oorlog heeft ge zien. zwart-wit zijn.„Ik hac geen beeld van de kleuren" vertelde hij. „Het zou boven dien te Hollywood worden on hem in kleur te schieten." Morgen in de bijlage een ver haal over 'Schindler's I.ist'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21