Lange wachtlijst voor muziekonderwijs
Den Haag: 'Liverpool van Nederland'
Cultuur Kunst
Poëzie tegen
depressies
Rol stedelijk museum
op symposium Lakenhal
Pinkpop jubileert met 25 bands
Vereniging Open Monumenten op stapel
Jackson vrijgesproken van plagiaat
OENSDAG 16 FEBRUARI 1994
chef annemiek ruygrok, 071 -356472, plv.-chef jan rijsdam, 071 -356472
Koreaanse dans in het Arsenaal
eiden De vereniging Nederland-Korea en het Rijksmuseum
oor Volkenkunde organiseren op zondag 20 februari een optre-
van de Koreaanse danser Cho Won-Kyung. Hij zal onder
een confucionistische dans, een waaierdans en een trom-
neldans uitvoeren. Het optreden begint om 14.30 uur in het Ar-
;enaal van de Rijksuniversiteit Leiden. Toegang kost 5 gulden,
onder de 18 jaar en bezoekers met cjp- of 65+pas be-
alen 3,50 gulden.
Alfred Kossmann in Burcht Literair
iiDENArjan Berben spreekt op donderdag 24 februari met de
Alfred Kossmann onder de titel 'Een halve eeuw schrij
Kossmann werd in 1922 in Leiden geboren. Hij publi-
;eerde romans, novellen, gedichten, essays, reisverhalen en kri-
jeken. Zijn oeuvre staat centraal in het gesprek, maar ook zijn
thema's zullen aan bod komen. In de pauze en na
speelt pianist Kees Wennekendonk in de sociëteit. Burcht
Literair begint om 20.15 uur en toegang kost 10 gulden.
Kaartjes voor openlucht concert
In park De Paauw in Wassenaar wordt op zondag 12
juni een openlucht concert gegeven door het Brabants Kameror
kest. Het orkest zal werken uitvoeren van Bach en Vivaldi. In de
pauze is in de Spiegelhal van het raadhuis een kopje koffie ver
krijgbaar. Als het slecht weer is zal het concert binnen in de con
certzaal worden uitgevoerd. De voorverkoop van entreebewijzen
voor dit concert begint in de pauze van de koffieconcerten in De
Paauw op 6 maart en 7 april.
Exposities in de regio
regio Tekeningen, schilderijen en linosneden van de Leidse
kunstenaar Gerard van den Berg zijn tot 11 maart te zien in het
gemeentehuis van Leiderdorp. De expositie is van maandag tot
en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en woensdagavond van
18.30 tot 20.00 uur te bezichtigen. In verpleeghuis Leythenrode
in Leiderdorp zijn van 25 februari tot en met 6 april aquarellen
van J. Pret te zien. Kunstuitleen SBK Rijnstreek in Alphen aan
den Rijn houdt van 18 februari tot 6 maart een expositie van
,nieuwe kunstwerken in de collectie. Er is werk te zien van onder
anderen R. van Iersel, G. van Oosten en E. Vijlbrief.
Helm in Louvre nieuwer dan gedacht
parus Een bezoeker bekijkt een gouden helm die het Louvre-
museum in Parijs in 1986 aankocht. De curatoren dachten toen
dat deze hoofdbedekking uit de derde eeuw stamde en eigen
dom is geweest van de Griekse koning Saitapharnes. Inmiddels
is bekend dat de Rus Israel Ruchomovsky de helm, met details
uit Homerus' Ilias, eind vorige eeuw maakte. Het voorwerp
maakt deel uit van de tentoonstelling 'Jeugd in het museum' in
het Louvre. foto afp
Muziekscholen: 'Groepslessen geen oplossing
Muziekscholen hebben gemiddeld een wachtlijst van een
paar honderd kinderen. Om die rij wachtenden weg te
werken, moeten de cursisten eerder in grote groepen les-
krijgen. Dat zegt drs. J. van Muilekom, directeur van de
Vereniging voor Kunstzinnige Vorming, een landelijke
organisatie van instellingen voor kunstzinnige vormge
ving. aar de muziekscholen hier in de regio zien geen heil
in deze oplossing.
wachtlijst, die wordt in de loop
van het jaar opgebouwd. Maar
in september kunnen alle wach
tenden altijd geplaatst worden",
zegt Prinsen. ,,Op dit moment
staan er 72 mensen op." Som
mige lessen, zoals instrumenta
le verkenning, worden op de
muziekschool in groepsverband
gegeven. „Leerlingen die een
den haag regio
anp/alice van schuppen
B. Prinsen, directeur van de
Streekmuziekschool in Leiden
schrikt van deze gegevens. De
Streekmuziekschool heeft rond
de 2600 leerlingen, maar heeft
geen problemen met de wacht
lijst. „Wij hebben wel een
instrument gekozen hebben,
krijgen na een jaar of drie indi
vidueel les. Anders komt de
kwaliteit in het gedrang", aldus
Prinsen.
Streekmuziekschool Alphen
aan den Rijn telt ongeveer 1700
leerlingen en er staan 125 men
sen op de wachtlijst. „De lengte
van de wachtlijst is heel ver
schillend", vertelt directeur L.
Peijs. „Dat hangt van het instru
ment af. Sommigen staan al
twee jaar op de wachtlijst voor
saxofoonles, maar voor cello,
hobo en trompet zijn bijvoor
beeld geen wachtlijsten." Peijs
vindt dat het lesgeven in grotere
groepen geen oplossing biedt
voor het probleem. „Dat is het
paard achter de wagen span
nen. Je kunt het aantal leerlin
gen per les niet onbeperkt uit
breiden. Sommige lessen wor
den bij ons al in groepsverband
gegeven, maar lesgeven in gro
tere groepen beïnvloedt de re
sultaten."
Peijs ziet een aantal oorzaken
in de groeiende belangstelling
voor muziekonderwijs.
„Muziekscholen zijn meer
klantgericht en timmeren aan
de weg. Muziekonderwijs is
meer gemeengoed geworden.
Mensen krijgen ook meer vrije
tijd, onder meer door deeltijd
banen en de vut. Wij merken
dat door het groeiende aantal
aanmeldingen van volwasse
nen." Peij£ kan niet veel aan de
wachtlijst doen. „In verband
met de subsidie die wij krijgen,
zitten we vast aan een maxi
maal aantal docenten en lesu
ren. Wij mogen dus niet uitbrei
den."
Muziekschool Bollenstreek in
Lisse kent geen wachtlijst. „Wij
kunnen alle leerlingen direct
plaatsen", aldus directeur A.
Murphy. De muziekschool telt
nu zo'n 350 leerlingen. „Wij zijn
zeker niet voor het lesgeven in
groepen, met uitzondering van
de Algemene Muzikale Vor
ming", verklaart Murphy. „Ieder
individu is anders en heeft spe
ciale aandacht nodig."
Wekelijks maken ruim
220.000 leerlingen gebruik van
de cursussen aan één van de
180 muziekscholen die ons land
rijk is. Een eenvoudig reken
sommetje leert dat zo'n 36.000
kinderen niet aan de bak ko
men, zegt Van Muilekom. Het
cijfer is enigszins geflatteerd
omdat er ook een groot aantal
potentiële leerlingen is dat zich
niet aanmeldt gezien de lange
wachtlijst. Uit cijfers blijkt dat
buiten de muziekschool rond
de 150.000 kinderen muziekon
derwijs krijgen.
Muziekschool Rijnakkoord was
in verband met ziekte van de di
recteur niet bereikbaar voor
commentaar.
Overzicht 'Beatstad nummer 1in Historisch Museum
den haag koos van wees
Zelfs voor niet-Hagenezen moet
het een feest der herkenning
zijn. Het Haags Historisch Mu
seum zet vanaf zaterdag de re
putatie van de Hofstad als ba
kermat van de Nederpop in his
torisch perspectief. Met illustra
tiemateriaal van groepen als
The Haigs, The Motions, The
Golden Ear-rings en Tee Set,
met een heuse platenbar en
met echte instrumenten van
Servaas, hofleverancier aan de
Haagse beat.
Voor zover bekend wordt daar
mee voor het eerst in een mu
seale omgeving serieus aan
dacht besteed aan popmuziek.
Voor de vaste bezoekers van het
deftige museum aan de Haagse
Hofvijver is het even wennen,
erkent ook conservator Elke
Pluijmen, de samensteller van
de expositie. „Maar dit is zo on
losmakelijk verbonden met de
Haagse cultuur, zo typisch
Haags, dat je hier als historisch
museum onmogelijk aan voor
bij kunt gaan", aldus de conser
vator.
Pluijmen is de afgelopen
maanden diep in de archieven
gedoken om de oorzaken te
achterhalen van de explosie van
popgroepen die Den Haag be
gin jaren zestig de bijnaam 'het
Liverpool van Nederland' (Hit
week) bezorgde. „Rudy Bennett
van The Motions zei het laatst
heel simpel: 'In Amsterdam
werd vooral gepraat over mu
ziek, in Den Haag werd muziek
gemaakt'. Ik denk dat je dat
vooral kunt verklaren uit de
buurtcultuur hier, en de vele
mogelijkheden die er toen wa
ren om met je bandje ergens op
te treden. Je had hier de rol-
schaatsbanen eh de jeugdhon
ken, en Scheveningen was door
Zwolsman plat gegooid. Om er
toch nog wat te laten gebeuren
werden bandjes uitgenodigd
daar te komen spelen. Haagse
bandjes konden daardoor
overal aan de gang. Dat had je
in andere steden veel minder."
Daarnaast speelde de om
vangrijke Indische bevolkings
groep in Den Haag een rol van
betekenis, meent Pluijmen.
„Vanaf het midden van de jaren
vijftig speelden hier die Indo-
De Golden Earrings haalden later de 's' van hun naam, maar ze bleven tot op de dag van vandaag optreden.
bandjes. Dat heeft een enorme
invloed gehad op Haagse jonge
ren. Ze zagen Indische jongens
in glitterpakjes muziek maken
die ze hier niet kenden, meestal
Amerikaanse muziek vermengd
met krontjong. Ze zetten zich
daar wél tegen af, maar vonden
het aan de andere kant ook ver
schrikkelijk mooi. En ze wilden
zelf op dat podium staan, zelf
met gitaren aan de gang."
Rivaliteit
Tijdens de voorbereidingen van
'Haagse Popmuziek' viel haar
op dat de onderlinge rivaliteit
tussen de buurten een belang
rijke rol speelde bij de populari
teit van de bandjes. De buur
ten met de meeste bandjes wa
ren de Zuiderparkbuurt en het
Valkenboskwartier. Kwam je in
de richting van de Laan van
Meerdervoort dan waren dat
'kakken'. In Den Haag heb je al
tijd een vrij sterke scheiding ge
had tussen wat wordt gezien als
de elite en het gewone volk. Dat
speelde ook bij die bandjes,
waarvan de aanhang elkaar
vaak opzocht om eens lekker te
knokken. Iedere groep had zijn
eigen achterban. 'De Earring is
voor de meisjes, de Q is voor de
jongens, en de Kick is voor de
bielen', zei Wally Tax (zanger
van de Amsterdamse Outsiders)
ooit.
De expositie beslaat de periode
1960-1980, en gaat voorbij aan
ARCHIEFFOTO pr
Shocking Blue steeg met 'Venus' tot grote hoogte, zelfs in de VS.
ontwikkelingen die later plaats
vonden. Het hoogtepunt was
toen ook wel voorbij, aldus
Pluijmen. Haagse groepen als
Shocking Blue en de Golden
Earring vierden successen in
het buitenland, Supersister en
Livin' Blues deden het goed in
eigen land, maar aan de enor
me hausse aan Haagse bandjes
en de positie als 'beatstad num
mer 1was een einde gekomen.
In de tentoonstelling in het
Haags Historisch is een grote rol
weggelegd voor muziekhandel
Servaas, die de Haagse bands
vaak op de pof voorzag van in
strumenten. „Servaas is er wel
bij gevaren", zegt Elke Pluijmen.
„Iedere groep kwam bij hem.
Hij verleende niet alleen kre
diet, maar had ook instrumen-
archieffoto pr
ten en versterkers die je zelf kon
bouwen. Dat was voor die be
ginnende groepjes heel aantrek
kelijk, want dat was veel goed
koper."
Haags Historisch Museum,
Korte Vijverberg 7: 'Haagse
Popmuziek', terugblik op de
Hofstad als beatstad nr. 1Tot
en met 15 mei, di tm 11-17, za
t/m 12-17..
Depressieve Britten moeten
hun pillen weggooien en
gedichten gaan lezen. Op
grond van een onderzoek
van de universiteit van
Bristol adviseren Britse art
sen hun patiënten voortaan
een paar regels van bij
voorbeeld de dichters Keats
of Browning te lezen, meldt
de krant Daily Telegraph.
Het literaire recept zou op
den duur het slikken van
pillen overbodig maken.
De alternatieve medicatie
zou een aanzienlijke bespa
ring kunnen opleveren voor
het nationale gezond-
heidsssyteem. De Britten
besteden per jaar tweehon
derd miljoen gulden aan
anti-depressiva.
„Ik zou denken dat poë
zie absoluut superieur is
aan elke tablet. Net als mu
ziek hebben gedichten een
therapeutische werking",
reageerde de voorzitter van
de Britse Medische Associa
tie, A. Macara, op de studie.
Vleugel Horowitz
beschikbaar voor
Muziekconcours
DEN HAAG ANP
Deelnemers aan het Schevenin
gen Internationaal Muziek Con
cours 1994 voor piano kunnen
op de dagen van de halve fina
les en de finale spelen op de
Steinway-concertvleugel van de
legendarische pianist Vladimir
Horowitz. Het concours vindt
plaats tussen 7 en 17 maart, de
dag van de finale.
Bij alle concerten, waar ook
ter wereld, speelde Horowitz,
die in 1989 is overleden, op zijn
eigen vleugel. De Amerikaanse
pianist van Russische oorsprong
werd op zijn reizen door een
vaste pianostemmer begeleid.
Het moederbedrijf van Stein-
way in Hamburg heeft Horo
witz' vleugel in beheer.
Behalve concoursdeelnemers
kunnen ook andere serieuze
muzikanten het instrument be
spelen, aldus de organisatie van
het concours.
Arpeggio Trio
in Voorschoten
voorschoten
Het Nederlands Arpeggio Trio
geeft op vrijdag 18 februari een
concert in de serie Muziek in
het Kruispunt in de kerk aan de
Schoolstraat in Voorschoten.
Het trio bestaat uit Dieks Visser
(fluit), Taetske Kleijn (harp) en
Han Kapaan (hobo). Het Neder
lands Arpeggio Trio zal werken
ten gehore brengen van onder
anderen G. Ph. Telemann, Sig-
tenhorst Meijer en Loeillet.
Door medewerking aan de
kerstconcerten in Voorschoten
en Leiden verwierf het Arpeggio
Trio bekendheid in de regio.
Han Kapaan is hier bekend
door zijn individuele medewer
king aan vele muzikale evene
menten. Het Arpeggio Trio con
certeerde onlangs in Saudi-Ara-
bië. Het concert begint om
20.15 uur en de toegangsprijs
bedraagt 7,50 gulden. De op
brengst van de serie Muziek in
het Kruispunt is bestemd voor
het vluchtelingenwerk.
Munten gestolen
I ST.PETERSBURG AP
1 Drie Romeinse munten zijn ge
stolen uit een vitrine van het
j Hermitage-museum in St.Pe-
tersburg. Het museum zou niet
j genoeg geld hebben voor een
degelijke beveiliging van de
waardevolle stukken. Vladimir
Matvejev, de hoofdcurator van
de Hermitage, zei dat de mun
ten dateren uit het begin van de
jaartelling en dat de waarde er
van wordt geschat op 1100 gul
den.
Het bestuur van de Vereniging
van Belangstellenden in De La
kenhal organiseert op zondag
20 februari een symposium
over de rol van een stedelijk
museum in de huidige samen
leving. Het symposium maakt
deel uit van het jubileumpro
gramma van de vereniging, die
dit jaar 75 jaar bestaat.
Op het symposium wordt
onder meer besproken of een
stedelijk museum zich moet
beperken tot het beheren van
de stedelijke collectie, of dat
een stedelijk museum bezoe
kers ook in contact moet bren
gen met nationale kunst en
cultuur. Verder wordt de vraag
gesteld of een stedelijk muse
um een plek zou moeten zijn
waar stadsgenoten elkaar ont
moeten en de stedelijke ont
wikkelingen op het gebied van
lamst en cultuur ter discussie
stellen.
Sprekers op het symposium
zijn: J. Blom, hoogleraar ge
schiedenis aan de universiteit
van Amsterdam, A. Coenen,
directeur Research voor Beleid
in Leiden, H. van der Linden,
voormalig wethouder van cul
tuur in Leiden en P. van Zon
neveld, medewerker vakgroep
Nederlands aan de Leidse Uni
versiteit
Het symposium begint om
15.00 uur in de 'Grote Pers' op
de eerste verdieping van stede
lijk museum De Lakenhal. Op
vertoon van een geldig toe
gangsbewijs tot het museum is
het symposium gratis toegan
kelijk voor alle belangstellen
den.
geleen npa
Initiatiefnemers verwachten 350.000 leden
AMSTERDAM NPA
Onder de Nederlandse bevolking bestaat
een groot draagvlak voor de oprichting van
een landelijke vereniging voor cultuurmo
numenten. Als de werving goed wordt aan
gepakt, kan zo'n vereniging 350.000 leden
krijgen.
Gesterkt door deze uitkomsten van een
onderzoek gaat een initiatiefgroep het ko
mende halfjaar de oprichting van de Ver
eniging Open Monumenten voorbereiden.
De ledenwerfcampagne begint op 10 sep
tember, de volgende Open Monumenten
dag op 10 september.
Voorzitter U.F. Hylkema van de initiatief
groep maakte gisteren in Amsterdam be
kend dat de nieuwe vereniging net zo
drempelloos en toegankelijk zal moeten
worden als de 725.000 leden tellende Ver
eniging tot Behoud van Natuurmonumen
ten. Uit het onderzoek is gebleken dat be
langstellenden voor het lidmaatschap onge
veer 38 gulden per jaar over hebben. Vol
gens Hylkema heeft een aantal grote bedrij
ven al te kennen gegeven de nieuwe vereni
ging te willen sponsoren. Als alles meezit,
wordt na vijf jaar gerekend op inkomsten
van tussen de 20 en 25 miljoen gulden per
jaar.
Hylkema, voormalig interim-directeur
van de Rijksdienst voor de Monumenten-
- zorg, wees gisteren verder op de 700 vereni
gingen en stichtingen die zich inzetten vobr
het behoud van cultureel erfgoed. Hij herin
nerde aan de 700.000 deelnemers aan de
jaarlijkse Open Monumentendag. Ondanks
dit enthousiasme heeft monumentenzorg
op dit moment echter te weinig greep op de
eigen belangenbehartiging.
„We zijn op achterstand geraakt en de
nieuwe vereniging moet daarom net als Na
tuurmonumenten een functie als aanjager
en stimulator krijgen", aldus Hylkema. Hij
wees op een recent rapport van het minis
terie van wvc waaruit blijkt dat de sector
monumentenzorg de komende tien jaar
een injectie van 3,6 miljard gulden nodig
heeft. „De laatste jaren is er echter alleen
maar bezuinigd en gezien de zorgelijke eco
nomische situatie zal daar niet gauw veran
dering inkomen."
De initiatiefgroep wil onder meer een
tijdschrift uitgeven en net als de Britse Na
tional Trust speciale erfgoedwinkels en be
zoekerscentra in monumenten inrichten.
Voor verdere activiteiten wordt gedacht aan
de bevordering van de openstelling van
monumenten, beheer van monumenten
die niet door bestaande organisaties be
schermd kunnen worden en de ontwikke
ling van evenementen en activiteiten in de
historische omgeving.
Het voorlopige contactadres is Sint Anto-
niebreestraat 69,1011 HB Amsterdam.
Het Landgraafse popfestival Pinkpop heeft voor
de vijfentwintigste editie, op maandag 23 mei, 25
bands op het affiche staan. Het voorfestival
Rocking Kolonia groeit met acht acts uit tot een
volwaardig festival op eerste pinksterdag, terwijl
een dag later op Pinkpop zelf zeventien bands op
treden, verdeeld over twee podia.
Organisator Jan Smeets maakte gisteren de eer
ste vijf bands uit het hoofdprogramma bekend:
het Amerikaanse Rage Against the Machine, dat
vorig jaar met groot succes het uitgevallen Alice in
Chains verving, de folk-rockgroep The Levellers,
de hip-hopformatie Arrested Development, de
door de critici juichend ontvangen nieuwelingen
van Morphine en de Londense jazzdance-forma
tie Galliano. Verder zijn Buro Pinkpop en Mojo
Concerts in onderhandeling met The Breeders,
Smashing Pumpkins en de uit Zwolle afkomstige
Prodigal Sons. „Het gaat zoals altijd om het geld
en de plaats op de affiche", zegt Smeets, die niet
wil zeggen welke andere groepen hij op zijn ver
langlijstje heeft staan. Naast Prodigal Sons aast
Smeets op nog drie andere bands van vaderland
se bodem. „Maar namen noem ik pas wanneer
hun handtekeningen onder de contracten staan."
Pearl Jam, de meest succesvolle vertegenwoor
diger van de Seatlle-sound, komt in elk geval niet.
Smeets: „Zanger Eddie Vedder trouwt een week
voor Pinkpop en zijn aanstaande heeft geen zin
om de wittebroodsweken in Europa door te bren
gen."
Rocking Kolonia is ook dit jaar alleen toeganke
lijk voor Pinkpop-bezoekers die overnachten op
de festivalcamping. Daarvan worden er dit jaar
20.000 toegelaten, tweeduizend meer dan vorig
jaar. Er is meer ruimte voor tenten, doordat op de
camping geen auto's meer mogen staan, er ook
wordt gecampeerd op het terrein van de drive-in
bioscoop Autokino en Rocking Kolonia verhuist
naar het festivalterrein op de draf- en renbaan. De
Pinkpop-gangers moeten hun auto's parkeren op
de voormalige steenberg aan de Mensheggerweg.
Een pendelbus brengt de bezoekers naar het festi
valterrein op de draf- en renbaan.
De vijfentwintigste editie van Pinkpop wordt
vrijwel geheel uitgezonden op tv, een coproduktie
van NOS, VPRO en Vara. Mart Smeets, die enkele
jaren de presentatie verzorgde, maakt plaats voor
VPRO-programmamaker Bram van Splunteren.
De voorverkoop voor Pinkpop en Rocking Kolonia
begint zaterdag 5 maart. De prijs van het toe
gangskaartje is met vijf gulden verhoogd tot f 55.
Voor Rocking Kolonia en een plaats op een van de
festivalcampings komt daar 25 gulden bij.
DENVER DPA
Een jury van een districtsrecht
bank in Denver heeft gisteren
de beschuldiging verworpen dat
de Amerikaanse popster Mi
chael Jackson de hit 'Dange-
róus' heeft gestolen van een
liedjesschrijfster. De jury had
minder dan drie uur nodig om
tot zijn uitspraak te komen.
Jackson had maandag ontkend
het lied te hebben gekopieerd.
Om zijn onschuld te bewijzen
had de popster toen zelfs ter
plekke delen van 'Dangerous'
en van een andere hit ('Billie
Jean') gezongen. Hij wilde daar
mee illustreren hoe bepaalde
songs ontstaan. De popster was
aangeklaagd door de 38-jarige
Crystal Cartier. Zij zegt 'Dange
rous' in 1985 te hebben ge
schreven en een opname ervan
een aantal jaar later aan een
concertmanager van Jackson te
hebben overhandigd. Volgens
een van Jacksons advocaten
kwam de jury tot zijn uitspraak
omdat Jackson het nummer een
maand eerder had opgenomen
dan Cartier. Bovendien zou de
jury zwaar hebben laten mee
wegen dat Jackson en zijn musi
ci nooit gebruik maken van mu
ziek en/of teksten die hun on
gevraagd worden aangeboden.