Pacino krijgt de ruimte in Carlito's Way Film Zomerzotheid in Toscane Dode buurvrouw wekt ingeslapen echtpaar Mr. Wonderful: romantische komedie van Minghella DONDERDAG 10 FEBRUARI 1994 P Steven Seagal op de bres voor het milieu Als De Palma zich een beetje inhoudt blijkt hij te kunnen filmen Steven Seagal op de bres voor het milieu? Het lijkt een sterk verhaal, maar in On Deadly Ground, het regiedebuut van de bottenkraker staat wel degelijk diens zorg om de natuur centraal. Seagal gaat zelfs zover dat hij in de finale van de actie film een tien-minuten durende verhandeling over natuurbe houd heeft ingelast. Dat ging zijn financiers wat v hield vast aan zijn besluit, zodat sneak previews r maken of het publiek Seagal liever hoort preken dan vechten. FILMS IN LEIDEN OVERZICHT LETTY STAM Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Leiden Much ado about nothing, do 10/2 t/m 20 13/2, 20.00 en 22 15 uur. LAKcinema, Cleveringaplaats 1, Leiden: Fiorile, ma 14/2, 20.30 uur. LVC, Breestraat 66, Lei den: Muno no hito, do 10/2 t/m zo 13/2, 20.45 uur. hij Zij houdt van hem haar. Dat is mooi zou je zeggen. Maar dan verschijnen er uit het niets van alle kanten rookgor dijnen. Familie die zich er mee bemoeit. Zij ziet hem een keer iets te intiem met een andere vrouw. Die blijkt later zijn zus ter te zijn maar dat weet zij tijd wemelt het van de misver standen tussen de prille gelie ven. Een al eeuwen bekend ge geven dat Shakespaere inspi reerde tot zijn Much ado about nothing. De filmversie van Ken neth Branagh is deze week te zien in het Kijkhuis. In een prachtige villa in Tos cane woont de gouverneur van Messina met onder anderen zijn dochter Hero (Kate Beckin- sale) en zijn nicht Beatrice (Em ma Thompson). Als een groep jonge edelingen binnenvalt, kan het versieren beginnen. Hero en Claudio (Robert Sean Leonard) vallen meteen voor elkaar. Nicht Beatrice en Benedick (ook Branagh met zijn echtgenote Thompson als tegenspeelster) verbergen hun ware gevoelens achter een grote dosis ironie. Dat ze verliefd zijn, geven bei de paren niet onmiddellijk toe. Don Pedro (Denzei Washing ton) doorziet ze en doet alles om het jonge geluk te laten groeien en bloeien. Zijn jaloerse halfbroer Don John (Keanu Ree ves) treedt echter op als boze fee die alles probeert om de ge lieven uit elkaar te drijven. Branagh maakte van Much ado about nothing een luchtige zomerzotheid. Misschien is het bloemrijke taalgebruik van de spelers ei BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Farewell to my concubine a.I., dag. 13.15, 16.45,20.30 ALFA 2 Aladdin a.I., dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALFA 3 The piano 12 j., dag. 13.30, 21.45 Paparazzi 16 j., dag, 16, 19.30 ALFA 4 Germinal 12 j., dag. 13, 16.30, 20.15 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The age of innocence a.I., dag. 13.15, 16.30, 20 ALHAMBRA2 The house of the spirits 16 j.dag. 16.45, 20.30, do vr ma di 00k 13.15 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 The three musketeers 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15,22 CINERAMA 2 The firm 16 j. dag. 13.15, 16.30, 20.15 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Manhattan murder mystery 16 j dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 2 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Naked 16 j., dag. 14, 16.30, 19.15, 22,zo 00k 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA The wedding banquet 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15, zo 00k 11.15 CINECENTER-PIERROT Fiorile 16 j., dag. 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zo 00k 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Much ado about nothing a.I., dag. 14.15, 17, 19.30, 22, zo 00k 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Carlito's way 16 j., dag. 20.15, za zo wo 00k 14.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Demolition man 162 j., dag. 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Demolition Man 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Addams Family 2 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 A perfect world 12 j., dag. 18.30, 21.30, do vr ma di 00k 12.30, 15.30 CITY 4 Robin Hood a.I., dag. 18.45, 21.30, dovrzazoook 13.15, 16 CITY 6 Undercover blues 12 j,, dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 Jurassic park a.I.dag. 21.30, do vr ma 00k 13.15, do ma 00k 16 CITY 7 Extreme justice 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Ontdaan 16 j., dag. 21 Trahir 16 j., dag. 19 El sol del n 19.30 Vacas dag. 22.15 Het is een schone dag geweest 16 j., zo 13 en 14.30 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 L'odeurde la papaye verte 16 j., dag. 17.30, 19.30,21.30, vrzadi niet om 21.30 House of the spirits 16 j., vr za 21.30, zo ook 14.45 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Der Amerikanische Freund 16 j., ma 19.45 The crying game 16 jdag 17.15 Raining stones 16 j.dag. 20.15, 22.15, max alleen 22.15 RIALTOl Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 L'Année dernière Marienbad 16 j., dag. 17.45 Naked 16 j., dag. 19.30, 22 RIALTO 2 The weddipg banquet 16 j., dag. 18 Les gens normaux n'ont rien d'excep- tionnel 16 j., dag. 20,22.15 Beruf Neonazi 16 jzo 13 Amadeu Amadeu 16 j., zo 15 THE MOVIES 1 Haarlemmérdijk 161 tel. 6386016 Little Buddha a.I., dag. 19.15, 21.45, za zo ook 15 Orlando a.I., dag. 17.30 THE MOVIES 2 The piano 12 j., dag. 17.15, 19.30, THE MOVIES 3 The baby of macon 16 j., dag. 17.30 Troiscouleurs: Blue 16 j., dag. 22.15, d THE MOVIES 4 Belle van Zuylei TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Carlito's way 16 j., dag. 13.15, 16.30,20 Bet, koningin van de Jordaan a.I., zo 10.30 TUSCHINSKI 2 Heaven Earth 12 j., dag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI 3 Sleepless in Seattle a.I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Little Buddha a.I., dag. 16.30, 20.30, do vr ma di 00k 13.15 TUSCHINSKI 5 Jurassic Park a.I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Mr. wonderful 16 j.,, dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Indecent proposal a.I., doorlopende voorstelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 The piano 16 j., dag. 18, zo 00k 15 Life according to agfa 16 j., dag. 20, 22, zo 00k 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Much ado about nothing en Fiorile regisseur wilde Shakespaeres tekst zo veel mogelijk volgen. Ook over de liefde in Toscane gaat Fiorile, te zien in LAKcine ma. Makers zijn de gebroeders Taviani die lang niets van zich lieten horen. In 1984 kwamen Paolo en Vittorio met het prach tige Kaos. Drie jaar later volgde het teleurstellende Good Mor ning Babilonia. En toen trad de stilte in. In Fiorile vertellen de broers opnieuw een sprookjes achtig verhaal over het wel en wee van de familie Benedetti. Napoleons troepen trekken door Toscane. Eén van de sol daten is Jean, de schatkistbewa ker, die iets moois krijgt met boerendochter Elisabetta. Haar broer steelt het goud waarop Jean als straf wordt doodge schoten. Sindsdien rust er geen zegen op de familie. Het verhaal wordt verteld door Luigi, een van de laatste loten aan de stam. Hij is met vrouw en kin deren van zijn woonplaats Pa rijs op weg naar het familiehuis waar zijn vader herstellende is van een hartkwaal. Heden en verleden wisselen elkaar op een prachtige manier af. Want ter wijl de auto door het Toscaanse landschap zoeft, doemen al ver tellende, de hoofdrolspelers op in de berm van de weg. Muno no Hito is de tweede in de reeks van Oostaziatische films die deze maand bij LVC zijn te zien. Regisseur en hoofd rolspeler Naoto Takena is een striptekenaar die plots in on genade is gevallen bij de uitge vers. Om toch het dagelijks bordje rijst té verdienen, gaat hij kiezelstenen verzamelen plus verkopen aan de oever van beten toe hoe haar beroemde echtgenoot van weleer vervalt in een bijna nietsnutterig be staan. Naoto maakte een merk waardige film die soms tragi komisch is en soms heel seri- Toen Al Pacino vorig jaar een Oscar in ontvangst nam voor zijn acteerprestatie in Scent of a woman, droeg hij die prijs met de nodige emotie op aan de 'streetkids' in Amerikaanse achterbuurten, kinderen zonder toekomst in een steeds gewelddadiger omgeving, waaruit slechts weinigen, zoals Pacino zelf, kunnen wegkomen. Regis seur Brian De Palma heeft vermoedelijk goed naar dat verhaal geluisterd; Pacino speelt 'streetwise' Charlie Bri- gante, een kind van de straat, na vijf jaar gevangenis wijs geworden en op zoek naar de vervolmaking van zijn droom in De Palma's nieuwste gangsterfilm Carlito's Way. FILM RECENSIE Sean Penn (links) en Al Pacino in Carlito's Way. Pacino en De Palma werkten eerder samen aan de remake van Howard Hawks' gangste repos Scarface, een film die ho peloos strandde in effectbejag. Pacino overschreeuwde zich en De Palma had zoveel slow-mo tion geweld in petto dat de toe schouwer elk zicht op het dra ma verging. Hoe anders, en hoe verrassend, is Carlito's Way. De Palma heeft eindelijk zijn bom bastische stijl eens wat genuan ceerd, en plotseling heeft Paci no de ruimte om een interes sant personage neer te zetten. Zijn Charlie Brigante is voor de buitenwereld weliswaar een ty pische Latijnse macho, die graag een snellere babbel heeft dan zowel de vertegenwoordi gers van de wet als zijn collega's in het criminele circuit, maar hij heeft zeker ook zijn romanti sche momenten en ronduit sympathieke eigenschappen. Zo heeft hij zich voorgeno men na zijn vervroegde vrijla ting op een eerlijke manier vol doende geld bij elkaar te verdie nen om een autohandel op de Bahama's te beginnen. Dat het zo ver niet zal komen krijgen we al in de openingsscène te zien, Charlie Brigante, 1 zelfsprekend in slow-i wordt neergeschoten op een station. De camera registreert wat hij ziet: een blondine buigt zich in tranen over hem heen, een dokter kijkt bezorgd, de po litie wijkt niet van z'n zijde. Charlie's voice-over maakt ons duidelijk dat deze man weet dat hij stervende is. De zwart-wit beelden krijgen kleur op het moment dat Charlie's blik valt op een reclamebord dat een 'Escape to Paradise' belooft. Het afgebeelde palmsttand met het orkestje en de dansende jonge dame is precies de droom die Charlie had gepoogd te verwe zenlijken. Carlito's Way volgt wat vooraf ging aan het fatale pistoolschot. Charlie's louche advocaat (aardige rol van Sean Penn) weet de wegens heroinehandel lang veroordeelde topgangster met wat technische trucs vrij te krijgen. Pacino is helemaal in z'n element wanneer hij in een lange redevoering het rechtssys teem er van langs geeft, maar anders dan we vermoeden bouwt hij zijn voormalig impe rium niet opnieuw op. Dat geeft de film meteen een veel minder gewelddadige toon dan Scarface en Pacino is geen eendimen sionale gangster, maar iemand die wil proberen eerlijk geld te verdienen terwijl hij alleen maar criminelen kent en de politie steeds probeert hem in de val te laten lopen. Uiteindelijk slaagt Charlie Brigante er niet in om aan z'n milieu te ontsnappen; hij houdt zich aan de aloude erecode dat hij een schuld moet inlossen, en begeeft zich met zijn aan lager wal geraakte advocaat op pad om diens problemen op te los sen. Dat eindigt met een moord en Charlie weet dat hij verloren Pacino geeft die individuele onmacht tegenover het systeem waar de gangster uit voortkomt prachtig gestalte. Het geeft Car lito's Way een aangename me lancholieke stemming, die al leen wordt verstoord door de al te obligaat romantische liefde voor een veel te onschuldig ogende jeugdvriendin. Maar voor het overige is Carlito's Way een boeiend portret, spannend bovendien, omdat De Palma ditmaal zijn neiging tot epate ren heeft voorbehouden voor de momenten dat het echt van pas komt, en enkele fraaie cross- cuttings tot stevige climaxen lei den. Wanneer hij zich een beetje inhoudt blijkt dat De Pal ma toch behoorlijk kan filmen. Keaton excelleert in luchtige Allen FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Manhattan Murder Mystery. Te zien: Ba byion 1Den Haag. Hoe kwam Woody Allen zijn traumatische huwelijksperike len te boven? Door voor het eerst in meer dan tien jaar een komedie te draaien waarin zijn serieuze bespiegelingen over le ven, dood, religie en oude stijl- jazz achterwege bleven. Man hattan Murder Mystery toont Woody van zijn lichtste kant: ontspannen, ongecompliceerd, en om eerlijk te zijn, een beetje Het beste aspect van de film is de aanwezigheid van Diane Keaton. Ze moest op het laatste moment invallen voor Mia Far row, die begrijpelijk genoeg ook haar professionele relatie met Allen had verbroken. Keaton is geknipt voor de rol en bouwt hem zonder over al te veel grap pen te beschikken uit tot een komisch hoogstandje. Ze speelt Carol Lipton, al meer dan twin tig jaar de echtgenote van Larry (Allen) en eigenlijk een beetje ontevreden -met haar leven. daan tijd we Larry werk var ogen a Wanneer haar buurvrouw plots overlijdt grijpt ze dit aan als ver zetje, zeker omdat de buurman zich verdacht gedraagt. Hij lijkt niet noemenswaardig aange- 1 verkeert zelfs na korte r in vrouwengezelschap. ;iet het amateurspeur- 1 zijn vrouw met lede Het brengt hen op de meest ongelegen momenten op de meest ongelegen plaatsen en lijkt zelfs een regelrechte be dreiging voor hun huwelijk te gaan worden. Carol vindt meer steun bij huisvriend Ted (Alan Alda) terwijl Larry het gezel schap van schrijfster Marcia (Anjelica Huston) zoekt. Woody Aliens ode aan de misdaadfilms uit de jaren dertig heeft alle kenmerken van zijn recente werk, minus één: diep gang. Allen is leuk als hij tobt over levensvragen, maar als hij alleen maar jengelt en zeurt over wel of niet betrapt worden in de slaapkamer van de buur man wordt hij spoedig verve lend. Ook zijn handelsmerken als de filmcitaten, New York in herfstkleuren en de snel bewe- i beginnen zonder Na jaren weer bijeen: Diane Keaton en Woody Allen, in Manhattan Murder Mystery. echte context op den duur te storen. Misschien ben ik wel te zeer gesteld geraakt op het exis tentiële getob van Allen om zonder dat nog te kunnen ge nieten van een luchtige en bij vlagen zeer grappige film als Manhattan Murder Mystery. Ik houd het er echter op dat de FILM RECENSIE HENK MAURITS Mr. Wonderful. Te zien: Cineac 2, Den Haag. Er zijn niet zoveel regisseurs die de kwaliteiten hebben om films te maken over gewone mensen en alledaagse gebeurtenissen, zonder dat dit een saaie film oplevert. Het lijkt soms of het gemakkelijker is een Robocop of een Demolition Man te beden ken dan iemand van vlees en bloed, die dingen meemaakt waarin we onszelf op een aan gename manier kunnen her kennen. Mike Leigh en Ken Loach, de twee toppers van de Britse cinema, kunnen het als geen ander en in Amerika men sen als Lawrence Kasdan, John Sayles en Anthony Minghella. De laatste kennen we van Truly, Madly, Deeply, en van zijn nieuwste film Mr. Wonderful. In Truly, Madly, Deeply schetste Minghella een En gelsman met Italiaans bloed een sfeervol portret van een in New York wonende groep Italo- Amerikanen. En ook Mr. Won derful speelt zich weer af tegen de achtergrond van een Itali aanse milieu. Minghella weet dat in een scène prachtig neer te zetten, door op het balkon de mannen uiteraard te laten praten over vrouwen, terwijl een verdieping lager in de keu ken de vrouwen praten over spaghetti koken, galstenen en uiteraard mannen. Dat is ook waar het in deze film direct over gaat: mannen en vrouwen. Getrouwd, ge scheiden, en op zoek naar een nieuwe relatie. Zoals Gus (Matt Dillon) die een nieuwe relatie heeft aangeknoopt met Rita, maar die eigenlijk nog verkik kerd is op zijn ex-vrouw Lee (Annabella Sciorra). Lee zit in tussen op kosten van Gus op de universiteit en scharrelt daar wat met haar literatuurprofes sor (William Hurt). Matt Dillon en Annabella Sciorra in Mr. Wonderful. Gus vindt het allemaal maar niks. Hij is de de alimentatie beu en heeft het geld hard no dig om met wat maten een bowlinghal te beginnen. Boven dien heeft hij als gewone arbei der de pest aan de hooggeleer de, getrouwde minnaar van Lee, die alleen maar uit is op een avontuurtje. Om van de alimen tatie af te komen wil hij Lee lie ver een nieuwe echtgenoot be zorgen, een Mr. Wonderful, die haar en hem van zijn zorgen af helpt. Maar dat wordt moeilijk als blijkt dat hij haar zelf eigen lijk niet kan loslaten. Mr. Wonderful is geen grootse film, maar ontleent zijn kracht juist aan de kleinschaligheid. Aan zijn trefzekere sfeerteke ning van een groepje mensen in de metropool New Yórk. Met centraal daarin de komische en romantische ontwikkelingen tussen twee mensen die welis waar gescheiden zijn, maar waar ergens binnenin toch nog een spaarbrander voor wat warmte zorgt. En hoe harder ze roepen dat ze niks meer om el kaar geven, hoe meer ze weer naar elkaar toe groeien. Minghella weet, net als in zijn vorige film een aardige sfeer op te roepen en een verhaal te ver tellen dat, hoewel voorspelbaar, toch de aandacht gevangen houdt. Dat is zeker ook de ver dienste van Matt Dillon als Gus, de mooie macho, die duidelijk met zijn gevoelens in de knoop zit, en Annabella Sciorra als Lee, die tevergeefs probeert het ver leden van zich af te houden, maar die zich uiteindelijk toch weer laat verleiden door haar eerste liefde. Een happy end in een hartverwarmende, beetje sprookjesachtige film. Wonder ful toch. film te mager is om tot zijn top pers gerekend te kunnen wor den. Hanekam de Rocker weinig enerverend FILM RECENSIE JOS DE PUTTER Hanekam de Rocker. Te zien: Euro 1, A Animatieregisseur Don Bluth leerde het vak bij de Disney-stu- dio's, maar maakt sinds enige jaren zijn films (waaronder het zeer succesvolle An American Tale) buiten die studio om. Dat dat niet altijd goed uitpakt blijkt uit zijn nieuwste productie Rock-a-Doodle, in Nederland uitgebracht onder de titel Hane kam de Rocker. Hanekam is een snel gecoif feerde haan, die elke ochtend goedgemutst de opkomst 'van de zon begeleidt. Maar wanneer hij een keer druk in de weer is om een indringer van het erf te jagen komt tot zijn grote schrik en tot hilariteit van de overige bewoners van het erf de zon vanzelf ook op. Hanekam zoekt beschaamd z'n toevlucht in de stad, waar hij een carrière be gint als popzanger dat ver klaart de Nederlandse stemmen van onder anderen Bennie Jo- link (Normaal) en Barry Hay (Golden Earring). Don Bluth heeft dit anifnatie- verhaal verbonden met 'live ac tion' scenes, die draaieti om het jochie Edmond, dat de levens loop van Hanekam leest in een boek en vervolgens naar hem op zoek gaat wanneer de boer derij van z'n ouders door een overstroming bedreigd wordt. Zo wisselen technisch totaal verschillende scènes elkaar af, wat het verloop hier en daar nogal houterig maakt. Uiteinde lijk verandert Edmond in een katje, zodat Bluth zich verder kan bezighouden met waar hij goed in is: de animatie. Maar in vergelijking met de recente suc cesnummers uit de Disney-stu- dio is Hanekam de Rocker een weinig enerverend a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 23