Rtv show 'Mijn leven is een boek vol contrasten' I Angela Groothuizen: 'Afrika is nog lang niet ten dode opgeschreven' Michael Jackson terug tijdens TV-show Diana Ross dertig jaar in het vak VRIJDAG 4 FEBRUAR11994 CLOSE UP Gerard van Putten De veelzijdigheid van Gerard Joling Meer dan ooit heeft Gerard Joling de laatste weken zijn stembanden soepel probe ren te houden in verband met z'n theatertournee, dinsdag avond in première gegaan in De Meerpaal in Dronten. Het is z'n tweede inmiddels. En als de voortekenen niet bedriegen dat deze show, One more Bolero, een succes. In de voorverkoop vlogen de kaartjes de deur uit. En de repetities verliepen even zeer naar wens. Alleen op de premièredag zelf waren er wat problemen met z'n gezondheid. Maar griep of geen griep, Joling besloot de klus toch maar op te knappen. In zijn theatershow draagt Joling voor uit eigen werk: een mengeling van oud en nieuw repertoire. De zanger wordt daarin bijgestaan door een speciaal voor deze gelegen heid geformeerd orkest: The Band Stand. En het achter grondkoortje is Mrs. Einstein. Een groepje dames dat zelf al veel succes boekte met een ei gen theatershow. „Natuurlijk is het leuk om weer eens een hit te hebben, of in elk geval een plaat die heel goed loopt. Maar met deze nieuwe theatertournee merk ik dat je ook zonder een direct platensucces de zalen vol kunt krijgen. Het is alsof ik in mijn carrière nu een balans heb ge vonden. Optreden in een derge lijke show met een echt orkest is ook goed voor de artistieke ont wikkeling. Ik hoor al zo vaak mensen zeggen: ik wist niet dat jij dit óók nog kon. Je bent dan eindelijk niet meer zo'n zanger, die begeleid door een bandop name per avond even drie op tredens pakt. Je laat zien dat je geen snelle tassenvuller bent. Kortom: zo'n show is goed voor mezelf. Voor mij is het een feestje. Een echt orkest, met blazers is ook voor het publiek heel aantrekkelijk. Een vol or kest lééft. Mijn publiek is intus sen veranderd. Toen ik negen jaar geleden begon met Love is in your eyes zag je voornamelijk kinderen, maar nu komen er Theater Voor z'n eigen gevoel heeft Jo ling het publiek ook meer te zeggen dan destijds. En Joling zegt te hebben geleerd dat hij niet meteen na het eerste liedje zijn fans al moet toespreken. „Eerst drie nummers doen om te laten zien dat ik er bèn en wat ik kan. Pas dan mag ik iets tegen het publiek zeggen. Dat is theater. En als ik dan praat is dat voorbereid. Niet helemaal, maar Karin Bloemen heeft me wel een aantal aanzetten gege ven. Dat vindt ze nodig. Hele maal haar eigen initiatief. We hopen trouwens ooit nog sa men op te treden. We komen allebei uit Schagen, kennen el kaar goed, maar van samenwer king is het npg niet gekomen. Logisch eigenlijk, want Karin zit veel meer in de hoek van het cabaret, terwijl ik de zanger ben van een commercieel repertoi- Meer dan eens is Gerard Jo ling benaderd voor een rol in een musical. Hij heeft voor de eer bedankt, ook al beseft de Alkmaarder dat zulks goed zou zijn voor de verbreding van z'n carrière. „Maar mijn vak is zan ger. Ze hebben me ooit ge vraagd voor The Phantom of the Opera, Les Miserables en Cyrano Voor één van die rollen hoefde ik zelfs geen auditie te doen, maar ik wil gewoon niet. Tenzij ze hier nog eens Miss Saigon brengen, dan ben ik geïnteres seerd". Doen wat hij leuk vindt, dat is de instelling van Gerard Joling. Ooit liet hij zich strikken voor een figurantenrol in Flodder. Zijn inbreng stelde weinig voor. „De rol was zo klein dat je me miste zodra je even moest hoes ten. Maar daar is eerst door heel wat mensen over gesproken. Niemand was het er mee eens. Maar Karin Bloemen zei: Ge rard, als je zelf graag wilt, doe het dan. En ik hèb het gedaan. In die tijd kwam ook net dat du et met Tatjana, die ook in die film zit. En samen hadden we daar een groot succes mee." Het gaat hem goed, zegt hij. En daardoor kan Joling het zich veroorloven zo'n beetje z'n ei gen beleid te voeren. Optreden voor een goed doel is voor mij ook niet zo'n probleem. En dan zorg ik er altijd voor dat het geld voor mijn optreden bij de juiste mensen terecht komt. Je moet zulke dingen kunnen doen. Ik zie het nu zelf. Mijn vader is ernstig ziek, dus dan zie je hoe betrekkelijk applaus is. Daarom heb ik zo'n hekel aan-collega's, die op de foto gaan met familie leden die in het ziekenhuis lig gen. Dat doen ze dan toch al leen maar voor hun eigen publi citeit. Koketteren met mans leed." Druk, druk, druk. Ziedaar in kort bestek samengevat het dagelijkse leven van Gerard Joling. Er komt, nog even af gezien van z'n theatershow, veel op hem af. Onlangs vroeg Joop van den Ende hem een liedje te zingen voor het programma Liefde op het eerste gezicht. „Dat slaat zo goed aan. dat er een single van komt Een dans bare house -dreun". Er is ook sprake van dat er een Gerard Joling-geur lijn op de markt komt. De besprekingen daarover met een Amerikaanse ma verkeren in vergevor derd stadium. Het ligt in de bedoeling met een eau de parfum voor dames te beginnen. „Niet onder mijn eigen naam. Stel je voor dat de vrouwen zich insmeren met Ge rard Joling... Mijn naam staat met kleine letter tjes onder de naam." Bezinning Er zijn van die mo menten van bezinning dat hij zich oprecht afvraagt: moet dat nou allemaal? Na am pel beraad vindt hij dan toch weer dat het moet. „Want het is toch leuk. Straks komt er ook nog een after shave en een skin care voor man nen. Ik weet het, eerder zijn dergelij ke projecten mis lukt. En er zijn mensen die het onzin vinden, maar wat zou dat? In elk geval praten ze dan toch weer over je"- Later dit jaar reist Joling af naar Parijs om een duet opne men met Nana Mouskouri: Amigos de musica. In eerste in stantie zouden ze los van elkaar de band inzingen. Joling in Ne derland, Mouskouri in Parijs. „Maar Nana zei: Sjerddr, dat is zo koel, we moeten het samen doen. In Parijs dus. Daar maken we er ook een videoclip van. Bovendien wil ze die opname ook op haar nieuwe CD zetten. Daar komen nog veel meer du etten op, met onder anderen Pavarotti, Iglesias en Harry Belafonte. Misschien ziet het er straks een beetje raar uit, maar Joling staat daar dan ook tus sen." Hij praat nu wel over een CD die in vijftien landen wordt uitgebracht. Waaronder Duitsland. „Dat kan dus weer een aardig opstapje in die rich ting zijn. Intussen gaat het suc ces in het Verre Oosten nog ge woon door. Binnenkort ver schijnt in Taiwan de CD The best of Die is nu al goud en pla tina. En ik hoef er niet eehs bij te zijn. Televisiebeelden genoeg om daar te laten zien. Maar als er tijd is ga ik er toch wel weer heen. Zuid-Afrika, Hongkong, de Filippijnen en Thailand. Er wordt daar nu een optreden ge regeld voor koning Bumibol. Dat zijn toch weer leuke din gen". Tussen de bedrijven door werkt Joling aan een boek, dat volgeschreven wordt met jeugdherinneringen. Het boek wordt tijdens de fön- derboekenweek in de handel gebracht. De titel is al bekend: Boerenkool en kaviaar. „Ach ja, waar doe ik het voor... Ik heb geen fanclub, maar ik wil toch iets voor mijn vaste publiek doen. Het boek ademt een beetje de sfeer van 'ouwe-jon- gens-krentébrood'. Ik heb het zelf geschreven, met de hand. Moeiteloos. Als ik er eenmaal een avondje voor ga zitten, heb ik gelijk een half boek klaar. Maar mijn handschrift is dan wel zo onduidelijk, dat ik een half uur nodig heb om een en kele zin terug te lezen. Het is een boek dus van contrasten, Gerard Joling: „Ik ben er toch een beetje voor mijn pu bliek." archieffoto united photo'S de boer want zo zit mijn le ven in elkaar. De ene keer zit ik op de re ceptie van een of andere am bassadeur en de volgende dag geniet ik van een broodje en choco met slagroom bij café Piet Pan in Schagen. Je bent toch iemand voor de mensen. Er wordt op je gelet. Ook op straat en in de buurt. Hoe je haar zit, wat je draagt. Hindert niet, al hou je er onbewust toch rekening mee. En dan de post die je krijgt. Mensen die zeggen dat ze door je muziek zijn gene zen. Als dat zo is: fijn! Laatst stond er bij de bank een vrouw achter me die me opeens her kende: oh, Gerard Joling!' Hui lend van geluk viel ze me om de hals." Angela Groothuizen reisde voor Memisa door Tanzania en bezocht een aantal AIDS-preventieprojecten. foto pr De AVRO-televisie besteedt in een tweetal uitzen dingen uitgebreid aandacht aan de actieweek 'Memisa helpt AIDS voorkomen'. De program ma's worden gepresenteerd door Angela Groot huizen. De eerste half uur durende uitzending van Habari Angela (Ilabari staat voor 'hoe gaat het er mee' in Swahili) is op zaterdag 5 februari, de tweede een week later. In het tweeluik doet Angela Groothuizen ver slag van een bezoek dat zij aan Tanzania bracht. Op uitnodiging van Memisa, de organisatie voor medische ontwikkelingssamenwerking, bezocht Zij in dit Oostafrikaanse land onder andere een aantal AIDS-preventieprojecten. Voor haar is het duidelijk: „Afrika is nog lang niet ten dode opge schreven", aldus Groothuizen. Habari Angela, roept Remmy Ongala vrolijk uit, als hij Angela Groothuizen in het oog krijgt. Deze van oorsprong Zaïrese muzikant woont al gerui me tijd in Dar-es-Salaam, de Tanzaniaanse hoofdstad. Ongala is onder de jeugd verreweg de populairste muzikant. Ook in Europa geniet hij bekendheid als popartiest. Remmy ontvangt An gela Groothuizen in zijn repetitieruimte waar hij met zijn band een nummer opneemt over con dooms. Het bezoek aan de Zaïrese artiest is een tussen station in de tocht die Angela Groothuizen door Tanzania maakt. Zij gaat op zoek naar jongeren en praat met hen over seks en AIDS. Angela be kijkt welke initiatieven er in Tanzania worden ontplooid tegen de verspreiding van de ziekte. De programma's zijn geconcentreerd rond het zie kenhuis in Turiana (zo'n 300 kilometer westelijk van Dar-es-Salaam), waar een aantal Memisa-art- sen werkt. In dit ziekenhuis is één op de 20 pa tiënten seropositief (HIV-geïnfecteerd). In Tanza nia zijn op een bevolking van 24 miljoen mensen ongeveer 1,3 miljoen mensen met het HIV-virus besmet. In de documentaire wordt ook getoond hoe en kele animeermeisjes zelf betrokken zijn bij voor lichting over veilig vrijen aan collega's. Volgens Memisa is dat de meest effectieve manier om de ze groep - die ook behoorlijk debet is aan de ver spreiding van deze nog ongeneeslijke ziekte - te bereiken. Alleen al in Afrika, Azië en Latijns-Amerika zijn 15 miljoen mensen geïnfecteerd. En van de voor spellingen van The World Health Organization word je niet vrolijker: tegen het jaar 2000 tussen de 40 en 110 miljoen HlV-geïnfecteerden in Afri ka, Azië en Latijns-Amerika. Ter gelegenheid van de actieweek 'Memisa helpt AIDS voorkomen' wordt een CD-set uitge geven met muziek uit Afrika. De set bestaat uit een CD-single waarop een duet van Angela Groothuizen met Remmy Ongala, én een CD met 12 swingende nummers van Afrikaanse toparties ten. Dankzij de medewerking van de platenmaat schappijen, de muziekuitgeverij en de detaillisten gaat per verkochte cd (19,95 gulden) vijf gulden naar AIDS-projecten van Memisa in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. (Uitzending, morgenavond, 20.25 uur, Neder land 1) Michael Jackson maakt op 19 februari zijn come-back tij dens een show die in Las Ve gas voor de televisie wordt op genomen. Het is zijn eerste optreden sinds de financiële regeling met een jongen die hem had beschuldigd van on tucht. De zanger/componist neemt deel aan de show 'Jack son Family Honors' die wordt gegeven in het MGM Grand Hotel in de hoofdstad van het gokspel. Het twee uur durende spektakel wordt op 22 februari uitgezonden door de omroep NBC, zo deelde de familie mee in een verklaring. Germaine Jackson, broer 'van Michael en co-producent van de show, zei dat Michael eraan deelneemt en dat Jackie, Janet, Marlon, Randy, Rebbie en Tito alsmede hun ouders Katherine en Joseph, van de partij zijn. LaToya, die gebrouilleerd is met de familie, is niet op de uitnodiging ingegaan. De op brengst van de show komt ten goede aan de liefdadigheid, waaronder een fonds voor slachtoffers van aardbevingen. „Het is het eerste optreden van onze hele familie in twin tig jaar", onderstreepte Ger maine Jackson. Michael Jackson heeft niet opgetreden sinds het plotse linge afbreken van zijn we reldtournee 'Dangerous' in november. De zanger zei toen wegens een verslaving aan pijnstillende middelen te moeten worden behandeld. CANNES AFP Dertig jaar na de intrede van de Supremes in de hitparades met 'Where did our love go?' viert Dia na Ross, de leadzangeres van het trio, haar 30-ja- rig artiestenjubileum tijdens de muziekbeurs MI- DEM in het Franse Cannes. Woensdag was geheel aan Diana Ross gewijd. Zij ontving uit handen van de burgemeester van Cannes twee onderscheidingen: die van Com mandeur in de Kunsten en Letteren en de stads- medaille. In de Palm Beach-club werd haar een gala-di ner aangeboden waar de zangeres, die op 26 maart 50 jaar wordt, onder begeleiding van Mi chel Legrand stukken zong uit 'Lady sings the Blues', de film uit 1972 waarin zij BiUie Holiday speelde. Waar Billie Holiday de weerspiegeling is van het zwarte Amerika dat nooit zijn plaats in de sa menleving vond, personifiëert Ross het succes van zwarten die het hebben gemaakt en geres pecteerd worden: zij is haar eigen manager, eige naar van een tv-produktiebedrijf en sinds 1989 lid van de raad van bestuur van de platenmaat schappij Tamla-Motown. De carrière van Diana Ross loopt voor een deel parallel met het succes van Tamla-Motown. Deze wist in de jaren zestig bij het blanke publiek zwarte artiesten geliefd te maken als Stevie Won der, de Temptations, Four Tops, Smokey Ro binson and the Miracles en de Jackson Five. Ondanks een kleine inzinking in de jaren tach tig is Diana Ross de enige artieste die al 30 jaar elk jaar wel een keer in de top-50 staat, iets dat noch Barbara Streisand, noch Madonna voor el kaar kregen. De zangeres bereidt thans een film voor over het leven van Josephine Baker. Diana Ross kreeg in Cannes twee onderscheidingen: Commandeur in de Kunsten en Letteren en de stads- medaille. foto» reuter Meligheid tot kunst verheven en paar apart, Tosca Niterink en Arjan Ederveen. I j Twee volstrekt maffe types, zo schijnt het, gespeciali- seerd in het neerzetten van typetjes. Het stel heeft een bizar gevoel voor humor, althans er zijn mensen die de lol van hun vreemdsoortige samenspel kunnen inzien. Maar er zijn ook hele volksstammen die van hun gespeelde artistieke onkunde spontane braakneigingen krijgen. Of ze nu gestalte geven aan El len B. en Peter van de Pood of aan Theo Thea, dat maakt wei nig uit. Niterink en Ederveen: oftewel waar houdt humor op en begint de ongein? Interessant is vooral de vraag of Niterink en Ederveen tegen be taling zo maar wat aanklooitn als het nieuwe duo Lastig en Ver velendof dat ze artistiek meer in huis hebben dan alleen een hoog ontwikkelde aanleg voor het bezigen van prietpraat. Als beheerders van het Tenenkaasimperium zetten ze als Theo Thea hun tandjes in alle opvoedkundige normen. Al wat ouders hun opgroeiende kinderen jaren hadden bijgebracht, kieperden Theo Thea onconventioneel de vuilnisemmer in. Boertjes la ten aan tafel, neus peuteren, winden laten, smakken en slurpen, de hond van het bord laten eten, vreten tot kotsen aan toe. Daar sta je dan als eenvoudige opvoeder; uren, dagen en maanden van opoffering en moeite in de nazaten geïnvesteerd om ze het een en ander bij te brengen. En dan komen daar twee pratende knaagdieren langs om in enkele minuten TV-zendtijd het huise lijk verkeer totaal te ontregelen. Thea Thea, de gemankeerde provo's van opgroeiend Nederland. Niet voor niets pendelde de waardering voor Theo Thea tus sen immense populariteit en mateloze afkeer. Het controversiële hangt aan ze. Niterink schijnt op de Kleinkunstacademie al een tamelijk onhandelbare tante te zijn geweest. Dwars tegen alles in. Maar, zo gaat het verhaal, als ze wel ergens de zin van inzag baatte ze haar cabaretske talenten volop uit om zich vervolgens weer geheel te onttrekken aan het gangbare. Niterink en Ederveen mogen graag, nee móeten provoceren. In Kreatief met Kurk, nemen ze ook dit jaar de vele TV-cursussen op de hak. Niterink als Ellen B. in de rol van interviewster die met een flemende Ageeth Scherphuis-stem interesse veinst. En Ederveen als de softe cursusleider Peter van de Pood, die een ie der probeert te winnen voor zijn overtuiging dat er zo veel met kurk kan worden gedaan. Genoeg in elk geval om er voor het tweede achtereenvolgende TV-seizoen bij de VPRO de grootst mogelijke onzin over te verkopen. De attributen die na al het snijwerk ontstaan, doen er absoluut niet toe. Want zo gedragen Niterink en Ederveen zich door de jaren heen: ze doen zich net als de kurkvoorwerpen graag voor als weggooiers. Zoals ze het al dan niet serieus ooit in één van hun schaarse interviews formu leerden: „Onze beperkingen zijn te veel om op te noemen. Onze kostuums staan nèt niet goed. We kunnen niet mooi dansen en we kunnen niet mooi toneelspelen." Maar in hun geval komt dat mooi uit, want ze zien televisie als een wegwerpmedium. Binnen de programmaleiding van de VPRO schijnen wat bedenkingen te hebben bestaan tegen nog een reeks kreatief met Kurk. Het duo trok zich er weinig van aan en ging vervolgens z'n eigen gang. „Om de VPRO een beetje te pesten"^ aldus een uitspraak van Ederveen, hoogstpersoonlijk opgetekend door Boudewijn Paans als hoofdredacteur van de VPRO Gids. En Niterink vertrouwde diezelfde Paans deze woor den toe: „Ik denk wel dat ze bang waren dat het onderwerp uit- gekakt was. Maar wij vonden het aardig om er iets te lang op door te gaan." Lekker kijkertje pesten, lekker aanschoppen tegen het gezag. En als kijker en gezag daar plezier aan ontlenen, is dat mooi meege nomen. Maar vermoedelijk toch wel denkend aan hun zorgvul dig opgebouwde image wekken Niterink en Ederveen constant de indruk dat publieke waardering niet per se hoeft, de kunst van het provoceren dient in de eerste plaats tot eigen genoegen. Bij een benadering als deze ligt het risico op de loer dat de ogen zich op een kwalijk moment gaan sluiten voor het onderscheid tussen wat net nog kan en net niet meer kan. Bij vlagen stellen Niterink en Ederveen hun bovenmatige caba retske talenten ten toon, maar ook paradepaardjes kunnen op hol slaan. Zelfcensuur is niet verboden. De genadeloze persiflage op de opkomst en ondergang van het Amerikaanse zangduo The Carpenters bevatte zondag zo veel galgenhumor dat de grens van het betamelijke gevaarlijk dicht werd benaderd. Opperste meligheid is vooral de kurk waarop de creativiteit van Tosca Niterink en Arjan Ederveen drijft. De vraag is hoe lang je daarmee boven water kunt blijven, ook al vind je het zelf dan nog zo aardig om met iets te lang door te gaan. Als Theo Thea kotsten Ederveen en Niterink er soms lustig op los en menigeen kon er nog om lachen ook. Maar gewenning is de grootste vijand in het artiestenvak, hoe alternatief dat beroep ook wordt bedre ven. Nergens anders vergaat het lachen zo snel als in het amuse mentswezen en in het cabaret. En in geen ander beroep word je zo gauw uitgekotst als in het artiestenvak. Ar en Tos, ga eens met iets anders dan kurk creatief aan de gang. De kunst van de me ligheid dreigt een doorzichtig maniertje te worden. Tosca Niterink en Arjan Ederveen: meligheid troef.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10