'Het gaat ons om de muziek' 4 Hongaarse graficus exposeert in Galerie Zichy Cultuur Kunst Stakerige verticalen van Hans de Bruin Onbekende brieven Du Perron ontdekt Schikking Jackson kan leiden tot meer claims WOENSDAG 26 JANUAR11994 nrijsdam. 071-356472 LVC-concert Dead Head afgelast leiden Het concert dat Dead Head aanstaande zaterdag in het LVC zou geven gaat niet door wegens ziekte van de drummer. Maar liefst drie Nederlandse deadt metal bands zullen de leegte opvullen: Mourning, Ceremony en Beyond Belief. Aanvang: 21.45 uur. Exposities in de regio leiden Ate Klein exposeert van 28 januari tot en met 8 maart zijn veelkleurige schilderijen en gouaches in het Diaconessen- huis in Leiden. In de bibliotheek van Hillegom tonen joke en John de Man de hele maand februari hun pentekeningen en aquarellen. In de foyer van het Parktheater in Alphen aan den Rijn zijn tot en met 25 februari schilderijen te zien.van Maritza Marbus. Wim Hoogstraten toont tot 10 maart litho's, met als thema de sport, en acrylschilderijen in het Leeuwenhorst Con gres Centrum te Noordwijkerhout. Verpleeghuis Leythenröde in Leiderdorp exposeert t/m 23 februari schilderijen van Lydia Brons-May. In restaurant Bernsen, aan de Breestraat in Leiden, hangen tot 8 maart de etsen van Marja de Bock. Beschilderde dakpannen van Jaap Reedijk zijn tot en met 7 maart te zien in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Leiderdorp. Cursus over kunststeden in Italië leiden De kunsthistorica mevr. P.D. Friederich-Kuenen begint op 1 februari met een ctlrsus over 'Kunststeden in Noord-Italië'. Deze met dia's geïllustreerde lezingencyclus bestaat uit vijf les sen die worden gegeven, op de dinsdagmiddag, in de Kapelzaal van het K&O-gebouwaan de Oude Vest 45. Inschrijvingen bij K &0: tel. 071-141141. Theo Capel in Literair Café Alphen alphen aan den run Theo Capel, auteur van misdaadverhalen en hoofdredakteur van het blad Thrillers Detectives wordt mor genavond door Gerda Verduijn geïnterviewd in de bioscoopzaal van Expressie '70 aan de Cornelis Geellaan 2 in Alphen aan den Rijn. Aanvang: 20.30 uur. Cursussen in museum van oudheden leiden In het Rijksmuseum van Oudheden, aan de Steenstraat in Leiden, beginnen dit voorjaar weer een aantal cursussen voor iedereen die geïnteresseerd in in oude cultuurschatten., Voor in schrijving en informatie over de cursussen kunnen belangstel lenden zich wenden tot Rita Doop, tel. 071-163178. Gratis bus naar 'Het Zwanenmeer' leiden/den haagHet Russisch Ballet St. Petersburg en solisten van het wereldberoemde Kirov Ballet brengen op maandag 7 fe bruari 'Het Zwanenmeer' van Tsjaikovsky op de planken van AT &T Danstheater in Den Haag. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij het Uitbureau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Leiden. Voor deze voorstelling heeft K&O ook gratis busvervoer naar het Haagse theater geregeld. m Rosenberg Trio, zaterdag in Katwijk, wil geen etiket opgeplakt krijgen Enkele maanden geleden hadden ze nog een jamses sie met Nigel Kennedy op de 57ste verdieping van een duur hotel in New York. Op het laatste North Sea Jazz Festival vormden ze een van de sensaties. Sinds oktober zijn ze bezig met een tournee van maar liefst acht maanden door Nederland die hen aan staande zaterdag naar Tripodia in Katwijk brengt: The Rosenberg Trio. baarn els smit De sneltreinvaart waarmee de carrière van het trio drie jaar ge leden van start ging is er nog lang niet uit. Want ook het bui tenland lonkt. Naar verwachting zullen Stochelo, de sologitarist, en zijn neven Nous'che, de ritmegitarist, en Nonnie, de bassist, dit jaar nogal wat tijd spenderen in de Verenigde Sta ten en Duitsland. 'Hot Club de France, aange vuld met jazz, met een knipoog naar de flamenco' heet het als wordt gesproken over hun mu ziek. Als het beestje maar een naam heeft, want het is voorna melijk hun eigen stijl die ze ge drieën brengen. Waarom eigen lijk een tournee? Je zou zeggen dat ze werk genoeg kunnen krij gen buiten de theaters om. Nonnie: „Als je veel door het land reist, ontmoet je veel men sen. Er is veel contact met het publiek. Dat vinden we fijn. Het begint al voor de voorstelling. Dan wordt de zaak op de bühne opgebouwd en dan staan we al te kijken door een spleetje in het gordijn: zijn er mensen ge komen, zitten ze al? Je voelt dat de mensen iets verwachten en daardoor krijg je zelf ook drang om iets te presteren." Zigeunermuziek Welbeschouwd is het sinds 1990 onwaarschijnlijk hard gegaan wat betreft de populariteit van The Rosenberg Trio: het buitenland lonkt. FOTO PETER SMULDERS het trio. Stochelo: „We hebben dat zelf allerminst voorzien. Ik was met Nous'che in 1990 op een festival in Saumois sur Sei ne. Daar traden giganten uit de zigeunermuziek op. Wij moch ten ook iets spelen, als pauzen ummer. We hadden niet eens een naam. Toen hebben we het geluk gehad dat in de zaal ie mand van een Noorse platen maatschappij zat en die was zo onder de indruk dat hij ons heeft gecontracteerd. „De opnamen voor onze eer ste cd hebben we gemaakt in Studio '88 en de directeur daar van, die ons hoorde bij de op namen, raakte zo enthousiast dat hij de cd ook in Nederland wilde uitbrengen. Dat was na tuurlijk hartstikke leuk. Niet al leen voor ons, maar ook voor die Noorse jongen, want hij had maar een heel klein maatschap pijtje." Nonnie: „Natuurlijk bestond de cultuur van muziekmaken bij de zigeuners al heel lang. Wij zijn stuk voor stuk ook met mu ziek opgegroeid. Onze vaders hadden alle platen van Django Reinhardt. Zij vonden het mooie muziek en bovendien was Django een zigeuner. Ze waren er trots op dat iemand van hun het zo ver had ge schopt." Stochelo: „Wij hebben onszelf nooit als zigeunermuzikanten gepresenteerd. Pas later, toen we zo bekend werden, werd daarop de nadruk gelegd. Niet dat we daar tegen zijn, alleen: het gaat ons in de eerste plaats om de muziek." Nonnie: „Wat heb je er nu aan het etiket zigeuner te krij gen opgeplakt? Ik ben er trots op dat ik zigeuner ben, zoals een ander trots is dat hij Neder lander is of Duitser of wat dan ook. Maar je moet vooral niet te trots worden, want dat is de bron van veel ellende. Je hebt overal goede mensen en slechte Maar als je eenmaal bepaalde groep een etiket kunst recensie irene van beveren Expositie, schilderijen van Hans de Bruin. Te zien: tot 13/2, wo. t/m za. 12-17, do 19-21, zo. 13-17 uur, Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19-21, Lei- Zeven jaar geleden maakte de VPRO een documentaire over een van Dqitslands belangrijk ste schilders, Georg Baselitz, tij dens zijn bezoek aan Neder land. Daarbij werd hij in contact gebracht met de Leidenaar Hans de Bruin in diens toenma lige atelier aan de Rijksacade mie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Een videoregistratie van het gesprek tussen de beginnende en de gevestigde kunstenaar wordt op verzoek vertoond in het CBK, waar De Bruin recent werk exposeert: naast een enke le tekening bestaat dat uit kleu rige schilderijen van geabstra heerde bomen. En dat verschilt van het werk uit 1987. Toen wa ren het brieven die, voor zover de opname laat zien, bestonden uit donkere vlakken met enkele lijnen. Wijzend naar een 'brief legt De Bruin uit aan Baselitz dat hij het moeilijk vindt de beelden in zijn hoofd vorm te geven en dat het werken met kleur hem ook niet al te makkelijk af gaat. Kleuren zijn hem te agressief. Je ziet Baselitz zoeken om zijn kri tiek vriendelijk te formuleren. Goed De Bruin is bescheiden, introvert. Maar Baselitz vindt het lui, of nee, zo neemt hij zijn wat al te straffe woord terug: hij vindt het te gemakkelijk om al leen maar donkere vlakken met vrijwel niets te schilderen. Ge voelens mogen best getoond worden. Ze geven het werk kracht. De Bruin luistert aan dachtig. Einde filmpje. Waarom De Bruin deze vidio vertoond wil hebben, is mij een raadsel. Het kan toch niet pret tig zijn om kritiek van jaren te rug te vertonen bij je jongste werk. Ook al is die kritiek op bouwend. Het enige dat ik kan bedenken is dat De Bruin op een wel dappere, maar toch enigszins masochistische ma- G'abor Rosk'o: 'Geen kunstenaar kan zonder God' onnoschilstra 'Omnis festinatio ex parte dia- boli est', oftewel: alle haast komt van de duivel. Die plechti ge Latijnse woorden staan te le zen op de omslag van het 'Psalmboek: tussen Rood en Groen' van de Hongaarse grafi cus G'abor Rosk'o. Afgelopen zaterdag werd in de Leidse Ga lerie Zichy het eerste exemplaar van dit boek, dat bestaat uit een serie etsen met een Neder landstalig onderschrift, uitge reikt aan de vertaler van Hon-, gaarse literatuur Henry Kam- mer. Tevens werd een tentoon stelling met tekeningen van Rosko geopend. Het 'psalm- oek' is opgedragen aan Neder- G'abor Rosk'o (36) is een foonbeeld van bescheidenheid: 'sober gekleed, behoedzaam for mulerend, in gebroken Engels. „Ik heb een diploma Russisch," vertelt hij. „Verplicht gehaald op school. Ik herinner me te genwoordig alleen nog het alfa bet. Jammer, want Russisch is 'een mooie taal." Klimaat Beter thuis is hij in West-Euro pa. Al zo'n tien jaar neemt hij er deel aan exposities. Onmiddel lijk na de openstelling van de jgrenzen in 1989 ging hij op reis en belandde nog datzelfde jaar in Eindhoven. Sindsdien is hij bovendien nog in Oostenrijk, Italië en Frankrijk geweest. In een interview met NRC Han delsblad verklaarde hij destijds zelfs te overwegen om naar een vu;i die kilden te emigreren, maar daar is het tot op heden niet van gekomen. „Het is moeilijker geworden om je in andere Europese lan den te vestigen," zegt hij. „Daarnaast is het culturele kli maat in Hongarije inmiddels in teressanter geworden. De vluchtelingen uit Joegoslavië le veren daar een belangrijke bij drage aan. En verder blijft Hongarije mij toch boeien, als een land op de grens tussen Oost en West. Dat komt, denk ik, zeker tot uitdrukking in mijn tekeningen en grafiek. Inderdaad zie je bij G'abor Rosk'o een opmerkelijke syn these van een dromerig, Oost- Europees aandoend sprookjesi dioom, gecombineerd met een meer westers soort rationalis me. In zijn 'Psalmboek' combi neert hij afbeeldingen van ge heimzinnige machines met poëtische teksten en lijkt daar mee iets over 'the ghost in the machine' te willen uitdrukken. In zijn pentekeningen, allemaal op het zakelijke A4-formaat, fi gureren sprekende dieren, de duivel en centauren, zij het dikwijls in een ironische of sar castische context. Duivels „Ik werk vanuit de traditie,' al dus Rosk'o. 'Maar ik kan me niet onttrekken aan wat er om me heen gebeurt. Ik wil snel en emotioneel kunnen reageren op de wereld. De moderne maat schappij interesseert me even zeer als zogenaamd 'primitieve' cultuur. Ik zoek een balans tus sen uitersten. Dat betekent dat 7^ t. G'abor Rosk'o: „Het waarop ik een idee krijg, beleef ik zonder meer als een religieuze ervaring. ik mezelf nu eens bewust moet openstellen voor indrukken, dan weer afsluiten. Ik heb in Budapest een poos geleefd als een monnik, daarna ben ik gaan reizen. En momenteel heb ik het gevoel dat ik me weer wat introverter pioet gaan opstellen, omdat ik het echt heel moeilijk vind om de informatiestroom die er op me afkomt, vooral over Joegoslavië, nog te kunnen bijbenen." Rosko moet niet veel hebben van ideologieën of dogma's, maar hij zaJ nooit ontkennen dat er een soort religieuze over tuiging ten grondslag ligt aan zijn werk. Zijn denkbeelden ko men misschien nog het dichtst in de buurt van de theosofie. Hij zegt zich te interesseren voor de 'evolutie van de geest'. „Kunste naars kunnen niet zonder God, zonder geestelijke motor. Het moment waarop ik een idee krijg, beleef ik zonder meer als een religieuze ervaring: het ge voel e'én te zijn met het univer sum. Kunst U als een soort grote hebt opgeplakt, dc goeden onder de kwaden lij den." Het publiek in New York rea geerde heel enthousiast toen het trio vorig jaar, op uitnodi ging van de 85-jarige Stephane Grappelli, in Carnegie Hall op trad. Nonnie: „We sliepen in zo'n sjiek hotel. Daar logeerden ook Sting en Nigel Kennedy. Ni gel hebben we 's avonds nog opgezocht en... het klikte meteen. Die jongen is zo ge woon, hem gaat het ook alleen om muziek. Dat is nog een mooie jamsessie geworden, op de 57ste verdieping. Da's hoog, hoor. Ik heb nog gezegd: Ik kan bijna Petrus een handje geven." Wassenaarse auteur Van de Werfhorst (86) overleden De auteur Aar van de Werfhorst is, naar nu pas bekend is gewor den, vorige week in zijn woon plaats Wassenaar overleden. Hij is 86 jaar geworden. Van de Werfhorst situeerde zijn romans en novellen vooral in de Overijsselse Vechtstreek. Tot zijn bekendste boeken behoren de romancyclus 'De Eenzame' en de novelle 'Madame Jatzko- Frans Weisz verfilmt roman Harry Mulisch amsterdam anp De cineast Frans Weisz begint morgen met de opnamen voor zijn nieuwste speelfilm 'Hoog ste tijd', naar het gelijknamige boek van Harry Mulisch uit 1985. Rijk de Gooyer en Kitty Courbois spelen de hoofdrollen. Jan Blokker schreef het scena rio. Komend najaar is de film in de bioscoop te zien, zo meldt co-producent René Seegers. De opnamen vinden de komende acht weken grotendeels plaats in en rond Amsterdam. Weisz maakte eerder de films 'Bij na der inzien' (voor televisie) en 'Op afbetaling'. Nederlandse film dringt door tot filmfestival Berlijn De film 'One way ticket to obli vion' van Collette Bothof is als enige Nederlandse film uitgeko zen voor het programma-on derdeel Panorama van het Filmfestival Berlijn. Met deze film studeerde Col- lette Bothof (1962) vorig jaar af aan de Nederlandse Film en Te levisie Academie, afdeling regie speelfilm. De film, die 24 minu ten duurt, speelt zich af in een fictieve wereld en gaat over de onmogelijke liefde tussen een blind meisje en een doofstom me jongen. nier wil laten zien hoe hij zich in zeven jaar heeft ontwikkeld als kunstenaar. Zoals vermeld schildert hij nu herkenbare vormen in kleur. Erg enthousiast kan ik er niet over zijn. De verf is statisch op de doeken aangebracht: weinig kleurmengingen, schaduwwer king, of details. Daarbij lijken de kleuren alleen dienst te doen als verwijzingen naar hetgeen voorgesteld wordt - dus groen voor gras en zwart voor een stam - zonder verder iets te weeg te hoeven brengen bij de beschouwer. Dat alles maakt de bomen tot stakerige verticalen die, om met Baselitz te spreken, weinig zeggingskracht bezitten. leiden/hilversum cees v De neerlandicus Kees Snoek heeft ruim 50 brieven van de schrij ver E. du Perron ontdekt. Het gaat hierbij om dertig liefdesbrie ven die Du Perron in de jaren twintig vanuit Parijs schreef aan Julia Duboux, de zuster van de kunstschilder Oscar Duboux, en om Twintig brieven die Du Perron schreef aan de Catalaanse schilder Pedro Creixams. Als gevolg van de vondst zal de uitgave van de Verzamelde Brieven van Du Perron worden herzien, zo laat uitgever Wouter van Oorschot weten. De brieven aan Julia Duboux zijn door haar erven geschonken aan het Letterkundig Museum. In het KRO-programma 'Montaigne' heeft Snoek de vondst van de brieven vandaag bekend gemaakt. Snoek was niet bereik baar voor commentaar. Hij reist op het ogenblik door de bin nenlanden van Indonesië. Programmamaker Thijs Wierema kan echter wel het een en ander vertellen over Snoeks verheugende vondst. „Voor Snoek, die met een biografie van Du Perron bezig is, kwam deze vondst als een geschenk uit de hemel. De brieven stammen uit de jaren twintig en juist over die tijd had hij weinig gegevens. De brieven zijn alle in het Frans geschreven. Die aan Julia Duboux getuigen van een romantische, dwepende, liefde voor haar en beslaan een paar jaar. Een affaire met een dienst meisje maakte een eind aan de relatie met Julia. De brieven aan Creixams. die een vijftal portretten van Eddy du Perron maakte, waren in het bezit van diens zoon. Of die brieven ook aan het Letterkundig Museum zullen worden geschonken, is nog de vraag. Maar het museum zal in elk geval de fotokopieëen in haar bezit krijgen." „Snoek woont in Nieuvv-Zeeland. Daar werkt hij bijna het hele jaar. En af en toe komt hij voor onderzoek een maand of zo naar Europa. Hij heeft de brieven aan Creixams op vrij simpele wijze weten op te sporen. Hij is gaan kijken in het Parijse telefoonboek en daarin kwamen een aantal Creixams voor. Hij belde tot hij de zoon te pakken had - et voilé." Ook in Nederland heeft Snoek nog een aardige nieuwe brief van Du Perron weten op te sporen. De brief is gericht aan ene Elisabeth dc Roos, de tante van Du Perron s vrouw. In de brief schrijft Du Perron op geestige wijze "over de zwangerschap van zijn vrouw. FOTO 1AN HOLVAST rivier, altijd hetzelfde, maar .toch steeds gevuld met nieuw, vers water. Alleen als je het juis te levensrythme hebt, kun je daar een slokje van krijgen. Daarom staat er op mijn 'Psalmboek' dat haast des dui vels is. Maar ik geloof dat ik wat dat aangaat nog veel moet le- los angeles rtr/afp/anp Juridische experts menen dat er na de schikking van de Ameri kaanse popster Michael Jackson in de zaak van beschuldiging van seks met een nu 14-jarige jongen meer claims kunnen ko men van ouders wier kinderen zijn ranch Neverland bezoch- Volgens de Newyorkse advo caat Frank Wohl betekent de schikking een signaal dat „Jack son open staat voor business om deze gevallen te regelen." Andere advocaten spraken hun afschuw uil over de schikking. Raoul Felder, ook in New York: „Het is walgelijk. Het is een boodsch9p aan Amerika dat. als je rijk en beroemd bent, je een klein beetje van je goud in de schaal van het recht werpt tot dat dit naar jouw kant door slaat. Recht is te koop." De advocaat' van de jongen, Larry Feldman verklaarde dins dag dat „beide partijen het eens zijn geworden dat de civiele aanklacht moet worden gere geld en binnenkort wordt inge trokken". Hij weigerde te zeg de rege- maar in de werden be- n 40 miljoen gen welk bedrag ling is gemoeid. Amerikaanse pers dragen tussen vijf t dollar genoemd. Johnnie Cochran, Jacksons advocaat, bevestigde dat een schikking is overeengekomen. Maar hij zei dat dit geen erken ning van schuld van zijn cliënt is en dat de zanger zijn on schuld volhoudt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19