'Alleen op de wereld' in musicalvorm Pretentieloze patronen van Peter Engl Een komen en gaan van dansers en danseressen Op hol geslagen fantasieën van Hans Dorrestij n Cultuur&Kunst Bioscoopbezoek stijgt met bijna 17 procent Een hemels Florestan Ensemble J/RUDAG 21 JANUAR11994 9 e bezoe eelkund Musical en operette door Otis en MVO leiden/voorschoten Het musical- en operettegezelschap 'Otis' geeft morgenavond en zondagavond samen met 'MVO' uit Den Haag een dubbelprogramma. Daarvoor is een selectie gemaakt uit het aanbod van musical- en operetteliederen. Tevens ver meldt het programma een éénakter van Gilbert Sullivan 'De bruid in de rechtszaal'. Zaterdag 22 januari is dit programma in het Leidse Volkshuis te zien en te horen, aanvang 20.00 uur, de dag erna in Voorschoten, om twee uur 's middags in het Cultu reel Centrum. Friese organist in Wassenaar In de serie orgelconcerten in de Wassenaarse Dorps kerk speelt zondag 23 januari Theo Jellema, organist van de Martinikerk in Franeker. Op het programma staan werken van Bach, Buxtehude en Böhm. Het concert in de Dorpskerk begint om 20.15 uur. Expositie Voorschotense Kunstkring voorschoten De Voorschotense Kunstkring wijdt twee ten toonstellingen aan het werk van nieuwe leden. De eerste exposi tie, gehouden in het Ambachts- en Baljuwhuis aan de Voorstraat 12, wordt geopend op 21 januari en toont het werk van vijf nieuwkomers. Deze expositie duurt tot en met 13 februari. De tweede tentoonstelling wordt gehouden van 18 februari t/m 13 maart en wordt op spectaculaire wijze geopend door een nieuw lid en performance-kunstenaar Lichel van den Ende. Beide ex posities zijn te zien op woensdag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Openbare les week later alphen aan den run» De openbare les door de jeugd theaterschool Zuid-Holland in het Alphense Parktheater is pas woensdag 26 januari en niet, zoals wij dinsdag in deze krant vermeldden, op woensdag 19 januari. De les begint om vier uur 's middags. In lichtingen bij de Jeugd theaterschool in Gouda: 01820-84877. Teensma in gesprek met Willemsen leiden August Willemsen, sinds 1970 actief als vertaler uit het Portugees, wordt bij Kunstkring Burcht aan de tand gevoeld door de docent Portugese cultuurgeschiedenis, dr. B.N. Teens ma. Dat gebeurt op donderdag 27 januari in Sociëteit De Burcht om 20.15 uur. Willemsen vertaalde onder meer werk van Pessoa, Machado de Assis, Drummond de Andrade en Bandeira. On langs voltooide hij J.G. Rosa's 'Diepe Wildernis', waaraan hij twintig jaar heeft gewerkt. Voor zijn gehele vertaaloeuvre kreeg hij vorig jaar de Martinus Nijhoffprijs. Zelf schrijft Willemsen ook. Zijn werk is autobiografisch van aard. Zondagmiddag in het Alphense Parktheater Opus One is al sinds de oprichting in 1988 zo'n gezel schap dat je alsmaar het voordeel van de twijfel blijft gunnen. Dat was al zo met het eerste danstheaterstuk 'Seagull', dat geldt nu ook voor het gedanste verhaal 'Al leen op de wereld', waarmee ze dit seizoen een kleine honderd theaters afstruinen. Zondagmiddag 23 januari is Opus One met deze voorstelling in het kader van 'Januari dansmaand' in het Alphense Parktheater te zien. alphen aan den run»baar verbeterd - maar eerder annelies Vlaanderen aan haar sympathiek voor het voetlicht gebrachte doelstelling: De goodwill heeft de groep, met veelzijdig, pretentieloos dans- vijf vaste en vijf stagiaire-dan- theater met een duidelijke sers geleid door Rob Brown, niet in de eerste plaats te dan ken aan de kwaliteit van haar voorstellingen - al is die zicht- haallijn, waar de hele familie moeiteloos van kan genieten. Met het verhaal uit 1878 van Hector Malot over de vondeling Remi zijn wereldwijd generaties opgegroeid. Remi's pleegmoe der moet het jongetje afstaan aan haar man, die het aan de eerste de beste straatartiest ver koopt. Samen met deze Vitalis, die helemaal niet de kwaadste blijkt, trekt Remi de wereld door. In de daarop volgende ja ren kruisen honger en dood zijn pad, totdat hij zijn - schatrijke - moeder terugvindt en zijn eer ste vriendinnetje trouwt. Een echte 'tearjerker' dus, met alle ingrediënten (span ning, een lekker verhaal, veel gebeurtenissen) om a la 'Cyra no' of 'The Phantom' in musi calvorm gegoten te worden. Blijkbaar realiseerde choreo graaf Rob Brown zich dat ook en besloot hij aan Maurice Wij nen de opdracht te geven enke le liedteksten te maken. Hoe goed ook gezongen en zelfs gerapt, toch doen de liede ren een beetje wezensvreemd aan tussen alle dansfragmen- ten. De door Eric Borgers gear rangeerde muziek plus types als de zakkenroller Garifoli en Vita lis spreken al genoeg tot de ver beelding - laat staan de dans, die in de mijnschacht met de mijngeesten Auguste Gischler en Rob Brown tot een schitte rend hoogtepunt leidt. Remi heeft in de 34-jarige Frans Schraven een goede ver tolker, al heeft de sterdanser van Opus One gek genoeg meer moeite om aan het eind voor volwassen man door te gaan dan aan het begin voor een jon getje van acht. Ook met het ritme van de voorstelling is iets aan de hand. Grijpt voor de pauze de ene na de andere gebeurtenis plaats, ema gebeurt tot aan de laatste vijf minuten bijna niets. Kinde ren zal dat allemaal een zorg zijn. Die vermaken zich alleen al kostelijk met Remi's trouwe hond Capi, de rochelende en spuwende Garifoli en de rook machine. Als ze dan ook nog de moraal oppakken, worden het later misschien vrolijke, brave burgers. Nieuwe biografie van Vestdijk in de maak Er komt een nieuwe biografie over de schrijver Simon Vest dijk. De weduwe van de auteur, Mieke Vestdijk-Van der Hoeven, heeft daarover overeenstem ming bereikt met een auteur wiens naam zij nog niet bekend wil maken 'omdat hij nog rond moet komen met de uitgever of uitgevers'. De biografie moet verschijnen in 1998, als het 100 jaar geleden is dat Vestdijk in Harlingen werd geboren. Er is al eerder een biografie over Vest dijk verschenen, in 1987, maar dat werk kon de goedkeuring van de weduwe noch de kritiek wegdragen. Het bioscoopbezoek in Neder land is het afgelopen jaar in ver gelijking met 1992 met bijna 17 procent gestegen tot ruim 16 miljoen mensen. Daarmee is 1993 het beste bioscoopjaar sinds 1984, aldus de Nederland se Federatie voor de Cine matografie (NFC) op grond van voorlopige cijfers. De stijging vindt volgens Hans Tijssen van de NFC zijn oorzaak in een enorm aanbod van grote publiekstrekkers en in het feit dat het Nederlandse pu bliek ook los van de zeer popu laire films de weg naar de bio scoop weer terugvindt. Een be langrijke rol hierbij speelt vol gens Tijssen dat de bioscoop maatschappijen flink in hun theaters investeren, een proces dat nog maar pas op gang is ge komen. Ook de service aan het publiek is naar zijn mening flink verbeterd. Overigens staat Ne derland wat bioscoopbezoek betreft in Europa nog steeds on deraan. De topfilms wat bezoekers betreft waren vorig jaar Jurassic Park, Bodyguard, Indecent Pro posal, Aladdin, Cliffhanger, The Firm en The Fugitive. In een aantal grotere (studenten-)ste- den komen daar nog The House of the Spirits en The Piano bij. De precieze bezoekersaantallen van deze films worden binnen kort bekendgemaakt. Nederlands Dans Theater 1 en Nederlands Dans Theater 2. Gezien 13/1 AT&T Dans theater, Den Haag. Aldaar nog te zien: 27/1,28/1,2/2,3/2,4/2. 'Fantasia' (1993), een dansstuk op muziek van Bach, is helder opgebouwd en bevat de gra cieuze, beheerste, harmonieuze bewegingen die zo kenmerkend zijn voor de stijl van de maker: Hans van Manen. Het nieuwe programma van NDT 1 en NDT 2 samen opent met 'Fantasia', trefzeker uitgevoerd door NDT 1. Op dit programma staat ook de première van een nieuw werk van Van Manen: 'Concer tante', uitgevoerd door NDT 2. Het is verrassend te zien dat de serene stijl van Van Manen ook zeer geschikt is om grillig heid uit te drukken. De bewe gingen zijn op zichzelf niet ver nieuwend of moeilijk te door gronden. De grilligheid ligt in de structuur die duidelijk steunt op de muziek. Diverse instrumen ten hebben een solopartij in 'Petite Symphonie Concertante' van Frank Martin en even ver rassend als die solopartijen is het in de dans een komen en gaan van dansers en danseres sen. Lange reeksen wijde bewe gingen steunen op vloeiende melodieën die gecombineerd zijn met een staccato-ritme. Vooral de lange draaiingen wor den sterk uitgevoerd. In alle be heerstheid die de choreografie toch uitstraalt, worden tegenge stelde tendensen fraai verenigd. Worsteling en harmonie, ele gantie en uitgelatenheid gaan vloeiend samen. Lichtheid en humor ontbreken niet: met eenvoudige bewegingen, heen en weer met gespreide armen, bouwt de groep een komisch ef fect op. 'Concertante' is een on derhoudend dansstuk waarin veel te zien is. Op het programma staan ook nog choreografieën van Jirf Ky- li&n. Allereerst 'Un Ballo', geen hoogtepunt uit het werk van de ze choreograaf. Kylian maakte het in 1991 voor NDT 2, maar in deze reprise wordt het door NDT 1 en NDT 2 gezamenlijk uitgevoerd. In de eerste helft wordt in drie duetten de dro merige speelsheid van Ravels menuet uit 'Le Tombeau de Couperin' wel subtiel en fanta sierijk weergegeven, maar de tweede helft valt hierbij in het niet. Die wordt uitgevoerd door een groot aantal paren, die alle dezelfde bewegingen maken. Het is niet meer dan een verme nigvuldigd duet, dat door onge lijkheden en gebrek aan homo geniteit een rommelige indruk maakt. In 'Heart's Labyrinth' (1984) ondergaan we de stijl van Kylian in zijn meest extre kracht. Dit meesterwerk, de dansers van NDT 1 re topprestatie leveren, is een heftig bewogen reis door de donkere gangen van de ziel, waar doodsangst en wanhoop heersen. Rustpunten ontbreken, net als in de grotendeels atonale muziek van Schönberg en We- bern. Alleen het slotduet, op een zoete Nocturne van Dvorék, laat iets van troost en steun zien. Juist door het contrast met de desolaatheid van daarvoor is 'Heart's Labyrinth' een zeer aangrijpende belevenis. Voor de voorstelling op 2 fe bruari zijn t/m 26 januari toe gangskaarten te koop op het Uit-bureau K&O, Oude Vest 45, Leiden, telefoon 071- 141141. Daar is ook een plaats voor gratis busvervoer te re- Duitse kunstenaar exposeert in Leidse galerie beeldende kunst De Duitse kunstenaar Peter Engl heeft tot op heden vooral furore gemaakt als stripteke naar. Ook de schilderijen en houten beelden, die hij naast zijn strips maakt, hebben die ty pische, koddige en zeer gesti leerde vlotheid van de 'comic'. Die laat zich maar moeilijk plaatsen in de gewijde, plechtstatige sfeer van een mu seum of een galerie, en het wekt daarom in eerste instantie be vreemding om zulk werk aan te treffen in de Leidse Galerie Bleijenberg. De schilderijen van Peter Engl bestaan vrijwel allemaal uit bonte opeenstapelingen van kleine vormpjes - deels figura tief, deels abstract - geverfd'in heldere kleuren en omlijnd met stevige, glimmend zwarte con tourlijnen. Dikwijls zijn de doe ken voorzien van een al even uitbundige, door de schilder zelf gemaakte houten lijst. De vrolij ke grootsteedse kermissen van Engl lijken over het algemeen weinig diepzinnigs uit te willen drukken. De monumentale doe ken dienen, als men afgaat op de titels, slechts te worden op gevat als decoratieve patronen. Het ontbreken van dubbele bo dems of vinnige karikaturen, waartoe de gehanteerde stijl zich juist zo goed leent, maakt deze doeken nogal vrijblijvend en dat is jammer, want puur schilderkunstig heeft dit werk niet zo heel veel te bieden. De schildertoets is tamelijk grof en de korrelige textuur van het schilderdoek contrasteert vaak te zeer met de stilering van de plaatjes. Maar misschien moet je deze doeken ook niet zozeer bekijken als schilderijen in de gewone zin van het woord, maar meer als ontwerpen, be doeld om, bijvoorbeeld, als des sin op stoffen te drukken. Zo 'Noodweer', een cabareteske tragedie van Hans Dorrestijn. Spel: Wivineke van Gro ningen, Camilla Braaksma, Sjoerd Pleysier en Filip Bolluyt. Regie: Arie Kant. Gezien: 20/1schouwburg, Leiden. Het huwelijk van een niet ge slaagde toneelschrijver loopt vooral stuk op de schoonmaak- fobie van zijn echtgenote. Het eerste deel van 'Noodweer' laat daarvan een reconstructie zien. Na deze 'eindfase van de guer rilla-oorlog die huwelijk heet' keert de inmiddels ex-echtge- note als werkster bij de to neelschrijver terug. Zoiets is leedvermaak in optima forma. Gekruid met de zure humor van Dorrestijn zou zo'n gegeven toch garant moeten staan voor een avondje vol tragikomisch vertier. Maar de grap van 'Noodweer' blijft steken in een paar absurde vondsten die te weinig samenhang vertonen om echt een avondvullend stuk te kunnen dragen. Aanvankelijk was 'Noodweer' ook niet als avondvullend stuk bedoeld, maar diende als mate riaal voor een vijftig minuten durende lunchvoorstelling. en vervolg voor na n vastgeplakt. Let- vastgeplakt, en wel op krakkemikkige wijze, want schrijver noch acteurs lijken er goed raad mee te weten. De to neelschrijver komt uiteindelijk om in zijn huiskameroerwoud dat zijn ex voor hem heeft aan gelegd. Het is haar wraak op zijn visie op het bestaan: 'Wie het leven een jungle noemt, wordt door een tijger verslon den'. De vier spelers doen er geluk- Daar i de pauze terlijk kig alles aan om het verhaal tot leven te brengen. Met name Sjoerd Pleysier blijkt affiniteit met deze humor te hebben. Als prototype van de Dorrestijnse anti-held toont hij enkele fraaie staaltjes van vrolijke wanhoop. I Voortdurend is hij winnaar en I verliezer tegelijk in het klassieke man/vrouw-conflict. Zijn tegenspelers, Camilla Braaksma, Wivineke van Gro ningen en Filip Bolluyt, com penseren met veel vaart en met een tikkeltje overdrijving de op pervlakkige karakters van hun personages. Door die inzet krijgt verveling in elk geval geen kans. Dat hier de tobberige fan tasieën van de altijd zwartgallig- humoristische Dorrestijn wel eens op hol slaan, neem je dan ook maar voor lief. muziek Gute Laune van Peter Engl bezien is de pretentieloze wijze waarop Engl zijn enorme hoe veelheid figuurtjes in bedwang houdt eigenlijk best aange- Dat Engl overigens wel dege lijk iets te vertellen heeft, kan men constateren aan de hand van een selectie uit zijn overige werk, dat bij Bleijenberg op ver zoek te zien is: uit de stripboe ken komt een zeer maatschap pijkritische Peter Engl tevoor schijn, die zich onder meer uit gebreid uitlaat over de heden daagse Qost-West-relaties. Dit werk is in tegenstelling tot de schilderijen alles behalve deco ratief en misschien daardoor boeiender. Het zou interessant zijn wanneer Peter Engl de in houdelijkheid van zijn strips, meer dan nu het geval is, wist te transformeren naar zijn schilde- AFBEELDING PR rijen. Dan zou hij ooit wellicht kunnen aansluiten in de brutale traditie van schilders als Keith Haring en A.R. Penck, of zelfs Otto Dix en George Grosz. recensie li dy van der spek Concert: Florestan. Ensemble, met Tony Rous - viool, Ruth Hesseling - altviool, Christiaan Norde - cello en Jet Röling - pianoforte, m.m.v. Margaret Urquhart, Schuberts bekende Forel- lenkwintet (1819) voor piano, viool, altviool, cello en contra bas dankt zijn naam aan het tussengevoegde vierde deel, een andantio waarin gevarieerd wordt op zijn eigen lied 'die Fo- relle' uit 1817. In vorm en stijl lijkt dit kwintet, evenals het strijktrio in Bes, nog veel op de werken van Haydn en Mozart. Schubert schreef dit werk voor de amateurcellist Paumgartner, een van zijn vrienden die de le gendarische 'Schubertiaden' bezocht. Bij de uitvoering gisteravond in de Oudshoornse kerk scho ten mij de woorden door het hoofd van één van Schuberts leermeesters: 'der hat's vom lie- ben Herrgott selber'. De authentieke bezetting, maar vooral de interpretatie van dit vijftal was hemels in het speelse 'Andante' en in het brillant uit gevoerde 'Thema met variaties'. Opvallend was de parelende klank van het hoge register van de pianoforte (Hey, 1823 We nen) en even opvallend de doffe bijna botte klank van het lage register. Jet Röling haalde ech ter het onderste uit de kan en wist met haar geestdriftig spel en subtiele timing een enorme spanning op te bouwen, waarin het ensemble en de uitstekende Engelse contrabassiste Margaret Urquhart voor de volle 100 participeerden. Opmerkelijk was het gelijkluidend klanki dioom met name. van de cello en het eerdergenoemde lage re gister van de pianoforte. Het Pianokwartet in Es-van Jan Ladislav Dussek (1760-1812) is een 'vondst' van de Tjechische violist Tony Rous in een Praags museum. Hij ko pieerde dit werk en riep het na anderhalve eeuw weer tot leven met het Florestan Ensemble, let Röling deed deze uitnemende (vroeg-) virtuoze pianist maar middelmatige (vroeg-) romanti- I sche componist alle eer aan. I Met dezelfde weke tederheid en fantastische techniek die Dus- sek zelf moet hebben gehad en met een perfect pedaalgebruik j (Dussek was de eerste compo nist die nauwkeurige pedaal- voorschriften gaf) voerde /.ij met een gedreven spelend Flo- ji resan Ensemble dit kwartet uil, een Schubertiade ten volle i waardig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9